RELIGIE ŞI PROCES
DE INDIVIDUAŢIE
(capitolul 4 din volumul:
FRIEDA FORDHAM - INTRODUCERE ÎN PSIHOLOGIA LUI C.G. JUNG)
Studierea arhetipurilor inconştientului
colectiv l-a condus pe Jung la unele concluzii interesante, una
din cele mai importante fiind aceea că omul
posedă ceea ce el descrie ca pe o „funcţie religioasă
naturală". Sănătatea
şi stabilitatea psihică a omului depind de exprimarea
adecvată a acestei funcţii, exact în măsura de
care depind de exprimarea instinctelor. Această
concluzie este în directă contradicţie cu acelea care
văd religia ca pe o iluzie[1],
ca pe o evadare din realitate sau ca pe
o slăbiciune de copil. Atât
de răspândită a devenit această atitudine, chiar
dacă nu este conştientizată, încât aproape că
am pierdut din vedere rolul important al religiei în istoria noastră,
intensitatea emoţiei generate de aceasta, imensa energie
canalizată de religie în arte, în zidirea de superbe edificii,
în educaţie şi învăţământ, în grija pentru
cei slabi, bolnavi şi sărmani. Minunatele catedrale
şi marile biserici care împodobesc chiar şi mărunte
cătune stau dovadă despre influenţa sa din trecut,
întocmai după cum ascunzătorile unor preoţi şi
poreclele hughenoţilor amintesc de aspectele sinistre ale
spiritului religios, de fanatismul său şi de cruda stăruinţă
întru persecutarea tuturor celor care nu-i împărtăşesc
dogmele.
Ne considerăm
azi mai raţionali şi mai toleranţi, ori mai degrabă
ne-am considerat aşa până când au apărut acele
versiuni moderne ale persecuţiei religioase, deghizate în
necesităţi politice. Nu este deloc un secret
faptul că în Germania, de exemplu, „spiritul religios"
s-a exprimat aproape făţiş ca un cult al lui Wotan,
cu toate auxiliarele sale păgâne, furnizând ceva din acea
energie care a infiltrat mişcarea nazistă[2],
întocmai cum, de asemenea, un „spirit religios" s-a opus
acestei mişcări, dar există în noi o tendinţă
statornică de a ne disocia de asemenea stări de lucruri.
Suntem siguri că nu ne-ar putea angaja pe noi. Jung aminteşte,
însă, că aceste mişcări sunt manifestări
ale inconştientului colectiv, care este comun pentru întreaga
umanitate. Mai mult, „arhetipurile inconştientului pot fi
dovedite empiric a fi echivalentul dogmelor religioase"[3],
corespunzând ideilor religioase arhicunoscute. (Prin aceasta nu
trebuie să se înţeleagă că inconştientul
produce realmente dogme religioase, acestea fiind produsul gândirii
conştiente, care prelucrează şi rafinează
materia primă a inconştientului.)
Prin studierea
arhetipurilor inconştientului colectiv, descoperim că
omul posedă o „funcţie religioasă" şi
că aceasta îl influenţează în felul ei tot aşa
de puternic cum o fac instinctele sexualităţii şi
agresivitatea. Omul primitiv este tot atât de ocupat cu
exprimarea acestei funcţii —formarea de simboluri şi
edificarea unei religii — pe cât de ocupat este cu fabricarea
ceramicii, vânătoare, pescuit şi satisfacerea celorlalte
trebuinţe de bază ale sale; în pofida atitudinii moderne
de denigrare, bărbaţii şi femeile sunt exact tot
atât de natural religioşi ca întotdeauna. Cu toate acestea,
mare parte din energia care odinioară se consuma în ritual
şi datină religioasă, acum îşi află expresia
în crezuri politice sau este irosită în culte particulare,
când nu este consacrată la ceva din afară, cum este
strădania de a cunoaşte. „Un om de ştiinţă
nu are crez — spune William James[4]
—, dar caracterul său este evlavios", în timp ce Julian
Huxley[5] susţine cu toată seriozitatea
că ar trebui să avem o religie bazată pe evoluţie[6]:
„... umanismul evoluţionist mi se pare capabil a deveni germenul
unei noi religii, care să nu înlocuiască în mod necesar
religiile existente, ci să le suplimenteze. Rămâne de
văzut cum poate fi dezvoltat acest germen, spre a-i realiza
cadrul intelectual, rămâne de văzut cum să devină
inspiratoare ideile sale şi a-i asigura o largă difuzare.
