Fragmente din cartea:
JOHN OLIVER
ATINGÂND CERUL
Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Fr. John Oliver
Lirică, elocventă şi cu o profundă înţelepciune,
această carte se adresează sufletului. Parţial
autobiografie spirituală, parţial descriere răscolitoare
a ceea ce spiritualitatea ortodoxă poate şi ar trebui
să fie, cuvintele lui John Oliver evocă în mintea şi
inima cititorului un dor pentru Dumnezeu care este în acelaşi
timp puternic şi tandru… „Arta şi arhitectura de valoare”,
spune autorul, „ne conduc către profunzimea lucrurilor şi
ne înalţă”. Această carte minunată face exact
acelaşi lucru. Ne conduce către profunzimi şi ne
înalţă, până când, cel puţin pentru o clipă,
atingem cerul.
Pr. John Breck
Autor, Profesor de exegeză biblică şi etică
la Institutul Teologic St.Serge din Paris
SUB PECETEA TAINEI
În desişurile unei păduri de conifere din Rusia
de Nord, departe de orice urmă de civilizaţie, mănăstirea
Valaam înfruntă anotimpurile de o mie de ani. Aproape o sută
de monahi vieţuiesc în acest lăcaş ce se află
pe o insulă situată la peste 160 de kilometri de Sankt
Petersburg, şi la o distanţă şi mai mare de
lumea occidentală. La Valaam se poate ajunge doar cu feribotul,
traversând marele Lac Ladoga, adesea inaccesibil. Copacii, plantele,
animalele, apa, aerul, solul şi întregul ciclu al vieţii
din această sălbăticie îşi duc existenţa
fără să fie stingherite de excesul de populaţie
ori de industrializarea din marile aglomerări urbane. Aici
e linişte şi această linişte are rădăcini
adânci. Valaam este un loc paşnic, dar, în mod paradoxal,
şi aspru.
În lumea noastră, comoara păcii este apărată
cu vehemenţă. Amintiţi-vă că Grădina
din Eden n-a fost păzită de un indicator amărât,
ci apărată cu o de sabie de foc. Evanghelia după
Matei exprimă cel mai bine acest lucru: „Din zilele lui loan
Botezătorul până acum, împărăţia cerurilor
se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc
pun mâna pe ea." (Matei 11, 12). O interpretare tradiţională
a acestui verset este că viaţa
creştină nu este pentru cei slabi de înger. Lepădarea
de sine, luarea propriei cruci, lucrarea mântuirii cu „frică
şi cutremur" (Filipeni 2, 12) sunt imagini care sugerează
că, la fel ca în armată, trebuie să ducem o
luptă disciplinată dacă vrem să ne
dedicăm pe deplin vieţuirii creştine, călătorie
ce presupune deopotrivă înfrângeri şi biruinţe.
Căderile pot aduce smerenie, iar urcuşurile bucurie.
Monahii de la mănăstirea Valaam sunt un grup de luptători
aprigi care cântă şi culeg flori de câmp. Pe toată
durata şederii mele la mănăstire, plinătatea
vieţii de acolo a dat la iveală unele goluri din viaţa
mea.
Mi s-a spus să „intru" în ciclul mănăstiresc
de slujbe. Eu însă, ca tânăr american ce eram, nu doream
să „intru" în ceva ci să cercetez ... cu precauţie.
Cu toate acestea, mă străduiam să fac tot ce îmi
stătea în putinţă, cât de des puteam, cu tot devotamentul
de care eram, sufleteşte, în stare. Mi-au trebuit câteva
zile până când am încetat să mă împotrivesc şi
am acceptat că aşa trăiesc oamenii aici. Şi
într-adevăr, aşa au trăit dintotdeauna: trezirea
în zori, rostirea de rugăciuni în biserică, servitul
mesei, apoi ascultarea fiecăruia; mai multe rugăciuni,
mai multă muncă, puţin mai multă mâncare,
o plimbare prin pădure, mai multe rugăciuni noaptea.
Anul creştin este clădit pe ziua creştină,
care este clădită pe ora creştină şi
pe momentul creştin. Când a venit vremea rugăciunii,
ne-am rugat. Când a fost vremea mesei, am mâncat. Când a fost
vremea să ne relaxăm, ne-am relaxat. Pe măsură
ce treceau zilele, războiul lăuntric dintre ceea ce
dorea sufletul meu şi ceea ce voia trupul meu devenea tot
mai uşor de suportat. Viaţa monahală are un ritm
şi eu vroiam să-l deprind. Sau, cel puţin, voiam
să mi-l însuşesc îndeajuns pentru a nu-l mai uita niciodată,
iar restul vieţii să mi-l petrec încercând să-l
redobândesc. Este, într-un fel, ca şi cum ai tăia un
vlăstar dintr-o plantă şi apoi l-ai planta în altă
parte pentru a creşte din el o viaţă nouă,
de sine stătătoare.
Apoi, într-o duminică dimineaţa, în timpul Sfintei
Liturghii, la Vohodul Mic, atunci când,
cu mâinile ridicate, în faţa tuturor, preotul poartă
Evanghelia, am avut parte de o revelaţie crucială.
In acel moment, în biserică era răcoare şi întuneric.
Lumânările îşi proiectau lumina asupra fumului de tămâie,
împletind nişte eşarfe de argint, care se întindeau
spre tavan. In încăperea rotundă, de ciment, monahi,
fraţi de mănăstire, pelerini şi locuitori
ai satelor din apropiere se mişcau în linişte, fie aprinzând
lumânări, fie cinstind icoanele, învăluindu-ne pe toţi,
cântarea psaltică, această muzică, intonată
cu evlavie, şi mereu îmbogăţită de-a lungul
secolelor, îmi răsuna până în cele mai tainice locuri
din suflet. Stăteam în picioare nemişcat. Psalmodierea
era atât de frumoasă. Se auzea un singur glas, niciun monah
nu cânta mai tare decât altul. Se slujea în limba slavonă,
dar, în acele momente, totul era mai presus de cuvinte. Uşa
din partea stângă a iconostasului se deschise, iar monahii
şi preoţii slujitori aduseră Sfânta Evanghelie
în faţa tuturor. Oamenii se închinau;
numai eu îmi lungeam gâtul ca să văd ce se întâmplă.
Iată diferenţa.
Cultura noastră din America trece printr-o fază
pasională de iubire de sine. Căutarea neînfrânată
a fericirii personale şi rugăciunea individualistă
au produs o mentalitate inadecvată pentru a primi tainele
lui Dumnezeu. Sunt şi eu un produs al acestei culturi. Acest
tip de mentalitate, mărturisesc, mă afectează profund.
