Viaţa,
iubirea, moartea
dialog între Jeanne Guesné şi Karlfied Graf Durckheim
Graf Durckheim
o meditaţie extrasă de revista Nouvelles Clés
din cartea
Le 3 e Souffle, de Jeanne Guesné,
ed. Albin Michel
Pr. Durckheim: „Lumea”
întreagă pe care o observăm, şi noi înşine
în sânul ei, pot fi percepute ca o tentativă a infinitului
de a apărea în finit. Fiecare lucru, fiecare floare, fiecare
arbore, fiecare animal, fiecare fiinţă umană, aşa
cum este trăieşte, debordează de forţa vieţii
care se naşte în el şi tinde fără încetare
să apară acolo într-o formă particulară. Noi
suntem chemaţi să fim mărturie noi înşine,
prin ea şi în ea, a acestui „cu totul altul” care, la început
voalat, este destinat să fie manifestat. Pentru cel care
s-a trezit la Cale, o cunoaştere arzătoare îi însufleţeşte
cu pulsaţia ei zilele şi nopţile într-o experienţă
care este o promisiune şi totodatã o misiune.
JEANNE GUESNÉ: Cred
că Cunoaşterea care decurge din experienţa contactului
direct cu Fiinţa în Sine marchează o etapă, un
prag de trecut…
PR. DURCKHEIM: Pentru
cel care scapă pentru o clipă de agitaţia vieţii
cotidiene, şi care la întâlnirea cu natura pe
malul unui râu, în mijlocul pădurii, pe ţărmul
oceanului, se eliberează de tensiunile sale, este sigur că
el poate gusta experienţa minunată de a se simţi
integrat în plenitudinea unei forţe
care izvorăşte din adâncul lui şi care îl regenerează.
În această primă luare de contact cu
transcendenţa, Conştiinţa Fiinţei îi apare
mai net decât prin intermediul valorilor morale şi a diferitelor
credinţe religioase. Chiar şi în erotism şi sexualitate,
există ceva transcendental care face să explodeze carcanul
„conştiinţei care defineşte şi obiectivează”
a eului, şi îi permite să depăşească
limitele sclerozate ale acestui eu hipertrofiat.
Elementele fundamentale ale exerciţiului ţin
de trei aspecte: Atitudine-Respiraţie-Tensiune.
Corpul, ca mijloc de expresie, ne vorbeşte prin „atitudinea”,
determinată de centrul de greutate: hara.
Prin Respiraţie, începem să luăm încet încet cunoştinţă
de corpul „interior” care se deschide şi se închide în ritmul
marelui du-te-vino al suflului Vieţii. Şi prin Tensiunea
justă, ce rezultă dintr-o atitudine justă şi
dintr-o respiraţie justă, învăţăm să
„ne lăsăm în umeri”, şi nu să lăsăm
să cadă umerii. Învăţăm
astfel să „dăm drumul”, adică să ne eliberăm
de autoritatea eului nostru.
JEANNE GUESNÉ: Domnule
Profesor, vorbiţi-ne despre acest „a da drumul”(lâcher
prise) care sucită atâta admiraţie la occidentali.
A da drumul la ce? Prin ce? Este ceva numai fizic?
PR. DURCKHEIM: Este
esenţialmente o mişcare prin care omul se degajează
de lanţul în care s-a prins identificându-se cu eul lui.
A da drumul înseamnă a
ne lăsa pătrunşi, în semiobscuritatea comportamentului
nostru obişnuit, de o nouă conştiinţă
în care totul străluceşte din interior. Vedeţi
dvs, a da drumul „sus” la începutul expiraţiei şi a
te „aşeza” în bazin, sunt două aspecte ale unei singure
şi aceleaşi mişcări. Amintiţi-vă
că nu există nici o boală fizică sau psihică,
a cărei vindecare să nu fie legată de destinderea
naturală a întregului abdomen. A fi
în hara înseamnă a dispune de energia de care avem
nevoie.
