Ken Wilber despre curentul New Age
din volumul GRAŢIE ŞI FORŢĂ,
Elena Francisc Publishing
aproape 20% din mişcarea New Age este transraţională
(transcendentală şi autentic mistică)
şi aproape 80%, preraţională (magică
şi narcisistică).
Nu suntem īmpotriva credinţelor
prepersonale; avem probleme doar atunci cīnd ni se cere
să īmbrăţişăm aceste credinţe ca
şi cīnd ar fi transpersonale.
Īntre timp, am continuat să lucrez cu ardoare la cartea mea.
Unul dintre capitolele ei, Health, Wholeness, and Healing"
(Sănătate, Integritate, şi Vindecare), a fost publicat
īn revista New Age īmpreuna cu articolul Treyei, cu un titlu nou:
Ne provocăm singuri boala?" Nu voi reproduce īntregul
articol aici, dar voi enumera pe scurt punctele principale, deoarece
reprezintă o piatră de hotar a gīndurilor mele legate
de problema dificilă cu care eu şi Treya ne luptaserăm
īn ultimii trei ani:
Credinţa filozofiei perene este că oamenii
sīnt īnrădăcinaţi īn Marele Lanţ al Existenţei.
Cu alte cuvinte, avem īn noi īnşine materie, corp, minte,
suflet şi spirit.
În orice boală, este extrem de important
să īncerci să determini de la ce nivel sau niveluri
provine īn principal boala fizic, emoţional, mental sau
spiritual.
E foarte important să foloseşti o procedură
care se adresează acelui nivel ca principal (dar nu īn mod
necesar singurul) tratament. Să foloseşti intervenţia
fizică pentru bolile fizice, terapia emoţionala pentru
tulburările emoţionale, metodele spirituale pentru crizele
spirituale, şi aşa mai departe. Dacă există
o combinaţie de cauze, trebuie să foloseşti o combinaţie
de tratamente corespunzătoare nivelurilor respective.
Este deosebit de important, deoarece, dacă
pui un diagnostic greşit crezīnd că boala īşi are
originea la un nivel superior celui de la care provine de fapt,
vei da naştere la vinovăţie, iar dacă boala
provine de la un nivel inferior, vei genera disperare, īn orice
caz, tratamentul va fi mai puţin eficient şi, īn plus,
vei avea dezavantajul de a-1 īmpovăra pe pacient cu o vină
sau cu o disperare a căror cauză unică este diagnosticul
incorect.
De exemplu, dacă eşti lovit de un autobuz
si īţi rupi un picior, este o afecţiune fizică
ce are remedii fizice: aşezi osul la loc şi pui piciorul
īn ghips. Este o intervenţie ce se adresează aceluiaşi
nivel. Cu siguranţă că n-o să stai īn stradă,
vizualizīnd cum piciorul tău se reface. Aceasta este o tehnică
ce se adresează nivelului mental, care nu este eficientă
īn cazul problemei care ţine de nivelul fizic. Mai mult,
dacă cei din jur īţi spun că numai gīndurile tale
au provocat accidentul, şi că, prin urmare, ar trebui
să fii īn stare să-ţi repari" singur piciorul
cu ajutorul gīndurilor, te vei simţi vinovat, te vei blama,
şi respectul de sine va fi mult redus. E o nepotrivire totală
a nivelurilor si tratamentelor.
Pe de altă parte, dacă se īntīmplă
să suferi cu adevărat de un respect de sine redus din
cauza anumitor scenarii pe care le-ai interiorizat, despre cīt
de imoral sau de incompetent eşti, e o problemă ce ţine
de nivelul mental şi răspunde bine la o intervenţie
de nivel mental, cum ar fi vizualizarea sau afirmaţiile (rescrierea
scenariului, exact ce face terapia cognitivă). Folosirea
intervenţiilor de nivel fizic administrarea de megavitamine,
să zicem, sau modificarea dietei nu vor avea un efect prea
mare (cu excepţia situaţiei īn care chiar suferi de
o lipsă de vitamine care contribuie la problemă). Şi,
dacă īncerci să foloseşti numai tratamente de la
nivelul fizic, vei ajunge la un soi de disperare, pentru că
tratamentele nu sīnt de la nivelul corect si, pur şi simplu,
nu sīnt eficiente.
