Laurence Freeman
Laurence Freeman (n.
1951) este călugăr benedictin şi preot catolic
al Congregaţiei Benedictine de la Monte Oliveto Maggiore.
Este Director al Comunităţii Mondiale a Creştinilor
care Mediteazã.
”Meditaţia creştină”:
această expresie paradoxală, care provoacă
încă surpriză, suspiciune chiar pentru mulţi
creştini, este astăzi o realitate împărtăşită
de mii de practicanţi, din peste 60 de ţări.
Reţea informală dar foarte fraternă, Comunitatea
meditanţilor creştini, ecumenică, arată
că, departe de a fi o închidere în sine, meditaţia
este înainte de toate deschidere spre Celălalt şi
spre ceilalţi. La mii de leghe distanţă de
sincretismul New Age, această mişcare de origine
monastică a ştiut să redea viaţă
anticei tradiţii de contemplaţie silenţioasă
şi iubitoare de divin care a format fondul creştinismului
primar. Din 1982, Laurence Freeman răspunde de direcţia
spirituală a acestei mişcări, consiliind pe
fiecare prin intermediul unor scrisori însufleţite. Aceste
scrisori în care se vorbeşte şi despre starea lumii,
despre istoria universală, despre Vatican II şi
despre Dalai Lama, care sunt reunite aici, formează,
într-un fel, manualul şi manifestul acestei comunităţi.
De pe coperta a 4-a cărţii mai sus
precizate.
Notă. Mi-am permis să
„inventez” un cuvânt care ar trebui să existe şi
în româneşte: meditant (persoanã care meditează,
care practică meditaţia). V.J.
Laurence Freeman
Lettres sur la meditation.
Le christianisme face au silence,
Ed. Albin Michel (traducere din engleză în franceză,
titlul original: THE WEB OF SILENCE)
Scrisori despre meditaţie. Creştinismul
în faţa tăcerii.
Introducere
Am scris aceste scrisori unor prieteni care
meditează din lumea întreagă în cadrul Comunităţii
Meditanţilor Creştini, dar pe care, totuşi,
în cea mai mare parte, nu i-am întâlnit niciodată. Meditaţia
are puterea misterioasă de a favoriza prietenia la un
nivel mai profund decât cel la care suntem obişnuiţi,
într-un fel ca şi cum barierele sociale şi suspiciunea
ar cădea foarte repede de îndată ce ne aşezăm
în linişte împreună cu cineva. Curtoazia înlocuieşte
politeţea formală şi încrederea înlocuieşte
distanţele sociale. Această calitate „umanizatoare”
a meditaţiei este şi mai puternică pentru cei
care împărtăşesc o cale spirituală comună,
o practică de linişte de două ori pe zi aşa
cum recomandăm noi în Comunitatea noastră. Orice
disciplină cere o susţinere, încurajări şi
o inspiraţie constante. Chiar dacă credem puternic
în ceva şi găsim plăcere în acel lucru, există
momente de descurajare, de nerăbdare şi de îndoială.
De aceea meditaţia creează comunitatea. Aceste scrisori
au fost scrise pentru a contribui în acest sens.
Comunitatea mondială a meditanţilor
creştini este o reţea constituită din persoane
de toate vârstele, de toate condiţiile şi din multe
tipuri de credinţă, care sunt prietene pentru că
meditează. Cu ocazia întâlnirilor internaţionale,
a retraite – urilor (iarăşi un cuvânt care
nu există încă în româneşte, retraite
– întâlnire spirituală pe bază de practică)
sau cu ocazia seminariilor John Main care au loc în fiecare
an, de exemplu, este o experienţă foarte agreabilă
aceea de a întâlni oameni pentru prima dată şi de
a simţi după câteva minute că eşti foarte
aproape de ei la un nivel care contează cu adevărat.
Aceste întâlniri sunt de neuitat.
Comunitatea este compusă dintr-o reţea
mondială de meditanţi care urmează tradiţia
creştină a tăcerii, meditaţia non discursivă
aşa cum John Main a descoperit-o în înţelepciunea
primilor călugări creştini şi cum a transmis-o
Bisericii de la finele sec. al XX-lea. Bede Griffiths a evidenţiat
într-o zi că cele două cele mai mari contribuţii
ale lui John Main la Biserica sa au fost faptul de a fi redescoperit
o metodă de rugăciune contemplativă care poate
fi practicată de oameni de toate condiţiile şi
de a fi înţeles că meditaţia creează comunitatea.
Toţi aceşti meditanţi beneficiază de roadele
pelerinajului spiritual al lui John Main şi ale curajului
său profetic.
Indivizii formează grupuri în toate domeniile
vieţii. În ce priveşte meditaţia, mici grupuri
săptămânale se dezvoltă peste tot în lume.
Este un fenomen silenţios, dar profund purtător
de speranţă care ar merita mai multă atenţie
din partea media. Reţele de meditaţie de tot felul
şi de diverse credinţe, în special budistă
şi creştină, explorează profunzimile spirituale
ale tradiţiilor respective şi fac dovadă de
deschidere, de toleranţă şi de cooperare reciprocă.
Calitatea de viaţă şi de conştiinţă
pe care aceste comunităţi o alimentează lasă
să se anunţe o lume mai sănătoasă
şi mai umană.
În Comunitatea noastră de meditaţie
creştină, grupuri săptămânale se întâlnesc
în parohii, case, închisori, birouri, şcoli şi spitale.
Fiecare grup urmează un program simplu compus din trei
părţi: o învăţătură (adesea
o casetă de John Main), o perioadă de meditaţie
în linişte timp de 30 de minute şi un timp de discuţii
sau de întrebări. Aceste grupuri, adesea compuse dintr-un
mic număr de meditanţi în mod regulat, devin o comunitate
de credinţă vie, co comunitate contemplativă.
Aceste şcoli de rugăciune profundă îi instruiesc
pe noii veniţi şi îi încurajează pe cei mai
experimentaţi să persevereze.