Dar să nu uităm că atunci când punem
întrebările „Ce? Unde? Când?”, aceasta înseamnă că
noi suntem prizonieri ai modului gândit conform cu viziunea noastră
obiectivantă despre lume. Or, dacă realitatea veritabilă
trebuie să ne atingă, trebuie să învăţăm
să debarasăm ceea ce o deformează. Există
de asemenea exerciţii prin care omul crede că se angajează
pe cale şi care îl rătăcesc. Aşa sunt faimoasele
exerciţii de respiraţie, de relaxare, de postűri, de meditaţii. Desigur; ele aduc o
eliberare trecătoare a tensiunilor sau a crampelor şi
produc un oarecare calm. Dar în realitate ele nu sunt decât o
amăgire şi întăresc energia eului. Ele nu fac decât
să mărească în el „vechiul om” şi apetitul
lui de a şti şi de a putea. Trebuie să rămânem
vigilenţi. Când eul este prea introvertit sau prea extrovertit,
nici o forţă pământească nu-l va putea elibera
pe om de angoasele lui, de tristeţea lui, nici să-l
ajute să-şi regăsească Credinţa şi
Securitatea în viaţă. Numai hara îi permite contactul
permanent cu Fiinţa.
JEANNE GUESNÉ: Domnule
Profesor, Maestrul este indispensabil căutătorului,
cum să-l întâlnim? Astăzi, şi din ce în ce mai
des, aceste întrebări îi ard pe tineri care se simt instabili
şi fără rădăcini. Ce răspunsuri
le puteţi aduce?
PR. DURCKHEIM: Maturizarea
unui om este imposibilă fără un contact cu centrul
lui cel mai profund: Fiinţa sa Esenţială. La acest
moment, nevoia unei direcţii pe calea interioară devine
deci imperioasă. Omul a ajuns la un impas, credinţele
tradiţionale nu mai sunt un ajutor. Or, trebuie să înţelegem
bine că „Maestrul”, fie că este o idee, o realitate
vie sau un apel interior, semnifică totdeauna viaţa
făcută Om.
Astfel, nu există Maestru decât asociat cu
Calea şi cu elevul. Maestru, Cale, Discipol sunt o trinitate
pe cale spre „Împărăţia” care nu este din această
lume.
JEANNE GUESNÉ: Dvs
insistaţi mult asupra practicării cotidianului ca exerciţiu,
în special asupra practicării harei. Este o noţiune
care merită toată atenţia noastră…
PR. DURCKHEIM: Într-adevăr,
Doamnă, practicarea harei îl eliberează pe om
de dualismul neîncetat dintre corpul şi sufletul lui. Hara
este centrul vital al omului care conţine puterea şi
echilibrul lui. Or, occidentalul, mai ales, trebuie să fie
atent să nu se scufunde într-o spiritualitate idealistă
şi fără substanţă care nu duce nicăieri.
De aceea trebuie să-şi aibă el rădăcina
în centrul lui originar: hara lui. Dar, să adăugăm
imediat că o descriere a lui hara diferă tot
atât de hara veritabilă, după cum explicaţia
apei fierbinţi pe deget este diferită de experienţa
făcută cufundându-l în ea. De multă vreme se cunoaşte
în Orient, şi mai ales în Japonia, importanţa abdomenului.
Să nu uităm că această importanţă
este de asemenea subliniată în imaginile şi sculpturile
omului din epoca romană şi la începutul goticului, chiar
şi imaginile lui Christos şi mai ales cea a lui Christos
în maiestate. Exerciţiul pe calea integrării care conduce
la transcendenţă insistă mult asupra acestuia aspect.
Îl găsim în Japonia în învăţătura şi
în practica harei. În sensul propriu al cuvântului, el
înseamnă „abdomen”. Când omul ajunge
să se ancoreze în hara, el o simte ca pe un spaţiu
în care este reunit cu o putere vitală care îl regenerează.
Pe baza acestei înrădăcinări, el poate lupta, crea,
iubi.
Nimic nu îl bulversează, nimic nu ameninţă
„echilibrul lui viu”, el poate acţiona. Unii oameni posedă
hara în mod natural, am putea spune, şi ei se impun
contemporanilor lor ca de la sine.
Vedeţi dvs, eu l-am întâlnit de două
ori pe generalul de Gaulle, el avea o hara puternică.
Eu am resimţit intensitatea contactului său… Asemenea
oameni marchează timpul lor în mod inexorabil. Primul dar
al harei este o mai bună stabilitate şi o mai
mare „forţă de realizare şi de afirmare”. Al doilea
dar îi conferă „forma adevărată”, proprie fiecărei
fiinţe umane. Dar numai cu cel de-al treilea dar – transparenţa
la „cel cu totul altul”- atingem transcendenţa.
