Fragmente selectate din volumul :
Hélène Guisan-Démétriadès
–
A TREIA PREZENŢĂ,
Editura ANASTASIA, 2003
Copiilor mei iubiţi
Mă trezesc, mă uit la
mare. Marea e calmă. Mă gândesc: Mulţumesc. Mulţumesc
pentru frumuseţea pământului. Pentru ierburile uscate,
înalte şi aurii ca spicele de grâu, care ţâşnesc
din măruntaiele pământului peste zidul de pietre arse
de soare, în faţa zidului un cal alb paşte. Proiectată
pe albeaţa zidului, crupa lui abia se zăreşte. Tufele
de leandri sunt metereze ce urcă spre cer. Vântul s-a oprit.
Aud marea. Sunt ţărmul, apa năvăleşte peste
mine, mă înghite, dă înapoi, se întoarce, iarăşi
şi iarăşi, la nesfârşit.
Să scriu, să-mi părăsesc clipa de fericire tihnită
ca să mă cufund în amintiri - în căutarea cărei
comori ? Există oare cineva care să nu ascundă
în străfundurile fiinţei un Titanic ? Viaţa,
acolo, în adâncul sine-lui, navă eşuată, cu prova
ruginită, cu îngustele ei culoare întunecate alergând de-a
lungul cabinelor surpate cu uşile deschise sau trântite pentru
totdeauna peste iubiri neîmplinite sau peste o moarte prea timpurie.
Printre corolele albe ce unduiesc în liniştea trecutului se
strecoară peştii.
Ce să aduci la suprafaţă ? Aşchii de viaţă,
crâmpeie de amintiri ce sclipesc în nisip ? Necruţătoare,
lumina zilei le va mai lăsa ceva din strălucirea pe care
o aveau în adâncuri ?
Într-o zi, într-o cameră de hotel, am ascultat pe o casetă
vocea unei femei, vocea actriţei Maud Morin. îi vorbea fiului
ei mort, actorul Patrick Dewaere. în-tr-un acces de furie, acesta
îşi trăsese un glonte în cap. Cu şapte ani
înainte pierdusem şi eu un fiu. Răscolită,
sfâşiată, hohotind de plâns, am ascultat încă odată
şi încă odată aceleaşi pasaje până le-am
învăţat pe de rost, însufleţită de o credinţă
cu mult mai simplă, cu mult mai puternică decât a mea.
Până atunci şovăisem, nu eram sigură
dacă trebuie sau nu să scriu această carte. Şi
brusc, am ştiut că da, trebuie să o scriu pentru
ca într-o zi alţii să găsească în ea putere
şi temei.
Dicteul interior
Multă vreme am fost stăpânită
de o nelinişte îngrozitoare, în plină stradă începeam
să plâng. Nu ştiam cum să-mi înghit lacrimile,
să le ascund, îmi vedeam bărbatul, copiii — morţi,
dispăruţi. Mi-era groază să mă urc în
maşină când plecam cu toţii duminica la plimbare,
groază de accidentul mortal care ar fi putut să mi-i
răpească dintr-odată pe toţi ai mei. Nu obişnuiam
să vorbesc cu nimeni despre problemele mele dar era clar
că ceva se întâmpla cu mine.
Mai era şi un vis care tot revenea din când
în când. Despre un examen. De obicei examenul meu de licenţă,
la universitate. Stăteam în faţa foii goale, nu ştiam
subiectul, nu-mi găseam cuvintele. Uneori, îl revedeam în vis
pe profesorul de germană din gimnaziu cu care avusesem unele
neînţelegeri. Timpul trecea, trebuia să dau lucrarea.
Era un efort îngrozitor, o angoasă de nedescris. Ştiam
ce trebuia să scriu dar nu reuşeam. Când mă trezeam,
îmi aminteam cu uşurare că îmi dădusem licenţa
de nişte ani buni. Şi atunci de ce ? Visul se întorcea
iarăşi şi iarăşi. Ajunsese să facă
parte din mine. Când, deodată, o experienţă i-a pus
capăt ajutându-mă să-l înţeleg.
Era în anul când ne-am mutat. O şosea
urma să taie grădina în două, să despice casa
şi să treacă mai departe. Trebuia să părăsim
casa de la Mon-Repos, balconul dinspre sud sub care creştea
un fag purpuriu, balconul de la miazăzi îmbrăcat în
glicină, peste balustrada căruia băiatul nostru
de patru ani încăle-case într-o zi, triumfător, îl înşfăcasem
în ultima clipă. Acolo aveam grădina, prietenii, acolo
erau doctorul, bătrâna mătuşă, toţi
oamenii ăştia urmau să se împrăştie care
încotro.
Ne aştepta un alt apartament în care
trebuiau făcute multe reparaţii. Pentru mine ele însemnau
o nouă întrerupere din lucru. Pierdeam sala de aşteptare
pe care doctorul W. mi-o punea la dispoziţie, în lipsa lui,
în apartamentul de sub noi, un loc binecuvântat unde mă
retrăgeam în fiecare dimineaţă cu cărţile
şi caietele de însemnări.
Lucram la un eseu intitulat Discursul
despre Putere, căci mi se părea că aceasta
era tema timpurilor pe care le trăiam. De fapt, era un studiu
despre imaginaţia creatoare. Mi se părea că forţa
ei este ca un fluviu al cărui curs fusese deviat, că
se concentra în întregime asupra dominaţiei lumii exterioare
lăsân-du-1 pe om pradă nefericirii lui. Analizam cu
ajutorul literaturii şi al picturii reţeaua de imposibilităţi
în care se închide omul de astăzi, asemenea unui personaj
al lui Sartre care exclamă: „Mor pentru ca să dovedesc
că este imposibil să trăieşti."