De bună seamă că există şi lucruri bune
în cultura noastră, însă nu simt nevoia să gravitez
în jurul lor. Sunt un adevărat american, în sensul că
îmi trăiesc viaţa aşa cum vreau; sunt însă
creştin şi ştiu şi cred că nu e bine
aşa. Răzvrătirea, bineînţeles, nu ţine
cont de geografie; este prezentă în toţi oamenii, pretutindeni.
Dar iată, pe măsură ce studiez Sfânta Scriptură,
îmi dau seama că am tendinţa de a dori mai mult să
stăpânesc, decât să fiu stăpânit. Să luăm
în considerare acest fragment din cartea The Communion
of Love, de Matthew the Poor În traducere
Comuniunea iubirii (n.trad) în traducere
Matei cel Sărac (n.trad.) , monah şi duhovnic al mănăstirii
Sfântul Macarie din pustia Egiptului: „Sunt
două modalităţi de a citi [Sfânta Scriptură]:
Prima este atunci când omul citeşte
şi se pune pe sine şi mintea sa mai presus decât textul,
încercând să aducă sensul textului la felul său
de a-l înţelege şi comparând apoi cu felul în
care înţeleg alţii acelaşi pasaj. A
doua este atunci când un om pune textul mai presus de el însuşi
şi încearcă să facă mintea sa să se supună
sensului acestuia, şi chiar ridică textul la
nivelul unui judecător, considerându-l cel mai înalt criteriu."
Sesizaţi diferenţa? Când mă apropii de Cuvântul
lui Dumnezeu după capul meu, sunt prins în capcana unor întrebări
înşelătoare: „Ce simt eu în legătură
cu acest lucru?" „Cu ce mă ajută el pe minei"
„în ce fel acest lucru mulţumeşte felul meii
de a înţelege?" „Ce dispută pot eu câştiga
având această informaţie?" Dacă dorinţa
mea de a învăţa şi de a pune în practică adevărurile
Sfintei Scripturi se separă de Tradiţia Bisericii şi
este lăsată în seama gândirii mele inteligente, pot
ajunge să consider Biblia drept aurul cel mai de preţ
cu care mă fălesc, ori arma cea mai grea de temut a
arsenalului meu de luptă. Dar aici, la Valaam, în liniştea
desăvârşită a Sfintei Liturghii din vechime, Sfânta
Scriptură era ţinută la înălţime, deasupra
capetelor plecate şi genunchilor aplecaţi în rugăciune.
Aceşti creştini ortodocşi au ales singura atitudine
adecvată pentru un popor aflat în faţa Dumnezeului său:
smerenia. Şi eu, ca şi creştin ortodox ce trăieşte
într-o cultură americană, în care smerenia este văzută
ca o slăbiciune, am fost binecuvântat cu revelaţia sfântă
a unui alt mod de a săvârşi lucrurile.
Asprimea de la mănăstirea Valaam este asprimea
războiului duhovnicesc. Şi este asprimea pe care încă
o port cu mine ori de câte ori plec de la Valaam, dacă vreau
să aflu împăcarea cu Dumnezeu, cu aproapele şi
cu mine însumi. Este vorba de lepădarea de acele părţi
egoiste din mine pentru a putea deveni mai mult asemenea lui Hristos
cel iubitor; este vorba de asumarea crucii personale pentru a
simţi mângâierea Duhului Sfânt; este însăşi lucrarea
mântuirii, prin lepădarea aroganţei spre a mă putea
apropia de Sfânta Scriptură în contextul Bisericii, aşa
cum un om aflat pe moarte se apropie de singurul medicament care-i
poate salva viaţa. Nu ştiu exact cum să fac acest
lucru, nu ştiu cum să devin acest om pe care am putut
să-lîntrezăresc doar când am fost la mănăstire.
Ştiu doar atât: totul începe atunci
când învăţ cum să mă închin cu smerenie Domnului
Hristos, nu atunci când îmi înting gâtul pentru a analiza toate
lucrurile interesante pe care El le poate face pentru mine.
…
MONAH PENTRU O ZI
Dacă am merge spre apus, traversând Lacul Ladoga şi 0 fâşie de
pământ care se află la graniţa dintre Rusia şi
Finlanda, am ajunge la Golful Finlandei. Mai încolo, spre vest,
se află un golf şi mai mare, cel al Bothiei, care desparte
Finlanda de Suedia. Aceste două golfuri se întâlnesc şi
se revarsă împreună în extremitatea nordică a Mării
Baltice. Pe o hartă în culori, golfurile şi marea ni
se înfăţişează sub forma unui rac mare şi
albastru, care are cleştele stâng mult mai mare decât cel
drept. Cu trupul său atinge coastele Letoniei, Poloniei şi
Germaniei, ajunge până la Marea Nordului şi de acolo
în Oceanul Atlantic.
Două golfuri, o singură mare. Această imagine
mi-a venit în minte atunci când stareţul mi-a dezvăluit
un zguduitor adevăr. El ne-a permis mai multora dintre noi,
pelerinii, să ne lăsăm la o parte munca de pe insula-satelit
şi să petrecem o zi întreagă pe insula principală.
Ni s-a dat voie să fim „monahi pentru o zi". Şi
lungimea zilei o stabileam chiar eu (deci aceasta înseamnă
„lucraţi cu frică şi cutremur mântuirea voastră"!).
Dar de sub povara muncii fizice şi a participării la
slujbele bisericii, a ieşit la iveală acel adevăr
cutremurător pe care, dacă nu l-am învăţat,
dacă nu l-am înţeles, cel puţin l-am respectat:
munca şi rugăciunea sunt două
forţe care numai împreună ne duc la starea de maturitate
duhovnicească.
Nu cu mulţi ani înaintea pelerinajului meu la Valaam,
aveam încă dubii în privinţa faptului că se
poate ajunge cândva la maturitate. Dar chiar şi cea mai
scurtă privire aruncată vârstei contradictorii a adolescenţei,
când bravada, impulsivitatea şi individualismul
distrug mintea, trupul şi sufletul, ne îndeamnă să
luăm în considerare alternativa de a ne maturiza.
Desigur maturitatea nu înseamnă lipsa viciilor; duhovnicii
pe care ni i-am luat ca repere au şi ei imperfecţiunile
lor. Dar, ceea ce m-a uimit cel mai tare
nu era faptul că munca şi rugăciunea ne ajută
să ne maturizăm, ci
mai degrabă faptul că, în viziunea creştină
asupra tainei, munca şi rugăciunea, trupul şi sufletul,
sunt nedespărţite.
