Karl Barth (1886-l968), teolog reformat
elveţian, este considerat de mulţi drept cel mai important teolog
al secolului XX. A pus bazele curentului „neo-ortodox" din teologia
protestantă, curent care redescoperea şi accentua câteva dintre
temele tradiţionale ale creştinismului: păcătoşenia
umană, transcendenţa lui Dumnezeu, revelaţia particulară
ca fundament al teologiei. Teologia sa reprezintă, în bună
măsură, o reacţie la teologia liberală, în spiritul
căreia fusese educat în anii studenţiei sale. S-a remarcat şi
în plan social, fiind principalul autor al Declaraţiei de la Barmen,
prin care Biserica Germană respingea orice eventual mandat divin
pretins de un guvern lumesc, inclusiv de cel nazist. Conform cu o exprimare
consacrată, Barth este acela care l-a reaşezat pe Dumnezeu în
cer şi care a redescoperit caracterul ceresc al împărăţiei
lui Dumnezeu. A fost mai întâi pastor într-un orăşel din Elveţia,
iar mai apoi profesor de teologie la Gottingen, Miinster, Bonn şi
Basel.
[…] [77] Creaţia divină reprezintă binefacere divină. Ce ia formă în ea este bunătatea lui Dumnezeu. Dacă nu ar fi fost astfel, ea nu ar fi reprezentat o lucrare a lui Dumnezeu. .. Afirmaţia aceasta nu este făcută în gol, nici nu trebuie făcută cu rezerve, aşa cum se obişnuieşte uneori, ci ea are o importanţă esenţială, deoarece surprinde caracterul propriu al creaţiei, caracter pe care îl dobândeşte prin conexiunea sa cu legământul. Procesul al cărui obiectiv fundamental, aşa cum am aflat din mărturia biblică despre creaţie, este împlinirea mântuirii care culminează în Isus Christos, nu poate consta dintr-o atitudine ostilă sau indiferentă a lui Dumnezeu. El nu poate reprezenta altceva decât binefacere şi numai ca atare poate fi înţeles. . . Creaţia reprezintă un act de binecuvântare fiindcă are, în mod iminent, caracterul unei acţiuni în care bucuria divină, slava şi acceptul divinităţii sunt conferite celui ce este creat. Ceea ce Dumnezeu a creat este astfel bine făcut... Afirmaţia aceasta nu reprezintă un risc nesăbuit; ea nu doar că este permisă, ci ne este chiar impusă. Nu putem înţelege creaţia divină altfel decât ca binefacere, în privinţa aceasta nu suntem liberi să gândim şi să vorbim altfel, sau cu nesiguranţă şi echivoc. Modul creştin de a înţelege creaţia necesită şi implică principiul că actul creaţiei este un act de binefacere. El ne arată că baza şi finalitatea creaţiei divine, fundamentul ei, este bunătatea lui Dumnezeu. El ne arată pacea adusă de faptul că Dumnezeu a separat şi a protejat ceea ce a voit cu adevărat de ceea ce nu a voit, de ceea ce e ireal. Rezultă de aici că Dumnezeu, încă de când je-a adus pe toate la existenţă, a luat o decizie pentru creaţia Sa şi S-a făcut pe Sine răspunzător de ea. Creaţia, aşa cum este ea înţeleasă în creştinism, reprezintă binefacere. . . putem adăuga, ca o explicaţie, că afirmaţia aceasta este implicată şi susţinută de concepţia creştină despre Domnul care numai El poate fi Creatorul aflat la originea tuturor lucrurilor. Cine este acest Domn? Este Dumnezeul lui Israel, Acela care, în Isus Christos, 1-a iubit pe om, 1-a căutat şi 1-a găsit în rătăcirea lui şi 1-a îndrumat către El, îndepărtând de la el osânda dreptei Sale judecăţi, dăruindu-i, prin harul Său, viaţă, promisiunea vieţii veşnice. Dacă Dumnezeu, care Şi-a exprimat şi revelat natura în felul acesta, este Creatorul, El deja Şi-a exprimat şi revelat această natură de Creator atunci când nu a spus „Nu", şi nici „Da şi Nu", ci un „Da" necondiţionat către ceea ce a voit şi a creat. Ce a creat acest Dumnezeu este bun aşa cum este. Numai dacâ-l pierdem din vedere pe acest Dumnezeu şi natura Lui putem spune altfel. [III, l, pp. 330-332] [78] Ne-am referit la subordonarea tuturor creaturilor faţă de finalitatea unică decisă de Dumnezeu însuşi şi, de