Aşadar, īn opinia mea, abordarea generală
a oricărei boli īncepe cu identificarea nivelului la care
se află cauza, īn primul rīnd, vezi dacă există
cauze fizice. Elimină-le cīt poţi de bine. Apoi urcă
la posibilele cauze emoţionale şi elimină-le şi
pe acestea. Urmează cele mentale şi cele spirituale.
Este deosebit de important, deoarece foarte multe
boli despre care se credea odată că au o origine pur
spirituală sau psihologică au, de fapt, după cum
ştim acum, majore componente fizice sau genetice. Cīndva,
se credea că astmul e cauzat de o mamă sufocantă".
Acum se ştie că are īntr-o bună măsură
cauze biofizice. Tuberculoza era generată de o personalitate
distrugătoare"; guta, de slăbiciune morală".
Exista, de asemenea, o credinţă larg răspīndită
īntr-o personalitate predispusă la artrită", dar
care pur şi simplu nu a trecut de testul timpului. Toate
aceste noţiuni induceau victimelor"lor sentimentul
vinovăţiei; tratamentele nu aveau nici un efect, pentru
ci nu proveneau de la niveluri corecte.
Nu susţin că tratamentele de la alte
niveluri nu pot fi foarte importante ca tratamente de susţinere
sau adjuvante. īn mod cert, ele pot avea ui asemenea rol. īn cazul
exemplului simplu cu piciorul rupt, tehnicile de relaxare, vizualizarea,
afirmaţiile, meditaţia, psihoterapia pot contribui la
o atmosferă mult mai echilibrată, īn care să se
poată produce mult mai uşor şi mai rapid vindecarea
fizică.
Ceea ce nu ajută deloc este să te foloseşti
de faptul că aspectele psihologice şi spirituale pot
fi foarte utile pentru a spune apoi că motivul pentru care
ţi-ai rupt piciorul este de natură psihologică
sau spirituală. O persoană care se confruntă cu
o boală foarte gravă poate să reuşească
să facă schimbări semnificative şi profunde
īn viaţa ei; dar nu īnseamnă că ea s-a īmbolnăvit
pentru că īi lipseau aceste schimbări. Ar fi ca şi
cum ai spune: dacă ai febră şi iei aspirină,
febra va scădea; prin urmare, febra e cauzată de un
deficit de aspirină.
Desigur, cele mai multe boli nu-şi au originea
īntr-un singur nivel izolat. Indiferent ce se īntīmplă la
un nivel sau la o dimensiune a fiinţei noastre acest lucru
afectează īntr-o măsură mai mare sau mai mică
toate celelalte niveluri. Starea noastră emoţională,
mentală şi spirituală poate, cu siguranţă,
să influenţeze boala fizică şi vindecarea
fizică, la fel cum boala fizică poate să aibă
repercusiuni puternice la nivelurile superioare. Fracturarea unui
picior va avea probabil efecte emoţionale şi psihologice,
īn teoria sistemelor, este numit lanţ cauzal ascendent"
un nivel inferior determină anumite schimbări la nivelul
superior. Invers, lanţul cauzal descendent" este atunci
cānd un nivel superior are un efect cauzal sau o influenţă
asupra unui nivel inferior.
Prin urmare, īntrebarea este pur şi simplu
cīt de mult afectează lanţul cauzal descendent"
al minţii gīndurile şi emoţiile noastre boala
fizică? Iar răspunsul pare să fie: mult
mai mult decīt se credea cīndva, dar nu atāt de mult pe cīt cred
adepţii curentului New Age.
Noua şcoală de psihoneuroimunologie (PNI)
a descoperit dovezi ale faptului că gīndurile şi emoţiile
noastre pot avea o influenţă directă asupra sistemului
imunitar. Efectul nu este uriaş, dar este detectabil. Desigur,
acest lucru este īn acord cu axioma potrivit căreia nivelurile
se influenţează reciproc īntr-o anumită măsură,
oricīt de mică ar fi ea. Dar, de vreme medicina a īnceput
ca ştiinţă situată la nivel pur fizic, şi
nu a luat īn considerare influenţa nivelurile superioare
asupra bolii (Deus ex machina), PNI a furnizat corecţiile
necesare, oferind o perspectivă mai echilibrată. Mintea
poate să afecteze corpul īntr-o măsură mică,
dar nu nesemnificativă. De exemplu, s-a descoperit că
imageria si vizualizarea sīnt probabil cele mai importante ingrediente
ale influenţei mici, dar nu nesemnificative" a minţii
asupra corpului şi sistemului imunitar. De ce imaginile?