Am plecat de pe insulă seara târziu. Barca cu motor,
în care ne aflam noi, străpungea apa lin, discret. Eram trei
în barcă şi schimbam între noi doar câteva vorbe. La
un moment dat, mi-a venit ideea să-mi închid un ochi pentru
a vedea cât de mult din pădurea din fundal puteam eu să
ascund privirii dacă îmi fixam atenţia asupra copacilor
mari aflaţi în prim plan, cei ce erau cel mai aproape de
mal. Nimic din sălbăticie, în afara pilotului aspru
şi ursuz al bărcii noastre, nu se mai zărea, însă
acei copaci imenşi, apa întunecată şi aerul curat
erau de ajuns. Nici chiar bâzâitul motorului nu mi-a schimbat
impresiile extraordinare pe care mi le formasem despre acea bucată
de pământ. Ajunsesem, preţ de o clipă, la o stare
vecină cu adevărata contemplaţie monahală:
Al Domnului este pământul şi plinirea lui; binecuvântat
este numele Domnului. Şi, de îndată ce am devenit
conştient de ea, am pierdut-o.
Când am sosit pe insula principală, am stat la o ceaşcă
cu ceai împreună cu un preot monah sau „ieromonah",
care vorbea limba engleză. După ce ne-a vorbit despre
viaţa monahală, ne-a sfătuit cum să fim, sau,
mai degrabă, cine să fim, pe durata şederii
noastre pe insula principală. „Fii
tu însuţi," a zis el, „nimeni altcineva nu poate face
asta în locul tău!". Sosise
vremea să ne pregătim pentru Taina Spovedaniei.
Pregătirea pentru spovedanie este aproape la fel de
importantă ca şi spovedania însăşi. Când ne
confruntăm cu o întrebare serioasă, precum „Ce
ai făcut cu chipul Meu, care este în tine?" ne
simţim asemenea unui copil mândru, care ridică mâna
cu nerăbdare deoarece crede că are răspunsul potrivit,
sau precum un copil ruşinat, care îşi bagă mâinile
în buzunar, se uită în pământ şi loveşte cu
piciorul nişte pietre.
Mie, de obicei, îmi vine să mă ascund. Dar când
auzim întrebarea, în timpul rugăciunilor
pregătitoare, aflăm,
abia atunci, răspunsurile cele mai sincere şi pătrunzătoare,
lucruri necunoscute despre noi şi despre
Dumnezeu.
Aflăm multe lucruri noi, dar nu totul. Profetul Ieremia
ne aminteşte că „inima [noastră]
este... mai vicleană decât orice şi foarte stricată;
Cine o va cunoaşte?" (17, 9) şi Isaia afirmă:
„cât de departe sunt cerurile de la pământ, aşa de departe
sunt căile Mele de căile voastre şi cugetele Mele
de cugetele voastre" (55, 9). Şi apoi, taina neştiinţei
duce la smerenie. O pregătire amănunţită pentru
spovedanie ne aminteşte că nevoia noastră de Dumnezeu
este infinit mai mare decât putem noi s-o cuprindem cu mintea.
Vizita noastră la acel ieromonah a durat în jur de
o oră. îmbunătăţit de sfatul său, am
plecat de la el şi, după ce am găsit un locşor
pe scările de ciment de lângă camera sa, am început
să fac inventarul faptelor mele. Deci, să vedem ce am
făcut eu în viaţa mea cu chipul Dumnezeului din mine?
Păi, da... înţeleg. Mai daţi-mi nişte ceai,
vă rog.
După ce noi, cei trei pelerini, am apucat să
dormim nouăzeci de minute pe nişte paturi mici din lemn,
cu pături subţiri, un călugăr a bătut
încetişor la uşă, reuşind să facă
totuşi zgomot. Dar, cel puţin, a încercat să fie
îngăduitor. Cu ciorapii în picioare, ne-am luat cizmele şi
am pornit agale pe cărarea lungă de vreo opt sute de
metri care ducea la biserică. Cerul nu era întunecat, ci
doar închis, iar briza nu era răcoroasă, ci rece. Prima
ascultare a zilei, care începea la ora trei, într-o dimineaţă
răcoroasă, era aceea de a participa la slujba de dimineaţă,
care dura până în zori. După părerea Sfântului
Vasile cel Mare, Psalmul 62 este o desăvârşită
rugăciune de dimineaţă:
„Dumnezeule, Dumnezeul meu, pe Tine Te caut dis-de-dimineaţă.
Însetat-a de Tine sufletul meu, suspinat-a
după Tine trupul meu,
În pământ pustiu şi neumblat şi
fără de apă. Aşa, în locul cel sfânt m-am
arătat Ţie, ca să văd puterea Ta şi slava
Ta.
Că mai bună este mila Ta decât viaţa;
buzele mele Te vor lăuda,
Aşa Te voi binecuvânta în viaţa mea şi
în numele Tău voi ridica mâinile mele [...]
De mi-am adus aminte de Tine în aşternutul meu,
în dimineţi am cugetat la Tine, că ai fost ajutorul
meu
Şi întru acoperământul aripilor Tale mă
voi bucura. Lipitu-s-a sufletul meu de Tine şi pe mine m-a
sprijinit dreapta Ta. [...]
Cum am intrat în naos, am aprins o lumânare şi m-am
închinat la mulţimea de icoane, iar trupul şi sufletul
au început să mi se încălzească. Slujba permite
puţină mişcare. O slujbă bisericească
ortodoxă este ea însăşi o icoană a relaţiei
dintre pământ şi cer, în care ne mişcăm prin
„lumea" din interiorul bisericii, fiind angajaţi în
activităţi de o mare subtilitate şi pline de rost,
în timp ce se fac rugăciuni „pentru toţi şi în
numele tuturor". Biserica Ortodoxă m-a ajutat să
cred din nou în sfinţenia unui loc. Cu trecerea timpului,
pe măsură ce participam la slujbe, am ajuns tot mai
mult să-mi pun nădejdea în acea simplitate
sigură şi sănătoasă, pe care o
înfăţişează Psalmul 62: „Dumnezeu este Domnul;
sufletul meu însetează după El; pe El îl pot găsi
în biserica Sa".
Dar momente de o asemenea limpezime de gând şi simţire
sunt rare. Până la urmă mi-am găsit locul în naos.
