Nimic pentru mine,
- acesta a fost cuvântul pe care mi l-am impus toată viaţa.
Pentru mine viaţa de dincolo e o certitudine.
Pentru mine, îngerii, sfinţii sunt prezenţe fizice,
nu rodul imaginaţiei.
Pagini din jurnalul Episcopului Iustinian Chira(n.
1921),
Episcopul Maramuresului si Sãtmarului
Joi, 22 decembrie 2005
2006 este un an în care trebuie să ne rugăm mult
toată ţara, toţi românii. Trăim un an de vârf,
după care vom intra sau nu în Uniunea Europeană. Guvernanţii
se luptă cu tărie să intre în această uniune.
Poporul este indiferent, nu-l preocupă. Nu are încredere în
ceea ce fac politicienii. Pentru mine, această problemă
face parte din cele de jos, din cele trecătoare şi deşarte
si pentru că sunt necurate si mare parte necinstite, mincinoase,
spurcate de către cei ce stau în fruntea statelor. Este adânc
dureros rolul pe care l-a avut statul în istoria omenirii. De aceea,
când Satana în pustiul Carantaniei a încercat în mod prostesc şi
nebunesc să-l amăgească pe Iisus Hristos să-i
ofere aceste „împărăţii a lumii", cu un gest
cutremurător i-a răspuns neputinciosului ispititor „Înapoia
mea, Satană". Aceste frământări a celor ce conduc
statul nostru de acum, le privesc nu cu nepăsare sau cu înstrăinare,
ci mai mult pentru că le văd prin prisma eternităţii.
Sigur, mă feresc să le privesc cu dispreţ, pentru
că eu consider că toate sunt lucrarea lui Dumnezeu.
Vineri, 23 decembrie 2005
Ninge încet, sporind farmecul zilei.
Harul lui Dumnezeu este peste partea aceasta de ţară,
peste episcopia Maramureşului şi Sătmarului. Evlavia
si credinţa maramureşenilor si sătmărenilor
este răsplătită de Atotbunul Dumnezeu. Naşterea
Domnului este praznicul care este mai important decât crearea lumii.
Crearea lumii n-avea sens dacă Dumnezeu cel necreat nu s-ar
fi coborât în lumea creată. Chiar dacă omul n-ar fi căzut
cum a căzut Adam, coborârea celui etern în sânul creaturii
sale era necesară - aceasta este o continuare şi o desăvârşire
a lucrării sale. În infinita Sa înţelepciune si bunătate,
a ales acest corp, acest glob modest care este Pământul şi
l-a înzestrat cu daruri pe care nu le-a primit nici un corp ceresc,
nici o planetă... l-a înzestrat cu Viaţă, care nu
există pe celelalte planete cunoscute, cu Viaţa care este
cel mai mare dar pe care l-a făcut creatorul lumii, pe care
l-a făcut Dumnezeu pe lângă lumea minerală te care
a creat-o la început. Acest dar -Viaţa - nu se -poate crea
de la sine. 'Dacă Dumnezeu, care este izvorul vieţii,
nu ar f i creat-o, nu ar fi pomenit să iasă din sine si
să încolţească, să înflorească si să
rodească pe această planetă miraculoasă care
este Pământul. Aici, pe această planetă, s-a coborât
viaţa, din adâncul Universului, din sânul Creatorului, ca
o rază de lumină din lumina cea necreată care este
Dumnezeu. El, Dumnezeu, a zis: „Să fie lumină!" şi
se făcu lumină, care se materializa mai întâi în adâncul
oceanelor, peste care „plutea duhul lui Dumnezeu ". Din porunca
lui 'Dumnezeu a apărut viaţa în formele ei cele mai simple,
până la cele mai complete si când, pe pământ, se realizase
natura în mod desăvârşit, natura minerală, vegetală
şi animală, „când toate erau gata" — cum zice Mântuitorul
lumii în pilda Sa — Dumnezeu chemă la nuntă, la „Ospăţul"
său pe Om, pe care-l crează în ziua a şasea. A creat
această făptură, această fiinţă, după
chipul şi asemănarea sa, după cum ne spune Scriptura:
„Şi a zis Dumnezeu: Să facem om după chipul si asemănarea
noastră" (Fac.1,26). După chipul său a făcut
Dumnezeu pe om, a făcut bărbat si femeie... pe care „Dumnezeu
i-a binecuvântat, zicând: - Creşteţi si vă înmulţiţi
şi umpleţi pământul şi-l supuneţi"
(fac. l, 28). Aceasta a fost lucrarea lui Dumnezeu, acesta a fost
planul lui Dumnezeu, aceasta a fost menirea pe care omul a primit-o
de la Dumnezeu, să crească, să se umple tot cosmosul
de chipul lui Dumnezeu pe care omul îl primise de la Creatorul său.
