Jean-Yves Leloup
Absurdul si Gratia
O carte fascinantã - autobiograficã - despre itinerariul
spiritual al lui Jean-Yves Leloup - scrisã(încheiatã)
în anul 1990 când autorul avea 40 de ani.
O carte despre maturitate spiritualã, profundã,
autenticã de o rarã bogãtie spiritualã.
Mã gândeam: ce bine ar fi sã sã se
traducã în româneste, ce folositoare ar fi,
ce multe perspective, nebãnuite, ne-ar deschide fiecãruia
asupra noastrã însine.
Nu puteam sã nu o compar cu bestsellerul "MÃNÂNCÃ,
ROAGÃ-TE, IUBESTE" si sã constat cã
nu se comparã. Oare de ce atunci importãm modele
de dincolo de ocean, doar pentru cã sunt la modã
acolo, de ce sã încurajãm artificialul, superficialitatea.
De ce sã încurajãm ceea
ce ne înstrãineazã de noi? De ce sã
întretinem "adormirea"... Si de ce sã nu
cultivãm autenticitatea, temeinicia, profunzimea, valoarea,
esenta?
Si tot pe aceeasi linie de reflectie amarã nu puteam sã
nu constat aceeasi promovare fãcutã
de editurile noastre de maestri spirituali, tot asa, pentru
cã sunt la modã dincolo de ocean. Dar nimeni nu
se uitã sã compare ceea
ce oferã maestrul respectiv, în mare vogã,
prin retetele lui cu ce oferã Durckheim prin cãrtile
lui.
Dacã s-ar compara cãrtile celor doi s-ar vedea cã
oferta maestrului în vogã de peste ocean este net
inferioarã ofertei propuse de Durckheim. Durckheim ne oferã
ceva temeinic, ceva constructiv.
El stie ce trebuie sã devinã omul. Nu bâjbâie...Si
stie, din propria experientã, cã poate sã
devinã. De aceea transmite si încredere prin cuvintele
lui.
Întâlnirea lui cu Graf Durckheim
fragment tradus din L’Absurd
et la Grâce,
ed. Albin Michel
La acea vreme nu acordam deloc atenţie faptului
că Evanghelia Adevărului (unul din textele descoperite
la Nag Hammadi) era repertoriată Codex Jung… Ea i-a
fost într-adevăr oferită lui C.G. Jung şi institutului
lui în 1952 datorită susţinerii financiare a lui George
H. Page. Fără nici o îndoială că gândirea
celebrului analist a fost influenţată de acest mare
text, în special viziunea sa despre Christos ca arhetip structurant
şi activ în evoluţia psihică a omului occidental.
„Christos este prezent a priori în fiecare
din noi, dar de regulă, la început, în stare de inconştienţă.
Şi desigur, atunci când acest fapt devine conştient,
el ţine de existenţa unei experienţe tardive. Nu
se poate accede la aceasta prin doctrină sau prin sugestie.
Nu este o realitate decât atunci când lucrul se întâmplă,
şi el nu se poate întâmpla decât atunci când ne retragem
proiecţiile unui Christos exterior, istoric sau metafizic,
şi când, astfel, ne trezim(activăm) la Christosul interior.
Aceasta nu vrea să spună că Sinele inconştient
ar fi inactiv, ci numai că noi nu-l înţelegem.
Sinele nu poate deveni real şi conştient
fără retragerea proiecţiilor exterioare. Un act
de introiecţie (Act psihic de asimilare a eului unei alte
persoane la propriul eu, manifestat prin imitarea inconştientă
a comportamentului acelei persoane, DEX, n.t.)
este necesar, adică descoperirea faptului că Sinele
trăieşte în noi şi nu într-o figură exterioară,
separată şi diferită de noi. Sinele este dintotdeauna
centrul nostru cel mai profund şi periferia noastră,
scintilla noastră şi punctum solis al
nostru, şi va rămâne aşa. El este chiar, pe planul
biologic,arhetipul ordinii, şi din punct de vedere dinamic,
sursa vieţii” (Carl Gustav Jung, Viaţa
simbolică)
Recunoşteam ambiguitatea limbajului
lui Jung! Sinele este imaginea lui Christos sau Christos este
imaginea Sinelui? El n-a fost niciodată foarte clar mai sus.
În orice caz, abordarea lui este cea a gnosticilor: noi suntem
Christoşi inconştienţi, fii ai lui Dumnezeu adormiţi.
