K.G. Durckheim
ALTRUISM.
OMUL ŞI
APROAPELE LUI
Update 8 mai 2011 orele 14:35 aici
Aproapele: în epoca care este pe cale să
ia sfârşit acest cuvânt sună prost. El nu s-a acordat
– şi nu se acordă niciodată – cu spiritul unui
timp dominat de către raţional, acest spiritu dur
şi fără suflet în care inima nu-şi locul.
Altruismul pare prea cald, puţin cam molatic chiar. El
evocă mila şi acest cuvânt creează o indispoziţie.
Mai întâi pentru că ne aminteşte ceva ce ar fi trebuit
să practicăm şi pe care l-am neglijat, şi,
de asemenea, pentru că nu mai acceptăm mila ci numai
ceea ce vă revine de drept.
Cu toate acestea, când se regăseşte
pe sine, omul descoperă în acelaşi timp pe aproapele
lui ca pe un partener şi ca pe o datorie. Viaţa umană
se desfăşoară sub formă de apeluri şi
de răspunsuri: de la univers la univers, de la o fiinţă
la altă fiinţă. Puţini oameni înţeleg
totuşi că mai sus de această relaţie de
apel şi de răspuns dintre om şi lume, se află
apelul lui Dumnezeu: „Unde eşti, Adame?” La puţini
oameni le este dat să sesizeze că singur răspunsul
la această chemare a lui Dumnezeu îl face pe om întrutotul
el însuşi. Noi trebuie să redescoperim că relaţia
dintre om şi FIINŢA supranaturală este elementul
determinant al unui raport just în sensul cel mai profund al
acestui termen. Viaţa umană nu ajunge la deplina ei
înflorire decât dacă relaţia cu aproapele îndeplineşte
adevăratul ei obiectiv: deschiderea pentru supranatural
în această lume. Există totuşi referinţe.
Dacă vom căuta să definim un
raport uman just, la început ne pare ceva imposibil pentru
că avem de a face cu o multiplicitate de relaţii diferite
din care fiecare cu problematica ei proprie. În afara specificităţii
personale a fiecăreia, o relaţie între părinţi
şi copii de exemplu este fundamental diferită de cea
dintre soţi. Tot aşa există o relaţie medic-bolnav,
director-angajat, profesor elev, preot-credincios etc. De fiecare
dată, cu toate acestea, ceva analog se regăseşte
în această diversitate.
Oricare ar fi condiţiile personale, rolul,
situaţia particulară, de fiecare dată un om întâlneşte
un alt om peste tot, în calitate de om, ei sunt responsabili
unul de celălalt. Oricare ar fi rolul nostru, ne găsim
mereu în faţa unei fiinţe umane cu elanurile ei, cu
datoriile ei, cu dorinţa ei de a deveni o anumită
persoană determinată, liberă să se manifeste
ca atare. Orice întâlnire umană este cea a Vieţii
şi în fiecare Fiinţă esenţială viaţa
supranaturală este, de asemenea, prezentă. Astfel,
în reţeaua tuturor relaţiilor umane se află o
posibilitate de schimb, şansa de a ne deschide, sau de
a ne închide, pentru manifestarea unei Vieţi superioare,
şansa de a-l ajuta pe celălalt să îndeplinească
o sarcină pe care el poate fie s-o îndeplinească,
fie s-o trădeze.
A te arăta aproapele celuilalt înseamnă
în definitiv a-l ajuta să fie ceea ce, în maniera lui,
el trebuie să fie pentru a trăi, manifesta şi
proteja viaţa supranaturală. Şi posibilitatea
pe care aceasta o reprezintă nu devine evidentă decât
dacă avem prezentă în minte(spirit) FIINŢA în
trinitatea ei. Aceasta este apriori-ul oricărei vieţi
în această lume, şi al vieţii umane de asemenea.
Orice revoltă, între altele cea a tineretului actual, reprezintă
nevoia de condiţii veritabile care să permită
trinităţii FIINŢEI să se manifeste în lume
pentru a o menţine, a-i da sens şi a o proteja.
În cazul omului, marea Viaţă se revelează,
ca formă primordială a plenitudinii, ca aspiraţie
spre o anumită ordine şi sarcina de a o face să
domnească. Este de asemenea şi nostalgia după
un Tot care îmbrăţişează şi protejează
orice viaţă, adică după iubire. Prin Fiinţa
ei esenţială, orice fiinţă umană este
determinată de pulsiunea care o împinge să se realizeze
pe aceste trei planuri şi suferinţa umană vine
din faptul că aceste trei aspiraţii esenţiale
sunt frustrate. Trebuie să ne reamintim mereu că nefericirea
oamenilor vine din nerealizarea acestor trei tendinţe.
