|
Interviu
cu Jacques Castermane, discipol de seamă al lui Graf Durckheim |
Un Maestru Om
Unul dintre marii discipoli ai înţeleptului german, care
a părăsit vesmântul pământesc, ne oferă aici
impresia lui despre învăţătura şi moştenirea
acestui om care se servea de stări de suflet cotidiene ca
materie primară a transformării interioare.
|
Nouvelles Clés: Graf
Durckheim a murit la 28 decembrie 1988. Dumneavoastra veti conduceţi
centrul care-i poartă numele. Aţi fost foarte apropiaţi
deci ?
Jacques Castermane: Nimic, dar absolut
nimic nu părea să ducă la această întâlnire, la aceşti
douăzeci şi doi de ani de colaborare cu el şi la acest
fel de filiaţie. Fără îndoială să fie hazardul
cel care se numeşte destin? Întâlnirea noastră datează
din anul 1967. Era la Bruxellea la Maison d’Erasm, unde Graf Durckheim
participa la un colocviu. Imediat curentul a trecut. Am fost profund impresionat
de ceea ce spunea şi mai ales de modul lui de a fi. Şi aşa
cum a binevoit să scrie în prefaţa cărţii mele „Îl
văd încă pe Jacques Castermane la Maison d’Erasme, în îmbrăcămintea
sa bleu, aşezat la dreapta mea. Şi, aşa cum se întâmplă
adesea atunci când ţii o conferinţă, aveam impresia că
vorbeam în mod particular pentru el, impresionat de capacitatea lui de
a asculta.”
N.C.: I-aţi
devenit discipol?
J.C.: Nu ştiam
nimic de ce putea să fie o relaţie între maestru şi discipol.
Dar e adevărat că, după câţiva ani, nu puteam să-l
numesc altfel. După multă ezitare totuşi, l-am întrebat
într-o zi cum vede el diferenţa dintre noi doi. „Diferenţa între
cel care se numeşte maestru şi cel care se numeşte discipol?
Nu exista diferenţă, amândoi sunt pe aceeaşi cale, doar
că aceasta se vede la cel care se numeşte maestru un pic mai
mult!”.
N.C.: Este
dificil să fii discipolul lui Graf Durckheim?
J.C.: Raportat la el, nu. Raportat la mine, da. Pentru
că m-am simţit însoţit, niciodată dirijat. Altfel
spus aveam impresia că responsabilitatea mea era totală, că
niciodată nu mi-ar fi spus fă aceasta sau nu fă cealaltă.
În frumoasa lui carte despre Maestrul interior el spune clar că maestrul
este în noi înşine, că este nucleul nostru profund, ceea ce
el numeşte Fiinţa esenţială. În timpul acestor ani
de companie nu mi-a cerut niciodată să mă supun vocii lui,
m-a învăţat să ascult şi să iau în serios vocea
mea lăuntrică.
N.C.: Aveţi
vreo amintire care le domină pe toate?
J.C.: Mii!
Şi fără îndoială, ceea ce este normal, după moartea
lui ele sunt mai vii ca oricând, precise. Dar cu adevărat sunt două
care le domină pe celelalte. Prima este întâlnirea, evocată
mai sus, a doua este ziua în care m-a invitat să lucrez în numele
lui.
N.C.: Cum
s-a petrecut aceasta?
J.C.: Era
în iunie 1980. De câţiva ani luasem decizia să merg să-l
văd pe Graf Durckheim o dată pe lună, în măsura posibilului.
O mie două sute de kilometri pentru a fi o oră sau două
cu el! Mă bucuram de fiecare dată de această întâlnire
şi ştiu că el era fericit din cauza acestor momente petrecute
împreună. În ziua aceea m-a primit în căsuţa lui din deal.
Locul lui, refugiul lui de seară şi de duminică. Un adevărat
mic muzeu compus din obiecte care îl însoţeau de mai mult de jumătate
de secol. O casă unde puţin persoane au intrat; lecţiile
se ţineau într-o altă casă în centrul localităţii,
Doktorhaus-ul. Deşi bolnav de o bronşită severă îi
plăcea să fie singur. Deodată cursul conversaţiei
s-a schimbat şi el mi-a zis: „Am încredere în modul dumneavoastră
de a mă înţelege şi mi-ar plăcea să lucraţi
în numele meu.”
N.C.: Vă
aşteptaţi la aceasta?
J.C.: De loc.
Aveam impresia interesantă de a fi primit pe umerii mei o găleată
de apă îngheţată care în acelaşi timp era fierbinte!