Grupurile de meditaţie de acest gen se
nasc şi dispar. Ca orice lucru din lumea de azi în care
totul merge atât de repede, aceste grupuri sunt supuse schimbării
şi insecurităţii. Dar, adesea, tocmai grupurile
cele mai fragile declanşează valurile de credinţă
cele mai puternice şi ating oamenii de o manieră
decisivă. Acest lucru m-a frapat mereu: să văd
până la ce punct aceste grupuri sunt pentru noi toţi
centre de stabilitate, puncte de lumină, mici şi
constante mai degrabă decât strălucitoare şi
efemere, într-o lume care nu este, prea de multe ori, conştientă
decât de propriile-i tenebre.
Există un anumit paradox în faptul de
a afirma că meditaţia creează comunitatea sau
în cel de a constitui o organizaţie internaţională
pentru meditaţie. Într-un fel e ca şi cum ai vorbi
despre o conferinţă de ermiţi. Desigur, meditaţia
este o cale de solitudine. Dar solitudinea nu se rezumă
numai la o retragere fizică şi nu are nici o legătură
cu izolarea emoţională. Solitudinea reală este
contrarul sentimentului de izolare şi de alienare: este
posibilitatea de a întâlni şi a îmbrăţişa
unicitatea noastră, şi aceasta este ceea ce ne sperie
cel mai tare la început. Dar de îndată ce am gustat din
solitudine, îi vedem roadele manifestându-se în mai multă
empatie, compasiune, sinceritate şi devotament faţă
de comunitate. Faptul că John Main a fost un călugăr
benedictin nu este suficient pentru a explica de ce Comunitatea
meditanţilor creştini poate fi descrisă în
termeni „monastici”, sau de ce comunitatea care se dezvoltă
în lumea întreagă află în Regula sfântului Benedict
şi în învăţăturile primilor călugări
creştini din deşert o inspiraţie pentru viaţa
şi dezvoltarea ei. Este aşa pentru că experienţa
meditaţiei permite contactarea şi devoalarea călugărului
din fiecare dintre noi.
Prin călugăr înţeleg definiţia
de bază a sfântului Benedict: cel care îl caută
cu adevărat pe Dumnezeu. Noi îl căutăm pe Dumnezeu
nu din cauza locului nostru de viaţă, a ceea ce
trăim sau din cauza muncii noastre. A-l căuta pe
Dumnezeu înseamnă a căuta pacea, liniştea şi
simplitatea în mijlocul unei vieţi făcute din zgomote,
din activităţi şi din complexitate. Orice persoană
care se lansează într-o bună zi în această
căutare va descoperi foarte repede sensul şi valoarea
preceptelor monastice ca disciplina, armonia de viaţă
(corp, suflet şi spirit) şi supunerea ca semn de
altruism, de compasiune şi de partaj reciproc al timpului
şi al spaţiului.
Comunitatea de meditanţi, de grupuri şi
de centre, care n-a încetat să crească din 1975
încoace când John Main a început munca lui de pionierat, s-a
dezvoltat sub o formă şi o structură piramidală.
Centrul internaţional din Londra şi editura lui,
Medio Media, sunt în slujba acestei Comunităţi formată
din 27 de centre locale şi numeroase grupuri de meditaţie.
Organizarea de retrait-uri şi de seminarii, publicarea
de cărţi, casete şi video, organizarea de vizite
şi de conferinţe fac parte din activităţile
Comunităţii, la fel ca şi „buletinul de informare”
care este trimis în fiecare trimestru meditanţilor din
toată lumea. În măsura în care fondurile o permit,
toţi cei care face cerere primesc câte un exemplar. O
donaţie este sugerată, dar nu există abonament
formal. […]
Cu prilejul călătoriilor mele nu
încetez să întâlnesc oameni care îmi spun că buletinul
de informare – cât şi scrisoarea spirituală şi
noutăţile de la Comunitate – a ajuns la un moment
crucial în viaţa lor. […]
Pentru a scrie aceste scrisori în fiecare trimestru,
eu mă inspir din Comunitatea meditanţilor, cât şi
din lumina pe care mi-o aduce meditaţia în activităţile
obişnuite ale vieţii zilnice. Sper ca aceste scrisori
vor permite noilor cititori să reflecteze la minunile
vieţii trăite în credinţa creştină.
Printre aceste minuni, şi nu din cele mai mici, această
practică a trezit în mine un sentiment de unitate profundă
cu credincioşii din alte tradiţii, cât şi cu
sufletele viteze care fac călătoria de unul singur
fără nici o etichetă. […]
“Legea spaţiilor albe” face parte din
marile legi universale pe care le ignorăm, pe riscul
nostru, atât pe plan personal cât şi pe plan colectiv.
Potrivit acestei legi, tocmai spaţiile libere situate
între cuvintele de pe o pagină fac ca această pagină
să fie lizibilă. La fel este şi tăcerea
dintre două note muzicale, odihna dintre două perioade
de activitate… În absenţa tăcerii sau a non-acţiunii,
cuvintele şi faptele noastre se pierd într-o spirală
de stres lipsit de sens. Avem nevoie de o reţea de linişte
care să acopere lumea întreagă, după modelul
reţelei noilor tehnologii.
Această reţea de linişte există
deja, aşa cum o demonstrează reţelele de grupuri
spirituale din ce în ce mai numeroase în lume. Această
reţea de linişte, care va deveni din ce în ce mai
personală, profund personală, trebuie să se
constituie în comunitate. Ca şi comunitate, ea va fi
un simbol activ de unitate subiacentă umanităţii,
într-o lume în care coabitează credinţe şi
culturi diferite. Meditaţia, această tradiţie
spirituală umană universală, este în acelaşi
timp cale de linişte şi cale de comunitate profundă,
de comuniune cu noi înşine şi cu celălalt,
cu mediul înconjurător terestru, cu universul şi
cu Dumnezeu. […]
Laurence Freeman, OSB
Centre international
La Communauté mondiale des méditants chrétiens
Londra, ianuarie 1996
Scrisoarea a 5-a
Dragi prieteni,
Părintele Bede Griffiths s-a stins în
pace în ashramul său din Shantivanam, la orele 4:15 dimineaţa,
la 13 mai. […]
În martie, i-am făcut o vizită timp de o săptămână
la Kerala în centrul medical şi spiritual unde urma,
timp de o lună, o terapie indiană tradiţională.
