Jean-Yves Leloup
Viaţa lui Isus
povestită de un arbore
(fragmente)
Arborii
vorbesc încetişor
Ciuliţi
urechile.
Dacă ei vă povestesc viaţa lui Isus,
Aceasta nu face mai mult zgomot decât o briză.
Arborii ştiu să-i vorbească adultului
care este în copil,
şi copilului care este în adult.
Ei nu se opresc din râs atunci când
spun lucrurile cele mai grave.
De aceea este bine să-i asculţi.
Ei povestesc ceea ce s-a uitat să se povestească,
ceea ce nu este scris în
Sfintele Scripturi
pentru că aceasta nu se scrie,
aceasta se visează, deseori aceasta se plânge,
aceasta abia de poate fi gândit, aceasta se surâde.
Nu luaţi aşadar această poveste
prea în serios,
dar nici n-o trataţi cu prea multă uşurinţă!
Nu departe de Ierusalim,
se afla un arbore foarte bătrân
din care n-a rămas decât un buştean,
buşteanul cenusiu, atât de cenusiu
încât poate fi confundat cu o stâncă.
Dar este o piatră care gândeşte
un lemn bătrân plin de amintiri.
Într-o noapte, bătrânul buştean cenusiu îmi povestea
o stranie poveste: povestea ramurilor lui,
una câte una, şi despre destinul lor, căci fiecare
fusese martoră a unei alte stranii poveşti.
Povestea unui copil, care nu va avea timp
să ajungă bătrân, un copil
care va rămâne mereu un copil.
Se împlinesc douăzeci de veacuri
de când ne priveşte, fără nici un rid.
El se numea Isus.
Toiagul
(:::)
Masa de nuntã (:::)
Crucea (:::)
Zãvorul (:::)
Toiagul
Prima ramură
era încă verde atunci când un om cu numele de Iosif a luat-o
în mâna lui puternică pentru a-şi face din ea un toiag.
Toiagul îl ajuta să alunge şerpii şi, de asemenea,
ca să-l îndemne pe măgar să înainteze.
Pe acest măgar, se afla o tânără
femeie cu faţa deosebit de albă, ca luna în plină
zi; ea aştepta un copil.
Miercuri, în cursul serii, în timp ce ieşeau din Betleem,
mai degrabă trişti pentru că nimeni nu voia să-i
primească în casa lor şi pentru că nu mai era loc
la nici un han, toiagul i-a ajutat să forţeze poarta
unui staul. În această ţară, din nefericire, porţile
nu se deschideau fără toiag.
Femeia, care se numea Maria, începea să geamă de durere:
copilul nu întârzia să vina. Trebuia repede să se facă
ceva.
Proprietarul staulului nu era departe când a văzut
că străinii au forţat poarta. Îşi pregăti
un balot mare de strigăte şi de mânie în gât, dar, atunci
când văzu toiagul, toată răutatea lui a revenit
în stomac.
Se gândea să caute nişte tovarăşi şi
să vină să-i surprindă pe intruşi în
zori…
Dimineaţa, copilul era acolo, era frumos şi
proprietarul dormise bine. În visele lui, el văzuse îngeri
şi îngerii puseseră în capul lui stele în locul gândurilor,
aşa încât el îi chemă pe prietenii lui păstori
spunând: „Veniţi, veniţi, în staulul meu se află
un copil obişnuit care nu este totuşi la fel cu toţi
ceilalţi. El mi-a surâs. Nu găsiţi că astăzi
este mai lumină decât ieri?”
Este adevărat că în această dimineaţă
păstorii vedeau mai clar; ei vedeau mai bine muştele
şi sumedenia de purici din lâna oilor lor. Când văzură
copilul, ei simţiră dintr-odată că le este
foarte cald, ca şi atunci când eşti dezbrăcat la
soare…
- Ce a devenit toiagul?
- El i-a fost de folos lui Iosif atunci când a trebuit să
o conducă pe mamă şi pe copil la Nazaret , acolo
unde locuiau ei.
Isus l-a moştenit şi îl lua de multe
ori cu el la şcoală, iar pe drum i se întâmpla să
lovească pietrele cu el pentru a-i face pe şerpi să
fugă.