O lungă tăcere a legat profund propunerea sa şi răspunsul
meu. I-am mulţumit şi îmi aduc aminte exact cuvintele pe care
le-am pronunţat: „Este un cadou pe care nu-l voi merita niciodată
şi, în acelaşi timp, mă voi simţi răspunzător
în anii care-i am de trăit.” Graf Durckheim a inaugurat Centrul care
îi poartă numele la 12 iulie 1981.
N.C.: Ce aţi
simţit când aţi aflat de moartea lui?
J.C. Prieteni
germani mi-au telefonat la sfârşitul serii de 28 decembrie. N-a fost
ceva neaşteptat, dimpotrivă. Ştiam, pentru că îl văzusem
câteva săptămâni mai devreme că aceasta putea surveni în
orice clipă. Aceasta n-a împiedicat ca ceea ce m-a invadat, cu blândeţe,
să fie o tristeţe profundă. Tristeţea separării
definitive de o fiinţă apropiată. Dar în acelaşi timp
pot spune că am primit această veste foarte calm pentru că
este în ordinea lucrurilor, adică o lucrare pe Cale ne invită
să integrăm şi ceea ce se numeşte viaţă
şi ceea ce se numeşte moarte. Noi am înfăţişat
de multe ori tema morţii.
N.C.: Ce vă
spunea el despre moarte?
J.C.: Aici
îmi revin în memorie mulţime de amintiri. În 29 decembrie, Christine
şi cu mine am plecat la drum dimineaţa la orele patru pentru
a-l revedea pentru ultima dată. Graf Durckheim era depus în biroul
lui, acolo unde îl întâlnisem de atâtea ori. Din momentul în care am pătruns
în încăpere mică de patru metri pe patru, m-am simţit atins
de o ambianţă pătrunzătoare şi învăluitoare:
O linişte.
Chiar şi în această ultimă întâlnire se impunea amintirea
a ceea ce spunea el despre linişte:”există liniştea morţii,
în care absolut nimic nu mişcă; şi există liniştea
vieţii în care absolut nimic nu opreşte mişcarea de transformare.”
Această linişte impresionantă
era cea a vieţii. Sau, cum îi plăcea să spună, liniştea
marii Vieţii.
În cadrul unei lecţii, Graf Durckheim mi-a pus o întrebare neaşteptată:”Jacques,
vă gândiţti la moarte în fiecare zi?” Mi-a trebuit mult timp
să reflectez pentru a răspunde că nu. „Ce vârstă aveţi?”
Aveam patruzeci şi doi de ani. „Dacă la patruzeci şi doi
de ani nu te gândeşti la moarte în fiecare zi este expresia unei
lipse de maturitate!”
N.C.: Graf
Durckheim şi-a acceptat moartea?
J.C.: Da,
nu numai moartea sa ci faptul de a muri. „Moartea, această prietenă
care vă ia de mână pentru a vă duce pe pragul unei vieţi
noi…” Iată încă o frază care mi-a rămas în memorie.
Nu o voi uita niciodată deşi n-am auzit-o pronunţată
decât o singură dată. Ascultându-i pe cei apropiaţi lui
care l-au însoţit în aceste ultime zile, el s-a lăsat luat de
mână cu seninătate. Dar de un an de zile Graf Durckheim a intrat
în ceea ce eu numesc faptul de a muri. A fost reţinut la pat, a fost
spitalizat, a suferit.
Începând calea, mulţi speră să poată evita aceste
necazuri. Maestrul este atunci un fel de superom care are dreptul de a
îmbătrâni dar păstrând o aparenţă tânără
şi rămânând în super-sănătate! Aceasta înseamnă
a pune Calea în slujba micului eu căruia îi este frică să
sufere. Ceea ce m-a mişcat, profund, la Graf Durckheim este cât a
rămas de uman, cu totul şi cu totul uman, până la capăt.
La 25 octombrie, a doua zi după cea de-a nouăzeci şi doua
aniversare am fost să-l văd la clinica din Schopfheim. Ştiţi
ce mi-a spus? Ultimul pericol pentru eul meu ar fi să vrea să
moară eroic”! Iată ce experimenta cu două luni înainte
de plecarea sa. Pericolul de a rămâne încă prizonier eului de
faţadă, eului rol. Cu o lună mai devreme îmi zisese ceva
foarte impresionant: „Sufăr destul de tare. Dar curios, acceptând
această suferinţă, atât cât mi-este posibil, am de fiecare
dată impresia că iese de acolo cineva mult mai matur!”