Pentru una din aceste proceduri, numită dhara,
el trebuia să se întindă pe o scândură din
lemn unde i se făcea un masaj. Pe timpul masajului, un
parfum de lapte amestecat cu plante vindecătoare plutea
deasupra capului său, provenind dintr-un bol suspendat
la câţiva centimetri deasupra lui pe care un servitor
venea să-l umple din când în când.
Pentru ochii occidentalilor, acest tratament
putea să pară la prima vedere mai degrabă straniu
şi nepotrivit pentru un bătrân atât de plăpând.
Dar calmul profund şi maniera în care era administrat,
cât şi modul în care Părintele Bede însuşi
îl acceptase ca făcând parte din integrarea totală
a fiinţei lui, m-au ajutat să vad acest fapt mai
târziu în cursul săptămânii ca pe formă de
extremă-oncţiune (ungere, sacrament acordat unui
muribund, nt). S-ar fi zis că lunga şi misterioasa
lui relaţie cu Christos în India era consumată în
acest ritual. Faptul acesta se asemăna unui ritual de
extremă-oncţiune, dar şi unui fel de botez.
India îl boteza cu ea însăşi, India unde el sosise
cu 40 de ani în urmă pentru a, spunea el, „găsi
cealaltă jumătate a sufletului meu”.
Contrar misionarilor precedenţi care veniseră
să boteze India, Părintele Bede era impregnat de
India. Cel mai minunat este faptul cum marea expansiune a
spiritului şi a inimii pe care India şi celelalte
religii orientale le operaseră în el, au servit în cele
din urmă, la sfârşitul vieţii sale, la aprofundarea
şi clarificarea propriei lui vieţi centrate în Christos.
Iubirea pentru Isus şi minunarea în faţa Christosului
cosmic, care este dimensiunea personală şi universală
a creştinismului, au atins un pisc rar şi o reală
integrare în el în decursul ultimelor lui zile. Aceasta îmi
aminteşte din nou că credinţa este înainte
de toate o transmitere personală. Instituţia există
în mod esenţial pentru a pregăti terenul şi
condiţiile sfinţeniei.
La două zile după ce Părintele
Bede ne-a părăsit pentru a-l întâlni pe Dumnezeu,
l-am întâlnit pe Sfinţia Sa Dalai Lama într-o mănăstire
tibetană din Scoţia. El îl întâlnise deja pe John
Main în 1980 în prima noastră căsuţă de
pe Vendome Avenue din Montreal. După ce a meditat cu
noi, a rămas la masă la noi şi apoi a discutat
cu fratele John. Pentru mine, circumstanţele stranii
ale întâlnirii actuale erau ca un comentariu pe marginea „mariajului
dintre Orient şi Occident”, ghidat de Duhul în toată
diversitatea şi unitatea lui împrejurul planetei. Dezvoltarea
comunităţii monastice budiste din Scoţia, proiectul
de a crea o universitate şi de a obţine insula sfântă
în largul coastelor din Arran (? nt…) pentru a face din ea
un centru de reculegere (retrait), toate acestea indicau
o nouă eră, o nouă intensitate de conştiinţă
religioasă şi poate chiar de experienţă
spirituală. Ne aflăm pe pragul a ceva pentru care
Thomas Merton, John Main, Bede Griffiths şi Dalai Lama
sunt fiecare un profet în felul lui. A-i descoperi toată
semnificaţia este cea mai mare aventură a timpului
nostru.
Cu Dalai Lama am vorbit aproape o oră
şi aş vrea să profit de această scrisoare
pentru a împărtăşi cu Comunitatea de meditaţie
creştină câteva impresii pentru a exprima înţelepciunea
sa şi lărgimea de vedere, compasiunea şi toleranţa
sa. L-am rugat să ne vorbească despre modul cum
abordează meditaţia, despre cum vede întâlnirea
religiilor şi despre sentimentele sale cu privire la
viitorul Tibetului. Răspunsurile scrise nu pot să
redea totuşi umorul şi râsul lui profund, şi
nici sentimentul de echilibru subtil între seriozitate şi
lejeritate.
Ceea ce cuvintele ar putea eventual să
redea este raţiunea pentru care occidentalii îl consideră
astăzi pe Dalai Lama ca fiind un simbol al leadership-ului
spiritual cu cea mai mare autoritate şi cel mai accesibil.
Aceasta ţine în special, fără nici o îndoială,
la fel ca şi autoritatea lui Bede, de absenţa lui
de judecată dogmatică. El nu utilizează binele
şi răul pentru a alimenta culpabilitatea, el utilizează
trezirea. Budismul este mai mult existenţial decât teologic,
chiar dacă se poate presimţi toată complexitatea
filosofică. Dar, în general, abordarea budistă este
pragmatică. „Util” este un cuvânt pe care Dalai Lama
îi place să-l folosească. O cale spirituală
este compusă din „mijloace abile”. Părintele Bede
l-a găsit pe Christos în cealaltă parte a sufletului
său indian. Trebuie să fii un creştin adormit
ca să nu simţi credinţa lui înteţită
şi vivifiată de budhismul lui Dalai Lama, care este
una dintre cele mai mari tradiţii de înţelepciune
ale familiei umane.
Conversaţie cu Dalai Lama
la Mănăstirea Samye Ling, Eskdale Muir, Dumfriesshire
Care este rolul meditaţiei în viaţa
Dvs?