asemenea, la modul în care toate lucrările Sale, tot ceea ce se întâmplă în lume, se conformează acestei finalităţi. Este limpede că aceste două concepţii implică un statut în-tru-totul relativ al tot ceea ce a fost creat. O creatură căreia Dumnezeu îi conferă propria Sa finalitate şi propriile Sale obiective reprezintă ceva ce îşi găseşte sensul de a fi în exteriorul său. O astfel de creatură nu se mişcă în cerc, ci urmează un destin care i-a fost hotărât din exterior, un destin a cărui împlinire nu poate decât s-o aştepte în timp ce îşi ^plineşte propriile sale lucrări. In sensul cel mai strict, creaţia reprezintă doar o etapă pregătitoare, doar o etapă a unui proces. Creatura însăşi nu poate să decidă nici de ce se mişcă şi nici încotro se în-dreaptă. Decizia aceasta îi aparţine lui Dumnezeu, Cel care guvernează creatura. Lucrările Sale sunt cele care determină ce este real, ce este de o importanţă ultimă în cele ce se petrec în lume. într-un anume sens, aceasta reprezintă o relativizare a statutului creaturii, o relativizare „pe verticală". Dumnezeu coordonează diferitele evenimente, diferitele lucrări şi realizări ale subiecţilor individuali creaţi. Fiecăruia el îi atribuie locul şi timpul său propriu, în relaţie cu tot restul. Aceasta înseamnă că putem vorbi despre semnificaţia fiecărui lucru numai în lumina conexiunii sale cu toate celelalte lucruri. Un obiect individual este ca un cuvânt sau ca o propoziţie într-un context: ele sunt indispensabile contextului respectiv, dar numai în acel context pot să spună ceea ce intenţionează cu adevărat să spună, numai în acel context pot fi citite şi înţelese corect. Aceasta reprezintă, într-un anume sens, relativizarea „pe orizontală" a tuturor creaturilor. Dar trebuie să fim mai precişi. Această dublă relativizare a creaturii se datorează faptului că ea este raportată la guvernarea exercitată de Dumnezeu. Dumnezeu este Acela care-i atribuie fiecărei creaturi finalitatea şi obiectivele, în felul acesta El subordonează toate creaturile planului Sau şi, în cadrul acestui plan, coordonează într-o totalitate toate finalităţile şi eforturile creaturilor. Din această perspectivă, toate creaturile şi toate evenimentele ce se petrec în lume sunt hărăzite unei poziţii inferioare, de relativitate şi dependenţă. Aceasta înseamnă că, prin ele însele, ele nu sunt nimic, nu au nicio însemnătate, nu au nicio putere. Dumnezeu este „cealaltă faţă" a tuturor fiinţelor create şi a lucrărilor lor şi numai de la El pot acestea să dobândească lumină, viaţă şi putere, în relaţie cu Dumnezeu, creatura nu poate fi decât smerită, supusă şi relativă. Dar această condiţie smerită, de supunere şi de relativitate, în relaţia cu Dumnezeu, nu implică o degradare, o depreciere sau o umilire a creaturii. A fi smerită în faţa lui Dumnezeu, tocmai în aceasta constă măreţia ei. Dacă creatura nu este nimic fără Dumnezeu, prin El ea este totul: tot ceea ce El, ca Domn şi Creator, i-a hărăzit, conferit şi atribuit ei, tot ceea ce El va continua să fie pentru ea, să îndeplinească cu şi prin mijlocirea ei. Şi întrucât Dumnezeu este lumina absolută, viaţa şi puterea absolută, Acela care conferă creaturii valoare şi demnitate, El este cu adevărat totul. Dacă e să înţelegem corect guvernarea divină a lumii, există o idee căreia nu putem niciodată să i ne opunem cu încăpăţânare, o concepţie pe care nu o putem niciodată respinge prea ferm. Faptul că Dumnezeu face ca voinţa Lui şi numai voinţa Lui să se îndeplinească în toate lucrurile, nu înseamnă că Dumnezeul care stăpâneşte în acest mod este un opresor ce ar purta pică creaturilor chiar şi pentru simplul fapt de a exista, ca să nu mai vorbim de faptul de a avea o valoare şi demnitate proprie, care să existe alături de valoarea şi de demnitatea Sa. Este gloria creaturii să fie smerită