Pe parcursul slujbei mi-am amintit de orele, lunile, anii de distracţii
în care mi-am irosit o mare parte din viaţă. Da, doream
să „intru" în experienţa rugăciunii, însă
la o oră mai rezonabilă după micul dejun. Şi
statul acesta în picioare care-mi omora genunchii!...Asemenea
unui fiu risipitor, mintea-mi hoinărea în cu totul
alte părţi decât la rugăciune. Dar risipirea, aşa
cum ne învaţă parabola evanghelică, îl poate ajuta
pe fiul risipitor, „după ce a cheltuit totul" (Luca
15: 17), să-şi recunoască vina şi să
se întoarcă acasă.
Când s-a terminat Ceasul întâi, am mers cu toţii în
camera alăturată pentru a lua masa. La noi, în America,
obişnuim să stăm la taifas atunci când mâncăm;
ne adunăm, mâncăm, vorbim. Dar la mănăstire,
ora mesei este, ca orele nopţii, un prilej de trezvie. în
loc să vorbim între noi, am ascultat un novice, care îşi
îndeplinea ascultarea de a citi în limba rusă, cu consoanele
ei puternice, din Psalmi sau dintr-o carte despre vieţile
sfinţilor. Masa noastră a fost punctată de sunete
de clopoţel, atunci când stareţul marca trecerea la
următorul fel de mâncare. Am putut să rostim o scurtă
cerere, „daţi-mi, vă rog, cartofii", dar gurile
noastre trebuiau să facă un singur lucru şi, de
data aceasta, trebuia că mâncăm.
Adesea, monahismul este caricaturizat ca fiind ceva mohorât,
în Numele Trandafirului, un roman misterios, în care acţiunea
are loc într-o obşte monahală, Umberto Eco schiţează
portretul unui personaj care accentuează faptul că
râsul este un păcat. Monahul ţâfnos al lui Eco stă
la pândă prin toate ungherele mănăstirii, hotărât
să pedepsească pe oricare frate călugăr ce
pare cuprins de veselie. Pe tot parcursul şederii mele la
Valaam nu am întâlnit un astfel de călugăr morocănos.
Au existat unele momente, după ce se lua masa, spre exemplu,
când m-am amuzat de sunetele grave de bărbaţi care râdeau.
Şi niciodată nu era vorba de vreo glumă inteligentă
sau sofisticată, ci, de cele mai multe ori, de lucruri simple
ce provocau un răspuns haios: barba unui monah, care ajungea
în salată; o exprimare deplasată; un râgâit înăbuşit.
Dacă stai lângă aceşti oameni doar la slujbe,
ajungi să îţi formezi o părere nepotrivită
despre ei, să crezi că tot ceea ce ştiu e să
meargă la biserică. Dar ei mai fac şi alte lucruri.
Când am avut privilegiul de a fi „monah pentru o zi", i-am
însoţit în lupta lor de a atinge acel
delicat echilibru, care uneşte sufletul cu trupul.
Rugăciunea nu era niciodată doar
rugăciune şi munca nu era niciodată doar
muncă. Pentru a te
închina în biserică era necesară o disciplină fizică
de atlet; pentru a săpa un şanţ era nevoie de atenţia
duhovnicească a unui monah. Aceasta însemna a-ţi
angaja trupul, mintea şi sufletul într-o permanentă
conştiinţă a prezenţei lui Dumnezeu.
A fi cu adevărat viu înseamnă
a fi cu adevărat conştient. Şi acolo îi
aveam pe aceşti oameni admirabili care, arătându-ne
cum să ne trezim şi cum să trăim, ne dădeau
adevărate lecţii de viaţă.
După ce am luat masa, am mers câţiva kilometri
împreună cu trei monahi spre o zonă a insulei unde se
găseau nişte dune mari de nisip. Sarcina noastră
pentru următoarele ceasuri era aceea de a pune nisip cu lopata
într-un camion. Nu ştiam la ce anume urma să fie folosit
nisipul; ştiam doar că, datorită barierelor de
limbaj, trebuia să fac ceea ce făceau ei. Aşa că
m-am apucat de treabă.
Pe nesfârşitul cer albastru un soare arzător
stătea nemişcat şi se părea că nu vroia
să se dea bătut decât atunci când ne vedea epuizaţi
şi cu trupurile prăjite. Mi-am dat jos o bluză
groasă de lână şi, din respect pentru decenţă,
am renunţat la confort, rămânând îmbrăcat într-un
tricou, în loc să mă dezbrac de tot până la talie.
Fraţii mei monahi săpau în sutanele lor, ignorând faptul
că materialul din care le erau făcute veşmintele
monahale se îmbibase de transpiraţie şi era plin de
murdărie. Când aruncau nisipul vorbeau ceva domol, probabil
că se rugau sau bolboroseau împotriva condiţiilor mizere.
Câteva ore mai târziu, un translator mi-a spus că e posibil
să fi „exersat prezenţa lui Dumnezeu".
Să exersezi? Cum poate cineva să exerseze o prezenţă?
Întâi de toate, prin a vedea ce se află acolo: nişte
nisip, o lopată, un camion. Apoi, acordând o altă semnificaţie
sarcinii care trebuie îndeplinită: pentru un monah, acele
dune mari de nisip se aseamănă cu păcatul,
care îl împovărează; lopata îi aminteşte de armele
pe care i le pune la îndemână Biserica - rugăciunea,
postul, spovedania, slujbele - care îl ajută să îndepărteze
acel nisip încetul cu încetul; şi camionul, cel care înlătură
nisipul, închipuie Crucea lui Hristos, care şterge pentru
totdeauna păcatul. Şi astfel, o
persoană exersează făcând ceea ce trebuie făcut:
să ridice lopata, să umple lopata cu nisip, să
încarce camionul; să ridice, să umple, să încarce.
Cu fiecare efort, mic şi constant, monahii transformă
lumescul în taină şi taina în lumesc.
În loc să îi însoţesc în această frumoasă
înduhovnicire, eu am rămas total trupesc. Era foarte cald
şi eu eram foarte însetat. Şi dezamăgit. Cel puţin
biserica era din ciment răcoros. Poate că ar trebui
să ne întoarcem acolo, pentru a „medita" puţin,
până când apune soarele. Sau, să căutăm o
umbră lângă tufele înalte de pe mal. Malul? Desigur,
malul trebuie să fie acolo, jos. Şi acolo unde este
mal, acolo se găseşte şi apă!
În timp ce monahii munceau fără întrerupere,
eu mă plimbam, din când în când, până la marginea apei
şi îmi umpleam mâinile cu acel nectar dulce. Cuprinzând cu
privirea golfuleţul şi savurând apa, mi-am imaginat
că acesta este alimentat de către un afluent ce vine
direct din Grădina Raiului. Totuşi, apa nu era atât
de limpede cum mă aşteptam eu. Se prea poate că
resturile de scoici şi nisipul, care s-au mişcat acum,
au tulburat apa. Dar pentru un pelerin obosit şi însetat
ca mine, era mai mult decât suficient.