Meditaţia joacă un rol foarte important
în viaţa mea, cu siguranţă cel mai important.
Meditaţia este esenţială dacă omul vrem
să ne transformăm viaţa spirituală.
În tradiţia budistă, viitorul depinde cu totul
de faptele noastre. Şi acţiunea depinde de motivaţie.
La nivelul motivaţiei se află, prin natură,
contrariile umane ale emoţiilor negative şi pozitive.
Prin pozitive înţeleg emoţiile care generează
acţiuni care vor conduce la fericire, iar prin emoţii
negative pe cele care aduc contrarul. Or, aceste emoţii
negative există încă de la naştere şi,
cum ele vin de la un început fără sfârşit
şi fac parte din spiritul nostru, dacă am vrea
să le suprimăm trebuie să dezvoltăm
emoţii pozitive. De exemplu, pentru a slăbi ura,
trebuie să dezvoltaţi contrariul, cum sunt compasiunea
şi bunătatea. Va exista mereu un fel de competiţie
sau de conflict. O parte sau alta va încerca mereu să
iasă deasupra.
Dacă la plecare latura negativă
este mai puternică decât latura pozitivă din cauza
experienţei anterioare a unei persoane, va exista această
competiţie sau acest conflict. Practica meditaţiei
permite dezvoltarea aspectului pozitiv. A medita înseamnă
a stabili o legătură cu latura pozitivă a
gândurilor sau a emoţiilor. Şi cu cât o veţi
utiliza mai mult, cu atât ea va avea mai multă forţă,
ceea ce reduce în mod automat latura negativă. Astfel
putem transforma totul. Meditaţia este aşadar
foarte importantă în tradiţia budistă. Este
crucială chiar.
Cum meditaţi Dvs personal în fiecare
zi?
Practica mea de rugăciune sau de meditaţie
zilnică poate varia. Această varietate este bineînţeles
prezentă în toată practica budistă , în special
în budismul Mahâyâna. Va fi vorba în principal de meditaţia
analitică sau de meditaţia centrată asupra
unui singur punct. Din experienţa mea, în unele domenii,
meditaţia asupra unui singur punct este extrem de crucială.
Da, în general, meditaţia analitică este foarte
puternică, şi, de asemenea, mai simplă –
în ce mă priveşte – decât meditaţia într-un
singur punct pe care personal o găsesc mai dificilă!
Pentru ce mai dificilă?
Vedeţi Dvs, această practică
cere cel puţin 3 luni sau un anumit timp de izolare
completă, de solitudine. Este dificil. În primul rând,
meditaţia analitică se adresează satisfacţiei
noastre: realizarea naturii de fericire mundană şi
a naturii de impermanenţă şi de suferinţă.
Potrivit modului de a vedea budist, prea mult ataşament
produce existenţa ciclică (samsara). Meditaţia
ajută la reducerea dorinţei sau a ataşamentului
pentru lucrurile mundane, inclusiv sexul. De o parte, există
meditaţia analitică asupra compasiunii. Toate
fiinţele sensibile vor, ca şi noi, să depăşească
suferinţa şi să cunoască o fericire
permanentă. A medita asupra acestei naturi sporeşte
compasiunea noastră. Puteţi, de asemenea, să
meditaţi asupra negativităţii şi să
analizaţi, de exemplu, natura mâniei, mai ales a urii.
Este un aspect esenţial din practica mea meditativă.
Acestea sunt practicile mele de meditaţie obişnuite.
În rolul Dvs de lider al poporului tibetan
trebuie să simţiţi o puternică mânie
faţă de chinezi pentru ceea ce au făcut şi
continuă să facă poporului Dvs. Dar ceea
ce exprimaţi Dvs în lume nu este ură. Aţi
putea să ne spuneţi, în termeni creştini,
că Dvs vă iubiţi duşmanii? Cum anume
meditaţia Dvs vă ajută să simţiţi
mânie fără ură? Această înseamnă
a-ţi iubi duşmanii?
Da. Există o practică specială
care se numeşte „a da şi a primi”. Unul din principalele
mijloace de a dezvolta compasiunea şi iubirea este
aplicarea acestei metode. Vă vizualizaţi pe voi
în curs de a da altora calităţile voastre pozitive,
ca fericirea, gândurile şi emoţiile voastre virtuoase,
apoi luaţi asupra voastră suferinţele şi
dificultăţile lor, în deosebi emoţiile lor
negative.
În practica mea cotidiană, acord o atenţie
deosebită duşmanilor noştri chinezi, mai
ales celor care sunt implicaţi activ în crimele înfăptuite
asupra poporului meu. Vedeţi că nu putem considera
totalitatea chinezilor ca fiind vrăjmaşii noştri,
ci numai chinezii care sunt responsabili [de cele înfăptuite].
Este o formă de meditaţie pe care eu o practic.
Iau asupra mea negativităţile, emoţiile,
mînia, ura acestor chinezi, apoi le trimit toată energia
mea şi gândurile mele pozitive. Este un mod de a da
şi a primi. Este foarte util şi foarte eficace.
Credeţi că astfel de practici
spirituale ar putea să se aplice în lume în ansamblul
ei, inclusiv în domeniul politic în vederea gestionării
conflictelor?
Nu ştiu. Când eu spun că este important,
vreau să spun că este important pentru mine ca
practicant budist. În practica mea zilnică, aceste
practici sunt foarte importante şi utile.
Este realist să gândim că aceste
practici ar putea fi practicate pe scară mai largă?
Nu ştiu, căci pentru a îndeplini
această practică trebuie cunoscute şi alte
practici în legătură cu acestea. Budiştii
acceptă de exemplu teoria renaşterii şi potenţialul
de trezire al tuturor fiinţelor. Acestea fac parte
din contextul practicii budiste şi toate aceste aspecte
sunt imbricate. Dacă, pentru Dvs, nu există decât
o singură viaţă, lucrurile sunt dintr-o dată
mai simple! Dvs m-aţi întrebat despre rugăciunea
mea cotidiană şi eu v-am explicat-o ca budist!