JEANNE GUESNÉ: Vă
referiţi aici la contactul direct cu Fiinţa?
PR. DURCKHEIM: Hara
îl eliberează pe om de toate atitudinile pe care le-a adoptat
în funcţie de rolul lui în viaţă. Atunci, debarasat
de dorinţa care îl constrânge să vrea să pară
mai mult decât ceea ce este, modul lui nou de a fi acolo, pe baza
centrului lui, este prin el însuşi un mijloc de comunicare
cu sprijinul forţelor profunde. Să facem experienţa
împreună. Să ne părăsim poziţia bună
pe care o avem în acest moment. (Eram şi unul şi celălalt
aşezaţi pe scaune). Să ne prăbuşim puţin
în noi înşine fără prezenţă de sine,
deformaţi oarecum. Simţiţi această impresie
de a fi fără viaţă? Inert?... Şi acum,
să adoptăm atitudinea contrară: bombăm pieptul,
retragem abdomenul, ne simţim un şef… Micul eu şi-a
reluat toată aroganţa lui, el exultă. Vedeţi
că între aceste două atitudini rele, există o mică
marjă care corespunde „singurei” poziţii care permite
simţirea unei misterioase şi binefăcătoare
vibraţii, atât de lejeră încât nu ştim dacă
ea este în raport cu respiraţia sau cu pulsul – ceea ce de
altfel nu are nici o importanţă. Ceea ce este capital,
este de a percepe această impresie de fericire care se naşte
din această viaţă foarte vibrantă.
JEANNE GUESNÉ: Domnule
Profesor, când am întâlnit învăţătura dvs, în 1962,
odată cu traducerea în franceză a cărţii Hara,
Centre vital de l’homme (ed. Courrier du Livre), am recunoscut
imediat în descrierea pe care o daţi despre „a da drumul”
simultan cu „ancorarea” în hara, atitudinea naturală
a tatălui meu, decedat în 1948. El îi era îndatorat pentru
aceasta unui sârb cu care se împrietenise la Dardanele, cu ocazia
primului război mondial. Pe de altă parte, primul meu
maestru, doamna T., fără nici o pretenţie intelectuală,
poseda hara în cel mai înalt
grad. Simplul fapt de a-i evoca amintirea astăzi mă
face să intru spontan în această energie, adică
să mă leg din nou la rădăcinile mele. Or,
nici tatăl meu, nici doamna T nu cunoşteau cuvântul
hara. Să nu vă spun că dorinţa mea
de a vă întâlni a fost atât de determinată, pe dvs cel
care aduceţi o explicaţie logică acestui „gest”
pe care îl cunoşteam şi pe care îl practicam de mai
bine de douăzeci de ani deja.
Fiind infirmieră (mobilizată)
pe front în timpul celui de-al doilea război mondial, am
asistat de multe ori la moartea răniţilor. Era vorba
întotdeauna de oameni tineri, sănătoşi, loviţi
brutal în integritatea lor vitală. De fiecare dată,
simţeam preludiul sfârşitului existenţei lor, prin
„lăsarea” din susul umerilor care îi „dezbrăca” mental,
umplîndu-i de un calm religios. Cel care „pleca” era un ”altul”…
Ce credeţi despre aceasta?
PR. DURCKHEIM: Sunt
foarte interesat de constatarea dvs. este foarte important pentru
un om să-şi „trăiască” moartea sa. Este clipa
crucială în care el va pătrunde în misterul vieţii,
în infinitul supra-pământesc. Aţi remarcat că simţeaţi
„lăsarea umerilor” ca pe o eliberare de eul care împresoară
Fiinţa?
JEANNE GUESNÉ: Într-adevăr,
exact aşa este. Faţa lor se destindea şi privirea
lor părea iluminată de o stranie lumină. Întotdeauna
îi ţineam de mână, ca un ultim contact, dar în tăcere…
Ce putem face în această clipă? Dacă nu să
fim acolo ca o rugăciune silenţioasă…
PR. DURCKHEIM: Ştiţi,
moartea este întoarcerea la Viaţa de unde venim. Pe tot timpul
existenţei noastre, ea nu ne-a părăsit niciodată,
dar noi suntem inconştienţi de aceasta. Viaţa transcende
moartea care pune capăt existenţei numai. La sfârşitul
vieţii sale, ca şi la naşterea sa, omul are nevoie
de un ajutor, şi cel care simte această nevoie trebuie
să-i răspundă, fie că îl cunoaşte pe
acest om, fie că nu îl cunoaşte. Dar să-şi
amintească că în nici un caz nu poate fi vorba de mici
semne de milă, de aşa-zise minciuni pioase. Cel care
îl asistă pe un muribund trebuie să se simtă una
cu el în fiinţa interioară. Este, fără îndoială,
momentul cel mai important al Vieţii lui. Să nu-i furăm
moartea. Să-l ajutăm să se abandoneze în deplină
încredere valului de iubire infinită care urmează să-l
primească.
