KARLFRIED GRAF DURCKHEIM
SPRE
VIAŢA INIŢIATICĂ
A MEDITA
PENTRU CE şi CUM
Notã din 5
iulie 2022
Urmare a unei sesizãri amiabile de încãlcare
de copyright
am redus sau sters complet o multime de texte postate,
inclusiv din cele traduse de mine si inexistente în româneste.
Asa e corect.
Cuvânt înainte
Această carte gravitează în jurul unei
chestiuni unice: accesul la experienţa FIINŢEI supranaturale,
divine, experienţă pe care se sprijină orice sentiment
religios viu si a cãrei absenţă privează
de viaţă pe orice religie. În jurul acestei chestiuni,
numeroase probleme, de ordin uman în general, psihologic şi
teologic în particular, rămân nerezolvate. Noi nu le vom
aprofunda. Este vorba aici de o deschidere spre experienţa
Celui cu totul Altul, cea a transcendenţei imanente din
noi, şi de o transformare care este scopul,
promisiunea şi vocaţia născute din experienţă.
Această lucrare îi va atinge aşadar,
prin forţa lucrurilor, numai pe cei pe care Cel cu totul
Altul i-a atins, fie printr-o mare experienţă, fie
printr-un scurt contact cu Fiinţa, fie pur şi simplu
printr-un presentiment sau o aspiraţie.
Todtmoos-Rutte, martie 1976.
Karlfried
Graf Durckheim
PRIMA
PARTE
A MEDITA – PENTRU CE ?
CAPITOLUL
I
DE LA TIMPURILE MODERNE LA ERA CEA
NOUĂ
1. Neliniştea
esenţială
Apelul la meditaţie dezvăluie o triplă
problemă: universală, istorică, personală.
Problema universală priveşte angoasa
care îl cuprinde pe om atunci când adaptarea lui la lume a devenit
atât de totală încât aceasta îl conduce la un impas al
Fiinţei lui esenţiale.
Problema istorică se raportează la
neliniştea timpului nostru. Atunci când viaţa întreagă
este polarizată (aşa cum este cazul astăzi) spre
stăpânirea cunoaşterii raţionale, a tehnicii
şi a organizării, o angoasă esenţială
atinge nucleul omului, individualitatea lui creatoare, insesizabilă
raţiunii.
În sfârşit, ajuns la o anumită etapă
a dezvoltării lui individuale, omul se află în faţa
propriei sale probleme. Este momentul în care descoperă
că captivitatea lui totală, în mijlocul vieţii
condiţionate de timp şi spaţiu, sufocă Fiinţa
esenţială din el, absolutul, care este dincolo de
spaţio-temporal. Problema universală şi problema
istorică devin aici nelinişte personală.
Apelul la meditaţie corespunde unui reviriment
indispensabil pentru ieşirea din această triplă
strâmtorare. Astfel înţeleasă, ea este calea eliberării.
Cu toate acestea, singurii care sunt atinşi de problema
universală, în relativitatea ei istorică contemporană,
sunt oamenii maturizaţi prin experienţa unei deznădejdi
venite din Fiinţa lor esenţială. Este vorba desigur
de o mică fracţiune din umanitate.
Pentru ca să se coacă fructul oricărei
munci meditative, trebuie ca cel care meditează să
fie capabil să răspundă la două întrebări:
pentru ce să medităm şi cum să medităm?
El trebuie să distingă limpede scopul meditaţiei
şi să reia cunoştinţă în fiecare zi
de acest scop. Şi, printr-un exerciţiu perseverent,
el are nevoie să stăpânească o tehnică,
să facă din ea o a doua natură a sa care să-i
devină atât de instinctivă ca şi respiraţia.
A MEDITA: A PRACTICA FĂRĂ ÎNTRERUPERE
2. A
medita : exerciţiu iniţiatic
Meditaţia, sub această etichetă
putem înţelege şi practica mai multe lucruri: exerciţii
de tăcere şi liniştire, sau meditaţia, exerciţiu
de reculegere şi de interiorizare destinat să pătrundă
conţinutul profund al unui text sau al unei imagini sacre.