Să umple cosmosul de Dumnezeu, acesta era planul lui Dumnezeu
când a creat această făptură misterioasă si
miraculoasă care este omul. Dumnezeu, făcând sfat în
sânul cel tainic şi necuprins de mintea omenească a Sfintei
Treimi, a hotărât si a zis către Tatăl, fiul si Duhul
Sfânt: „Să facem Om după chipul si asemănarea
noastră" (Fac.1, 26) şi după chipul său
„a făcut Dumnezeu pe om" (fac. l, 27) si l-a înzestrat
cu toate darurile cu care înzestrase toată creatura, nimic
nu a rămas din elementele care se aflau create de Dumnezeu
în lumea minerală, vegetală si animală, să nu
fie si în această creatură a sa. Cu toate a înzestrat
Dumnezeu trupul omenesc, dar pe lângă toate
acestea, Dumnezeu l-a înzestrat pe om cu ceva ce nu se află
în nici una din toate celelalte creaturi: l-a înzestrat cu suflet,
care se numeşte „viaţă", dar care este mai presus
de viaţa cu care au fost înzestrate toate celelalte creaturi.
Viaţa aceasta cu care Dumnezeu l-a înzestrat pe om este sufletul,
adică nu este luat din pământ ca trupul, ci este izvorât
de Dumnezeu din sine, cu suflet nemuritor a înzestrat Dumnezeu
pe om, după cum spune Scriptura: „Luând Domnul
Dumnezeu ţărână din pământ a suflat în faţa
lui suflare de viaţă" (fac. 27). Acesta
este sufletul cu care l-a înzestrat Dumnezeu pe om. Suflare din
suflarea lui Dumnezeu este sufletul omului, care are daruri sau
calităţi dumnezeieşti, pe care nu le are nici una
din celelalte făpturi create de Dumnezeu. Sufletul omului este
nemuritor. Sufletul omului este liber, după cum liber este
si Dumnezeu din care a izvorât sufletul omului. Sufletul
omului este cugetător, creator. Ratiunea si cugetarea sunt
vorbele sufletului si, mai presus de toate este conştiinţa,
este glasul lui (Dumnezeu care vorbeşte prin sufletul
omului — conştiinţa este neadormită, este vie pentru
că viu este sufletul omului. Orice făptură omenească,
fiind înzestrată de Dumnezeu cu suflet, are toate aceste
daruri: suflet nemuritor, libertatea voinţei, raţiune,
gândire şi conştiinţă — şi dreptul de stăpân
peste toată creaţia lui Dumnezeu, daruri pe care le-a
primit de la Dumnezeu care a zis protopărinţilor
neamului omenesc: „Creşteţi şi vă înmulţiţi
si umpleţi pământul şi-l supuneţi; si stăpâniţi
voi peste peştii mării, peste păsările cerului,
peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă
pe pământ şi peste tot pământul!" (Fac. 1, 28)
Omul, abuzând de libertatea care a primit-o de la Dumnezeu,
a căzut din starea lui cea dintâi si, din stăpân a devenit
rob, rob al instinctelor lui şi toate s-au întunecat înăuntrul
lui si o dată cu căderea lui s-a tulburat toată creaţia.
Neascultarea omului a făcut să se răzvrătească
împotriva lui, cerul si pământul s-au întunecat. Toate au început
să îmbătrânească, şi materia a început să
se degradeze, să se epuizeze, să cadă sub timp, să
se întunece, să se răcească, să moară si,
o dată cu ele, şi omul a pierdut darul cel scump al nemuririi
şi viaţa lui a fost sortită pieirii.
