Fragmente din cartea
Klaus Iohannis – Pas
cu pas,
Editura Curtea Veche, 2014
Klaus Iohannis este primarul municipiului Sibiu, presedintele
Partidului National Liberal (PNL) si candidatul la Presedintia
României din partea Aliantei Crestin-Liberale. S a nascut
pe 13 iunie 1959 la Sibiu, a urmat Liceul „Samuel von Brukenthal“
si a absolvit cursurile Facultatii de Fizica din cadrul Universitatii
„Babes-Bolyai“ din Cluj. Între 1983 si 1989
a fost profesor la diferite scoli si licee din Sibiu si din împrejurimi,
iar între 1989 si 1997 a predat fizica la Colegiul National
„Samuel von Brukenthal“ din orasul natal. În
1990 a devenit membru al Forumului Democrat al Germanilor din
România (FDGR), formatiune al carei presedinte a fost între
anii 2002 si 2013. Din 1997, a fost inspector în cadrul
Inspectoratului Scolar Judetean Sibiu, iar în 1999 a devenit
inspector general. Un an mai târziu, a fost ales primar
al Sibiului, functie pe care o ocupa de 14 ani, câstigând
patru mandate pâna acum. Este casatorit, din 1988, cu Carmen
Iohannis, profesoara de engleza. În 2013 a devenit membru
PNL si prim-vicepresedinte al partidului, iar în iunie 2014
a fost ales presedinte al acestui partid. A fost unul dintre artizanii
fuziunii dintre PDL ?i PNL, reu?ind astfel constituirea celui
mai mare partid de centru-dreapta de dupa 1989.
www.klausjohannis.ro
facebook.com/klausiohannis
Sursa: site-ul Editurii Curtea Veche
Cîstigãtorul alegerilor prezidentiale în
România din 16 noiembrie 2014.
Un preşedinte mediator
şi echilibrat.
Un nou model de conduită publică
S-a spus că preşedintele rămâne
partizanul partidului din care provine, că niciodată
nu se va putea distanţa şi că asta ar fi una dintre
marile probleme ale sistemului politic românesc. Afirmaţia
este fundamental falsă. Preşedintele provine dintr-un
partid şi este politician, dar asta nu înseamnă că
trebuie să acţioneze politicianist. Preşedintele
trebuie să acţioneze politic, dar corect politic: înţelegând
problemele şi căutând, împreună cu cei care sunt
responsabili de domeniu, soluţii pentru România, soluţii
pe termen lung. Pentru a găsi o soluţie corectă
din punct de vedere politic nu trebuie să fii apolitic. Trebuie
să fii politic, dar să înţelegi problema şi
nevoia soluţiei.
După Constituţie, preşedintele este
o putere în stat, dar are, în acelaşi timp, atribuţii
executive. Preşedintele nu trebuie să conducă efectiv,
managerial, în problemele ce ţin de execuţie. Preşedintele
este mult mai mult şi trebuie să facă mult mai
mult. El trebuie să aibă capacitatea de a mobiliza voinţa
publică prin intervenţia publică.
Acesta este un lucru care, în termeni simpli, pare
complicat de descris, dar preşedintele trebuie să vină
cu solicitări şi cu viziuni, să inducă şi
să conducă dezbaterea în sensul cel mai larg şi
să se preocupe de găsirea unor soluţii. Nu trebuie
nici să dea soluţia, nici să impună soluţia.
Trebuie să fie acela care induce rezolvarea,
fără să vină el însuşi cu rezolvarea.
Pare complicat, la prima vedere, dar asta înseamnă că
preşedintele îşi exercită mandatul în mare măsură
prin mesaje publice. Acest tip de mesaje sunt acelea aşteptate,
iar dacă situaţia o cere, şeful statului trebuie
să reia mesajul până când problema se rezolvă.
Deşi el nu are atribuţii executive în reformarea unor
domenii precum educaţia, sănătatea, sistemul de
pensii, eu cred că este de neapărată nevoie ca
acesta să propună o dezbatere în spaţiul public,
pentru a valorifica toate resursele existente în aceste domenii.
Nu trebuie să existe nicio problemă de interes pentru
societate în legătură cu care preşedintele ar trebui
să se abţină, însă preşedintele ar trebui
să se abţină de la intervenţii inutile. Dacă
intervine inutil pe nişte chestiuni foarte punctuale, care,
de fapt, sunt în sarcina altcuiva, atunci poate să devină
ceea ce s-ar numi un „preşedinte-jucător", ceea
ce nu este neapărat un concept performant pentru România.
Cea mai mare problemă din ultimii ani a fost
că toate guvernele au avut abordări pe termen scurt
şi problemele nu numai că nu au fost rezolvate, ba chiar
au fost agravate. De aceea, preşedintele trebuie să
fie cu adevărat garantul unui stat eficient, cu instituţii
funcţionale, în viziunea mea, rolul lui nu este acela de
a se pricepe la orice, ci de a-i pune la lucru pe aceia care au
competenţele necesare în fiecare domeniu şi de a le
respecta aceste competenţe. Este un obiectiv dintre cele
mai dificile, unul care cere timp pentru a fi dus la capăt,
şi aceasta pentru că el presupune, de fapt, reformarea
statului ca atare, implicit a partidelor şi a clasei politice.