în relaţia cu Dumnezeu fiindcă atunci când I se supune lui Dumnezeu, ea participă, prin toate lucrările şi realizările sale, la ceea ce este absolut în Dumnezeu. A fi capabilă ca, prin toate lucrările şi realizările sale, să-L slujească numai pe El, să fie în mâinile Sale şi sub controlul Său, doar ca un simplu mijloc, ca un instrument, ca lutul olarului, aceasta este gloria ei, în forma sa cea mai pură, în forma sa originară. Ea este slăvită în această nevoie a sa, este bogată în această sărăcie, şi, pe temeiul acestei condiţii smerite, ea poate merge tot înainte. A exista în orice alt mod, cu excepţia acestei dependenţe faţă de Dumnezeu, ar însemna pentru creatură mizerie, ruşine, ruină şi moarte. Mântuirea ei deplină, perfectă, constă în subordonarea sa faţă de Dumnezeu şi, în contextul acestei subordonări, în coordonarea lucrărilor sale cu lucrările celorlalte creaturi, coordonare care a fost stabilită tot de Dumnezeu. [III, 3, pag. 170f.] [79] Conceptele teologice: „Creator", „a crea", „creaţie" şi „creatură" trebuie avute mereu în vedere. Dumnezeu Creatorul nu trebuie echivalat cu un simplu artizan şi nici lucrarea Lui nu trebuie echivalată cu un simplu produs. Omul care face ceva, oricât de nobil, talentat sau puternic ar fi el, îşi poate abandona cu uşurinţă lucrarea sa în voia sorţii; ba chiar, cu cât o lucrare este mai uşor de abandonat propriilor sale capacităţi, cu atât este ea considerată mai perfectă. Dar Creatorul nu poate să procedeze la fel cu creaţia Lui. Din perspectiva teologiei biblice, între Creator şi creatură există o legătură care face imposibilă situaţia în care Creatorul Şi-ar abandona creaţia în voia ei şi care face absolut necesară recunoaşterea şi acceptarea unei a doua lucrări a Creatorului, care să-i urmeze celei dintâi, şi anume acea lucrare a Lui ce este desemnată prin conceptul de „Providenţă". Dumnezeu nu este totuna cu creatura. El nu are în Sine nimic din natura unei creaturi. El nu are nevoie de nicio creatură ca să fie perfect în El însuşi. Alături de El, separat de El, nu poate să existe nimic care să-şi aibă propria sa origine, semnificaţie şi scop. Şi totuşi, păstrându-Şi pe deplin natura Sa divină, Dumnezeu se afirmă pe Sine drept Creator, iar alături de Sine, separat de Sine, El făureşte creatura, o realitate distinctă de El însuşi, însă un Dumnezeu care este cu totul transcendent faţă de creaţia Sa, faţă de istoria şi desfăşurarea acestei creaţii, se găseşte, în raport cu această creaţie, într-o relaţie ce nu îi este caracteristică unei fiinţe supreme, unui demiurg. Libertatea suverană a lui Dumnezeu, pe care se bazează relaţia dintre Creator şi creatură, este garanţia menţinerii acesteia, a faptului că Dumnezeu îşi va exercita funcţia Sa providenţială asupra creaturii. Eternitatea lui Dumnezeu se constituie în argumentul că Dumnezeu îi poate oferi creaturii atâta timp cât El voieşte. [III, 3, pag. 9f.] [80] Dintre toate creaturile, creştinul nu doar că este o creatură, ci este una care îşi acceptă, care spune „Da" acestui statut de creatură. Unui mare număr de creaturi nici măcar nu li se cere să facă această afirmaţie. Omului însă i s-a cerut. Dar omul ca atare nu este nici în măsură şi nici dornic s-o facă. începând încă de la Adam, el trăieşte într-o iluzie continuă cu privire la sine. El vrea mereu să fie mai mult decât o creatură şi nu vrea să fie sub stăpânirea lui Dumnezeu, însă creştinul face această afirmaţie care îi este cerută omului. .. El vede ceea ce alţii nu văd. Lumea în care el trăieşte împreună cu toate celelalte creaturi ar putea să fie la fel de bine o agitaţie şi un tumult aparent zadarnic, fără vreun stăpân şi fără vreun scop. Mulţi îl văd astfel. Dar creştinul vede în această desfăşurare a evenimentelor suveranitatea universală a unui legiuitor. Suveranitatea aceasta