Ce i-aţi spune Dvs unui creştin
care intenţionează să devină budist
sau unui budist care intenţionează să devină
creştin?
La acest subiect, eu spun în general că
este foarte complicat. A-ţi schimba religia este o
decizie foarte importantă care cere, prin urmare, cea
mai mare prudenţă. A-ţi schimba religia nu
este un lucru simplu. Am cunoscut oameni care şi-au
schimbat religia şi care au avut multe dificultăţi
după aceea. Trebuie aşadar dat dovadă de
cea mai mare prudenţă. Dar dacă, după
o lungă reflecţie, o persoană estimează
că noua religie îi convine mai mult, ea este evident
în drept să o schimbe. Aceasta recomand eu în general.
Cum putem fi angajaţi din toată
inima pe o cale şi să nu afirmăm, în acelaşi
timp, că am deţine monopolul adevărului?
Dintr-un punct de vedere budist, există
o multitudine de aspecte, sau nivele de adevăr. Istoria
budismului însăşi este un bun exemplu în acest
sens. Buddha îşi adapta învăţătura în
funcţie de diferitele persoane pe care le întâlnea.
Asupra punctelor esenţiale, ca realitatea ultimă
şi adevărul ultim, Buddha a dat explicaţii
diferite care erau adesea chiar destul de contradictorii.
Dintr-un anumit punct de vedere, am putea califica o credinţă
ca nihilistă, dintr-un alt punct de vedere absolutistă.
Există aşadar o opoziţie totală între
cele două explicaţii, deşi amândouă
au fost învăţate de Buddha.
Ceea ce mă face să spun că
Buddha respecta dispoziţiile mentale ale fiecăruia.
Pentru o persoană dată, dacă Buddha considera
că o explicaţie era mai potrivită, atunci
pentru acea persoană, şi pentru o anumită
perioadă, aceea era adevărul ultim. Cum era mai
util, el o învăţa deliberat această
filozofie. Şi eu am înţeles că toate celelalte
tradiţii non budiste aveau un foarte bun mesaj sau
o foarte bună metodă pentru ameliorarea bunelor
calităţi umane. În diferite circumstanţe
şi sub diferite aspecte, fiecare religie deţine
adevărul ei.
Este posibil să fii budist creştin
sau creştin budist?
Poate la un stadiu iniţial. Cineva care
crede sau îl respectă sincer pe Isus Christos şi
pe Buddha poate fi considerat ca pe jumătate budist
şi pe jumătate creştin. Dar mai apoi, odată
cu dezvoltarea spirituală, nu cred că aceasta
este posibil. Pentru un practicant budist, practica cea
mai importantă este cea a vacuităţii. Unii
fraţi creştini mi-au împărtăşi
interesul lor viu pentru filosofia budistă a vacuităţii.
Dar eu cred că din momentul în care acceptaţi
vacuitatea rămâne prea puţin loc pentru un Creator
sau Absolut. Vacuitatea înseamnă că totul este
interdependent. Din acest punct de vedere filosofic, acceptarea
sufletului permanent şi a unui Absolut sau a unui Atotputernic
este mai degrabă dificilă.
postare 30 martie 2013
Se poate spune că experienţa
este aceeaşi şi că numai interpretarea
diferă?
Este destul de dificil de generalizat.
În fapt, experienţa poate să nu fie aceeaşi.
Dacă vorbim de o stare de realizare relativ avansată,
poate că nu are sens la acest stadiu – şi pentru
că există diferenţe fundamentale – să
vorbim de experienţe identice sau similare.
În sens larg, un creştin va putea
să-l interpreteze pe Creator în contextul naturii
relative. În acelaşi timp, Creatorul poate însemna
baza tuturor fenomenelor. El va depinde atunci de interpretarea
personală a fiecărui practicant. Unii vor putea
vedea conceptul de Creator sau de creaţie odată
cu înţelegerea unei lumi relative fără
să acorde statut absolut unei fiinţe exterioare.
Creatorul este atunci înţeles nu în sensul unui dumnezeu
personal cum apare în tradiţia biblică, ci mai
degrabă în termeni de esenţă de unde provine
masa fenomenelor sau a evoluţiei. De exemplu vom
putea spune despre un lucru, într-o perspectivă dată,
că este ultimă, în timp ce într-o altă
perspectivă ea va fi relativă.
Cum explicaţi faptul că atâţia
tineri occidentali îl consideră pe Dalai Lama ca
cel mai mare simbol şi conducător spiritual
actual? Vă puneţi problema această uneori?
Nu, nu m-am gândit niciodată la aceasta.
Eu îi consider pe aceşti tineri ca prieteni. Unii
dintre ei spun că se simt foarte apropiaţi de
noi din raţiuni spirituale. Dar, în acelaşi
timp, ei sunt în cea mai mare parte simpli fiinţe
umane care exprimă prietenia. Eu apreciz enorm prietenia
lor.
Un mare număr dintre ei se simt
totuşi înstrăinaţi de familia lor religioasă
occidentală. Ce sfat le puteţi da?
Ceea ce sfătuiesc sau sugerez în general
este că nu este necesar să ai spiritul religios
sau să fii credincios. Chiar dacă rămâi
non credincios, important este să fii o fiinţă
umană bună şi prietenoasă. Bunătatea
şi bunăvoinţa sunt pentru mine o religie
universală. Aceasta contează. Eu fac mereu distincţie
între credinţa religioasă şi natura spirituală
înnăscută, făcută din bunătate
şi afecţiune umană. Aceasta este pentru
mine o altă formă de valoare spirituală.
Atunci pentru mine, dacă aceste calităţi
sunt prezente, nu există multe diferenţe între
faptul de a intra sau a nu intra într-o religie sau alta
– pentru că sentimentul religios este deja prezent.
