C.G. Jung
Mai multe texte din scrierile lui C.G. Jung
pe acest site aici
DESPRE RELAŢIA DINTRE PSIHOTERAPIE ŞI ASISTENŢA
SPIRITUALĂ
[Discurs ţinut la Conferinţa
pastorală alsaciană de la Strassbourg, din mai 1932.]
Doamnelor şi Domnilor,
488 Impulsul decisiv în dezvoltarea mai nouă
a psihologiei medicale şi a psihoterapie! se datorează
într-o măsură mult mai neînsemnată curiozităţii
cercetătorilor şi cu mult mai mult problematicii
sufleteşti urgente a pacienţilor. Medicina s-a ferit
— aproape în opoziţie cu trebuinţele pacienţilor
— să se atingă de problemele sufleteşti pro-priu-zise,
pornind, nu întru totul incorect, de la premisa că acest
domeniu aparţine altor facultăţi. Dar după
cum unitatea biologică a fiinţei umane a silit medicina
să facă tot mai multe împrumuturi de la cele mai
diverse ramuri ştiinţifice, precum chimia, fizica,
biologia etc., tot aşa ea s-a văzut constrânsă
să atragă în domeniul ei şi psihologia experimentală.
489 În acest context era de la sine înţeles
că tendinţa domeniilor Ştiinţifice adoptate
avea să sufere o cotitură caracteristică: scopul
în sine al lor a fost înlocuit cu problema aplicării
practice la om. Astfel psihiatria, de pildă, şi-a
extras metode din tezaurul psihologiei experimentale şi
le-a integrat în edificiul spaţios al psihopatologiei.
Aceasta din urmă este de fapt o psihologie a fenomenelor
sufleteşti complexe. Originile ei se află parţial
în experienţele psihiatriei în sens restrâns, parţial
în acelea ale neurologiei care, la început, includea şi
— potrivit condiţiei universitare — mai include încă,
şi domeniul aşa-numitelor nevroze psihogene. Fireşte
că, odată cu apariţia hipnotismului, s-a deschis
în practică o prăpastie adâncă între specialiştii
neurologi şi psihoterapeuţi. Proces inevitabil,
căci neurologia este, de fapt, ştiinţa bolilor
nervoase organice, în vreme ce nevrozele psihogene nu sunt
boli organice în sensul obişnuit al cuvântului, după
cum nu ţin nici de domeniul psihiatrului, care cuprinde
exclusiv domeniul psihozelor. Nevrozele psihogene nu sunt
nici boli mintale în sensul curent al cuvântului. Ele constituie
mai degrabă un domeniu special curios, fără
graniţe foarte precise, în care apar numeroase forme
de trecere spre ambele direcţii, atât spre boala mintală,
cât şi spre boala de nervi.
490 Caracteristica inconfundabilă
a nevrozelor stă în aceea că ele au cauze sufleteşti
şi pot fi vindecate prin mijloace exclusiv sufleteşti.
Delimitarea şi cercetarea acestui domeniu special,
care a fost deschis, pe de-o parte, din direcţie psihiatrică,
pe de alta, din direcţie neurologică, au dus la
o descoperire foarte incomodă pentru medicina ştiinţifică,
anume la descoperirea sufletului ca factor etiologic, generator
de boală, în cursul secolului al XlX-lea, medicina devenise,
ca metodă şi teorie, o disciplină a ştiinţelor
naturii şi îmbrăţişa aceleaşi premise
filosofice ca şi acestea, respectiv cauzalismul şi
materialismul. Sufletul ca substanţă spirituală
nu exista pentru ea, după cum şi psihologia experimentală
tindea să fie pe cât posibil o „psihologie fără
suflet".
491 Cercetarea psihonevrozelor a dus la rezultatul
inechivoc, după care factorul psihic este noxa, adică
este cauza esenţială a stării de boală,
el intrând astfel ca membru deplin în rândul altor cauze patogene
cunoscute, precum ereditatea, constituţia, infecţiile
bacteriene ş.a. Toate încercările de a reduce natura
factorului psihic la alţi factori somatici s-au dovedit
eronate. Mai multă şansă a avut încercarea
de a reduce factorul psihic la noţiunea de pulsiune,
împrumutată din biologie. Pulsiunile sunt, după
cum se ştie, contrângeri fiziologice, foarte perceptibile,
bazate pe funcţii glandulare, care, potrivit experienţei,
determină sau influenţează procesele psihice.
Ce era mai la îndemână decât a căuta noxa proprie
nevrozelor psihice nu într-o noţiune mistică de
suflet, ci într-o tulburare pulsională care, finalmente,
ar fi putut fi rezolvată prin tratarea organică
a glandelor?
492 Teoria freudiană a nevrozelor reprezintă,
cum ştiţi, acest punct de vedere. Explicaţiile
ei se bazează esenţialmente pe tulburările
pul-siunii sexuale. Şi concepţia lui adler se bazează
pe noţiunea de pulsiune, şi anume pe tulburările
pulsiunii afirmării de sine, care oricum are în bună
măsură o natură mai apropiată de psihic
decât natura fiziologică a pulsiunii sexuale.
493 Noţiunea de „pulsiune" e foarte
departe de a fi fost lămurită ştiinţific.
Ea se referă la un fenomen biologic de o imensă
complexitate şi reprezintă de fapt un X, adică
doar o noţiune-limită cu conţinut nedeterminat.
Nu vreau să intru aici în critica noţiunii de pulsiune,
ci mai degrabă să iau în considerare posibilitatea
ca factorul psihic să nu fie de fapt altceva decât, bunăoară,
o combinaţie de pulsiuni care, la rândul lor, să
se sprijine iarăşi pe funcţiile glandulare,
într-adevăr, putem vorbi de posibilitatea ca totalitatea
pulsiunilor să cuprindă tot ceea ce numim psihic,
deci ca psihicul însuşi să fie doar o pulsiune sau
un conglomerat de pulsiuni, adică, în ultimul rând, o
funcţie glandulară. Psihonevroza ar fi atunci o
boală glandulară.
494 Dovada în acest sens însă lipseşte
deocamdată şi încă nu s-a găsit nici un
secret glandular care să vindece o nevroză. Pe de
altă parte, ştim din numeroase eşecuri că,
în principiu, terapia organică a dat complet greş
în cazul nevrozelor, în schimb, mijloacele psihice le-au vindecat,
exact ca şi când acestea ar fi fost extrase glandulare.
Prin urmare, după experienţa noastră de până
acum, nevrozele pot fi influenţate, respectiv vindecate,
nu de la capătul proximal al funcţiilor glandulare,
ci de la capătul distal al psihicului, exact aşa
ca şi cum psihicul ar fi o substanţă. Bunăoară,
o explicaţie plauzibilă sau un cuvânt de consolare
pot avea un efect terapeutic aproximativ care, în ultimă
instanţă, poate influenţa chiar şi funcţia
glandulară. Cuvintele rostite de medic nu sunt altceva
decât vibraţii ale aerului, a căror natură
specială este determinată de o stare psihică
specială a medicului. Cuvintele influenţează
numai fiindcă transmit un sens sau o semnificaţie,
în asta rezidă influenţa. „Sens" însă
este un ce spiritual. Din partea mea, îl putem numi ficţiune.
