Toate exerciţiile de linişte vizează
acelaşi scop: a-l ancora
durabil pe om în această Unitate a profunzimii care,
pe arierplanul rupturii depăşite, între eu şi
obiect, face să se nască în el experienţa armoniei.
După cum absenţa acesteia este sinonimă cu
tensiunea şi cu tulburarea interioară, prezenţa
ei trăită corespunde în noi „marii linişti”
care anunţă FIINŢA şi Viaţa. Fiecare
exerciţiu este deci înainte de toate practică a
liniştii şi, în sine, orice exerciţiu de linişte
tinde spre experienţa de unison cu Totul.
Întreaga existenţă a japonezului
este parcursă de practica liniştii interioare. Ea
îşi găseşte forma ei cea mai înaltă în
exerciţiile de meditaţie ale călugărilor
Zen. Ele sunt respectate în toate şcolile de maeştri
şi pentru tot poporul ele fac parte şi din cotidian.
Ele se situează deci la trei nivele: la cel mai înalt,
ele sunt direct legate de lucrarea (munca) de eliberare şi
îl pregătesc pe om pentru marea iluminare(satori). Practicate
la maeştri, în şcoli, ele sunt punctul de plecare
şi baza de antrenament a unei performanţe determinante.
Pentru popor, ele fondează întreaga lui manieră
de a trăi şi este poate trăsătura cea
mai caracteristică a culturii japoneze de a vedea cum
toate funcţiile cotidiene devin obiect de exerciţiu.
Toate sunt axate pe practica liniştii.
Exerciţiul fundamental se prezintă
sub trei aspecte: imobilitatea corpului, exerciţiul respiraţiei,
exerciţiul centrului.
- EXERCIŢIUL
IMOBILITĂŢII CORPULUI
Practica imobilităţii corpului! Aceste
cuvinte evocă imaginea călugărilor şi
a sfinţilor din Orient aşezaţi, cu picioarele
încrucişate sau în orice altă postură, petrecând
ore întregi, zile, săptămâni sau chiar ani fără
a se mişca. La această idee nu ne putem împiedica
să nu ne întrebăm dacă faptul de a-ţi
impune o asemenea atitudine de completă lenevie nu deturnează
viaţa de la sensul ei. Noi avem impresia că dedicându-ne
acestei practici îi furăm timpul lui Dumnezeu. Orientalul
vede lucrurile altfel. A se abandona liniştii corpului
sau a spiritului nu înseamnă pentru el a-i fura timpul
lui Dumnezeu ci, din contră, înseamnă a-l da Divinului
pentru ca acesta să devină în noi realitate.
A face liniştea corpului, a sufletului şi a spiritului
nu înseamnă a sta trândav. Aceasta reprezintă, în
disciplina întoarcerii la viaţa veritabilă, o muncă
foarte dură. Căci ceea ce este în afara realului,
este a te lăsa tulburat profund de o atitudine de tensiune
între eu şi obiect. Calea liniştii este cea a Vieţii
care se maturizează.
Deplina imobilitate corporală ne pare
un curios mijloc de maturizare şi pentru că nu ne
putem imagina un elan al sufletului care să nu fie legat
de o muncă a spiritului. În plus, a afirma despre un
exerciţiu pur fizic că poate avea o importanţă
atât de esenţială se opune vederilor noastre despre
demnitatea sufletului şi a spiritului. Noi suntem aici
victimele unei stări de „eu” care constrânge care
a transformat unitatea noastră primitivă în doli
poli opuşi, corpul şi spiritul. Această
divizare domneşte atât de puternic asupra conştiinţei
noastre încât unitatea primitivă a corpului şi a
sufletului ne apare când ca un paradis îndepărtat, când
ca un simplu postulat teoretic. Ne aflăm astăzi
în căutarea unităţii originare care este fondul
esenţial al oricărei vieţi umane. Totuşi,
ca şi orbiţi, ezităm să pătrundem
în spaţiile infinite care se deschid din nou ochilor
noştri când aceştia se închid pentru lumina care
disociază a conştiinţei eului. Deşi diviziunea
între corp şi suflet îi este familiară, orientalul
nu a pierdut, datorită luminii, mai bine păstrate
la el, din conştiinţa lui profundă, contactul
viu cu unitatea lui originară. De altfel, el a văzut
totdeauna în practica imobilităţii pe cea a liniştii
interioare în sânul Unităţii. Acest exerciţiu
nu atinge deci periferia, ceea ce se află în jurul centrului,
ci însuşi centrul unităţii profunde, proprie
Fiinţei noastre de om.