Înaintam ca o furnică prin metafizică,
literatură şi teologie şi, din când în când, reuşeam
să scot câte un text din cercetările mele. Copiii se
rugau ca mama să aibă timp să-şi scrie cartea,
iar eu mă revoltam că, neavând pe nimeni care să
mă ajute la treburile gospodăriei, luptându-mă
cu bolile copiilor şi cu obligaţiile sociale pe care
ni le impunea cariera politică a soţului meu, îmi rămânea
atât de puţin timp. Şi acum, ca să pună capac
la toate, mai trebuia să ne şi mutăm.
Eram absolut hotărâtă ca, după
ce aveam să pun totul la punct în casa nouă, să
nu mai fac nici o concesie. Să calc, la nevoie, peste trupurile
alor mei, dar să-mi termin lucrarea. Mă şi vedeam
ca pe un câmp de bătaie păşind peste trupuri întinse
ţepene, fără viaţă, pe covor.
După ce am trecut în revistă ce
trebuia să iau cu mine şi ce să arunc, după
ce am eliminat costumele de scrimă şi plasele de pescuit
creveţi ale copiilor şi m-am jurat că nu o să
mai adun niciodată toate prostiile, m-am trezit „dincolo",
în plin şantier, cu patru copii între trei şi treisprezece
ani. Istovită.
Şi iată că peste două
luni mi se iveşte o ocazie nesperată: trei zile libere,
numai pentru sufletul meu. Puteam să dau o fugă la Paris,
să urmez un curs de yoga în Tessino sau să particip
la o conferinţă internaţională a Reînarmării
morale care se ţinea la Caux, deasupra staţiunii Montreux.
Mai fusesem o dată la Caux, de dimineaţa
până seara, cu un an înainte. Plecasem plină de idei
preconcepute. Spre uimirea mea toate aceste idei dispăruseră
de la sine. Văzusem acolo băieţi şi fete care
cântau, drepţi ca nişte brazi. Nu studiaseră niciodată,
cum făcusem eu, sensul şi efectele verticalităţii
si totuşi trupul lor răspundea unei chemări interioare.
Am fost uluită să aud oameni de toate rasele, din toate
clasele sociale exprimându-şi convingerea că pot să
schimbe lumea în timp ce eu, care mă consideram atât de
credincioasă, nu reuşeam să mişc din loc nici
măcar un ac.
În tot anul care a urmat m-am străduit
să înţeleg de unde le venea această tărie.
Şi mi-am dat seama că ea izvora din acele preţioase
minute de reculegere cu care îşi începeau ziua. Pentru mine,
nu era defel uşor. Ca să rămân singură cu
mine şi să mă privesc în faţă, trebuia
să mă scol mai devreme decât de obicei, înainte de a-i
trimite pe copii la şcoală. Nu reuşeam decât rareori
şi chiar şi atunci degeaba îmi încordam toate simţurile,
nu auzeam nimic. Ca să nu pierd timpul atât de greu câştigat,
mă apucam să fac exerciţii de yoga, care măcar
îmi foloseau la ceva mult mai profitabil.
La drept vorbind, nici nu credeam că
o să primesc vreun mesaj divin. Mă întrebam chiar dacă
cei care pretindeau că l-au auzit nu îşi puneau singuri
întrebări şi nu-şi dădeau ei înşişi
răspunsurile, cu toată buna credinţă de altfel.
Desigur, aveam Biblia, adevărat şuvoi de cuvinte, un
dialog nesfârşit între om şi Dumnezeu. Dar dacă
Biblia nu era decât un mod de a prezenta această comunicare,
rodnică acum două mii de ani ?
Şi dacă trăirea la modul absolut
a cinstei, a purităţii, a altruismului, a iubirii nu
erau decât o pură utopie ? La ce bun să-ţi mai
dai osteneala să încerci ? Trebuie totuşi să recunosc
că toate gândurile care îmi veneau în rarele mele momente
de reculegere se dovedeau mai pătrunzătoare decât gândurile
mele obişnuite.
După ce am şovăit un timp,
am optat pentru Caux. Am plecat în duminica Rusaliilor, cu inima
cam îndoită. Nu-mi mai amintesc cum a trecut prima zi. Ştiu
doar că în sala de proiecţie s-a lansat filmul Oamenii
din Brazilia în care jucau docheri din portul Rio. Eram prea
preocupată de ce se întâmpla cu mine ca să mai fiu atentă
la lupta eroică a acestor oameni împotriva corupţiei
din ţara lor. Obosită, am sărit peste masa de
seară şi m-am retras în camera mea.
A doua zi mi s-a părut că bate cineva la
uşă, sau poate cineva făcea zgomot la etajul de sus
? Indignată, m-am uitat la ceas, era patru dimineaţa.
Nici aici nu puteam să dorm? Mă sucesc şi mă
răsucesc în pat, degeaba, în piept mi se zbate ceva ciudat,
ca o voce care răsună în gât: Scoală-te, îmbracă-te.
Şi cum n-am de gând să mă mişc, vocea insistă.
Devine atât de obsedantă încât, până la urmă, ca
să o fac să tacă, mă scol şi mă îmbrac.