Mai târziu, Isus s-a servit de el şi pentru
a-i alunga pe vânzătorii din Templu pentru că aceştia
făceau comerţ într-un loc răcoros, făcut pentru
rugăciune.
[...]
Masa de nuntă
Odinioară am fost un arbore mare şi viguros,
spunea bătrânul buştean, din ramurile mele cele mai
groase se făceau în general mese. Una dintre ele a servit
la un ospăţ de nuntă. Era la Cana, dincolo de Betsaida,
la cinci sute de metri mai sus de mare.
Isus era invitat, la fel ca şi mama lui, prieteni,
prietenii prietenilor după cum era atunci obiceiul. Aproape
tot satul era acolo, era un du-te-vino necontenit. Hrana nu lipsea
deloc; familia economisise luni de zile, aproape doi ani, pentru
ca să fie de mâncare pentru toţi.
Vinul nu lipsea nici el, dar băutorii erau
numeroşi. În acea seară, ei au depăşit măsura.
După fiecare cântec şi fiecare dans nu le venea ideea
să-şi astâmpere setea cu apa de izvor; nu, ei voiau
vin…
Dar nu există izvor din care să curgă
la nesfârşit vin. Carafele deveniră îndată „cadavre”
– aşa i se spune unui recipient din care s-a golit apa-de-viaţă.
Mama lui Isus, îngrijorată pentru bucuria
tuturor, se apropie de Isus spunând: „Nu mai au vin.”
El o privi ciudat: „Femeie, ce vrei?”
Ciudat om de a te adresa unei mame, dar Isus era
un bărbat de acum; avea tenul bronzat în urma sejurului din
deşert, încercările pe care a trebuit să le cunoască
acolo îi înăspriseră faţa, privirea i se adâncise
şi mai mult în ochi, părea că ne priveşte
de foarte departe. Deşi mereu surâzător, avea un aer
grav şi maiestuos.
Maria nu insistă, dar văzuse că
fiul ei a înţeles. El suporta cu greu ca oamenii să
fie nefericiţi, mai ales într-o seară de nuntă,
şi avea o afecţiune deosebită pentru noii căsătoriţi.
„Să faceţi tot ce vă va spune el!”,
murmură ea la urechea servitorilor.
Îmi amintesc foarte bine…, spunea masa. Isus a
venit înspre noi, a văzut carafele goale şi toate acele
priviri care se întorceau spre mire; a văzut gândurile lor,
gânduri care îngheţau atmosfera sărbătorii: „Prietenul
nostru este avar, îşi păstrează vinul pentru el…
Atunci, pentru ce ne-a invitat?”
Isus îl cunoştea, prietenul lui nu era avar;
era sărac, dar avea inima mai mare decât pivniţa sa.
Poţi fi generos şi să-ţi lipsească vinul…
El se îndepărtă din nou şi le spuse
servitorilor: „Umpleţi cu apă aceste vase de piatră
care sunt la intrarea casei”.
Servitorii, amintindu-şi de ceea ce le spusese
Maria, îl ascultară.
„Scoateţi acum, le spuse apoi Isus, şi
duceţi din el maestrului de ceremonie.” Acesta, aşa
cum porunceşte tradiţia, era cel mai bun prieten al
mirelui; el avea gâtul încleştat pentru că ştia
că pivniţa era goală şi eram abia la mijlocul
mesei! A gustat totuşi din această „apă” care i-a
fost adusă din partea lui Isus…Şi deodată s-a auzit
un hohot de râs în sală:
„Este vin, un vin tare şi bun”, exclamă
majordomul. Bău două pahare din el şi se întoarse,
râzând, spre mire: „De obicei, se serveşte mai întâi vinul
cel bun şi, după ce s-a băut mult, cel mai puţin
bun. Tu l-ai păstrat pe cel mai bun la sfârşit!”
Mirele nu asculta, el era deja destul de ameţit
pentru a mai putea face diferenţă între apă şi
vin, cum nu mai făcea diferenţă, cu mireasa alături,
între pământ şi cer.
Isus în colţul mesei mele încă mai surâdea.