„Blestemat va fi pământul pentru tine, s-a auzit glasul...
în sudoarea feţei tale vei mânca pâinea ta, până te vei
întoarce în pământul din care eşti luat. Căci pământ
eşti şi în pământ te vei întoarce... " (Jac.
3, 17, 19)
Creatorul nu şi-a părăsit creatura Sa, cu
toate că omul ascultase de duşmanul lui Dumnezeu şi
călcase legile firii date de Dumnezeu, şi firea s-a răzvrătit
împotriva omului. Dumnezeu nu şi-a lepădat creatura
Sa, nu l-a părăsit pe om ci, o dată cu pedeapsa,
ca un rod al păcatului, Dumnezeu i-a dat omului şi
speranţa, speranţa unui "Mântuitor. Cu această
speranţă a trăit omul mii de ani. Mântuitorul lumii
nu a venit numai ca să repare greşeala pe care o făcuse
omul, el a venit şi pentru ca să împlinească, să
desăvârşească lucrarea începută de Dumnezeu
când a creat lumea. Duhul spune că şi dacă nu ar
fi greşit omul- Fiul lui Dumnezeu tot ar f i venit, desigur,
în alte condiţii, ca să desăvârşească
şi să îndumnezeiască lumea creată — care
avea nevoie de venirea sfântului Duh care de la Tatăl prin
Fiul a venit, ca să aducă dumnezeiescul har, puterea,
energia necreata prin care firea omenească să se îndumnezeiască..
Fiul— Cuvântul lui Dumnezeu, prin care toate s-au făcut
din câte s-au făcut - ar fi coborât spre a desăvârşi
lumea pe care a început-o când din nimic a creat lumea — si cu puterea
Sfântului Duh prin Harul lui Dumnezeu, ar fi transfigurat toată
făptura omenească, care ar fi trecut printr-o mutaţie
tainică, aşa cum a trecut Hristos, care călcând cu
moartea sa moartea, a devenit stăpân al cerului şi pământului,
după cum a spus în faţa ucenicilor săi după
înviere, zicând: "Datu-mi-s-a toată puterea in cer si
pe pământ" (Mt. 28, 18.)
Universul s-ar fi umplut atunci de dumnezei. Pentru că
toţi fiii lui Adam, prin Hristos ar fi devenit fiii lui Dumnezeu,
aşa cum a recunoscut si Mântuitorul, care repetă cuvintele
Psalmistului care a zis: „Eu am zis: - Dumnezei sunteţi şi
toţi fii ai Celui Preaînalt" (Ps. 81, 6)
Modul în care Fiul lui Dumnezeu ar fi venit şi dacă
Adam nu ar fi păcătuit, este o nepătrunsă taină
pentru noi. Acum este doar o ipoteză, o sfântă şi
plăcută ipoteză.
Naşterea Domnului a transformat ipoteza într-o mare
si vie realitate — naşterea lui Iisus Hristos, s-a împlinit
ceea ce ar fi fost dorit şi de Tatăl şi de Fiul si
de Duhul Sfânt şi de tot neamul omenesc - naşterea Domnului
un act săvârşit de Dumnezeu cel în Treime adorat, este
mai important decât crearea lumii. Acest lucru am dorit să-l
spunem când am zis că venirea Fiului lui Dumnezeu în sânul
creaţiei, aici, pe acest modest pământ, era necesar chiar
şi dacă nu păcătuia Adam. Era o necesitate,
era o chemare pentru împlinirea creaţiei.
* * *
Nimic pentru mine, - acesta a fost cuvântul pe care mi l-am impus
toată viaţa.
Nimic pentru mine. Acest lucru mi-a dat întotdeauna o mare
bucurie. Lepădându-te de orice interese personale ai o mare
linişte şi o mare bucurie. Egoismul şi invidia sunt
două duhuri mai urâte decât orice duh, acestea aduc cea mai
multă nelinişte pentru om. Mila şi iubirea sunt un
balsam şi un izvor de mare bucurie şi de multă fericire.
De la acestea am cules toată mângâierea si fericirea în viaţă.
Acestea mi-au dat viaţă.
. . .
