|
Guy Gilbert despre…
Frumuseţea va salva lumea
La Stâna din Provence primesc tineri delincvenţi multirecidivişti.
Aceşti tineri n-au avut drept peisaj decât blocuri de beton. Mi-am
dat seama destul de repede că le era frică de noapte. Voinici
vânjoşi care atacă oamenii şi jefuiesc turiştii au
spaimă de noapte. Ei sunt denaturaţi de oraşul luminat
de lampadare odată cu venirea serii. Nu cunosc noaptea şi de
aceea se tem de ea.
Am remarcat de asemenea că tinerilor noştri le este frică
de linişte atunci când sosesc la noi. Încă din primele zile
ei caută un local de noapte. Când le spun că există unul
la şaptezeci de kilometri de noi ţipă de revoltă.
Iar când le spun că cel mai apropiat magazin care vinde tutun se
găseşte la cinci kilometri… fac atac cardiac. La un an după
sosirea la ferma noastră a unui tânăr l-am însoţit la tribunal,
la judecătorul lui. Avea un dosar afurisit. Dar s-a întâmplat un
eveniment extraordinar atât cu judecătorul cât şi cu mine. Judecătorul,
foarte educativ, în loc să-l condamne, a preferat să-i acorde
o amnistie: „Înainte ajungeaţi săptămânal în faţa
mea iar de un an de zile nu v-am revăzut niciodată. N-aţi
comis nici un alt delict. Să nu mai reîncepeţi, s-a terminat.”
La ieşirea din biroul judecătorului, tânărul mi-a cerut:
„Guy, să ne întoarcem repede acasă, nu mai pot suporta zgomotul
din oraş.” Mi-au plăcut imens cuvintele lui.
Liniştea creatoare
Creaţia este făcută din tăcere şi din contemplaţie,
nu din zgomot sau din furie. Noi interzicem cu desăvârşire tinerilor
noştri muzica lor zgomotoasă, atât în exteriorul cât şi
în interiorul casei. Ar însemna să distrugă liniştea naturii.
La începutul sejurului lor această interdicţie îi deranjează
foarte mult. Dar interdicţia este fermă şi motivată.
A-l vedea pe tânăr crescând în această dimensiune de linişte
şi de frumuseţe este ceva incomparabil pentru mine.
Tinerii sunt fascinaţi de frumuseţea iernii şi a anotimpurilor
pe care nu le văd deloc în oraşele lor. Ochii lor sunt încântaţi
când sparg, pentru prima dată, pojghiţa de gheaţă
de pe iaz la minus douăzeci de grade. Pe neaşteptate sunt confruntaţi
cu asprimea anotimpului, cu frigul glacial. Mâinile lor au degerături
dar ei sunt mândri de ele.
Un alt tânăr m-a surprins mult. Mi-a spus un lucru minunat în timp
ce eu îl credeam inapt de a sesiza frumuseţea mediului în care l-am
făcut să trăiască aproape trei ani de zile. La zece
ani după aceasta mi-a spus: „Ah! Frumuseţea copacilor acoperiţi
de gheaţă dimineaţa! Mă sculam cât de devreme puteam
ca să privesc acest spectacol!” Iar eu îl credeam străin oricărei
forme de încântare…
O dărâmătură de reconstruit
Frumuseţea va salva lumea. Acum treizeci de ani, tinerii mei mi-au
cerut să cumpăr o clădire ruinată şi să
o reconstruim, şi au reuşit s-o facă în zece ani. În 1974
nu credeam să ajungă la acest rezultat. Le vedeam mâinile care
au lovit, au bătut, au furat, au atacat oameni şi care acum
ridicau aceste pietre pentru a construi această magnifică casă
provensală. Au fost două sute şi cincizeci de tineri în
timp de zece ani. Simţeam şi cum aceşti tineri care îşi
petrecuseră timpul furând portofele, învăţau acum să
facă altceva. Un salariu (minim) se poate fura în două minute.