Dorinţa fundamentală de a trăi
plenitudinea vieţii se loveşte de pericolele unei
lumi care ameninţă să-l aneantizeze pe om şi
care îl aruncă în angoasă. Un comportament altruist
este aici acela de a lua în considerare frica celuilalt şi
a-l ajuta să o surmonteze. Dorinţei de ordine şi
de o viaţă conformă cu imaginea pe care şi-o
face despre ea li se opun nedreptatea şi dezordinea din
lume care îi cauzează omului suferinţa şi disperarea.
Simţul altruist ne face atenţi la această disperare
şi caută să-i ofere ajutor. În sfârşit nostalgia
după comuniune, după protecţie şi după
iubire se opun cruzimii unei lumi care îl izolează pe om.
A te purta cu altruism înseamnă a simţi împreună
cu celălalt solitudinea celuilalt şi a-l ajuta să
iasă de acolo. Într-un rol sau altul în care avem ocazia
de a-l întâlni pe celălalt, una din aceste dificultăţi
este mereu prezentă şi, odată cu ea, posibilitatea
de a încerca să remediem acolo.
Nu poate exista sens al comunităţii
când teoria şi practica fac din om un lucru, un obiect,
un fragment de univers. Când un specialist, de exemplu, îşi
tratează bolnavul ca pe „un caz”, sau când, în lumea muncii,
nu se vede în om decât un instrument de producţie sau,
dacă este funcţionar, un angrenaj din organizarea
administrativă. Când în pedagogie profesorul vede elevul
şi nu fiinţa umană, adică subiectul.
Acest subiect, în calitate de persoană,
este inserat într-o reţea de coordonate ale cărei
ordini şi valori nu depind de raţiunea singură,
nici de exigenţele lumii. O viziune umană îl pune
pe subiectul care suferă şi speră în centrul
vieţii. Acolo este vorba de o promisiune care trebuie să
se îndeplinească, de o suferinţă care trebuie
să fie atenuată, de eşecul sau de reuşita
unei realizări de sine. Valorile care sunt în joc sunt,
într-un cuvânt, dezvoltarea şi maturarea pe calea interioară:
a ne comporta în mod altruist înseamnă a-l însoţi
pe celălalt pe calea interioară.
Această atitudine, acest comportament variază
şi se concretizează în diferite moduri funcţie
de gradele de evoluţie umană. Tot aşa, percepţia
trinitară a fiinţei vii corespunde diferitelor nevoi
fundamentale ale copilului, ale adultului şi, în sfârşit,
ale persoanei avansată deja în maturitate. Fiecare treaptă
reprezintă speranţe şi nevoi diferite.
Copilul trăieşte la nivelul premental,
încă inserat în Totul primordial al vieţii. El este
încă cu totul altfel ancorat în FIINŢĂ şi
atât timp cât sensul (simţul) vieţii lui nu este perturbat
încrederea în ea este cu totul naturală, credinţa
lui într-o ordine conformă cu dorinţele lui şi
cu sentimentul lui de protecţie este necondiţionată.
Părinţii îşi îndeplinesc datoria lor de devotament
faţă de copil atunci când atitudinea lor răspunde
aşteptării esenţiale a acestuia. Contactul
cu FIINŢA se pierde când – pentru a nu cita decât atitudinea
nocivă cea mai frecventă – o prea mare severitate
striveşte sentimentul de încredere naturală a copilului
în puterea protectoare a vieţii. Sau atunci când schema
educativă nu acordă nici o comprehensiune individualităţii
proprii a copilului şi împiedică o dezvoltare conformă
cu Fiinţa lui esenţială. Legătura se pierde
şi atunci când, decepţionat în nevoia lui fundamentală
de protecţie, micul om este respins şi lăsat
singur cu el însuşi. În faţa unei lumi îngheţate,
el a recurs atunci la moduri de adaptare şi la mecanisme
de apărare care permit să se mulţumească
de bine de rău cu circumstanţele, dar care refulează
toate impulsurile spontane ale Fiinţei esenţiale.
În majoritatea cazurilor, aceste forme artificiale de adaptare
îşi iau rădăcina dintr-un sentiment de incertitudine
şi de insecuritate cauzat de o rea atitudine afectivă
a părinţilor şi sentimentul care le răspunde
la copil. NEVROZELE care manifestă frica de viaţă,
sentimentele de culpabilitate şi dificultăţile
de comunicare sunt cauzate de experienţele făcute
în mica copilărie, de un sentiment de opoziţie faţă
de forţe contrare. Atunci când, invers, întâlnim pe
cineva pe care nici o circumstanţă nu-l poate zgudui
şi a cărui încredere în viaţă rezistă
tuturor nedreptăţilor, care suportă solitudinea
fără a resimţi o impresie de angoasă şi
de abandonare, înseamnă că aici copilăria a adus
o satisfacere a nevoilor primordiale… sau că, în maturitate,
rădăcinile pierdute ale Fiinţei au fost redescoperite.