Afară noaptea se îngână cu ziua. Mă învârt prin
cameră fără rost, mă aşez la masa de la
fereastră. Deschid Biblia şi citesc: „Au urcat pe munte
ca să se roage". Nici o legătură cu mine. Şi
totuşi fraza nu-mi dă pace. N-ar trebui să urc şi
eu pe munte ca să mă rog ? E absurd. Pot foarte bine să
mă rog şi aici unde sunt. Mă ţin de scaun, îngrozită
la ideea că trebuie să ies din cameră. Ce să
fac afară, la patru dimineaţa ? Să fiu ridicolă
şi nimic mai mult. Dar, cine ştie, poate că o să
întâlnesc pe cineva ? Ies tiptil din cameră. Mă trezesc
pe un coridor imens care nu se ştie unde duce. Nu prea cunosc
clădirea şi pe deasupra n-am nici un pic de simţ
de orientare. Nu mă gândesc decât cum să ies şi să
urc pe munte. O iau de-a lungul coridorului, dau de o scară,
cobor două etaje şi descopăr o terasă uriaşă
plină de mese şi scaune de grădină, încerc să
ies, zăresc o uşă care dă spre drum. E încuiată
cu cheia. Mă întorc şi, nemaiştiind ce să fac,
mă aşez pe un scaun ud de rouă.
Mă uit în jur: mijesc zorile unei superbe zile
de iunie. Maiestuoşi, Alpii îşi poartă culmile pe
deasupra unor fâşii diafane de ceaţă. Totul e numai
linişte, numai pace. Privirea mea rătăceşte
pe imensa faţadă uşor curbată a clădirii.
Mountain House. Cuvântul răsună în mine: casa de pe munte.
Gândurile se înlăn-ţuiesc cu repeziciune: Nu e nevoie
să urci nicăieri. Doar te afli pe munte. Această
casă este casa rugăciunii. Roagă-te. Şi cum
nu-mi vine altă idee, încep să spun „Tatăl Nostru".
„Facă-se voia Ta precum în cer aşa şi pre pământ"
- cuvintele se desprind de rest, mi se înfig în creier. Mă
opresc. Ştiu că din acel moment voi face voia Tatălui,
oricare ar fi ea.
Timpul se scurge. Eu, care nu am niciodată
timp, mă trezesc deodată cu un belşug de timp.
Pot să mă aplec asupra preţioaselor criterii morale
absolute.
Ele nu sunt decât un instrument de măsură,
un soi de metru, mereu acelaşi, măsura noastră
în faţa absolutului.
De ce am dat la o parte cinstea şi puritatea,
n-aş şti să spun. M-am oprit la altruismul total.
Nu mă gândisem niciodată la mine din această perspectivă.
Nu fusesem niciodată o ambiţioasă. Şi totuşi
toată viaţa mi-a trecut prin faţa ochilor ca în
clipa dinaintea morţii. Toate eforturile mele de a mă
deosebi de ceilalţi, de a mă ridica deasupra celorlalţi,
la şcoală, la universitate, prin scris, în toate împrejurările,
de a-mi dovedi valoarea. Şi faimoasa carte pe care o consacram
ţărilor din est şi pe care credeam că o scriu
pentru a-1 slăvi pe Dumnezeu. Nu cumva slava Lui şi
gloria mea se împletiseră atât de strâns, ca o frânghie grea,
încât nu mai ajungeam să le deosebesc ? Şi de vreme
ce mă legasem să fac în toate voia lui Dumnezeu, m-am
trezit spunând fără să mă gândesc: „Doamne,
îţi dau cartea mea, ca s-o scriu sau să nu o scriu,
cum vei vrea Tu."
Cartea asta, atât de dragă inimii mele,
carnea şi sângele meu, misiunea mea absolută pe pământ
-nu i-aş fi dat drumul nici dacă ar fi trecut peste
mine un buldozer - ei bine, într-o clipă, fără
efort, fără regret, i-am dăruit-o Lui.
După asta, am început să mă
gândesc la mine din punctul de vedere al dragostei absolute. Aşa
cum nu o făcusem până atunci. Nu mă gândisem niciodată
că aş putea fi diferită de imaginea pe care mi-o
făurisem despre mine. Mă credeam atât de bună,
atât de iubitoare! Şi iată că vocea necruţătoare,
gândul din mine care gândea altfel decât mine îmi spune: „Nu i-ai
dăruit niciodată o dragoste adevărată bărbatului
tău". Asta era culmea! Ce altceva făcusem decât
să îl iubesc şi să mă sacrific pentru el ?
Nu îl încurajasem eu să se anagajeze într-o carieră
politică care de multe ori îl obliga să ne neglijeze,
pe mine şi pe copii ? Asta nu era dragoste ? „Nu, ai vrut
întotdeauna să faci lucruri mari pentru el, dar nu ai făcut
lucrurile mici, cele de care are nevoie, cele la care ţine.
A iubi înseamnă să-i dai celuilalt ce are nevoie şi
nu ce vrei tu." Mi-a trebuit mai bine de un an ca să-mi
dau seama câtă dreptate avea vocea şi încă şi
mai mult ca să învăţ să iubesc altfel.
Când m-am întors acasă eram altă femeie,
destinsă, uşurată de povara pe care o purtasem atâta
vreme. Neliniştea a dispărut, nu mi-a mai apărut
niciodată în vis foaia albă, ameninţătoare,
de la examen. Nu mi-a mai fost niciodată frică să
mă sui în maşină cu ai mei. Stările de nelinişte
insuportabilă veneau din dorinţa mea de a mă realiza
chiar cu preţul sacrificării copiilor şi a bărbatului.
De la o zi la alta m-am liniştit.
Vocea pe care o auzisem până atunci în piept
a tăcut pentru totdeauna, fizic vreau să spun, dar gândurile,
imaginile de zi cu zi care prindeau viaţă sub influenţa
rugăciunii şi a ascultării încordate a unei altfel
de voci mi-au îndrumat şi susţinut paşii.
Nu am mai scris Discursul despre Putere.
Nu eram pregătită să spun ceea ce aş fi
vrut să spun. Nu poţi
să-L spui pe Dumnezeu fără Dumnezeu. Vedeam
deschizându-se înainte-mi perspective mai largi decât simplul
fapt de a scrie şi care îmi cereau să-mi mobilizez toate
forţele, cele ale unei lumi reînnoite de suflarea Duhului
Sfânt.
