Fragmente din cartea
GUERIR L’ESPRIT,
(Colocviul de la Bodhgaya)
Lama Denys Teundroup, Jean-Yves Leloup, Faouzi Skali
Medicina modernă tinde încă să disocieze vindecarea
corpului de cea a spiritului. În faţa acestei insuficienţe,
numeroase tradiţii fac să rimeze sănătatea
şi sfinţenia, şi plasează grija unei terapii
globale în centrul preocupărilor lor. Cu prilejul unui pelerinaj
la locul Trezirii lui Buddha, trei figuri importante ale spiritualităţii
de astăzi au ales să-şi împărtăşească
experienţa lor. Jean-Yves Leloup, Faouzi Skali şi Lama
Denys Teundroup compară cele trei tradiţii ortodoxă,
sufită şi budistă tibetană: cum, prin disciplina
spiritului şi pelerinajul interior, să depăşim
suferinţele mentalului? Confruntaţi cu melancolia, cu
insensibilitatea emoţională, cum pot deveni rugăciunea
şi arta instrumente terapeutice? Ce efecte putem aştepta
de la ele în privinţa sănătăţii corpului?
Întrebări milenare care primesc aici răspunsuri formidabil
de actuale.
(de pe coperta cărţii)
JEAN-YVES LELOUP
Site-ul personal al lui Jean-Yves Leloup (aici)
Terapia sacră
potrivit Evangheliei sfântului Ioan
Prologul lui Ioan
„La început: Logosul
Logosul este spre Dumnezeu
Logosul este Dumnezeu
El este la început cu Dumnezeu
Toate există prin El
fără El: nimic
El este viaţa oricărei fiinţe
viaţa este lumina oamenilor
Lumina luminează în întuneric
întunericul nu poate s-o atingă
A apărut un om trimis de Dumnezeu
Iohanan este numele lui
El a venit ca Martor
Pentru a depune mărturie despre Lumină
pentru ca toţi să adere la ea împreună cu el
El nu este lumina
ci martorul Luminii
Logosul este lumina adevărată
care luminează pe orice om.
El este în lume,
lumea există prin el,
lumea nu-l cunoaşte.
El vine la el acasã,
ai săi nu-l primesc.
Dar tuturor celor care-l primesc,
celor care cred în Numele lui,
Le dă să fie copii ai lui Dumnezeu.
Născuţi
nu din sânge,
nici din carne,
nici din voia unui om,
ci din Dumnezeu.
Logosul a luat trup.
El şi-a stabilit locuinţa printre noi.”
(am tradus în româneşte traducerea lui J.Y.Leloup,
n.t.)
Pentru Anul Nou sau pentru Crăciun, în tradiţia creştină
existã obiceiul de a se psalmodia prologul sfântului Ioan.
Pentru creştini, acest prolog, în care este vorba despre
origine, este ca un rezumat al Scripturilor. Primul adevăr
nobil al lui Buddha vorbeşte, aşa cum am văzut,
despre exilul stării primordiale, despre această
absenţă în care ne putem afla. La urma urmei,
nu există decât două timpuri: prezent sau absent. Putem
trăi în prezent, putem trăi în absent.
Şi există această prezenţă-aici,
la origine, en arke, la început. Nu este vorba despre originea
care înseamnă „început”: tot ceea ce a început va sfârşi
şi tot ceea ce n-a început nu se sfârşeşte. Este
vorba aici de originea aşa cum o putem trăi
în fiecare clipă. Cine este la originea gândului
meu, a suflului meu, a emoţiilor mele? Ce relaţie avem
noi cu originea?
Primul verset al prologului sfântului Ioan, en
arke, este traducerea primului verset din Geneza – în ebraică
berechit. Remarcaţi că cuvântul berechit
începe cu cea de-a doua literă a alfabetului, beth,
şi copiii întreabă: „Dar pentru ce a doua literă
a alfabetului este la început? Înainte de înainte, ce a fost?”
Înaintea literei beth există litera
alef care este ceea ce nu poate fi cunoscut, ceea ce nu
poate fi numit. De cum vorbim despre început, suntem în timp,
în spaţiu-timp, şi acest spaţiu-timp are o origine
mai profundă, nenumită, care nu poate fi numită,
increată şi din acest increat se naşte orice lucru.