Mai presus de toate, ar fi necesar să justificăm ideile
prin fapte, spre a găsi zonele de frustrare şi a arăta
unde să fie reduse; să arătăm cum cercetarea
în domeniul posibilităţilor umane ne înzestrează
cu noi stimulente pentru realizarea lor, arătând totodată
ce mijloace sunt necesare în această direcţie"[7].
O asemenea religie, cu toată
nobleţea scopului ei, ar eşua în satisfacerea celei
mai adânci trebuinţe umane, anume raportarea în egală
măsură a omului interior la cel exterior. O
trăsătură esenţială a religiei este de
a da expresie conştientă arhetipurilor; nici
un sistem raţional nu are succes în această direcţie
şi de aceea „adevărurile" religioase sunt întotdeauna
paradoxale. Dacă religia încearcă să evite paradoxul,
ea pur şi simplu slăbeşte.
Jung defineşte
religia ca pe „o atitudine specială a spiritului care ar
putea fi exprimată în concordanţă cu folosirea
originală a cuvântului religio, care înseamnă o atentă
luare în considerare şi respectare a anumitor factori dinamici,
concepuţi ca «puteri»: spirite, demoni, zei, legi, idealuri
sau orice nume a dat omul unor astfel de factori în lumea sa,
pe care i-a găsit destul de puternici, periculoşi sau
utili spre a-i lua cu grijă în considerare, sau destul de
măreţi, frumoşi şi plini de semnificaţie
spre a-i idolatriza smerit şi a-i iubi"[8].
Cuvântul-cheie din această
definiţie este „dinamic"; tocmai dinamismul funcţiei
religioase face ca încercarea de a o explicita să fie atât
inutilă cât şi periculoasă.
Acest dinamism s-a exprimat în trecut în marile mişcări
de prozelitism, în cruciade, războaie religioase şi
persecuţii, în vânătoarea de eretici şi vrăjitoare,
precum şi în eforturile creatoare care i-au dus pe oameni
la construirea de gigantice morminte şi locuri de închinăciune
umplute cu tot felul de tezaure. Astăzi
mare parte din această energie îşi găseşte
expresia în diverse „isme": comunism, nazism, fascism etc,
îi îmboldeşte pe oameni la entuziasme periculoase sau se
risipeşte în culte împrumutate fără discernământ
din Orient. Superstiţia este răspândită în pofida
educaţiei generale, iar persecuţia în variate grade
de cruzime şi intoleranţa sunt peste tot prezente.
Ceea ce religia
organizată a încercat întotdeauna să facă, cu mai
mult sau mai puţin succes, a fost să asigure forme satisfăcătoare
pentru acele trebuinţe umane profunde care acum îşi
găsesc o expresie atât de periculoasă sau de banală
şi să exprime „procesul viu al inconştientului
sub forma unei drame a căinţei, sacrificiului şi
mântuirii"[9].
Dogmă, crez şi ritual sunt forme
cristalizate ale trăirii religioase originale, prelucrate
şi rafinate, uneori secole de-a rândul, până când au
căpătat formele în care le cunoaştem azi.
În felul acesta au fost instituite
canale care controlează nesupusele şi arbitrarele influenţe
„supranaturale". O biserică puternică îi
protejează pe oameni de forţa totală a unei trăiri
care poate fi devastatoare; în loc să fie încătuşaţi
de inconştientul colectiv, ei pot participa la un ritual
care îl exprimă în mod suficient ca să-l „purifice"
prin reflecţie.
Ceea ce poate
însemna experienţa originală este cu strălucire
înregistrat pentru noi în Biblie, în cărţile profeţilor
şi în relatarea, de exemplu, a convertirii lui Saul. După
ce Saul a văzut acea lumină vie ce strălucea din
ceruri şi a auzit o voce spunându-i „Saule, Saule, de ce
mă prigoneşti?', el a devenit orb trei zile, neputând
nici mânca şi nici bea, iar începând cu vindecarea sa întreaga
viaţă i s-a schimbat.
Jung ilustrează efortul experienţei
religioase „imediate" prin povestea elveţianului mistic
sihăstrit, „binecuvântatul frate Nikolas von der Fliie".
