Fragmente din volumul,
recent apărut la Editura HERALD (2013),
Jiddu Krishnamurti
– JURNAL,
- o carte eveniment...
de o frumusete stranie...
de o profunzime ametitoare...
si în acelasi timp liricã...-
Felicitãri si multumiri Editurii
HERALD !
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.edituraherald.ro/bookdetail.asp?cod_carte=554
Eu am achizitionat-o de pe ELEFANT.ro cu ceva
discount.
Despre carte:
"Am scris acest Jurnal
ca un fel de note de călătorie […] dar nu l-am scris
pentru a fi publicat. Descriu ceea ce am numit procesul –
senzatia mea de a fi in afara lumii obisnuite, de a fi complet
in pace si eliberat de conflict. Aceasta se intampla numai din
cand in cand si evident este imposibil de descris cuiva care
nu a experimentat niciodata aceste lucruri. Dar am incercat
sa pun in cuvinte durerea reala si senzatia care insotesc constiinta
elevata. Nu am intentionat sa ii ofer o nota romantica: daca
duci un anumit tip de viata disciplinata, linistita, emani o
anumita energie - acesta este un lucru dovedit stiintific -
si aceasta influenteaza partea non-mecanica a creierului tau,
astfel incat patrunzi intr-o noua dimensiune. Organismul fizic
nu este capabil sa o atinga si de aici rezulta durerea. Nu sugerez
ca fiecare ar trebui sa ajunga la aceasta stare, dar ar putea
fi interesant pentru anumite persoane care mi-au urmarit gandurile
si ideile sa cunoasca ce se intampla la un nivel mai personal."
J. Krishnamurti (interviu
in The Guardian)
"Jurnalul lui Krishnamurti este
o comoara spirituala. Cuvintele lui ne ofera o deschidere catre
spiritul intim al unei prezente cu adevarat remarcabile, poetica,
plina de gratie, vasta precum cerul si minunat de inteleapta."
Jack Kornfield, autor
"In tinereţea sa, Krishnamurti
a săvârşit un act spiritual cu adevărat eroic,
renunţând la complicatele elaborări ale Societăţii
Teozofice, în favoarea încercării de a lăsa minut
cu minut mintea să pătrundă realitatea. In Jurnalul sau,
împărtăşeşte ‚procesul’ său cu lumea,
iar cartea, fără îndoială cea mai importantă
lucrare a sa, este o mărturie extraordinar de profunda
şi convingătoare a revoluţiei tăcute în
modul omului de a fi în lume pe care a căutat să o
producă."
Simon Callow, actor, autor, regizor
"Jurnalul lui Krishnamurti este
cu siguranţă una dintre cele mai importante cărţi
pe care acesta le-a scris vreodată. Este singura carte
pe care a scris-o el însuşi, despre ceea ce se întâmpla
de fapt în cea mai profundă parte a fiinţei sale.
Nu era sigur, la început, dacă ar trebui să accepte
ca aceste pagini sa fie publicate."
Alain Naude,
homeopat
"A fost un privilegiu sa
citesc acest Jurnal, cu
descrierile sale reale ale experienţelor aproape zilnice
ale stărilor mistice ale lui Krishnamurti. Pentru mine
ideile lui Krishnamurti au fost greu de înţeles în trecut,
fără îndoială tocmai pentru că încercam
să le înţeleg. Dar acest Jurnal are
câteodată efectul de a-mi paraliza gândirea şi-i permite
lui Krishnamurti sa lucreze asupra mea la un nivel mai profund.
"
John Cleese, actor
Cuvânt înainte
În iunie 1961, Krishnamurti a început să ţină
un jurnal în care a consemnat zilnic percepţiile
şi stările sale de conştiinţă. Cu excepţia a paisprezece zile, a păstrat acest jurnal timp de
şapte luni. A scris clar, în creion, şi efectiv fără
ştersături. Primele şaptezeci şi şapte
de pagini ale manuscrisului sunt scrise într-un carneţel;
apoi până la final (p. 323 a manuscrisului),
a folosit un caiet mai mare, cu pagini
detaşabile, însemnările încep brusc şi se termină
la fel de brusc. Nici Krishnamurti nu a putut să explice
ce anume 1-a determinat să înceapă.
Nu mai ţinuse niciodată un astfel de jurnal şi
nici după aceea nu a mai ţinut vreunul.
Manuscrisul a fost editat minimal. Au fost
corectate micile greşeli de scriere;
au fost adăugate câteva semne de punctuaţie pentru
a oferi mai multă claritate; au fost scrise desfăşurat
unele abrevieri, precum semnul & pe
care Krishnamurti 1-a folosit invariabil;
au fost inserate unele note de subsol şi unele interpolări
în paranteze pătrate. Din toate celelalte puncte de vedere,
manuscrisul apare aici aşa cum a
fost scris.
Este nevoie de o scurtă explicaţie pentru
un termen folosit m jurnal - „procesul",
în 1922, la vârsta de douăzeci şi opt de ani,
Krishnamurti a trăit o experienţă spirituală
ce i-a schimbat viaţa şi care
a fost urmată de ani de intensă şi aproape neîntreruptă
durere la nivelul capului şi al coloanei vertebrale. Manuscrisul
arată că „procesul", aşa cum numea el această
durere misterioasă, a continuat încă
aproape patruzeci de ani, deşi într-o formă mult mai
blândă.
„Procesul" era un fenomen fizic, ce
nu trebuie confundat cu starea de conştiinţă
la care Krishnamurti face referire în caiete,
numind-o „binecuvântare", „altceva", „imensitate".
Nu a luat niciodată analgezice pentru a
elimina durerea „procesului". Nu a consumat niciodată
alcool sau alte substanţe. Nu a fumat niciodată,
iar în ultimii treizeci de ani nici nu a băut ceai sau
cafea. Deşi a fost toată viaţa vegetarian,
s-a străduit să îşi asigure o dietă bogată
şi echilibrată, în concepţia sa, ascetismul
este la fel de distructiv pentru viaţa religioasă cum este şi excesul, într-adevăr,
s-a îngrijit de „corp" (el a făcut întotdeauna
distincţie între corp şi sine), aşa cum un ofiţer de cavalerie ar fi avut grijă de calul său. Nu a
suferit niciodată de epilepsie sau de alte afecţiuni
despre care se ştie că dau naştere viziunilor
şi altor fenomene spirituale; nici nu a practicat vreun
sistem de meditaţie. Am precizat toate acestea pentru ca
cititorul să nu îşi imagineze că stările
de conştiinţă ale lui Krishnamurti sunt sau au
fost vreodată induse de medicamente şi alte substanţe
sau de post.
In acest jurnal unic regăsim
sursa învăţăturilor lui Krishnamurti. întreaga
lor esenţă se află aici, apărând din izvorul
lor natural. Aşa cum scrie el însuşi în aceste
pagini, „întotdeauna există ceva ,nou' în această binecuvântare, o calitate ,nouă', un ,nou' parfum
şi totuşi este neschimbată". La fel sunt
şi învăţăturile care se nasc din ea - deşi frecvent repetate, nu sunt niciodată chiar la
fel. în acelaşi mod, copacii, munţii,
râurile, norii, lumina soarelui, păsările
şi florile pe care le descrie iar şi iar sunt întotdeauna
„noi", deoarece sunt văzute de fiecare dată cu
ochi ce nu s-au familiarizat niciodată cu ele; în
fiecare zi, ele reprezintă o percepţie cu totul nouă
pentru el şi aşa devin şi pentru noi.
La 18 iunie 1961, ziua în care Krishnamurti
a început să scrie acest jurnal,
el se afla la New York, locuind cu nişte prieteni la West 87th Street. Zburase la New York pe data de 14, de la Londra,
unde petrecuse şase săptămâni şi ţinuse
douăsprezece prelegeri, înainte de a merge la Londra,
fusese la Roma şi Florenţa şi, mai
înainte, în primele trei luni ale anului, în India, unde a ţinut
conferinţe în New Delhi şi Bombay.