ar putea fi a legii naturale, a destinului, a hazardului, sau chiar a diavolului. Sunt mulţi cei care văd astfel lucrurile. Dar creştinul vede aici suveranitatea universală a lui Dumnezeu, Dumnezeu Tatăl, care este Părintele său, Tatăl său. El vede acel centru în jurul căruia se constituie şi se desfăşoară toate procesele din lume. Ceea ce-l face să fie creştin este faptul că el îl vede pe Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu, în smerenia dar şi în măreţia umanităţii Sale, şi pe sine însuşi unit cu El, aparţinându-i Lui, având viaţa pe care El i-o dăruieşte şi pe care totodată I-o pune lui Isus Christos la dispoziţie. Şi văzându-L pe El, creştinul vede autoritatea legislativă, executivă şi judecătorească în şi totodată deasupra tuturor lucrurilor. El vede autoritatea lui Dumnezeu, autoritatea Tatălui, iar pe sine se vede supus acestei autorităţi ca acela care este unit cu Fiul şi îi aparţine Fiului. Numai creştinul vede acest centru al procesului lumii. Numai creştinul vede în acest centru pe Fiul lui Dumnezeu, ca pe Cel care are puterea în cer şi pe pământ, şi, prin El, pe Tatăl, iar pe circumferinţă se vede pe sine ca pe un copil al Tatălui, pe care Tatăl 1-a luat spre înfiere de dragul Fiului.Comunitatea creştină nu este altceva decât adunarea celor strânşi în jurul Cuvântului care ne spune acest lucru, care ni-l explică şi ni-l revelează, o adunare a celor ai căror ochi sunt deschişi la acest fapt. Numai creştinul este un membru al acestei comunităţi, un individ care s-a alăturat celorlalţi datorită acestui Cuvânt şi ai cărui ochi sunt deschişi la acest fapt. Există creaturi care nu au nevoie de ochi pentru aceasta căci şi fără să vadă ele sunt purtate de puterea acestei ordini şi au parte de siguranţa şi de pacea ei. Alte creaturi au ochi pentru aceasta, dar nu vor şi nu pot să-i deschidă. Dar creştinul are ochii deschişi. De aceea el are libertatea şi bucuria reală de a-şi mărturisi calitatea de creatură şi, în consecinţă, supunerea fără rezerve şi fără pretenţii faţă de suveranitatea universală a lui Dumnezeu. Ceea ce el vede în centru şi pe circumferinţă nu este ceva care să-l sperie şi de care el să vrea mai degrabă să fugă. Dumnezeu Tatăl, Creatorul, Cel care guvernează lumea, nu este în mod vădit un opresor, iar Christos, chiar şi în aspectul său de creatură, nu este în niciun fel oprimat. Nu există aici nimic care să-l sperie, nimic care să-l facă să fugă sau să se revolte. A fi în întregime şi fără rezerve o creatură subordonată nu este în niciun caz o constrângere, o nenorocire, o insultă sau o umilinţă pentru omul care, creştin fiind, poate să vadă actualizate în Isus Christos atât suveranitatea lui Dumnezeu cât şi subordonarea creaturii. El realizează că toate tentativele de a se sustrage acestui fapt sunt zadarnice şi că a încerca să-l ascunzi sau să-l ocoleşti înseamnă a te complace într-o iluzie lipsită de sens. Dacă relaţia dintre Creator şi creatură este relaţia pe care el poate s-o vadă în Isus Christos, atunci a trăi într-o astfel de relaţie este cu adevărat ceva dezirabil, reprezintă o existenţă în cea mai înaltă libertate şi în cea mai mare fericire cu putinţă. A trebui să mărturiseşti acest lucru nu este o lege oarbă, ci o invitaţie plină de căldură. Nu împotriva voinţei sale, ci în mod firesc, nu cu silă, ci cu bucurie, va afirma creştinul această relaţie, îşi va însuşi această relaţie şi va trăi în cadrul oferit de ea. Prin urmare, pe el, această realitate nu-l costă nimic; el nu trebuie să-i dea naştere prin eforturi, nu trebuie să se lupte ca s-o atingă. Ea ajunge la el în acelaşi mod în care ajunge la el ceea ce el vede. Iar aceasta înseamnă că faptul de a fi o creatură a lui Dumnezeu nu-l face să cadă în aroganţă. Şi mai înseamnă că el nu-şi asumă niciun merit şi nu are nicio pretenţie