Oricât de greu ar fi, un preşedinte conştient
de rolul lui merită să investească toate resursele
în acest deziderat. De prea mult timp, în România statul funcţionează
cu blocaje şi cu decalaje, iar integrarea în UE nu pare să
fi eliminat aceste disfuncţionalităţi. Instituţiile
statului se pun în funcţiune lent, cu o eficienţă
minimă şi parcă din ce în ce mai scump. Autoritatea
statului se reîmparte perpetuu şi discreţionar între
clanuri politice, migraţia politică ţine de un
fel de lege nescrisă a locului, iar presiunile politice sunt
la ele acasă. Nu e de mirare că statutul funcţionarului
public a tot fost încălcat şi fragilizat şi că,
în absenţa colaborării şi a dialogului, statul
a devenit un mecanism uriaş şi inutil, care acţionează
împotriva cetăţeanului şi contribuabilului care
îl plăteşte.
Toate deciziile pe care le-am luat vreodată
cu folos, fie că a fost vorba de administraţia locală
sau de politica naţională, au presupus trei acţiuni
conjugate: dialog real, comunicare permanentă şi transparentă
şi consultarea cu ceilalţi. Numai în acest mod se pot
lua hotărâri care să eficientizeze funcţionarea
instituţiilor. A oricăror instituţii publice. Preşedintele
trebuie să fie primul care îşi asumă şi manifestă
o conduită publică bazată pe acest model de comunicare.
Dar un preşedinte nu poate fi un adevărat garant al
dialogului şi al medierii dacă nu îşi însuşeşte,
la nivel de comportament public, o conduită care să-1
impună drept model. Am crezut mereu că anvergura unui
preşedinte, comportamentul lui, ţinuta lui morală
trebuie să impună modelul de atitudine atât de necesar
pentru o întreagă clasă politică şi, desigur,
pentru o întreagă societate. Am mai spus-o şi o repet,
pentru că este o idee în care cred foarte mult: Preşedintele
României trebuie să fie un reper. Numai aşa poate avea
o influenţă majoră asupra societăţii.
România se va schimba în bine, va deveni cu adevărat europeană,
doar dacă de la cel mai înalt nivel se va propaga o corectă
ierarhie de valori. România va deveni o ţară cu adevărat
europeană când va avea un preşedinte cu profil occidental
şi o clasă politică de acelaşi nivel. Cred
că ceea ce le-a lipsit, până în acest moment, românilor
este un preşedinte cu care să se simtă solidari,
care să îi reprezinte cu adevărat. La 25 de ani de la
revoluţia din 1989, este timpul unui nou început, este responsabilitatea
noastră să oferim un nou model de politică şi
de exercitare a funcţiei prezidenţiale.
Valorile în spiritul cărora m-am format ţin
de respectul pentru Aferentă, de toleranţă faţă
de diversitate, de solidaritate. Sunt valori Cu care am construit
valoare, în toate etapele în care am fost responsabil pentru bunul
mers al unei comunităţi. Ele nu au avut nimic în comun
cu dubla măsură, cu clientelismul, cu nepotismul sau
cu dispreţul faţă de legi, care au fost promovate
inclusiv de reprezentanţi ai clasei politice. Cred, în continuare,
că nu se poate construi temeinic decât fiind consecvent,
credibil şi responsabil şi că primul om din stat,
ca reprezentant al tuturor românilor, trebuie să pledeze,
prin fiecare gest al său, pentru o cultură a succesului
bazată pe educaţie, pe muncă, pe talent şi
pe valori autentice. Pentru mine, dorinţa şi satisfacţia
lucrului bine făcut au fost definitorii.
Într-o Românie normală, aşa cum o văd
eu, preşedintele apără, conservă şi,
mai ales, cultivă valorile constitutive ale naţiunii
române. El este primul care trebuie să protejeze valorile
istoriei naţionale şi să încurajeze o cultură
a libertăţii, a democraţiei şi a statului
de drept. Avem nevoie de locuri ale memoriei care să vorbească
despre tragediile noastre ca naţiune, despre ce am făcut
greşit şi, mai ales, despre cum vrem să arătăm
ca societate. Avem nevoie de un mare muzeu naţional care
să prezinte ororile comunismului, un altul care să vorbească
despre acelea ale regimului antonescian, două instituţii
care să inspire proiecte educaţionale mari, să
inspire teme privind diversitatea, nevoia de toleranţă,
de responsabilitate civică. De prea multe ori am arătat
că nu am învăţat nimic din istorie, deci nu ne
mai putem permite să ignorăm lecţiile trecutului.