MARY LUTYENS
Jurnalul
lui Krishnamurti
Seara a fost acolo: deodată, umplând camera,
a fost acolo o puternică simţire de frumuseţe,
de putere şi blândeţe. Au remarcat-o şi alţii.
19 iunie
Toată noaptea a fost prezentă ori de
câte ori m-am trezit. Durerea de cap a continuat tot drumul
până la avion [pentru a zbura la Los Angeles]. Purificarea
creierului este necesară. Creierul este centrul tuturor
simţurilor; cu cât acestea sunt mai treze şi mai sensibile,
cu atât mai ager este creierul; el este deopotrivă centrul
amintirilor, al trecutului, depozitarul experienţei şi
cunoaşterii, al tradiţiei. Aşadar este limitat,
condiţionat. Activităţile lui sunt planificate,
elaborate, bine chibzuite, însă el funcţionează
în cadrul propriilor sale limite, în spaţiu-timp. Deci
creierul nu poate să formuleze sau să înţeleagă
totalitatea, întregul, completul. Completul, întregul este mintea;
ea este vidă, total vidă şi din cauza acestei
vacuităţi creierul există în spaţiu-timp.
Numai când creierul se va purificat de întreaga sa condiţionare,
de lăcomie, invidie, ambiţie; va putea să înţeleagă
ceea ce este complet. Această completitudine este iubire.
[OJAI]
20 iunie
În maşină, în drum spre Ojai[1],
presiunea şi sentimentul unei imense vastităţi
au început din nou. Această vastitate nu era experienţa
cuiva, era pur şi simplu prezentă; nu exista ni-ciun
centru din care sau în care experienţa să fi avut
loc. Toate lucrurile, maşinile, oamenii, panourile de afişaj
erau incredibil de clare şi culoarea era dureros de intensă.
A continuat mai bine de o oră; era ceva foarte acut, o
durere ce-ţi traversa capul.
Creierul uman poate şi chiar trebuie să
se dezvolte; această dezvoltare va avea întotdeauna o cauză,
va veni ca o reacţie faţă de ceva, de la violenţă
la non-violenţă etc.. Creierul a evoluat pornind de
la o stare primitivă şi oricât de rafinat, de inteligent,
de tehnic va fi devenit, va rămâne în limitele timpului
şi ale spaţiului.
Anonimitatea înseamnă smerenie; ea nu constă
în schimbarea numelui, a hainelor ori în identificarea cu vreun
ideal al anonimităţii, un act eroic, patria ş.a.m.d..
Anonimitatea este un act al creierului, anonimitatea conştientă;
există o anonimi-tate care vine odată cu realizarea
completitudinii. Această completitudine nu este niciodată
în câmpul creierului sau al ideii.
21 iunie
Trezit pe la două noaptea cu o presiune
specială, iar durerea era mai intensă, mai aproape
de centrul capului. A durat mai mult de o oră şi au
urmat mai multe treziri sub intensitatea presiunii. De fiecare
dată se simţea un extaz în expansiune: această
bucurie a continuat. Iarăşi, în vreme ce aşteptai
în scaunul dentistului, presiunea a început brusc. Creierul
devenise foarte tăcut, vibrant şi viu, toate simţurile
erau treze; ochii vedeau albina de pe fereastră, păianjenul,
pasările şi munţii albaştri din depărtare.
Ei vedeau toate acestea, însă creierul nu le înregistra.
Puteai simţi creierul vibrând, ceva de o imensă vitalitate,
palpitând, şi aproape fără să înregistreze
nimic. Presiunea şi durerea erau acute şi corpul
trebuie să fi aţipit puţin.
Luciditatea autocritică este esenţială.
Imaginaţia şi iluzia deformează claritatea observării.
Iluzia va persista mereu, atâta vreme cât există dorinţa
de a continua plăcerea şi de a ocoli durerea; nevoia
pentru continuarea şi reamintirea experienţelor plăcute:
evitarea durerii, a suferinţei. Ambele dau naştere
iluziei. Pentru a înlătura complet iluzia, atât plăcerea
cât şi durerea trebuie înţelese, dar fără
sublimare sau control, fără identificare ori negaţie.
Numai când creierul este tăcut poate să
existe o observare autentică. Dar poate creierul să
fie vreodată tăcut? Această tăcere devine
posibilă atunci când creierul este profund sensibil, fără
vreun factor de distorsiune, atunci când este lucid în mod negativ.
Presiunea a continuat în tot cursul după-amiezii.
22 iunie
Trezit în miez de noapte cu experimentarea unei
stări a minţii aflată într-o expansiune incalculabilă.
Mintea însăşi era acea stare. Simţirea acestei
stări era dezgolită de orice sentiment, de orice
emoţie, însă era foarte concretă, foarte reală.
Această stare a continuat un timp considerabil. Toată
dimineaţa, presiunea şi durerea au fost acute.
Distrugerea este esenţială. Nu este
vorba de clădiri şi de lucruri, ci de distrugerea
tuturor mecanismelor şi îngrădirilor psihologice:
zeităţi, credinţe, dependenţa de preoţi,
de experienţe, de cunoaştere ş.a.m.d.. Fără
distrugerea tuturor acestora nu poate exista creaţia. Creaţia
poate lua fiinţă numai în libertate. Nimeni nu poate
distruge aceste mecanisme defensive pentru tine; trebuie să
o faci singur prin chiar luciditatea cunoaşterii de sine.
Revoluţia socială sau economică
poate schimba stări şi lucruri exterioare, în cercuri
mai largi sau mai restrânse, însă ea va rămâne întotdeauna
înlăuntrul câmpului gândirii. Pentru ca să poată
avea loc o revoluţie totală, creierul trebuie să-şi
abandoneze întregul mecanism interior al autorităţii,
invidiei, fricii ş.a.m.d..
Forţa şi frumuseţea unei frunze
fragede se află în chiar vulnerabilitatea ei faţă
de orice ar putea-o distruge. La fel ca firul de iarbă
care răzbate prin asfalt, ea are puterea să reziste
morţii accidentale.
23 iunie
Creaţia nu se află niciodată în
mâinile individului. Ea încetează cu totul atunci când
individualitatea, cu capacităţile, talentul şi
îndemânarea ei, devine dominantă. Creaţia este acţiunea
esenţei necunoscute a întregului; ea nu este niciodată
expresia unei părţi.
Mergând la culcare, exact atunci a survenit acea
deplinătate simţită şi la il L[2]. Nu era prezentă
doar în cameră, ci părea că acoperă tot
pământul, de la un orizont la altul. Era o binecuvântare.
Presiunea, cu durerea ei stranie, a fost prezentă
toată dimineaţa. Şi a continuat şi după-amiază.
Aşezat în scaunul dentistului, priveai pe
fereastră, dincolo de gardul viu, de antena TV, de stâlpii
de telegraf şi de munţii albaştri. Priveai nu
doar cu ochii, ci cu totalitatea capului, ca şi cum ai
fi privit din spatele capului, cu întreaga fiinţă.
Era o experienţă stranie: nu exista niciun centru
din care să aibă loc observarea. Culorile, frumuseţea
şi linia munţilor erau intense.
Fiecare subtilitate a gândirii trebuie înţeleasă,
întrucât gândirea este reacţie; orice acţiune psihologică
ar surveni din ea, nu duce decât la sporirea confuziei şi
a conflictului.
24 iunie
Presiunea şi durerea au fost prezente toată
ziua de ieri; devin cam greu de suportat. De îndată ce
rămâi de unul singur, începe. Şi dorinţa ca procesul
să continue sau vreun regret dacă el nu continuă
nu există. Are loc de la sine, indiferent că-1 doreşti
sau nu. Este dincolo de orice raţiune sau gândire.
A face un lucru doar de dragul lucrului în sine,
pare ceva foarte dificil şi aproape indezirabil. Valorile
sociale sunt bazate pe a face ceva cu scopul de a obţine
altceva în schimb. Aceasta dă naştere unei vieţi
aride, unei existenţe care nu este niciodată completă,
deplină. Este una dintre cauzele nemulţumirii care
dezintegrează.