Fratele Nikolas a avut o „viziune a Treimii" atât de îngrozitoare
încât întreaga lui faţă s-a modificat, iar înfăţişarea
sa îi speria pe oameni. El însuşi era preocupat de viziunea
avută şi făcea ample cercetări privind natura
ei şi chiar a pictat-o pe peretele chiliei sale. O pictură
contemporană din biserica parohiei Sachseln ne arată
că era vorba de o mandala, divizată în şase, cu
chipul lui Dumnezeu încoronat în centru. Este limpede că
nu avem de-a face cu viziunea originală terifiantă,
ci cu o dezvoltare din aceasta. Fratele Nikolas, după cum
spune Jung, în strădania de a reda trăirea sa originală
într-o formă tangibilă, „ajunsese în mod inevitabil...
la concluzia că trebuie să fi privit cu uimire la Sfânta
Trinitate însăşi —acea summum bonum, iubire
veşnică. Acesteia i se împotrivea versiunea «expurgată»
existentă în prezent la Sachseln... Această viziune,
fără îndoială înspăimântătoare şi
peste măsură de perturbatoare,... a necesitat, fireşte,
un lung travaliu de asimilare în scopul de a se încadra în structura
totală a Psyche şi a restabili astfel balanţa psihică
dezechilibrată. Fratele Klaus a căzut la învoială
cu trăirea sa pe baza dogmei, pe atunci tare ca stânca; iar
dogma şi-a dovedit forţa de asimilare prin transformarea
a ceva înfiorător de viu într-o frumoasă abstracţie
a ideii de Treime"[10].
Trăirea
imaginii-Dumnezeu, ca arhetip al Sinelui este cea mai esenţială
şi totodată cea mai copleşitoare imagine pe care
o poate trăi omul şi, fără vreo ancoră
care s-o reţină, dispare. Dogma îi dă fratelui
Nikolas această ancoră. De altfel, expresia arhetipului
depinde de conştiinţa receptoare; acesta poate fi dezvoltat
şi rafinat mereu, cum a fost în cele mai mari religii ale
lumii, sau poate fi relativ simplu şi arhaic, ca în cultele
mai primitive.
Acest arhetip poate să şi
distrugă cu totul o conştiinţă slabă,
aşa încât rezultatul să fie nu o dezvoltare religioasă,
ci nebunia sau o manifestare patologică, ca la femeia care
crede că ea este făcută să repete miracolul
naşterii din fecioară sau ca bătrânul ramolit care
întreabă pe oricine întâlneşte dacă sunt „mântuiţi".
A sugera că există factori
psihici care corespund figurilor divine şi că există
chiar elemente analoage în absurdităţile nebunului şi
în trăirile misticului poate fi (şi adesea este) luat
drept o depreciere a acestuia din urmă şi chiar o „urmă
de blasfemie", cu toate că suntem pregătiţi
să acceptăm că „geniul este vecin cu nebunia".
Jung, însă, departe de a minimaliza experienţa religioasă,
nu numai că demonstrează existenţa funcţiei
religioase la indivizi şi deschide calea înţelegerii
acesteia „prin raţiune, ca şi prin sentiment",
dar subliniază că „este prima sarcină a oricărei
educaţii (a adulţilor) de a propaga arhetipul imaginii-Dumnezeu
— sau a emanaţiilor şi efectelor acesteia — la spiritul
conştient"[11].
Aceasta este ceea ce încearcă
să facă educaţia creştină, dar „atitudinea
occidentală, cu accentul ei pus pe obiect, tinde să
fixeze idealul — Christos — în aspectele sale exterioare şi
astfel să-l smulgă misterioasei sale relaţii cu
omul interior"[12].
Această
atitudine este aceea care, proiectând tot ceea ce este bun pe
figura îndepărtată a lui Dumnezeu, iar tot ceea ce este
rău pe figura încă şi mai îndepărtată
a Diavolului, văduveşte psihicul de valoarea şi
semnificaţia sa şi conduce,
pe de o parte, la o supraevaluare a conştiinţei, iar
pe de altă parte, la zeificarea unor abstracţii
ca Statul. Mai mult, crez şi ritual
au devenit atât de elaborate şi de rafinate încât ele nu
mai exprimă starea psihică a omului de rând, iar religia
s-a congelat în forme exterioare şi formalităţi.
Omul are nevoie să trăiască
imaginea-zeu în interiorul său şi să simtă
corespondenţa acesteia cu formele pe care religia sa i le
oferă. Dacă aceasta nu se întâmplă, există
un clivaj în natura sa; în exterior el poate fi civilizat, dar
în interior este un barbar cârmuit de un zeu arhaic.