Carenţele parentale, sau, mai târziu, experienţele
cumplite nu sunt singurele cauze de îndepărtare de FIINŢĂ.
Evoluţia naturală comportă în sine un factor
de pericol pentru uniunea originară cu aceasta. Dezvoltarea
conştiinţei raţionale implică de fapt o
evoluţie în care omul se sprijină pe ele însuşi
în faţa unei lumi independente de el, faţă de
care se simte stăpân sau servitor. Eul face parte din natura
umană şi, oricare ar fi legătura originară
cu viaţa supranaturală, este necesară o deplină
conştiinţă de sine, indispensabilă, de asemenea,
siguranţei necesare omului pentru a se afirma şi
a face faţă vieţii cu ajutorul a ceea ce are,
ştie şi poate. De aceea altruismul comportă şi
un ajutor dat copilului care creşte pentru ca el să
devină activ şi eficace, pentru ca el să fie
pregătit pentru raporturile şi participarea lui la
comunitate, la realizarea lui şi la afirmarea de sine.
Dezvoltarea eului depinde în mod special de diferiţi factori
altruişti. Descurajarea o frânează, şi la fel
şi neglijarea. Altruismul reprezintă deci aici o încredere
care încurajează, trezire prietenească a dinamismului
şi posibilitatea de dezvoltare datorită confruntării
progresive cu obstacole adecvate. Pedagogia este arta
confruntărilor productive.
Factorul decisiv de care
depinde realizarea reuşită a unui eu este „da”-ul
în faţa vieţii care susţine forţa şi
rezistenţele vitale.
Forţa-rădăcină a oricărei
existenţe umane, divinul „elan vital” care poartă
orice lucru şi îl conduce până la capătul destinului
lui, se exprimă în cazul omului prin acest DA spontan şi
inconştient în faţa vieţii. Dar el nu poate fi
cu adevărat sănătos şi creator decât dacă
el este acceptarea conştientă a existenţei.
Acest DA natural al omului este pus în discuţie când forţele
care îi susţineau copilăria au contrariat realizarea
dorinţelor lui primordiale. Spontaneitatea acestui
DA în faţa vieţii este în pericol atunci când copilul
nu a fost bine primit, sau când a trăit condiţii traumatizante
în care s-a simţit prost acceptat, prost inserat, rănit
sau respins şi când a resimţit o impresie descurajantă
de incomprehensiune, o lipsă de iubire care l-a închis
în sine. Un climat salutar este cel în care, încă din copilărie,
omul s-a simţit luat în serios, înţeles şi acceptat
în toate întâlnirile cu celălalt, oricare ar fi rolul lui.
Întâmpinarea pozitivă a vieţii, la fel ca şi
o conştiinţă de sine pozitivă, depind totdeauna
de acceptarea sau de refuzul care l-au întâmpinat în lume.
Aproapele este co-responsabil de această conştiinţă
de sine [ a celuilalt].
Aceasta are trei rădăcini
corespunzătoare trinităţii FIINŢEI prezente
în noi prin Fiinţa esenţială. Cu alte cuvinte,
trinitatea FIINŢEI apare sub trei aspecte ale conştiinţei
de sine: conştiinţa forţei sale, cea a valorii
sale şi cea a lui „noi”, a comunităţii.
Când i-a fost posibil omului să păstreze
în copilărie legătura lui originară cu FIINŢA,
el păstrează în mod constant sentimentul propriei
forţe, adică această încredere în sine şi
în viaţă de care nici o ameninţare a lumii nu-l
poate jefui. Tot aşa, atunci când a putut să-şi
dezvolte în mod liber individualitatea, sentimentul valorii
sale nu va depinde de aprecierea altora şi nu va fi distrus
de dispreţul care i-ar fi eventual opus. În sfârşit,
conştiinţa constantă a unei legături esenţiale
cu Totul şi cu ceilalţi oameni va continua să-l
poarte prin toate condiţiile care, în viaţă,
îl vor condamna la solitudine. El va păstra mereu un sentiment
de contact fundamental. Astfel, conştiinţa de sine,
care îl face pe om independent de lume datorită Fiinţei
esenţiale, depinde de comportamentul altruist just al
personalităţilor cheie care sunt părinţii
şi de modul în care copilul a putut păstra intactă
înrădăcinarea lui FIINŢĂ.