Am săpat cu lopata atât de mult, încât mi s-a părut
că au trecut nu câteva ore, ci şaptezeci de ani. Apoi,
ca şi cum ar fi sunat un ceas interior, monahii s-au oprit
pur şi simplu din săpat. Nu am auzit nicio trompetă
care să arate că schimbul nostru s-a terminat, dar mai
târziu am aflat că am lucrat timp de cinci ore. Se părea
că două încărcături de nisip erau de ajuns
pentru a satisface nevoia curentă.
Transpirat şi dezorientat, mişcându-mă greoi,
i-am însoţit pe monahi înapoi la biserica principală,
pentru un alt rând de slujbe.
Cu toate acestea, ceva urma să fie diferit de data
aceasta. După ce mi-am scuturat nisipul de pe cizme, am intrat
în biserică şi mi-am regăsit locşorul în care
eram obişnuit să stau. Toată oboseala a dispărut
ca prin minune în faţa acelui minunat şi liniştitor
miros de tămâie, în faţa icoanelor liniştitoare
şi a dulcilor licăriri de flăcări ale lumânărilor
de ceară. Faptul că încercam să descifrez inscripţiile
de pe stâlpi nu era deloc ieşit din comun, pentru că
oricum nu le înţelegeam, necunoscând limba. Cu adevărat
ieşit din comun era că, după atâtea zile în care
am putut analiza comportamentul acestor călugări şi
stilul lor de viaţă - despre care ştiam doar din
cărţi şi după ce m-am simţit străin
de rugăciunea comună datorită barierei lingvistice,
după ce m-am confruntat atât de des cu dureroasa prăpastie
dintre ceea ce eram şi ceea ce vroiam să fiu, am
ajuns, în sfârşit, să simt că fac parte din rugăciunea
acelei comunităţi.
Fiecare parte convergea spre un tot
unitar. Am auzit acea muzică nepreţuită,
rod al interacţiunii dintre trup şi
suflet, acel loc în care lui Dumnezeu
I se face milă de ai Săi şi Se dăruieşte
puţin câte puţin. Era esenţial
să fiu pe deplin prezent; toate cele dinăuntru
ale mele, toată oboseala, toate luptele, îndoiala, bucuria
şi tot trecutul meu erau acolo, pe podeaua rece din ciment.
Am trecut dincolo de barierele de limbă şi. chiar dacă
pentru scurt timp, am intrat într-o lume sănătoasă
a păcii şi liniştii, o pace
mai presus de puterea noastră de înţelegere.
Ieromonahul ce vorbea engleză, ne aştepta în
picioare. Purta un Patrafir, semnul că era pregătit
să spovedească. Am scos din buzunarul din spate o bucată
de hârtie împăturită, murdară şi plină
de nisip, unde mi-am făcut o listă pe care am scris
când şi unde am distrus chipul lui Dumnezeu din mine. Ţinându-mi
viaţa în amândouă mâinile, m-am apropiat de ieromonah.
Stând în picioare în dreapta lui, înaintea unei icoane a Mântuitorului,
am despăturit hârtia şi i-am aşteptat replica.
Şi-a ridicat patrafirul şi l-a aşezat cu blândeţe
pe umerii mei îndoiţi şi a dat din cap. Atunci am început
să citesc încet.
Şi aşa, împreună cu părintele, am început
să călătorim spre tărâmul uitat al trecutului
meu. Lista cu locurile în care am păcătuit şi am
căzut din slava lui Dumnezeu mi-a permis să relatez
totul în ordine, aşa cum s-a întâmplat. Acolo, în pântecele
ocrotitor al acelei biserici, mi-am revăzut casa tinereţii
şi ungherele întunecate din sânul familiei mele; mi-am reamintit
de anii de liceu şi de facultate, de anii descoperirilor
şi frustrărilor adolescentine; ne-am continuat apoi
călătoria prin meandrele anilor post-universitari, când
lecţiile se învaţă doar din experienţă
şi sunt însoţite mereu de regrete.
Fără să facem vreo mişcare, am hoinărit
prin toate acele locuri de taină din trecutul meu. După
ce am terminat de citit lista pregătită, care includea
fiecare clipă şi fiecare experienţă regretabilă
de care îmi puteam aminti, am rămas din nou tăcut. Părintele
s-a aplecat spre mine şi, într-o engleză cu accent rusesc,
mi-a şoptit la ureche: „Ai făcut bine că ai venit
la mănăstirea Valaam. Lăsă-ţi povara
aici şi de acum înainte învaţă să-L iubeşti
pe Dumnezeu mai presus de orice. Mergi cu încredinţarea că
ai fost iertat."
Nu era nevoie de nicio predică;
Taina Spovedaniei şi-a săvârşit lucrarea. Preotul
mi-a luat patrafirul de pe umeri şi m-am aplecat să
sărut icoana Mântuitorului, înaintea căreia m-am spovedit.
In timp ce mă întorceam la locul în care stăteam eu
de obicei, am constatat că se întâmplase
ceva special cu picioarele mele. Deveniseră uşoare şi
puternice. Niciodată nu mi-am mai simţit trupul aşa
de uşor. Mişcările îmi erau rapide şi
eficiente. Mai mult, când mi-am ridicat privirea şi am văzut
imensitatea bisericii, culorile veneau spre mine într-un contrast
puternic, în timp ce lumânările ardeau cu o şi mai mare
strălucire. Am înţeles că
trăiesc o clipă de rară limpezime:
„Toate sunt curate pentru cei curaţi" (Tit l,
15). Da, mă voi bucura de acest moment atât cât va dura el
şi îl voi păstra mereu în inima mea. Atunci când lumea
se va întuneca din nou pentru că am făcut din nou o
alegere nechibzuită, îmi voi aminti de aceste clipe pe care
le trăiesc acum. Şi, ca şi Ulise al lui Tennyson,
voi fi „puternic în voinţă; mă voi sili, voi căuta,
voi găsi şi nicidecum nu mă voi da bătut".
Îngrijindu-se atât de materie, cât
şi de suflet, biserica aceea a devenit pentru mine
tot ceea ce era adevărat drept şi posibil.
Dumnezeu a creat lumea, iar lumea este bună foarte!