Poate că nu se va putea spune că această
persoană este credincioasă, dar în orice caz
ea practică în mod sincer esenţa religiei.
Budiştii îmi spun adesea că
creştinismul este o religie dogmatică. Sunteţi
de acord cu aceasta? Şi aţi spune că budismul
este non dogmatic, şi chiar că el nu este o
religie?
Neavând o cunoaştere aprofundată
a creştinismului sau a tradiţiei creştine,
îmi este foarte dificil să fiu categoric pe acest
subiect. Dar, personal, aş avea tendinţa să
cred că, în majoritatea religiilor, există o
diferenţă între religia actuală şi
modul în care fondatorul de origine a conceput lucrurile.
De exemplu, în cazul creştinismului, îl aveţi
pe Christos. La acea vreme dogma nu juca poate un rol
atât de important. Mai apoi, discipolii au acordat mai
puţină atenţie realităţii situaţiei
de origine pentru a conferi cuvintelor lui Christos o
autoritate dogmatică. La fel este şi în cazul
budismului, inclusiv în budismul tibetan, în care unii
acordă mai multă importanţă tradiţiei
şi obiceiurilor decât sursei reale.
Dar diferenţa, remarcabilă în
special în budismul Mahâyâna, este aceea că Buddha
însuşi ne-a invitat de o manieră explicită
să nu acceptăm cuvintele lui din simplu respect
pentru el, ci să le încercăm şi să
le examinăm numai pe baza comprehensiunii noastre
personale. În acest sens, o libertate explicită a
fost dată discipolilor lui Buddha. Buddha le-a spus
clar discipolilor săi că aveau dreptul sau libertatea
de a examina totul prin ei înşişi, inclusiv
cuvintele lui. Şi dacă prin investigaţie
ei ar descoperi o contradicţie cu experienţa
reală, ei aveau atunci dreptul să-l respingă
pe Buddha. A respinge nu vrea să însemne a exclude
în totalitate, ci a căuta raţiunea subiacentă
afirmaţiilor lui, chiar în timp ce aceasta pare a
fi în contradicţie cu experienţa.
Dacă un tânăr tibetan vă
întreabă cine este Isus, ce îi veţi spune?
Un mare om. Fără nici o îndoială.
Evident, dintr-un punct de vedere budist, budismul este
considerat ca ceea ce este mai bun pentru budişti,
ceea ce nu vrea să însemne că budismul este
ceea ce este mai bun pentru toată lumea. Budiştii
îl consideră pe Isus Christos şi pe Mahomed
ca mari oameni, mari maeştri. Ei au oferit alte învăţături,
dar, pentru noi, nu sunt bodhisattva sau manifestări
ale lui Buddha. În aparenţă, ei nu au un aer
budist, dar în interior, în adâncul lor, ei sunt fiinţe
extrem de treze. Potrivit scrierilor budiste, în special
cele din budismul Mahâyâna, distrugătorul final al
dharmei lui Buddha va fi un Buddha.
În tradiţia budistă, se crede că învăţătura
lui Buddha, sau eficacitatea învăţăturii
lui, este limitată în timp şi că un buddha
va veni să închidă capitolul. Un distrugător
al dharmei.
Un meditant sau un călugăr
care trăieşte şi meditează în solitudine
ajută el lumea?
Da.
În ce fel ?
Tot aşa cum creştinii cred în
Dumnezeu sau într-un Creator, budiştii, care nu cred
în Dumnezeu, cred în fiinţe superioare. Buddha(la
plural) şi bodhisattva (la plural) sunt pentru noi
fiinţe superioare. Ei au o influenţă evidentă.
Prin solitudine şi meditaţie profundă,
ei sporesc vibraţia spirituală sau energia spirituală
a lumii. Şi solitudinea şi meditaţia lor
au drept efect sporirea propriei noastre experienţe
spirituale. Noi credem că, de o anumită manieră,
devenind receptivi la forţele acestor fiinţe
superioare, noi putem evoca forţele lor prin meditaţie.
Este un mod de a face. Cealaltă manieră este
aceea că prin această meditaţie noi creăm
în mod automat un mediu pozitiv acolo unde trăim.
Unele locuri sunt mai sacre decât altele?
O vibraţie sau o energie este creată
în astfel de locuri [de meditaţie] de fiecare dată
când mai mulţi oameni practică o meditaţie
profundă, oricare ar fi credinţa lor religioasă.
Pentru noi, aceste locuri sunt sacre şi se fac pelerinaje
acolo. Aceste locuri sunt amprentate de energia acestor
persoane. Şi când alte persoane mai puţin încărcate
cu energie se află acolo, ele primesc această
forţă.
Credeţi că Tibetul este un
astfel de loc?
Cred că Tibetul este astăzi mai
puţin încărcat de energie decât era odinioară
şi cred că există acolo multă energie
negativă! Nu cred că aceasta este neapărat
o superstiţie, căci acesta este şi sentimentul
tibetanilor care se întorc în Tibet. Ei resimt un vid
real, chiar dacă merg în locuri în care energia era
foarte puternică.
Care este urgenţa pentru Occident
de a ajuta Tibetul? De cât timp dispunem?
După părerea mea, este extrem
de urgent. Eu cred că, dacă nimic nu se petrece
acum în Tibet, această situaţie riscă să
dureze astfel încă 10 ani.
Ce mesaj spiritual adresează lumii
tragedia din Tibet?
Non-violenţa. Calea non-violenţei,
a compasiunii şi a iubirii ca valori spirituale.
Cum faceţi să aveţi o
viaţă atât de publică şi să fiţi
tot timpul pe drumuri?
Nu prea mă gândesc la aceasta şi
nu acord în mod special atenţie rolului meu public.