Creşterea de la copilărie la vârsta
adultă aduce, odată cu formarea eului, o relaxare
a legăturii cu Fiinţa esenţială care este,
aceasta din urmă, independentă de această lume.
Trebuie ca acest eu să devină capabil să se afirme,
în teorie cât şi în practică, într-un univers faţă
de care este din ce în ce mai subordonat. Partida va fi mai
dificil de jucat dacă, din copilărie, el şi-a
pierdut contactul originar cu FIINŢA. La acest nivel un
comportament altruist constă în a-l ajuta să răspundă
celor trei dorinţe fundamentale ale vieţii aşa
cum se exprima ea în eul profan. Înseamnă deci a-l ajuta
pe celălalt să-şi asigure securitatea, să
dea un sens vieţii lui, să se integreze prin munca
lui în slujba comunităţii şi să creeze acolo
contacte. Aceste formule abstracte cer pentru fiecare caz individual
un mod de realizare diferit. Cu toate acestea, fiecare rol,
fiecare situaţie oferă posibilitatea de a îndeplini
vizavi de aproapele sarcina altruistă. Este suficient să
o păstrăm prezentă în minte. Dar această
datorie de solidaritate nu epuizează încă, şi
de departe, şansele şi datoriile faţă de
altul.
Omul nu este identic cu eul său profan şi
el nu devine cu adevărat pe deplin el însuşi decât
într-o legătură conştientă cu Fiinţa
lui esenţială. Adevărata sarcină de
ajutor pentru altul nu poate să se îndeplinească decât
sub semnul FIIINŢEI supranaturale. Trebuie deci să
distingem între responsabilitatea faţă de eul dependent
de destin şi de necesităţile lui şi cel
care comandă Fiinţa esenţială voalată
sau refulată a aproapelui. Este vorba deci de însoţirea
acestuia pe calea maturizării sale.
Nu există nici o relaţie, nici în familie,
nici în lumea exterioară sau profesională, care să
nu dea şansa de ane face utili celuilalt în dificultăţile
lui practice, dar şi de a-l ajuta şi de a-l însoţi
pe calea Fiinţei lui esenţiale. Totuşi, preocupaţi
cum suntem să-i facem un serviciu pe planul material sau
social, noi riscăm mereu să neglijăm acest ultim
aspect. Aceasta se remarcă încă din copilărie
când, absorbiţi de datoriile lor de părinţi,
aceştia au tendinţa să nu vadă în individualitatea
copilului lor decât o „bizarerie”, un factor perturbator. Ei
neglijează astfel prea adesea dezvoltarea spirituală
conformă FIINŢEI în favoarea unui sistem de educaţie
stereotip. Regăsim această situaţie nesănătoasă
atunci când, mai târziu, autoritatea nu ţine seamă
decât de rolul social şi neglijează astfel factorul
decisiv al unei dezvoltări umane. Aspiraţia secretă
care exprimă cea mai profundă nevoie a omului, adică
aceea de a-i lăsa Fiinţei esenţiale locul să
se dezvolte, rămâne nesatisfăcută. Numai o fraternitate
în FIINŢĂ permite unei veritabile empatii să-şi
realizeze obiectivul: a-l ajuta pe celălalt să
străbată barierele care ne închid în mod dureros într-o
realitate fără ieşire. Epoca noastră
prezintă aici o adevărată oportunitate şi,
într-un anumit sens, ne impune o nouă datorie.
Obiectivul căutat până aici era simpla
dezvoltare a personalităţii. Problema care se pune
astăzi este aceea de a deveni o „persoană”. O „personalitate
împlinită” se realizează atunci când, nemulţumit
doar să trăiască în securitate, omul caută
în plus să facă un serviciu societăţii.
Omul devine această personalitate atunci când poate fi
garantul responsabil al valorilor recunoscute. A eşua în
această datorie înseamnă atunci a-ţi pierde onoarea.
Libertatea umană este aici cea a spiritului care cere uitarea
de sine şi stăpânirea unei naturi elementare, dominată
de micul eu, în favoarea servirii dezinteresate a comunităţii.
Această formă de devotament constituie până aici
cea mai înaltă valoare căci sarcina îndeplinită
servind înainte de toate societatea a îmbrăcat sensul cel
mai profund uman. Ajutând la susţinerea şi la protejarea
totului, se asuma responsabilitatea nucleului lui transcendent.
Când societatea se transformă în sisteme
organizate sau când, pentru a subzista
în ea, omul este obligat să-şi disimuleze umanitatea
până la o face de nerecunoscut, servirea colectivităţii
îşi pierde sensul metafizic. Lumea nu mai este decât
domeniul simţurilor şi al eficacităţii practice.