Dumnezeu a conceput această lume în aşa fel încât fiecare
element al pământului să servească planurilor Sale:
lemnul şi vopseaua se transformă în icoane, ceara de
albine în lumânări, firul de aţă şi pânza
îi îmbracă pe aceşti monahi şi ţărani.
Seva culeasă şi uscată devine tămâie, iar
lutul şi cimentul se transformă în podea şi în
stâlpi. Şi mai presus decât toate,
carnea şi oasele primesc suflarea vieţii şi se
prefac în aceşti oameni ciudaţi care stau lângă
mine. Întruparea lui Dumnezeu,
această faptă măreaţă, uimeşte prin
tot ceea ce este şi va fi. Şi acest lucru este
bun. Este bun foarte!
Minutele au zburat fără să îmi dau seama.
Slujba s-a terminat chiar când monahii deveniseră nerăbdători
şi unii chiar ieşiseră din altar. Savurând din
plin momentul, am zăbovit până când am rămas printre
ultimii. Ştiam că nu voi mai vedea locul acesta niciodată
aşa cum îl vedeam atunci, cu aceeaşi ochi cu care îl
priveam în acel moment. M-am întors pentru a traversa podeaua
lungă şi largă, îndreptându-mă spre uşa
bisericii. Da, îmi amintesc, din anii căutărilor
mele în afara Bisericii Ortodoxe, că experienţe ca aceasta
sunt, pentru mine, efemere şi rare. Ele nu vin atunci când
simt eu că am cea mai mare nevoie de ele, ci vin, pur şi
simplu, atunci când într-adevăr îmi sunt necesare. „Când
studentul va fi pregătit, va apărea şi profesorul."
…
„NU MAI FĂ ATÂTEA, LINIŞTEŞTE-TE!"
Ceea ce ştiam despre monahi, înainte de a sosi la
Valaam, era că se rugau şi munceau. Într-adevăr,
chiar şi o privire superficială asupra literaturii monahale
îţi strecoară în nări un miros ce aduce a tămâie
şi transpiraţie. Despre rolul decisiv pe care îl are
odihna, în viaţa de mănăstire, se vorbeşte
însă prea puţin. Un monah care
ignoră odihna lăsată de Dumnezeu se autodistruge.
….
Când m-am întors la schit, după o zi lungă de
muncă şi rugăciune, am mai avut încă destulă
energie să intru în apa de lângă debarcader. Cu toate
că pelerinajul nostru avea loc vara târziu, apa din Lacul
Ladoga era neobişnuit de rece. Mai făcusem baie în apă
rece, însă niciodată la temperaturi atât de scăzute.
Neputând să stau mai mult de câteva minute în acea zăpadă
lichidă, am ieşit din ea hotărât să ajung
la banya. Şi am ajuns, iar dacă nu aş fi
avut alte treburi zilnice de rezolvat, aş fi uitat să
mai ies afară.
Ecosistemul ce împrejmuia banya, schitul şi
întreaga mănăstire era de o frumuseţe sălbatică.
De îndată ce am început să particip la munca şi
rugăciunea de la Valaam, am descoperit că, oriunde mi-aş
fi îndreptat privirea, găseam o lume bogată şi
odihnitoare. Faptul că munca ascetică se desfăşoară
în acest mediu, încredinţează monahul că pacea
şi curăţenia pentru care se sileşte el sunt
de găsit în imediata lui apropiere. Pelerinii noştri
se minunau privind stâncile, coastele, strâmtorile insulei. A
te odihni îndeajuns, pentru a te putea bucura de creaţia
lui Dumnezeu este la fel de important ca a recunoaşte cele
şase zile de efort creator al lui Dumnezeu.
Ca urmaşi credincioşi ai poruncilor lui Dumnezeu,
aceşti asceţi caută să cinstească principiul
odihnei sabatice în ritmul vieţii lor din fiecare săptămână.
Aceştia cred că Biblia nu numai că permite, ci
şi cere ca o perioadă de odihnă pentru oameni,
animale şi pământ. Odihna a fost
gândită de Dumnezeu pentru a proteja umanitatea de o muncă
fără de sfârşit, pentru a-i dărui forţe
proaspete, necesare continuării vieţii. Chiar
şi solul are nevoie de odihnă pentru a continua să
producă
Cum mă plimbam eu agale pe insulă şi mă
uitam la monahii care îşi îndeplineau diferitele lor ascultări,
ceva m-a uimit deodată foarte tare: monahii
se mişcă încet. Nu mă refer neapărat
la felul în care merg ei, ci la o anumită
formă de viaţă mai măreaţă, mai
subtilă. La Valaam era o adevărată
teologie a mişcării. Sarcinile, care ar fi fost
gata imediat, din perspectiva unei etici a hărniciei, cum
ar fi, spre exemplu, construcţiile sau mutarea stivelor,
erau îndeplinite cu o atitudine de nepăsare, în viziunea
aceleaşi etici a hărniciei, monahii pot părea drept
nişte leneşi incurabili. Eu, însă, ştiam că
nu erau leneşi, aşa că am încercat să împac
munca lor făcută fără
nicio grabă cu duhovnicia lor avansată. Majoritatea
monahilor muncesc din greu, numai că încet. Atunci mi-am
spus că aici e vorba de o profundă
preţuire a timpului.
Îmi amintesc de acea veche expresie: „Opreşte-te
şi miroase trandafirii." Formula este lipsită
de sens dacă e golită de chemarea la a face lucrurile
fără grabă sau dacă nu dezvăluie câştigurile
de care ne putem bucura dacă facem totul mai încet. Este
greu să te bucuri de un trandafir înflorit, frumos mirositor
dacă alergi repede pe lângă el. De
aceea trebuie să ne odihnim pentru a preţui lucrurile.
De la Valaam am aflat că rugăciunea deasă
ne aduce sănătatea sufletului, că în munca fizică
este nevoie de seriozitate şi că perioada de odihnă
este şi ea benefică. Henry David Thoreau întreba „De
ce trebuie să trăim într-o grabă atât de mare,
irosindu-ne viaţa inutil?". Noi, cei care trăim
într-o societate în care toate se fac repede, avem nevoie de exemplul
monahismului pentru a ne aminti care
este acel lucru care ne lipseşte. Şi ceea
ce ne lipseşte poate fi ceva personal şi unic pentru
fiecare dintre noi, asemenea firului de aur din viaţa noastră,
care stă ascuns şi uitat pe undeva.