„Nu numai individul, ci suma totală
a vieţilor individuale ale unui popor dovedeşte adevărul
acestei rivalităţi. Marile evenimente ale lumii noastre,
aşa cum sunt ele plănuite şi executate de om, nu
reprezintă spiritul creştinismului, ci mai degrabă
pe acela al unui curat păgânism. Aceste lucruri îşi
au originea într-o condiţie psihică rămasă
arhaică şi care nici pe departe nu a fost atinsă
de creştinism. Biserica admite, nu chiar fără temei,
faptul că semel credidisse (o dată am crezut)
lasă o anumită urmă; dar nimic din aceste urme
nu este de văzut în mersul evenimentelor. Civilizaţia
creştină s-a dovedit găunoasă într-o măsură
terifiantă: ea este întru totul poleită pe dinafară,
dar omul interior a rămas neatins şi, prin urmare, neschimbat.
Sufletul său este în dezacord cu credinţele sale exterioare;
în sufletul său creştinul nu este în pas cu dezvoltările
exterioare. într-adevăr, totul este de găsit în afară
— în imagine şi în cuvânt, în Biserică şi Biblie
—, niciodată înăuntru. Înăuntru
domnesc zeii arhaici, supremi ca în vechime; aceasta înseamnă
că acea corespondenţă cu cea mai îndepărtată
imagine-Dumnezeu este nedezvoltată din lipsă de cultură
psihologică şi că, prin urmare, s-a înţepenit
în păgânism. Educaţia creştină a făcut
tot ceea ce este omeneşte posibil, dar nu îndeajuns. Prea
puţini oameni au trăit imaginea divină ca pe o
posesiune interioară a propriilor lor suflete. Christos se
întâlneşte cu ei doar din afara sufletului, niciodată
din interiorul lui; iată de
ce întunecatul păgânism încă mai domneşte aici,
un păgânism care, azi într-o formă atât de zgomotoasă
încât nu mai poate fi negat şi într-o mult prea banală
deghizare, biruie lumea aşa-zisei culturi creştine"[13].
Acest inconştient păgân,
care a influenţat, de asemenea, literatura şi arta noastră,
s-a exprimat clar în vise, cu mult înainte de a deveni vizibil
în acţiune. Un preot, de exemplu, îndoindu-se întrucâtva
de credinţa sa, a avut următorul vis:
„Intrând noaptea în biserică,
a descoperit că întregul perete cu balconul pentru cor se
prăbuşise. Altarul şi ruinele erau acoperite de
viţă de vie plină de struguri, iar luna strălucea
prin spărtură"[14]
Acest vis este pictural şi simbolic
şi, amintindu-ne de caracterul simbolic şi analogic
al visului, nu este prea greu să înţelegem că expresia
exterioară a credinţei — adică Biserica — este
în prăbuşire şi că ceva „natural" se
strecoară în ea. Viţa de vie a fost un simbol creştin
timpuriu — „Sunt butuc de viţă de vie, iar voi sunteţi
ramurile"; a fost, de asemenea, un simbol important al cultului
orgiastic al zeului Pan. Luna dă un aer romantic şi
uşor misterios întregului tablou; odinioară a fost considerată
zeu sau zeiţă şi a fost venerată ca atare
şi este important să ne amintim lucrul acesta.
În aceste analogii am făcut o
aluzie la ceea ce înseamnă acest vis pentru autorul său;
iată şi un altul, care zugrăveşte încă
şi mai clar o stare de spirit în discordanţă cu
o concepţie raţională modernă, vis trăit
de una dintre pacientele mele[15], o femeie de vârstă mijlocie,
cultivată:
„Era un spaţiu împrejmuit, însă
gol. în centru, la pământ, ardea un foc mic, din care se
ridica un fir de fum. Stăteam în genunchi în faţa focului
şi, plecându-mi capul, cântam ritmic: «Dumnezeu este în fum,
Dumnezeu este în fum»".
Există, de asemenea, vise care
indică direcţia opusă şi care pot demonstra
unui agnostic dovedit (dacă el vrea să bage de seamă)
că el este în realitate un credincios în inima sa, sau care
conduc pe un renegat înapoi la credinţa pe care a părăsit-o.