Fiecare este redus acolo la propria lui individualitate. Dar
este şi momentul în care intervine adevărata datorie
de altruism. Aceasta cu atât mai mult cu cât trezirea omului
la FIINŢĂ se naşte tocmai din negarea ei de către
lume. O trăsătură specifică a timpului
nostru este faptul că el se interiorizează chiar în
proporţia în care, respins de forţele lumii, se loveşte
de barierele pe care i le impune conştiinţa lui profană,
şi se lasă atins de FIINŢĂ. O nouă
auroră pare aşadar să se ridice astăzi şi
să lumineze cu o lumină strălucitoare un peisaj
scăldat până acum de o lumină lunară. Adevărata
sarcină care îi incumbă spiritului altruist începe
acolo şi este aceea de a-l ajuta pe celălalt să
descopere în el însuşi împărăţia vieţii
spirituale şi să se ridice la nivelul de umanitate
al unei adevărate persoane, adică al unui subiect
transparent FIINŢEI şi capabil să o manifeste
în această lume în strălucirea vitalităţii
ei, în strălucirea formei ei nealterate şi în binefacerea
acţiunii ei.
Sentimentul
altruist al medicului.
Medicina persoanei.
Orice terapeut reflectă o anumită viziune
a fiinţei umane şi a destinului ei în această
lume. O schimbare de concepţie pe această temă
modifică deci şi sensul terapiei şi, prin urmare,
noţiunea de sănătate. Aceasta se remarcă
în poziţia luată în faţa crizei medicinii occidentale
actuale. Pe de o parte raţionalizarea vieţii – şi
deci şi a medicinei – atinge astăzi paroxismul ei
şi, pe de altă parte, o reacţie începe să
se ridice, până şi în cabinetul medicului, contra
depersonalizării vieţii şi a omului ca subiect.
Arta de a vindeca se află astfel în faţa unei noi
sarcini.
Procesul de raţionalizare a vieţii
şi a medicinei nu a ajuns încă la capătul lui.
Metodele medicale ştiinţifice se dezvoltă şi
se afinează. Ele întâlnesc în continuu noi şi senzaţionale
succese. Cu toate acestea, medic şi pacient se întâlnesc
din ce în ce mai puţin ca de la om la om. În locul unei
relaţii personale găsim, într-o proporţie tot
mai îngrijorătoare, raporturi neutre între organizaţii
dematerializate: echipe de specialişti şi de oameni
de ştiinţă, sindicate de medici, faţă
în faţă cu grupuri de pacienţi şi de asigurări
de sănătate cu abordare juridică şi indiferentă
faţă de individ. Funcţionarea „sănătăţii
organizate” este în zilele noastre un sistem străin
persoanei umane, ca şi celelalte, de altfel, care guvernează
peste viaţa socială, de la civilizaţie la economie
şi industrie. Cuvântul sănătate nu reprezintă
altceva aici decât o eficacitate pe care ne putem sprijini,
cea care îi permite omului să răspundă exigenţelor
impersonale ale unei lumi pragmatic programate.
În faţa unei societăţi inumane
condusă după principii pur raţionale, care îl
consideră pe om ca pe un obiect, acesta se trezeşte
într-o bună zi la starea lui de subiect. Omul reflectează
la situaţia lui de om şi omul la cea de persoană
care vrea să fie luată în considerare ca atare. Practica
medicală actuală iniţiază de altfel o turnantă
spre medicina persoanei.
Pentru viziunea dominată de raţiune
şi de conştiinţa orientată spre lume omul
apare ca un lucru şi este tratat în consecinţă.
Pentru medicina tradiţională boala este ceva somatic
şi trebuie să-i observăm tulburările cu
un recul ştiinţific, trebuie să le tratăm
în mod impersonal ca şi cazuri, scopul fiind acela de a-i
reda pacientului capacitatea de „funcţionare” din nou cât
mai repede posibil şi fără complicaţii.
Fără îndoială că omul face
parte şi el din univers şi trebuie, în acest caz,
să fie considerat în funcţie de acesta. Totuşi,
în integralitatea lui, el este altceva şi mai mult decât
un fragment de univers, o piesă detaşată pentru
reparaţie. El este un subiect personal şi ceea ce,
din el, poate fi raţional sesizat şi tratat nu constituie
decât un element din totalitatea lui. În fapt, dacă vrem
să-l înţelegem şi să-l abordăm corect,
chiar şi ceea ce este raţional sesizabil în el trebuie
să fie perceput sub unghiul personal.