A fi satisfăcut este ceva urât, însă
a fi nemulţumit generează ură. A fi virtuos
cu scopul de a atinge împărăţia cerurilor sau
de a obţine aprobarea oamenilor respectabili, a societăţii,
ne transformă existenţa într-un câmp sterp, care este
arat mereu şi mereu, dar niciodată semănat. Această
atitudine de a face un lucru cu scopul de a obţine ceva
în schimb, se află la originea unui complex şir de
evadări, evadări din noi înşine, din faptul propriei
noastre vieţi.
Fără experimentarea esenţei nu
există nicio frumuseţe. Frumuseţea nu se află
doar în lucrurile exterioare ori în universul interior al gândurilor,
simţirilor şi ideilor; există frumuseţe
dincolo de gândire şi simţire. Frumuseţea este
chiar această esenţă. Insă această
frumuseţe nu are niciun contrariu.
Presiunea continuă, iar tensiunea porneşte
de la baza capului şi este dureroasă.
25 iunie
Trezit în miez de noapte, găsind corpul
perfect nemişcat, întins pe spate; trebuie să fi rămas
de câtva timp în această poziţie. Presiunea şi
durerea erau prezente, însă creierul şi mintea erau
intens de liniştite. Nu exista nicio separaţie între
ele. Era 0 intensitate ciudată, tăcută, la fel
ca două generatoare electrice lucrând la mare turaţie;
exista o tensiune stranie, dar fără nicio încordare.
Totul dădea sentimentul unei vastităţi şi
a unei puteri fără direcţie ori cauză şi,
deci, fără brutalitate sau cruzime. A continuat şi
în timpul dimineţii.
Aproape tot anul trecut, au apărut treziri
din somn pentru a experimenta în stare de veghe ceea ce se petrecea
în timpul somnului, anumite stări de a fi. Este ca şi
cum ai fi trezit doar pentru ca propriul tău creier să
înregistreze ceea ce se petrecea, însă în mod ciudat, această
experienţă se estompa foarte repede. Creierul nu
o păstra în arhivele memoriei.
Există numai distrugere, nu şi schimbare.
Pentru că orice schimbare este o continuitate modificată
a ceea ce a fost. Toate revoluţiile, sociale şi economice,
sunt de fapt reacţii, o continuitate modificată a
ceea ce a fost. Această schimbare nu distruge câtuşi
de puţin rădăcinile activităţilor egocentrice.
Distrugerea în sensul la care ne referim, nu
are niciun motiv, niciun scop care să implice acţiunea
de dragul rezultatului. Distrugerea invidiei este o acţiune
totală şi completă: ea implică o minte
liberă de reprimare şi control, fără absolut
niciun motiv.
Această distrugere totală este posibilă,
ea rezidă în perceperea întregii structuri a invidiei.
Această percepţie nu este dependentă de spaţiu
şi de timp, ci este imediată.
26 iunie
Presiunea şi încordarea au fost din nou
prezente, foarte puternic, ieri după-amiază şi
azi dimineaţă. A survenit totuşi o oarecare schimbare:
presiunea porneşte de la ceafa, trece prin palatul gurii,
către vârful capului. O stranie intensitate continuă
şi acum. Este suficient să rămâi puţin liniştit
si începe.
Controlul, sub orice formă, dăunează
înţelegerii totale. O viaţă disciplinată
este o viaţă a conformării; însă conformarea
nu înseamnă eliberarea de frică. Obişnuinţa
distruge libertatea; obişnuinţa gândirii, obişnuinţa
băuturii ş.a.m.d. duc la o existenţă superficială
şi ternă. Religia organizată, cu credinţele,
dogmele şi ritualurile ei, împiedică accesul liber
spre vastitatea minţii. Şi tocmai această deschidere
este cea care curăţă creierul de limitările
spaţio-temporale. Odată purificat, creierul se poate
apoi ocupa de spaţio-temporalitate.
27 iunie
Acea prezenţă din vila de lângă
Florenţa s-a făcut din nou simţită, aşteptând
răbdătoare, binevoitoare şi cu mare tandreţe.
Era asemenea fulgerului într-o noapte întunecoasă, însă
a rămas acolo, penetrantă şi extatică.
Ceva ciudat se întâmplă cu corpul fizic.
Nu este ceva pe care să-1 poţi preciza cu exactitate,
însă este o stranie stăruinţă, o pornire
neobişnuită; în niciun caz nu este vorba despre ceva
autoindus, de vreun produs al imaginaţiei. Devine aproape
palpabil atunci când rămâi liniştit, de unul singur,
sub un copac sau într-o cameră; devine încă şi
mai insistent atunci când mergi la culcare. Este ceva prezent
chiar şi acum, când aceste rânduri sunt scrise: presiunea,
încordarea, cu durerea ei familiară, încercarea de a o
formula sau de a o exprima în cuvinte pare complet inutilă;
cuvintele, oricât ar fi de precise, oricât de clară ar
fi descrierea, nu pot transmite experienţa în sine.
Este o mare şi inexprimabilă frumuseţe
în tot ce se întâmplă.
Există o singură mişcare a vieţii,
deopotrivă exterioară şi lăuntrică;
această mişcare este indivizibilă, deşi
ea apare ca fiind separată. Pornind de la această
aparentă separaţie, cei mai mulţi oameni urmează
mişcarea ei exterioară: cunoaşterea, ideile,
credinţele, autoritatea, siguranţa, prosperitatea
ş.a.m.d.. Ca reacţie faţă de o astfel de
atitudine, omul încearcă să cultive o aşa zisă
viaţă interioară, cu viziunile, speranţele,
aspiraţiile ei secrete, conflictele şi disperările
ei inerente, întrucât această mişcare survine ca o
reacţie, ea intră în conflict cu exteriorul. Există
aşadar o contradicţie, cu toate durerile, neliniştile
şi evadările pe care aceasta le generează.
Există doar o singură mişcare,
care include în ea atât exteriorul, cât şi interiorul.
Odată cu înţelegerea exteriorului, înce-Pe mişcarea
interioară, însă nu în opoziţie ori în contradicţie
cu cealaltă. Iar când dispare conflictul dintre ele, creierul
devine tăcut, deşi profund sensibil şi treaz.
Doar atunci mişcarea interioară capătă
legitimitate şi semnificaţie.
Din mişcarea lor nedivizată survine
o generozitate si o compasiune care nu sunt rezultatul gândirii
raţionale sau al negării de sine premeditate.
Floarea este puternică în frumuseţea
ei pentru că poate fi dată uitării, pusă
deoparte ori distrusă.
Omul ambiţios nu poate cunoaşte cu
adevărat frumuseţea. Frumuseţea este simţirea
esenţei.
28 iunie
Trezit în miez de noapte gemând; presiunea şi
încordarea, însoţite de o durere stranie, erau intense.
Starea aceasta trebuie să fi început de ceva timp şi
a mai continuat o vreme după trezire. Gemetele survin destul
de des şi cu siguranţă nu se datorează vreunei
indigestii. In vreme ce aşteptai aşezat în scaunul
de la dentist, presiunea a început din nou si a continuat toată
după-amiaza. Devine mai intensă când eşti de
unul singur, într-un loc minunat, dar chiar şi pe o stradă
murdară şi zgomotoasă.
Ceea ce este sacru nu are atribute; piatra aşezată
într-un templu, icoana, simbolul nu sunt sacre. Omul este cel
care le conferă sfinţenie, făcând din ele obiecte
de cult, din complicatele sale nevoi lăuntrice, frici
si aspiraţii. Această sfinţenie se află
în câmpul gândirii, ea este fabricată de gândire, dar gândirea
nu are în sine nimic nou sau sfânt. Gândirea poate concepe întreaga
complexitate a sistemelor, dogmelor, credinţelor, precum
şi imaginile şi simbolurile lor, însă proiecţiile
ei nu sunt cu nimic mai sfinte decât planurile unei case sau
proiectul unui nou avion. Toate acestea se află între graniţele
gândirii şi nu au în ele nimic sacru sau mistic. Gândirea
este materie şi poate fi transformată în orice, frumos
sau urât.