Dacă ne uităm la versiunea lărgită a Marelui
Lanţ, vom observa cum apar imaginile: materie, senzaţie,
percepţie, impuls, imagine, simbol, concept, si aşa
mai departe. Imaginea este cea mai primitivă parte a minţii,
care o pune īn mod direct īn legătură cu cea mai de
sus parte a corpului. Cu alte cuvinte, imaginea este legătura
directă a minţii cu corpul cu starea lui, cu impulsurile
şj bioenergia lui. Apoi, gīndurile şi conceptele noastre
superioare pot fi traduse īn simple imagini, şi, aparent,
au o influenţă modestă, dar directă asupra
sistemelor corporale (prin intermediul afectelor sau al impulsurilor,
următoarea dimensiune inferioară).
Luīnd īn considerare toate acestea, putem să
spunem că starea psihologică joacă un oarecare
rol īn fiecare boală. Şi sīnt total de acord cu faptul
că această componentă trebuie exersată
la maximum, īntr-o competiţie electorală strīnsă,
ea ar putea să fie suficientă pentru a īnclina balanţa
īn favoarea sănătăţii sau a bolii, dar nu
umple de una singura urnele cu voturi. Astfel, aşa cum spun
Steven Locke si Douglas Colligan īn The Healer Within, fiecare
boală are de fapt o componentă psihologică, si
fiecare proces de vindecare este afectat de psihologic. Dar, spun
mai departe autorii, problema este ca oamenii au confundat termenul
psihosomatic, care īnseamnă că evoluţia
unei boli fizice poate fi afectată de factori psihologici,
cu termenul psihogenic, care īnseamnă că boala
e cauzată īn īntregime de factori psihologici. Autorii explică:
īn sensul corect al cuvīntului, se poate spune despre fiecare
boală că este psihosomatică şi poate că
ar fi timpul să abandonăm acest termen; (pentru că)
atīt oamenii obişnuiţi, cīt şi anumiţi medici,
au confundat termenul psihosomatic (care īnseamnă că
mintea poate să influenţeze sănătatea corpului)
cu termenul psihogenic (care īnseamnă că mintea poate
să producă anumite boli ale corpului) şi invers."
Ei au pierdut din vedere adevărata semnificaţie a bolii
psihosomatice. Aşa cum sugerează Robert Ader, Noi
nu vorbim despre cauzele bolii, ci despre interacţiunea
dintre evenimentele psihosociale, rezistenţa la boală
si condiţiile biologice preexistente."
Autorii īnşişi menţionează
factorii ereditari, stilul de viaţă, drogurile, locaţia,
ocupaţia, vīrsta şi personalitatea. Interacţiunea
tuturor acestor factori la care aş adăuga factorii
existenţiali şi spirituali de la toate nivelurile,
este cea care pare să influenţeze cauza şi evoluţia
unei boli fizice. Astfel, evidenţierea oricăruia dintre
factori si ignorarea celorlalţi reprezintă o sălbatică
suprasimplificare.
Aşadar, de unde provine ideea avansată
de curentul New Age potrivit căreia numai mintea provoacă
şi vindecă boala fizică? La urma urmei, adepţii
acestui curent susţin că el are o īntemeiere fermă
īn marile tradiţii mistice, spirituale şi transcendentale
ale lumii, īn această privinţă, cred că avocaţii
curentului New Age se află pe un teren alunecos. Jeanne Achterberg,
autoarea cărţii Imagery of Healing (pe care o
recomand cu multă căldură), crede că această
concepţie īşi are originea īn şcolile Gīndirii
Noi sau ale Gīndirii Metafizice, care au evoluat pornind de la
o interpretare (distorsionată) a transcendentaliştilor
din New England, Emerson şi Thoreau, ale căror lucrări
au fost īn bună măsură influenţate de misticismul
oriental. Şcolile Gīndirii Noi, dintre care Ştiinţa
Creştină este cea mai faimoasă, confundă noţiunea
corectă Divinitatea a creat totul", cu noţiunea
de vreme ce sīnt una cu Dumnezeu, eu creez totul".
Īn opinia mea, poziţia conţine două
erori, pe care atīt Emerson, cīt şi Thoreau le-ar fi condamnat
cu tărie. Unu: ideea că Dumnezeu este un părinte
care intervine īn Univers, şi nu Realitatea sau Condiţia
lui imparţială. Doi: ideea că eul tău este
una cu Divinitatea şi prin urmare poate să intervină
şi să ordoneze Universul. Nu am găsit nimic īn
tradiţiile mistice care să susţină o asemenea
concepţie.