pentru faptul că mărturiseşte fără nicio rezervă ceea ce alte creaturi şi alţi oameni nu pot şi nu vor să mărturisească. Faptul că el procedează în felul acesta nu reprezintă un triumf al onestităţii sale, ca individ. Şi alţi oameni pot fi la fel de oneşti ca el sau poate chiar mai oneşti. Pur şi simplu, ceea ce el vede îl face să fie de partea realităţii. Şi ca atare el nu face altceva decât să profite de o ofertă, de o invitaţie. El trece printr-o uşă deschisă, dar pe care nu el a deschis-o, şi intră într-o cameră de ospăţ. Acolo el îşi ocupă cu bucurie locul la masă, în compania cârciumarilor, a animalelor, a plantelor şi a pietrelor, acceptând solidaritatea cu ele, fiind prezent acolo la fel ca şi ele, în calitatea de creaturi ale lui Dumnezeu. Simplul fapt că el vede, precum şi ceea ce el este capabil să vadă drept centru şi circumferinţă, adică Creatorul şi creatura, sunt elementele pe baza cărora lui i se face această ofertă, această invitaţie şi i se deschide uşa către această realitate cu totul specială. .. În practică, bineînţeles că el se confruntă în fiecare zi cu necunoscutele lumii, cu câmpiile şi cu prăpăstiile, cu luminile orbitoare şi cu întunecimile, cu toate felurile de evenimente ce se produc în lumea căreia îi aparţine cursul propriei sale vieţi. Fireşte că el poate continua să se întrebe: De unde?, încotro?, De ce?, Pentru ce? Bineînţeles că el nu posedă vreo cheie magică pentru toate misterele marelui proces al existenţei, care-l copleşesc în fiecare clipă sub o formă nouă, şi nici pentru misterele propriei sale existenţe ca o parte constitutivă a procesului istoric al întregii realităţi create. Dimpotrivă, el va şti că niciuna din cheile magice pe care oamenii au crezut că le-au descoperit şi le posedă nu are vreo valoare. El va fi întotdeauna cel mai surprins, cel mai impresionat, cel mai tulburat şi cel mai bucuros în faţa evenimentelor. El nu va fi ca o furnică ce a prevăzut totul dinainte, ci asemenea unui copil într-o pădure sau în Ajunul Crăciunului, unul mereu uimit de evenimentele, întâlnirile şi experienţele de care are parte, precum şi de grijile Şi de îndatoririle care-i revin. El este cel mereu obligat să înceapă din nou, luptându-se cu posibilităţile care i se deschid şi cu imposibilităţile care-i stau împotrivă. Dacă ne este îngăduit să spunem astfel, viaţa în lume, cu toate bucuriile şi necazurile ei, cu contemplarea şi activitatea pe care le presupune, va fi întotdeauna pentru el un subiect realmente interesant; sau, ca să folosim o expresie mai îndrăzneaţă, va fi o aventură pentru care el nu are, în esenţă şi în ultimă instanţă, nicio aptitudine proprie. Şi toate acestea nu fiindcă el nu ar şti despre ce e vorba, ci tocmai fiindcă ştie, fiindcă posedă o „înţelegere" a sursei din care derivă totul şi pornind de la care, direct sau indirect, i se întâmplă totul. Este vorba despre „înţelegerea" creaturii în raport cu Creatorul ei, despre înţelegerea de sine a unui copil care se raportează mereu la tatăl său. Cel puţin cu un lucru el nu trebuie să-şi frământe mintea, în legătură cu lucrul acesta el nu are a-şi pune întrebări, nu trebuie să caute mereu noi răspunsuri şi noi soluţii. Fiindcă el a învăţat odată pentru totdeauna cine este această sursă, la ce se poate aştepta în mod fundamental de la ea şi ce va primi el mereu de la ea. Dar în privinţa modului concret, a formei concrete în care i se vor arăta cele ce îşi au originea în această sursă, el este la fel de neştiutor şi de curios ca un copil, mereu surprins şi deschis la ceea ce vine. Dar indiferent ce şi sub ce formă vine, el îşi va da seama că vine de la sursa aceasta unică. Şi oricât de stranie ar putea să pară această formă, oricât de agasantă chiar, el o va aproba întrucât vine de la acea sursă. El va fi întotdeauna, poate nu capabil, dar