Acum lucrau pentru puţini bani şi îşi dădeau seama
că muşchii lor pot servi la altceva decât la violenţă:
la a construi. Eu zic, după Dostoievski, că „frumuseţea
va salva lumea”. Tinerii noştri, în contact cu această natură
aspră şi splendidă din Verdon se salvează pe ei înşişi
şi îşi salvează existenţa.
Dorinţa lor formidabilă de a întâlni animale n-a încetat să
mă uimească. Înainte le găseau doar în farfurie sau la
televizor… Întâlnirea lor cu animalele este remarcabilă în toate
privinţele. La început sar în sus, crezând ca animalele vor veni
spre ei. Evident că animalele se îndepărtează imediat deranjate
de acest nou venit atât de turbulent. Tinerii trebuie astfel să înveţe
să aibă gestul lent pentru a le îmblânzi. Ei află că
animalele se ataşează de o persoană şi prin miros,
de exemplu. Unii ajung la această apropiere într-un mod destul de
remarcabil, alţii mult mai puţin. Dar, în timp, toţi reuşesc.
Studierea naturii le ajută această liniştire. De la o lună
la alta, gesturile lor sunt tot mai puţin agresive, mai lente, foarte
frumoase, ca şi gesturile ţăranilor. De la o lună
la alta nu mai vorbesc ca nişte mitraliere şi îşi rostesc
cuvintele.
Captivaţi de modul de viaţa al animalelor
Tinerii văd animalele evoluând. Sunt observatori ai comportamentului
fiecărei specii.
Femela mistreţ îşi apără puii până la moarte.
Ei sunt foarte interesaţi de această protecţie pe care
ei înşişi nu au cunoscut-o. Şi admiră animalul care
protejează.
Ei văd animalele suferind. Prin gesturile lor de compasiune faţă
de animalele în suferinţă îşi vindecă probabil propriile
răni. Vedem frecvent asemenea gesturi faţă de animalele
rănite, agresate sau bolnave. Animalele îi salvează pe tinerii
noştri într-un mod uimitor.
Aceştia sunt confruntaţi şi cu moartea animalelor. O lama
era atinsă de o boală genetică. Un tânăr a vegheat-o
toată noaptea. A adus-o alături şemineu şi a doua
zi dimineaţa animalul a murit. Aceste gesturi sunt foarte pure. Ele
cântă frumuseţea creaţiei.
În afară de oi, care sunt puţin afectuoase prin natură,
şi de purceluşii de mistreţ, specie deosebit de prolifică,
noi nu mâncăm animale. Tinerii noştri sunt de acord. Ei sunt
incapabili să consume un animal pe care l-au iubit. Foarte adesea
ei înmormântează un animal pe care l-au iubit.
…
Am văzut că frumuseţea salva lumea. Ea îi salvează
şi pe tinerii noştri. Fără îndoială, frumuseţea
este o fortăreaţă formidabilă faţă de violenţele
cu care tinerii noştri s-au întâlnit pe parcursul copilăriei
sau a adolescenţei lor, în oraşele zgomotoase şi poluate.
Datorită timpului pe care îl petrec cu noi eu ştiu că ei
vor putea transmite copiilor lor simţul frumuseţii naturii.
Numai Dumnezeu mă linişteşte.
Rugăciunea mă regenerează.
Pregătirea mea de preot m-a ajutat să ajung
să mă simt bine în pielea mea. Pe planul afectivităţii
este esenţial. Cum pot, un trup tânăr şi o inimă tânără,
să trăiască preoţia? Oamenii trebuie să fie deosebit
de echilibraţi în persoana lor. A alege să fii preot presupune
un bun discernământ. Trebuie şi să ai înţelegerea
misterelor. Dumnezeu poate suplini limitele noastre omeneşti.
Un preot nu trebuie să cucerească. El s-a abandonat iubirii,
este un om dăruit. Un preot nu are decât de ridicat suflete prin
puterea vieţii care emană din el. El nu trebuie să convertească.
Misiunea lui nu este prozelitismul. Din el trebuie să emane o flacără
a duhului de iubire aşa încât prezenţa lui să fie de ajuns.