Iar România, cu istoria ei traumatizantă din secolul XX,
are cu siguranţă teme de readus în prezent, de repus
în discuţia societăţii. Dispreţul absolut
la adresa legii, a statului de drept, a valorilor noastre comune
europene, toate acestea au făcut posibilă existenţa
unor regimuri criminale care au secerat vieţile a sute de
mii de oameni nevinovaţi. Dincolo de cifre, de numerele reci,
rămâne amintirea celor care au pierit ca urmare a politicilor
de exterminare iniţiate şi coordonate de regimurile
antonescian şi comunist. Viitorul democratic al naţiunii
române depinde de modul în care ne asumăm un trecut tragic,
dar şi de felul în care demonstrăm zi de zi că
ştim să apărăm libertatea, drepturile omului
şi valorile europene. Pentru a preveni nedreptatea, intoleranţa,
abuzul de putere şi ura, trebuie să acţionăm
cu convingere şi vigilenţă. Aceasta este, cred,
una dintre cele mai importante lecţii ale secolului XX. Prin
atitudinea cu care se raportează la trecut, Preşedintele
României trebuie să protejeze memoria naţiunii române,
să îndemne la descoperirea identităţii şi
să asigure consensul naţional, în jurul acestui proiect
-- cultivarea memoriei naţionale —, modelul de preşedinte
pe care mi-1 asum va supune consensului naţiunii unul dintre
cele mai importante proiecte ale sale: redescoperirea sentimentului
de mândrie naţională.
Simbolurile contează pentru o Naţiune,
pentru un Stat, iar Preşedintele trebuie să se îngrijească
de ele. Pe de altă parte, nu trebuie să cădem în
cealaltă extremă. Nu cred că preşedintele
trebuie să aibă doar protocoale frumoase. Preşedintele
trebuie să fie un agent activ al naţiunii, fără
a fi preşedinte-jucător — o ecuaţie foarte complicată.
Cred că aici apare nevoia unui politician de anvergură,
care ştie când să spună ceva şi când să
se abţină să spună ceva şi, desigur,
care să înţeleagă nevoia şi dorinţa de
simboluri şi de acţiuni de reprezentare. Cred, de asemenea,
că este important ca preşedintele să viziteze ţara,
să viziteze comunităţile. Este o metodă prin
care află preocupările oamenilor şi-şi cunoaşte
efectiv ţara şi alegătorii. Pe de altă parte,
este important pentru oameni să-şi vadă preşedintele,
aşa că astfel de deplasări trebuie făcute
regulat.
Preşedintele indică nordul în viaţa
politică a unei naţiuni. Avem, de prea multă vreme,
politicieni amatori, oameni neprofesionişti. Nu reprezintă
întreaga clasă politică, dar nici nu sunt atât de puţini
încât să nu conteze. Avem nevoie de selecţie pentru
a-i găsi pe cei mai buni oameni. Pe aceia care sunt buni,
dar nepregătiţi trebuie să-i pregătim. O astfel
de întreprindere nu este una simplă, pe termen scurt. Ea
vizează un adevărat program de reformă a clasei
politice şi ţine de fiecare partid în parte. Fiecare
partid, în interiorul lui, trebuie să devină mai performant
şi abia atunci vom avea şi o îmbunătăţire
a vieţii politice.
Împotriva migraţiei
politice
M-am exprimat cu toată fermitatea împotriva
migraţiei politice, un adevărat flagel care debilitează
buna funcţionare a instituţiilor statului. Pentru România,
îmi doresc o clasă politică responsabilă, iar parte
din responsabilitatea ei ţine de voinţa de a stopa acest
fenomen. Un astfel de parcurs, cum e cel realizat prin migraţia
politică, este inadmisibil şi contraproductiv pentru
că, în acest fel, se ajunge chiar la falsificarea rezultatului
alegerilor generale. Or, prin aceste migraţii politice, aleşii
îşi bat joc de votul oamenilor. Este nevoie de mai mult decât
de o simplă lege, este nevoie de un consens politic pentru
a stopa migraţia parlamentară. Există o singură
instituţie care poate să aducă la un loc toate
forţele politice, iar persoana care o reprezintă este
Preşedintele României.
Pentru că s-au practicat astfel de deplasări
transpartinice şi s-a recurs la trocul politic în locul negocierilor,
dialogul politic şi social în România a fost, practic, întrerupt
— sau poate doar mimat. Un pre-şedinte-mediator, aşa
cum îl percep eu, este indispensabil pentru reluarea dialogului
real între principalii actori sociali: guvern, opoziţie,
sindicate, patronate, asociaţii profesionale, ONG-uri. Acest
dialog are nevoie de un mediator şi doar Preşedintele
României poate fi un mediator eficient. Cu condiţia să
respecte cu adevărat interesele diferite care acţionează
în societate, diversitatea opiniilor şi identitatea specifică
a fiecărui actor de pe scena publică.
Nu-mi place când nu te poţi baza pe oamenii
politici, ca atunci când îşi schimbă foarte frecvent
apartenenţa politică. Este unul dintre lucrurile pe
care le detest. Cred că un om îşi poate schimba o dată
opţiunea politică şi o dată partidul, dar
există politicieni, inclusiv parlamentari, care sunt la
a treia sau la a patra formaţiune politică. Mi se pare
aberant, anormal. Nu cred că ei îşi schimbă gândirea.