cel puţin dispus şi pregătit să perceapă semnificaţia şi conţinutul pozitiv - şi, având în vedere sursa, este vorba despre ceva pozitiv în cel mai înalt grad - a ceea ce vine. El va fi întotdeauna dispus şi pregătit să coopereze în loc să adopte o atitudine de critică, de opoziţie arogantă şi nemulţumită sau, atunci când e posibil, să se retragă îmbufnat într-un colţ, ca un spectator sceptic. El va permite mereu ca totul să-l implice direct şi, în toate aspectele experienţelor şi atitudinilor sale, el va permite ca, în cele din urmă şi în mod fundamental, totul să aibă pentru el o semnificaţie pozitivă. În cele din urmă şi în mod fundamental el va fi recunoscător şi, în lumina acestei recunoştinţe, el va privi înainte către cele ce urmează să vină. El va şti întotdeauna care a fost sensul celor ce s-au întâmplat şi care va fi sensul celor ce urmează. El va fi întotdeauna copilul care se ţine aproape de tatăl său. Aceasta este cunoaşterea pe care o are creştinul despre suveranitatea divină. Ea nu implică niciun fel de aroganţă. Ea rămâne în limitele realităţii în care creştinul se poate cunoaşte pe sine ca o creatură aflată sub suveranitatea lui Dumnezeu, la fel ca orice altă creatură. [III, 3, pp. 240-243] [81] Trebuie să mă întorc încă o dată la Wolfgang Amadeus Mozart. De ce este omul acesta incomparabil? De ce, pentru cineva gata să îl asculte, el a produs, în aproape fiecare portativ pe care 1-a conceput şi 1-a compus, un tip de muzică pentru care „frumos" nu este un epitet adecvat, o muzică care nu este, pentru creştinul adevărat, simplu divertisment, bucurie sau edificare, ci hrană şi băutură, o muzică reconfortantă şi care oferă călăuzire pentru nevoile sale, o muzică ce nu este niciodată sclava tehnicii sale de compozitor, ce nu este nici sentimentală, ci una care se „mişcă" liber şi eliberator, fiindcă este înţeleaptă, puternică şi suverană? De ce se poate susţine că Mozart are un loc în teologie, mai ales în doctrina creaţiei şi în escatologic, deşi el nu a fost un părinte al Bisericii şi, pare-se, nici măcar un creştin foarte fervent, fiind un romano-catolic ce a dus o viaţă ce ni s-ar putea părea mai degrabă frivolă atunci când nu era ocupat cu munca lui? Este posibil să i se acorde această poziţie fiindcă el a ştiut despre creaţie ceva ce nici adevăraţii părinţi ai Bisericii, nici Reformatorii noştri, nici ortodocşii, nici liberalii, nici exponenţii teologiei naturale, nici cei înarmaţi din greu cu „Cuvântul Domnului", şi, cu siguranţă, nici existenţialiştii, nici alţi mari muzicieni dinaintea lui sau de după el, nu au ştiut sau nu au putut să exprime şi să susţină acel lucru aşa cum a făcut-o el. în această privinţă el a avut o puritate a inimii prin care i-a depăşit cu mult atât pe optimişti cât şi pe pesimişti. 1756-l791! O perioadă în care Dumnezeu era ţinta atacurilor, fiind făcut responsabil pentru cutremurul de la Lisabona, iar teologii şi alţi oameni bine intenţionaţi întâmpinau mari dificultăţi în a-L apăra, în faţa problemelor puse de teodicee, Mozart avea de partea lui pacea lui Dumnezeu, care transcende de departe toate raţionamentele critice sau speculative care laudă sau blamează. El lăsase în urmă toate aceste probleme. Şi atunci de ce să se mai preocupe de ele? El auzise, şi îi face şi pe cei ce au urechi de auzit să audă, chiar şi în zilele noastre, că noi, până când se vor împlini vremurile, nu vom putea să percepem întregul context al lucrărilor providenţei, în lumina acestei finalităţi a auzit el armonia creaţiei, din care face parte şi umbra, dar o umbră care nu este întuneric; aici deficienţa nu este înfrângere, tristeţea nu poate să devină disperare, necazurile nu pot degenera în tragedie, iar melancolia infinită nu are în final câştig de cauză. Astfel că în această armonie buna dispoziţie nu este