A ieşi din somn, a reveni din uitare, înseamnă a-l
descoperi pe „Cel care Este” în noi dintotdeauna şi nu cere
decât să cunoască şi să iubească prin
noi.
Această temă o voi regăsi
apoi, când voi avea de tradus şi comentat Evanghelia lui
Toma:
„Când vă veţi cunoaşte pe voi
înşivă, atunci veţi fi cunoscuţi şi veţi
cunoaşte că sunteţi fiii Tatălui, Cel Viu;
dar dacă nu vă cunoaşteţi pe voi înşivă,
sunteţi în iluzie şi sunteţi vanitate” (Logion
3)
Alături de aceste studii despre gnoză,
pe care le integram fără prea multă dificultate
în subiectul meu de teză (de doctorat n.t.) îmi părea
important – sau mai exact „onest” – pentru a nu rămâne în
teorie să experimentez o practică de „cunoaştere
de sine”, o explorare a umbrelor mele în lumina lui Christos şi
a Evangheliei lui…
Din nefericire mi-a fost recomandat, pentru a mă
îndruma spre această „coborâre în inconştient”, un tânăr
analist freudian cu presupoziţii antropologice prea evidente.
I se spusese despre lucrarea pe care o făcusem în psihiatrie,
şi el mă considera cam prea mult ca pe un „subiect presupus
savant(cunoscător)”, ceea ce îl făcea să iasă
din neutralitatea binevoitoare pentru care îl plăteam foarte
scump, şi care mă dispera cu interpretări pe care
eu le găseam prea nesatisfăcătoare. Acolo unde
credeam că percep o proiecţie dureroasă a animei
mele perturbate, sincronicităţi uimitoare între subiectele
mele de studiu şi unele întâlniri, el mă readucea mereu
la mama mea, la oedipul meu nerezolvat – ceea ce de altfel
era adevărat. Dar un oedip nerezolvat nu poate fi
el simptomul unei alte aventuri(eveniment, accident)? Dificultăţile
noastre de relaţie cu mama sau cu tatăl nu pot fi ele
ecoul dificultăţii noastre de relaţie cu un Altul
pe care tatăl şi mama îl simbolizează?
[…]
Nu îi port pică, am greşit
în mod grosolan adresa. Analistul, ca şi maestrul spiritual
în tradiţii (spirituale), nu poate deloc să vă
conducă dincolo de punctul unde stă el însuşi.
Este o meserie care cere o anumită umilitate, o atât de divină
ignoranţă, pentru a nu împiedica prin ştiinţa
ta şi prin „grilele tale de lectură” cuvântul sau imaginea
care îşi croieşte un drum în discursul celuilalt!
M-am orientat apoi spre „psihoterapia iniţiatică”
a lui Graf Durckheim. Pentru el, experienţele „numinosului”
nu sunt imediat de interpretat la modul reductor ca pură
fantasmă sau deplasare a libidoului, ci pot fi şi semne,
cuvinte ale Fiinţei esenţiale, spre care anumiţi
oameni – dacă nu chiar toţi oamenii – se simt irezistibil
atraşi.
Cauza majorităţii tulburărilor
noastre, a maladiilor şi a nefericirii noastre, stă,
pentru Graf Durckheim, în refularea Fiinţei esenţiale:
’Refularea impulsurilor vitale ale copilului
prin cuvinte descurajante, sau lipsă de înţelegere şi
de iubire, îi dăunează elanurilor lui naturale şi
nevoii lui de exprimare şi de dezvoltare în ansamblu. Ea
îl împiedică, de asemenea, să ia cunoştinţă
de esenţa lui supranaturală şi să o dezvolte…
Trebuie, de asemenea, ca nefericirea născută din Fiinţa
esenţială contrariată să devină conştientă
ca atare, apoi să fie eliminată, prin mijloace adecvate…’
Această Fiinţă esenţială contrariată
sau refuzată va fi pentru Dürckheim la rădăcina
umbrelor noastre cele mai grele.
’În umbră este întemniţată adevărata noastră
natură, Christosul nostru interior, Fiinţa noastră
esenţială… Fiinţa esenţială este prizonieră
a eului nostru existenţial. Fiecare experienţă
în care pentru un moment Fiinţa esenţială este
eliberată ar trebui să fie însoţită de conştientizare
a ceea ce blochează calea spre Fiinţă… Refuzul
în conştiinţa Fiinţei esenţiale produce umbra
cea mai profundă. Această umbră este totuşi
lumina primordială refulată.’