Duminică, 9 aprilie 2006
Plecând de la cuvântul din Sf. Scriptură (Fac. 1, 27)
— „Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său;
după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat
şi femeie... " (Jac l, 27) - am arătat cu câtă
insistenţă ne-a descoperit Dumnezeu lucrul acesta, că
l-a făcut pe om „după chipul Său". De la această
stare deosebit de înalta, omul a căzut, călcând porunca
lui Dumnezeu (Fac. 2, 16-17), fiind înşelat de Satan, care
intrând în şarpe, a şuierat la urechea femeii minciuna:
„Nu veţi muri! (Fac. 2, 4) şi dacă veţi gusta
din fructul oprit". Omul atunci s-a prăbuşit, o cădere
înfricoşătoare s-a petrecut atunci în viaţa omului.
El a pierdut asemănarea cu Dumnezeu, dar „chipul" lui
Dumnezeu după care a fost creat a rămas, dar si acesta
s-a întunecat. Raţiunea, voinţa si sentimentele nestricate
pe care le avea s-au alterat, memoria omului a devenit slabă,
aşa cum se întâmplă la orice om ce suferă din grav
accident si cade în cap chiar dacă el rămâne în viaţă.
In urma accidentului, el dacă a căzut în cap şi din
această cauză îşi pierde memoria, el nu mai ştie
cine este, cum îl cheamă, de unde vine şi unde merge.
Această mare nenorocire i s-a întâmplat şi omului
după căderea lui. Toate facultăţile cu
care a fost înzestrat de Dumnezeu au slăbit, au scăzut,
aproape că le-a pierdut. El a ajuns să nu ştie cine
este, că el este fiu al lui Dumnezeu, el nu mai ştia cum
îl cheamă, de unde vine, unde merge, care este sensul şi
scopul vieţii lui şi aşa a căzut într-o stare
de animalitate, a căzut în rândul animalelor — în rândul unor
fiinţe sălbatice, fără cultură, lipsite
de civilizaţie, din care cu lumina ce-i rămase, lumina
raţiunii date de Dumnezeu si voinţei si a sentimentelor
omeneşti pe care le primise de la Dumnezeu la creaţie,
încet, în decurs de milenii, omul s-a ridicat până la nivelul
în care se află omenirea azi, dar prin puterile lui omul singur
nu se putea ridica şi la asemănarea cu Dumnezeu - cu prototipul
lui care este Dumnezeu si de aceea Dumnezeu a venit în ajutorul
acestei fiinţe aşa de iubită de el si i-a trimis
o rază din cer, o rază de lumină. Aceasta este revelaţia
supranaturală prin care omul să se lumineze, să cunoască
cine este, cum îl cheamă, de unde vine si unde merge. In
lege si în profeţi se concretizează lumina ce a venit
de sus. Dar acestea numai nu-l puteau mântui pe om. Legea si profeţii
au venit prin Moise, dar harul şi adevărul a venit
prin Iisus Hristos pentru ca să-l mântuiască pe om din
starea în care era căzut. S-a născut pe pământ însuşi
Fiul lui Dumnezeu care de la 'Tatăl a venit si s-a reîntors
la Tatăl deschizând neamului omenesc o cale spre locul de unde
era căzut. O cale prin care omul ajunge mai sus decât locul
în care se afla Adam înainte de a cădea în păcat, prin
Iisus Hristos, noi am devenit fii ai lui Dumnezeu. Noi avem posibilitatea
să ne ridicăm până la starea de fii şi de dumnezei
prin sfântul şi dumnezeiescul har. Ne-am îndumnezeit. Am
devenit sau putem deveni la lumina cea înaltă a asemănării
cu Dumnezeu. Dar si acum facultăţile ne-au rămas
slăbite, păcatul, ca un vierme, ne domină de multe
ori. De aceea, deşi ne aflăm la un nivel ridicat de civilizaţie
si cultură, puterile duhovniceşti, puterile sufleteşti
sunt rămase foarte mult în urmă. Credinţa
o avem slabă, dragostea s-a răcit, speranţa s-a împuţinat,
mulţi, prea mulţi dintre fiii lui Adam nu ştiu cine
sunt, nu ştiu că sunt fiii celui Prea înalt, nu ştiu
cum îi cheamă, nu ştiu, nu vor să ştie de unde
vin, nu cred, nu pot sau nu vor să creadă că mergem
din moarte si de pe pământ spre cer, spre viaţă.