Se poate medita pentru a reanima şi regenera credinţa
tradiţională. Toate acestea sunt fără îndoială
bune. Dar meditaţia poate şi trebuie să fie cu
totul altceva: instrumentul unei străpungeri spre Fiinţa
esenţială. Sensul meditaţiei este atunci cel
al unui exerciţiu iniţiatic.
A iniţia semnifică: a deschide poarta
misterului. Noi suntem noi înşine acest mister în Fiinţa
noastră esenţială care este modul în care VIAŢA
divină trăieşte în noi şi în orice lucru,
şi tinde să ia formă, prin noi, în lume. Fiinţa
esenţială nu este o simplă idee, un simplu obiect
de credinţă. Ea nu este nici produsul unei imaginaţii
pioase. Ci ea este conţinutul unei experienţe care
nu posedă numai o valoare empirică, ci şi un
caracter de revelaţie.
Fiinţa esenţială, cu care exerciţiul
şi viaţa iniţiatică caută unitatea,
nu este „ceva” ce poate fi găsit ca obiect. Ea este, ca
orice transcendenţă , dincolo de insesizabil. În pofida
experienţelor, al căror caracter supranatural şi
forţă transformatoare fac să se presimtă
ceea ce numim Fiinţa esenţială, aceasta din urmă
rămâne un mister, un mister care se retrage şi tace
atunci când căutăm să-l cuprindem. Orice credinţă
religioasă implică o atitudine de abandonare a inimii
în care misterul vorbeşte pentru că nu încercăm
să-l descifrăm. A ne uni cu Fiinţa esenţială
înseamnă a ne uni cu misterul. Omul trebuie ca mai întâi
să fie capabil să suporte ca lumea în care trăieşte
să dispară în noaptea conştiinţei lui pentru
a fi atins de lumina marelui secret. Până la pragul acestei
experienţe drumul este lung: contactele sau experienţele
Fiinţei, a căror forţă îl bulversează
pe om şi îl transformă o clipă nu trebuie să
ne facă să ne facem iluzii aici: ele sunt numai un
pas pe calea cea mare.
Meditaţia, ca exerciţiu iniţiatic
ce tinde spre străpungerea (breşa) Fiinţei esenţiale
şi spre o viaţă care să-i permită să
ia formă în lume, este singura despre care va fi vorba
aici. Meditaţia şi viaţa meditativă sunt
răspunsul ascultător la marele metanoeite.
Căci „metanoeite” înseamnă mai mult decât trecerea
de la o existenţă egocentrică la o viaţă
altruistă, generatoare de iubire. Ea implică detaşarea
de o existenţă orientată exclusiv spre necesităţile,
exigenţele şi frumuseţea lumii profane, pentru
libertatea unei vieţi orientate exclusiv spre manifestarea
FIINŢEI divine.
Breşa spre această Fiinţa esenţială,
datorită unei experienţe primite cu seriozitate, este
evenimentul capital al epocii noastre, cel prin care era cea
nouă ia locul timpurilor moderne. Este momentul în care
omul nu mai resimte apelul la o viaţă conformă
cu exigenţa divină ca pe o datorie impusă din
exterior, ci ca pe împlinirea unei promisiuni trezite în el.
O viaţă conformă cu divinul nu este o ideologie
care să comporte o alternativă. Este realizarea Sinelui
său veritabil pentru om. Nu toţi au partea de aceasta.
Totuşi, cei a căror maturitate atinge pragul acestei
breşe sunt mult mai mulţi decât se crede de obicei.
Ei reclamă un ghid care să-i îndrume spre realizarea
Sinelui.