Cred că schimbă partidul după cum le dictează
interesul de moment. Cum să te bazezi pe un om care nici
nu ştie de ce ideologie de partid ţine?
Nu cred că se poate opri esenţa fenomenului
de migraţiune politică printr-o legislaţie restrictivă.
Cred că, în România, avem o democraţie foarte, foarte
tânără şi un electorat care încă nu este matur.
Nu vorbesc despre persoane, ci despre electorat în ansamblul său.
Aceste lucruri, în orice democraţie, sunt sancţionate
de electorat şi acolo ar trebui să ajungem şi noi.
Sigur, putem să dăm o lege care să le impună
parlamentarilor să nu-şi schimbe partidele în timpul
mandatului, dar asta nu rezolvă fondul problemei. De exemplu,
avem o lege care spune că, dacă un primar îşi schimbă
partidul în timpul mandatului, pierde postul. Da, dar dacă
e dat afară din partid? în felul acesta, ajungem la o formă
mai sofisticată de migrare: nu trebuie decât să se vorbească
cu cei din primul partid să-1 dea afară şi cu cei
din al doilea sa-1 primească!
Aceste lucruri cu greu pot fi oprite printr-o legislaţie.
Ele trebuie oprite prin intervenţia electoratului, iar electoratul
trebuie să le sancţioneze pe persoanele care fac astfel
de mişcări politice, în SUA, bunăoară, cred
că un singur deputat a schimbat, în istoria recentă,
formaţiunea politică, iar din Germania nu cunosc niciun
exemplu. Dacă ar exista, ar fi excepţii. Partidele se
declară împotriva migraţiei, dar este de multe ori,
o declaraţie fără foarte mult fond. Multe partide
agreează venirea de noi membri, pentru că în Parlament,
în ultimii ani, aşa s-au făcut majorităţile,
în cazul migraţiei parlamentarilor, este vorba de migraţii
pentru un vot.
Având în vedere cum stau lucrurile, nu e de mirare
de ce au eşuat proiecte majore pentru ţară, reforme
adevărate, care au nevoie de un consens politic: fie li s-a
deturnat, grosolan, sensul, fie au fost transformate în sloganuri
facile. La aceste alegeri aş vrea să conving un număr
mare de tineri să vină la vot, un număr de tineri
care nu ar fi mers la vot. Este o chestiune în care cred ferm,
nu conjunctural, înainte de alegeri: cred că generaţia
tânără trebuie atrasă spre problemele publice din
România, spre rezolvări si spre implicare. Cred că nu
se simt bine reprezentaţi de actuala clasă politică
şi de preocupările politicienilor.
Până acum, nu am reuşit să ne coalizăm
decât în domenii care au implicat o raportare la exterior: aderarea
la NATO şi integrarea în UE. Ar fi foarte frumos să
reuşim să obţinem consens si pentru mari proiecte
de interior. Ar fi un lucru extraordinar, iar în cazul în care
voi ajunge Preşedinte al României, voi încerca exact această
abordare, în domenii precum educaţia, unde este nevoie de
consens dacă vrem să construim un sistem educaţional
performant, pentru termen mediu sau lung. Sau în domeniul sănătăţii,
unde lucrurile merg foarte prost, după cum ştim cu toţii.
Este nevoie de o abordare consensuală pentru a permite îmbunătăţirea
sistemului pe perioadă nedeterminată.
In ceea ce priveşte marile probleme ale sistemului,
ar fi de dorit să se ajungă la consens sau foarte aproape
de consens. Nu ar fi o problemă dacă marile partide
ar ajunge la consens şi ar rămâne un mic partid care
ar fi de altă părere. Dar abordarea consensuală
ar putea să dea rezultate excepţionale în problemele
interne ale României. A existat, de exemplu, un „Pact pentru
Educaţie" semnat şi rămas pe hârtie, ceea
ce arată că nu a fost vorba de un consens, ci de o formalitate.
Fiecare ministru începe câte o reformă, dar de fiecare dată
când se schimbă guvernul, mulţi specialişti sunt
schimbaţi. La fiecare schimbare de guvern, dăm afară
mii de specialişti care au fost educaţi pentru serviciul
pe care îl fac, care au participat la perfecţionări
scumpe, care au avut nevoie de ani de zile să intre în specificul
postului. Ceea ce se întâmplă în România de mulţi ani
încoace, este o irosire a celei mai importate resurse pe care
o are o naţiune: resursa umană. Avem o societate care
nu respectă educaţia, în care fel de fel de personaje
stridente sau care vorbesc excesiv de mult ajung aproape întotdeauna
să fie mai bine văzute decât profesioniştii care
chiar au performanţe.
O misiune urgentă: reforma
sistemului de educaţie
Sunt foarte multe limite ale sistemului de educaţie.
Sistemul este pur şi simplu neperformant şi nu permite
o dezvoltare susţinută şi sustena-bilă a României.