Prin ficţiune însă influenţăm boala într-un
fel infinit mai eficient decât prin preparate chimice, ba
influenţăm chiar procesul biochimic din corp. Dacă
ficţiunea se formează în mine sau ajunge la mine
via limbă, ea mă poate îmbolnăvi sau însănătoşi;
ficţiuni, iluzii, păreri sunt lucrurile cele mai
puţin tangibile, cele mai ireale ce se pot imagina, şi
totuşi psihic sau chiar psiho-fizic sunt dintre cele
mai eficiente.
495 Pe această cale a descoperit
medicina sufletul, în mod onest, ea nu mai poate nega substanţa
sufletească. Pulsiunea este recunoscută ca o condiţie
a psihicului, după cum psihicul apare ca o condiţie
a pulsiunii.
496 Teoriei lui FREUD ca şi celei
a lui ADLER nu li se pot reproşa faptul că sunt
psihologii pulsionale, ci că sunt unilaterale. Sunt psihologii
fără suflet, adecvate oricui crede că nu are
revendicări sau trebuinţe spirituale. Aici greşesc,
fireşte, atât medicul, cât şi pacientul. Dacă
aceste teorii apreciază infinit mai corect psihologia
nevrozelor decât orice concepţie medicală anterioară,
totuşi limitarea lor la factorul pulsional nu este suficientă
pentru necesităţile sufletului bolnav. Interpretarea
lor e prea ştiinţifică şi prea de la sine
înţeleasă, prea puţin ficţională
sau imaginativă, într-un cuvânt prea puţin dătătoare
de sens: doar semnificatul izbăveşte.
497 Raţiunea cotidiană, bunul-simţ
sănătos, ştiinţa ca un concentrat de „common
sense", înaintează o bună bucată mai departe,
dar nu mai departe de stâlpii de hotare ai realităţii
celei mai banale şi ai mediocrei umanităţi
normale. Ele nu dau, de fapt, niciun răspuns la problema
suferinţei psihice şi la semnificaţia profundă
a acesteia. Psihonevroza este, în înţelesul ultim, o
suferinţă a sufletului care nu şi-a găsit
sensul. Suferinţa sufletului produce toate creaţiile
spirituale şi orice progres al omului spiritual, iar
cauza suferinţei o constituie stagnarea spiritului, sterilitatea
sufletească.
De-acum înainte, înarmat cu aceste cunoştinţe,
medicul păşeşte pe un teren de care se apropie
doar cu cea mai mare ezitare. Aici i se înfăţişează
necesitatea de a transmite ficţiunea vindecătoare,
semnificaţia spirituală, căci după ea
tânjeşte bolnavul, dincolo de ceea ce îi pot oferi raţiunea
şi ştiinţa. Bolnavul caută ceva care să-l
emoţioneze şi să confere o formă plină
de sens confuziei haotice din sufletul nevrozat.
Este medicul la înălţimea
acestei sarcini? El îl va îndruma mai întâi pe pacient
la teolog sau la filosof ori îl va lăsa în seama dezorientării
epocii. Ca medic, el nu este obligat de conştiinţa
lui profesională să aibă o concepţie despre
viaţă. Ce se întâmplă însă dacă îşi
dă prea bine seama de cauzele care îl fac pe pacientul
său să sufere, anume de faptul că acesta nu
are parte de iubire, ci doar de sexualitate, că nu are
credinţă, fiindcă e timorat de cecitate, că
nu are speranţă fiindcă lumea şi viaţa
l-au deziluzionat, că nu are cunoaştere fiindcă
nu şi-a recunoscut propriul sens?
500 Numeroşi pacienţi refuză
categoric să meargă la teolog. De filosof nici nu
vor să audă, căci istoria filosofici îi lasă
indiferenţi, iar intelectualismul este pentru ei mai
pustiu decât deşertul. Şi unde sunt marii înţelepţi
ai vieţii şi ai lumii care nu doar vorbesc de sens,
ci care îl şi au? Pur şi simplu nu ne putem imagina
un sistem şi un adevăr, care să-i dea bolnavului
acel lucru de care el are nevoie în viaţă, anume
credinţă, speranţă, iubire şi cunoaştere.
501 Aceste patru cuceriri ale năzuinţei
umane sunt tot atâtea haruri, care nu pot fi nici predate,
nici învăţate, nici dăruite, nici primite,
nici reţinute, nici câştigate, căci ele se
leagă de o condiţie iraţională, sustrasă
liberei voinţe, anume de trăire. Trăirile însă
nu pot fi „făcute". Ele au loc, dar nu în chip absolut,
ci, din fericire, în chip relativ. Ne putem apropia de ele.
Doar atât stă la îndemâna oamenilor. Există căi
care duc în preajma trăirii, dar ar trebui să ne
sfiim să numim căile „metode", căci acest
cuvânt are un efect ucigător asupra vieţii, şi
în plus, calea spre trăire nu e deloc un artificiu, ci
mai degrabă o cutezanţă care pretinde implicarea
neapărată a întregii personalităţi.
502 Necesitatea terapeutică ajunge astfel
la o problemă şi totodată la un obstacol ce
pare de neînvins. Cum putem ajuta sufletul în suferinţă
să ajungă la trăirea izbăvitoare, din
care să-i parvină cele patru harisme şi să-i
vindece boala? Bine intenţionaţi, sfătuim:
ar trebui să ai iubire adevărată, sau credinţă
adevărată, sau speranţă adevărată,
sau »cunoaşte-te pe tine însuţi". Dar de unde
să ia bolnavul mai înainte ceea ce poate să obţină
abia ulterior?
503 Saul nu-şi datorează convertirea
nici iubirii adevărate, nici credinţei adevărate
şi niciunui alt adevăr, doar ura faţă
de creştini l-a dus pe drumul Damascului şi astfel
la acea trăire care avea să fie decisivă pentru
viaţa lui. El şi-a trăit cu convingere cea
mai teribilă eroare, şi asta l-a dus la trăire.
504 în acest caz se deschide o problematică
a vieţii care nu poate fi luată suficient de mult
în serios, iar medicul psihiatru se confruntă aici cu
o problemă care îl aduce în contact imediat cu asistentul
spiritual.
505 Problema suferinţei sufleteşti
l-ar privi, de fapt, pe asistentul spiritual într-o măsură
cu mult mai mare decât pe medic. Dar bolnavul îl caută
de cele mai multe ori pe medic, crezând că are o boală
somatică şi fiindcă unele simptome nevrotice
pot fi măcar ameliorate cu medicamente. Pe de altă
parte, asistentului spiritual îi lipsesc, de regulă,
cunoştinţele care l-ar califica să recunoască
fondul sufletesc al bolii; de asemenea, el nu are autoritatea
de a-l convinge pe bolnav că suferinţa lui e sufletească.