De atunci şi până acum mi-a fost
dat să trăiesc smerit toate temele căutării
mele. M-am pus, împreună cu mulţi alţii, în slujba
imaginaţiei creatoare a lui Dumnezeu care are un plan cu
fiecare dintre noi şi cu întreaga omenire.
Acum, după atâţia ani, în mine,
nevrednica, s-a scris o altă carte şi pot zice cu psalmistul:
Doamne, nu s-a mândrit inima mea,
nici nu s-au înălţat ochii mei, n-am umblat după
lucruri mari, nici după lucruri mai presus de mine.
Dimpotrivă, mi-am smerit şi
mi-am domolit sufletul meu, ca un copil înţărcat de
mama lui, ca răsplată a sufletului meu.
(Pag. 5-15)
[…]
Nici înger nici demon
[…]
Ani la rând m-am dus într-o mansardă
unde puteam să pictez liniştită ce aveam în minte.
Nu puteam să plec cu şevaletul în spate în mijlocul
naturii şi nici nu eram prea dotată pentru abstracţiuni,
aşa că mă obişnuisem să memorez ce voiam
să exprim, efectele de contrast ale luminii revărsându-se
asupra câmpurilor, un pom, case. Uneori treceau săptămâni
până găseam timp ca să pictez ceva ce mă impresionase.
Rezultatul era ciudat deoarece modelul pe
care îl păstrasem în memorie asculta de nişte forţe
de care nu eram defel conştientă, într-o seară,
la lăsarea întunericului, am rămas surprinsă,
ca şi cum le vedeam prima oară, de imaginea bătrânelor
acoperişuri ale oraşului de sub Podul Bessieres. Mă
uitam la trecătorii care, sub lumina crudă a felinarelor
electrice, păreau că evoluează pe o scenă.
Am fost atât de impresionată de frumuseţea spectacolului
încât am pictat două tablouri unul după altul.
În primul am omis să pictez acoperişurile
poate pentru că, m-am gândit, nu mă uitasem destul de
bine la ele. Podul tăia tabloul în două. Deasupra lui,
un cer albastru negru de furtună, dedesubt, apa întunecată.
Personaje, pe care strălucirea felinarelor le smulgea din
întuneric, străbăteau podul dintr-o parte într-alta.
în mod ciudat, toţi aceşti oameni erau îmbrăcaţi
ca în alte vremuri deşi nu era clar despre ce vremuri era
vorba. Un muncitor, o maşină, o fetiţă cu
un buchet de flori în mână şi, înaintând dinspre dreapta
spre stânga, o femeie în rochie lungă aplecată peste
un copil pe care îl ocrotea cu braţul.
Al doilea tablou era foarte diferit, între
timp, mă uitasem cu atenţie la forma şi la cavalcada
acoperişurilor de sub pod şi, făcându-mi curaj,
m-am apucat să pictez oraşul vechi. De data aceasta,
podul tăia pânza în partea de sus a acesteia. Dedesubt, oraşul
se ivea mic şi depărtat. Pe pod, nu mai rămăseseră
decât două siluete care se îndreptau una spre cealaltă,
în stânga, un băiat înveşmântat în alb, cu capul ascuns
sub o glugă, albă şi ea. în dreapta, mergând spre
el, o femeie cu o fustă scurtă pe care mi-amintesc că
am pictat-o de mai multe ori. La început, părea, în mod
ciudat, că stă în genunchi. Dintr-o mişcare de
penel am făcut-o să se ridice în picioare. Acum îşi
împingea bustul înainte, cu un aer semeţ. Nu înţelegeam
de ce părea atât de nesuferită. Până la urmă,
după o grămadă de retuşuri, ajunsese să
semene cu un semn de întrebare, aşa cum stătea cu capul
dat pe spate şi cu torsul bombat. N-am mai îndrăznit
să mă ating de ea.
Aveam o prietenă psiholog care mă susţinea
cu tărie în încercările mele. Am înţeles mai târziu
că ceea ce o interesa nu era atât valoarea picturală a
tablourilor mele - de fapt ele nu aveau valoare decât pentru mine
- cât descifrarea unei scriituri, a unui limbaj în mare parte oniric.
Prin formele pe care le împrumutam cu minuţiozitate din viaţa
reală îşi făcea drum, fără ştirea
mea, universul meu inconştient.
Prietena mea a privit îndelung cele două
pânze în timp ce îi aşteptam verdictul. La urmă mi-a
spus: „N-ai pictat două tablouri, ai pictat un diptic."
Şi pentru că nu înţelegeam, mi-a arătat-o
pe femeia care păşea aplecată duios asupra pruncului
ei şi pe cealaltă, nesuferita, care îl înfrunta pe băiatul
înveşmântat în alb. în ambele cazuri era vorba de acelaşi
cuplu mamă-copil care reda relaţia mea cu fiul pe care
îl pierdusem.
Din acel moment, cele două pânze mi-au
dezvăluit tainele lor, una câte una. în prima îmi exprimam
melancolia pe care mi-o trezea viaţa. Pe podul luminat,
ca pe o scenă a lumii, treceau, suspendate, neînsemnate
între cer şi apă, personajele vieţii care rămăsese
în urmă, care zburase, de-a lungul timpului, de-a lungul
fluviului ce-şi mâna apele.
În a doua pânză, întâlnirea se petrecea
mai sus, la un alt nivel, între tânărul palid şi femeia
care nu ştia ce este. Care când îngenunchea, rugătoare,
când se sume tea, urându-se pe sine şi se transforma într-un
semn de întrebare.