Multe nevroze pot fi vindecate dacă nevroticul poate găsi
calea îndărăt la Biserica de care aparţine sau
dacă se lasă convertit la credinţă; dar aceste
soluţii nu pot fi impuse, ele trebuie să răsară
din nevoia interioară a acelei persoane particulare şi
din conştientizarea şi înţelegerea acelei nevoi.
Dacă, totuşi, sănătatea mentală a individului
şi progresul civilizaţiei depind într-o atât de mare
măsură de expresia convenabilă a funcţiei
religioase, ce soluţie există pentru cei care nu se
pot întoarce la Biserică sau care găsesc în „drama creştină"
o expresie nesatisfăcătoare pentru trebuinţele
lor?
Jung a găsit răspunsul la
această întrebare cu timpul, acesta fiind emanaţia a
ani şi ani de muncă cu pacienţii, iar pentru a-l
descrie a împrumutat termenul „individuaţie". Există,
a descoperit el, un număr relativ mare de oameni care, în
timp ce sunt supuşi curei psihanalitice în sensul obişnuit
al cuvântului, fie că stăruie în continuarea tratamentului,
„a discuţiei dialectice dintre spiritul conştient şi
inconştient"[16],
fie o continuă pe cont propriu, departe de analist. Aceştia
sunt oameni maturi şi care nu „se agaţă" de
psihanalistul lor de teama acelui special ataşament numit,
în termeni psihologici, „transfer"[17];
este mai degrabă ca şi cum ei
ar fi în căutarea inconştientă şi totuşi
neabătută a unui ţel, care până la urmă
se defineşte ea însăşi ca o căutare a totalităţii
— acea misterioasă entitate „omul total" — şi care
necesită făurirea unei verigi între conştient şi
aspectele inconştiente ale Psyche. Experienţa
ar putea fi definită, de asemenea, ca găsire interioară
a lui Dumnezeu sau ca trăire deplină a arhetipului Sine.
Este o stare
care nu poate fi atinsă fără suferinţă
şi care necesită acceptarea liberă a multor
lucruri care sunt evitate de bărbatul sau de femeia de rând;
analiza nu este singura cale de a atinge ţelul, dar este
o cale care atacă foarte bine dilema modernă. Această
dilemă este rezumată în pasajul deja citat în capitolul
3:
„În mandala [modernă] nu există
nici o divinitate şi nici vreo supunere faţă de
aceasta sau reconcilierea cu ea. Locul zeităţii pare
să fie luat de totalitatea omului"[18].
Procesul de
individuaţie este un proces care se dezvoltă treptat
în cursul vieţii persoanei, mai vizibil în cea de a doua
jumătate a vieţii şi, deşi a fost observat
de Jung la „pacienţi", nu trebuie să îl considerăm
un fenomen nevrotic sau patologic.
A fi întreg
înseamnă a te găsi reconciliat cu acele laturi ale personalităţii
care nu au fost luate în seamă; acestea
sunt adesea, dar nu întotdeauna inferioare, deoarece există
oameni care nu trăiesc pe măsura inerentelor lor posibilităţi.
Nici unul dintre cei care realmente caută totalitatea nu-şi
poate dezvolta intelectul cu preţul reprimării inconştientului,
iar, pe de altă parte, nu poate trăi într-o stare mai
mult sau mai puţin inconştientă.
„Conştientul
şi inconştientul nu formează un tot atunci când
unul dintre ambele este suprimat sau prejudiciat de către
celălalt. Dacă trebuie
să rivalizeze, să fie cel puţin o luptă cinstită,
cu drepturi egale
de ambele părţi. Amândouă sunt aspecte ale vieţii.
Conştiinţa şi-ar apăra cauza şi s-ar
proteja pe sine, iar haoticei vieţi a inconştientului
i s-ar da şansa de a avea şi ea propria-i cale, pe cât
posibil. Ceea ce înseamnă conflict deschis şi în acelaşi
timp colaborare liberă. Este, în mod evident, calea pe care
ar trebui s-o urmeze viaţa umană. Este
vechiul joc al ciocanului şi nicovalei: între ele fierul-pacient
este făurit într-un indestructibil tot, un „individ".
Este ceea ce, în linii mari, înţeleg prin procesul de individuaţie"[19].
Omul total este un individ, dar nu
un individualist, ceea ce înseamnă a fi egocentric şi
este adesea o scuză pentru a dezvolta particularităţi
pe socoteala celorlalţi oameni sau pentru a se comporta în
mod egoist. Persoana individuată, pe de altă parte,
acceptându-şi inconştientul, în timp ce rămâne
conştientă de personalitatea sa unică, şi-a
înţeles frăţietatea cu toate fiinţele vii,
ba chiar şi cu materia anorganică şi cosmosul însuşi.