Să luăm, de exemplu, rezultatele de la bacalaureat:
o jumătate de generaţie a stat degeaba doisprezece ani
la şcoală, pentru că nu a reuşit să-şi
atingă obiectivul de a trece de acest examen, înseamnă
că toţi aceşti tineri, care nu au luat bacul, sau
aproape toţi, au fost greşit informaţi. Sistemul
este greşit construit. Probabil că ei ar fi trebuit
să înveţe mai degrabă o meserie, decât să
meargă la o şcoală teoretică la care probabil
că n-au deprins mare lucru. O ţară nu-şi poate
permite aşa ceva. O ţară trebuie să-şi
construiască un sistem naţional care să integreze
într-un grad foarte mare noua generaţie, în piaţa muncii.
Sistemul educaţional trebuie să fie creionat şi
după piaţa muncii, şi după direcţiile
strategice pe care le doreşte ţara. Cu cât ies din sistemul
de educaţie mai mulţi oameni calificaţi pentru
piaţa muncii, existentă sau dorită, cu cât este
mai bună corelaţia sistem de învăţământ
— piaţa muncii, cu atât mai bine performează economia,
în cazul României, trebuie să ne hotărâm care este prioritatea
naţională în acest domeniu şi să construim
sistemul educaţional în aşa fel încât s-o atingem.
România are resurse umane foarte bune. Ele nu sunt folosite şi,
atâta timp cât nu reuşim să avem o generaţie tânără
educată pentru
performanţa pe piaţa muncii, nu vom progresa
semnificativ. Eu cred că România are resursele umane pentru
a fi extrem de performantă. Nu trebuie decât să redefinim
obiectivul general al societăţii.
Noi suntem una dintre ţările cu scăderea
cea mai dramatică a populaţiei şi, în astfel de
condiţii, cred că e bine să ne întrebăm şi
cum va fi peste cincizeci de ani, când majoritatea românilor vor
fi mai degrabă în segmentul de 50+, decât în segmentul de
sub 30. Propun să ne gândim dacă nu ar fi bine să
restructurăm întregul sistem de educaţie în aşa
fel încât să devenim încet, dar sigur, mult mai performanţi.
Acest lucru nu se poate realiza nici într-un an, nici în cinci,
nici în zece, nici într-o generaţie. Acest lucru se poate
realiza doar atunci când reuşim să luăm o decizie
pe termen lung. Au existat întotdeauna preocupări din partea
politicienilor, dar de foarte multe ori aceste preocupări
au fost mai degrabă de faţadă — afirmaţii
făcute fiindcă dau bine — decât o preocupare constantă.
Educaţia va fi tema centrală pentru mine
şi datorită faptului că sunt dascăl, am predat
fizică timp de 15 ani, şi, mai ales, datorită faptului
că, dacă România are o şansă mare de a deveni
performantă în secolul XXI, această şansă
este educaţia. Avem copii dotaţi, foarte deştepţi,
iar eu sunt pregătit să propun foarte multe teme pentru
a găsi soluţii, astfel încât, după 12 ani de scoală,
să nu ne mai trezim cu jumătate din ei plecaţi
în afara ţării. Prin oferta mea, sper să îi conving
inclusiv pe tineri să vină la vot. Ei sunt o ţintă
predilectă pentru mine: sunt viitorul României. Sunt grupul
pe care mă concentrez cel mai mult, din două motive:
sunt oameni care vor să schimbe lucrurile — au energia să
facă asta — si sunt generaţia care, dacă vrem să
schimbăm România, va face această schimbare. Generaţia
mea sau a celor care au intrat mai repede în politică poate,
eventual, să înceapă o nouă abordare, dar punerea
ei în practică nu mai aparţine generaţiei mele,
ci generaţiei tinere. Din aceste două motive cred că
este foarte important nu numai să îi atragem la vot, ci şi
să-i atragem în dezvoltarea României.
Ştim cu toţii că, între toate aceste
probleme, una serioasă vizează corpul profesoral. Cea
mai mare problemă, după părerea mea, nu ar fi calitatea
acestei categorii profesionale, fiindcă si ea este urmarea
altor factori. Este greu să aştepţi de la un profesor
de liceu să aibă performanţe excepţionale
dacă nu reuşeşte să întreţină o
familie cu salariul pe care îl primeşte. Eventual, dacă
ambii membri ai familiei sunt profesori, reuşesc să
ajungă la ceva ce se numeşte „nivel de subzistenţă",
dar mai mult, probabil că nu. Profesorii nu sunt plătiţi
prost de ieri, de azi, ei sunt remuneraţi total necorespunzător
de multă vreme. Nici în anii comunismului nu au fost recompensaţi
corespunzător pentru munca lor, însă lucrurile s-au
înrăutăţit după Revoluţie. Este, de asemenea,
greu de crezut că dascălii, la modul general, vor avea
cu toţii dorinţa să lucreze foarte bine dacă
societatea, în ansamblul său, are faţă de ei o
atitudine mai degrabă de condescendenţă sau de
uşor dispreţ. E suficient să ne uităm puţin
în urmă şi o să vedem foşti şi actuali
preşedinţi sau foşti prim-ministri care au rostit
cuvinte negative la adresa cadrelor didactice, lucru care este
inadmisibil. Preşedintele sau premierul ţării noastre
nu poate să iasă la televizor şi să facă
afirmaţii depreciative la adresa unei întregi caste profesionale.