Bineînţeles, mi se poate întâmpla de multe ori să
tratez latura publică, dar în faţa oamenilor
eu rămân un simplu călugăr budist. Tot
aşa, când sunt acasă, sunt un simplu călugăr
budist. Nu există aşadar diferenţă
sau decalaj. Faţă de public mă consider
ca un simplu călugăr budist şi, când sunt
acasă, gândurile, cuvintele şi comportamentul
meu sunt identice. Aşa încât nu am un efort deosebit
de făcut când mă aflu în manifestări publice,
pentru că nu există, practic, diferenţă
între comportamentul meu, cuvintele şi gândurile
în public sau în privat. Aceasta face ca lucrurile să
fie mult mai simple.
*
* *
Înţelepciunea lui Dalai Lama ne ajută
să înţelegem cum ne putem urma propria cale
cu reverenţă şi angajare, dezvoltând în
acelaşi timp respectul şi umilitatea noastră
faţă de celelalte căi. Nu este nici o îndoială
că Dalai Lama îşi trage o mare parte din înţelepciunea
sa din practica sa cotidiană a meditaţiei. În
pofida marii diversităţi de forme şi de
practici de meditaţie, noi aflăm ca şi
el, prin practica sinceră a căii noastre, ceea
ce el numeşte religia fundamentală a iubirii
şi a compasiunii.
Cu prilejul unei conferinţe pe care
am susţinut-o recent la Princeton, un fundamentalist
creştin a ieşit din sală în momentul în
care spuneam că, pentru mine, am putea să-l
găsim pe Christos în fiecare persoană. În cele
din urmă, nu pentru că Isus a zis: „Când mi-a
fost sete mi-aţi dat să beau.”, el reprezintă
religia omului însetat căruia i se dă un pahar
de apă. Profundul mister al credinţei creştine
este misterul realităţii, şi anume faptul
că universalul şi particularul sunt în perfectă
armonie. Nu tocmai aceasta este atunci când se spune că
Spiritul lui Dumnezeu este în noi? Un budist învaţă
şi practică marele adevăr uman care ne
invită să ne iubim duşmanii, în timp ce
tragedia din Bosnia continuă în fiecare zi sub pretinsele
stindarde de creştină şi de musulmani.
Lumina lui Dumnezeu vine să ne lumineze în fiecare
inimă iubitoare.
Fie ca pelerinajul vostru cotidian să
vă deschidă inimile pentru această lumină
de iubire cu fiecare zi mai mult!
Cu toată dragostea mea,
Laurence Freeman, OSB
Scurtă istorie a Comunităţii
mondiale a meditanţilor creştini
Am putea spune că istoria Comunităţii mondiale
a meditanţilor creştini a început în anul 1951,
ziua în care John Main, care îl asista atunci pe guvernatorul
din Malaezia, a dat un telefon de curtoazie unui călugăr
indian care trăia în suburbiile din Kuala Lumpur
şi se numea Swami Sattyananda (1909-1963). Scopul
vizitei sale era acela de a-i mulţumi călugărului
pentru contribuţia sa la armonia socială a diferitelor
etnii şi credinţe din ţară. Or, în
cursul conversaţiei, John Main a înţeles că
se afla în prezenţa unui maestru spiritual care urma
să-i schimbe cursul vieţii. Călugărul
i-a expus lui John Main simpla practică a a meditaţiei,
dimineaţa şi seara, cu disciplina mantrei. El
a continuat să integreze această practică
în viaţa sa cotidiană de rugăciune creştină
când s-a întors să se instaleze în Europa pentru
a deveni profesor de drept.
În 1985, John Main s-a dus la mănăstirea
benedictină din Londra şi, spre marea lui dezamăgire,
i s-a cerut să renunţe la această practică
de meditaţie pentru că nu făcea parte din
tradiţia creştină. Acesta a fost începutul,
spune el, al unei perioade de deşert spiritual. Dar
în timp ce tocmai şi-a rostit jurământul şi
a fost ordonat, într-o perioadă în care a fost debordat
în viaţa sa monastică, fiind în acelaşi
timp şi directorul unei şcoli benedictine din
Statele Unite, el a început să studieze învăţăturile
spirituale despre rugăciune ale primilor călugări
creştini din sec. al IV-lea. În conferinţele
lui Jean Cassian, John Main a descoperit învăţătura
creştină despre mantra, repetarea fidelă
a unui singur cuvânt sau a unei singure fraze cu ajutorul
căreia mintea se detaşează de ea însăşi,
de gândurile ei şi ajunge la linişte şi
la pace.
Regăsind o cale de meditaţie,
John Main a continuat să-i înveţe această
practică provenită din tradiţia creştină,
îmbogăţită de teologia lui creştină
şi de viaţa sa de rugăciune, pe oameni
de toate condiţiile sociale. La moartea sa, în 1982,
primele semne care arătau că munca sa a dat
roade erau deja evidente: în lumea întreagă, comunităţi
ecumenice de creştini luau cunoştinţă
de dimensiunile mai profunde ale credinţei lor prin
intermediul disciplinei contemplative a meditaţiei
zilnice.
Această comunitate a luat formă
în mare parte datorită buletinului de informaţii
pe care John Main a început să-l trimită meditanţilor
începând cu anul 1977, an în cursul căruia a creat
mica sa comunitate benedictină laică şi
monastică în Canada. Primele 12 buletine au făcut
obiectul unei prime cărţi intitulate Letters
from the Heart (New York: Crossroad, 1980), urmată
de o a doua carte intitulată The Present Christ
(Darton, Longman and Todd, 1985). Se găseau în aceste
buletine informaţii despre comunitatea locală
şi internaţională în plină expansiune,
cât şi o învăţătură substanţială
despre sensul spiritual al meditaţiei.