Cine sunt, ce sunt ? Adolescent fiind, îţi
pui întrebarea, neştiind unde o să ajungi şi ţi-o
mai pui iarăşi, aproape neschimbată, când ajungi
la capătul drumului, cine sunt, ce am fost, ce am făcut
cu viaţa mea ?
Poţi oare să-ţi dai singur
răspunsul înainte să sune ceasul din urmă sau poate
că el, răspunsul, vine de la sine doar atunci când goleşti
încăperile încă palpitând de căldura celor care
au plecat dintre noi, când spargi oul plin al vieţii lor.
în momentul acela crezi că strângi în pumn pentru ultima
dată, laolaltă cu scrisorile, cu fotografiile, cu cărţile
rispite ici şi colo, însăşi esenţa şi
individualitatea unei fiinţe.
De multe ori în viaţă mi-am închipuit că
mi-am înfrânt idolul. Ca la Caux, de pildă, atunci când am
avut prima mea experienţă de dicteu interior. Dar abia
îl îngenuncheam că îl şi vedeam ridicându-se din nou,
triumfător. A trebuit să-mi moară băiatul ca
idolul să se spargă în mii de bucăţi. Tot ce
voisem să fiu, tot ce crezusem că sunt s-a frânt dintr-odată.
Mi-a rămas disperarea de a şti că mă pusesem
de-a curmezişul împlinirii acelei fiinţe meditative care
pentru mine nu depăşise niciodată vârsta copilăriei
şi că nu îi întinsesem mâna nici măcar în ultima
clipă. Iată cum, imaginea nesuferită a femeii care
fusesem se proiectase spontan în tabloul cu Podul Bes-sieres, independent
de voinţa mea.
Mi-au trebuit ani ca să mă iert.
Iadul în care te aruncă vinovăţia este un iad făcut
din orgoliu. Suferim pentru că am adus suferinţă
dar şi pentru că am fost de mii de ori mai prejos decât
am fi vrut să fim şi pentru că ne trezim puşi
în faţa hăului din noi. în loc să înalţ, strivisem,
în loc să înţeleg, judecasem, redusesem la propriile mele
scheme setea de viaţă a unei alte fiinţe. Cum putusem
să pun laolaltă atâta îngăduinţă şi
atâta asprime, atâta nelinişte şi atâta orbire ? E greu
să te vezi aşa cum eşti. Dar este, în acelaşi
timp, şi un har.
Cine sunt, ce am fost ? Adevăratul răspuns
nu îl găseşti decât atunci când te desparţi de propria
ta privire, când renunţi la privirea celuilalt şi intri
sub ochiul lui Dumnezeu. El singur este judecătorul şi,
dacă te întorci cu sinceritate către El, El nu te judecă
ci îţi arată milostivirea Lui. Atât de mare ne este trufia
încât ne e greu să primim nesfârşita milostivire a Domnului
care ne cunoaşte şi cele mai mici zvâcniri ale inimii
şi nu ne mustră. Izbânzile, nereuşitele şi
până şi greşelile noastre atârnă prea puţin
în faţa lui. Singurul lucru însemnat este legătura noastră
cu El.
Încredinţate dragostei lui Dumnezeu,
greşelile noastre rodesc. Ele devin parte din drumul nostru
de fiecare zi, din pasul cu care îl străbatem neobosit. Greşelile
mele m-au ajutat să-mi găsesc locul adevărat,
să nu mai vreau să-mi depăşesc propriile limite,
învăţ să nu-i mai judec pe cei care, ca mine, au
pierdut cărarea şi s-au rătăcit, învăţ
mai ales să mă schimb necontenit pentru a recâştiga
timpul pe care l-am pierdut pe vremea când nu ştiam cum să
iubesc.
(pag. 40-44)
* * *
Ne-am născut întru bucurie. Nimic, nici o
încercare a vieţii nu poate smulge din noi această convingere:
am fost zămisliţi pentru bucurie. Este
singura încredinţare care îşi ajunge sieşi, care
nu are nevoie de explicaţii. Ea nu poate fi inventată
iar noi nu putem decât să o primim ca pe un har, ca pe un prea
plin de înţeles, de existenţă.
M-am născut pentru bucurie, o ştiu atunci
când albastrul mării îmi strigă: „Vino să te joci!".
Când privighetoarea îşi înalţă trilurile sub vrejurile
viei în tăcerea nopţii; când o inimă vorbeşte
cu alta fără să aibă nevoie de cuvinte căci
totul este împărtăşit; când în strânsoarea spaimei
primesc răspunsuri care mă încredinţează că
există o prezenţă mai preţioasă decât orice
avuţii.
Dar fericirea, această durată neclintită,
de culoarea timpului, există ea cu adevărat ? Este
ea oare altceva decât un trecut picurat prin sita memoriei sau decât mirajul unei limbi de pământ crescute din apele potopului
la care visăm să ancorăm ?
Nu am alergat după fericire. Am căutat
sensul, frumosul, iubirea. Si atunci de ce, pentru copiii mei,
am dorit cu atâta ardoare ce nu mi-am dorit pentru mine ? Am vrut
pentru ei fericirea mai mult decât orice. De ce altceva îi adusesem
pe lume dacă nu ca să fie fericiţi?
Copil al secolului meu, am confundat fericirea cu
satisfacerea dorinţelor lor, a nevoilor lor aşa cum le
înţelegeam eu. Dar în timp ce mă agitam pentru fericirea
lor aşa cum deretici într-o cameră, suflând peste necazurile
lor ca să le împrăştii, ei citeau limpede pe faţa
mea taina pe care o credeam bine păstrată, sufletul meu
sfâşiat, amărăciunea ambiţiilor înşelate.