Este pur si simplu inadmisibil, iar acest lucru denotă că,
de fapt, acei politicieni nu sunt preocupaţi de sistemul
educaţional decât la nivel declarativ, politicianist.
Consider că este profund în neregulă
dacă preşedintele ţării vorbeşte de
rău despre dascăli, despre elevi sau despre părinţi
ori dacă îi răzvrăteşte pe unii împotriva
celorlalţi. Cred că rolul Preşedintelui României
este acela de a introduce — sau de a reintroduce — în spaţiul
public dezbateri ample pe teme cum este educaţia şi
de a crea un cadru care le permite specialiştilor si politicienilor
să se reunească şi să caute soluţii care
să fie viabile şi valabile pentru o perioadă mai
lungă.
Pentru a ridica discuţia la un nivel de strategie
socială, cred că este bine să mai ţinem cont
si de alte aspecte. Schimbarea care să garanteze calitatea
învăţământului poate fi realizată. Fiecare
în parte putem să lucrăm la calitatea învăţământului,
putem să facem încă o reformă curriculară.
Se poate schimba structura anului şcolar, cum s-a făcut
de foarte multe ori în ultima vreme. Putem să discutăm
dacă este mai bine să avem examene iniţiale sau
evaluări finale ori un sistem mixt, putem să introducem
sau să reintroducem examene de admitere sau de finalizare.
Toate acestea sunt opţiuni care pot fi dezbătute. Eu
îmi permit să încerc să duc discuţia
la un alt nivel: nu prin prisma profesiei de dascăl, ci prin
prisma prin care văd rolul Preşedintelui.
Mai cred — şi îmi asum subiectivismul — că
există este o adevărată inflaţie de politicieni
care nu au realizat mai nimic înainte să intre în viaţa
politică, în acelaşi timp, constatăm, peste tot
în lume, apariţia unei clase de politicieni de profesie.
Nu cred că este în esenţă un lucru rău, dar
nici nu cred că este un fenomen care ar trebui amplificat.
După părerea mea, pentru un politician este important
să fi realizat ceva în viaţă înainte de a se ocupa
numai de politică. Lumea reală nu poate fi suplinită
prin lecturi, prin citirea unor documente politice, oricât de
bune ar fi, sau prin discuţii cu politicienii, oricât de
pregătiţi ar fi. Cred că, pentru un om tânăr,
este important să-şi găsească un loc într-o
societate, într-o profesie, într-o meserie şi, după
ce are o poziţie şi o experienţă câştigate,
poate să-şi îndrepte întreaga atenţie spre politică.
Cred că este varianta de preferat faţă de aceea
care există şi pe care nici nu vreau, până la urmă,
s-o critic: există politicieni care nu au făcut niciodată
altceva. Au intrat în politică şi acolo au rămas.
Nu cred că profesia cuiva poate reprezenta
o formă de practică politică, dar cred că
fiecare om trebuie mai întâi să-şi dovedească lui
şi altora că poate să aibă un loc în societate,
altul decât acela de politician. Trebuie să existe o referinţă
în viaţa fiecăruia. Nu este o problemă ca un politician
să treacă prin diferite posturi de execuţie. Dar
cred că pentru un politician de succes este necesar ceea
ce, în termeni populari, se numeşte „experienţă
de viaţă". Aşa ceva nu se capătă
politician fiind; se capătă doar fiind integrat undeva,
în societate, nu în viaţa politică.
Practici curate, instituţii
depolitizate
Statura unui om politic şi, prin extensie,
a unei întregi clase politice, nu poate să nu determine şi
modul în care se realizează comunicarea dinspre clasa politică
înspre alegători. La noi, lucrurile sunt destul de amestecate
şi nu au peste tot accente pozitive. Unii comunică bine,
alţii — într-un limbaj pe care 1-as amenda oricând. Ceea
ce mă îngrijorează, însă, nu este neapărat
tehnica prin care comunică sau vocabularul folosit câteodată,
ci mai ales faptul că mulţi politicieni comunică,
uneori, cu totul altceva decât ceea ce cred. Şi aici apare
politicianismul, care nu cred că ne face bine. Consider că,
la nivel oficial, ar trebui să existe o comunicare mai degrabă
seacă decât colorată. Mai multă prestanţă,
mai mult respect pentru cei care aşteaptă un mesaj şi
mai multă demnitate, inclusiv în actul comunicării.
