Joachim Gauck s-a nãscut
la 24 ianuarie 1940 în familia unui ofiter de marinã
din Rostock. Pastor luteran, a devenit cunoscut ca luptãtor
pentru drepturi civile în Germania de Est, iar în
anii premergãtori cãderii regimului a fost cofondatorul
miscãrii de opozitie Noul Forum. Dupã reunificarea
Germaniei a fost ales de Bundestag primul comisar federal pentru
Arhivele Stasi, calitate în care a servit, pe parcursul
a douã mandate (1990-2000), actiunii politice si civice
de deconspirare a Stasi drept politie politicã si totodatã
drept model de succes pentru tãrile Europei de Est, angajate
în acest demers, inclusiv România. În 2012 i-a
apãrut cartea Freiheit. Ein Pladoyer (Libertatea.
O pledoarie).
În perioada 2012-2017 a fost presedintele Germaniei unificate.
Pastorul Joachim Gauck este
alãturi de Vaclav Havel, Jacek Kuron, Adam Michnik, Janos
Kis si alti câtiva disidenti din Europa de Est si Centralã
unul dintre oamenii care, sperând cu disperare, au fãcut
posibile revolutiile din 1989.
,LIBERTATEA LA CARE MĂ REFER"
DOI BĂRBAŢI STAU AŞEZAŢI
într-o încăpere, vorbesc şi se ascultă unul pe
celălalt. Sunt la al doilea mandat al meu ca însărcinat
federal pentru documentele Stasi; profesorul Jiirgen Korner442
vrea să mă invite la un congres al psihoterapeuţilor.
Nu-l interesează doar sarcinile mele de serviciu, vrea
să ştie ce resorturi interioare mă animă.
Discuţia merge mai departe şi devine mai profundă
decât se obişnuieşte în cazul unor discuţii de
serviciu. Şi deodată încep să-i enumăr pe
nepregătite tot ceea ce el cunoaşte, de fapt, mult
mai bine decât mine. Aici, unde am ajuns abia de curând, există
bunuri preţioase care acolo unde am trăit înainte
n-au existat decât sub forma unor biete rămăşiţe
sărăcăcioase sau deloc.
— În locul unde mă aflu acum, mă aud
spunând, vreau să fiu, dar pot oricând să şi
plec. Unde trăiesc acum, am drepturile fundamentale garantate
de constituţie: libertate de conştiinţă,
libertate religioasă, libertate de opinie, libertatea de
a-mi alege profesia, de-a mă asocia, libertatea de-a cerceta
şi de-a publica. Unde trăiesc acum, oamenii înfiinţează
din proprie voinţă asociaţii, iniţiative
cetăţeneşti, sindicate şi partide şi
preiau răspunderi înlăuntrul acestora. Critica, discursul
şi disputa sunt considerate drept starea normală a
culturii politice, şi nu ca o diversiune politico-ideologică,
activitate subversivă sau faptă penală. Unde
trăiesc acum, există domnia dreptului, la nevoie pot
să-mi si cer drepturile în instanţă. Există
piaţa liberă, dar şi o reţea socială
- cine-i nevoiaş primeşte sprijin Şi de mai mult
de şaizeci de ani, ţara asta n-a invadat nici o altă
ţară trăieşte în pace cu toţi vecinii
ei.
Mai aveam şi alte comori în visteria mea,
dar până una-alta acestea trebuiau să fie suficiente.
Dintr-odată, strălucirea lucrurilor frumoase pe care
tocmai le văzuserăm amândoi nu se oglindea doar în
ochii mei, ci şi în cei ai interlocuitorului meu. Ochii
săi spuneau povestea emoţiei pe care o resimţea
cu mai mare tărie decât ar fi putut-o face cuvintele.
— Sunt întru totul de acord cu dvs., a spus.
Toate acestea le ştiuse. Ca şi el, mulţi oameni
din Vest percepu-seră neajunsurile, lipsurile şi greşelile
cotidiene ale libertăţii ca fiind mai însemnate decât
avantajele ei. Aşa cum, pe vremea RDG-ului, locuitorii
de pe insula Riigen trebuiau să afle de la vizitatorii
din Leipzig, Borna şi Bitterfeld 443 ce aer extraordinar
respirau, tot aşa şi el se reîntâlnea, profund şi
foarte emoţional, cu tot ceea ce-i fusese familiar de mic
copil, abia în imaginea pe care i-o oferisem eu. Mi-a zâmbit.