Rareori am văzut pe cineva atât de fericit în faţa bucuriei
altora; şi contrariul este la fel de adevărat: rareori
am văzut pe cineva atât de nefericit în faţa suferinţei
şi a tristeţii altora. Ar fi făcut orice pentru
ca această situaţie să se schimbe.
Dacă am putea schimba inima oamenilor la fel
de uşor cum se schimbă apa în vin!
”Ce a devenit această masă mai apoi?” îl întrebai eu
pe bătrânul buştean cenuşiu.
Noii căsătoriţi erau într-adevăr săraci;
nu numai vinul le lipsea, ci şi pâinea. Un colector de impozite
trecea pe acolo, el se numea Zacheu. El a cerut masa mea în schimbul
datoriilor lor şi le-a dat câţiva bănuţi ca
să-şi cumpere ceva de mâncare. Şi astfel am avut
ocazia să-l revăd pe Isus, în ziua în care, întâlnindu-l
pe Zacheu în vârful unui pom – Zacheu era mic şi voia să-l
vadă pe Isus care trecea pe acolo – îi spusese: „Zachee,
dă-te jos, vreau să vin la tine la masă.”
În acea zi, a fost un miracol şi mai mare
decât cel din Cana: am văzut o inimă de piatră
schimbându-se într-o inimă de carne, am văzut ochii
duri ai lui Zacheu transformându-se în izvor de ape vii.
Plângea, el, ticălosul, pentru că Isus
tocmai ce l-a făcut să înţeleagă că
„suntem posedaţi de lucrurile pe care le posedăm, că
există mai multă bucurie în a da decât în a primi.
Nenorocirea este aceea de a lua, a căuta mereu
să iei, niciodată nu avem îndeajuns şi în această
nenorocire trăia Zacheu de când colabora cu romanii pentru
a-i jefui pe fraţii lui din Iudeea.
Isus a revenit de multe ori la Zacheu. Am putut
astfel să-l văd adesea la masa mea, erau tot felul de
oameni în urma lui. Îmi amintesc de acea seară în care o
actriţă a venit să-şi facă numărul,
ea i-a turnat parfum pe picioare, apoi i le-a şters cu părul
capului ei. Mulţi au fost şocaţi de aceasta, El
le-a spus un cuvânt misterios:
„Păcatele ei, multele ei păcate îi sunt
iertate pentru că ea dă dovadă de multă iubire.”
Ca şi cum ar fi suficient să iubeşti
pentru ca totul să se spele, ca şi cum iubirea ar fi
cea care parfumează corpurile şi care încântă viaţa,
care îi face să plângă pe oamenii duri?
[...]
Crucea
Mi-au fost luate toate ramurile, spunea bătrânul
buştean cenuşiu, nu îmi mai rămăsese decât
trunchiul, drept şi gol.
În acea vreme se făceau multe cruci.
După revolta sclavilor condusă de Spartacus din Italia
de Sud, au fost ridicate de-a lungul drumului de la Capona la
Roma şase mii de cruci! În anul 70, când romanii vor pune
stăpânire pe Ierusalim, vor crucifica cinci sute de evrei
pe zi!
Artizanii din Galileea au venit să mă
caute, verii lui Iosif care lucrau pentru romani; ei m-au tăiat
la bază cu ferestrăul şi, decupându-mă pe
înălţime, aveau acum din ce să facă trei cruci.
Eram încă umede şi sângerând toate de
sevă când am fost alese să purtăm trei condamnaţi
care trebuiau să moară înainte de sfârşitul zilei.
Printre ei era şi Isus. L-am recunoscut pe
cel despre care îmi vorbiseră toate ramurile mele. Dar cât
era de desfigurat! Pe cap i-a fost pusă o coroană de
spini şi sângele i se prelingea printre ochi, spatele îi
era acoperit de răni. Era rezultatul crud şi dur al
flagellum-ului, acest bici cu coadă scurtă de care sunt
ataşate curele lungi şi groase; la capătul acestor
curele se află nişte oase mici de oaie, care sfâşie
pielea şi carnea.
Pe umerii lui tumefiaţi, unde m-au aruncat
cu brutalitate, eram sevă şi sânge amestecate.
Ce o fi făcut el pentru ca să-l condamne
astfel, să-l trateze ca pe un tâlhar sau ca pe un criminal?