506 Există însă şi bolnavi
care ştiu, într-adevăr, foarte bine că boala
lor e de natură sufletească, şi totuşi
se opun să-l caute pe asistentul spiritual fiindcă
n-au încredere că-i poate cu adevărat ajuta. Aceeaşi
neîncredere o au astfel de bolnavi şi faţă
de medici, şi anume pe bună dreptate, căci,
în fapt, atât medicii, cât şi directorii de conştiinţă
stau în faţa lor cu mâinile goale, dacă nu — şi
mai rău — cu vorbe goale. Faptul că medicul nu ştie
să spună nimic privitor la întrebările ultime
ale sufletului e firesc. Bolnavul ar trebui să aştepte
aşa ceva nu din partea medicului, ci din aceea a teologului.
Asistentul spiritual protestant se vede însă pus uneori
în faţa unei sarcini imposibile, căci el are de
luptat cu dificultăţi practice, de care preotul
catolic e scutit. Acesta are mai cu seamă în spate autoritatea
Bisericii, apoi el se află într-o poziţie socialmente
asigurată şi indepedentă, cu totul altfel decât
preotul reformat, posibil căsătorit, apăsat
de răspunderea unei familii şi pe care, în cel mai
rău caz, nicio abaţie sau mănăstire ospitalieră
nu-l primeşte. Dacă preotul este şi iezuit,
atunci dispune de o instruire psihologică foarte modernă.
Ştiu, de pildă, că la Roma scrierile mele au
fost supuse unui studiu temeinic cu mult înainte ca vreun
teolog protestant să le onoreze cu privirea.
507 Timpurile au devenit îngrijorătoare.
Faptul că în Germania se fuge din Biserica protestantă
e doar un simptom. Există încă multe altele
care îi pot arăta teologului că doar referirea la
credinţă sau la activitatea caritabilă înseamnă
prea puţin pentru aşteptările omului modern.
Faptul că mulţi teologi caută sprijin psihologic
sau ajutor practic în teoria sexuală a lui freud sau în teoria puterii a lui adler pare straniu, deoarece, ca „psihologii
fără suflet", ambele teorii sunt, de fapt,
ostile spiritului. Sunt metode raţionaliste care împiedică
tocmai apariţia trăirii spirituale. De departe cei
mai mulţi psihoterapeuţi sunt adepţi ai lui
freud sau adler.
Ceea ce înseamnă că majoritatea pacienţilor
e în mod necesar mult mai înstrăinată de punctul
de vedere spiritual. Pe cineva căruia îi stă la
inimă soarta sufletului aşa ceva nu-l poate lăsa
indiferent. Valul psihologic care astăzi inundă
ţările protestante ale Europei e departe de a descreşte.
El merge mână în mână cu ieşirea în masă
din Biserică. Citez un asistent spiritual protestant,
când spun că: „Azi oamenii se duc la medicul psihiatru
în loc să meargă la asistentul spiritual."
508 Sunt convins că această afirmaţie
este limitată la publicul relativ instruit. Pentru marea
masă nu e valabilă. Dar să nu uităm că
ceea ce gândeşte azi insul cultivat are nevoie de cam
douăzeci de ani ca să ajungă gândire de masă.
După ce cartea Forţă şi materie a
lui ludwig buchner a dispărut, ca să spun aşa, din
orizontul oamenilor instruiţi, douăzeci de ani mai
târziu figura printre cele mai citite cărţi din
bibliotecile populare germane. Sunt convins că nevoia
psihologică a oamenilor instruiţi de azi devine
interesul de mâine al poporului.
509 Vreau să prezint, spre meditare, următoarele
fapte: de treizeci de ani am o clientelă care provine
din toate ţările civilizate ale lumii. Multe sute
de pacienţi mi-au trecut prin mână; în majoritate
au fost protestanţi, în minoritate, evrei, şi nu
mai mult de cinci până la şase procente, catolici
practicanţi. Dintre toţi pacienţii mei trecuţi
de mijlocul vieţii, adică de peste treizeici şi
cinci de ani, n-a fost niciunul a cărui problemă
definitivă să nu fie aceea a atitudinii religioase,
într-adevăr, oricine se îmbolnăveşte, în ultimă
instanţă, fiindcă a pierdut ceea ce religiile
vii au oferit în toate timpurile credincioşilor lor,
şi nimeni nu se vindecă realmente dacă nu-şi
recuperează atitudinea religioasă, care n-are,
fireşte, nimic a face cu confesiunea sau apartenenţa
la o Biserică anume.
510 Aici se deschide pentru asistentul
spiritual un domeniu vast. Dar este ca şi cum nimeni
n-ar fi observat acest lucru. Şi nici nu s-ar zice că
asistentul spiritual protestant de astăzi e suficient
de bine echipat ca să facă faţă imensei
solicitări sufleteşti a vremii noastre. E timpul
ca asistentul spiritual şi medicul psihiatru să-şi
dea mâna în vederea dominării acestei uriaşe sarcini
spirituale.
511 Cât de actuală e această
problemă aş vrea să arăt pe baza unui
exemplu: în urmă cu un an şi mai bine conducerea
conferinţei studenţilor creştini din Aarau
m-a întrebat de ce azi oamenii, când au probleme sufleteşti,
se duc mai degrabă la medic decât la preot. Această
întrebare e foarte directă şi foarte practică.
Până atunci văzusem doar că pacienţii
mei îl căutaseră în mod sigur pe medic, şi
nu pe preot. Dar dacă lucrurile stăteau în general
aşa, mi se părea foarte problematic, oricum nu
ştiam nimic precis în legătură cu asta. De
aceea, cu ajutorul a trei persoane, am organizat în cercuri
străine de mine personal o anchetă în acest sens,
o anchetă la care au răspuns protestanţi elveţieni,
germani şi francezi. Pe lângă aceştia au răspuns
şi un număr de catolici. Rezultatul e foarte interesant.
O să vi-l descriu în câteva linii generale: pentru medic,
s-au decis 57% din totalul protestanţilor şi doar
25% dintre catolici. Pentru preot, doar 8% dintre protestanţi,
în schimb, 58% dintre catolici. Acestea erau decizii inechivoce.
Restul de 35% dintre protestanţi nu puteau da un răspuns
hotărât. Restul de catolici nehotărâţi comportau
însă 17%.
512 Ca argumente împotriva preotului s-au
subliniat în principal: lipsa de cunoştinţe psihologice
şi de înţelegere corespunzătoare, şi anume
în 52% din răspunsuri. 28% au invocat drept contraargument
faptul că preotul are o părere preconcepută
şi are un spirit dogmatic şi tradiţionalist
părtinitor. Ca o curiozitate aş vrea să amintesc
că până şi un preot s-a hotărât pentru
un medic, în vreme ce un altul mi-a răspuns iritat: „Teologia
n-are nimic a face cu tratarea oamenilor." Toate rudele
teologilor care au răspuns la ancheta mea s-au exprimat
împotriva preotului.