Aveţi dreptate, atingerea mâinii este foarte
importantă. Prin acest contact trece semnul unei apartenenţe
comune, Prezenţa fiinţei esenţiale care ne uneşte
pe toţi. Această prezenţă simţită
datorită „transparenţei” clipei sfârşitului se
exprimă în acest calm şi această transfigurare
a feţei şi a privirii care precedă moartea şi
pe care o percepeaţi prin „uniunea esenţei dvs cu esenţa
celui care pleca”. Strălucirea este limbajul Fiinţei,
ea nu se localizează; astfel ea nu poate fi percepută.
Lumina sa este un fel de reflex al Infinitului.
JEANNE GUESNÉ: Cuvintele
dvs sunt foarte dulci inimii mele. Ele mă fac să retrăiesc
moartea mamei mele pe care am asistat-o de la primul semn al plecării
ei. Ea a fost întotdeauna foarte angoasată de scadenţa
inexorabilă şi eu aveam obiceiul să o liniştesc,
respingând-o pentru mai târziu…
Când, deodată, cu o
voce schimbată, dar fermă, ea îmi spune: „Voi muri”.
I-am răspuns pe acelaşi ton: „Da, mamă, vei muri”,
şi am fost una cu ea… Foarte rapid, ea nu a mai putut să
înghită, vederea i-a slăbit… A căzut în comă
lent şi din ce în ce mai profund. Agonia s-a prelungit toată
noaptea şi o parte din ziua următoare, marcată
de gâfâiala respiraţiei ei scurte şi ritmate.
În faţa feţei ei
palide, din ce în ce mai încordate, am cedat unui impuls profund,
irezistibil şi i-am zis: „Mamă, mai eşti aici,
dacă mă auzi, te rog, fă-mi un semn…” atunci ochii
i s-au deschis şi s-au închis automat peste ochi fără
privire, în care Conştiinţa nu mai apărea… Simultan,
mâinile ei se lăsau în jos şi se ridicau în acelaşi
ritm mecanic…
Am simţit foarte puternic
în mine efortul ei disperat de a-mi răspunde: „Sunt aici”.
Atunci am îmbrăţişat-o cu căldură cerându-i
iertare… pentru cã o reţin… Un pic mai târziu, trăsăturile
ei s-au destins, o umbră uşoară a „vibrat” ridicându-se
de la gâtul ei la faţa ei pe care buzele schiţau un
surâs, umbra a ajuns la frunte apoi a dispărut ca un nor
transparent deasupra capului… Ea îşi părăsise corpul…
O pace foarte blândă domnea în încăpere…
JEANNE GUESNÉ: Domnule
Profesor, unele persoane au, la un moment sau altul, o experienţă
spirituală care uneori chiar se reînnoieşte din loc
în loc; pentru ce, în pofida acestor experienţe, comportamentul
lor obişnuit nu se schimbă? Şi unde se află
atunci interesul acestor experienţe?
PR. DURCKHEIM: Trebuie
să înţelegem bine că în om două forţe
antagoniste sunt la lucru: una este elanul Fiinţei esenţiale
care vrea să se manifeste în lume, cealaltă este despotismul
micului eu care i se opune. El îşi are sediul în spatele
frunţii şi se opune „prezenţei care percepe corpul
în întregimea lui”. A te simţi ancorat în hara este
indispensabil pentru ca conştiinţa cu sediul în cap
să „dea drumul”. Centrul de greutate al omului trebuie imperativ
să se situeze în abdomen, pentru ca ceva să se schimbe
în comportamentul lui.
Numai prin exerciţiu putem găsi Calea
care duce la hara. Sensul exerciţiului
în slujba căii interioare nu este niciodată dobândirea
de informaţii materiale care servesc viaţa cotidiană,
ci realizarea unui nivel de A FI superior.