Atunci când îmi pun problema de a şti „ceea
ce este, cine sunt eu” descopăr în mine o informaţie
care provine din fără-formă şi care îmi dă
sensul meu. În ebraică, cuvântul creator se spune davar
şi acest cuvânt îmi spune că există o relaţie,
am putea spune: „La început este relaţia” căci, pentru
ca să fie ceva, trebuie să existe o interdependenţă,
o relaţie între increat şi creat, între manifestat
şi non manifestat.
Tot rolul unei terapii sacre este acela
de a păstra memoria acestei Origini, de a-şi
reaminti de acest Centru, de acest loc de unde ne vine suflul,
de unde ne vine inteligenţa, de unde ne vine viaţa.
Trebuie să rămânem „orientaţi”
spre Aceasta!
Cel de-al doilea verset al prologului este foarte
important: într-adevăr, dacă plonjăm în sursă,
în principiu, în origine descoperim acest gând care informează
orice lucru, această inteligenţă creatoare, inteligenţa
care este în noi şi inteligenţa care este în univers
nu sunt separate.
Există momente în care inteligenţa noastră
intră în rezonanţă cu inteligenţa universului
şi descoperim că această inteligenţă
este pros ton theon, literalmente „întoarsă spre Dumnezeu”.
Când spun „Dumnezeu”, eu vorbesc despre această lumină
pe care nu o văd dar care îmi permite să văd. Vorbesc
despre acest gând pe care nu-l pot gândi dar care îmi permite
să gândesc. Vorbesc de asemenea despre această iubire
care nu este ceva de iubit, dar care îmi permite, mă face
capabil să iubesc, lumină pe care nu o vedem dar care
este spaţiul în care ne putem vedea; „logosul este orientat
spre Theos”. Şi aici este etimologia greacă a cuvântului
„Dumnezeu”, acest cuvânt Theos pe care îl regăsim
în cuvântul „teorie” care, la origine, însemna „contemplaţie”,
„viziune”. Când vorbesc despre Dumnezeu, eu vorbesc despre o anumită
lumină, despre o anumită viziune a luminii.
Theos-ul este capacitatea de a vedea lumina, adică
logosul, această inteligenţă care ne locuieşte,
care ne informează, este orientată spre viziune, spre
Trezire.
Astfel, când pun întrebarea „cine sunt eu, cine
este?”, eu descopăr această inteligenţă care
mă informează şi această inteligenţă
este o orientare: eu sunt orientat, sau eu sunt dezorientat! Pentru
anticii terapeuţi, sursa maladiei este pierderea orientării
noastre, a orientului (răsăritului) nostru; este pierderea
orientării inteligenţei şi a dorinţei.
Nu este vorba de a distruge dorinţa; este
vorba în fapt de a-i reda orientarea spre lumină, spre Theos, spre viziune. Şi acolo, regăsim bineînţeles
etimologia cuvântului „păcat”. În greacă, cuvântul
hamartia înseamnă „a viza ţinta şi
a cădea alături”: a fi în stare de păcat, înseamnă
a fi alături de axa sa, a viza alături de ţintă,
înseamnă a fi într-o dorinţă dezorientată:
a fi pierdut orientarea logosului spre lumină. A fi în stare
de păcat, înseamnă a fi pierdut în noi orientarea inteligenţei
inimii tuturor forţelor noastre vitale, pulsionale spre cunoaşterea
acestei lumini care este la Origine.
Terapia va consta în a ne face să revenim
la axa noastră. Atunci când suntem
dezaxaţi, noi ne-am pierdut pomul nostru de viaţă,
centrul nostru vital, orientarea noastră; problema care se
pune atunci este de a se trece de la pomul dualităţii
– fericire-nefericire, atracţie-repulsie – la pomul de viaţă.
La Antici, se vorbea despre regăsirea „bunului
sens al pomilor”, sensul bun al pomului care este adânc înrădăcinat
şi în acelaşi timp întors spre lumină. Dublă
mişcare: noi suntem totodată împinşi spre înalt,
spre lumină şi în acelaşi timp înrădăcinaţi
în profunzime.