513 Această anchetă care s-a limitat,
fireşte, la cercuri instruite este doar un test cu valabilitate
limitată. Sunt convins că păturile populare
neinstruite ar fi reacţionat cu totul altfel, înclin
totuşi să presupun ca testul are o anumită
valabilitate pentru cercurile instruite, căci în aceste
cercuri, se ştie, indiferenţa religioasă şi
ecleziastică creşte considerabil. Şi să
nu se uite fenomenul de psihologie a maselor, mai sus amintit,
anume că problemele concepţiei despre lume a persoanelor
instruite au nevoie de cam douăzeci de ani spre a ajunge
în straturile neinstruite ale populaţiei. Cine, bunăoară,
ar fi putut să prevadă cu zece ani în urmă
extraordinara răsturnare spirituală din Spania,
ţara cea mai catolică?2 Şi totuşi ea a
izbucnit brusc cu forţa unei catastrofe naturale.
514 Am impresia că, în paralel cu decăderea
vieţii religioase, nevrozele au sporit considerabil.
Nu există însă nicio statistică în stare să
dovedească prin cifre această creştere. Un
lucru ştiu însă sigur, anume că starea de spirit
generală a europeanului denotă pretutindeni o lipsă
de echilibru care dă de gândit. Trăim incontestabil
într-o epocă de nelinişte, nervozitate, confuzie
şi dezorientare a concepţiei despre lume de maximă
anvergură, în clientela mea internaţională,
care provine fără excepţie din rândurile cercurilor
instruite, am un număr important de cazuri care m-au
căutat nu fiindcă sufereau de nevroză, ci fiindcă
nu găseau un sens vieţii lor sau se chinuiau cu
probleme la care filosofia ori religia noastră nu aveau
răspuns. Unii s-au gândit, poate, că, în ce mă
priveşte, ştiam vreo formulă magică, dar
a trebuit să-i lămuresc repede — şi acum ajungem
la domeniul practic — că nici eu nu am un răspuns.
515 Să luăm, de exemplu, întrebarea
cea mai banală şi mai frecventă despre sensul
vieţii „mele" sau al vieţii în general. Omul
modern crede că ştie suficient de mult despre ceea
ce spune, sau ceea ce trebuie să spună, preotul
în această problemă. Pe seama filosofului se zâmbeşte,
medicul e desconsiderat, dar psihiatrul, care analizează
inconştientul, poate fi la rigoare ascultat; poate că
din adâncurile sale abstruse a dezgropat, între altele, şi
vreun sens care, în schimbul unui onorariu ar putea fi achiziţionat.
Pentru orice om serios este de aceea o uşurare să
audă că nici psihiatrul nu ştie ce să
spună. Prin urmare el nu şi-a greşit prea mult
ţinta. Acesta este frecvent începutul încrederii în medic.
516 Am descoperit că în omul
modern există o rezistenţă de nezdruncinat
la opinii tradiţionale şi la adevărurile de
până acurn. Modernul e un „bolşevic", pentru
care toate normele şi formele spirituale de până
acum şi-au pierdut oarecum valabilitatea şi care
de aceea vrea să experimenteze cu spiritul la fel ca
bolşevicul cu economia. Pentru acest spirit modern orice
sistem religios, fie el catolic sau protestant, budist sau
conrucianist, se află într-o situaţie problematică.
Există desigur şi printre moderni acele naturi negative,
distructive, perverse, acei excentrici degeneraţi, dezechilibraţi,
care nu se simt bine pe nicăieri şi de aceea se
instalează în toate mişcările şi acţiunile
noi — spre marea pagubă a acestora — cu speranţa
de a găsi de astă dată ceva care ar
putea să-i lecuiască în mod lesnicios de propria
lor nemulţumire. Fireşte că din motive profesionale
cunosc foarte multe persoane moderne şi-i cunosc şi
pe tovarăşii lor de drum patologici. Dar pe aceştia
din urmă îi trec cu vederea, în schimb, ceilalţi,
nu numai că nu sunt excentrici bolnăvicioşi,
ci sunt frecvent oameni deosebit de capabili, de curajoşi
şi de buni, care resping adevărurile tradiţionale
nu din răutate, ci din motive oneste şi decente.
Ei simt, cu toţii, că adevărurile noastre religioase
au devenit cumva găunoase. Fie că nu pot să
pună de acord concepţiile ştiinţifice
cu cele religioase, fie că adevărurile creştine
şi-au pierdut autoritatea şi legitimitatea existenţială.
Prin moartea lui Christos, ei nu se mai simt răscumpăraţi,
nu mai pot să creadă; da, fireşte, cel care
crede e fericit, dar credinţa nu se poate obţine
prin constrângere. Păcatul e ceva foarte relativ, ceea
ce pentru unul e rău, pentru altul e bine. De ce să
nu aibă tot atâta dreptate si Buda?
517 Cunoaşteţi astfel de întrebări
şi îndoieli la fel de bine ca şi mine. Analiza lui
freud ar da
deoparte toate aceste lucruri ca improprii, căci, potrivit
ei, e vorba în principal de refularea sexualităţii,
împrejurare mascată de probleme filosofice şi religioase.
Dacă se examinează atent un astfel de caz individual,
se constată că într-adevăr sfera sexuală
e tulburată în mod special, în general e tulburată
sfera inconştientă a pulsiunilor. freud
explică întreaga tulburare sufletească pe
baza existenţei acestei tulburări anume şi
se interesează exclusiv de cauzalitatea simptomelor sexual
psihologice. El nesocoteşte cu totul faptul că,
în condiţiile date, chiar dacă pretinsele cauze
au existat dintotdeauna, ele n-au avut niciun efect până
când nu s-a produs o tulburare la nivelul atitudinii conştiente,
care a dus la pierderea echilibrului şi la declanşarea
nevrozei. E ca şi cum un vapor neetanş s-ar scufunda,
iar echipajul, în loc să astupe gaura, s-ar interesa
în principal de compoziţia apei care inundă vaporul.
Tulburarea sferei pulsionale nu este un fenomen primar, ci
unul secundar. Conştiinţa şi-a pierdut sensul
şi speranţa, e ca şi cum s-ar fi declanşat
o stare de panică — „să mâncăm şi să
bem, căci mâine suntem morţi" —, această
stare de spirit produsă de lipsa de sens pricinuieşte
tulburarea lumii de jos şi declanşează pulsiunile
stăpânite cu efort. Cauza pentru care cineva devine sau
este nevrotic există în prezent la fel de bine ca şi
în trecut. Doar o cauză actuală poate menţine
în viaţă o nevroză. O tuberculoză nu există
pentru că în urmă cu douăzeci de ani a avut
loc o infecţie cu bacili Koch, ci pentru că acum
există un focar care se extinde. Când şi cum
a avut loc infecţia e cu totul irelevant. Nici măcar
cunoaşterea precisă a preistoriei n-ar putea vindeca
o tuberculoză. Tot aşa este şi cu nevroza.