Cei care idealizează maestrul după cum le convine, imaginându-şi
că el se va retrage din această lume într-o ultimă meditaţie
şi drept ca un brad trebuie să fie decepţionaţi. În
ceea ce mă priveşte, sunt bulversat de această mărturie
autentic umană, profund umană. Ştiu astăzi că
drumul(calea) nu are drept sens un superom, dar poate face dintr-un om…
un om.
N.C.: Dacă
aţi avea de ales între calităţile care caracterizează
viaţa unui om, care este cea pe care aţi alege-o pentru Graf
Durckheim?
J.C.: Fără
ezitare aleg bunătatea. Maria Hippius, compania lui de mai bine de
patruzeci de ani a anunţat decesul lui Graf Durckheim în modul următor
– o mare inimă a încetat să bată. Este foarte frumos şi
aşa de adevărat. Omenia caldă care emana din Graf Durckheim
este fără îndoială calitatea care i-a mişcat cel mai
mult pe cei sau acela care i-au fost în preajmă.
N.C.: Avea
şi mult umor?
J.C.: Da,
orice întâlnire cu Graf Durckheim ajungea mai devreme sau mai târziu la
un explozie de râs. Acum zece ani un mic grup era reunit în jurul părintelui
Lassale şi al lui Graf Durckheim. Pentru a se prezenta, fiecare persoană
era invitată să-şi spună numele şi apoi să
spună ceea ce îi era mai uşor şi apoi ceea ce îi era dificil
în mod special. Vine rândul părintelui Lassale care spune: „Ceea
ce îmi este uşor este să tac… ceea ce îmi este dificil este
să vorbesc. Vine apoi Graf Durckheim care surâde deja şi, privindu-l
pe părintele Lassale, anunţă: „Ceea ce îmi este uşor
este să vorbesc… ceea ce îmi este dificil, dimpotrivă, este
să tac!”
Altădată, în Belgia, eram la masă. Graf Durckheim o avea
în dreapta lui pe Marie-Madeleine Davy. Un băiat se apropie de aceasta
şi îi prezintă un platou cu diferite feluri de mâncare. Acest
imens platou era plin de lucruri bune. Doamna Davy opreşte băiatul
atunci când acesta abia pusese pe farfuria sa două bucăţi
de morcovi şi o frunză mică de salată.
Băiatul prezintă platoul lui Graf Durckheim şi îl întreabă
ce doreşte. După ce a privit, succesiv şi de mai multe
ori, farfuria lui Marie-Madeleine Davy şi imensul platou, se uită
la băiat şi îi spune: „Tot ceea ce doamna nu a luat!”
Acest umor şi l-a manifestat până la sfârşitul vieţii
sale, chiar şi pe patul de spital se întâmpla să facă să
izbucnească în râs pe persoana care îl vizita. Eu cred că el
exprima în acest mod o stare de a fi dincolo de condiţionări,
un fel de detaşare fiind cu totul în sânul circumstanţelor dificile
pe care le avea de trăit.
”Viaţa nu mai poate fi agasantă
din clipa în care un fir de aur vă leagă
din nou cu profunzimea voastră.
N.C.
: Graf Durckheim este recunoscut ca fiind un maestru al timpului nostru,
era el însuşi foarte religios?
J.C.: Trebuie
ştiut, atunci când se evocă dimensiunea religioasă a lui
Graf Durckheim, că prima lui preocupare este omul şi nu o religie
sau alta. El însuşi este foarte clar cu privire la acest subiect:
„mă interesează omul în profunzimea lui, în Fiinţa sa esenţială”.
Pentru Graf Durckheim, omul este predispus experienţei Fiinţei
nu pentru că este creştin sau budist ci pentru că el este
un om! El n-a făcut niciodată amalgam între religiozitate şi
confesiune religioasă. Atunci când am lucrat împreună la schiţa
cărţii mele, Les
lecons de Durckheim, chiar el mi-a propus să inserez articolul
său „Experienţa religioasă dincolo de religii”. Puţin
îl interesa apartenenţa cuiva la o ordine conceptuală sau filozofică,
dacă este credincios sau necredincios. „Nu uitaţi că în
munca noastră trebuie să ne preocupe ceea ce devine omul şi
nu ceea este”. Dacă mă întrebaţi dacă el însuşi
era un om religios este clar că trebuie să vă răspund
da! Marie-Madeleine Davy, deja citată, îmi zicea într-o zi, referindu-se
la Graf Durckheim care era împreună cu alte persoane „i-aţi
văzut ochii? Ochi spălaţi prin marea experienţă”!