„No man is an Iland, intire of
itselfe; every man is a peece of the Continent, a part of the
maine; if a Clod bee washed away by the sea, Europe in the lesse,
as well as if a Promontorie were, as well as if a Mannor of thy
friends or thine own were; any man's death diminishes me, because
I am involved in Mankind; and therefore never send to know for
whom the bell tolls; it tolls for thee"[20].
Individuaţia
nu este în mod obişnuit un scop sau un ideal pentru cei foarte
tineri, ci mai degrabă pentru persoana matură sau pentru
cei care au fost împinşi de o boală gravă, de o
nevroză sau de vreo experienţă ieşită
din comun să-şi părăsească drumul sigur
obişnuit, spre a căuta un nou mod de viaţă.
Lucrul acesta nu li se întâmplă rareori oamenilor de vârstă
mijlocie, care au avut succes în alegerea carierei şi în
care deodată s-a trezit un sentiment al vidului şi al
lipsei de semnificaţie a vieţii. Un astfel
de caz este în detaliu descris de Jung în Integrarea personalităţii.
Jung consideră
că este extrem de important să diferenţieze ceea
ce el numeşte „stadiile vieţii". Prima
jumătate el o compară cu dimineaţa, când soarele
pare a se ridica deasupra liniei orizontului, urcând încet la
zenit; a doua jumătate o compară
cu după-amiaza, când soarele, completându-şi curba,
coboară şi, în final, dispare. Ceea ce este propriu
dimineţii vieţii nu este pentru celălalt stadiu,
al după-amiezii. Tânărul bărbat are nevoie să
se stabilească el însuşi în lume, să-şi găsească
o soţie potrivită, să-şi întemeieze o familie,
iar tânăra femeie trebuie să se mărite, să
aibă copii şi să-şi îndeplinească obligaţiile
sociale, conform poziţiei sale. Fiecare trebuie să se
concentreze asupra unui aspect al personalităţii proprii:
în cazul bărbatului, dezvoltarea intelectului sau a unei
meserii practice, iar în cazul femeii sacrificarea acelor daruri
şi calităţi care i-ar permite să se evidenţieze
în lume cum i se cere. De la amândoi se cere utilitate, eficienţă
şi adaptare socială, iar energia lor trebuie orientată
în acest mod. Societatea noastră se bazează pe cunoaşterea
ştiinţifică şi îndemânare tehnică, iar
pentru a le dobândi bărbaţii sunt în mod inevitabil
obligaţi să se dezvolte unilateral, ascuţindu-şi
spiritul conştient şi reprimându-şi instinctualitatea.
Din nefericire, şi de la femei se aşteaptă adesea
să urmeze aceeaşi cale, aşa încât ambele sexe plătesc
un preţ mare pentru dezvoltarea lor conştientă.
Celor mai mulţi tineri li se pare cu putinţă să
plătească acest preţ, deşi chiar şi printre
aceştia există unii cărora nu le vine la socoteală
să-şi neglijeze natura reală şi care, dacă
o fac, eşuează şi se îmbolnăvesc; pentru
mulţi oameni, însă, în cea de a doua jumătate a
vieţii, devine imperativă înţelegerea acelor laturi
ale lor pe care, în lupta pentru existenţă şi în
urmărirea ambiţiei sau plăcerii, le-au refulat
fără milă. Există o
importantă creştere a cazurilor de depresie psihică
şi de perturbare nervoasă în jurul vârstei de patruzeci
de ani, când ambiţia tinereţii nu mai satisface, iar
idealurile şi valorile care au fost îndrăgite nu mai
par a avea aceeaşi strălucire şi importanţă.
Problema celei
de a doua jumătăţi a vieţii este de a găsi
o nouă semnificaţie şi un nou scop al existenţei,
iar acestea, lucru destul de straniu, sunt
în mod optim găsite în latura neglijată, inferioară
şi subdezvoltată a personalităţii.
Mulţi oameni, totuşi, nu pot face faţă unei
asemenea posibilităţi şi preferă să se
agate de valorile tinereţii şi chiar să le dea
curs în mod exagerat; pentru ei conceptul de individuaţie
nu poate avea sens.