Insă există o sacralitate care nu aparţine
gândirii şi nici simţirii resuscitate de gândire.
Sacralitatea aceasta nu poate fi recunoscută de către
gândire şi nici folosită de ea. Gândirea nu o poate
formula. Şi totuşi există o sacralitate neatinsă
de vreun simbol sau cuvânt. Ea nu este comunicabilă, este
un fapt.
Un fapt poate fi perceput, însă percepţia
nu este intermediată de cuvânt. Când un fapt este interpretat,
încetează să mai fie un fapt; devine ceva cu totul
diferit. Percepţia are cea mai mare importanţă.
Această percepţie nu aparţine timpului si spaţiului;
ea este imediată, instantanee. Iar ceea ce este perceput
nu mai este niciodată ce a fost înainte. Nu există
din nou sau între timp.
Sacralitatea nu are niciun adorator, nici un
observator care să mediteze asupra ei. Ea nu se găseşte
la piaţă pentru a putea fi cumpărată sau
vândută. Asemenea frumuseţii, nu poate fi văzută
prin contrariul ei, întrucât ea nu are niciun contrariu.
Acea prezenţă era aici, umplând camera,
răspândindu-se peste dealuri, dincolo de ape, acoperind
tot pământul.
Noaptea trecută, cum se mai întâmplase de
câteva ori înainte, corpul rămăsese doar organismul
fizic şi nimic altceva, funcţionând, gol pe dinăuntru
şi imobil.
29 iunie
Presiunea şi încordarea unei dureri profunde
sunt mereu prezente. Este ca şi cum, în străfundurile
fiinţei, ar avea loc o operaţie. Nu este produsul
propriei voinţe, oricât ar fi ea de subtilă. Ai cercetat
în profunzime acest lucru, în mod deliberat, de câtăva
vreme. Ai încercat să o induci, să vezi cum este influenţată
de condiţiile exterioare, rămânând singur ş.a.m.d..
In toate aceste cazuri, nu s-a întâmplat nimic. Şi nu este
vorba de ceva recent.
Iubirea nu înseamnă ataşare. Iubirea
nu cauzează suferinţă, iubirea nu are nici disperare
şi nici speranţă. Iubirea nu poate fi făcută
respectabilă, parte integrantă a unei scheme sociale.
Dar când ea nu este prezentă, viaţa devine împovărată
de probleme.
A poseda şi a fi posedat se consideră
a fi o formă de iubire. Această nevoie de a poseda
o persoană sau o proprietate nu este insa doar rezultatul
presiunilor societăţii şi circumstanţelor,
ea provine dintr-o sursă mult mai profundă. Ea vine
din adâncurile singurătăţii. Fiecare dintre
noi încearcă să umple golul acestei singurătăţi
în modalităţi diferite: băutură, religii
organizate, credinţă si tot felul de alte activităţi.
Toate acestea sunt simple evadări, însă ea continuă
să rămână tot acolo.
Angajarea noastră într-o organizaţie,
într-un sistem de credinţă sau de acţiune, înseamnă
de fapt a deveni posedat de ele în mod negativ, aspectul pozitiv
fiind dorinţa de a poseda. Această posesivitate, pozitivă
sau negativă, iniţiază acţiuni caritabile,
încearcă să schimbe lumea prin iubire etc.. însă
a-ţi controla aproapele, a-i modela personalitatea în numele
iubirii, este acţiunea aceleiaşi dorinţe de a
poseda, a nevoii noastre de a găsi satisfacţie si
reconfortare în celălalt. Uitarea de sine, pe care o derivăm
identificându-ne cu altcineva ori prin vreo altă formă
de activitate, produce ataşarea. Din această ataşare
se naşte suferinţa şi disperarea, iar din acestea,
reacţia detaşării. Apoi, contradicţia între
ataşare şi detaşare generează conflict lăuntric
şi frustrare.
Nu există nicio modalitate de a scăpa
de această însingurare lăuntrică; ea este un
fapt şi orice încercare de a o ocoli nu face decât să
genereze confuzie şi suferinţă.
Insă a nu poseda nimic este o stare cu totul
extraordinară. A nu poseda nici măcar o idee, ca să
nu mai vorbim de o persoană sau de un lucru. Când o idee,
un gând, prinde rădăcini în minte, devine deja o posesiune,
iar de aici începe o luptă lăuntrică pentru a
ne elibera de ea. Insă o astfel de eliberare nu este deloc
libertate, ci doar o reacţie. Astfel de reacţii prind
rădăcini şi viaţa noastră este chiar
terenul pe care au crescut aceste rădăcini. A tăia
toate aceste rădăcini, una după alta, este o
absurditate psihologică. Aşa ceva este imposibil,
însă faptul care le-a dat naştere iniţial, singurătatea
izolării, trebuie văzut şi atunci toate celelalte
se ofilesc de la sine.
30 iunie
Ieri după-amiază procesul a fost foarte
dureros, aproape insuportabil; a durat câteva ore.
Plimbându-ne, înconjuraţi de munţii
aceştia dezgoliţi, stâncosi, cu nuanţe de violet,
solitudinea a survenit dintr-o dată. O solitudine completă.
Era prezentă peste tot, cu o insondabilă bogăţie;
avea acea frumuseţe ce se află dincolo de gândire
şi simţire. Nu era statică; era vie, în mişcare,
umplând fiecare ungher. Creasta înaltă a muntelui stâncos
era aprinsă de soarele care tocmai apunea şi chiar
această lumină şi culoare umpleau cerurile cu
solitudine.
Era o solitudine deplină, nu izolată,
ci cuprinzând în ea întregul, asemenea picăturii de ploaie
ce conţine în ea toate apele lumii. Nu exista nici veselie
şi nici tristeţe, ci doar solitudine. Nu avea nicio
calitate, formă sau culoare; acestea ar face-o uşor
de recunoscut şi măsurabilă. A venit ca o străfulgerare
şi a devenit sămânţă. Nu a germinat, ci
era prezentă ca entitate. Nu exista vreun timp în care
să fi putut creşte; timpul îşi are rădăcinile
în trecut. Era o stare fără rădăcini, fără
vreo cauză. Aşadar, era complet nouă, o stare
ce nu a fost nicicând şi care nu va fi nicicând, pentru
că este vie.
Izolarea este o stare pe care o cunoaştem,
la fel ca şi singurătatea; acestea sunt uşor
de recunoscut, deoarece au fost deseori experimentate, fie concret
sau în imaginaţie. Familiaritatea cu ele dă naştere
dispreţului dezaprobator şi fricii, care, la rându-le,
dau naştere cinismului şi idolilor, însă auto-izolarea
şi singurătatea nu conduc nicidecum la acea solitudine
atotcuprinzătoare; ele trebuie să se sfârşească
de la sine, nu cu scopul de a obţine altceva în schimb;
ele trebuie să moară la fel de natural ca ofilirea
unei flori delicate. A le opune rezistenţă nu tace
decât să genereze frică ori acceptare. Creierul trebuie
să se dezbare complet de astfel de tentative abile.
Fără vreo legătură cu întortocherile
şi complexităţile unei conştiinţe auto-contaminate,
cu totul diferită de ele, este ceasta imensă solitudine,
în ea are loc întreaga creaţie. Creaţia distruge întotdeauna
şi, deci, ea este de-a pururi necunoscutul.
Toată seara de ieri această solitudine
a fost şi este încă prezentă; ea se auto-susţinea
chiar şi când te-ai trezit în miez de noapte.
Presiunea şi încordarea continuă, crescând
si descres-când în valuri continue. Sunt foarte acute astăzi,
în timpul după-amiezii.
l iulie
Este ca şi cum totul s-ar fi oprit în loc.
Nu există nicio mişcare, nicio agitaţie, o completă
golire de orice gând, de orice vedere. Nu există niciun
interpret pentru a traduce, observa ori cenzura. O nemăsurabilă
vastitate, care este absolut nemişcată si tăcută.
Nu există nici distanţă, nici timp pentru a o
străbate, începutul şi sfârşitul tuturor lucrurilor
se află aici. într-adevăr, nu se poate spune nimic
despre aşa ceva.