fără limite, dar lumina este cu atât mai strălucitoare cu cât izbucneşte din umbră. Dulceaţa este în acelaşi timp şi amară şi tocmai de aceea nu poate să îngreţoşeze. Viaţa nu se teme de moarte, ci o cunoaşte foarte bine. Iar lumina este întotdeauna strălucitoare (Et lux perpetua lucet (sic!) eis), chiar şi în moartea ce a cuprins Lisabona. Mozart nu a văzut lumina aceasta mai mult decât o vedem noi, în schimb el a perceput întreaga lume creată ca fiind învăluită în ea. A fost aşadar întru totul normal ca el să nu audă o notă mijlocie sau neutră şi să audă pozitivul cu o intensitate mult mai mare decât negativul. El a auzit negativul numai în pozitiv şi împreună cu acesta. Dar, cu toată opoziţia dintre cele două, el le-a auzit împreună, ca de pildă în Simfonia în G-minor din 1788. El nu a auzit niciodată doar pe unul dintre acestea, izolat într-un mod abstract. El a auzit ceea ce există în mod concret şi de aceea compoziţiile sale au fost şi sunt muzică totală. Auzind creaţia fără resentimente şi imparţial, el a produs nu numai propria lui muzică, ci şi pe cea a creaţiei, o dublă, dar cu toate acestea armonioasă, preamărire a lui Dumnezeu. El nu a avut nevoie şi nici nu a dorit să se reprezinte pe sine, vitalitatea lui, regretele sale, pietatea sa, sau orice altă intenţie de-a sa. Este remarcabil modul în care el a reuşit să evite să cadă în mania exprimării de sine. El s-a oferit pur şi simplu să fie unealta care să facă astfel încât nişte bucăţele de corn, metal şi catgut să servească drept voci ale creaţiei, uneori fiind în prim plan, uneori acompaniind şi alteori în armonie. El a făcut uz de o gamă de instrumente, începând cu pianul şi vioara, cornul şi clarinetul, şi terminând cu venerabilul fagot, vocea umană având şi ea un loc între ele şi distingându-se tocmai prin lipsa oricărei pretenţii de distincţie. Din toate acestea el a extras o anumită muzică, punând în serviciul ei până şi emoţiile omeneşti, şi nu invers. El însuşi nu a fost decât o ureche pentru muzica aceasta şi mijlocitorul ei către alte urechi. A murit atunci când, potrivit înţelepciunii lumeşti, viaţa lui activă era abia în pragul adevăratei împliniri. Dar cine poate spune că, după „Flautul Fermecat", „Concertul pentru Clarinet" din octombrie 1791 şi „Requiem", ea nu fusese deja împlinită? Şi oare toate realizările acestea nu erau deja implicite în lucrările sale de la 16 sau 18 ani? Nu se aud ele deja în ceea ce ne-a parvenit de la foarte tânărul Mozart? El a murit în mizerie ca un „soldat necunoscut" şi, alături de Calvin sau de biblicul Moise, mormântul său nu e cunoscut. Dar ce mai contează aceasta? Ce contează un mormânt atunci când se permite ca o viaţă să exprime, simplu şi fără pretenţii, şi prin urmare, într-un mod senin, autentic şi impresionant, creaţia cea bună a lui Dumnezeu, care cuprinde în ea atât limitele cât şi sfârşitul omului. Fac aici paranteza aceasta, înainte de a începe să discut despre haos, fiindcă în muzica lui Mozart - şi mă întreb dacă acelaşi lucru mai poate fi spus despre orice altă lucrare înainte sau după el - avem dovada clară şi convingătoare că este o insultă adusă creaţiei s-o acuzi de a fi ceva cu totul haotic pe motiv că include şi un „Da" şi un „Nu", ca şi cum ar fi orientată cu o parte către Dumnezeu, iar cu cealaltă către nimicnicie. Mozart ne face să auzim că şi în acest din urmă aspect, şi deci în totalitatea ei, creaţia îşi slăveşte Creatorul şi, ca atare, este perfectă. Aici, în miezul problemei, iar aceasta nu poate fi considerată o realizare neînsemnată, Mozart a creat ordine pentru cei care au urechi de auzit şi a făcut-o mai bine decât ar putea s-o facă vreo deducţie ştiinţifică. Acesta este aspectul pe care am dorit să-l subliniez. [III, 3, pp. 297-299] (din volumul KARL BARTH – DOGMATICA BISERICII,
pag. 210-222,
|