518 De aceea consider că problemele religioase
pe care mi le înfăţişează pacientul sunt
cauza propriu-zisă şi posibilă a nevrozei.
Dacă le iau în serios, atunci trebuie să pot fi
de acord cu pacientul: „Da, aveţi dreptate, putem simţi
ca dumneavoastră; Buda ar putea avea tot atâta dreptate
ca şi Christos, păcatul e relativ şi nu se
poate neapărat vedea de ce ar trebui să ne simţim
cumva răscumpăraţi prin moartea lui Christos."
Mie ca medic mi-e uşor să confirm aceste îndoieli,
preotului însă îi vine greu. Pacientul resimte atitudinea
mea ca pe o înţelegere, în vreme ce ezitarea preotului,
ca pe o părtinire istorică, omeneşte separatoare.
El se gândeşte: „Dacă o să m-apuc să-i
vorbesc preotului despre toate lucrurile penibile din viaţa
mea pulsională tulburată, ce-o să zică?"
Pe bună dreptate, presupune că părtinirea morală
e incomparabil mai mare decât cea dogmatică. Există
în acest sens o anecdotă simpatică despre tăcutul
preşedinte Coolidge. într-o duminică dimineaţă
a plecat, iar când s-a întors acasă, soţia lui l-a
întrebat: „Unde-ai fost?" „La biserică." „Ce-a
spus preotul?" „A vorbit despre păcat." „Şi
ce-a spus despre păcat?" „A fost împotrivă."
519 Medicului îi e uşor, se va spune,
să fie înţelegător în această privinţă.
Uităm însă că există şi printre medici
naturi morale, iar printre mărturisirile pacienţilor
sunt unele pe care nici medicul nu le poate digera necondiţionat.
Celălalt însă nu se simte acceptat dacă cele
mai rele lucruri ale sale nu sunt acceptate. Ceea ce nimeni
nu poate face doar prin cuvinte, ci doar prin felul de a gândi
şi prin atitudinea faţă de sine şi faţă
de propriul întuneric. Dacă medicul vrea să conducă
sau numai să însoţească sufletul cuiva, atunci
trebuie să fie în contact cu acesta. Contactul nu se
stabileşte dacă medicul condamnă. Dacă
o face cu glas tare, prin multe cuvinte, sau o face în tăcere,
fără să rostească nimic, efectul e acelaşi.
Nici inversul, adică a da dreptate pe necontrolate pacientului,
nu ajută la ceva. Efectul este de înstrăinare ca
şi în cazul condamnării. Contactul apare doar prin
obiectivitate lipsită de prejudecăţi. Ceea
ce sună aproape ca un comandament ştiinţific.
S-ar putea confunda cu o atitudine abstractă, pur intelectuală.
Dar eu mă refer la cu totul altceva: la ceva uman, ceva
ca un respect faţă de realitate, faţă
de omul care suferă din pricina acestei realităţi,
faţă de enigma unei asemenea vieţi omeneşti.
Insul cu adevărat religios are această atitudine.
El ştie că Dumnezeu a creat tot felul de ciudăţenii
şi lucruri de neînţeles şi încearcă prin
cele mai curioase căi să ajungă la inima omului.
De aceea el simte în toate lucrurile prezenţa obscură
a voinţei lui Dumnezeu, înţeleg prin „obiectivitate
lipsită de prejudecăţi" această atitudine.
Ea este prestaţia morală a medicului, pe care boala
şi putreziciunea nu trebuie să-l dezguste. Nu putem
schimba ceea ce nu acceptăm. Condamnarea nu eliberează,
ci oprimă. Eu nu sunt prietenul şi aproapele în
suferinţă al condamnatului, ci sunt oprimatorul
său. Asta nu înseamnă, pentru nimic în lume, că
nu avem voie să condamnăm. Dar nu avem voie să
condamnăm acolo unde vrem şi putem să ajutăm.
Dacă medicul vrea să-i fie de ajutor unui om, trebuie
să-l poată accepta aşa-cum-este. El poate însă
face cu adevărat asta, doar dacă mai înainte s-a
acceptat pe sine aşa-cum-este.
520 Ceea ce sună poate foarte simplu. Dar lucrul simplu
este întotdeauna cel mai dificil, în realitate, a-fi-simplu
este arta cea mai înaltă şi astfel a te accepta
pe tine însuţi este chintesenţa problemei morale
şi sâmburele unei întregi concepţii de viaţă.
Faptul că-l ospătez pe cerşetor, că-l
iert pe ofensator, că-mi iubesc chiar duşmanul în
numele lui Christos e fără îndoială o virtute
înaltă. Ceea ce fac pentru cel mai neînsemnat frate al
meu am făcut pentru Christos. Dacă descopăr
însă că insul cel mai neînsemnat, cerşetorul
cel mai sărman, cel mai impertinent dintre toţi
ofensatorii, că duşmanul însuşi este în mine,
ba chiar că eu însumi am nevoie de pomana bunătăţii
mele, că-mi sunt .mie însumi duşmanul ce trebuie
iubit, atunci ce se întâmplă? De regulă, atunci
se răstoarnă întregul adevăr creştin,
atunci nu mai există iubire şi răbdare, atunci
îi spunem fratelui din noi „răzbunare", atunci ne
condamnăm şi suntem furioşi pe noi înşine,
în exterior ascundem acest lucru, negăm să fi întâlnit
vreodată în noi acest ins neînsemnat, iar dacă s-ar
întâmpla să se apropie de noi Dumnezeu însuşi sub
un asemenea chip vrednic de dispreţuit, l-am nega de
o mie de ori înainte chiar de a cânta cocoşul.
521 Cine a privit cu ajutorul psihologiei moderne nu doar
în spatele culiselor pacienţilor săi, ci mai cu
seamă în spatele propriilor sale culise — şi asta
trebuie să fi făcut un psihoterapeut care nu e un
escroc naiv — va mărturisi că a ne accepta felul
jalnic de a fi e lucrul cel mai dificil, ba e chiar cu neputinţă.
Fie şi simplul gând de a face aşa ceva ne umple
de o sudoare rece, de aceea preferăm, cu mulţumire
şi fără ezitare, ceea ce e mai complicat, anume
să ne ignorăm şi să ne preocupăm
zelos de alţii, de dificultăţile şi de
păcatele lor. într-acolo ne cheamă virtuţi
vizibile, care îi amăgesc caritabil pe alţii şi
ne amăgesc şi pe noi. Am scăpat — slavă
Domnului — de noi înşine. Există nenumăraţi
oameni care pot face aşa ceva nepedepsiţi, dar nu
toţi, şi aceştia din urmă se prăbuşesc
în faţa Damascului lor, loviţi de nevroză.