Presiunea şi încordarea au continuat discret
toată ziua; însă acum s-au intensificat.
2 iulie
Ceea ce s-a întâmplat ieri, acea nemăsurabilă
vastitate nemişcată, a continuat toată seara,
chiar dacă era lume prezentă şi se purta o conversaţie
generală. A continuat toată noaptea; a fost prezentă
şi dimineaţa. Deşi s-a purtat o discuţie
cam excesivă şi agitată emoţional, brusc,
în chiar mijlocul discuţiei, s-a făcut simţită.
Este prezentă chiar şi acum; ceva de o frumuseţe
şi de o glorie de nespus, un extaz fără cuvinte.
Presiunea şi încordarea au început destul
de devreme.
3 iulie
Am fost plecat toată ziua. Cu toate acestea,
după-amiază, chiar în mijlocul unui oraş aglomerat,
presiunea şi încordarea ei au fost prezente timp de două
sau trei ore.
4 iulie
Am fost ocupat, dar totuşi presiunea şi
încordarea ei au fost prezente după-amiază.
Indiferent de ce activităţi ar fi de
făcut în cursul zilei, şocurile si diferitele incidente
nu trebuie să îşi lase cicatricile.
Aceste cicatrici devin ulterior eul, sinele; cu timpul aceste
structuri devin puternice şi zidurile lor devin impenetrabile.
5 iulie
Am fost prea ocupat, însă ori de câte ori
este un moment de linişte, presiunea şi încordarea
se fac simţite.
6 iulie
Noaptea trecută, trezit cu simţământul
unui calm şi al unei linişti complete; creierul era
pe deplin treaz şi intens de viu; corpul era foarte liniştit.
Această stare a durat cam o jumătate de oră.
Aceasta în ciuda unei zile epuizante.
Înălţimea intensităţii şi
sensibilităţii rezidă în experimentarea esenţei.
Aceasta este însăşi frumuseţea care se află
dincolo de cuvinte şi de simţire. Simţul proporţiei
şi al profunzimii, al luminii şi umbrei, sunt limitate
de o spaţio-temporalitate prizonieră a frumosului
şi urâtului. Insă ceea ce se află dincolo de
contur şi formă, dincolo de învăţare şi
de cunoaştere, este frumuseţea esenţei.
7 iulie
Trezit de câteva ori gemând. Revenise acea linişte
intensă a creierului şi simţământul vastităţii.
Presiunea şi încordarea au fost şi ele prezente.
Succesul înseamnă brutalitate. Succesul,
în orice domeniu, în viaţa politică, religioasă,
în artă sau în afaceri. A avea succes implică lipsa
compasiunii.
8 iulie
Înainte de a merge la culcare şi chiar pe
când aţipeam, de câteva ori au survenit gemete intense.
Corpul este foarte perturbat din cauza călătoriei
din noaptea aceasta la Londra (via Los Angeles). Persistă
încă o oarecare presiune şi încordare.
9 iulie
In vreme ce stăteai aşezat în avion,
în mijlocul zgomotului, a fumului de ţigară şi
a conversaţiilor cu voce tare, total pe neaşteptate,
sentimentul imensităţii şi acea extraordinară
binecuvântare trăită în vila de lângă Florenţa,
acel iminent simţământ al sacralităţii,
au început să se înfiripeze. Corpul fizic era foarte stresat
din cauza aglomeraţiei, a zgomotului etc., însă în
pofida tuturor acestora, starea aceea era prezentă. Presiunea
şi încordarea erau intense şi se simţea o durere
acută în ceafa. Nu exista decât această stare şi
niciun observator separat, întregul corp era complet cufundat
în ea şi sentimentul sacralităţii era atât de
intens încât corpul scoase un geamăt şi erau pasageri
alături. Totul a continuat vreme de câteva ore, până
târziu în noapte. Era ca şi cum ai fi privit nu doar cu
ochii de acum, ci cu privirea miilor de secole; era ceva cu
totul straniu. Creierul era complet gol, orice reacţie
încetase; în decursul acelor ore nu ai fost conştient de
această vacuitate, doar acum când le pui pe hârtie îţi
dai seama de ea, însă această cunoaştere este
descriptivă, nu e ceva real. Faptul că creierul se
poate goli pe sine este un fenomen straniu. Cum ochii erau închişi,
corpul si creierul păreau să se cufunde în adâncuri
insondabile, în stări de o incredibilă sensibilitate
şi frumuseţe. Pasagerul aşezat alături
întreba ceva si în timp ce ai răspuns, această intensitate
era încă prezentă; nu exista niciun fel de continuitate,
doar fiinţare. Zorii se iveau cu încetul şi cerul
senin se umplea de lumină. Chiar în vreme ce acestea sunt
puse pe hârtie, la sfârşitul unei zile obositoare, acea
sacralitate este prezentă. Presiunea şi încordarea,
de asemenea.
[LONDRA]
10 iulie
Dormit puţin, însă trezit cu simţământul
unei mari şi tumultuoase energii focalizată în cap.
Corpul gemea, deşi era foarte calm, întins pe spate şi
foarte relaxat. Camera părea plină, era noaptea târziu
şi uşa de la intrarea casei vecine a fost trântită
zgomotos. Nu exista nicio idee, nicio simţire şi totuşi
creierul era treaz şi sensibil. Presiunea şi încordarea
erau prezente, cauzând durere. Şi ciudăţenia
acestei dureri este că nu istoveşte corpul. Pare să
se întâmple atât de multe lucruri în creier, însă este
imposibil de exprimat în cuvinte ce se petrece cu exactitate
acolo. Exista simţământul unei expansiuni nemăsurate.
11 iulie
Presiunea şi încordarea au fost destul de
intense şi simt durere. Partea ciudată este că
din partea corpului nu există niciun protest, niciun fel
de rezistenţă. O energie necunoscută e implicată
în toate acestea. Prea ocupat să pot scrie mult.
[GSTAAD]
12 iulie
Durerea a fost foarte intensă noaptea trecută,
cu gemete şi ţipete. Capul durea. Deşi ai dormit
puţin, te-ai trezit de două ori şi de fiecare
dată aveai senzaţia unei intensităţi în
expansiune şi a unei intense atenţii lăuntrice,
iar creierul se golise singur de orice simţire şi
gând.
Distrugerea, golirea completă a creierului,
reacţiile şi amintirile trebuie să se stingă
fără niciun efort; stingerea implică timp, însă
aici timpul este acela care încetează, şi nu conţinutul
memoriei.
Expansiunea fără de timp care avea
loc, calitatea şi gradul ei de intensitate, sunt complet
diferite de pasiune şi simţire. Chiar această
intensitate, complet liberă de orice dorinţă,
aşteptare sau experienţă, era cea care străbătea
cu rapiditate creierul. Creierul este doar un instrument şi
mintea însăşi este această expansiune atemporală,
intensitatea explozivă a creaţiei. Iar creaţia
este deopotrivă distrugere.
(pagina 6 - pagina 23)
….
….
De la pag. 178
3 noiembrie
Fusese o zi lipsită de culoare, apăsătoare;
norii continuau să se adune şi plouase cu furie. Albiile
roşii ale râurilor aveau ceva apă, însă ţinutul
avea nevoie de mult mai multă ploaie pentru a umple marile
rezervoare şi fântânile; nu vor mai veni alte ploi vreme
de câteva luni, iar soarele fierbinte va pârjoli ţinutul.