Aşa încât trebuie să explicăm
pentru ce, peste tot în Orient, şi în special în această
Japonie năpădită de tensiunea activităţilor
ei de corp şi de spirit, întâlnim atât de des oameni
care se străduiesc la un calm absolut al corpului. Este
impresionant până la ce punct pot ei să rămână
nemişcaţi. Timp de ore întregi, bărbaţi
şi femei, bătrâni şi tineri, par să utilizeze
cu bucurie orice ocazie de a se exersa în perfecta imobilitate.
Ce se întâmplă în acest timp? Este greu
de descris în cuvinte. Totuşi, cel care şi-a dat
osteneala să practice, fie şi numai timp de câteva
săptămâni, o jumătate de oră pe zi de
imobilitate va trăi impresii interesante. Experienţele
pe care le va face nu vor fi doar singulare. Dacă posedă
sensibilitatea perceptivă necesară, influenţa
va fi atât de mare încât îl va angaja să nu mai renunţe
la exerciţiu. La început va fi îngrozit de turbulenţele
care îl locuiesc, de mişcarea nenumăratelor sentimente
contradictorii, de fuga ideilor şi a imaginilor inoportune
şi fără coerenţă. El se va vedea
invadat de o agitaţie impulsivă care ameninţă
calmul abia cucerit. Numeroase voci se vor ridica în el şi
abisuri se vor deschide în subconştientul său. Dar
dacă nu se dă bătut – şi pentru aceasta
îi trebuie credinţă şi răbdare – el va
simţi cum încet-încet tumultul interior se evaporă,
nu din cauza oboselii sau pentru că începe să adoarmă,
ci pentru că, odată cu imobilitatea corpului, pătrunde
în el această profunzime a Fiinţei noastre esenţiale,
prezentă în noi dincolo de imagini şi de idei, de
mişcarea pulsiunilor, a tensiunilor dintre eu şi
obiect, şi a cărei unitate conţine şi
depăşeşte toate lucrurile.
Tocmai această unitate cu profunzimea
este importantă aici. În măsura în care, în deplină
luciditate, el devine una cu ea, el atinge un plan interior
care îl ridică mai presus de orice nelinişte, mai
presus de limitările multiplului şi al contrariilor;
căci nivelul de conştiinţă care se dezvoltă
aici este nu coborât, ci ridicat. El ajunge încet-încet la
o stare în care amplitudinea contradicţiilor şi
a limitelor, inerente existenţei umane, se modifică
într-un sens mai sănătos. Pulsiuni şi sens,
suflet şi spirit, Sine şi lume îşi au baza
într-o Unitate care le adună şi le protejează.
Ea le face inaccesibile tendinţelor invadatoare ale egocentrismului
care tulbură armonia Totului.
Astfel, continuat cu perseverenţă,
în postura justă, exerciţiul de perfectă imobilitate
a corpului aduce, chiar şi în afara momentelor în care
se practică, posedarea unei dimensiuni complet noi de
profunzime. Dacă exerciţiul este prelungit
timp de ani întregi, el generează o stare de spirit,
o atitudine spirituală, pe care viaţa agitată
a eului ataşat de obiect nu mai poate să o tulbure.
Chiar şi în schimbările şi convulsiile din
care este făcută existenţa, discipolul resimte
pacea şi armonia. Când liniştea din profunzimi urcă
la suprafaţă, Viaţa se reflectă acolo
aşa cum este fără alterare şi face să
se recunoască în orice lucru legea esenţială.