O prietenă de-a mea şi-a aflat firul de aur în
timpul acestui pelerinaj la Valaam. Era vorba despre dreapta socotinţă,
iar ea ştia că aceasta a început să lipsească
din viaţa ei din momentul în care s-a implicat în viaţa
socială. A venit la Valaam reînnoită în urma unui alt
pelerinaj, care a ajutat-o să scape, printr-un program în
doisprezece paşi, de pustiul pe care îl aducea în sufletul
ei dependenţa de alcool. Iar a ajuta la restaurarea unei
mănăstiri, era soluţia ideală pentru a-i ţine
ocupate mâinile leneşe şi pentru a-şi reface ea
însăşi viaţa.
Fiind asistent social, prefera o viaţă activă
şi practică. Fire pragmatică, făcea tot ceea
ce trebuia să facă prin orice mijloace, dacă era
necesar. Se mişca prin capele, mergea la slujbe şi acţiona
cu mare chibzuinţă, dezvăluind o parte din forţa
pe care şi-o păstra pentru a le face altora dreptate.
Pe faţa ei nu era nicio urmă de frivolitate, ci, pe
ici pe acolo, doar câteva riduri, care-i trădau solemnitatea
stoică. Cu greu o puteai surprinde râzând.
Într-o după amiază, mă aflam, împreună
cu alte persoane, în preajma ei, în timp ce îi punea tot felul
de întrebări unui monah de la Valaam. Voia să afle despre
milostenia pe care mănăstirea o făcea faţă
de micul sat din apropiere. Satul era locuit de către bărbaţi,
femei şi copii, care supravieţuiau aproape exclusiv
din mâncarea pe care o primeau de la monahi. In viziunea prietenei
mele, acest ajutor pe care mănăstirea îl acorda, era
unul din motivele de a exista ale mănăstirii, iar interogaţia
ei calmă părea deopotrivă să afirme şi
să cerceteze.
Totuşi, cel mai greu lucru de acceptat pentru ea,
era moleşeala de suprafaţă a vieţii de mănăstire.
De îndată a identificat şi problema şi măsurile
ce se impuneau, pentru a o rezolva. Le vorbea ascultătorilor
săi, un monah şi un translator, despre cât e de groaznic
să fii sărac, despre ruşinea de a muri de foame
şi despre avantajele unei agriculturi bune, despre valoarea
unui loc de muncă şi despre nevoia de a transforma aceste
sate sărăcăcioase într-o mândră republică,
care să se poată susţine singură. Cu respect
şi politeţe, l-a întrebat elegant pe monah dacă
nu cumva mănăstirea poate face mai multe pentru a ajuta.
Dramatizând întrebarea ei, a arătat cu degetul spre un grup
de monahi, care păreau a se relaxa. Luate toate în considerare,
limbajul, gesturile şi subînţelesurile din vorbele ei
aveau un mesaj precis: Nu sta acolo, fã
ceva!
Monahul a ascultat totul. Apoi a explicat, prin translator,
că mănăstirea ajută satul cu tot ceea ce acesta
are nevoie pentru a supravieţui. Dar a mai spus că şi
monahii trăiesc în sărăcie, deoarece monahul trebuie
să trăiască în sărăcie şi smerenie
în tot restul vieţii sale. El a sugerat cu blândeţe
că noi, americanii, am venit la mănăstirea Valaam
pentru a da o mână de ajutor doar pentru o vreme, în timp
ce monahii de aici îşi ajută semenii întreaga lor viaţă.
Toate lucrurile trebuie făcute cu dreaptă socotinţă:
omul nu trebuie să muncească sau să slujească
fără întrerupere, ci trebuie să ia o pauză
pentru a se reface şi a se bucura. Omul trebuie să se
oprească din munca sa şi să se odihnească
aşa cum S-a odihnit Dumnezeu, în cea de a şaptea zi.
Trebuie să învăţăm să dansăm, chiar
dacă bombele iadului cad în jurul nostru, într-un singur
cuvânt, prin limbajul, blândeţea şi înţelepciunea
sa, voia să-i spună: Nu mai fă
atâtea, linişteşte-te.
Aceste cuvinte au fost pline de învăţăminte
pentru noi. L-am ascultat pe monah şi ne-am amintit
că şi dragostea pentru lucrurile
bune este închinare la idoli, dacă ne slăbeşte
dragostea faţă de Hristos, Care
a ştiut să găsească un echilibru între misiune
şi meditaţie, între muncă şi odihnă.
A munci în continuu pentru o lume mai bună
poate fi şi o expresie subtilă a mândriei, ca şi
cum noi am putea face lumea aşa cum vrem, bucurându-ne în
acelaşi timp de acest rol important al nostru de a schimba
lumea. Psalmistul spune „De n-ar
zidi Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc"
(Ps. 27, 1). Cu o imaginaţie restaurată
rezidită de Hristos, putem crea şi noi o lume total
diferită de cea în care trăim acum. Dar
Hristos rămâne Meşterul Faur, în timp ce noi suntem
lucrătorii Săi; noi trebuie
să slăvim Lumina, iar nu lucrurile care pot fi văzute
datorită Luminii.
Astfel că, tot ceea ce am văzut în viaţa
de mănăstire m-a încurajat să fiu atent
la viteza cu care îmi trăiesc viaţa, m-a încurajat
să iau aminte la paza minţii. Am venit
la Valaam cu entuziasmul pe care îl are americanul pentru productivitate
şi dintr-o lume ce preţuieşte stresul şi presiunea
interioară ca indicatori cerţi ai faptului că cel
puţin fac ceva, chiar dacă nu fac nimic de valoare.
Dar paza minţii este cu totul altceva, este calitatea vieţii
despre care vorbea Hristos în Predica de pe Munte, aceea de a
alege în fiecare zi calea binecuvântată a Evangheliei; de
a fi atenţi întotdeauna la starea inimilor noastre; de a
ne ruga aşa cum am fost învăţaţi; de a ne
bucura de fiecare zi în parte şi de a nu ne face griji pentru
ziua de mâine. A fi atent înseamnă
a fi conştient de tot ceea ce faci, iar a fi conştient
înseamnă a trăi din plin.
In ebraică, există două cuvinte ce sugerează libertatea şi
siguranţa pe care le dobândim o dată cu spaţiul
şi cu lepădarea constrângerilor. Utilizând particulele
yodh şi shin, se formează alte cuvinte,
spre exemplu, yesha şi yeshua, care se referă
la mântuirea tuturor lucrurilor. Observăm aici că spaţiul
şi mântuirea sunt asociate, dar nu avem nevoie de un lexicon
din limba ebraică pentru a înţelege de ce este atât
de important spaţiul sacru pentru o viaţa deplină
şi echilibrată. Mai mult, cred că fiecare
dintre noi simte intuitiv nevoia de a avea un spaţiu sacru.