Acum putea să şi creadă ceea ce ştia.
Din nenumărate discuţii din ultimii
ani, cunoşteam discrepanţa dintre viaţa trăită
de mine, cel în esenţă format ca est-german, şi
cea trăită de prietenii şi cunoscuţii mei
din Germania de Vest; ştiam privirea compătimitoare
a acelora care considerau drept naivă, oarecum înduioşătoare
bucuria mea permanentă faţă de libertatea din
Vest. De sute de ori a trebuit să fac faţă acestei
priviri de genul „cultura întâlneşte natura" a etnologilor
sau a artiştilor de pagini de foileton, care mă fixau
ca şi cum tocmai aş fi sosit dintr-o cultură
primitivă.
Dar eu am vrut şi vreau să-mi păstrez
acel ataşament cald şi profund faţă de
libertate, pe care probabil că nu-1 înţelege decât
acela care a tânjit intens şi multă vreme după
ea şi a ajuns în câmpul ei magnetic. Cine a trăit
astfel putea să ajungă, ce-i drept, în pericol sau
chiar să fie persecutat exterior, dar interior, sentimentul
acesta îi dădea forţă - pe atunci. Am încredere
în forţa transformatoare a libertăţii, chiar
dacă ea pare că se pierde uneori în contextul unor
provocări atât de numeroase şi de complexe din lumea
modernă, globalizată. Am trăit eu însumi dimensiunea
ei profundă, cea care nutreşte autorealizarea ta ca
persoană; îmi aduc încă bine aminte de neputinţa
care ne învăluia în vremea când ne-a lipsit. De aceea,
asemenea multor altora din Estul Europei, voi mai aduce laudă
libertăţii probabil tot atâta vreme, cât voi mai simţi
în mine urmările târzii ale lipsei de libertate.
Încă-mi mai amintesc cum exproprierea „capitaliştilor"
trebuia să înaripeze speranţa de dreptate a săracilor
şi cum, foarte repede, ne-am confruntat apoi cu o realitate
în care nu exista, ce-i drept, nici o nouă dreptate, în
schimb asistam la o nouă punere în scenă a unui joc
vechi, în care puterea celor puţini triumfa asupra neputinţei
tuturor celorlalţi.
Încă mai ştiu cum „exproprierea
expropriatorilor" (inspirată de Marx) a fost urmată
de exproprierea tuturor (inspirată de Lenin). Până
la urmă, reţeaua de întreprinderi mici şi mijlocii,
crescută timp de secole, dispăruse din Saxonia şi
Turingia, iar gospodăriile ţărăneşti
fuseseră transformate împotriva voinţei proprietarilor
în mari unităţi de producţie, întreprinzătorii
şi ţăranii independenţi deveniseră
angajaţi dependenţi ai întreprinderilor şi muncitori
agricoli. Iar muncitorilor, tocmai „partidul muncitoresc"
le furase sindicatele libere şi le transformase în instrumente
ale puterii de stat. Fără drepturi politice şi
fără economie liberă, dispăruseră apoi
şi angajamentul personal, simţul responsabilităţii,
iniţiativa antre-prenorială şi spiritul de inovaţie.
O deposedare la prima vedere economică adusese cu sine
o deposedare culturală şi politică.
Ruinen schaffen ohnne Waffen 444 - era jocul de cuvinte cu care făceam, pe vremea RDG-ului, haz
de necazul devastării vechilor oraşe istorice. Cu
societatea, domnia partidului unic a reuşit ceva asemănător.
Mai întâi, a luat cu japca banii şi proprietăţile,
apoi drepturile cetăţeneşti, cele ale omului,
justiţia independentă si judecătorii independenţi
şi a îngropat libertatea din economie, din artă si
cultură. Fenomenele de înstrăinare din societate au
întrecut cu mult ceea ce teoreticienii marxişti înfieraseră
ca înstrăinare în capitalism.