- EXERCIŢIUL
RESPIRAŢIEI
Exerciţiul respiraţiei şi cel
al imobilităţii corpului sunt absolut inseparabile.
Şi la noi se vorbeşte tot mai mult despre respiraţie.
În majoritatea timpului este vorba, în şcolile în care
se lucrează asupra ei, de a spori vigoarea şi rezistenţa
elevului datorită regularităţii şi amplorii
sporite a suflului lui. Sau se încearcă astfel angajarea
unui subiect constant crispat pe calea destinderii. Exerciţiul
oriental al respiraţiei nu tinde să obţină
nici o mai bună rezistenţă la efort, nici relaxarea
de crampe tenace. Capacitatea de a menţine un bun tonus,
ca cea a unei destinderi juste, se bazează pe un al treilea
element şi acesta poartă spre o cu totul altă
experienţă.
Dacă încercăm să ne observăm
respiraţia naturală şi să o facem conştientă,
vom remarca – cu mai mult sau mai puţină surprindere
– că simplul fapt de a fi supravegheată tulbură
deja această respiraţie şi o împiedică
să fie naturală. După ce vom fi regăsit
calmul, vom vedea apoi că fiecare gând, fiecare imagine,
trezirea unui sentiment, tulbură un ritm respirator liniştit.
Este important deci să se obţină, să se
înveţe a se păstra constant, într-o stare de trezire
interioară, un ritm respirator perfect. Pot exista şi
există numeroase metode ce tind spre acest scop. Dar
rezultatul depinde mai puţin de o metodă cât de
perseverenţa cu care se practică exerciţiul.
Este vorba, încă o dată, de acelaşi
lucru: trebuie atins, în deplină trezire, absenţa
eului prin care, eliberat din diviziunea dintre subiect şi
obiect care domină de obicei conştiinţa, omul
regăseşte în destindere, fericirea unităţii
lui esenţiale. El poate atunci să întâlnească
acolo plenitudinea unei experienţe decisive: „Nu eu respir,
aceasta respiră în mine şi, în integrarea corpului
şi a sufletului, eu particip pur şi simplu la Unitate.”
În clipa în care, în mod constant treaz pentru respiraţie,
eul renunţă la supremaţia lui, omul se simte
liber de contradicţii şi de limitele generate şi
fixate de acest eu care, până atunci, păstra sub
influenţa lui viaţa lui fizică şi spirituală.
Existenţa lui în corp, cu barierele şi convenţiile
care închideau, dispar puţin câte puţin, sau uneori
brusc, în infinitul FIINŢEI. El se deschide atunci pentru
liniştea Vieţii celei mai mari. În timp ce, până
atunci, el se simţea un simplu val şi încerca în
mod disperat să se menţină prin suişurile
şi coborâşurile lui, el pare să fi ajuns deodată
la conştiinţa de a fi marea care se manifestă,
mereu aceeaşi, în val cât şi în totalitate.
Din nou, ceea ce se percepe, se simte, se gustă
este unitatea fundamentală. La început din când în când.
Apoi, în măsura în care debutantul progresează,
experienţa câştigă în stabilitate. Ea se înrădăcinează
într-o atitudine constantă aşa încât omul devine
tot mai capabil să-şi păstreze în cotidian
pacea din adânc. Şi eficacitatea? (Ca buni occidentali,
suntem mereu tentaţi să punem această întrebare).
Ea nu a diminuat, ci, din contră, a sporit. Căci,
fiind surmontată dominaţia exclusivă a eului,
omul scapă de risipa de energie pe care tensiunea eu-obiect
o introduce în economia sa vitală. Cu experienţa
„adâncului” trezit în el prin Fiinţa lui esenţială,
încrederea lui în sine creşte. Nevoia de securitate diminuează,
comportamentul devine tot mai spontan şi elanurile inimii
pot să se dezvolte fără constrângere.