Nu puteam decât să subscriu la aceste cuvinte, în care descopeream
în termeni simpli un ecou al propriei mele experienţe. Recentul
eşec al analizei mele freudiene (care a durat ceva mai bine
de un an) mă făcea să simt necesitatea unui alt
tip de analiză a cărei antropologie sau concepţie
despre om subiacentă să fie capabilă să conţină
experienţe de tip „spiritual” şi să le asculte,
dacă nu chiar să le interpreteze, în specificitatea
ordinului lor. ”
Maslow şi psihologia transpersonală vor
face referire la aceasta atunci când vorbesc despre peaks experiences,
sau experienţele culmilor, proprii să ne reveleze, odată
cu patologiile, adevărata identitate a omului.
Eu nu voi vorbi ca şi Graf Durckheim despre
„marea” sau „mica terapie”. Îl voi întâlni totuşi pentru
a remarca complementaritatea anumitor forme de analiză, mai
mult sau mai puţin adecvate funcţie de etapa numinoasă
sau conflictuală pe care o parcurgem. Jung nu vorbeşte,
şi el, despre „procesul de individuaţie” care începe
cu adevărat atunci când au fost rezolvate tulburările
elementare ale psihicului şi articularea non nevrotică
a triadei aceasta-eu-supraeu?
„Se face de un timp încoace o diferenţă
între mica şi marea terapie. Prin mica terapie, se înţeleg
tratamentele adresate nevrozelor şi care vizează restabilirea
sănătăţii psihice. Scopul ei este de a-l face
pe subiect apt să-şi urmeze drumul în societate, să
muncească în ea, să-şi creeze contacte în ea. Prima
condiţie este aceea de a-l elibera de angoasa lui, de culpabilitatea
lui, de izolarea lui… Este o terapie pur pragmatică.
Dar, adesea , suferinţa umană, fizică
sau psihică, se înrădăcinează atât de departe
dincolo de accesibilul psihologic, ea atinge nucleul fiinţei
metafizice, situându-se deci într-o profunzime a inconştientului
ale cărei manifestări au un caracter numinos: viaţa
spirituală este în joc atunci. „Vindecarea” nu este posibilă
atunci decât dacă „bolnavul” învaţă să se
perceapă la acest nivel. El are nevoie să înţeleagă
eşecul lui în lume ca fiind blocajul unei realizări
de sine prin intermediul căreia însăşi Fiinţa
lui transcendentă ar trebui să pătrundă. O
asemenea terapie… tinde la exprimarea Fiinţei esenţiale
în eul profan şi, în acest sens, la realizarea Sinelui veritabil:
este numită marea terapie… Ea trebuie să aibă un
sens iniţiatic.”
Şi în altă parte, el scrie: „Orice terapie
se sprijină pe o concepţie a omului, a Fiinţei
lui esenţiale şi a destinului său.”
Jean-René Bouchet nu era prea favorabil faţă de opera lui Graf Durckheim.
Îl găsea puţin prea „gnostic”, el prefera pe Groddeck,
Le livre du Ca. Aceasta îi părea mai sexuală:
„mult mai sănătoasă”. El a acceptat totuşi
să merg la Pădurea Neagră, la Todtmoos-Rutte, unde
trăiau Durckheim, Maria Hippius şi echipa lor de terapeuţi.
Între timp am găsit un bun pretext pentru
a face această vizită. Părintele Besnard vorbindu-mi
de multe ori despre el ca despre un om care ar putea să-i
ajute pe creştini să redescoperă dimensiunea de
asceză (lucrare bine-ordonată asupra sa însuşi),
inerentă creştinismului autentic, mi-a venit în minte
să scriu o carte de convorbiri cu Graf Durckheim, în care
am putea să discutăm relaţiile dintre creştinism
şi zen, între ceea ce el numea psihoterapia iniţiatică
şi alte şcoli de psihologie, etc. Pe de altă parte,
eu aflasem că el îl considera pe Meister Eckhart ca pe maestrul
său, ceea ce lăsa să se presimtă „un acord
de fond al celor două fiinţe ale noastre în Fiinţă”.
Am mers deci la Todtmoos-Rute.
Încă de la începutul discuţiei noastre,
i-am mărturisit lui Dürckheim motivul vizitei mele. Mi-a
răspuns cu un zâmbet: „Cartea este deja făcută.”