Preocupată de mine, nu am ştiut
întotdeauna să îi ascult, să înţeleg ce se petrecea
în sufletul lor. Nu i-am ajutat să descâlcească ghemul
geloziilor sau al temerilor, să înfrunte suferinţa în
aşa fel încât să iasă mai puternici din înfruntarea
cu ea. Protejându-i pe unii în dauna celorlalţi am fost de
multe ori izvorul durerilor de care voiam să-i feresc. Nu
au avut copilăria pe care o visam pentru ei.
Am urât suferinţa lor ca pe propriul
meu eşec şi am gândit: Dacă Dumnezeu ne-a făcut
pentru fericire, şi El a dat greş!
Mi-a trebuit multă vreme ca să gândesc
altfel fericirea, întotdeauna o aşteptăm să vină
dinafară, de la un soţ, de la o soţie sau de la copii.
O aşteptăm să vină de la bogăţie sau
de la glorie, de la maşina sau
de la casa pe care le cumpărăm. Dar
ele nu ne umplu inima.
Dumnezeu vede altfel lucrurile. El nu iubeşte
aşa cum iubim noi. El nu ne urăşte suferinţa.
Nu o împinge departe de noi, cu disperare, ca şi cum ar fi
cel mai rău lucru care ni s-ar putea întâmpla. O foloseşte
pentru a ne ajuta să ne înălţăm şi să
ne schimbăm. Este unealta lui dintâi. De nepătruns
e dragostea lui Dumnezeu, El, care ne ştie fiecare fir de păr
din cap, care cunoaşte cu de-amănuntul grijile noastre,
care ne călăuzeşte, ne apără şi care
în acelaşi timp îi loveşte cu îndârjire pe robii Săi,
care îi încearcă pe aleşii Săi începând cu propriul
Său fiu. Iar aceştia, în mod uimitor, nu se răzvrătesc
ci se lasă în voia Lui, în schimbul unei linişti ce depăşeşte
înţelegerea.
Important este să creştem. Nu ne
naştem gata făcuţi. Nouă luni nu sunt de ajuns.
Facerea noastră continuă. Viaţa ne este dată
ca o lungă gestaţie în afara trupului mamei, în aşteptarea
unei noi naşteri. Am venit pe lume ca să creştem
şi să ne preschimbăm conform unei asemănări
înscrise în noi pentru a deveni fii ai lui Dumnezeu.
Cât timp ne trebuie şi câtă suferinţă
pentru a ajunge permeabili, pregătiţi să inspirăm
prin toţi porii plenitudinea vieţii! Va veni ziua, va
suna ceasul şi adevărata noastră naştere se
va petrece, cine ştie, într-o duminică de Rusalii sau
într-o noapte de februarie sau în ajunul Crăciunului.
Atunci bucuria se va împleti cu fericirea.
Clipa şi durata neclintită se vor contopi. Marea va
umple genunea in inimii noastre. Şi dragostea se va frânge
cum se frânge pâinea.
(pag.53-56)
Învierea
În ziua aceea, îmi propusesem să pun
pe pânză o imagine care mă fascinase la Ziirich. Era
ora şase după-amiaza. Mă aflam la capul podului
de pe Limat. Ploua. Asfaltul ud reflecta luminile roşii şi
galbene ale maşinilor şi troleibuzelor. Sub lumina
unui felinar mai înalt decât celelalte se afla un copac ale cărui
frunze sclipeau în mii de luminiţe aurii. Dacă îmi întorceam
privirea, vedeam piaţa şi mereu alte tramvaie ce alunecau
de-a lungul vitrinelor unde cadouri scumpe aşteptau sărbătoarea
Crăciunului.
La picioarele mele, începeau scările
cheiului care coborau la apa grea şi întunecată a râului
pe care pluteau două lebede albe. Acele mii de lumini ce
se încrucişau şi se reflectau sub copacul înalt şi
aurit dădeau senzaţia unei vieţi atât de intense
încât am stat multă vreme nemişcată în ploaie,
încercând să mă impregnez de fiecare detaliu. Ceva din
toate acestea îmi stăruia în minte, iar peste câteva săptămâni
am simţit nevoia să le pictez.
M-am apucat de ce îmi plăcuse cel mai
mult, deşi am uitat să spun, şi anume lăsarea
nopţii peste oraş, felul în care albastrul închis se
întuneca şi mai mult, ca şi agitaţia oamenilor
pe un fundal plin de mister.
Apoi strada ce trecea prin faţa magazinelor,
cele trei arcade ale parapetului şi apa întunecată.
Trebuie să adaug că eram foarte deprimată, în afară
de albastrul nopţii, celelalte culori erau palide şi
nu ştiam cum să continui.
Prin ce efecte de suprapunere să pictez
magazinele, autobuzele şi copacul înalt de sub felinar?
Mă blocasem. Nu mai ştiam defel ce să fac şi,
de fapt, nu îmi mai amintesc ce a urmat. De ce am pus în apa neagră
sânge, în locul lebedelor albe, sângele fiului meu ? Si tot aşa
am făcut şi cu drumul ce a devenit un fel de platformă
mai deschisă la culoare. Păreau nişte urme de sânge
pe zăpadă. Prin ce joc de asocieri m-am gândit atunci
la un alt sânge în stare să spele totul ? Iar pe cerul albastru
întunecat i-am pictat, în culoarea peruzelei, pe cei doi tâlhari
cu trupurile chircite de durere. Nuanţele diferite de albastru
îi făceau vizibili în întuneric. Dar cum să îl pictez
pe Iisus? Nu mă simţeam nici destul de puternică
pentru asta, nici vrednică să fac aşa ceva. De
altminteri, nu era destul de bine redat prin absenţa lui,
prin urmele de sânge de la piciorul crucii invizibile ? Nu putea
fi, oare, pur şi simplu o coborâre de pe cruce, după
ce Iisus şi crucea dispăruseră ?