Laurence Freeman, prietenul lui şi
discipol, îi succede lui John Main după moartea sa
şi ajută la gestionarea dezvoltării considerabile
a învăţării meditaţiei creştine
în lume. În 1985 au loc primele serii de predare în Australia
unde o comunitate şi o reţea importantă
de grupuri se formase deja. Cu încurajarea lui Bede Griffiths,
Laurence Freeman merge pentru prima dată în India
în 1988, unde un centru de meditaţie creştină
tocmai a fost deschis la Calcutta. Tot aşa la Singapour,
în Tailanda şi în Malaezia, unde vizitele pentru
a oferi învăţătură dau loc la crearea
de mici grupuri sîptămânale şi a unui centru
de coordonare. Primul seminar John Main are loc în 1983.
În 1990, comunitatea canadiană este închisă
din cauza dificultăţilor întâlnite pentru a
face să coabiteze un centru de meditaţie internaţional
şi un centru de formare monastic. Centrul Internaţional
se stabileşte la Londra şi un centru de meditaţie
este deschis la Kesington în 1985. Laurence Freeman se
alătură mănăstirii Christ The King
la Cokfosters, o mănăstire benedictină
din congregaţia olivetană cu care Comunitatea
mondială întreţine o relaţie privilegiată.
În 1991, seminarul John Main este condus
la New Harmony în Indiana de către Bede Griffiths
care vorbeşte despre învăţătura şi
influenţa lui John Main, discursuri care vor fi publicate
în The New Creation în Christ (Darton, Longman and Todd,
1992). Cu ocazia acestui seminar, meditanţii din
lumea întreagă decid să creeze Comunitatea mondială
a meditanţilor creştini cu un Centru internaţional
având drept obiect învăţarea meditaţiei
şi coordonarea buletinul de informare trimestrială,
cât şi seminarul John Main. O casă de editură
este creată la acea vreme pentru a asigura difuzarea
operelor lui John Main şi a încuraja literatura spirituală
contemporană înrădăcinată în tradiţia
contemplativă creştină şi dialogul
cu celelalte tradiţii şi cu lumea modernă.
Începând cu 1977, un număr de meditanţi
decid să devină oblaţi
benedictini, adică membri laici ai unei familii
monastice, dat fiind angajamentul acestei tradiţii
pentru meditaţie. Această comunitate de oblaţi
continuă să se dezvolte în lume în afiliere
cu congregaţia olivetană. Unul dintre ei, un
canadian, Paul Harris, îşi consacră timpul integral
Comunităţii şi călătoreşte
mult pentru a încuraja grupurile şi a le prezenta
meditaţia. La Singapour, Peter şi Patricia Ng
care conduc centrul şi reţeaua de grupuri formează
un bun exemplu din multele cupluri care fac parte din
Comunitate şi îşi dezvoltă activităţile
în lumea întreagă. La Londra, Giovanni Felicioni
conduce casa de editură a Comunităţii,
Medio Media Ltd.
Meditaţia creează comunitatea.
De la lansarea primului centru de meditaţie creştină
de către John Main în 1975, o comunitate de meditanţi
creştini tot mai numeroşi s-a creat în lumea
întreagă. Meditanţii încep adesea prin a se
reuni în mici grupuri săptămânale şi reţeaua
acestor grupuri susţine şi încurajează
persoanele care vor să persevereze în practica lor
de meditaţie dimineaţa şi seara.
Aceste grupuri se reunesc în locuinţe
private, în locaşuri parohiale, şcoli, închisori,
întreprinderi, asociaţii şi instituţii.
Reuniunile încep printr-o scurtă învăţătură
despre meditaţie, adesea extrasă din seria de
conferinţe înregistrate ale lui John Main, apoi grupul
meditează împreună în linişte timp de o
jumătate de oră. Apoi, un timp este prevăzut
pentru discuţii. Grupurile sunt ecumenice prin natură
li deschise tuturor celor care caută cu sinceritate
liniştea.
Douăzeci şi şapte de centre
de meditaţie creştină, unele în propriile
lor locaşuri, altele găzduite în spaţii
private, practică şi predau calea tăcerii
din tradiţia creştină. Aceste centre ajută
la coordonarea grupurilor săptămânale şi
sunt deschise tuturor celor care caută o cale spirituală
mai profundă, ori de unde ar veni aceştia.
Un buletin de informare trimestrial ce
conţine o învăţătură spirituală
şi reflecţii este trimis de la Londra şi
distribuit de diferite centre naţionale, cu informaţii
locale şi internaţionale despre întâlnirile
spirituale (retrait) şi alte evenimente organizate
de Comunitate.
Un seminar John Main are loc în fiecare
an alternativ în Europa şi în America de Nord. Între
1991 şi 1996 acest seminar, care este un simpozion
de trei zile cu timpi de meditaţie şi de reflexie,
a fost condus de Bede Griffiths, Jean Vanier, William
Johnston, Dalai Lama, Laurence Freeman şi Raimon
Panikkar. Centrul internaţional din Londra coordonează
buletinul de informare, seminarul John Main şi noile
publicaţii, răspunzând în acelaşi timp
căutării spirituale şi întrebărilor
numeroşilor căutători din lume. Acest centru
este în întregime finanţat prin donaţiile care
sunt în principal colectate de asociaţia Amis du
Centre International.
Dacă vreţi să contactaţi
un grup apropiat de voi, puteţi scrie direct la Centrul
internaţional din Londra.
Sursa: Fragmente traduse din volumul: Laurence
Freeman
Lettres sur la meditation.
Le christianisme face au silence,
(THE WEB OF SILENCE,
titlul original în englezã)
traducerea din englezã în francezã
Marianne Coulin
Ed. Albin Michel.
Traducerea din francezã în româneste
îmi apartine, V.J.
O informatie la zi:
Centrul BETHANIE, Gorze, France, condus de Pãrintele
Alphonse Goettmann gãzduieste pe 20 mai 2013 PRIMA
ÎNTÂLNIRE A MEDITANTILOR CRESTINI DIN MARELE
EST.
Detalii aici:
http://www.meditation-chretienne.org/rencontres_meditation_est_2013.htm
Salt la inceputul paginii
|