Cum pot să-i ajut pe aceşti oameni, dacă aparţin
eu însumi dezertorilor şi eventual sufăr de morbus
sacer al nevrozei? „Obiectivitate lipsită de prejudecăţi"
posedă doar acela care s-a acceptat pe sine. Nimeni însă
nu se poate lăuda că a făcut aşa ceva.
Putem trimite la cazul lui Christos care a sacrificat dumnezeului
din el părtinirea istorică şi şi-a trăit
viaţa aşa cum a fost ea, până la sfârşitul
ei tragic, într-adevăr fără să ţină
seamă de convenţii sau de ceea ce opinia fariseică
socotea a fi bine.
522 Noi, protestanţii, suntem pe drumul
cel mai bun pentru a ajunge la această problemă:
să înţelegem oare imitaţia Christi în
sensul de a-i copia viaţa, maimuţărind cumva
urmele rănilor lui, sau să-l înţelegem
într-un sens mai adânc, să ne trăim viaţa precum
şi-a trăit-o el aşa-cum-era?
A imita viaţa lui Christos nu e un lucru simplu; dar
e infinit mai dificil a ne trăi propria viaţă
aşa cum şi-a trăit-o Christos pe a sa.
Fiecare şi-ar încălca determinarea istorică,
pe care însă astfel şi-ar împlini-o; dar în felul
său de a fi, un asemenea om ar fi ignorat, batjocorit,
chinuit şi răstignit, într-adevăr, ar fi un
soi de bolşevic smintit, răstiginit pe bună
dreptate. Iată de ce se preferă acea imitaţio
christi premiată, transfigurată de sfinţenie.
Eu n-aş tulbura niciodată un călugăr exersând
această identificare cu Christos. El este vrednic de
respect. Dar eu nu sunt călugăr, şi nici pacienţii
mei nu sunt, în plus, ca medic, sunt împovărat de sarcina
de a le arăta bolnavilor mei cum pot să-şi
trăiască viaţa fără să devină
nevrotici. Nevroza este scindare interioară, dezbinare
de sine. Tot ceea ce întăreşte această dezbinare
accentuează boala. Tot ceea ce o atenuează însănătoşeşte.
Ceea ce îi sileşte să ajungă la dezbinarea
cu ei înşişi este presimţirea sau chiar recunoaşterea
faptului că sunt alcătuiţi din două persoane
care se comportă una faţă de cealaltă
contradictoriu, cam aşa cum spune Faust: „Ah! două
suflete-mi sălăşluiesc în piept"*, într-un
fel, omul senzorial şi cel spiritual sau Eul şi
umbra. Nevroza este în primul rând o scindare a personalităţii.
523 Problema vindecării este una
religioasă, în planul relaţiei sociale sau al relaţiei
dintre popoare, stare de boală este, de pildă, războiul
civil. Prin virtutea creştină a iubirii duşmanului
şi prin iertare, vindecăm această stare de
boală. Ceea ce recomandăm în exterior din convingere
creştină trebuie să aplicăm în terapia
nevrozelor şi în interior. De aceea oamenii moderni nu
vor să mai audă de vină şi de păcat.
Ei au destul de mult a face cu propria lor conştiinţă
încărcată şi vor mai degrabă să ştie
cum pot să se împace cu propriile lor fapte, cum să-şi
iubească duşmanul din propria inimă şi
să spună lupului „frate".
524 De asemenea, omul modern nu vrea
să ştie cum ar putea să-l imite pe Christos,
ci mai întâi cum ar putea să-şi trăiască
tipul individual de viaţă, oricât de sărăcăcios
şi neinteresant ar fi el. Orice imitaţie i se
pare din acest motiv contrară şi potrivnică
vieţii, de aceea se opune istoriei care vrea să-l
ataşeze de drumuri bătute. Aceste drumuri sunt pentru
el, toate, drumuri greşite. El nu ştie, dar se poartă
ca şi cum viaţa lui individuală ar reprezenta
voinţa specială a lui Dumnezeu care, doar ea, ar
trebui împlinită — de aici egoismul său, unul din
viciile cele mai palpabile ale stării nevrotice. Dar
cine îi spune că este egoist pierde încrederea lui. Foarte
corect, căci spunându-i aşa ceva, îl împinge mai
adânc în nevroză.
525 Tocmai egoismul bolnavilor mă sileşte,
de dragul vindecării lor, să recunosc sensul adânc
al egoismului, în el se ascunde — aş fi orb să nu
văd — o adevărată voinţă a lui Dumnezeu.
Dacă bolnavul izbuteşte — şi în asta trebuie
să-l ajut — să-şi impună egoismul, atunci
se înstrăinează de alţi oameni, îi respinge
şi astfel aceştia se întorc la ei înşişi;
şi e bine că se întâmplă aşa, căci
ei vor să alunge din bolnav acel „sacro egoismo".
Dar acesta trebuie să-i fie lăsat, căci este
forţa lui cea mai viguroasă şi mai sănătoasă,
cum spuneam, o adevărată voinţă a lui
Dumnezeu, care îl împinge adesea într-o totală însingurare.
Pe cât de mizerabilă, pe atât de utilă e această
stare; căci doar în ea se poate recunoaşte bolnavul
pe sine, poate învăţa să măsoare ce bun
nepreţuit e iubirea celorlalţi oameni şi, pe
deasupra, doar părăsit fiind şi în cea mai
adâncă singurătate, doar cu sine însuşi, el
poate cunoaşte puterile ajutătoare.
526 Dacă am urmărit de câteva ori
asemenea evoluţii, nu mai putem nega că răul
s-a transformat în bine, iar ceea ce părea să fie
bine a întreţinut răul în viaţă. Demonul
învederat al egoismului însuşi este via regia care
duce la acea linişte pe care o pretinde experienţa
religioasă primordială. Este marea lege a vieţii,
enantiodromia, răsturnarea în contrariu, care
face posibilă unificarea jumătăţilor potrivnice
ale personalităţii şi pune astfel capăt
războiului civil.
527 Am ales drept exemplu egoismul nevrotic
ca unul din cele mai obişnuite simptome. Aş fi putut
tot atât de bine să aleg oricare alte simptome caracteriale,
spre a demonstra pe baza lor care este atitudinea medicală
faţă de insuficienţele pacientului, cu alte
cuvinte cum se foloseşte ea de problema răului.
528 Poate că şi asta sună foarte
simplu, în realitate însă acceptarea laturii umbroase
a naturii umane înseamnă ceva care frizează imposibilul.
Să ne gândim ce ar însemna să recunoaştem legitimitatea
existenţială a iraţionalului, a absurdului
şi a răului! Dar tocmai asta vrea omul modern; vrea
viaţa aşa cum este el; vrea să ştie cum
este el şi de aceea dă deoparte istoria. Vrea să
fie anistoric spre a trăi experimental şi a constata
ce valoare şi ce sens au lucrurile în sine, făcând
abstracţie de ceea ce afirmă premisa istorică
despre ele. Tineretul modern ne oferă aici dovezi uimitoare.