Un domeniu la fel de important în care consider
că Preşedintele României trebuie să dea un semnal
clar este cel al depolitizării instituţiilor. Faptul
că nu s-au făcut anumite delimitări şi că,
din diferite motive, nu se fac este o problemă generală
în ţara noastră, în România trebuie să ne decidem
în legătură cu ce trebuie să rămână politic
şi ce trebuie să rămână apolitic, adică
în sarcina specialiştilor. Atâta vreme cât nu avem curajul
sau motivaţia politică să facem această deosebire,
întotdeauna vom vorbi despre depolitizare şi, în practică,
vom avea politizare. Este situaţia multor instituţii
şi agenţii care ar trebui să fie apolitice şi,
de fiecare dată când se schimbă guvernul, sunt politizate,
declarat sau nedeclarat. Este cazul instituţiilor din administraţie,
cum ar fi instituţia Prefectului, care, conform legii, este
nepolitică, dar în fapt este clar politizată. Este şi
cazul diplomaţiei. Diplomaţia a fost şi este linia
întâi de apărare, dar şi de promovare a intereselor
unui popor. După marea reuşită a proiectului de
integrare euroatlantică, următorul proiect de ţară
va trebui să implice categoric diplomaţia. Dar, pentru
aceasta, trebuie ferită de pericolul cel mai mare care planează
şi asupra ei: politizarea. Conducerea diplomaţiei, în
orice stat democratic, este politică, însă corpul profesional
al diplomaţilor trebuie să fie unul de elită,
în care selecţia şi promovarea să fie făcute
pe criterii profesionale.
În multe alte domenii, numirile în funcţiile
de conducere (care sunt funcţii de administraţie, nu
de politică) se fac de multe ori pe criterii politice. Este
o problemă generalizată şi poate fi rezolvată
doar în măsura în care o parte relevantă din mediul
politic românesc înţelege să tragă o linie clară
şi s-o respecte. Numai dacă există voinţa
politică de a face această depolitizare, ea se poate
realiza, în condiţiile din România de acum, instituţiile
nu au mecanisme prin care să opună rezistenţă
politizării. Chiar în condiţiile în care mediul politic
doreşte acest lucru, este nevoie de mai mulţi ani pentru
a construi o categorie de funcţionari publici care sunt şi
dornici, şi suficient de puternici pentru a păstra această
autonomie faţă de politic. Este un proces care durează,
de regulă, destul de mult, dar care în ţările cu
democraţii solide a fost înfăptuit — prin urmare, ştim
că este realizabil. La noi, încă nu s-a avansat prea
mult în această direcţie.
Parteneriatul meu este şi a fost unul cu românii
şi am încercat mereu să mă raportez la exigenţele
alegătorilor, mai puţin la profilul contracandidaţilor
mei. Cred însă că principalul meu atu este că pot
să le prezint oamenilor o carte de vizită. Iar pe ea
scrie „Sibiu". Cei 14 ani la Primăria Sibiului, continuitatea
şi stabilitatea, dezvoltarea progresivă şi temeinică
a oraşului sunt argumente pe care le poate judeca orice român.
Alegătorii sunt singurii în măsură să cântărească
ce a lăsat fiecare în urmă, după ani de zile în
politică. Este adevărat că proiectul meu de prezidenţiabil
conţine elemente care pot interesa mai degrabă unele
categorii decât altele, însă nu aş face o delimitare
între electoratul de dreapta şi electoratul de stânga, pentru
simplul motiv că îmi doresc să fiu preşedintele
tuturor, indiferent de orientările politice. Electoratul
de dreapta este electoratul nostru, al PNL, plus PDL. Dar mesajul
meu se îndreaptă către toţi alegătorii şi
în special către cei nehotărâţi şi nedefiniţi
doctrinar, către oamenii care poate altă dată nici
nu s-au dus la vot. Oameni care, probabil, nu cunosc doctrina
şi nici nu îi interesează, dar care pot deveni interesaţi
dacă văd că au în faţă un program serios,
o viziune bazată pe corectitudine şi echitate, un mesaj
care încurajează performanţa şi garantează
respectarea regulilor, pentru un joc curat. Sunt convins că
principiile pentru care le cer votul oamenilor — onestitate, competenţă,
seriozitate — sunt îmbrăţişate atât de electoratul
de dreapta, cât şi de cel de stânga. La aceste alegeri prezidenţiale
întrebarea nu va fi, de fapt, dacă votăm un preşedinte
de stânga sau un preşedinte de dreapta, întrebarea esenţială,
la care noi, toţi românii, suntem chemaţi să răspundem,
este dacă vrem, după un deceniu de conflicte, de scandal,
de crize şi de disensiuni, să continuăm cu încă
un deceniu de corupţie si incompetenţă. Scrutinul
din noiembrie va reprezenta o alegere între sistemul de politică
de până acum — discreţionar, costisitor şi destabilizator
— şi un mod de a face politică fundamentat pe respect,
pe transparenţă şi pe certitudinea că fiecare
poate beneficia de pe urma propriilor merite şi eforturi.
Acestea nu sunt fraze lipsite de conţinut: voi face politică
în favoarea românului de rând, nu în favoarea baronilor locali
cu probleme penale, aşa cum fac alţi contracandidaţi.