Nici astăzi nimeni nu ştie… Să fie o crimă
atât de mare să-l iubeşti pe Dumnezeu ca pe tatăl
tău şi să-i iubeşti pe oameni ca pe fraţii
tăi?
Să trebuiască să nu ai niciodată
încredere în viaţă, ca şi cum a te fi născut
ar însemna a fi pedepsit? Să trebuiască să nu te
încrezi niciodată în oameni, ca şi cum ar fi concurenţi
sau adversari? Între oameni să nu fim deci niciodată
ca între prieteni?
Este adevărat că uneori el vorbea puţin
cam tare, spunea secrete pe care urechile nu erau pregătite
să le asculte; de exemplu, că el era însuşi Dumnezeu.
Aceasta, preoţii nu puteau o să suporte; pentru ei,
ceea ce trebuie să adorăm trebuie să rămână
în ceruri, foarte departe, foarte sus, altundeva… Dar pentru ce,
oare, ceea ce trebuie să adorăm nu s-ar ascunde şi
în om? Fără răutate şi fără orgoliu
spunea Isus că el era Dumnezeu; aşa cum fluviul spune
că este una cu izvorul şi că se scurge fără
a părăsi vreodată izvorul. Este adevărat că
îi trata pe preoţi drept ipocriţi, că le reproşa
că vorbesc bine dar nu fac bine, era mai degrabă paguba
lor, Verbul nu se putea face trup în faptele lor! Este adevărat
că el îi prefera pe cei săraci celor bogaţi, pentru
că ei, cel puţin, ştiau să guste un pahar
cu apă, o rază de soare sau un gest de prietenie. Nimic
nu le era datorat, totul le era dar!
Toate acestea sunt adevărate. Este suficient
pentru ca mulţimea care îl aclamase cu prilejul intrării
lui în Ierusalim, cu două zile mai târziu să înceapă
să strige: „Crucificaţi-l”?
Eu cred că mulţimea şi chiar câţiva
dintre ucenicii lui fuseseră decepţionaţi. Ei l-au
crucificat pentru că aşteptările şi speranţele
lor au fost dezamăgite. Aceasta am înţeles-o văzându-l
pe Iuda.
Iuda, îl cunosc bine; când aveam toate ramurile,
el venea adesea să se aşeze la umbra mea. El a fost
cel care l-a vândut pe Isus – cu treizeci de arginţi -, el
este cel numit trădătorul, blestematul. Trebuie să
fie întotdeauna câte un trădător, un om rău într-o
poveste; din nefericire, la fel se întâmplă şi în poveştile
adevărate.
Ceea ce puţini oameni ştiu, iar eu ştiu
– Iuda gândise aceasta la umbra mea -, este că acest trădător
nu este atât de rău; este doar un om care vrea imposibilul
şi care crede în miracole.
Iuda credea că atunci când gărzile vor
veni să-l caute pe Isus pe Muntele Măslinilor, el va
împroşca pe nări limbi de foc; credea că în faţa
lui Ana şi a lui Caiafa, marii preoţi, el se va transforma
în soare arzător şi le va arăta că el este
Mesia cel aşteptat, anunţat de profeţi; credea
că în faţa lui Pilat el îşi va arăta puterea;
armurile soldaţilor se vor topi şi el va arăta
în sfârşit că este rege… Rege, el era, dar nu din această
lume. Iuda iubea prea mult poveştile extraordinare şi
când Isus s-a comportat ca un om care sângerează, căruia
îi este frig şi care va muri în curând, el n-a mai putut
suporta. Iuda este cel mai dezamăgit dintre toţi discipolii
lui pentru că este cel care aştepta cel mai multe de
la Isus.
Isus nu este un erou imaginar, el este un om, un
om care suferă cu adevărat atunci când este bătut
şi când este lovit peste faţă, un om obişnuit…
Şi totuşi nu, şi aici Iuda nu s-a
apropiat îndeajuns de el, pentru că el punea prea multe vise
între el şi Domnul lui.
El n-a văzut răbdarea, iubirea lui ieşită
din comun. Isus n-a cunoscut ura, el nu şi-a pierdut speranţa
în om.