Avocaţii curentului New Age susţin că
īşi īntemeiază ideea pe principiul karmei, care spune
că circumstanţele vieţii tale prezente sīnt rezultatul
gīndurilor si al acţiunilor dintr-o viaţă anterioară.
Potrivit hinduismului şi budismului, este parţial adevărat.
Dar, chiar dacă ar fi īn īntregime adevărat, ceea ce
nu este cazul, adepţii curentului New Age au scăpat
din vedere un fapt crucial: potrivit acestor tradiţii, circumstanţele
tale prezente sīnt īntr-a-devăr rezultatele gīndurilor şi
acţiunilor dintr-o viaţă anterioară, iar gīndurile
şi acţiunile tale prezente vor afecta nu viaţa
ta prezentă, ci viaţa ta următoare, următoarea
ta īncarnare. Budiştii spun că īn viaţa ta prezentă
citeşti pur si simplu o carte pe care ai scris-o īn viaţa
anterioară; şi că ceea ce faci acum nu se va īmplini
decīt īn următoarea viaţă, īn nici un caz gīndirea
ta prezentă nu creează realitatea ta prezentă.
Acum, se īntīmplă ca
eu personal să nu cred īn această perspectivă asupra
karmei. Este mai degrabă o noţiune primitivă
care a fost rafinată (şi īn bună măsură
abandonată) de şcolile mai tīrzii ale budismului, unde
s-a recunoscut că nu tot ceea ce ţi se īntīmplă
e rezultatul acţiunilor tale din trecut. Aşa cum explică
Namkhai Norbu, maestru al budismului dzogchen: Există boli
care se datorează karmei sau condiţiilor anterioare
ale individului. Dar există, de asemenea, boli generate de
energiile care vin de la ceilalţi, din exterior. Există
boli care sīnt provocate de cauze provizorii, cum ar fi mīncarea
sau alte combinaţii de circumstanţe. Şi există
boli care sīnt generate din īntīm-plare. Apoi, există toate
tipurile de boli care au legătură cu mediul īnconjurător."
Teza mea este că nici versiunea primitivă a karmei şi
nici īnvăţăturile mai evoluate nu conferă
prea multă susţinere noţiunii avansate de curentul
New Age.
Prin urmare, de unde provine noţiunea īnsăşi?
Aici mă voi despărţi de Treya şi voi avansa
propriile mele teorii favorite despre oamenii care susţin
aceste credinţe. Nu am de gīnd să
dau dovadă de compasiune faţă de suferinţa
pe care o provoacă. Eu am să īncerc să le
definesc, să le īmpart īn categorii, să elaborez teorii
despre ele, pentru că eu cred că sīnt periculoase şi
că trebuie să fie definite clar, dacă nu pentru
alt motiv, atunci măcar pentru a preveni suferinţele
viitoare. Iar comentariile mele nu se adresează numărului
mare de persoane care cred īn aceste idei īntr-o manieră
mai degrabă inocentă, naivă şi inofensivă.
Mă gīndesc mai mult la liderii naţionali
ai mişcării, la indivizii care ţin seminarii despre
cum să-ţi creezi propria realitate; care organizează
ateliere unde, spre exemplu, poţi să īnveţi că
resentimentul este singura cauză a cancerului; că sărăcia
este opera ta, şi că exploatarea e un lucru pe care
īl abaţi de unul singur asupră-ţi. Eu cred că
sīnt oameni probabil bine intenţionaţi, dar īn orice
caz periculoşi, deoarece abat atenţia de la nivelurile
reale fizice, ambientale, legale, morale şi socio-economice
-unde este o nevoie disperată de mai multă acţiune.
In opinia mea, aceste credinţe īn special
aceea că īţi creezi propria realitate sīnt credinţe
de nivelul doi. Ele poartă īnsemnele
unei perspective infantile şi magice asupra tulburărilor
de personalitate narcisiste, printre care se numără
grandomania, omnipotenţa şi narcisismul. Ideea că
gīndurile nu numai că influenţează realitatea,
dar o şi creează este rezultatul direct al diferenţierii
incomplete a graniţei eului, care defineşte astfel nivelul
doi. Gīndurile şi obiectele nu sīnt separate īn mod
clar, şi astfel, la acest nivel, a manipula gīndirea īnseamnă
a manipula, īntr-o manieră omnipotentă şi magică,
obiectul.