Apa era prima necesitate în această parte a ţării
şi fiecare picătură era binevenită. Stătuseşi
înăuntru toată ziua si acum era plăcut să
ieşi pe afară. Drumurile erau îmbibate de apă,
fusese o ploaie torenţială şi sub fiecare copac
era câte o băltoacă, iar apa continua să se scurgă
de pe frunze. Se întunecase deja, dealurile se zăreau pe
fundalul cerului de aceeaşi culoare cu norii; copacii stăteau
tăcuţi şi nemişcaţi, îşi pierduseră
foşnetul obişnuit, se retrăseseră în ei
înşişi şi refuzau să mai comunice. Deodată
ai devenit conştient de acea stranie binecuvântare; fusese
tot timpul acolo, decât că avuseseşi de ţinut
o cuvântare, câteva întrevederi personale etc., iar corpul
fizic nu avusese răgazul să fie conştient de
ea; însă acum, când ieşiseşi afară îi simţeai
prezenţa şi realizai că fusese tot timpul cu
tine. Insă cu toate acestea era ceva neaşteptat şi
surprinzător, cu acea intensitate care este însăşi
esenţa frumuseţii. Mergeaţi împreună pe
acel drum de ţară, nu era ceva separat de tine sau
ca o experienţă, ceva ce ar trebui observat, examinat
şi reamintit ulterior. Acestea sunt căile obişnuite
ale gândirii, însă gândirea încetase deja, astfel că
nu era o experienţă a acelei binecuvântări. Orice
experienţă este separativă şi deteriorantă,
este parte din maşinăria gândirii şi orice proces
mecanic deteriorează. Ea era de fiecare dată ceva
complet nou, iar noul nu are absolut nicio legătură
cu cunoscutul, cu trecutul. Exista în ea frumuseţe, mai
presus de orice gând sau simţământ.
Nu se auzeau chemările bufniţei peste
valea cufundată în tăcere; era foarte devreme, mai
erau câteva ore până când soarele avea să se ivească
deasupra dealurilor. Cerul era acoperit de nori, nu se vedea
nici măcar o stea. Dacă cerul ar fi fost senin, Orion
s-ar fi văzut în dreptul acelei părţi a casei
ce dădea spre vest, însă acum nu era decât întuneric
şi linişte. Obişnuinţa şi meditaţia
nu pot niciodată face casă comună; meditaţia
nu poate vreodată să devină o rutină; meditaţia
nu poate niciodată să urmeze şabloanele stabilite
de gândirea care formează obiceiul. Meditaţia este
distrugerea gândirii şi nicidecum gândirea prinsă
în propriile ei subtilităţi, viziuni şi interese
vane. Gândirea care piere în confruntarea cu propria sa nimicnicie
este explozia meditaţiei. Meditaţia are propria ei
mişcare, fără direcţie şi deci fără
vreo cauză. Şi în acea cameră, în acea linişte
stranie ce survine când norii sunt foarte joşi, aproape
atingând vârful copacilor, meditaţia era o mişcare
în care creierul se golea pe sine însuşi, rămânând
complet tăcut. Era o mişcare a totalităţii
minţii în această stare de gol lăuntric şi
era ceva atemporal.
Gândirea este mişcarea materiei prinsă în timp; gândirea
nu este niciodată liberă, niciodată cu adevărat
nouă, orice experienţă pe care o are nu face
decât să-i întărească această dependenţă
şi, de aici, suferinţa. Experienţa nu poate să
elibereze gândirea, o face doar mai abilă, însă rafinarea
gândirii nu aduce după sine şi sfârşitul suferinţei.
Gândirea, oricât ar fi de ingenioasă sau de experimentată,
nu va putea nicicând să pună capăt suferinţei;
ea poate încerca să scape de ea, însă nu va putea
niciodată să îi pună capăt, întrucât sfârşitul
suferinţei implică şi sfârşitul gândirii.
Insă nu există cineva care să-i pună capăt
- nici divinităţile sale, nici propriile ei idealuri,
credinţe sau dogme. Orice gândire, indiferent cât de înţeleaptă
sau de meschină ar fi, modelează răspunsul la
provocările unei vieţi nelimitate, iar răspunsurile
acestei gândiri ancorate în timp generează suferinţă.
Procesul gândirii este mecanic, repetitiv şi deci nu poate
fi niciodată liber; suferinţa poate lua sfârşit
numai într-o stare de totală libertate. Sfârşitul
gândirii înseamnă sfârşitul suferinţei.
4 noiembrie
Se simţise permanent ameninţarea ploii,
însă nu a plouat de loc; dealurile albastre erau grele
de atâţia nori, iar aceştia se schimbau mereu, trecând
de la un deal la altul; însă era şi un nor lung, gri
alburiu, care se întindea spre vest, pe mulţi kilometri
de orizont. Părea să fi apărut pe unul din dealurile
dinspre răsărit şi continua până spre orizontul
de la apus, într-o mişcare de rostogolire, viu în lumina
soarelui ce apunea; era gri-alburiu, însă în profunzimea
sa era violet, un purpuriu estompat; părea să ducă
cu el şi dealurile pe care le acoperea. Printr-o mică
spărtură în nori, spre apus, soarele cobora într-o
învălmăşeală de nori, în vreme ce dealurile
deveneau mai întunecate şi mai cenuşii, iar copacii
erau grei de atâta tăcere.
Există aici, chiar la marginea drumului,
un imens banyan care nu a fost niciodată ciuntit şi
care e foarte, foarte bătrân; este într-adevăr magnific,
imens, plin de vitalitate, nepreocupat de nimic, iar în seara
aceea era stăpân peste dealuri, pământ şi râuri;
avea un aer maiestuos şi stelele păreau foarte mici.
Tot pe acel drum de ţară mergea şi un sătean
cu soţia lui, el înainte iar ea urmându-1; păreau
ceva mai înstăriţi decât cei pe care îi vedeai de
obicei pe acest drum; ea nu s-a uitat niciodată spre noi,
iar el privea fix spre satul din depărtare. După o
vreme i-am ajuns din urmă; ea era o femeie micuţă
ce nu îşi ridica ochii din pământ, nu era prea îngrijit
îmbrăcată, purta un sari verde cam murdar, iar bluza
de culoarea somonului avea pete de sudoare. Avea o floare în
părul dat cu ulei şi umbla desculţă. Faţa
îi era măslinie şi părea cuprinsă de o mare
tristeţe. Exista totuşi o anumită fermitate şi
uşurinţă în mersul ei, independente de tristeţea
ei. Fiecare îşi ducea propria viaţă, separat,
vital şi fără nicio relaţie. Insă ea
era cuprinsă de o mare tristeţe şi asta se simţea
imediat, era o tristeţe iremediabilă, nu exista nicio
ieşire, nicio cale să fie domolită, nicio cale
de schimbare. Tristeţea aceea era şi avea să
fie mereu prezentă. Mergeam de cealaltă parte a drumului,
la câţiva metri distanţă, însă nimic nu
o putea atinge. Am mers alături o vreme, apoi ei cotiră
brusc peste albia de nisip roşu a râului, continuându-şi
drumul spre satul lor, soţul înainte, fără măcar
să se uite înapoi, iar ea urmându-1. Insă înainte
ca ei să-şi schimbe direcţia, ceva curios avusese
loc: cei câţiva metri care ne separau dispăruseră
şi totodată dispăruseră şi cele două
entităţi; nu mai exista decât acea femeie închisă
în impenetrabila ei tristeţe. Nu era niciun fel de identificare
cu ea, nici vreo simpatie sau afecţiune copleşitoare;
ele erau prezente, însă nu din cauza acestui straniu fenomen.
Încercarea de a te identifica cu celălalt,
oricât ar fi de profundă, păstrează totuşi
o separaţie, o divizare; există încă două
entităţi, una încercând să se identifice, să
se pună în pielea celeilalte, un proces de care poţi
fi conştient sau de care poţi să nici nu îţi
dai seama, care se poate naşte din afecţiune sau poate
din ură, însă în care există o intenţie,
subtilă sau deschisă. Insă aici nu exista nimic
din toate acestea: ea era singură fiinţă umană
care mergea pe acel drum; ea exista, dar nu şi cel care
o observa. Nu era deloc o fantezie sau o iluzie, era un simplu
fapt al vieţii şi niciun fel de raţionament sau
explicaţie subtilă nu-1 puteau schimba. Chiar şi
după ce femeia a dat cotul drumului şi s-a depărtat
în altă direcţie, celălalt n-a mai existat pe
drumul ce-o ţinea drept înainte. A trecut ceva vreme până
când s-a regăsit pe sine, trecând pe lângă o grămadă
de pietriş ce servea la repararea drumului.