Pentru acest motiv, o spiritualitate care nu face
decât să „urce”, care nu are mişcarea de înrădăcinare
riscă să ne facă să „decolăm” din realitate,
şi o spiritualitate care nu tinde decât spre înrădăcinare,
uitând această urcare a sevei spre lumină, acea spiritualitate
ne va priva de Spaţiu.
[…]
Realul este întotdeauna mai mult decât ceea ce
putem sesiza din el.
Fără El, nimic nu există
În El, totul există.
Aşa încât n-am putea idolatriza nimic:
nici o fiinţă umană, nici un concept, nici o religie,
nici o tradiţie pentru că toate acestea nu au existenţă
în sine. În acelaşi timp, nu putem dispreţui
nimic pentru că ceea ce există este locuit
de logos.
Noi suntem aici pe o cale pe care am putea s-o numim Calea
Respectului. Orice lucru este infinit de respectabil
nu pentru că el este absolut, ci pentru că el este o
manifestare a acestui absolut. Fiecare manifestare este o emanaţie,
o epifanie (phanein: care face să strălucească),
adică o materie care manifestă, care face vizibil invizibilul.
Lumina nu se vede pe ea însăşi: avem
nevoie de ceaţă pentru a o vedea.(…)
Deci, terapia sacră trebuie să
ne ajute să regăsim Orientul nostru, orientarea noastră
interioară, busola noastră interioară.
O viaţă care nu are sens este o viaţă care
nu are centru; terapia sacră ne face să ne regăsim
centrul.
Viaţa este manifestarea Fiinţei şi,
devenind mai vii, înţelegem mai bine încotro mergem. Important
este să întrupăm tot mai mult mişcarea vieţii.
A cărei vieţi, îmi veţi spune? Nu pur şi simplu
viaţa simţurilor, nu pur şi simplu viaţa intelectuală,
ci viaţa Celui Viu: a trăi pentru a trăi. Asta
îmi aminteşte această istorie:
Într-o zi, Meister Eckhart întâlneşte un vagabond,
un cerşetor care nu are cu adevărat nimic pentru a fi
fericit şi care totuşi respiră seninătate.
Meister Eckhart îl întreabă: „Pentru ce?” Cerşetorul
îi răspunde: „Fără ‚pentru ce’; eu trăiesc
pentru că trăiesc; trandafirul înfloreşte pentru
că înfloreşte, fără ‚pentru ce’”.
Există momente în vieţile noastre în
care suntem pentru că suntem; trăim pentru că trăim.
Fără „pentru ce”. Nu mai căutăm explicaţie,
răspuns. Viaţa însăşi răspunde în noi.
Suntem centraţi, orientaţi: suntem sănătoşi.
De altfel, în greacă, pentru a desemna sănătatea
şi salvarea se foloseşte acelaşi cuvânt: soteria.
Şi atunci când Isus spune: „Credinţa ta te-a salvat”
sau „Credinţa ta te-a vindecat”, acelaşi cuvânt este
utilizat.
În ebraică, salvare şi sănătate
se traduc prin „a respira în larg, a respira profund”.
Astfel, în gândirea ebraică, maladia este un blocaj al suflului.
Este o idee pe care o regăsim la vechii chinezi: maladia
este blocajul energiilor.
Rolul terapeutului, fie că este prin acupunctură
sau prin altă tehnică, va fi acela de a debloca, de
a permite vieţii să circule din nou, de a-i permite
acestei energii a viului să circule în toate spaţiile
corpului nostru şi ale Fiinţei noastre.
[…]
La origine, în tradiţia creştină,
corpul era reprezentat învăluit în lumină, în întregime
aureolat în lumină. Astfel era şi în icoanele vechi.
Şi apoi, treptat, acest nimb a devenit o simplă aureolă
în jurul capului, apoi un fel de disc pe cap. Dincolo de istoria
artei descoperim o întreagă teologie a epocii: atunci când
aureola, graţia a devenit un fel de disc mic deasupra capului,
aceasta înseamnă că experienţa graţiei nu
mai face parte din natură, ea nu mai informează corpul
în întregime.
Distincţia dintre natură şi supranatură
nu exista la începutul creştinismului, ea a apărut în
primii ani ai secolului al XVI-lea odată cu naşterea
subiectivităţii în care eul uman este separat de cosmos,
separat de înseşi rădăcinile vieţii. În acel
moment, graţia se vede redusă la o pălărioară
care ne cade de sus.