Toate astea n-au fost un experiment de lungă
durată într-un laborator, ci unul pe viu în viaţa
reală. Iar noi, prizonieri în spatele Zidului, a trebuit
să ne adaptăm nolens volens.
Îmi aduc încă bine aminte cum o întreagă
societate trebuia forţată să intre în rând şi
să se supună unei voinţe unice: deja la grădiniţă
şi la şcoală, când copiii trebuiau să iasă
la apelurile săptămânale sub drapel cu cravata albastră
a pionierilor de vârstă mică şi cu cea roşie
a pionierilor Thălmann445, iar nesupunerea era exclusă
şi pedepsită. Statul cerea să fii înregimentat:
tineretul trebuia să facă parte din FDJ, adulţii
din FDGB446 şi, de cele mai multe ori, şi din Societatea
pentru Prietenia Germano-Sovietică447, mii de bărbaţi
adulţi trebuiau pe deasupra să fie membri ai Gărzilor
Patriotice448 din întreprinderi, în cadrul cărora trebuiau
să-şi dovedească loialitatea faţă de
sistem cu arma în mână, în cadrul unor unităţi
organizate militar. N-aveai de ales decât gradul de adaptare.
Unii asimilau linia politică pe care-o transmiseseră
şcoala şi universitatea, ignorau contradicţiile
şi aprobau întrutotul ce venea din aceste direcţii.
N-aveau nici o problemă să intre în partid - pentru
că doar ca membri de partid urcau în societate. Peste tot,
funcţiile de conducere erau ocupate cu tovarăşi
din SED. N-a existat nici măcar o singură şcoală
în ţară, al cărei director să nu fi fost
membru SED. Şi, pentru că-şi doreau să urce
în ierarhia socială, s-au adaptat chiar şi aceia care
nu credeau o iotă din „treaba politicii". Se prefăceau
şi ei că sunt de acord, trăiau, adaptaţi
pro forma şi cuminţi, o mini-loialitate lipsită
de convingere, în sinea lor, ei nu făceau parte din sistem,
dar formal participau la toate manifestările lui. Astfel,
totala lor deposedare obiectivă de putere realizată
de aparatul de stat atotputernic prin forţă s-a transformat
de-a lungul timpului într-o neputinţă subiectivă:
oamenii îşi pierdeau încrederea în resursele lor individuale,
aveau dubii în privinţa capacităţii lor de-a
se putea realiza, iar în cele din urmă renunţau la
voinţa de a-şi mai exercita influenţa în atari
condiţii.
Încă îmi mai amintesc prea bine că
neadaptarea a distrus cariere şi a schimbat profund mii
de biografii rămase anonime prin toată ţara.
De exemplu, în cazul fratelui meu Eckart: când el care, lucrând
în marină, urcase prin muncă de la statutul de asistent-maşinist
la cel de inginer, s-a înfiinţat la biroul de cadre al
societăţii armatoare pentru a candida, cu brevetul
său C6, la funcţia de şef-mecanic (chief)
la bordul unei nave, a fost întâmpinat cu o privire sceptică:
„Deci, eşti deja în partid?"
— Nu, a răspuns fratele meu, asemenea altor
mii de oameni aflaţi înaintea lui în situaţia asta.
încă nu s-ar simţi copt pentru acest pas important,
a mai spus.
Rezultatul a fost ca stabilit dinainte: dacă
nu e copt pentru a fi membru de partid, i s-a răspuns cu
răceală, nu e copt nici pentru o sarcină de conducere
pe o navă. Că, de, va trebui să rămână-n
continuare al doilea sau al treilea inginer pe navă. Fratele
meu era cum era. A închis uşa pe dinafară. Unul ca
el nu devenea chief. Mai târziu, nici măcar nu
l-au mai lăsat să navigheze; el, marinar, trebuia
să lucreze pe uscat.