Sistemul de coordonate în care trăieşte
omul ca subiect individual nu este „lumea” supusă legilor
cauzale şi determinată de spaţio-temporal. În
faţa lumii exterioare a obiectului se află vizaviul
lui interior de subiect. Acesta se trăieşte pe trei
planuri. Planul inferior priveşte natura fizică a
lui care, de la naştere până la moarte, este supusă
legilor biologice. Al doilea este cel al eului său natural.
Ceea ce contează pentru el este suferinţa şi
eliberarea de suferinţă, promisiunea şi realizarea
propriului eu. În spaţiul lui personal şi timpul lui
personal, prin durere şi bucurie, succes şi eşec,
dezvoltarea umană se produce în corpul de destin al eului
său. Mereu în căutarea unei vieţi scutite de
durere, sigură şi fericită, el luptă contra
distrugerii, a disperării, a solitudinii şi a morţii.
Acest eu este dependent de „celălalt” , de un raport comprehensiv,
prietenesc şi susţinător al „tu”-ului. La nivel
medical, el cere un examen aprofundat şi binevoitor al
problemelor lui. La al treilea nivel, omul transcende lumea
naturală a corpului său şi de asemenea şi
a eului său profan în favoarea unei alte sarcini. Prin
legătura cu viaţa supranaturală el caută
înflorirea Fiinţei lui esenţiale. Aceasta îl pune
pe medic în faţa unei alte obligaţii.
În zilele noastre, medicul trebuie să
recunoască că „persoana în devenire” nu suferă
numai în eul ei natural, că lucrarea lui în lume şi
în slujba colectivităţii şi maniera în care el
se achită de ele nu sunt singurele în cauză. Suferinţa
omului cea mai profundă rezultă din insatisfacţia
Fiinţei lui esenţiale care caută să se manifeste
în pofida obstacolelor, chiar şi în condiţii dificile
sau dureroase. Această Fiinţă nu face să
se caute pur şi simplu comprehensiunea afectivă, ea
aşteaptă şi un apel, o direcţie, o îndrumare
pe calea interioară, şi aceasta şi în cazul medicului.
Finalitatea omului, ca persoană, se realizează
într-o transformare fără sfârşit care, de la
starea de subiect în care se trăieşte ca subjectum
mundi, îl duce la cea de subjectum Dei.
A realiza acest destin reprezintă legea lui personală
fundamentală. Pentru a putea vorbi de o medicină a
omului, trebuia ca pacientul să fie tratat nu numai ca
un caz, ci într-un spirit de compasiune umană. Medicul
trebuie deci să studieze cu grijă indispoziţiile
care ating eul profan dar el trebuie, de asemenea, să ia
în considerare bolnavul sub unghiul acestei legi personale fundamentale
şi, în cadrul capacităţilor lui medicale, să-l
îndrume şi pe calea persoanei.
În timp ce până în prezent noţiunea
de sănătate nu privea decât capacitatea umană
de a reuşi, în mod eficace şi fără suferinţă,
în această lume, medicina persoanei îşi extinde
concepţia despre sănătate la totalitatea acesteia
(a persoanei). Această noţiune nouă de „sănătate
totală” desemnează o stare de spirit în care
omul, conform exigenţei Fiinţei lui esenţiale,
nu abandonează niciodată calea care, printr-o constantă
metamorfoză, îl duce ls starea de subjectum Dei.
El nu mai este numai „în ordine” prin raport cu lumea exterioară,
dirijat de şi spre ea, ci prin raport cu Dumnezeu, orientat
de şi spre el. De fiecare dată când este vorba despre
adevărata concepţie a omului ca persoană, astfel
înţeleasă, medicina care tratează persoana
umană este fundamental religioasă, adică „iniţiatică”.
Aceasta nu înseamnă că ea este ataşată unei
religii sau confesiuni determinate. Aceasta nu vrea nici să
spună că ea adaugă diagnosticului sau terapiei
clasice o metodă sau practici religioase. Oricare ar fi
maladia de care suferă pacientul, aceasta implică
pentru medic necesitatea de a păstra prezent în minte nucleul
supranatural al bolnavului său şi, în cadrul capacităţilor
sale medicale, să adapteze îngrijirile date la legea personală
fundamentală a acestuia.
Medicina persoanei este altceva decât psihologie
aplicată. Putem face abstracţie
de om, ca persoană, atât într-un tratament biologic şi
fiziologic cât şi în psihologie. Este cazul de fiecare
dată când, ca şi medic specialist, aceasta are drept
scop restabilirea unei activităţi exterioare normale
şi fără probleme. Orice tratament care nu priveşte
decât singurele nevoie ale eului profan şi nu vizează
numai să asigure securitatea unei existenţe fără
suferinţă neglijează Fiinţa esenţială
a omului şi ratează astfel singura lui datorie. Există
astăzi o medicină şi o terapie care îl împiedică
pe om să se vindece pentru că ele îl împing pe om
spre o „bună sănătate iremediabilă”.