Le este frică de moarte, nu pentru că sunt încredinţaţi
că dincolo trec în nefiinţă cum se exprimă din
neştiinţă, ci pentru că toată fiinţa
lor le spune că dincolo de acest prag îi aşteaptă
o viaţă eternă, încărcată de o mare responsabilitate
pentru tot ce au făcut în viaţa aceasta.
Omul, omenirea trebuie să se lupte să se ridice
din starea în care se află, de om al păcatului,
la nivelul la care prin darurile pe care le-a primit de la Dumnezeu
s-a ridicat la starea înaltă de cultură si civilizaţie,
să se ridice şi din punct de vedere spiritual si moral
cel puţin la nivelul la care se află din punct de vedere
tehnic, la nivelul de cultură şi civilizaţie la care
se află omul astăzi. Altfel, omul, omenirea nu va avea
nimic de câştigat. Bunăstarea materială nu-i va aduce
nici o bucurie, nici linişte, nici fericire, nici pace ci,
dimpotrivă, cultura si civilizaţia îi vor aduce
omului o stare de nelinişte grozavă, o stare de urât şi
de plictiseală infernală, o stare de dezastru spiritual,
o prăbuşire în starea de animalitate, de
robie a propriilor lui vicii, neputinţe, slăbiciuni,
păcate.
Hristos este suprema autoritate pe care trebuie să o
căutăm, să o ascultăm, să o urmăm.
"Hristos, cel ce cu moartea pe moarte a călcat, este cel
ce ne asigură că viaţa nu-i un vis, că moartea
nu este un sfârşit al existenţei noastre, învierea lui
Hristos este garanţia învierii tuturor, garanţia învierii
noastre si a vieţii veşnice.
Prin învierea Domnului, omul va ajunge la starea şi
statutul pentru care el a fost creat, după chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu. După cum vedem cu
câtă insistenţă ne spune Scriptura, Dumnezeu l-a
creat pe om după chipul său nemuritor: „după chipul
lui nemuritor l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie....
" (fac. 1,27)
După masă m-am gândit mereu Ca creştinii pe
care i-am avut astăzi în faţa mea la Biserica Sfântului
Nicolae, m-am gândit si m-am întrebat dacă le-am adus vreo
mângâiere acestor oameni pe care-i văd si acum în faţă,
umiliţi, necăjiţi, apăsaţi de frigul vieţii.
Cuvântul mi se pare că a fost prea teoretic, prea rece, prea
sever uneori. Am plecat de la Biserică nemulţumit de felul
cum am vorbit credincioşilor. Din această cauză m-am
simţit după masă epuizat, bolnav, cuprins de o stare
de slăbiciune si de durere si tristeţe gândindu-mă
că nu i-am mângâiat, nu le-am mângâiat sufletul, nu le-am înseninat
viaţa puţin.
Cuvântul meu întotdeauna am căutat şi m-am luptat
să le fie de folos ascultătorilor. Când vorbim şi
vestim cuvântul lui Dumnezeu avem datoria să fie cuvântul nostru
cald, viu, luminos, prin care să aducem oamenilor lumină
din lumina cea vie a lui Hristos, înviorare, tărie, mângâiere,
bucurie, să creăm o atmosferă de care au nevoie oamenii,
care să-i elibereze de atmosfera din lume, de acasă.
Milă. Îmi este foarte milă de oameni si dacă
nu reuşesc să-i vindec de durerile lor, de grijile lor,
de tristeţile lor, de slăbiciunile si de neputinţele
si greutăţile ce-i apasă, mă simt nefericit,
foarte nefericit. Mă simt bolnav de nemulţumit.
Doamne, ce nu pot face eu, fă Tu cu puterea Ta! Eu mă
silesc cât pot, Doamne Dumnezeul meu, dar vezi, Doamne, cât sunt
de neputincios. Uneori, acum, nu mă ajută nici trupul
care acum nu ascultă, Doamne. Se îndărătniceşte
ca un catâr rău si păcătos.