Cu ani în urmă deja, am dat peste sentenţa
lui Vaclav Havel, care în 1990 compara viaţa din statele
Europei estice cu viaţa într-o închisoare: cu un program
zilnic fix, cu raţii precis porţionate, cu culcuşul
indicat, cu un regulament sever, în aceste condiţii, devine
de înţeles de ce ne-am retras tot mai mult în noi înnişe
şi lumi alternative, în cercuri de prieteni, în comunităţi,
în cenacluri artistice, în case în pragul demolării, la
ţară sau pe nişte insule culturale din marile
oraşe. Doar aşa se poate înţelege de ce micul
spaţiu de manevră şi micile libertăţi
private, care nu puteau pune în pericol starea de depedenţă
şi nici neputinţa noastră politică generală,
au putut să producă în noi, totuşi, o mare bucurie,
multă căldură şi apropiere - tocmai acea
intensitate a trăirii căreia i-am dus lipsa mai târziu,
în libertate.
Aşa se face că ne cuprinde uneori tristeţea
pentru pierderea acelei intensităţi, cu toate că
nu ne dorim întoarcerea în RDG, nici măcar pentru o secundă.
Am pierdut o viaţă foarte specială pe care o
dobândiserăm şi făcuserăm cadou în ciuda
lipsei de libertate. Am trăit-o pentru noi şi împotriva
acestei lipse. Apoi, când totul s-a terminat şi timpurile
noi au venit atât de repede peste noi, uneori m-a cuprins şi
pe mine această tristeţe, cu toate că sunt plin
de recunoştinţă şi de bucurie pentru noua
libertate. Poate că în acea furtunoasă primăvară-toamnă,
cu sutele ei de activităţi noi, m-am lăsat prea
repede în voia noutăţii şi mi-am luat fără
rămas-bun tălpăşiţa din viaţa
care-mi fusese familiară. Aşa că acum mă
ajunge uneori din urmă dorul după dorul care şi-a
pierdut obiectul atunci când libertatea visată a devenit
realitate. Libertatea ca dor avea o forţă de atracţie,
era de o frumuseţe neştirbită. Libertatea ca
realitate nu-i doar fericire, ci şi osteneală.
În textul lui Vaclav Havel, după fericirea
eliberării, urmează numaidecât şocul noii libertăţi.
Ordinea şi siguranţa exterioară nu mai existau,
cei concediaţi erau de-acum ei înşişi responsabili
de toate - dar mulţi nu mai erau în stare să-şi
asume această răspundere individuală.
Într-o zi, trăind deja în noua libertate,
am descoperit la un autor ale cărui opere principale le
ştiam de mult, un text care m-a ajutat să înţeleg
mai bine aceste dificultăţi ale libertăţii.
Cu peste şaizeci de ani în urmă, Erich Fromm449 a
elaborat, în Frica de libertate, o teorie conform
căreia, atunci când oamenii obţin libertatea sau mai
multă libertate, se declanşează întotdeauna puternice
angoase şi tendinţe de evadare. Este exact ce s-a
întâmplat cu Adam şi Eva. Nesocotind porunca Domnului şi
mâncând din pomul cunoaşterii, spune Fromm, ei s-au desprins,
ce-i drept, de dependenţa lor originară şi şi-au
câştigat libertatea umană. Dar în clipa următoare
s-au şi aflat în situaţia de fugari, în afara paradisului,
însinguraţi împreună şi stăpâniţi de
teamă. „Nou-câştigata libertate le apare ca un blestem."
Omul, spune Fromm, este de-acum liber de dulcea robie a paradisului,
dar nu dispune încă de libertatea întru autodeterminare.
Tinerii pot deja trăi asta, anume libertatea
de ceva. Pubertatea şi păşirea în viaţa
de adult le arată farmecul acestei libertăţi.
Când te maturizezi, înţelegerea libertăţii se
schimbă, în iubirea pentru o fiinţă umană,
îndeosebi pentru un copil, pentru o valoare, pentru Dumnezeu,
artă, natură, o muncă anume sau un ţel înalt,
se naşte o înclinaţie fundamentală spre ceva
din afara mea. Cine a trăit acest sentiment vrea să
facă totul pentru a-1 păstra, în cazul acesta, preluarea
responsabilităţii nu este o povară exagerată
şi cu atât mai puţin o suprasolicitare. E drept că
omul are de îndeplinit şi îndatoriri impuse din afară
de norme, de părinţi, de stat sau de religie, dar,
complet independent de astea, există odată cu empatia
şi capacitatea de-a iubi invitaţii mai prietenoase
la responsabilitate. Cine trăieşte
libertatea ca pe o responsabilitate ajunge în cele din urmă
la cele mai bune şi profunde potenţialităţi
cu care suntem înzestraţi. Iar sufletele
noastre ne răsplătesc atunci când ne considerăm
nişte oameni care fac faţă unor provocări
şi se raportează la alte fiinţe. Trăim comuniune
şi fericire.