Când eram copil, mă atrăgeau acele versete
din Sfânta Scriptură, care, înfăţişau activitatea
impresionantă şi neobişnuită a lui Hristos,
acel gen de activitate pe care am fi găsit-o pe prima pagină
a tuturor ziarelor de acum două mii de ani. Bineînţeles
că, nu miră pe nimeni preferinţa unui copil pentru
episodul izgonirii negustorilor din templu şi al potolirii
furtunii. Momentele mai liniştite, în care Hristos Se retrăgea
pe deal pentru a se ruga în singurătate, erau mai puţin
captivante. Dar, odată ce m-am maturizat
şi am simţit nevoia de a dobândi pacea, tocmai
aceste pasaje despre meditaţie şi rugăciune au
devenit preferatele mele. Dumnezeu S-a odihnit,
deci aşa trebuie să fac şi eu.
Atât monahii, cât şi monahiile nu fac totul perfect; au şi ei ispite
şi păcătuiesc la fel ca fiecare om. Şi perioadele
lor de odihnă pot fi uneori pură lenevie. Dar, pe durata
pelerinajului meu la Valaam, încetineala
existenţei părea, mai degrabă, intenţionată
şi căutată. Era ca
şi cum monahii ar fi acordat aceeaşi atenţie odihnei,
aşa cum acordau muncii, rugăciunii şi sutelor de
mici îndatoriri pe care le are orice om viu.
Când am primit binecuvântarea şi ascultarea împovărătoare de a
merge pe insula principală pentru a experimenta viaţa
de mănăstire pentru o întreagă zi, m-am mâhnit
când am descoperit că au trecut abia câteva ore de la miezul
nopţii, iar pentru mine a şi început ziua. După
slujba aceea lungă, în zori, am avut parte de o masă
rea şi de o lungă plimbare până la groapa cu nisip.
Acolo, am lucrat ore întregi sub soarele dogorâtor, care a avut
şi el, ore întregi, de lucru cu mine. Mai puteam respira
şi eu puţin atunci când mai sorbeam, din când în când,
din Lacul Ladoga. Totuşi, cu toate că aceste condiţii
erau aspre, nu puteam să le las să-mi distrugă
pacea interioară, care, cel puţin, le făcea suportabile.
Un suflet bolnav îl va distruge pe om mult
mai repede decât îl poate distruge o împrejurare potrivnică:
Iov a fost drept în vreme de ispită şi a aflat bunăvoinţă;
prietenii săi, care l-au părăsit la greu, şi-au
aflat osânda.
Intre suflet şi împrejurare
există o relaţie tainică. A vorbi despre
ecologie însemnă a vorbi despre legături, relaţii,
intimităţi, înseamnă a considera un organism nu
izolat, ci în relaţie cu tot ceea ce îl înconjoară.
A privi cosmosul prin lentilele ecologiei
- oikos, care se traduce prin „gospodăria unei
familii" şi logos, care se referă la "studiu",
„ştiinţă" - înseamnă
a lupta împotriva acelor forţe care ne pot despărţi
şi izola de ceilalţi. Spre exemplu, nu putem
regla temperatura din gospodăria noastră pentru a ne
simţi noi confortabil, ca decizia noastră să nu-i
afecteze pe cei de-ai casei sau pe vizitatori. Legătură dintre sine şi
„orice altceva" este o mare responsabilitate şi totodată
un dar măreţ.
Haosul poate avea un efect negativ
asupra sufletului; sfinţii ne
dezvăluie că un suflet poate avea un efect liniştitor
asupra haosului. Paza minţii, o trăsătură
pe care sfinţii ne încurajează să o cultivăm,
înseamnă a priveghea asupra stării
sufleteşti şi a discerne ce anume din ceea ce
ne înconjoară ne tulbură şi ce anume ne împiedică
să mergem înainte. Dar, e mai mult decât atât. în Sfânta
Scriptură se spune că aceia care
îl urmau pe Hristos făceau acest lucru nu datorită înfăţişării
Lui, ci pentru că avea o prezenţă
divină. El este Adevărul şi oamenii au reacţionat
la Adevăr: unii ezitând, alţii refuzând să îl creadă.
El este Viaţa şi cei care au recunoscut ce mare nevoie
aveau de viaţă, au băut din plin din Izvorul cel
viu. Sfântul Evanghelist Ioan spune că Iisus este „lumina
care luminează întru întuneric" (Ioan l, 5).
…
POVESTEA
…
La Valaam am învăţat următoarele: Eu
nu sunt al meu, ci aparţin lui Dumnezeu, Cel care m-a iubit
întru fiinţă. În această seară,
îmi imaginez o lume diferită: nu o Planetă a Edenului,
pură şi perfectă, ci mai degrabă, o viaţă
mai apropiată de acea lume a rugăciunii, aşa cum
am întâlnit-o eu la Valaam. Monahii nu sunt desăvârşiţi,
aşa cum nici noi nu suntem, având şi ei căderile
lor, la fel de dureroase şi de dese. Cu toate acestea, acolo,
omul nu trăieşte pentru sine,
ci pentru Domnul şi pentru aproapele; preocuparea
celor de acolo este împreună-lucrarea cu Dumnezeu, prin puterea
Lui făcătoare de viaţă; acolo, odihna face
parte din rutina săptămânală şi este respectată
cu sfinţenie; acolo, oamenii se ridică după ce
păcătuiesc. Cultura noastră
are foarte mare nevoie de toate acestea. Avem
nevoie de vindecarea pe care o poate aduce această disciplină
obositoare, plictisitoare, dificilă, dar dătătoare
de viaţă. Valaam este o
oază de limpezime, într-o lume plină de tulburare. Valaam
este o insulă pentru America.
…
Acolo, în depărtare, înălţându-se precum
un nor gri întunecat, se află biserica… În câteva clipe vom
intra în Poveste. Pe cel pe care
adesea îl considerăm a fi ultimul capitol, îl vom trăi
ca pe prima adiere a unei noi vieţi. Mă îndrept
spre uşă cu ochii aţintiţi spre pământ,
văzând doar calea care îmi va susţine următorul
pas. Pe neaşteptate, adierea vântului aduce cântecul curat
al corului şi, chiar în această clipă, împreună
cu tot ceea ce am fost şi voi fi vreodată, intru
în Poveste.
(Fragmente din volumul:
JOHN OLIVER , ATINGÂND CERUL,
Editura Theosis, Oradea, 2008,
Trad. Diana-Ana Raţ
www.theosis.ro
Se poate comanda prin mail: office@theosis.ro)