Unul dintre ultimele cuvinte auzite este: „Tată,
iartă-le lor, ei nu ştiu ce fac.”
Această iubire care iartă este lucrul
cel mai puţin obişnuit, poate că aceasta este Dumnezeu
în inima unui om?
Cel care a fost atârnat alături de el părea
să-l înţeleagă.
El i-a zis: „Aminteşte-ţi de mine când
vei fi în Împărăţia ta.”
El ştia că adevăraţii regi
nu sunt întotdeauna cei care au aparenţa aceasta şi
că există probabil ceva mai puternic decât puterea,
ceva la fel de puternic, dacă nu mai mult, decât moartea…
- Şi ce a devenit crucea? întrebai eu pe bătrânul
buştean.
- Isus înmulţise cele cinci pâini şi
cei doi peşti ai tânărului care se afla acolo, pentru
a hrăni o mare mulţime căreia îi era foame, ei
bine! El a înmulţit crucile!
Într-adevăr, cu toate bucăţile,
cu toate aşchiile din „adevărata cruce” care se află
astăzi în lume şi pe care s-au construit capele, biserici
sau bazilici, ai putea să umpli cel puţin douăsprezece
coline…
Dar ce contează, ceea ce este adevărat
este iubirea care murmură în secretul oamenilor atunci când
îşi amintesc de cel care le deschide întotdeauna braţele
de pe scoarţa mea.
Zăvorul
După ce mi-a fost îndepărtat trunchiul pentru lemnul
crucii, ce ar mai fi putut să rămână din mine?
spuse buşteanul cel bătrân.
Ei bine! exact atât cât trebuie pentru a face
un zăvor. Ceea ce explică de ce astăzi sunt la
nivelul pământului.
„Ce este un zăvor?”
Exact ceea ce trebuie pentru ca o uşă
să fie deschisă sau închisă.
Ei, bine, au făcut din mine zăvorul
care închidea camera de sus, acest loc de pe culmea Ierusalimului,
unde Maria şi ucenicii s-au reunit după moartea lui
Isus. De acolo am putut să observ evenimentele stranii
care se întâmplară atunci.
În mod normal, atunci când cineva intră
într-o cameră, el bate, apoi cineva vine şi ridică
zăvorul şi i se spune: „Intraţi!”
Într-o zi, în timp se ucenicii erau adunaţi
cu această mină tristă care era deja cunoscută
de când Isus murise şi fusese îngropat, „el s-a aflat în
mijlocul lor”. Ei îşi ţinură respiraţia,
eu eram mai degrabă dezamăgit pentru că nu mă
atinsese în treacăt şi pe mine. Dacă toată
lumea învaţă să treacă astfel prin ziduri,
la ce bun uşile? În curând nu vor mai fi zăvoare!
„Shalom! spuse Isus, pacea să fie cu voi.”
Pacea, era atâta nevoie de pace! Unii spuneau
că l-au văzut viu, alţii spuneau că un mort
este mort şi că acesta nu mai învie. Fie că ne
place, fie că nu ne place, este acelaşi mormânt pentru
toţi. Noi nu eram de acord. Ioan spunea că nu este
posibil să iubeşti şi să mori, trebuia să
alegi:
„Cel care iubeşte, a trecut din moarte la
viaţă. Cel care nu iubeşte rămâne în moarte.”
Este adevărat dintr-un punct de vedere spiritual,
dar „fizic” aţi văzut voi morţi care îşi
arată mâinile şi coasta lor, ca acesta, natural, spunând:
„Priviţi, eu sunt!”
Apoi a plecat din nou. Ca şi cum nu s-ar
fi văzut nimic, uşa nu s-a clintit, nimic nu s-a mişcat
în fiinţa mea de zăvor, era ca şi cum am fi visat…
„Halucinaţie colectivă!” ne spuse Toma
întorcându-se…
Lui Toma nu trebuia să-i povesteşti
nimic.
Este un om care nu crede decât ceea ce vede;
or invizibilul nu se vede.
Este un om care nu simte decât ceea ce atinge,
or un înviat nu se atinge: „Isus, de acum înainte, este în interiorul
vostru, nu îl proiectaţi în afară.”