Dar libertatea şi responsabilitatea cer,
nu-i aşa?, o continuă schimbare, sunt o permanentă
provocare. Unii se simt în elementul lor. Devin primari, înfiinţează
firme, explorează continente necunoscute, una dintre cei
eliberaţi devine şefa Guvernului. Alţii, în schimb,
se simt suprasolicitaţi, descurajaţi, se simt confirmaţi
în aprecierea lor cum că libertatea adevărată
n-ar exista, statul social n-ar fi social şi egalitatea
de şanse ar rămâne un vis. în ultimii ani, Germania
s-a uitat prea mult la aceşti descurajaţi şi
sceptici. La fel şi eu. Uneori chiar cu mânie, atunci când
vedeam rezultatele alegerilor si sondajele de opinie din Est.
Atâta distanţă faţă de libertate! Şi
când te gândeşti că, în cazul multora, pur şi
simplu n-a fost decât nefamiliaritate.
Captivi într-o îndelung-exersată neputinţă,
adesea şi lipsiţi de voinţă de autoafirmare,
nesiguri de propriile lor forţe, dezorientaţi politic
şi intelectual, oamenii au avut şi au
o predispoziţie pentru conformism şi uneori spre o
ideologie „mântuitoare", care-i propune: dă-mi libertatea
ta, eu îţi dau un ţel, dau un sens vieţii tale,
ai voie să-ţi predai responsabilitatea pentru viaţa
ta. Şi în Germania de Vest sunt de găsit aceste predispoziţii,
ce-i drept - nu atât de des. Dar diferenţele cantitative
sunt urmarea unor mentalităţi formate într-un context
istoric diferit, care au puţin de-a face cu caracterul,
dar foarte mult cu posibilităţi diferite de antrenare
a lui.
Vulnerabilitatea mai mare din Est faţă
de aşa-numita politică „paternalist-ocrotitoare"
şi o existenţă de copil al landului în detrimentul
uneia de citoyen probabil că se va mai perpetua
şi în a doua generaţie. Distanţa unora faţă
de libertate şi nefamiliaritatea cu ea, acceptarea libertăţii
de către alţii sunt diferenţe care îi despart
pe est-germani adesea mai mult între ei, decât de vest-germani.
Şi multă vreme încă va mai fi un avantaj al societăţii
civile din Vest faptul că dezvoltă soluţii din
discuţie şi din dezbatere, pe când mulţi din
Est mizează pe „adevăruri simple". Trebuie totuşi
să fii cam leneş în gândire şi rezistent la experienţă,
aşa cum chiar se-ntâmplă în Germania în contextul
crizei financiare şi al dezorientărilor provocate
de o lume globalizată, ca să dai din nou crezare tocmai
ideologilor socialişti şi comunişti, care propun
o schimbare de sistem. De ce ar trebui ca tocmai aceia care
în toată istoria politică n-au fost capabili de a
crea nici bunăstare, nici libertate să poată
rezolva noile crize?
Printre cei care ne cheamă, de la extrema
stângă, la schimbarea sistemului, există prea mulţi
care acţionează precum apărătorii reacţionari
ai ancien-regime-urilor din secolul 19, care preconizau întoarcerea
la statul feudal. Asemenea lor, ei cer restaurarea unei situaţii
depăşite. Căci proiectul comunist de societate
se află în spatele nostru, nu în faţa noastră.
Cine vrea să înlăture capitalismul aruncă şi
copilul odată cu apa din copaie. N-o să desfiinţăm
fotbalul pentru că faultează câţiva jucători
şi nu vom interzice tot ciclismul pentru că se dopează
câţiva ciclişti. Cine vrea libertate trebuie s-o vrea
şi în economie. Dar, ca şi în spaţiul politicii
şi în cel al economiei, libertatea trebuie înţeleasă
aşa cum o înţeleg democraţii - ca responsabilitate
faţă de întreg.