El nu dă naştere experienţei Fiinţei, el ne
pregăteşte numai să o primim. Vedeţi dvs,
Doamnă, prin confuzia şi agresivitatea
tineretului de azi, prin zgomotul revoltei lui, de fapt răscoala
Fiinţei iese la lumină. Ea vrea să fie recunoscută
şi acceptată. Eu sunt încrezător,
omul redevine atent la înţelepciunea din adâncul lui.
JEANNE GUESNÉ: Domnule
Pofesor, care este pentru dvs diferenţa fundamentală
dintre cultura orientală şi civilizaţia occidentală?
PR. DURCKHEIM: Am putea
spune că orientalul vede sarcina omului în dobândirea maturităţii
sale interioare, în timp ce pentru occidental, elementul esenţial
al vieţii lui este organizarea unei opere valabile în lume…
Una este experienţa interioară a transcendenţei,
cealaltă este acţiunea obiectivă a personalităţii.
Viaţa umană este tensionată între o nostalgie de
eliberare şi vocaţia de a forma lumea. Aceşti doi
poli oferă un subiect constant de diferende între modurile
de gândire occidentale şi orientale. Pericolul oriental este
o aplecare spre nemărginire şi spre disoluţia în
unitatea Totului. Cel al occidentalului, în schimb, este o tendinţă
de a se înţepeni în obiecte şi de a fragmenta Viaţa.
Pentru oriental, calea iniţiatică duce la disoluţia
în marele Tot. Pentru creştinul occidental, eliberat în sfârşit
de fascinaţia eului egocentric, el îl face pe acesta capabil
să manifeste în lume originea sa divină.
JEANNE GUESNÉ: Cuvintele
„transcendenţă” şi „transparenţă” revin
de multe ori pe buzele dvs. De fiecare dată, eu le resimt
foarte puternic în plexus , ca vectori de energie care mă
„reîncarcă”. Discuţia noastră, Domnule Profesor,
nu este ea un exerciţiu, în sensul în care înţelegeţi
dvs experienţa care conduce la tarnsformare?
PR. DURCKHEIM: Vedeţi
dvs, dvs desemnaţi astfel o senzaţie care vă pune
în contact cu „esenţa” dvs. Transcendenţa este o experienţă,
un loc de viaţă din adâncul dvs. Fiinţa astăzi
îşi are locul ei în experienţa umană. A
venit timpul pentru om să se deschidă experienţei
unei realităţi, care până în prezent aparţinea
domeniului credinţei. Prin ea trecem noi de la „a cunoaşte”
la „a înţelege”.
Marea experienţă este precedată
de toate micile experienţe ale Fiinţei care sunt ca
nişte lumini pe cale. Ele ne ating în exerciţiul liniştii,
sau al unei meditaţii în care dăm cu adevărat drumul
eului nostru existenţial, dar şi în multe situaţii
din viaţă. Un mod nou de „a fi
acolo” se dezvoltă, care nu îşi are centrul activ în
lumea eului, ci în Fiinţă. Şi din nefericire,
pentru mult timp, ceea ce se dezvăluie într-o luare la cunoştinţă
a Fiinţei, este transformat îndată în ceva obiectiv:
imagine… cuvânt etc. Vrând să se explice, să claseze,
să conceptualizeze, omul denaturează ceea ce a „sesizat”,
şi pierde ceea ce a trăit. Vedeţi dvs, a accepta
să nu înţelegi, a sta nemişcat şi silenţios
sub strălucirea Fiinţei, ne plasează în mişcarea
de transformare care ne face transparenţi Fiinţei noastre.
Şi dacă suntem într-adevăr determinaţi să
ne angajăm pe calea metamorfozei, toate evenimentele pe care
le întâlnim sunt „ocazii” de a practica exerciţiul harei
şi acela de a da drumul eului.
Umbra invada lent biroul profesorului. Ploaia diluviană
care cădea din ajun bătea în geamul ferestrei înguste
a vilei rustice care dădea spre pădure…
Discuţia se termină în linişte.
Sursa: Originalul articolului în limba franceză
pe site-ul revistei Nouvelles Cles:
http://www.nouvellescles.com/article.php3?id_article=577
Traducerea în româneşte Viorica Juncan.