Nu, era totuşi mai bine să pictez
crucea goală. Mi-am adunat tot curajul şi, aşa
cum te închini, am desenat o cruce de lemn perfect dreaptă,
fără cusur. Apoi, în prelungirea gestului, am luat nişte
roşu aprins si l-am lăsat să curgă în jos,
de la capul aplecat pe umăr până la picioare, ca un
fir de sânge picurând încet. Aşa l-am pictat pe Iisus pe
cruce, dincolo de orice voinţă sau putere proprie.
La ceva vreme de la acea întâmplare, două
prietene mi-au spus, una după alta, fără să
fi vorbit între ele: „Tu nu ai pictat răstignirea, ci învierea."
Nici astăzi nu înţeleg cum au găsit amândouă
aceleaşi vorbe. Nu văd ce altceva le-a putut sugera,
dacă nu cumva învierea care sălăşluia în mine.
Când fiul nostru a murit, am fost sfâşiată
de îndoieli. Ce se întâmpla cu cei care îşi iau viaţa,
chiar dacă ajung aici împinşi de boală ? Exista
pentru ei o altă viaţă ? Nu mai ştiam ce să
cred.
Şi apoi, după aproape o lună,
a sosit acea scrisoare din America. Am primit-o la Caux, în timpul
unei conferinţe organizate în perioada de vară. Mă
înscrisesem să merg acolo pentru o săptămână,
cu multă vreme înainte, şi nu am vrut să renunţ.
Când am ajuns, strivită cum eram de povara mea, credeam că
nu există pe lume durere mai mare, dar după câteva
zile, am înţeles că nu sunt decât o lacrimă în
plus în oceanul suferinţei omeneşti. Erau acolo mulţi
alţii care îşi pierduseră soţul sau soţia,
ţara, căminul, orice raţiune de a spera.
Si atunci a sosit scrisoarea. Ea venea de
la ginerele nostru care ne scria dintr-un colţ pierdut al
Statelor Unite. Ne spunea în câteva cuvinte foarte simple ce
i se întâmplase. Era seara, stătea culcat în pat, aşteptând-o
pe soţia lui care se dusese să-i culce pe copii. Şi
deodată îl vede pe fiul meu venind spre el pe un drum drept.
E cât se poate de real şi, în acelaşi timp, ca şi
cum ar fi transparent.
Începe un dialog mental între ei, în timp
ce fiul meu continua să se apropie:
-
Ce
faci ?
-
Bine,
acum sunt pe drumul cel bun, merg în direcţia cea bună.
Părea, într-adevar, bine şi înainta
cu un pas hotărât, el care a fost întotdeauna atât de şovăitor.
-
Ne-am
rugat pentru tine în fiecare zi.
-
M-aţi
ajutat mult, continuaţi.
-
Roagă-te
şi tu pentru noi.
-
Am
să mă rog.
Şi cum se pregătea să dispară,
ginerele meu l-a întrebat repede:
-
Pot
să-i vorbesc despre întâlnirea noastră lui Catherine
?
-
Şi
ei, şi părinţilor mei.
Şi dintr-odată totul a dispărut.
Cum să dau glas bucuriei ? Mă simţeam
ca în dimineaţa de Paşti, îmi venea să alerg, să
sar, să strig celor din jur vestea cea mare. Fiul meu trăia.
Pentru el nu mai existau distanţe. Fiinţa lui continua
să se mişte în nesfârşita putere a lui Dumnezeu,
trăia în continuare, dincolo de simţurile noastre.
Pentru majoritatea contemporanilor noştri, viaţa
se opreşte aici, pe pământ. De ce ? Oricât de mult ne
întoarcem în urmă, toate civilizaţiile care ne-au precedat
au crezut în existenţa unei alte vieţi. De multe ori chiar,
tot ce ne-a rămas de la ele sunt comorile pe care le-au aşezat
în piramide, cavouri, morminte sau pirogi pentru a-i însoţi
pe cei morţi dincolo de această viaţă. Noi suntem
cu adevărat primii care nu mai credem în nimic şi împrăştiem
cenuşa morţilor noştri în zările nefiinţei.
Încăpăţânându-ne să spunem
că nu mai sunt, morţii noştri dragi îşi pierd
cu adevărat orice putere. Nu atât morţii ne părăsesc
pe noi, ci noi ne rupem de ei atunci când afirmăm la modul
categoric că nu mai putem în nici un fel ajunge la ei. Nu cumva
noi suntem cei care, prin neîncrederea noastră, îi ţinem
la distanţă ? Dacă le-am vorbi iarăşi
aşa cum am făcut-o întotdeauna, dacă i-am face, ca
înainte, părtaşi la toate împrejurările vieţii
noastre, atunci, cine ştie, poate ne-ar răspunde, poate
am reuşi odată să primim un semn, unul din acele
momente binecuvântate şi nesperate, ce apare şi dispare
de îndată şi care scaldă sufletul într-o bucurie
fără seamăn.
Nu e vorba să îi divinizăm pe cei
pe care i-am pierdut, şi nici să le căutăm
prezenţa pe căi oculte, ci să ne străduim
să îi întâlnim, prin rugăciune, acolo unde sunt ei.
Si doar Duhul Sfânt ne poate da, dacă vrea El, când vrea
El şi în folosul propriei Sale lucrări, semnele de viaţă
după care întreaga noastră fiinţă tânjeşte.
Pentru că acestea ies în calea celor care cred, nu a celor
care aşteaptă dovezi.