Fiecare maladie deranjează sau distruge
planul şi ordinea în care se mişcă omul în eul
său natural. Dar, dacă este sigur că suferinţa
perturbă totdeauna „subjectum mundi”, ea reprezintă
în acelaşi timp cu siguranţă pentru el o şansă
de transformare în „subjectum Dei”. Cu cât o maladie
survine mai brusc în viaţa cuiva, cu atât eul său
natural se cambrează în faţa ei. Cu toate acestea,
prin zelul lui şi prin dorinţa lui nerăbdătoare
de a ajunge din nou cât mai repede activ şi liber de suferinţa
lui, el împiedică acţiunea binefăcătoare
a forţelor care acţionează în secret şi
el rămâne acelaşi timp surd la vocea Fiinţei
lui esenţiale. Aceasta nu caută niciodată
dispariţia simptomelor de suferinţă ci tinde,
prin ele, să-l modifice pe om în sensul maturării
lui şi să facă să progreseze subiectul în
totalitate. O atitudine crispată în afirmarea de sine
şi în eficacitatea profană este nu numai sursa psihologică
a majorităţii maladiilor , ci ea este şi un obstacol
pentru o adevărată vindecare. Eliberarea de o tensiune
(încordare) face aşadar totdeauna parte din datoria medicală.
Pentru medicul conştient că el nu trebuie
să se conducă vizavi de pacientul său numai ca
un partener al eului său natural, ci că el nu trebuie
să piardă din vedere situaţia lui „persoană
în devenire”, boala, oricare ar fi natura ei, comportă
posibilităţi şi sarcini complet noi. Forţele
supranaturale ale Fiinţei lui esenţiale se trezesc
atunci când pacientul este tocmai la capătul resurselor
lui de înţelegere şi de rezistenţă. Dacă
el ştie să le primească ele îşi vor începe
lucrarea lor de vindecare. Când bolnavul este capabil să
se abandoneze lor, sursa spirituală care îl va readuce
la sănătate poate să ţâşnească
din tenebrele incomprehensiunii şi neputinţei. Rolul
medicului va fi acela de a-l ajuta pe bolnav să se poarte
cu curaj, să rămână calm şi încrezător
în loc să se opună incomprehensibilului şi să
se revolte contra lui. Apt pentru aceasta este numai practicianul
care cunoaşte din experienţă personală inexplicabila
lucrare a spiritului. Medicul persoanei nu face numai apel
în cazul bolnavului la forţele naturale şi la voinţă,
el îl ajută, de asemenea, să-şi deschidă
inima la talazul de forţe din profunzime pe care raţiunea
nu ştie să le explice. Acţiunea lor potoleşte
nerăbdarea, tensiunea şi frica bolnavului aşa
încât vindecarea fizică, şi ea, intervine mai repede.
A cunoaşte puterea acestei credinţe încrezătoare
care îl susţine şi îl transformă pe bolnav în
pofida slăbiciunii lui în faţa bolii care îl copleşeşte
face aşadar parte din cunoaşterea esenţială
a persoanei. Când medicul este capabil să facă să
ţâşnească la bolnav sursa încrederii salvatoare
şi impulsul care îl va face să progreseze pe calea
interioară, el îl conduce pe bolnav spre o vindecare care
merge mult dincolo de o simplă eliberare de durere şi
de restabilirea activităţii funcţionale.
Dar medicina astfel înţeleasă nu riscă
ea să depăşească limitele „medicale” puse
practicianului? Cu siguranţă nu: din contră el
îşi îndeplineşte atunci pe deplin sarcina sa. Cunoştinţele
lui medicale şi psihologice, experienţa lui, ştiinţa
clasică pe care a dobândit-o nu sunt în nici un caz excluse
prin aceasta. Ele sunt, din contră, incluse într-un ansamblu
mai vast de referinţe care corespund totalităţii
omului. A subordona acţiunea medicală legii personale
fundamentale a bolnavului nu creează o limitare, ci o diferenţiere
şi o aprofundare a metodelor şi a proceselor tradiţionale
de cercetare şi de tratament. Medicina somatică bazată
pe ştiinţele naturale, psihanaliza de asemenea vor
obţine cele mai bune rezultate în măsura chiar în
care vor ţine seama de dezvoltarea Fiinţei esenţiale
din subiectul personal şi în care eliberarea şi dezvoltarea
ei reprezintă o sarcină care le înglobează şi
le depăşeşte. Când persoana ia cu adevărat
locul dintâi în atenţia acordată bolnavului şi
în tratamentul care îi este prescris, medicina tradiţională
poate atinge o reuşită superioară – fie şi
numai surmontând clasica separare între suflet şi corp
pe care o datorăm gândirii raţionale. Văzute
sub unghiul persoanei, psyche şi physis nu
sunt două realităţi distincte, ci două modalităţi
prin care, ca subiect, omul se exteriorizează şi se
interiorizează, se trăieşte şi se exprimă.