Toată lumea în Japonia practică exerciţii
respiratorii. La nivelul spiritual cel mai elevat, este o
tradiţie constantă. Ele formează exerciţiul
fundamental al tuturor artelor învăţate de maeştri
şi sunt practicate foarte natural şi de menajeră
şi de omul profesional activ. Desigur, ţăranul
şi muncitorul care îl practică din copilărie
nu vor căuta deloc să-l explice şi nici nu
vor avea dorinţa să vorbească despre el. Dar
orice persoană care a avut şansa să lucreze
mult timp sub o bună îndrumare va recunoaşte peste
tot pe omul iniţiat în această formare.
[…]
- EXERCIŢIUL “CENTRULUI”
Când vorbim despre centru, noi ne gândim la
un cerc, cu punctul lui central, şi la relaţia dintre
acest punct şi circumferinţă, adică periferia.
Aceasta este, prin raport cu el, suprafaţa şi exteriorul;
centrul, în schimb, este interiorul şi profunzimea. Toate
punctele periferiei tind concentric spre mijloc. Văzute
de acesta ele sunt excentrice. De la centru spre periferie
se exercită o mişcare centrifugă, de la periferie
spre centru o mişcare centripetă. Periferia poate
fi animată de o mişcare giratorie. Cu toate aceste
mişcări, centrul rămâne imobil şi totuşi
el menţine ansamblul. Toate aceste aspecte se pot aplica
la ceea ce trăim în exerciţiul „centrului”. Se poate
spune, de exemplu, despre cineva că este bine „centrat”
sau, din contră, în afara centrului său. În primul
caz aceasta înseamnă că el este în armonie cu el
însuşi şi trăieşte prin centrul său.
În al doilea caz există o perturbare a echilibrului.
Ea coincide cu ocultarea Fiinţei lui esenţiale şi
riscă să se piardă pe sine. Fiecare dintre
noi posedă propria lui formulă de mişcare centrifugă
şi centripetă. Faptul că acest ritm personal
depinde de centru şi nu de periferie pare evident pentru
toţi.
Când începem să lucrăm aceste exerciţii,
o facem în starea de spirit în care începem orice lucru:
micul eu determină starea noastră de subiect
şi, fidel naturii lui, el fixează şi defineşte
obiectul „pus în faţa lui” (Gegenstand). O experienţă
dezagreabilă ne aşteaptă aici. În această
căutare a interiorităţii noastre, cu cât încercăm
mai mult, potrivit obiceiului de a defini al eului, să
facem din el un obiect, fixat în mod obiectiv, cu atât starea
la care duce căutarea devine mai penibilă căci
orice viaţă pare atunci a încremeni. Ca niciodată
până atunci, noi vedem cât de mult periculoasele forţe
ale eului reduc plenitudinea şi suflul Vieţii la
un fapt, la un simplu lucru. Problema nu este aici de a şti
dacă, această capacitate de a defini este o dată-rădăcină
a spiritului uman şi a puterii lui creatoare de forme
juste.
Luăm în considerare pentru moment numai
aspectul negativ: omul, încremenit în atitudinea eului, este
prins în jocul lui de oglindă şi se reflectă
pe sine însuşi. Or, omul este, în sine, nu numai acest
eu, ci mult mai mult. Când, faţă în faţă
cu sine în acest exerciţiu, el consideră în mod
serios egoul ca punctul lui central, el simte orice viaţă
oprindu-se în el. Debutantul, care are impresia că nu
mai poate ieşi din această rigiditate a eului, resimte
adesea angoasă. Este imposibil de explicat aici în detaliu
cum, suportând-o, această stare dureroasă
poate fi surmontată şi, puţin câte puţin,
depăşită. Esenţial este întotdeauna ca
elevul să ajungă să abandoneze complet micul
lui eu ca subiect al acestei căutări a centrului.