Dar cât de departe merge această tendinţă arată
o întrebare care mi-a fost adresată de o societate germană:
dacă incestul e de condamnat şi ce fapte se pot
cita împotrivă!
529 Nu e greu de imaginat în ce fel de
conflicte intră oamenii cu asemenea tendinţe, înţeleg
că am vrea să facem totul spre a-i feri pe semenii
noştri de atari aventuri, în mod curios însă, par
să ne lipsească tocmai mijloacele, căci toate
argumentele, eficiente până acum, împotriva iraţionalului,
a iluziei, a imoralităţii şi-au pierdut în
mare măsură forţa de atracţie. Culegem
acum roadele educaţiei secolului al XlX-lea: Biserica
le-a predicat tinerilor credinţă oarbă, Universitatea,
în schimb, intelectualism raţionalist, cu rezultatul
că azi argumentul credinţei ca şi acela al
raţiunii şi-au pierdut forţa de convingere.
Modernul, obosit de disputele de opinii, vrea să ştie
cum stau de fapt lucrurile. Şi această tendinţă
care deschide calea, ce-i drept, celor mai primejdioase posibilităţi
este un act plin de cutezanţă, căruia nu i
se poate refuza cu totul simpatia. Această cutezanţă
nu este o aventură poznaşă, ci o încercare
izvorâtă dintr-o nevoie sufletească foarte adâncă
de a redescoperi, pe baza unei experienţe primordiale
nedăunătoare, unitatea dintre viaţă şi
sens. Toată cinstea pentru sfială — dar o cutezanţă
serioasă, care pretinde ca omul în totalitate să
se ţină în frâu, trebuie sprijinită. Dacă
o combatem, atunci încercăm, de fapt, să reprimăm
ceea ce e mai bun în om, curajul, năzuinţa lui cea
mai înaltă, iar dacă ar fi să reuşim aşa
ceva, am împiedica o experienţă nesfârşit de
preţioasă care, doar ea, ar fi putut să confere
un sens vieţii. Ce s-ar fi întâmplat dacă Pavel,
din cauza vreunui sofism oarecare, ar fi renunţat la
călătoria spre Damasc?
530 Cu această problemă are a se
confrunta psihoterapeutul serios. El trebuie să se decidă,
în fiecare caz în parte, dacă este sau nu de acord să
asiste un om, cu sfaturi şi ajutor, pe calea greşită
şi plină de riscuri. Nu trebuie să mai ştim,
sau să credem că ştim, ce anume e corect şi
ce e incorect, spre a nu exclude plinătatea vieţii,
ci trebuie să ne îndreptăm privirea exclusiv spre
ceea ce e real. Real însă e ceea ce acţionează.
Este mai eficient şi mai puternic decât adevărul
acel lucru care mie mi se pare o eroare, dar sunt dator să
urmez eroarea, căci în ea se află vigoarea şi
viaţa, pe care le pierd dacă rămân la ceea
ce mi se pare mie a fi adevărat. Lumina are nevoie de
întuneric, cum ar putea fi altminteri lumină?
531 Psihanaliza lui freud se limitează, după cum
ştiţi, la a conştientiza lumea umbrei şi
răul. Ea deschide pur şi simplu războiul civil
care înainte era latent. Şi cu asta lucrurile sunt încheiate.
Pacientul trebuie să vadă cum îşi rezolvă
singur problema. Din păcate freud a ignorat cu totul faptul că
omul n-a fost niciodată în stare să biruie singur
puterile lumii de jos, adică ale inconştientului.
Pentru asta el a avut permanent nevoie de ajutorul spiritual
pe care i l-a oferit religia lui. Deschiderea inconştientului
înseamnă irumperea unei mari suferinţe sufleteşti,
căci este exact ca şi când o civilizaţie înfloritoare
ar fi lăsată la voia invaziei unei hoarde de barbari
sau ca şi când un ogor roditor ar fi lăsat, prin
distrugerea digurilor de apărare, în voia furiei unui
torent. O astfel de străpungere a fost şi războiul
mondial care dovedeşte, mai mult ca orice, cât de subţire
e peretele despărţitor care separă o lume ordonată
de un haos veşnic la pândă. Dar acelaşi lucru
e în fiecare individ: dincolo de lumea lui raţional ordonată,
o natură violată de raţiune aşteaptă,
gata de răzbunare, clipa în care peretele despărţitor
va cădea şi ea se va revărsa pustiitor peste
existenţa conştientă. Din cele mai vechi şi
mai primitive timpuri, omul a fost conştient de această
primejdie, de primejdia sufletului, şi de aceea a avut
obiceiuri religioase şi magice spre a se apăra de
ameninţare sau a se vindeca de prejudiciile sufleteşti.
Din acelaşi motiv vraciul este întotdeauna şi preot,
mântuitorul trupului ca şi al sufletului, iar religiile
sunt sisteme de mântuire pentru suferinţele sufletului.
Lucrul acesta e valabil mai cu seamă pentru cele două
mari religii ale omenirii, creştinismul şi budismul.
Pe omul în suferinţă nu-l ajută niciodată
născocirile sale, ci doar adevărul revelat, suprauman
care îi suprimă starea de suferinţă.
532 Astăzi distrugerea a ajuns deja la
noi, sufletul a suferit prejudicii şi de aceea bolnavii
îl silesc pe psihiatru să intre într-un rol sacerdotal,
aşteptând din partea lui şi cerându-i să-i
salveze de suferinţă. Iată de ce noi, psihiatrii,
trebuie să ne ocupăm de probleme care, în sens strict,
ar reveni, de fapt, facultăţii de teologie. Dar
nu putem lăsa această problematică în seama
teologiei deoarece suntem solicitaţi zi de zi de suferinţa
sufletească a bolnavilor, care ni se adresează direct.
Atâta timp cât, de regulă, toate noţiunile şi
concepţiile tradiţionale dau greş, trebuie
mai întâi să parcurgem drumul bolii, drumul greşit
care acutizează mai mult conflictele şi sporeşte
până la insuportabil însingurarea, cu speranţa
că din adâncul sufletului, de unde vine distrugerea,
se va ridica şi salvarea.
533 Când m-am angajat iniţial pe
acest drum, nu ştiam unde o să mă ducă.