Corpul viu nu este un cadavru însufleţit.
El este modul în care, prin gesturile lui, mişcările
lui, omul-subiect trăieşte şi se exprimă
în ansamblul lui. Aceste gesturi, obişnuite sau trecătoare,
pot să corespundă legii interioare fundamentale sau
pot să-i fie contrare, pot să-l deschidă pe om
sau să-l închidă faţă de Fiinţa lui
esenţială. Ele pot fi transparente acesteia sau pot
să o voaleze şi deformeze. Medicul care, în pacient,
este atent la subiect, nu va observa numai organul sau partea
bolnavă din corpul său, ci înainte de toate dispoziţia
lui de ansamblu. Prin ea se exprimă modul în care subiectul
este „acolo”, transparent Fiinţei lui şi prizonier
al eului şi al contingenţelor lui. Practicianul competent
va recunoaşte astfel în dispoziţia generală a
bolnavului său, în raportul dintre tensiune şi destindere
şi în respiraţie dacă, şi în ce măsură,
el este prezent ca un eu impacientat şi anxios sau ancorat
în centrul său, plin de seninătate şi încredere.
Într-o atitudine corporală prost netratată, într-o
tensiune şi o relaxare excesive, şi mai ales într-o
respiraţie prea plată, el va recunoaşte semnul
unei absenţe fundamentale de încredere şi de pace
interioare şi, prin urmare, o alterare a Fiinţei esenţiale.
El se va strădui deci înainte de toate să-l orienteze
pe bolnav spre destinderea adecvată şi atitudinea
justă care sunt cele care îl fac transparent FIINŢEI
şi eliberează forţele de vindecare. Medicul nu
va putea să-l trateze bine pe pacient, ca pe un subiect
şi o persoană, decât dacă el însuşi şi-a
supus viaţa lui personală acestei legi. El va trebui
în plus să-şi considere propriul lui corp ca pe o
expresie a Fiinţei lui de persoană, ca el să
se exerseze fără răgaz în atitudinea voită
pentru a fi capabil să ajute, în orice fel de maladie,
un pacient care să nu fie în atitudinea de destindere şi
de respiraţie juste.
Faptul că medicina actuală este ignorantă
cu privire la aceste lucruri dezvăluie o manieră prea
materială şi prea raţională de a considera
corpul. Totuşi tendinţa nouă a practicianului
spre medicina persoanei, cea care acordă o atenţie
mai altruistă bolnavului suferind de prea marea importanţă
a eului profan, nu înseamnă deloc că trebuie să
renunţăm la o poziţie strict medicală. Terapia
persoanei, în sensul larg al termenului, se sprijină pe
trei puncte: obiectivitate în privinţa cazului medical,
empatie şi compasiune în faţa fiinţei suferinde
şi îndrumarea pe calea spre persoană. Un medic
competent are deci:
a)
O cunoaştere specifică
extinsă, aşa cum se dobândeşte în învăţământul
medical clasic. El atestă aceasta printr-o poziţie
obiectivă fermă de obiectivitate şi de recul
vizavi de bolnav. Această atitudine devine excesivă
când bolnavul devine un simplu caz şi când subiectul uman
este neglijat.
b)
O inimă caldă şi
caritabilă şi o abordare umană comprehensivă
faţă de cel care suferă în destinul eului său.
Totuşi când aceasta singură consideraţie se adaugă
atitudinii obiective, ajutorul medicului nu se adresează
decât eului natural şi corpului de destin al bolnavului.
c)
Comprehensiunea profundă şi
respectul pentru calea interioară conformă legii fundamentale
care este datoria personală încredinţată omului.
Comportamentul general vizavi de bolnav care va rezulta de aici
tinde mai presus de toate să-l facă să atingă
maturitatea interioară. Cu condiţia ca el să
fie însoţit de un sentiment de încredere umană, el
va contribui la crearea unui recul necesar unei susţineri
şi unei direcţii autentice pe calea care duce la realizarea
persoanei.
Sursa: Fragment tradus din volumul:
LA VOIE DE LA TRANSCENDANCE.
L’homme ŕ la recherché de son integralité,
Editions du ROCHER, Paris
Traducerea îmi apartine, V.J.