Consacrarea face din preot un om a rugăciunii, un om al cuvântului.
El trebuie să înveţe vestea cea bună. Ne trebuie o doză
bună de Duh sfânt pentru a-l vesti pe Cristos când trebuie, unde
trebuie şi cu cuvintele potrivite. Trebuie să-l vestim pe Cristos
la timp şi în contratimp, adică în lumea de astăzi. Biserica
nu este „tendinţă” şi nu trebuie să-şi flateze
enoriaşii. Reprezentanţii lui Cristos care sunt preoţii,
episcopii şi papii îl reprezintă până la sfârşitul
vieţii lor şi până în eternitate. Ei nu au nevoie de votul
mulţimilor, spre deosebire de oamenii politici.
Trei exigenţe
Cele trei exigenţe ale preotului
sunt sărăcia, castitatea şi supunerea. Acestea îl angajează
pe viaţă.
Sărăcia.
…
Nu există nimic mai dezgustător decât un preot trăind în
lux. El a făcut jurământul de sărăcie. Trebuie deci
s-o trăiască. Poate vorbi toată ziua celor săraci,
aceştia nu-l vor asculta. Viaţa lui arată că el nu
este în coerenţă. Vaticanul nu este cel mai bun model în această
privinţă.
Castitatea. Celibatul este o regulă disciplinară. Ea poate fi
schimbată de Biserica de mâine, dacă aceasta decide să
ordoneze bărbaţi căsătoriţi. Castitatea trebuie
respectată şi preoţii trebuie să se simtă bine
în pielea lor.(…) Castitatea preotului este făcută di darul
total al disponibilităţii lui. Dacă mi s-ar cere părerea
acum, dup treizeci şi nouă de ani, aş spune: „Continui
aşa cum sunt.” Este o magnifică poveste de iubire, cu condiţia
să fie acceptată. Avem şase-şapte ani pentru a reflecta
şi alege.
Cea mai bună predicare a preotului este felul lui de a celebra Euharistia
de o manieră vie. Un preot este un om plin de bucurie. Este o persoană
vibrantă de iubire pentru Dumnezeu. Prin viaţa lui, el indică
Împărăţia lui Dumnezeu. Este neapărat un om al bucuriei.
Îşi conduce turma în pace şi iubire, oricare ar fi rupturile
trecătoare.
Pâinea prieteniei
Celebrez la Stâna din Haute-Provence şi tinerii vagabonzi
sunt adesea acolo. Ei cunosc puţin liturghia. Le explic tainele în
timp ce celebrez liturghia. Unul dintre ei îmi spunea: „Isus Cristos al
tău acolo…, eu văd pâine şi tu vezi Dumnezeu.” Eu îi răspund:
„Eu nu văd, eu ştiu, eu cred.” Unul dintre ei care era botezat
nu s-a împărtăşit niciodată. Preparasem, ca întotdeauna,
o bucată de pâine neconsacrată pentru a o împărţi
cu necredincioşii după comuniune. Tânărul înaintează
şi întinde mâna. Eu îl întreb: „Crezi că este Isus Cristos?”
El îmi răspunde: „Da, cred.” Şi eu i-am dat bucata. Cred că,
în momentul în care trăim, trebuie să fac aceasta în mod cu
totul excepţional. Apoi mă adresez celor cinci puşti duri
care erau acolo: „Eu nu ştiu dacă voi credeţi cu adevărat
în actul la care tocmai aţi participat, dar luaţi-vă un
moment interior pentru a spune: „Dacă tu eşti acolo, vindecă-mă.”
I-am văzut închizând ochii. Apoi au întins mâna pentru a primi pâinea
prieteniei, cea pe care nu o consacru, dar pe care o păstrez întotdeauna
pentru a mulţumi celor care au vrut să participe cu mine, în
numele prieteniei.
A construi o lume de iubire, de pace şi de participare: iată
cum Isus care ni se dă ne determină să construim această
lume.
(Guy Gilbert – L’Evangile selon Saint
Loubard,
Editions Philippe Rey, Paris, 2003
Salt la inceputul paginii
|
|