[…]
Unii spun că Dumnezeu nu există; aceasta
nu opreşte ca realitatea pe care o punem în spatele acestui
cuvânt să existe. Orice cale iniţiatică constă
în a regăsi memoria luminii în mijlocul întunericului, în
a ne apropia nu de adevărul pe care îl avem, ci de
adevărul care suntem. Între două persoane
adevărate, nu vor exista niciodată probleme.
[…]
Logosul este lumina veritabilă care luminează
orice venind în această lume; dar noi avem posibilitatea
de a ne închide faţă de lumină. Este un lucru straniu.
Iubirea nu este iubită, nu iubim să fim
fericiţi, nu iubim viaţa. Pentru ce?
Se oferă astfel posibilitatea exerciţiului,
a ascezei pentru că această căutare spre lumină
este şi problema noastră. „Dumnezeu nu ne salvează
fără noi”. Tot la fel, medicina nu ne vindecă
fără voinţa noastră de a ne vindeca. „Dacă
vrei!” spune un cuvânt din Evanghelie: dacă vrei, poţi.
Dacă nu vrei, nimeni şi nimic nu te poate obliga să
te vindeci, să iubeşti.
[…]
Dacă nu vrei să faci experienţa,
înseamnă că încă n-a venit ziua. Trebuie să
ştim să aşteptăm, să fim copţi
pentru a primi această calitate a Trezirii. În acel moment,
nu vom mai lua iluziile noastre drept realitate, micile plăceri
drept marea fericire, micul confort drept marea sănătate.
Există o altă calitate de viaţă, o altă
calitate de conştiinţă, mai preţioasă,
mai savuroasă, dar… dacă vrei!
[…]
…omul este un amestec de natură şi
de aventură. Aventura noastră este forma pe care
o vom da materiei. Toată lumea este condiţionată
şi în acelaşi timp există în noi necondiţionatul:
Beatitudinea pură, inteligenţa pură, Lumina Clară
care îl locuieşte pe fiecare om.
Trebuie, deci, să acceptăm în
acelaşi timp forma şi fără-forma care
suntem, vasul de lut şi infinitul care locuieşte acest
vas de lut. Iar terapia va consta în a curăţa vasul
de lut, în a înlătura tot ceea ce împiedică vasul de
lut să conţină trandafirul sau lotusul pe care
este chemat să-l poarte.
[…]
Şi Logosul se face trup, „îşi face locuinţa
printre noi”. Îşi întinde cortul nu pentru a ne proteja de
vânt, ci pentru a adăposti suflul. Noi suntem cortul pentru
a aduna, pentru a adăposti suflul. Timpul de a trăi
este timpul de a lua cunoştinţă de acest suflu
care ne traversează, care ne însufleţeşte; a-l
respira cât mai blând, cât mai profund posibil, aşa va fi
sănătatea noastră.
Asceza
sau arta prezenţei
Dacă prin „asceză” înţelegem că
este vorba de o mică lucrare pe care eul o face asupra
eului nu este just. Prima noastră asceză trebuie
să fie aceea de a primi ceea ce este aici, fie că ne
place, fie că nu ne place, că ne revoltă ori nu.
Pentru a găsi tonul just, corzile viorii,
ale chitarei, ale harpei… nu trebuie să fie nici prea slăbite,
nici prea tensionate. Tot aşa când suntem în faţa cuiva,
nu trebuie să fim nici prea încordaţi (de emoţie),
nici prea indiferenţi, prea relaxaţi. Cum să găsim
atitudinea care se ajustează (potriveşte) unei persoane,
unei situaţii?
Neîncetat trebuie să ne ajustăm
şi, pentru aceasta, să ascultăm sunetul care
este în interiorul nostru, cu coarda corect încordată,
nu numai coarda emotivă sau sentimentală, ci coarda
Fiinţei, cea care ne va permite să ne acordăm.
Cum să ne acordăm cu această altă
coardă? (…) Este o şcoală a vieţii. (…) Asceza
este un exerciţiu şi primul exerciţiu înaintea
iubirii este acela de a asculta.
„Ascultă, Israele! Ascultă,
tu care vrei să vezi” – tu care vrei să vezi realitatea…(…)
În tradiţia antică, asceza este arta
ascultării. Noi ascultăm cu tot corpul nostru.