Procesul de
individuaţie este descris uneori ca o călătorie
psihologică; el poate fi un drum întortocheat şi alunecos,
putând să pară câteodată o învârtire în cerc; experienţa
a arătat, însă, că o descriere mai adevărată
ar fi aceea a spiralei, în această călătorie
călătorul
trebuie să se întâlnească mai întâi cu umbra lui şi
să înveţe să trăiască cu această
formidabilă şi adesea terifiantă latură a
sa: nu există totalitate fără recunoaşterea
părţilor opuse. Se va întâlni, de asemenea, cu
arhetipurile inconştientului colectiv şi va avea de
înfruntat pericolul sucombării în faţa fascinaţiei
lor deosebite. Dacă este norocos, va avea acces în final
la „comoara greu de atins", diamantul, Floarea de Aur, lapislazuli
sau orice nume şi aspect va fi fost ales spre a desemna arhetipul
totalităţii, Sinele. Atingerea
scopului nu poate fi certă, existând prea multe elemente
de hazard pe parcurs:
„Deşi totul este trăit sub
formă imagistică, adică pe plan simbolic, nu este
nicidecum vorba de pericole imaginare, ci de riscuri extrem de
reale de care poate depinde soarta întregii vieţi. Pericolul
principal este acela de a sucomba în faţa influenţei
fascinante a arhetipurilor. Dacă riscăm, putem ajunge
la un impas fie într-o situaţie simbolică, fie în identificarea
cu o personalitate arhetipală"[21].
Lucrul acesta a şi fost descris
ca inflaţie[22].
Inconştientul
poate fi cunoscut doar prin experienţă, caz în
care nu mai este inconştient în adevăratul înţeles
al cuvântului, ci se prezintă ca idei, fantazări, vise
şi viziuni bizare, neobişnuite, haotice şi aparent
lipsite de sens, care apar din când în când sau năpădesc
asupra persoanei ca un torent. Oricine trăieşte lucrul
acesta poate încerca teama de a înnebuni, fapt pentru care prezenţa
unui analist — cineva care a văzut asemenea lucruri întâmplându-se
mai înainte şi ştie că nu copleşesc în mod
necesar sau permanent conştiinţa, mai mult, cineva care
poate face analogii şi poate spune cu convingere că
„oamenii au trecut prin aceasta şi au avut de câştigat
ceva valoros din experienţă" — poate avea un efect
calmant şi util.
„Elucidarea psihologică a acestor
imagini, care nu pot fi trecute sub tăcere sau ignorate orbeşte,
conduce în mod logic în profunzimile fenomenologiei religioase.
Istoria religiei, în sensul ei cel mai larg (incluzând, deci,
mitologia, folclorul şi psihologia primitivilor) este o trezorerie
de forme arhetipale din care doctorul poate extrage paralele utile
şi comparaţii clarificatoare în scopul de a calma şi
lumina conştiinţa aflată în încurcătură.
Este absolut necesar de a suplini aceste imagini fantastice care
apar atât de stranii şi de ameninţătoare în faţa
ochiului, cu un fel de context, aşa încât să le facem
mai inteligibile"[23].
Jung utilizează mult paralelele
mitologice în acest scop; el a descoperit, de asemenea, neaşteptata
afinitate dintre simbolismul visului individual şi alchimia
universală.
Alchimia este popular privită
ca un nonsens de ordinul superstiţiei sau cel puţin
ca un curios interludiu care precede dezvoltarea chimiei ştiinţifice.
Abia dacă este cunoscut faptul că ea a fost luată
în serios de oameni ca Toma d'Aquino, Isaac Newton şi Robert
Boyle şi că a avut importante legături atât cu
filosofi a medievală cât şi cu religia. Alchimistul
este definit ca unul care vrea să facă aur şi,
desigur, au fost mulţi de tipul acesta, dar au existat şi
mulţi alţii oameni cu spirit înalt, inteligenţi
— pentru care procesele chimice pe care le studiau erau, în linii
mari, simbolice, iar scopul avut în vedere era nu crearea aurului,
ci descoperirea pietrei filosofale.
Această misterioasă piatră
— care conţine întregul secret al „artei" era, pe de
o parte, produsul muncii lor, iar, pe de altă parte, un dar
al lui Dumnezeu, fără de care alchimia nu ar fi putut
exista; ea deţine un spirit şi era în acelaşi timp
considerată a fi spiritul însuşi.