Luni, 10 aprilie 2006
Să fie omul mai rău decât un şarpe?
Se poate? Poate că eu sunt vinovat direct sau indirect, întotdeauna
aşa am gândit când am fost rănit de cineva, când cineva
m-a duşmănit, faţă de aceştia m-am simţit
şi eu cel puţin jumătate vinovat.
Dacă aşa m-am gândit, am văzut că Dumnezeu
m-a apărat. M-a apărat pentru că Atotputernicul,
Atotbunul a văzut că eu sunt neputincios şi nu mă
pot apăra singur. A văzut Cel Bun, Cel Drept, Cel Milostiv
cum gândesc, a văzut că mă silesc să mă
gândesc drept, chiar dacă în gând şi uneori în cuvânt
am grăit de rău, am bârfit, nu mi-am păzit limba
şi buzele, am fost răutăcios dar n-am urât, n-am
urât pe nimeni, n-am urât nici pe cel ce m-a duşmănit.
Am răbdat şi am aşteptat, am aşteptat si nu
m-am grăbit să mă răzbun. Nici nu eram în stare
de aşa ceva, nu puteam să mă gândesc să mă
răzbun sau să urăsc, sau să doresc, să
vreau rău la cineva. Trebuie si pentru aşa ceva să
ai putere, o tărie să faci aşa ceva, să urăşti,
să duşmăneşti; ci întotdeauna m-am umilit, m-am
plecat, m-am gârbovit în faţa răutăţii, rămânând
însă drept înlăuntrul meu. Cu conştiinţa curată
şi aceasta mi-a dat întotdeauna o tărie, o bucurie în
faţa tuturor greutăţilor şi nedreptăţilor
vieţii.
Mi-s dragi oamenii, mi-i drag omul. Mă gândesc si acum
şi m-am gândit întotdeauna că omul care face greşeli
are un motiv întemeiat pentru el, dăunător pentru alţii,
dăunător de multe ori pentru instituţie, pentru
societate, dar el nu este conştient de acest lucru, sufletul
lui este robit de egoism, de lăcomie, de răutate, de vicleşug.
Iată de câte boli suferă un astfel de om. Şi atunci
de ce să nu te bucuri dacă tu nu ai căzut încă
în prada acestor monstruoase patimi?
Răbdare, răbdare, răbdare, trebuie să
avem. Răbdare şi tact şi înţelepciune, dar mai
presus încredere în Dumnezeu, încredere şi speranţă
multă în ajutorul lui Dumnezeu.
Cel ce se încrede în Dumnezeu niciodată nu a rămas
ruşinat.
Marţi, 11 aprilie 2006
Privind în urmă, acum, când împlinesc vârsta de optzeci
şi şase de ani, simt o bucurie că nu rămâne
în urma mea calea pustie — cu ajutorul Prea Bunului, Prea Puternicului,
Prea Luminatului Dumnezeu, am făcut si eu cât am putut. Nepăsător
faţă de lucrarea Stăpânului nu am fost niciodată.
Rău am fost, neputincios am fost, păcătos am fost,
dar niciodată nu am fost nepăsător faţă
de moşia Stăpânului meu, faţă de slugile Lui,
faţă de oile Lui, ci dimpotrivă am iubit şi
iubesc din toată inima, din toată puterea mea oile, aceste
binecuvântate oi a marelui Păstor, care este stăpânul
cerului şi al pământului. Am iubit si iubesc, admir şi
privesc uimit toată creatura Atoate făcătorului,
de la firul de nisip şi până la infinitul ce ne înconjoară
cu toate podoabele lui, ştiute şi neştiute de noi.
Totul este taină si miracol, ceea ce a făcut Dumnezeu
din nimic. El nu este ziditorul, ci făcătorul tuturor.