Dacă el reuşeşte aceasta, în stare de atenţie
trează meditativă (şi nu de concentrare), el
poate simţi deodată această rigiditate relaxându-se
şi o destindere îndreptându-l spre un nou centru
diferit de precedentul. Acesta din urmă nu era altul,
de fapt, decât eul identic lui însuşi şi reflectându-se
în propria identitate încremenită. El simte atunci ca
centru al Fiinţei lui esenţiale ceva mult mai
mult decât acest eu, mult mai mult decât „el însuşi”,
şi când ajunge la aceasta el simte că, subit, totul
în el se ordonează şi se integrează, în mod
armonios, dincolo de orice tensiune dintre eu şi obiect,
la unisonul unei Unităţi care vibrează şi
respiră cu FIINŢA Universului.
Noi toţi cunoaştem ceva din această
stare. Sunt clipele fugitive în care ne simţim subit
lăuntric asemenea unei „sfere perfect rotunde”, în care
reuşim fără cel mai mic efort toate sarcinile
întâlnite, sau când situaţii, de obicei neliniştitoare,
nu ajung să ne zdruncine echilibrul. Toate se aranjează
de la sine şi se organizează cel mai bine. Pe
de altă parte, această stare de seninătate
destinsă ne face capabili să rezolvăm cu o
uşurinţă deplină probleme care ar fi trebuit
să ne înnebunească. În momentul în care, deodată,
ne asaltează un gând sau un sentiment care sparge această
„sferă”, ne pomenim aruncaţi înapoi în tensiunea
descentralizatoare dintre eu şi obiectul lui. Ne trebuie
atunci o „concentrare” a voinţei pentru a ne ajuta să
dominăm tracasările momentului. Pentru că,
după ce am trăit, ca pe un dar al întâmplării,
momente trecătoare preafericite – a căror importanţă
ne scapă mereu – influenţa periferiei a reluat locul
Vieţii venite din profunzimi. Exerciţiul centrului
are în vedere tocmai să ne facă să luăm
intim cunoştinţă de această experienţă
şi să ne menţinem în ea. Pentru a folosi o
imagine a lui Meister Eckhart, este exerciţiul care constă
în a „deveni balamaua care, în timp ce uşa se mişcă
şi se deschide, ea, balamaua, rămâne imobilă”.
Această imagine „pică la fix”, îmi spun japonezii,
şi atinge exact inima experienţei din cursul acestui
exerciţiu.
Exerciţiul centrului, inseparabil de cel
al imobilităţii şi al respiraţiei, este
şi în inima educaţiei japoneze. Un termen desemnează
la ei acest centru fizico-psihic, este cel de Hara.
Numeroasele noţiuni din care face el parte arată
ce loc ocupă acesta în conştiinţa lor. Unele
şcoli fac, din acest singur centru, obiectul exerciţiilor
lor şi nu există artă, practicată de maeştrii
japonezi, care să nu îl considere ca şi condiţia
indispensabilă a oricărei reuşite. „Centrul
Fiinţei” perceput, simţit în această experienţă,
nu este altceva, de fapt, în ochii japonezilor decât această
Unitate a Vieţii care poartă, guvernează,
structurează şi protejează orice lucru. Conştiinţa
noastră ordinară(obişnuită) ne separă
de ea: a o regăsi este adevăratul scop al exerciţiilor
imobilităţii corpului, al respiraţiei şi
al centrului.
Iată deci expuse exerciţiile fundamentale
de linişte şi de pace interioară. Ele aparţin
,aşa cum am spus, poporului japonez întreg. El le practică
neîncetat, în mod mai mult sau mai puţin conştient.
Când unii uită aceasta, ei sunt mobilizaţi, în toate
domeniile vieţii, de exemplul sau de învăţătura
maeştrilor lor. Orice japonez cunoaşte, de o manieră
sau alta, acest centru-cheie care deschide toate porţile
Vieţii. Ei ştiu că oceanul este cel care ridică
şi poartă şi valurile. Ei cunosc în sfârşit
calma oglindă a profunzimii în care orice lucru se reflectă
la locul lui.