Exact acest moment şi l-a ales Isus pentru
a-şi face intrarea, evident cu toate uşile închise,
cu toate zăvoarele neclintite, ca pentru a-i arăta
lui Toma că, uneori, interiorul şi exteriorul coincid.
Avem în faţa ochilor faţa pe care o purtăm în
partea cea mai adâncă din noi…
„Shalom! Pacea să fie cu voi!”
Apoi, el îi spuse lui Toma:
„Adu-ţi degetul aici şi priveşte
mâinile mele, adu-ţi mâna şi pune-o în coasta mea,
nu fii neîncrezător ci credincios.”
Toma făcu un salt în spate, bineînţeles
el n-ar fi îndrăznit niciodată să-l atingă,
dar el era sigur de acum de prezenţa lui.
El îi zise:
„Domnul meu şi Dumnezeul meu!”
Isus îi răspunse:
„Pentru că m-ai văzut ai crezut: ferice
de cei care fără să vadă cred.”
Din nou a dispărut. Nu existau urme în praful
de pe podea. Toma a înţeles că nu era întotdeauna
necesar să vadă un lucru, să-l cântărească,
să-l măsoare pentru a şti că el există.
„Există realităţi pe care instrumentele
noastre, oricât de sofisticate ar fi, nu ajung să-l sesizeze…
Ia viaţa care este în mâinile tale şi arată-mi-o;
ia gândul care este în capul tău şi arată-mi-l”,
spunea Ioan.
Toma îi surâse… Amândoi alcătuiau o pereche
în care mereu se punea problema cine are dreptate.
În acea zi, ei au înţeles că nu era
important să ai dreptate. Unei dreptăţi poţi
întotdeauna să-i opui o altă dreptate. Dar ce i se
poate opune vieţii? Isus era viu şi ei erau vii.
O viaţă simplă şi puternică
începea să clocotească în profunzimea lor, în curând
nu le va mai fi frică.
Acea zi a venit destul de repede, era sărbătoarea
evreiască a recoltei.
Este numită sărbătoarea Cincizecimii,
adică are loc la cincizeci de zile după Paşti.
Ucenicii erau adunaţi în camera înaltă.
De data aceasta, am simţit ceva: zidurile, poarta, toate
au început să se cutremure şi eu eram scuturat în
mod deosebit. După aceasta, nu mai sunt sigur dacă
s-a închis ceva.
Să existe vreun zăvor care să
servească numai la deschiderea porţilor?
Limbi de foc au venit şi s-au aşezat
pe capul fiecăruia, de data aceasta nu corpul lui Isus
intra în încăpere, ci spiritul lui, suflul lui, inima lui.
Şi dintr-odată ucenicii au devenit capabili să
iubească, aşa cum iubea el; nu le mai era frică.
Au cântat multă vreme, au făcut rondul împreună
cu Maria, apoi au coborât în stradă.
Iosif, care nu mai fusese văzut de multă
vreme, se afla acolo. Şi el a primit flacăra şi
atunci a înţeles totul; a înţeles ceea ce resimţise
Maria atunci când Isus se născuse în ea. El era cu adevărat
tatăl copilului lui pentru că putea să-i dea
corpul lui, cu picioare bătrâne bineînţeles, dar care
încă mai puteau să umble pentru a purta Vestea cea
Bună; mai ales, putea să-i dea gura lui şi, în
felul lui, să repete toate cuvintele pe care Isus le spusese.
El plecă, aşadar, să se alăture
ucenicilor, care erau puţin ameţiţi; vinul cel
dulce, era această bucurie care curgea prin vinele lor,
această pace fără motiv şi acest straniu
surâs pe care îl au copiii atunci când dorm şi când văd
îngeri.
Apostolii nu dormeau, ei erau foarte „treji”:
dacă viaţa nu era mai simplă, în schimb ziua
era mai limpede şi în această limpezime fiecare lucru
îşi avea numele lui de persoană, fiecare faţă
îşi avea partea ei de răbdare şi de tandreţe.
Era Dumnezeu.
(Jean-Yves Leloup – La vie de Jésus
raconté par un arbre,
Les éditions du Relié , 2004;
Traducerea îmi aparţine, VJ)