Pentru ca toate aceste urgenţe din agenda
politică a României de azi să fie abordate cu adevărat,
cu implicare, expertiză şi responsabilitate, cred că
este timpul ca marele Partid Naţional Liberal să guverneze
şi să-şi împlinească, în acest mod, însăşi
esenţa doctrinară. Un partid nu se creează niciodată
pentru oameni. Aceasta este o poveste pe care, în general, politicienii
le-o spun oamenilor, că au creat un partid pentru ei. Este
întotdeauna o afirmaţie falsă. Un partid se creează
întotdeauna pentru oamenii din partid. Dar acesta nu este un lucru
negativ. Aceasta este definiţia unui partid politic: el se
compune din oameni care urmăresc ţeluri politice apropiate,
care cred în aceleaşi doctrine şi care cred că,
prin intrarea în partid, pot să atingă obiectivele
pe care şi le-a propus acesta, însă un partid trebuie
să acţioneze pentru alegători, trebuie să
acţioneze în aşa fel încât să rezolve probleme
ale oamenilor, ale comunităţilor.
Esenţa existenţei unui partid este aceea
de a guverna şi, de multe ori, acest lucru este desemnat
chiar de politicieni sau de analiştii politici drept dorinţă
prea ambiţioasă sau negativă. Nu. Raţiunea
de a fi a unui partid politic este aceea de a guverna. Este un
lucru pozitiv şi face ca partidele să evolueze. Un partid
nu este o societate de binefacere. Un partid politic vrea puterea,
aceasta este esenţa lui şi e bine să ştim
aceste lucruri. Dar un partid trebuie să pună în practică
politici pentru oameni, pentru comunitate, altfel nu primeşte
voturile. Acesta este mecanismul care funcţionează în
realitate, într-un sistem democratic: partidul vrea la putere,
dar poate să ajungă acolo numai dacă este votat.
Şi este votat numai atunci când face proiecte şi aplică
politici care sunt bune pentru oameni şi care îi conving.
Acesta este mecanismul prin care funcţionează relaţia
dintre un partid politic şi societate.
Programul pe care marele Partid Naţional Liberal
îl propune alegătorilor este un program pentru bunăstare,
stat de drept şi apărarea justiţiei. Este un program
pentru o Românie occidentalizată, pentru o Românie în care
valorile sunt respectate şi în care locul fiecăruia
e garantat prin meritul lui. Eu am demonstrat la Sibiu că
se poate, că un oraş din România poate fi la fel de
prosper ca orice alt oraş din UE. Conduc Sibiul de atâţia
ani şi am arătat că se poate să avem o administraţie
corectă, că se pot crea locuri de muncă şi
că se pot aduce investiţii, că se poate promova
educaţia, cultura, valorile si modelul excelenţei în
toate. Nu vorbesc acum numai de administraţie. Faptul că
Sibiul este un model al capacităţii de schimbare, de
transformare a mentalităţilor, de înnoire a regulilor
jocului politic este o realitate de necontestat. Si în acest caz
faptele vorbesc pentru mine.
Cum era de aşteptat, am fost taxat de contracandidaţii
mei, pornind de la o logică total aiuritoare, şi anume
că diferenţa ar însemna imediat o alternativă slabă.
Eu sunt un candidat diferit şi aşa
m-am poziţionat de la bun început: vreau să fac altfel
de politică si am pur şi simplu un alt tip de discurs.
Dacă lumea s-a obişnuit cu un anumit fel de a vorbi,
poate mai spumos, mai alert, nu înseamnă că trebuie
să fim toţi la fel. Eu vin cu discursul care mă
caracterizează pe mine, care se suprapune peste felul meu
de a fi, peste modul în care înţeleg eu statura şi prestanţa
unei persoane publice. Este un fel de a fi mai cumpănit,
mai chibzuit şi, cred eu, mai responsabil si mai implicat.
Consider că avem suficient divertisment şi că politicienii
sunt datori să aducă în spaţiul public altceva.
Acesta este felul în care fac eu politică şi pe care
vreau să îl propun românilor. Vreau
să fiu ales Preşedinte al României fiindcă eu
cred că această ţară merită respect,
proiecte duse la capăt, si nu doar povestite la televizor,
practici oneste — pe scurt, o nouă etică.
Niciodată nu am încăput
în vreun rol: nu am fost un actor ales fiindcă aş fi
corespuns unei imagini create de media sau de altcineva. Şi,
da, este ceva deosebit în această campanie: eu, discursul
pe care îl adopt şi modelul de ţară pe care îl
propun eu — o Românie a lucrului bine făcut. Misiunea mea,
ca Preşedinte al României, va fi aceea de a construi, împreună
cu românii, o ţară a lucrurilor făcute cum trebuie.
Iar aşa ceva nu se întâmplă practicând injuria, jocul
abil de culise şi prefăcătoria lozincardă.
Se întâmplă doar dacă muncim împreună, ne spri-jinim
unii pe alţii şi avem toată încrederea că
se poate. Şi se poate!
Din volumul Klaus Iohannis – Pas cu pas,
Editura Curtea Veche,
pag. 162-176.
Detalii carte aici:http://www.curteaveche.ro/carti/noi-aparitii/pas-cu-pas-klaus-iohannis.html
Salt la inceputul paginii