În mod cert, societăţile occidentale
sunt vulnerabile vizavi de crize şi produc inegalitate
- pentru ambele situaţii e nevoie de-o critică tenace
şi de măsuri de combatere. Dar, pentru aceasta, nu
trebuie să luăm lecţii de la aceia al căror
sistem social s-a năruit din cauza lipsei de libertate.
Şcoala noastră este alta. în istoria Americii de Nord
şi a Europei găsim marile texte despre libertate şi
mişcări pentru obţinerea ei pe care se bazează
drepturile universale ale omului. Ideile totalitare se pot dezvolta,
desigur, şi pe tărâmul democraţiei; noi am trăit
victoria unor viziuni care au instituit o orânduire a proletariatului
şi una a rasei ariene.
Dar nici un sistem nu este atât de capabil de-a
ne învăţa precum democraţia. Tocmai fiindcă
nu este acel lucru simplu, dar greu de făcut, cum a definit
Brecht comunismul. Ea este acel lucru complicat pe care-1 pot
face şi oamenii simpli. Oamenii maturi şi cu experienţa
dictaturii din landuri ar trebui să fie uniţi şi
să pledeze pentru motto-ul unei politici de format mic:
nu pentru realizarea „binelui" şi a „dreptăţii"
absolute, ci a ceea ce este „cel mai bine" în fiecare împrejurare
concretă. Cu acest motto, rămânem foarte pământeni
şi foarte aproape de ceea ce se află înaintea ochilor
noştri.
Nu avem nevoie de o nouă orânduire socială,
ci de o democraţie care reacţionează la probleme
şi pericole actuale cu spirit inovator, şi de reprezentanţi
ai noştri, democratici, în cei douăzeci de ani de
când trăiesc unde doresc să trăiesc, am înţeles,
ce-i drept, mai bine de ce oamenii din Vest adesea nu sunt atât
de entuziasmaţi de libertate şi de democraţie,
cum eram eu în spatele Zidului şi cum voi rămâne mereu.
Libertatea din fragila noastră democraţie încă
n-a fost niciodată deplină si desăvârşită.
Am avut deja libertatea unora, alături de sclavia altora,
în polisul atenienilor; în America modernă, când s-a făcut
publică Declaraţia de Independenţă, mai
existau sute de mii de sclavi afro-americani; în naţiunile
industrializate, muncitorii au mai luptat timp de decenii pentru
dreptul la grevă şi reprezentarea liberă a intereselor
lor; Elveţia le-a acordat femeilor dreptul de vot abia
în a doua jumătate a secolului 20.
Şi apoi: libertatea unora trebuie necontenit
reechilibrată cu libertatea celorlalţi; doar un dialog
neîntrerupt poate crea un consens social - fie el şi unul
doar trecător. America mizează mai mult pe autonomia
şi responsabilitatea individuală a fiecărui cetăţean
în societate; în Europa, domină în mare parte ideea de
stat social. Critici ai modelului american regretă lipsa
aici a protecţiei pentru cei slabi; criticii modelului
de stat social văd pericolul lipsirii de putere a individului
şi slaba stimulare a responsabilităţii individuale.
Avem de renegociat necontenit şi alt aspect:
în ce măsură pot sau trebuie să fie limitate
drepturile la libertate ale individului, astfel încât să
fie apărată libertatea colectivităţii împotriva
ameninţărilor teroriste într-o
lume tot mai globalizată. De asemenea, împreună trebuie
să dezbatem şi chestiunea dacă şi în ce
măsură vor societăţile liberale să
recurgă la forţă şi mijloace militare pentru
a desfăşura acţiuni de menţinere a păcii
în afara teritoriului lor sau pentru a oferi protecţie
unor popoare şi oameni în primejdie.
Martin Luther a spus odată că Biserica
ar fi Biserică doar atunci când s-ar înţelege pe sine
ca ecclesia semper reformanda - o Biserică ce se
reformează necontenit, între timp, astfel înţeleg
şi eu libertatea şi democraţia: ca societas
semper reformanda.
Chemarea la o permanentă înnoire nu se adresează
nicidecum doar instanţelor şi organelor statului,
ci în aceeaşi măsură, şi mai ales, fiecărui
cetăţean în parte.