Odată cu progresul evoluţiei iniţiatice,
se produce şi o revoluţie totală a conştiinţei
realului. Ea priveşte relaţia dintre micimea şi
finitudinea umană şi măreţia infinită
a FIINŢEI. Dezvoltându-şi capacităţile raţionale,
omul a aruncat realitatea supranaturalului înapoi, în domeniul
credinţelor naive. Faptul de a se simţi un fir minuscul
de praf, în univers, nu l-a împiedicat să se lase în voia
megalomaniei conştiinţei lui raţionale. Astăzi,
totuşi, aceasta începe să se clatine. O umilitate
foarte diferită de simţul micimii lui în mijlocul
cosmosului explorat se naşte din progresul iniţiatic,
căci noii conştiinţe i se dezvăluie realitatea
unei măreţii infinite. Participarea finitudinii umane
la această măreţie infinită devine atunci
măreţia omului însuşi. Conştiinţa unităţii
lui cu această realitate îl deschide, într-un sens foarte
nou, unei experienţe, unei cunoaşteri şi unei
realizări de sine.
A medita vrea să spună a se transforma.
Cel care trăia numai după natura sa, orientat înainte
de toate spre lumea contingentă, se transformă într-un
om nou, conştient ancorat în Fiinţa lui esenţială.
El îi poartă în mod liber mărturie în lume prin cunoaştere,
creaţie şi iubire.
3. Meditaţia
iniţiatică : obiect de scandal
Meditaţia, înţeleasă ca un exerciţiu
iniţiatic, îi deranjează pe mulţi oameni. Înainte
de toate pe cel care, în mod neclintit, se încredinţează
încă protecţiei unităţii originare. El n-a
încetat să participe la Totul divin care îmbrăţişează
toate lucrurile. El nu poate înţelege sensul „iniţierii”
întrucât el rămâne pătruns de misterul a cărui
poartă tocmai o deschide iniţierea celor care l-au
pierdut.
Meditaţia, exerciţiu iniţiatic,
îl scandalizează de asemenea şi pe omul care se ţine
cu fermitate de credinţele lui tradiţionale. „Ce mă
interesează pe mine ceea ce mi se povesteşte despre
FIINŢĂ, despre transcendenţă, despre viaţa
supranaturală – eu cred pur şi simplu în Isus Christos
care îmi este prezent în rugăciune şi mă însoţeşte
în orice împrejurare.”
Efortul iniţiatic îi tulbură pe toţi
cei care cred fermitatea credinţei lor ca fiind suficientă
pentru a se dispensa de experienţă. Mai mult: factorul
subiectiv al oricărei experienţe ar putea să
aducă umbrire credinţei lor, să o ameninţe
în însăşi obiectivitatea ei.
Meditaţia, exerciţiu iniţiatic, îi irită
pe cei a căror viziune asupra realităţii îi închide
faţă de experienţa, căutată în meditaţie,
pentru că ei s-au mărginit la limitele raţional
sesizabile. Pentru ei, tot ceea ce depăşeşte
aceste limite este lipsit de realitate: imaginaţie, simplu
sentiment sau credinţă naivă care trec pe lângă
real.
Meditaţia iniţiatică îl deranjează,
în sfârşit, pe omul care crede că se poate dispensa
de o dimensiune superioară. El se simte capabil să-şi
gestioneze viaţa şi exigenţele ei, naturale şi
intelectuale, graţie celor cinci simţuri ale sale,
inteligenţei şi forţei sale mentale. Lui îi este
suficient să-şi facă drumul în viaţă
prin propriile sale mijloace şi să servească
societatea, cu altruism, printr-o muncă utilă şi
eficace. Pentru a face aceasta, crede el, nu avem nevoie să
recurgem la o dimensiune transcendentă.
Este nevoie de un anumit
grad de evoluţie şi de un anumit dar pentru a lua în
serios meditaţia iniţiatică, pentru a progresa
în ea şi a realiza această lucrare asupra sa: trebuie
ca omul să fie capabil să perceapă supranaturalul.
MEDITAŢIA: ÎMPLINIRE SAU SCANDAL
Sursa: Fragmente traduse din volumul:
KARLFRIED GRAF DURCKHEIM -
MEDITER. POURQUOI ET COMMENT,
Sixieme edition
Le Courrier du Livre, 1987, PARIS,
Traducerea Viorica Juncan.