Cultura hiperindividualistă din America, care
a atins apogeul īn deceniul eu", a alimentat regresia la
nivelurile magic şi narcisist. Cred (īmpreuna cu Robert Bellah
şi Dick Anthony) că prăbuşirea unor structuri
de coeziune socială i-a īntors pe oameni īnapoi la propriile
lor resurse, ceea ce a ajutat, de asemenea, la reactivarea unor
tendinţe narcisiste. Şi mai cred, īmpre ună cu
psihologii clinicieni, că acea licărire a narcisismului
de dincolo de suprafaţă e furie, exprimată īn special,
dar nu numai, īn credinţa: Nu vreau să-ţi fac
rău, te iubesc; dar īncearcă să mă contrazici
şi vei căpăta o boală care te va ucide. Fii
de acord cu mine, fii de acord că poţi să-ţi
creezi propria realitate, şi te vei simţi mai bine,
vei trăi." Această credinţă nu are o
bază īn marile tradiţii mistice ale lumii; ea īşi
are propria-i bază īn patologia narcisistică şi
a personalităţii dizarmonice.
Īn vreme ce o bună parte a răspunsurilor
primite la articolul din New Age au īmpărtăşit
sentimentul meu de dezaprobare morală faţă de ceea
ce făceau aceste idei atīt de multor inocenţi, nucleul
mişcării New Age a reacţionat cu furie, afirmīnd
că dacă eu şi Treya gīndeam aşa, atunci ea
a meritat să se īmbolnăvească de cancer. Şi-1
provocase singură, cu aceste gīnduri.
Aceasta nu este o condamnare īn bloc a īntregii
mişcări New Age. Există
aspecte la urma urmei este o fiară mare şi diversă
care īntr-adevăr sīnt bazate pe unele principii mistice
şi transpersonale autentice (cum ar fi importanţa intuiţiei
şi existenţa unei conştiinţe universale).
Doar că, īn opinia mea, orice mişcare transraţională
autentică atrage un număr foarte mare de elemente preraţionale,
pur şi simplu pentru că ambele sīnt neraţionale,
şi tocmai această confuzie īntre pre" şi
trans" este una dintre problemele majore care se pun īn
legătură cu mişcarea New Age.
Iată un exemplu concret bazat pe o cercetare
empirică. Īn timpul protestelor de la Universitatea Berkeley
faţă de războiul din Vietnam, o echipă de
cercetători au supus un eşantion reprezentativ de studenţi
la testul Kohlberg, ce avea ca obiect dezvoltarea morală.
Studenţii susţineau că obiecţia lor majoră
faţă de război era legată de caracterul lui
imoral. Aşadar de la ce stadii ale dezvoltării morale
operau studenţii īnşişi?
Cercetătorii au descoperit că un procent
mic de studenţi, ceva de genul 20%, opera īntr-adevar de
la nivelul stadiilor postconvenţionale (sau al stadiilor
,,trans"-convenţionale). Cu alte cuvinte, obiecţiile
lor erau īntemeiate pe principii universale ale binelui şi
răului moral, şi prin urmare nu erau susţinute
de standardele unei anumite societăţi sau de capricii
individuale. Convingerile lor despre război ar fi putut fi
corecte, ei īnşişi ar fi putut sa greşească,
dar raţionamentul lor moral era foarte bine dezvoltat.
Pe de altă parte, s-a descoperit că majoritatea
protestatarilor īn jur de 80% erau preconvenţionali, ceea
ce īnseamnă că raţionamentul lor moral se baza
pe motive personale şi mai degrabă egoiste. Ei refuzau
să lupte nu pentru că războiul era imoral, nu pentru
că ei erau realmente īngrijoraţi de soarta vietnamezilor,
ci pentru că nu voiau să primească ordine. Motivele
lor nu erau universale sau cel puţin sociale, ci pur şi
simplu egoiste. Şi, aşa cum era de aşteptat, aproape
nici un student nu se afla la nivelul convenţional, nivelul
sīnt alături de ţara mea, fie că greşeşte
sau nu" (căci altfel nu ar fi văzut nici un motiv
sa protesteze). Cu alte cuvinte, un număr mic de studenţi
cu adevărat post sau transconvenţionali a atras un număr
mare de tipuri preconvenţionale, pentru că ceea ce aveau
ambele grupuri īn comun era neconvenţionalitatea lor.
