Mgr. Kallistos Ware
(n. 1934)
Autorul: Mgr Kallistos Ware este
profesor emerit la Universitatea Oxford, episcop auxiliar al Marii
Britanii pentru dioceza ortodoxă a Patriarhatului Ecumenic.
Fragmentul de mai jos face parte din omilia rostită în limba
franceză cu ocazia sărbătorii sfântului Serafim
de Sarov din ianuarie 2008.
Sfântul Serafim de Sarov: bucuria şi suferinţa
Există două
apoftegme ale sfântului Serafim de Sarov care m-au impresionat mult
şi în care este rezumată întreaga sa viziune asupra vieţii
spirituale:
1) Când
Duhul Sfânt coboară asupra omului cu plinătatea darurilor
Lui, sufletul omenesc este umplut de o pace indescriptibilă.
2) Fără
suferinţă nu există salvare!
pe care le-a rostit cu ocazia conversaţiilor
sale cu fiul lui spiritual Nikolai Motovilov, discuţie în care
imediat apoi Nikolai a văzut lumina necreată pe faţa
sfântului Serafim.
Aici sfântul Serafim insistă deschis asupra celor două
aspecte esenţiale şi indispensabile ale vieţii creştine:
bucuria şi suferinţa.
Bucuria indescriptibilă a Transfigurării
şi a Învierii, dar şi Ghetsemani şi Crucea. Fără
suferinţe, bucuria noastră devine ceva sentimental şi
nerealist; dar fără bucurie
creştinismul devine doar o grea povară, suportată
cu resemnare.
Vedem foarte clar aceste două aspecte în însăşi
viaţa sfântului Serafim:
1) Bucuria – este evidentă pentru toţi:
- îmbrăcămintea sa de culoare
albă, şi nu neagră cum se obişnuieşte în
viaţa monastică:
- salutul lui care este pascal pe tot
timpul anului: Bucuria mea, Cristos a înviat!
- conversaţia lui cu Nikolai Motovilov,
când faţa lui a strălucit mai tare ca soarele, de o lumină
scânteietoare şi plină de bucurie;
- instrucţiunile adresate călugăriţelor
care sunt sub îndrumarea sa:
- Să nu urmăm
calea descurajării… Cristos a învins totul. L-a înviat pe Adam.
A restaurat-o pe Eva în demnitatea ei. Iar moartea, a omorât-o!
- Bucuria nu este un păcat,
Matuşka, dimpotrivă. Ea alungă oboseala, iar din
oboseala provine descurajarea, nimic nu poate fi mai rău decât
aceasta.
- Când am intrat în mănăstire,
cântam în cor. Se întâmpla adesea că fraţii erau obosiţi,
cântările se resimţeau din cauza aceasta, unii nu veneau
deloc să cânte. Şi eu eram atât de bucuros. Când se adunau
cu toţii, le spuneam ceva năstruşnic şi ei îşi
uitau oboseala. În casa lui Dumnezeu este nepotrivit să vorbeşti
ori să faci ceva rău dar un cuvânt binevoitor, amuzant,
încurajator, nu este un păcat, Matuşka. El ajută
spiritul omului să se menţină într-o bună dispoziţie
în faţa lui Dumnezeu.
Dar în experienţa sfântului Serafim există
şi o altă latură pe care nu trebuie s-o uităm.
El a suferit mult toată viaţa, în corpul şi în sufletul
lui:
- în
timpul rugăciunilor lui el a plâns mult;
- în
schitul lui din pădure, asemenea lui Cristos în deşert,
el a fost asaltat şi ispitit de demon;
- în
timpul miilor de zile şi de nopţi când s-a rugat constant
în picioare sau în genunchi pe o piatră mare şi plată,
sau în cavoul săpat în izba lui, el a intrat efectiv, ca şi
sfântul Siluan Atonitul, în adâncimile infernului;
- după
atacul celor trei hoţi din pădure, a suferit fizic, şi
aceasta definitiv, umblând cu mare greutate, încovoiat, sprijinindu-se
de toiag;
- mai
dureros încă, existau grave neînţelegeri între el şi
egumenul mănăstirii, Nifon, şi astfel a suferit mult
din cauza calomniei şi a acuzaţiilor total nedrepte.
Nu trebuie să subestimăm nici unul, nici
altul din aceste două aspecte ale experienţei sfântului
Serafim: nici bucuria, nici suferinţele lui. Cele două
merg împreună. Aşa cum rostim în fiecare dimineaţă
în utreniile bizantine:
Vedeţi, numai prin Cruce a venit bucuria
la toată lumea.
Prin Cruce, nu există alt mijloc. Viaţa
creştină este o participare simultană la Tabor şi
Golgota.
Când sfântul Serafim spune, în aceste cuvinte memorabile:
Dobândeşte pacea interioară şi
alte mii în jurul tău îşi vor găsi mântuirea.
Trebuie insistat că această pace interioară,
această pace a Duhului Sfânt, este posibilă numai dacă
intrăm deopotrivă în misterul Transfigurării şi
în misterul Crucii, care nu sunt două mistere, ci un singur
mister, integral şi indivizibil.
Aceasta învăţăm din exemplul sfântului
Serafim de Sarov, aceasta ne spune şi apostolul Pavel:
…consideraţi ca fiind pe pragul morţii dar iată că
suntem în viaţă;
ca nişte pedepsiţi dar nu
ucişi;
ca nişte întristaţi dar pururi bucurându-ne;
ca nişte săraci dar pe mulţi îmbogăţind;
ca unii care n-au nimic dar toate le stăpânesc.
(2 Cor. 6,9-10)
Mitropolit Kallistos Ware
Sursa: Revista Le Chemin, nr.78 (primăvara lui
2008);
web:www.centre-bethanie.org
|