(Dialog pe Calea iniţiatică, de Alphonse şi
Rachel Goettmann, tradusă şi în româneşte, n.t.).
După un moment de tăcere Graf Dürckheim m-a întrebat:
„Ei, bine, suntem liberi! Aveţi o problemă, o întrebare?”
În zadar am căutat, nici o problemă, nici o întrebare!
Era evident(!), pentru că nu mai aveam nici o carte de scris,
nici o discuţie de purtat…
Nu era vorba de marea vacuitate, ci mă simţeam
pur şi simplu stupid… Atunci, de unde mi-a venit această
idee stranie, total străină tipului meu de comportament
obişnuit? M-am auzit cerându-i lui Graf Dürckheim: „Aş
putea să stau aici pur şi simplu şi dumneavoastră
să priviţi în ochii mei?”
El s-a îndreptat puţin, a surâs, a deconectat
telefonul şi a cerut să nu fie deranjat dacă depăşeam
intervalul de o oră prevăzut, apoi liniştit şi-a
aşezat ochii lui în ochii mei…
Ce se poate spune acum, ceva care să nu fie
simple cuvinte, emoţii, amintire, şi care să nu
trădeze secretul: acest punct inaccesibil în care se întâlnesc
privirile?
Să
simţi inima celuilalt bătând
în propriul tău piept?
Să simţi inteligenţa celuilalt
luminând şi purificând propriile tale gânduri?
Şi această căldură în sânge
în suflu…?
Nu se poate vorbi despre aceasta atât timp cât
nu ai trăit aşa ceva, iar când ai trăit aşa
ceva nu mai poţi spune absolut nimic despre aceasta… „I shin
den shin” – transmitere-transfuzie – „de la inima mea la inima
ta”, „de la fiinţa mea la fiinţa ta” spun numai japonezii.
Acest Spaţiu, îl vom regăsi la fiecare
din întâlnirile care au urmat, dialoguri, de altfel, din ce
în ce mai silenţioase, ca şi cum am fi fost grăbiţi
să întâlnim „Aceasta” care se deschisese între noi.
(din Scrieri despre isihasm).
Pentru lucrarea de analiză propriu-zisă,
Graf Durckheim m-a încredinţat colaboratorilor săi.
Am fost uimit la început de faptul că această lucrare
face atât de puţin apel la tehnicile clasice ale analizei:
a lăsa spus cuvântul care vine, lapsus, vise etc. Pe lângă
practica aşezării silenţioase în spiritul zenului
mi s-a propus să lucrez asupra vocii, să fiu atent
(să ascult) la punctul ei de ancorare în corp şi să
las să vină „sunetul just”: vocea Fiinţei esenţiale.
Mi s-a propus de asemenea să exprim prin desen marile imagini,
gesturile (drepte, curbe, spirale), care urcau în mine. Exerciţiul
se făcea cu ochii închişi, era ocazia de a intra în
contact cu sursa de energie, cu originea mişcării…
Odată ochii deschişi, se punea problema de a discerne
ce anume puteau să dezvăluie „desenul” sau mâzgăliturile
obţinute despre umbra mea, despre blocajele mele şi
despre viaţa care îşi croia o cale prin toate aceste
noduri…
Se practica de asemenea la Todtmoos-Rutte leibterapia,
lucrarea asupra „corpului care suntem”, masajul extrem de subtil,
în care mă simţeam atins nu ca un obiect sau ca o
carne mai mult sau mai puţin iritată, ci ca o „persoană”
ale cărei amintiri dureroase au întărit muşchii
şi articulaţiile. Această leibterapie ar
trebui să facă parte din pregătirea medicilor,
infirmierilor sau altor prestatori de tratamente care intră
în contact cu corpurile suferinde! Dar putem învăţa
să atingem „fiinţa” celuilalt dacă nu ne-am activat(trezit)
noi înşine în fiinţa noastră? În orice caz, eu
am învăţat că aceasta vrea să spună
a fi atins cu mâini care nu numai că au o inimă, ci
au şi un Spirit, capabil să deştepte prin această
simplă atingere fiinţa interioară…
Eu nu am aprofundat lucrarea asupra lutului,
dar cred că aceasta poate fi, de asemenea, un excelent
mijloc de expresie a temerilor, dorinţelor pe care fiecare
le poartă în el. Mi-au fost propuse apoi mai multe şedinţe
de „baie de izolare senzorială” şi diferite tehnici
ce ţineau de psihologia umanistă, ca gestalt pe
care o voi regăsi mai târziu în Statele Unite. Dar era
aici o calitate deosebită de „atenţie la fiinţă”,
oricare ar fi metoda utilizată, pe care nu am găsit-o
altundeva.