(…)
Terapeuţii din Alexandria, de tradiţie
evreiască, care trăiau în sec. I al erei noastre şi
care au influenţat mult tradiţia creştină,
aveau o practică care semăna mult cu o practică
tibetană şi, poate, cu o practică sufită:
este cea a buretelui.
Aceasta constă în a primi totul, fără
frică, inclusiv suferinţa, urâţenia, şi de
asemenea de a nu păstra totul, de a goli buretele.
Inspir: primesc; expir: golesc buretele.
Odată bine golit, pot din nou să primesc
lumina şi, la fel şi aici, se pune problema să
nu o păstrez. Trebuie să învăţ să
expir, să dau pacea, să nu adaug suferinţă
la suferinţă, să nu adaug emoţie la emoţie.
(…)
Inspir, primesc ceea ce îmi este dat, agreabil
ca şi dezagreabil; apoi expir, dau ceea ce mi s-a dat, o
redau pământului. Contact cu pământul, contact al bazinului
nostru, al picioarelor noastre cu pământul, pe timpul meditaţiei.
(…)
Miracolul,
aici chiar...
…asta îmi aduce aminte de o poveste a Părinţilor
Deşertului:
În fiecare seară, un tânăr novice îi
oferea lui Dumnezeu lapte, aşa cum aici, în India, putem
asista la ofrande aduse zeilor şi divinităţilor.
Atunci Avva Moise îi zise: Nu este aşa! Dumnezeu nu bea
lapte! Ce vrei să facă Dumnezeu cu laptele tău?
- Ba da, te asigur, în fiecare noapte Dumnezeu
vine să bea laptele meu, îi răspunse
novicele.
- Nu! Exclamă
Avva Moise. Dumnezeu este increatul, non-născutul, infinitul.
Dumnezeu nu bea lapte. Pentru a te convinge, ne vom ascunde în
spatele unei coloane a templului şi vom aştepta toată
noaptea dacă trebuie, şi vei vedea că nu este
posibil ca Dumnezeu să vină şi să bea lapte.
Erau aşezaţi în spatele unei coloane
a templului când au văzut venind o mică vulpe care a
băut laptele. Bietul novice era disperat de tot. Avva Moise
era plin de veselie: Vezi, este aşa cum ţi-am spus
eu, nu există miracol!.
Novicele a început să plângă. Chiar în
acea clipă Avva Moise a fost vizitat de Inspiraţie:
Biet imbecil! N-ai înţeles nimic! Tu n-ai înţeles
că Eu sunt Fiinţa care fac să fie şi că
vulpea sunt eu! Eu îi permiteam astfel acestui om, acest novice
care nu are alt mijloc de a mă adora decât acela de a-mi
oferi lapte. Şi eu îi permiteam vulpiţei să vină
să-i bea laptele. Dar acum, priveşte: tu i-ai răpit
modul de a iubi, de a se închina.
(...)
Rugăciunea
esenţială
Se povesteşte următoarea istorie:
Mimuna, care era o persoană foarte pioasă, medita aproape
de plajă. Trece pe lângă ea un sfânt realizat care ştia
să meargă pe ape. O vede pe Mimuna rugându-se şi
îi spune: „Dacă vrei, te voi învăţa rugăciunea.”
Mimuna i-a mulţumit, sfântul i-a dat o rugăciune
şi apoi a plecat mergând pe ape.
În acel moment, Mimuna şi-a dat seama că
a uitat formula rugăciunii pe care i-a dat-o sfântul. Fuge
după el, îl ajunge din urmă şi îi spune: „Am uitat
ce trebuie să spun, am uitat rugăciunea care m-ai învăţat!”
Sfântul, privind-o pe Mimuna cum merge pe apă,
uimit, o întreabă: „Ce spuneai tu ca rugăciune?”
- Mimuna îl iubeşte pe Dumnezeu şi Dumnezeu
o iubeşte pe Mimuna.
Sfântul îi spune să plece înapoi şi să-şi
reia rugăciunea.
(Fragmente traduse din cartea :
Jean-Yves Leloup – GUERIR L’ESPRIT,
Albin Michel, Espaces libres, Paris, 2004
Traducerea îmi aparţine, VJ)