Tot astfel, cred eu, īn mişcarea New Age,
un procent mic de elemente mistice, transpersonale sau transraţionale
autentice (nivelurile 7-9) au atras un număr uriaş de
elemente preconvenţionale, magice şi preraţionale
(nivelurile 1-4), pur şi simplu pentru că ambele
sīnt iraţionale, neconvenţionale şi neortodoxe
(nivelurile 5 şi 6). Şi aceşti indivizi preconvenţionali
şi preraţionali susţin, aşa cum au făcut
studenţii preconvenţionali, că ei au autoritatea
şi susţinerea unei stări superioare" cīnd,
de fapt, tot ce fac ei este să-şi raţionalizeze
propria poziţie de autoimplicare. Aşa cum a evidenţiat
Jack Engler, ei sīnt conduşi către misticismul transpersonal
ca mod de a raţionaliza īnclinaţii prepersonale. Este
o eroare pre/trans" clasică.
Aş mai spune, de asemenea, alături de
William Irwin Thompson, că aproape 20% din mişcarea
New Age este transraţională (transcendentală şi
autentic mistică) şi aproape 80%, preraţională
(magică şi narcisistică).
De obicei, poţi să găseşti
elementele transpersonale pentru că lor nu le place să
li se spună New Age". Nu este nimic nou" īn legătură
cu ei; sīnt eterni.
Īn cīmpul psihologiei transpersonale, īn mod constant,
trebuie să ne ocupăm cīt de delicat şi de blīnd
putem de curentele prepersonale, deoarece ele dau īntregului cīmp
o reputaţie excentrică" şi ridicolă".
Nu suntem īmpotriva credinţelor prepersonale; avem probleme
doar atunci cīnd ni se cere să īmbrăţişăm
aceste credinţe ca şi cīnd ar fi transpersonale.
Prietenii noştri excentrici" se cam
īnfurie pe noi, deoarece īnclină să creadă că
există doar două tabere īn lume: tabăra raţionaliştilor
şi cea a iraţionaliştilor, si, ca urmare, noi ar
trebui să ne aliem cu ei īmpotriva taberei raţionaliştilor.
Dar există trei tabere: preraţională, raţională
şi transraţională. Noi sīntem, de fapt, mai aproape
de raţionalişti decīt de preraţionalişti.
Nivelurile superioare transcend, dar le includ pe cele inferioare.
Spiritul este translogic, nu antilogic; el īmbrăţişează
logica şi apoi trece dincolo de ea, nu respinge pur şi
simplu logica. Orice credinţă transpersonală trebuie
să treacă testul logicii, şi apoi, dar numai apoi,
poate să treacă dincolo de aceasta cu intuiţiile
ei suplimentare. Budismul e un sistem extrem de raţional
care, īn plus, suplimentează raţionalitatea cu o percepţie
conştientă intuitivă. Mă tem că unele
dintre curentele excentrice" nu sīnt dincolo de logică,
ci sub ea.
Aşadar, ceea ce īncercăm noi să
facem este să separăm elementele autentice, universale,
testate īn laborator", ale dezvoltării mistice de tendinţele
mult mai idiosincretice, magice şi narcisiste. Este o
sarcină dificilă şi foarte complexă, pe care
nu reuşim s-o īndeplinim īntotdeauna. Liderii din acest sector
sīnt Jack Engler, Daniel Brown, Roger Walsh, William Irwin Thompson
şi Jeremy Hayward.
Daţi-mi voie să īnchei această discuţie
reafirmīnd punctul meu de vedere iniţial: īn tratarea
oricărei boli, faceţi tot ce se poate pentru a determina
de la ce niveluri provin diferitele componente ale bolii şi
folosiţi tratamente ce se adresează aceluiaşi nivel
pentru a vă ocupa de ele. Dacă nimeriţi nivelurile
corect, veţi genera o acţiune care are cele mai mari
şanse de a fi curativă; dacă le nimeriţi greşit,
nu veţi genera decīt vinovăţie şi disperare.
din volumul Ken Wilber GRAŢIE
ŞI FORŢĂ.
Treya Killam Wilber o vindecare spirituală dincolo de moarte,
Elena Francisc Publishing, pag. 283-291,
Detalii carte aici: http://www.elenafrancisc.ro/ro/produse/detalii/18-GRATIE-SI-FORTA