Tot pe acest drum, pe deasupra văii ce despărţea
dealurile dinspre sud, a venit acea binecuvântare cu atâta intensitate
şi putere încât de abia te mai puteai ţine pe picioare
ca să continui drumul. Era asemenea unei vijelii, fără
vânt sau zgomot, însă de o intensitate copleşitoare,
în mod straniu, de fiecare dată când vine, există
ceva nou, nu e niciodată la fel şi vine întotdeauna
pe neaşteptate. Această binecuvântare nu este ceva
extraordinar, vreo energie misterioasă, cu toate că
există în ea ceva misterios, în sensul că este ceva
de dincolo de timp şi de gândire, însă o minte care
este ancorată în timp şi în gândire nu o poate niciodată
înţelege. Nu este ceva de înţeles, după cum nici
iubirea nu poate fi analizată sau înţeleasă,
însă fără această imensitate, forţă
şi energie, viaţa, ca şi întreaga existenţă,
la orice nivel, devine ceva mărunt şi plin de suferinţă.
Există în ea ceva absolut, nu o finalitate; este energia
absolută, există prin sine însăşi, fără
să aibă vreo cauză; nu este energia ultimă,
căci ea este totalitatea energiei, însă pentru ca
ea să survină, orice altă formă de energie
sau de acţiune trebuie să înceteze, în ea este inclusă
orice acţiune. Iubeşte şi fă ce vrei. însă
în prealabil trebuie să survină o moarte, o totală
distrugere pentru ca ea să fie. Nu e vorba de revoluţia
lumii exterioare, ci de distrugerea completă a cunoscutului
în care sunt cultivate toate formele de existenţă
şi refugiu. Trebuie să existe o totală golire
şi numai atunci acea binecuvântare, ceea ce este dincolo
de timp, survine. Această golire interioară nu este
ceva ce poate fi cultivat, ea nu este rezultatul vreunei cauze,
nu poate fi nici cumpărată şi nici vândută,
după cum nu este nici rezultatul timpului şi al evoluţiei;
timpul nu poate genera decât încă şi mai mult timp.
Distrugerea timpului nu este un proces; orice metodă şi
proces prelungesc timpul. Sfârşitul timpului înseamnă
sfârşitul întregului proces al gândirii şi simţirii.
5 noiembrie
Frumuseţea nu este niciodată ceva personal.
Dealurile erau de un albastru închis şi ţineau pe
umeri lumina serii. Tocmai plouase şi printre nori apăruseră
mari fâşii de cer senin, albastrul cerului fiind accentuat
de norii albi care-1 înconjurau; era un albastru care-ţi
făcea ochii să sclipească de lacrimi de mult
uitate; era albastrul primei copilării şi al inocenţei.
Apoi> acel albastru deveni un vernil pal, ca al frunzelor
de primăvara şi dincolo de el era roşul înflăcărat
al unui nor care se grăbea să treacă dealul.
Iar de partea cealaltă a dealului se vedeau alţi nori
de ploaie, întunecaţi, grei şi neclintiţi. Aceşti
nori se adunau unul peste altul deasupra dealurilor dinspre
vest, iar soarele părea prins între dealuri şi nori.
Pământul de un roşu ceva mai deschis era îmbibat de
apă şi fiecare copac sau tufiş avea umezeală
din abundenţă; dăduseră deja frunze noi:
mangotierul avea frunze fragede, prelungi şi roşiatice,
tamarindul avea frunzuliţe de un galben strălucitor,
iar copacul ploii avea şi el câţiva lăstari noi,
de un verde deschis, proaspăt. După lunga aşteptare
a multor luni de soare arzător, ploile aduseseră alinare
pământului şi întreaga vale surâdea.
Satul bântuit de sărăcie era plin de
gunoaie, urât mirositor şi cu o grămadă de copii
ce se jucau; ţipau şi râdeau părând că nu
le pasă de nimic în afara jocurilor la care participau.
Părinţii lor arătau atât de obosiţi, de
rătăciţi şi abandonaţi; nu aveau să
cunoască niciodată o zi de odihnă, de curăţenie
şi de confort; doar foamea, truda zilnică şi
încă şi mai multă foame; erau trişti, deşi
îţi surâdeau destul de uşor, cu ochi stinşi,
dincolo de orice speranţă, însă frumuseţea
era prezentă peste tot, în iarbă, pe dealuri şi
pe cerul încărcat de nori; păsărelele se chemau
între ele, iar sus pe cer dădea roată un vultur. Pe
dealuri se vedeau câteva capre slabe ce devorau orice vegetaţie;
erau mereu flămânde, iar iezii lor săreau de pe o
piatră pe alta; păreau atât de catifelaţi, cu
o blană sclipitoare, curaţi şi sănătoşi.
Băieţaşul care avea grijă de capre cânta
ceva, aşezat pe o piatră şi le mai striga din
când în când.
Cultivarea personală a plăcerii şi
frumuseţii este o activitate egocentrică; ea conduce
doar la insensibilitate.
6 noiembrie
Era o dimineaţă încântătoare,
senină, fiecare stea strălucea şi valea era
plină de linişte. Dealurile erau întunecate, mai întunecate
decât cerul, iar aerul răcoros avea mirosul ploii, al frunzelor
şi al florilor de iasomie cu parfumul lor intens. Totul
era încă adormit şi fiecare frunză stătea
neclintită; frumuseţea dimineţii părea fermecată;
era deopotrivă frumuseţea pământului, a cerului
şi a omului, a păsărilor adormite şi a firului
de apă de abia apărut în albia râului, de obicei secată.
Şi, lucru incredibil, această frumuseţe nu era
ceva personal. Este necesară o anumită austeritate
în această privinţă, însă nu cea cultivată,
ci austeritatea unei deplinătăţi a fiinţei,
atât de absolută şi de completă, încât nu cunoaşte
nicio corupţie. Acolo pe verandă, cu Orion pe cerul
dinspre apus, furia frumuseţii ştersese complet protecţiile
lăuntrice ale timpului. Meditând acolo, dincolo de limitările
timpului, privind cerul aprins de stele şi pământul
tăcut, frumuseţea nu era căutarea personală
a plăcerii, a lucrurilor produse de om, a lucrurilor cunoscute
ori a unor imagini şi viziuni neştiute ale creierului,
cu gândurile şi simţirea sa. Frumuseţea nu are
nimic de a face cu gândirea, cu sentimentele sau cu senzaţia
plăcută a ascultării unui concert, a privirii
unui tablou ori a unui meci de fotbal; plăcerile procurate
de un concert sau de un poem sunt poate mai rafinate decât cele
ale unui meci de fotbal, dar ele se află totuşi în
aceeaşi categorie, la fel ca şi slujbele sau ritualurile
dintr-un templu. Frumuseţea se află dincolo de timp,
dincolo de durerile şi de plăcerile gândirii. Gândirea
şi simţirea risipesc energia totală a fiinţei
şi astfel noi nu vedem niciodată frumuseţea.
Energia, în toată intensitatea ei, este necesară pentru
a vedea frumuseţea - frumuseţea care este dincolo
de ochiul privitorului. Când există cineva care priveşte,
un observator, nu există nicio frumuseţe.
Acolo, pe veranda înmiresmată, când zorii
erau încă departe şi copacii tăcuţi, frumuseţea
era însăşi esenţa vieţii. Insă această
esenţă nu este ceva ce poate fi experimentat, experimentarea
trebuie să înceteze întrucât experienţa nu face decât
să consolideze cunoscutul, iar acesta nu este niciodată
esenţa. Meditaţia nu este o continuare a experienţei;
nu este doar sfârşitul experienţei, care e răspunsul
la micile şi marile provocări ale vieţii, ci
însăşi deschiderea către esenţă, deschiderea
uşii unui cuptor al cărui foc distruge complet, fără
a mai lăsa vreo cenuşă, fără să
mai rămână ceva. Rămăşiţele experienţei
suntem noi, oportuniştii multelor zile de ieri, o înşiruire
neîntreruptă de amintiri, de alegeri şi de disperări.
