Karlfried Graf Durckheim
CALITATEA TRANSCENDENŢEI ÎN EXPERIENŢA
TRĂITĂ
(conferintã)
Cele trei nevroze fundamentale
ale omului
O meditaţie autentică nu are sens decât în cadrul
căii iniţiatice, care este o cale de experienţă,
de dezvoltare şi de direcţie spirituală foarte
departe de calea pe care o urmăm ca simpli cetăţeni
ai acestui pământ.
Educaţia noastră, care în mod normal
ar trebui să ne pună pe cale, are în vedere în general,
şi este foarte natural, ca fiinţa umană să
poată să se impună în viaţă: ea trebuie
să fie capabilă să servească şi să
lucreze, şi astfel să ducă o viaţă care
să aibă un sens; ea trebuie să fie aptă să
iubească, să trăiască în societate, să
mulţumească un partener– în concluzie, ea trebuie să
poată să se deschidă unei alte fiinţe umane.
Noi nu putem în mod evident să îndeplinim toate aceste condiţii.
Constatăm în psihoterapie că aceste trei puncte, dacă
nu sunt pregătite aşa cum se cuvine încă din copilărie
duc mai târziu la impasuri existenţiale – la nevroze –
şi aduc atingere facultăţii pe care o are omul
de a duce o viaţă care s-a convenit a fi considerată
ca „normală”.
Fiecare dintre noi posedă propriile lui caractere
nevrotice, care, în esenţă, se reduc la trei tipuri
fundamentale pe care aş vrea să le descriu pe scurt
aici.
Să începem prin nevroza de angoasă,
în care securitatea originară a omului în faţa
vieţii lipseşte. El crede că trebuie să se
ferească în continuu de riscuri şi să se asigure,
şi cu toate acestea el rămâne angoasat fără
să ştie motivul. Este în principal semnul unei lipse
de combativitate originară a omului, strivită încă
din copilărie de persoane şi de circumstanţe care,
la momentul decisiv, în loc să încurajeze copilul
l-au descurajat. Nu numai copilul este strivit prematur,
ci impulsul lui vital originar este refulat. Majoritatea nevrozelor
de angoasă exprimă refularea unei forţe, comprimată
în om, care ar vrea de fapt să se elibereze, dar nu poate
să iasă. Forţa vitală neputând să se
exprime se întoarce contra omului şi produce o angoasă
difuză, pe care adesea el nu o recunoaşte ca atare,
căci ea diferă de frica obiectivă pe care o manifestă
el în faţa a ceva concret.
A doua nevroză, nevroza absurdului,
nu se naşte din pericolele vieţii, ci dintr-o lipsă
de sens, de armonie. Omul suferă văzând că sensul
şi valorile vieţii lui nu sunt în armonie. El are sentimentul
că nu este apreciat, că îndură nedreptăţi,
că viaţa lui nu este în ordine, de fapt că existenţa
lui nu este armonioasă, şi că nu merită osteneala
de a se investi în muncă şi în viaţa socială.
Viaţa în ansamblul ei este atunci în dizarmonie. Cel mai
adesea, cauza trebuie căutată în incomprehensiunea părinţilor
faţă de copilul lor.
Există mame iubitoare şi iubite de copiii
lor, şi care totuşi sunt pentru ei o catastrofă
pentru că sunt de o natură total diferită de a
lor. Este suficient ca ele să se afle într-o încăpere,
şi copilul nu mai are aer. El se simte încă de la început
neînţeles.
Refularea originalităţii, a valorilor
personale, produce o nevroză în care omul se elimină
pe sine într-un fel – de exemplu slăbind -, pentru că
nu suportă să trăiască sub forma care îi este
impusă.
A treia formă de nevroză este nevroza
de contact. Omul nu are acces la ceilalţi oameni.
El are o nevoie inconştientă de a se asigura, şi
când ne asigurăm contra ceva - contra lumii de a cărei
agresiune ne temem – noi ne construim un zid de netrecut. Când
un om nu poate stabili contact cu semenii lui şi nu-i lasă
să vină spre el, este întotdeauna semnul unei nevroze
de contact. Cauza ei este cel mai adesea o lipsă de iubire
şi de căldură umană încă din copilărie.
Pentru a se dezvolta normal un copil are aşadar nevoie
de trei lucruri: încurajare, înţelegere şi iubire.
Când acestea lipsesc – din lipsă de intuiţie,
sau poate din neputinţă umană a părinţilor
şi a educatorilor -, se pot produce tulburări care
se repercutează asupra vieţii de adult.
Personalitatea justă, aşa
cum ne-o reprezentăm şi care ar trebui să fie scopul
oricărei educaţii, este cea a unui om care poate să
se afirme, să-şi construiască o existenţă
care să aibă un sens şi să se arate a fi un
membru cu drepturi depline al comunităţii. Trebuie pentru
aceasta o energie, aptitudini, un caracter determinate, şi
un anumit sentiment al valorii, al onoarei, care constă în
a-ţi putea da cuvântul şi a-l putea ţine. Când
realizăm o astfel de personalitate, ce altceva mai rămâne?
Pentru majoritatea în mod obişnuit nimic, căci este
deja extraordinar să posezi aceste calităţi. Ce
altceva să doreşti în plus în această viaţă
decât să fii în siguranţă, să ai un sens de
urmat, să ai iubire şi să te bucuri de ele?
Sursa: Din vol. Karlfried Graf Durckheim-
LE DON DE LA GRACE, pag. 198,
Ed. du ROCHER
Traducerea îmi apartine, V.J.