Căutându-1, alchimistul se străduia
să elibereze spiritul pe care îl credea ascuns în materie
şi, făcând lucrul acesta, păstra puntea de legătură
cu natura — adică cu psihicul inconştient — pe care
Biserica, cu accentul pus pe păcat, o distrugea în permanenţă.
Alchimiştii se credeau buni creştini,
dar se asemuiau cu mulţi moderni, preferând cunoaşterea
prin propria lor experienţă, mai degrabă decât
să accepte prin credinţă ceea ce pretinde tradiţia.
Ei utilizau procesele lor chimice spre a favoriza viziuni şi
îşi înregistrau experienţele în simboluri care au multe
contrapartide în visele de azi[24].
Sunt şi alte paralele de trasat
între procesul alchimic şi cel psihanalitic, deşi acesta
din urmă nu are nevoie de cuptoare şi retorte, dar „[când
un pacient visează că] o oală este pusă pe
foc, este de ştiut că o transformare este pe cale de
a se produce"[25].
Nu este însă prea simplu să
ai vise remarcabile sau trăiri stranii; există vise
pline de o fantezie luxuriantă, fără nici un rezultat
pozitiv, ba, de fapt, cu totul dimpotrivă. Oricine poate
trăi arhetipurile în vise, chiar pe acelea ale Sinelui,
fără o dezvoltare corespunzătoare a personalităţii;
este ca şi cum ceva ar înflori noaptea şi s-ar usca
ziua, fără a produce seminţe. Pe câtă vreme
persoana care a început de voie, sau de nevoie, să păşească
pe această cale trebuie să cultive cu grijă orice
apare aici straniu, grotesc sau frumos. Ea trebuie să-şi
prelucreze materialul, să-l descrie, să-l zugrăvească
sau să-l modeleze, străduindu-se prin toate mijloacele
să-i dea o formă în care acesta să poată fi
contemplat şi studiat, iar semnificaţia lui ascunsă
să se poată discerne. în felul acesta, munca psihanalistului
poate fi comparată cu opera alchimistului, iar transformarea
pe care o speră va veni aproximativ ca în transmutaţia
alchimică.
Jung a făcut, de asemenea, uz
de analogii luate din Orient, în special din China, în munca şi
în scrierile sale. A făcut-o, de fapt, ca urmare a contactului
cu Richard Wilhelm, sinologul care cel dintâi l-a condus la formularea
conceptului de individuaţie şi în colaborare cu care
a publicat Secretul Florii de Aur. în această carte, a fost
explorată paralela riguroasă între metoda misticismului
chinezesc şi trăirile pacienţilor porniţi
pe calea individuaţiei. Filosofia chineză, pe care se
bazează metoda de meditaţie descrisă în textul
cărţii, este, „într-o anumită măsură,
proprietatea comună a tuturor tendinţelor filosofice
chineşti. Ea este clădită pe premisa că întregul
cosmos şi omul, în ultimă analiză, ascultă
de aceeaşi lege; că omul este un microcosm şi că
nu este separat de macrocosm prin bariere fixe. Exact aceleaşi
legi îi favorizează pe unul şi pe celălalt, aceeaşi
cale conducând de la unul la altul. Psyche şi cosmosul sunt
pentru fiecare lumea interioară şi lumea exterioară.
Aşadar, omul participă prin natură la toate evenimentele
cosmice şi este, atât înăuntru, cât şi în afară,
întreţesut cu ele. Tao, apoi Calea, guvernează omul
exact cum o face natura invizibilă şi vizibilă
(cerul şi pământul)"[26].
„Tao, indivizibilul, Marele Unu, generează
două principii opuse ale realităţii, întunericul
şi lumina, yin şi yang", iar meditaţia din
Florea de Aur priveşte metoda de reconciliere a acestor contrarii[27].
Ce se poate
însă spune despre persoana care a trecut prin marea încercare
a procesului de individuaţie? În această
privinţă Jung spune: „Este ca
şi când râul care a curs spre a se pierde în leneşi
curenţi laterali îşi găseşte deodată
drumul îndărăt la propria-i matcă, ca şi când
piatra ce zace pe sămânţa care încolţeşte
a fost înlăturată, aşa încât mlădiţa
îşi poate începe fireasca-i creştere"[28].
Personalitatea este eliberată,
vindecată, transformată şi devine individ în deplinul
sens al cuvântului, dar totuşi nu individualist.