Dacă libertatea îşi pierde complet
puterea de iradiere, se întăreşte ceea ce deja trăim
ca fenomen de masă: omul îşi preschimbă existenţa
de citoyen într-una de consumator. Nu mai merge să
voteze, nu mai participă la nici o iniţiativă
cetăţenească, se retrage din spaţiul public,
politic. N-am nimic împotriva consumului, dar consumul ca singurul
scop central al vieţii îi face fericiţi pe oameni
doar până ce-şi vor fi satisfăcut nevoile lor
de bază - în mod cert variabile şi ele. Ca atare,
ar trebui să ne dorim mai degrabă concetăţeni
care, în cursul învăţării, riscă să
facă şi greşeli, decât unii care, ce-i drept,
nu se fac vreodată vinovaţi de ceva, dar prin indiferenţa
lor renunţă la modelarea vieţii publice şi
se pun de bunăvoie într-o situaţie de neputinţă.
La primele mele vizite în Vest, m-am întrebat
adesea de ce cutezanţa şi curajul civic au fost atât
de slab cotate şi atât de rar practicate. Nimeni nu-i
împiedicase pe oameni să dezvolte aceste virtuţi.
Mai târziu, mi-au atras atenţia aceia care au renunţat,
fără să fi fost constrânşi, la a-şi
exercita drepturile cetăţeneşti. Dacă până
atunci am crezut că frica de libertate ar fi doar o problemă
a societăţilor de tranziţie, după aceste
experienţe şi în urma lecturii lui Erich Fromm, am
învăţat că-i vorba mai degrabă de o constantă
antropologică.
Este cât se poate de evident că relaţia
cu libertatea nu este niciodată una netulburată.
Chiar cele două feţe ale ei ne pot deja deruta. Una
trezeşte încredere - promite autorealizarea ca persoană,
posibilităţi de organizare, viitor. Prin întâlnirea
cu semenul nostru şi apropierea de el, această faţă
permite dezvoltarea empatiei şi a responsabilităţii,
elementul de bază al comportamentului moral. Cealaltă
faţă a libertăţii, în schimb, ne sperie
- atunci când ea, sub chipul capitalismului sălbatic, al
mercantilismului gol-goluţ, al egoismului de grup, al zelului
lipsit de etică al cercetătorului, promovează
în cele din urmă egoismul şi neutralizează solidaritatea
şi compasiunea pentru celălalt, în definitiv, când
ne speriem de această faţă a libertăţii,
ne speriem de fapt de noi înşine, de potenţialul
distructiv din noi.
Schiller, marele iubitor de libertate, ştia
de pericolul libertăţii neîngrădite, în sânul
căreia „muierile" s-ar transforma în „hiene"450
si buna-cuviinţă ar ajunge să fie primejduită.
De aceea, libertatea ne obligă mereu să ne asigurăm
de morala din relaţiile interumane, cât şi de valorile
din comunitatea noastră.
În ultimii douăzeci de ani, ca cetăţean
al Republicii Federale, a trebuit să iau cunoştinţă
de faptul că libertatea într-adevăr îşi pierde
o parte a strălucirii în cotidianul societăţilor
libere. Ca est-german, însă, ca subiect al unei istorii
est-europene perdante, ştiu mai limpede decât cei care
au dispus mereu de libertate că, dacă nu ne lăsăm
din nou şi din nou înaripaţi şi inspiraţi
de ea, vom pierde prin asta din puterea şi voinţa
noastră de schimbare.
Se prea poate să vină ani în care libertatea
să piardă şi mai mult din strălucirea ei.
Se prea poate să ni se impună poveri neobişnuite.
Se prea poate ca nemulţumirea generală să cuprindă
şi mai mult ţara. Dar îmi voi aduce aminte: i-am dus
dorul, ea ne-a privit, am pornit la drum şi ea nu ne-a
lăsat baltă, atunci când am avut de înfruntat noi
provocări. Nu poate fi altfel: pentru mine, libertatea
va străluci mereu.
Note de subsol :
Paginile din carte fiind scanate si fãrã o prelucrare
specialã, legãtura dintre referintã si
notã nu se face automat.