Graf Durckheim mi-a propus să merg regulat
nu numai la Todtmoos-Rutte, ci şi la Paris, la Jacques
Breton, preot catolic pe care îl formase el, pentru a-mi dezvolta
gustul exerciţiului şi al meditaţiei.
- I-am vorbit apoi de practica învăţată
de la părintele Serafim (a se vedea chiar pe acest
site aici,
Pãrintele Serafim - Rugãciunea isihastã,
fragment din cartea Revolutia interioarã
de la Editura Herald). El mi-a spus:
Este practica mea de mulţi ani. În postura
zen pe care o propun, ne aflăm în cele mai bune condiţii
pentru a invoca Numele lui Isus. Numele Celui care este: Eu
Sunt… Eu nu spun aceasta întotdeauna explicit, aceasta este
o graţie pe care fiecare o poate descoperi atunci când
se lasă găsit… Nu noi îl căutăm de fapt
pe Dumnezeu, ci Dumnezeu ne caută pe noi…
Cum mă aventurasem să-i ripostez:
- Dar nu înseamnă să trădăm
zenul atunci când invocăm Numele lui Isus în timpul asizei
(aşezării în meditaţie, n.t.)? nu trebuie „să
păstrăm vacuitatea pură”? El m-a privit zâmbind,
ştiind ce ecou puteau să aibă în mine aceste
cuvinte (îl evocasem chiar în ziua precedentă pe Meister
Eckhart!).
- Nu Isus este cel care ne conduce în liniştea
perfectă, vacuitatea pură care este Sânul Tatălui?
Nu căuta prea mult să explici asta, să nu-ţi
fie frică de liniştea pură în care te conduce
invocarea Numelui lui Isus, mult mai sigur decât atunci când
vrei să faci vidul cu micul tău „eu mistic”!
Mi-a plăcut mult aluzia la „micul eu mistic”.
Remarcasem că toate practicile propuse la Todtmoos-Rutte
puteau, dacă nu erai atent, să dezvolte în noi un
narcisism spiritual neverosimil. Ele dezvoltau o asemenea „conştiinţă
de sine”, o asemenea atenţie la cel mai mic gest, la cea
mai mică abatere de voce, încât „frumosul eu individuat”
devenea împiedicat şi nu mai permitea nici o vulnerabilitate,
nici o spontaneitate… În loc să redevenim ca şi copiii,
liberi şi fericiţi, puteam să devenim ca nişte
păuni bătrâni, gata mereu să-şi arate penajul
„marii lor fiinţe” grave şi pretenţioase…
Acesta trebuie sã fi fost şi cazul
meu!
La mănăstire (J-Y.L. era la Strasbourg
atunci, n.t.), atunci când am încercat să împărtăşesc
experienţa mea şi entuziasmul meu pentru învăţătura
lui Graf Durckheim, eram invitat să-mi recit mai bine rozariul
şi să beau puţin vin de Alsacia… Am putut totuşi
să-l conving pe priorul mănăstirii să mă
lase să utilizez o încăpere mare, la ultimul etaj
al centrului Mounier, anexă a mănăstirii, pentru
a face din ea un fel de dojo, sau sală de exerciţiu
de meditaţie. Eu numeam acest loc Sicomorul în amintirea
sicomorului în care s-a urcat Zacheu, „cel mic de înălţime”,
pentru „a-l vedea pe Isus trecând”.
Aşezarea silenţioasă nu era pentru
mine nimic altceva decât acest exerciţiu prin care încercăm
să urcăm deasupra mulţimii gândurilor, pulsiunilor,
obiceiurilor, care ne împiedică să-l „vedem” pe Cel
care este în tot ceea ce este. Sicomorul a fost şi un fel
de eboşă a ceea ce urma să se realizeze mai apoi
la Saint-Baume, un spaţiu de libertate şi de
contemplaţie deschis celor care caută adevărul,
prin intermediul unui corp liniştiti şi a unui spirit
silenţios, oricare ar fi ideologiile sau tradiţiile
religioase în care au fost educaţi.
Sursa: Fragment tradus din volumul:
Jean-Yves Leloup – L’Absurd et la
Grâce,
ed. Albin Michel, pag. 233-245
Traducerea îmi aparţine, V.J.