Şinele mare şi şinele mic sunt şabloanele
existenţei noastre ancorate în gândire, însă o astfel
de trăire aduce după sine o suferinţă nesfârşită.
In flacăra meditaţiei, gândirea ia sfârşit şi,
odată cu ea, ia sfârşit şi simţirea, întrucât
niciuna din ele nu este iubire. Fără iubire nu există
esenţă; fără ea, nu există decât cenuşa
pe care este fondată existenţa noastră. Iubirea
se naşte numai din vacuitate.
7 noiembrie
Bufniţele îşi începuseră chemările
foarte devreme în această dimineaţă. La început
se auzeau doar în anumite părţi ale văii, una
spre vest şi cealaltă spre nord; chemările lor
se distingeau foarte clar în atmosfera calmă şi erau
purtate foarte departe. La început veneau de la mare distanţă
una de alta, dar se apropiau treptat şi pe măsură
ce se apropiau tonalităţile deveneau mai aspre, mai
adânci, mai scurte şi mai insistente. Pe măsură
ce se apropiau, chemările se îndeseau; trebuie să
fi fost nişte păsări mari, însă nu le puteai
vedea, era foarte întuneric, iar când s-au apropiat foarte
mult, fiind în acelaşi copac, tonalitatea şi calitatea
chemărilor lor s-a schimbat, îşi vorbeau una alteia
pe o tonalitate atât de joasă încât abia puteau fi auzite.
Au rămas acolo vreme îndelungată, până la ivirea
zorilor. Apoi, treptat, au început alte zgomote: lătratul
unui câine, un om care striga şi chiar o petardă,
întrucât în ultimele două zile fusese un fel de festival,
apoi s-a deschis o uşă şi, pe măsură
ce se lumina de ziuă, începură toate zgomotele obişnuite
ale zilei.
Negarea este un lucru esenţial. A nega ziua
de azi fără a şti ce-ţi va aduce ziua de
mâine înseamnă a rămâne treaz. A nega tiparele sociale,
economice şi religioase înseamnă a fi solitar şi
deci sensibil. A nu fi în stare să negi complet înseamnă
a rămâne mediocru. A nu putea să negi ambiţia
şi toate complicaţiile ei înseamnă a accepta
normele unei existenţe ce generează conflict, confuzie
şi suferinţă. A-l nega pe politician şi
deci a nega politicianul din noi, entitatea care răspunde
doar la nivelul vieţii imediate şi care trăieşte
cu o viziune mioapă a existenţei, înseamnă a
fi liber de dominaţia fricii. Negaţia totală
este negarea pozitivului, a tendinţei de a imita, de a
te conforma. O astfel de negaţie este în esenţa ei
pozitivă, întrucât nu este o reacţie. A nega standardele
de frumuseţe, fie ele vechi sau noi, înseamnă a descoperi
frumuseţea care se află dincolo de gândire si de simţire;
însă pentru a o putea descoperi e nevoie de energie Această
energie vine atunci când nu mai există niciun conflict
sau contradicţie, când acţiunea încetează de
a mai fi parţială.
8 noiembrie
Smerenia este esenţa oricărei virtuţi.
Ea nu poate fi cultivată şi nici nu este o virtute.
Moralitatea respectabilă a oricărei societăţi
este doar adaptarea la un model de existenţă determinat
de condiţii sociale, economice sau religioase, însă
moralitatea unei adaptări schimbătoare nu înseamnă
virtute. Conformismul şi preocuparea imitativă de
propria siguranţă, numite de obicei moralitate, înseamnă
chiar negarea virtuţii. Ordinea lăuntrică nu
este niciodată permanentă, ea trebuie întreţinută
în fiecare zi, la fel cum o cameră trebuie păstrată
curată în fiecare zi. Această ordine trebuie menţinută
de la o clipă la alta, în fiecare zi. Ea nu nu este personală,
o ajustare individuală la un model de răspunsuri
condiţionate ale atragerii şi respingerii, plăcerii
şi durerii. Această ordine nu este o modalitate de
a scăpa de suferinţă; înţelegerea suferinţei
şi sfârşitul ei sunt parte integrantă a virtuţii;
aceasta fiind cea care aduce cu sine ordinea. Ordinea nu reprezintă
un scop în sine; ordinea de dragul ordinii nu duce decât spre
fundătura respectabilităţii, unde există
deteriorare şi descompunere. Actul viu al învăţării
este chiar esenţa smereniei, a învăţa din orice
şi de la oricine. Intr-o astfel de învăţare nu
există vreo ierarhie. La nivelul vieţii lăuntrice,
autoritatea neagă însăşi actul viu al învăţării;
cel care urmează sfaturile altcuiva nu va învăţa
niciodată cu adevărat despre sine însuşi.
Pe cer se vedea un singur nor, în spatele dealurilor
dinspre răsărit şi lumina soarelui care apunea
părea că îl aprinde; nicio fantezie nu ar fi putut
crea un astfel de nor. Avea forma tuturor formelor; niciun
arhitect nu ar fi putut concepe o astfel de structură.
Era rezultatul multor vânturi, al multor zile cu soare si nopţi,
al multor presiuni şi tensiuni. Alţi nori puteau fi
întunecaţi şi lipsiţi de culoare, lipsiţi
de profunzime sau înălţime, însă acesta zguduia
întregul spaţiu. Dealurile păreau golite de orice
viaţă şi putere, părând a-şi fi pierdut
demnitatea obişnuită si puritatea formei. Norul părea
să fi absorbit în el toată calitatea dealurilor,
toată forţa şi tăcerea lor. Sub acest nor
ce se înălţa spre cer, se afla valea înverzită
şi proaspăt spălată de ploaie; există
ceva special în această vale atunci când plouă, devine
uimitor de verde şi de strălucitoare, un verde de
toate nuanţele, iar pământul devine încă şi
mai roşu. Aerul este limpede şi marile stânci de
pe dealuri, parcă şlefuite, capătă nuanţe
de roşu, de albastru, gri şi de un violet pal.
În mica încăpere se aflau mai mulţi
oameni, unii aşezaţi pe jos iar alţii pe scaune;
se instalase o tăcere plină de apreciere şi
încântare. Cineva cânta la un instrument cu opt coarde; avea
ochii închişi şi era la fel de încântat ca şi
cei care îl ascultau. Erau sunete pure şi te lăsai
purtat de ele departe şi foarte profund; fiecare nou sunet
părea că te duce încă şi mai adânc. Calitatea
sunetului produs de acel instrument făcea această
călătorie să pară fără de sfârşit;
din momentul în care a atins coardele pentru prima oară
şi până s-a oprit, sunetul era lucrul cel mai important,
nu muzicianul şi nici auditoriul. Avusese efectul de a
opri afară toate celelalte sunete, până şi cele
scoase de artificiile aprinse de copii; le auzeai zgomotul,
însă şi el făcea parte din sunetul muzicii şi
totul era sunet: greierii de afară, copiii care râdeau,
glasul unei fetiţe şi sunetul tăcerii. Trebuie
să fi cântat mai mult de o jumătate de oră şi
în tot acest interval călătoria în depărtări
şi în adâncuri a continuat. Nu era o călătorie
imaginară pe aripile gândirii sau pe valurile emoţiei;
astfel de călătorii sunt scurte şi îşi au
semnificaţia sau plăcerea 'or; însă aceasta nu
avea nicio semnificaţie şi nici nu aducea vreo plăcere.
Exista numai sunetul şi nimic altceva, nici gânduri şi
nici simţiri. Acel sunet te purta dincolo de îngrădirile
timpului şi, pe neştiute, continua spre o imensă
vacuitate din care nu mai exista întoarcere. Cea care are întoarcere
este doar amintirea a ceva ce a fost; însă aici nu exista
nici amintire şi nici experienţă. Faptele profunde
ale vieţii nu lasă în urma lor nicio umbră, nicio
amintire.
(pag. 178-188)
Sursa: Fragmente din volumul
recent apărut la Editura HERALD,
Jiddu Krishnamurti – JURNAL, Editura HERALD, 2013.
Detalii carte pe site-ul editurii aici