în acest sens răspund afirmativ. El era hrănit de experienţele
lui religioase care nu aparţin nici unei religii particulare. Experienţe
care sunt în centrul învăţăturii sale. L-am văzut
însoţind pe ceea ce el numea „calea spre esenţial” bărbaţi
şi femei de confesiuni diferite ca şi pe alţii care declarau
un ateism serios. În fond el se interesa de ceea ce în fiecare persoană
era dincolo de aceste diferenţe, acceptându-l cu totul pe fiecare
în diferenţa lui. Este păcat că unii, cu multă inconştienţă
fără îndoială, îl închid pe Grad Durckheim în diferenţa
lor. Respectarea memoriei sale cere pe acest plan multă conştienţă.
N.C.: Acest om religios este un terapeut
al sufletului?
J.C. Un terapeut al omului, al omului
întreg. Graf Durckheim recunoaşte bolile fizice, psihice, psihosomatice
şi, în privinţa acestora, terapiile pragmatice care îl pot ajuta
pe om să-şi regăsească sănătatea, adică
starea de echilibru relativ care precede boala. Dar el înfăţişează
ceea ce el însuşi numeşte terapie iniţiatică pe un
cu totul alt plan. Omul sănătos, pe planurile care au fost evocate
mai sus, poate fi bolnav de a nu fi ceea ce este în fond. Într-un limbaj
budist, am spune fără îndoială că omul este bolnav
de distanţa pe care a luat-o faţă de adevărata sa
natură. Graf Durckheim vorbeşte de distanţa care ne separă
de Fiinţa noastră esenţială. Simptomele acestei maladii
sunt dezordinea interioară, lipsa calmului interior, sentimentul
de nesiguranţă care conduce la o angoasă existenţială
şi încă, şi el insista mult asupra acestui punct, o lipsă
a bucuriei de a trăi. Atunci când spun că ceea ce m-a impresionat
încă de la întâlnirea noastră era modul său de a fi, tocmai
despre aceste calităţi este vorba. Aveam atunci, în faţa
mea, un om de mai mult de şaptezeci de ani din care emana o imensă
bucurie de a trăi. Din felul lui de a fi emana încredere, o stare
de încredere. Şi era calm, în ordine. În fine avea timp, aceasta
marfã atât de rar întâlnită astăzi. Şi nu pentru
că era inactiv, dimpotrivă. El era în acelaşi timp un om
de societate, un scriitor, un orator. În fiecare zi primea opt persoane.
La aceste opt ore se adăuga asiza în tăcere cotidiană.
Şi era aşa tot anul! Atunci când evocam felul lui de a fi şi
de a face existenţial el revenea totdeauna la dimensiunea esenţialului.
„Esenţialul este prezent în fondul(adâncul) nostru înşine. Este
lumina care traversează jadul. Îndatã ce omul este mai
transparent Fiinţei prezente în Fiinţa sa esenţială,
un prim criteriu este deschiderea faţă de o putere care nu-l
mai slăbeşte. Această putere este la originea unei ordini
interioare care se impune de la sine. Şi această putere îşi
are originea şi rezultatul în unitatea universală.
Te simţi atunci bine în tine însuţi, fără a te închide,
şi deschis lumii, fără a te pierde în ea.” Atunci când
îi spuneam că are noroc, că nimic nu-l mai atinge, că nimic
nu-l mai face să-şi piardă echilibrul, să-l enerveze,
el surâdea şi spunea: „Tare mi-ar pace să fie aşa! Dar
credeţi-mă, în fiecare zi există ceva care mă deranjează.
Lucrarea pe cale nu elimină insuportabilul, dar vă permite să-l
suportaţi.”
N.C.: Un factor important al învăţăturii
lui Graf Durckhem este exerciţiul. Era el însuşi un om de exerciţiu?
J.C.: El este
fără îndoială cel care, în Occident, a insistat cel mai
mult asupra a ceea ce el numea corpul căii. Mulţi vorbesc despre
Transcendenţă dar rămân fără interes pentru corp;
alţii animă cursuri de yoga, de tai-chi sau de exprimare corporală
dar neevocând niciodată dimensiunea Transcendenţei. Pentru Graf
Durckheim „exerciţiul pregăteşte condiţiile care permit
şi favorizează transparenţa pentru Transcendenţă”.