Nu-i potrivit să zicem Ziditorul, ci făcătorul, pentru
că ziditorul se numeşte cel ce din materia care o are
la îndemână construieşte ceva, zideşte. Domnul Dumnezeul
nostru, preamărit fie numele Lui în vecii vecilor, este făcătorul
tuturor celor văzute si nevăzute, din nimic. In aceasta
se arată puterea lui, infinita lui putere, înţelepciune,
bunătate şi dragoste, pentru că din acest noian de
iubire fără fund, din acest noian de iubire
a creat tot ce există — din nimic — din nimic, înţelegeţi,
din nimic — cu puterea Lui, Dumnezeu a creat totul şi la urmă
ne-a creat şi pe noi, din iubire si din dor, din iubire si
din dor părintesc de a avea fii. Taina este mare, nu pentru
ca să-şi aducă Lui împlinire a creat Dumnezeu lumea,
ci pentru ca aceasta să o împărtăşească
din deplinătatea Sa.
Sâmbătă, 15 aprilie. 2006
Nu există nici un conflict între ştiinţă
si credinţă, între ştiinţă si religie,
conflictul există numai în capul oamenilor. Dacă un credincios,
un preot sau om religios nu cunoaşte în adevărata lumină
poziţiile ştiinţei sau un intelectual nu cunoaşte
adevărata lumină a religiei, atunci poate părea că
există conflict între ştiinţă şi religie.
Intre adevărata ştiinţă şi adevărata
religie nu există conflict.
Duminică, 16 aprilie, 2006
Am săvârşit Sfânta Liturghie în biserica de la
demisolul Catedralei Sfânta Treime Baia Mare. La Sfânta Liturghie
au participat un număr mare de credincioşi.
La priceasnă am vorbit credincioşilor. Cu greu
am reuşit să-mi spun cuvântul si de aceea m-am simţit
foarte nemulţumit si apăsat de neputinţa mea de a
oferi acestui mare număr de credincioşi hrana de care
aveau nevoie. Mă întreb mereu cum au plecat aceşti oameni
de la slujba de azi? Cum nu am reuşit să vorbesc
din suflet?Am făcut teorii mai mult, care mi se pare că
nu i-a înălţat, nu i-a mângâiat, nu i-a luminat pe
credincioşi, ci mai mult i-a obosit şi de aceea mă
simt foarte nemulţumit şi îngrijorat. Ce se întâmplă?
Oare nu voi mai putea vesti cuvântul lui Dumnezeu cum cu ajutorul
lui Dumnezeu l-am vestit de multe ori până acum? Mă încearcă
oare Stăpânul meu? Sărbătoarea, Duminica floriilor,
semnificaţia acestei zile, intrarea Domnului în Ierusalim.
M-a copleşit şi oboseala fizică şi psihică,
şi lipsa de decizie pentru o problemă, mai ales,
mi-a dat stare de împrăştiere. Am spus forţat
tot ce am spus şi aceasta a fost cauza care mi-a creat o mare
greutate azi.
Smereşte-te, smereşte-te, rabdă şi te
umileşte, îmi zice fratele meu, misteriosul meu frate, pe care-l
port întotdeauna cu mine, în mine. Smereşte-te.
O durere, o mare durere am, gândindu-mă că nu am
mulţumit, nu am satisfăcut acest mare număr de credincioşi,
care i-am avut astăzi în faţă, mulţimea care,
în mare număr, erau bărbaţi ce păreau nişte
voievozi.
* * *
În amurg, Dumnezeu umblă prin rai „în răcoarea
serii" — ne spune cuvântul inspirat al Sfintei Scripturi (fc.
4, 8) si în această atmosferă Adam simţea prezenţa
lui Dumnezeu. Si acum, în amurg, când înserarea începe să
se lase peste pământ, o putere tainică se întinde
peste lume, care ne face să simţim o stare deosebită.
Vibrează parcă ceva în văzduh, se aud parcă
aripile îngerilor cum fâlfâie prin aer. Duhurile rele în aceste
clipe se ascund în hăurile cele mai întunecoase, iar de pe
culmi, unde lumina se luptă cu întunericul, ca nişte tulnice
cereşti, ca nişte trâmbiţe îngereşti încep
să sune şi să răsune din marginile cerului
până în cealaltă margine a cerului imnul în care se aud
desluşit cuvintele: „Lumină lină a sfintei slave
a Tatălui Ceresc".
(Fragmente din cartea:
Bogdan Eduard - IUSTINIAN,
Editura Dacia, 2006
www.edituradacia.ro )
|