Îmi aduc aminte când am reînceput să
pictez, după ce el murise. Era un peisaj spălăcit,
cu nori şi apă, singurul element care atrăgea atenţia
fiind o explozie alburie într-un colţ al pânzei. Plângeam
şi mă văitam:
-
Când
mă gândesc că nu o să mai vezi niciodată ce
lucrez.
-
Ba
da! am auzit atunci, pronunţat clar, cu o nuanţă
de reproş şi nerăbdare, un ton iritat de prostia
mea, tonul inimitabil al vocii lui, ca şi cum ar fi fost
acolo, privind peste umărul meu.
Semnele spun ceva doar celor care le primesc.
Mesajul lor este trecător, derizoriu, imposibil de comunicat,
dar ele au, pe moment, o asemenea putere de convingere încât
pot preface într-un imn de bucurie deznădejdea cea mai adâncă.
Dacă miile, milioanele de oameni care
le-au primit de-a lungul secolelor ar putea, ar vrea să
depună mărturie, întunericul morţii nu ar mai fi
atât de nepătruns. Am întrezări, prin fisura creată,
un alt univers în care viaţa continuă.
Aşa se face că am notat, la câteva
luni după ce fiul meu a murit, povestea unei experienţe
care mi-a umplut inima de bucurie şi căreia i-am spus
Foarfecele.
„Mi-am pierdut foarfecele mari de bucătărie.
Erau de culoarea oţelului, iar mânerul de un roşu atât
de aprins încât le vedeam imediat când deschideam sertarul. Unde
au putut să dispară ? Le caut într-un loc, apoi într-altul,
dar fără prea mare convingere. Ceva îmi spune că
am să le găsesc.
E totuşi ciudat! Cum au putut să
dispară nişte foarfece atât de mari? Le-am aruncat oare
la gunoi odată cu resturile de morcov şi praz ? Sau
poate cu frunzele uscate de la plantele de pe balcon ? Aşa
cel puţin crede femeia care mă ajută la gospodărie:
«Zilele trecute am găsit un cuţit în spatele pungii
de gunoi, iar altă dată, o lingură.» O las în
pace, dar continuu să caut.
Unde pot să fie ? îmi vin tot felul
de idei. Mă duc direct pe balcon. Precis le-am uitat lângă
o lădiţă când am acoperit trandafirii. Cobor în
pivniţă. Caut fără nici un rezultat printre
bulbii de dalie plini de pământ. Zilele trec. E absurd! Cum
am putut să arunc nişte foarfece atât de mari ?
La început, credeam că le voi găsi.
Eram chiar sigură. Vocea care e mereu cu mine, care vine
din mine, îmi spunea lucrul ăsta. Dar săptămânile
au trecut. Am scotocit peste tot. Nu mai e nici o speranţă.
Le-am pierdut şi gata.
Le simt îngrozitor de tare lipsa. Mă
gândesc la ele tot timpul. Le aveam de la fiul meu. Mă văicăresc:
Doamne, dacă le-aş găsi, foarfecele mele dragi,
foarfecele roşii de la băiatul meu. Ştiu că
le-am pierdut, aruncate la groapa de gunoi. Dar dacă totuşi,
prin absurd, le-aş găsi, atunci, da, aş putea crede
în înviere, o, iartă-mă, Doamne, n-am vrut să
spun aşa ceva. Nu îţi cer nimic. Mi-ai spus-o de atâtea
ori. Cred, şi asta e destul.
Şi iată că într-o zi am intrat,
nu mai ştiu de ce, în camera a cărei uşă stă
închisă. Am intrat, iar ochii mei, atraşi ca de un magnet,
s-au oprit pe un raft al etajerei. Erau acolo, culcate, aşezate
cuminţi în faţa cărţilor, aceleaşi foarfece
de culoarea oţelului cu mâ nere roşii. Stătuseră
acolo tot timpul, în spatele unei uşi, aşteptându-mă
liniştite, în timp ce eu le căutam peste tot.
Le iau în mână, şi încep să
alerg de la un capăt la altul al coridorului, purtată
de o bucurie fără noimă. Le aşez la loc în
sertar. Plâng de fericire, o, fiul meu înviat din morţi!"
Credinţa în înviere nu scurtează doliul
ce îşi are propria lui durată. Au trebuit să treacă
şapte sau opt ani până am fost din nou în stare să
ascult muzică. Atunci am înţeles că rana mea începea
să se închidă. Dar, prin credinţă, ceva se schimbă
în noi, mai precis relaţia pe care o întreţinem cu timpul.
Eliberaţi de obsesia trecutului, suntem absorbiţi de viitor.
Morţii sunt ca o nadă de care Domnul se foloseşte
pentru a ne aduce către El. înaintăm pe bâjbâite, cu mâinile
întinse, pipăind neatinsul, împingând mai departe marginile
spiritului şi ale simţurilor noastre. O dată cu trecerea
anilor, zidurile cad, toate aceste lucruri pe care înainte nu le
înţelesesem. Ne ducem şi ne întoarcem, ne mişcăm,
fără să ne pierdem, învăluiţi într-o iubire
şi mai mare decât cea pe care am trăit-o. Simţim
că o oaste fără de număr, milioane de martori
ne ocrotesc copilul şi ne putem întoarce la treburile noastre,
înseninaţi.
Rolurile s-au inversat. Copilul ne-a luat-o
înainte. Acum, el ştie mai multe decât noi. Cel pe care îl
învăţam să citească a devenit învăţătorul
nostru. Cel pe care l-am adus pe lume ne învaţă plin de
răbdare să ne naştem.
(pag. 73-80)
Fragmente selectate din volumul :
Hélène Guisan-Démétriadès
– A TREIA PREZENŢĂ,
Editura ANASTASIA, 2003
Salt la inceputul paginii |