Interesul lui pentru corp este atât de mare încât el
pune la loc Leibterapia Personală. Leib este corpul prin care omul
„este”, felul lui de a fi. El mă invitase să înlocuiesc odată
pentru totdeauna cuvântul corp prin cuvintele „modul de a fi aici”. În
ceea ce îl priveşte, el practica în principal asiza în linişte,
ceea ce în Japonia se numeşte zazen. În fiecare dimineaţă,
până după optzeci şi cinci de ani, el începea şi
anima exerciţiul de asiză. Dar înainte de a-şi întâlni
elevii şi discipolii la 6 şi 45, îşi şi găsise deja timpul de
a face una sau două asize de câte o jumătate de oră una,
în camera lui. Trebuie ştiut că pentru Graf Durckheim exerciţiul
era peste tot. La începutul anilor 80 el nu mai vedea prea bine. Suferea
de această afecţiune vizuală care lasă, în plus,
o viziune periferică puţin neclară. Îi plăcea să
fie însoţit într-o plimbare la care ţinea în mod deosebit. Îl
însoţeam pe această alee maiestoasă din Pădurea Neagră
când mă invită să ne oprim. „Să rămânem aici
puţin în linişte. Ascultaţi… ascultaţi liniştea
pădurii.” Am rămas câteva minute, fără cea mai mică
mişcare, ascultând… „Înţelegeţi? Sunt păsările
care cântă, foşnetul vântului printre copaci… dar ascultaţi…
în spatele acestor zgomote există liniştea, marea Linişte
care este limbajul Fiinţei…” Ne-am reluat apoi plimbarea fără
a rosti cuvinte. Şi îl simţeam pe Graf Durckheim plin de această
experienţă a numinos-ului. Şi revenind la maşină
îmi povesteşte o amintire din copilăria lui. „Când aveam între
şapte şi zece ani, aveam permisiunea tatălui meu de a-l
însoţi la vânătoare. În ziua în care am avut ghinionul de a
călca cu piciorul o ramură moartă, în acea clipă chiar
ea s-a auzit sunetul făcut de aceasta. Tatăl meu se întoarce
şi mă priveşte cu un aer sever, ca şi cum aş
fi spart un cristal de valoare – „Karlfried, ai sfâsiat liniştea
pădurii! – Pentru tatăl meu vânătoarea avea caracter sacru.
Era atent acolo la ritmul de mers, la respectul naturii, la linişte
şi la animalul vânat. Eram foarte impresionat de această ambianţă
sacră, a numinos-ului.”
N.C.: După
moartea lui Graf Durckheim, care a fost reflectia dumneavoastră cu
privire la viitor?
J.C.: Ceea
ce merită reflectie este continuitatea. Marii maeştri ai muzicii
sunt morţi, însă opera pe care au lăsat-o continuă
să trăiască. Dar această continuitate are reguli.
Interpretările unei aceleiaşi opere de Bethoven sau de Mozart
sunt legitim diferite. Remarcăm nuanţele în interpretare, accentele
care o personalizează. Dar aceşti solişti ştiu că
în lumea muzicii nu se poate trişa. Toţi au trecut prin studii
serioase la conservator. Toţi lucrează în fiecare zi mai multe
ore. Şi toţi respectă partitura în întregul şi în
detaliile ei. Îmi pare că continuitatea operei şi deci a învăţăturii
propuse de Graf Durckheim nu pot fi înfăţişate decât respectând
aceste cerinţe. Ar fi păcat ca numele său să servească
la garantarea pseudo-terapiilor conduse de pseudo-terapeuţi. Problema
nu este de a şti dacă cineva învaţă bine exerciţiile
maestrului sau dacă cineva spune bine spusele maestrului. Singurul
criteriu al continuităţii este mărturia. Eram la Graf Durckheim
de trei sau patru ani când m-a invitat să vorbesc în numele lui într-un
oraş din Elveţia unde nu putea să se ducă. Am fost
surprins şi destul de neliniştit în acelaşi timp…
”Ce să le spun?” Nu voi uita prea repede răspunsul lui: „Puţin
contează ceea ce le veţi spune. Ştiţi destule în acest
sens. Mai mult, ei vor uita mai mult de jumătate din ceea ce le veţi
spune. Dar ceea ce eu sper că nu vor uita, este cel care va fi fost
în faţa lor în acea oră. Este acest om calm, senin, este în
legătură ?” Îmi pot imagina că aceasta este ceea ce aşteaptă
Graf Durckheim de la cei care vor asigura continuitatea. Pentru că
astfel, puţin câte puţin, se deschide inima, marea inimă
care autorizează pentru însoţirea altuia pe Cale.”
Articolul original în franceză se găseşte pe site-ul:
www.NouvellesCles.com
Traducerea
îmi apartine, VJ.
Salt la inceputul paginii
|
|