Nu ştiam ce adâncimi ascunde sufletul. Aţi auzit
poate de teoria inconştientului colectiv şi a arhetipurilor
sale, pe care am elaborat-o. încă din timpuri imemoriale,
şi de-atunci necontenit, s-au tot produs străpungeri
ale inconştientului; căci conştiinţa nu
a existat dintotdeauna, la fel ca la copil, când reapare necontenit
în primii ani de viaţă ai acestuia. La început conştiinţa
este slabă şi inconştientul o biruie uşor,
la fel s-au petrecut lucrurile şi în istoria sufletească
a umanităţii. Aceste lupte au lăsat urme. în
termenii ştiinţelor naturii: s-au format mecanisme
instinctive de apărare, care intervin automat atunci
când suferinţa creşte la maximum; acestea sunt reprezentări
auxiliare, indestructibile, înnăscute în sufletul omenesc
şi care intervin spontan când nevoia o cere. Ştiinţele
naturii nu pot decât să constate existenţa acestor
factori psihici şi să încerce să-i explice
raţional, situaţie însă în care enigma este
pur şi simplu împinsă din nou în starea ipotetică
de la început, fără să fie rezolvată.
Ajungem aici la întrebări ultime: de unde vine conştiinţa?
Ce este în genere sufletul? Şi cu asta se sfârşeşte
întreaga ştiinţă.
534 Este ca şi cum în punctul culminant
al bolii, factorul distrugător s-ar transforma în factor
vindecător. Ceea ce se întâmplă prin aceea că
aşa-numitele arhetipuri se trezesc la o viaţă
autonomă şi preiau conducerea personalităţii
sufleteşti, în locul Eului incapabil şi al voinţei
şi năzuinţei neputincioase ale acestuia. Omul
religios ar spune: Dumnezeu a preluat conducerea, în cazul
majorităţii pacienţilor mei trebuie să
evit această formulare în sine cu deosebire adecvată,
căci ea sună prea aproape de ceea ce ei au fost
siliţi la început să respingă. Trebuie să
mă exprim mai moderat şi să spun: S-a trezit
activitatea autonomă a sufletului. Această formulare
se potriveşte mai bine cu faptele observate. Marea răsturnare
se produce atunci când în vise sau fantezii apar conţinuturi
şi motive a căror origine nu poate fi atestată
de conştiinţă. Faptul că din zona întunecată
a sunetului se ridică în faţa bolnavului ceva străin,
care nu este Eul şi care din acest motiv se situează
dincolo de orice liberă voinţă ipseistă,
acţionează ca o mare eliberare. Se regăseşte
calea către izvoarele vieţii sufleteşti şi
astfel începutul vindecării este făcut.
535 Spre a explica acest proces ar trebui să-l
ilustrez cu exemple. Dar este aproape imposibil să găsesc
un caz convingător, căci de regulă e vorba
de lucruri extrem de subtile şi de complicate. Adesea
e vorba de impresia profundă pe care i-o face pacientului
modul autonom în care visele îi tratează problema. Sau
altă dată apare într-o fantezie o întorsătură
pentru care conştiinţa nu e câtuşi de puţin
pregătită. De cele mai multe ori însă sunt
conţinuturi sau corelaţii între conţinuturi,
de natură arhetipală, care exercită o acţiune
considerabilă, independent de faptul că sunt sau
nu înţelese de conştiinţă. Adesea această
activitate autonomă a sufletului creşte până
la perceperea unei voci interioare sau a unor imagini vizionare,
până la o adevărată experienţă primordială
a spiritului.
536 O astfel de experienţă reconciliază
insul cu angajarea sa pe drumul greşit, plin de suferinţă;
căci începând de aici se lămureşte întreaga
confuzie, ba mai mult: omul se poate reconcilia şi cu
opusul său lăuntric şi poate astfel anula în
plan superior scindarea patologică.
537 Ţinând seamă de importanţa
şi de volumul problemei principiale a psihoterapiei moderne,
a trebuit fireşte să renunţ în cadrul acestei
conferinţe la a intra în detalii, oricât de dorit ar
fi fost ele în vederea înţelegerii. Sper totuşi
că am reuşit să vă lămuresc cu privire
la atitudinea medicului psihiatru. Nădăjduiesc că
în felul acesta veţi avea mai mult de câştigat decât
aţi fi avut luând act de metode şi reţete care
în probleme sufleteşti acţionează corect doar
dacă sunt folosite într-un spirit corespunzător
lor. Atitudinea psihoterapeutică este însă infinit
mai importantă decât teoriile şi metodele psihologice
şi am .ţinut în mod special să vă fac
cunoscută problematica acestei atitudini. Cred că
în această privinţă v-am informat onest şi
totodată v-am pus în mână mijloacele de a decide
singuri în ce măsură şi în ce fel preotul poate
fi de acord cu aceste eforturi şi năzuinţe.
Deşi nu pretind infailibilitate, cred totuşi că
tabloul atitudinii spirituale moderne, pe care cel puţin
vi l-am schiţat, corespunde realităţii, în
orice caz, ceea ce am prezentat în principiu despre problema
terapiei nevrozei este adevărul necosmetizat. Fireşte,
medicii ar fi bucuroşi dacă teologii ar arăta
o înţelegere empatică pentru eforturile lor de vindecare
a suferinţei sufleteşti. Pe de altă parte,
ne dăm pe deplin seama de dificultăţile absolut
neobişnuite care ar putea sta în calea unei conlucrări.
Cu toate că poziţia mea în parlamentul spiritului
protestant se află în aripa extremei stângi, sunt primul
totuşi care avertizează asupra generalizării
acrilice a propriului punct de vedere. Ca elveţian şi
de aceea ca democrat încarnat, recunosc totuşi că
natura e aristocratică, ba chiar mai mult, că e
ezoterică. „Quod licet Iovi, non licet bovi" este
un adevăr neplăcut, dar etern. Cui îi este iertată
mulţimea de păcate? Acelora care au iubit mult.
Iar acelora care au iubit puţin li se iartă puţine
păcate. Sunt absolut convins că un număr mare
de oameni îşi au locul în sânul Bisericii catolice şi
nicăieri în altă parte, căci acolo sunt cel
mai bine şi mai util adăpostiţi. După
cum sunt convins — şi anume din proprie experienţă
— că o religie primitivă se potriveşte mult
mai bine insului primitiv decât imitarea dezgustătoare
de către el a unui creştinism neînţeles şi
străin de neamul său. De aceea cred şi că
trebuie să existe protestanţi împotriva Bisericii
catolice, precum şi protestanţii împotriva protestanţilor;
căci apariţia spiritului este stranie şi diversă
precum creaţia.
Iar un spirit viu creşte şi-şi
depăşeşte chiar propriile forme vechi şi-şi
caută, prin liberă alegere, oamenii care să-l
vestească şi în care să vieţuiască.
Alături de această viaţă necontenit reînnoită
a spiritului, care îşi caută pe căi diverse
şi ininteligibile ţelul prin istoria omenirii, numele
şi formele reţinute de oameni vor să spună
puţin, ele fiind doar frunzele şi florile schimbătoare
de pe acelaşi trunchi al copacului etern.
Fragment selectat din vol. C.G. Jung
– OPERE COMPLETE, vol. 11, Psihologia religiei vestice si
estice, pag. 359-378, Editura TREI