Marc de Smedt
Nu este suficient doar să
ne rugăm
Marc de Smedt, editor, fondator
al revistei „Nouvelles Clés”, a publicat
în special „Petit Cahier d’exercices
de méditation au quotidien” (Jouvenence,
2010) şi „Eloge du silence” (Albin Michel, reed. 2012).
În româneste vãd cã s-a tradus si
publicat, Univers Enciclopedic, 1998, TEHNICI
DE MEDITATIE SI PRACTICI ALE TREZIRII SPIRITUALE.
Este postatã pe SCRIBD, aici:
http://ro.scribd.com/doc/21555288/Marc-de-Smedt-Tehnici-de-Meditatie-Si-Practici-a-Trezirii-Spirituale
Dalai-Lama povesteşte, într-una din cărţile
sale apărute în Statele Unite,
că a asistat într-o zi la o ceremonie de deschidere a unui
nou templu budhist în regiunea Bihar, una dintre cele mai dezmoştenite
ale Indiei, în compania unui vechi prieten, guvernatorul acelei
provincii. Acesta, cu prilejul discursului său, a insistat
cu tremolouri asupra faptului că acest nou templu urma să
răspândească binecuvântările lui Buddha peste întregul
ţinut şi că Biharul putea astfel să prospere.
Când a venit rândul său să vorbească, Dalai-Lama
a precizat, pe un ton de glumă pentru a nu şifona pe
nimeni, că dacă prosperitatea Biharului ar depinde de
binecuvântările lui Buddha, atunci încă demult această
regiune ar fi trebuit să cunoască opulenţa întrucât
ea adăposteşte, printre altele, Colline des Vautours
unde el a trăit ca sihastru, şi mai ales valea Bodh
Gaya unde s-a produs marea Trezire.
Pentru a crea o reală schimbare într-o societate, binecuvântările
şi rugăciunile, oricât de puternice ar fi, nu sunt de
ajuns: e nevoie de iniţiative inteligente, concrete, ştiinţifice…
Pentru a merge dincolo de beneficiile psihologice ale credinţelor
şi ale rugăciunilor, e nevoie de acţiune eficace.
Mai departe, Dalai-Lama detaliază propriul
lui mod de a lua decizii dificile: e nevoie mai întâi de un control
(check-up) al propriilor motivaţii. Are el în vedere
binele (bien-ętre) celuilalt în
inima lui? Este el cumva jucăria unor emoţii perturbatoare
ca mânia, nerăbdarea şi ostilitatea? Apoi el ia în considerare
situaţia în contextul ei: care sunt cauzele ei, aparente
şi ascunse? Ce soluţii pot fi aduse, care sunt efectele
lor colaterale pe termen scurt, mediu şi lung? A avansa astfel
într-un proces de decizie, spune el, permite evitarea regretelor
şi respectarea unei conduite etice.
La sfârşitul acestei cărţi revigorante,
Dalai-Lama notează că este întrebat adesea dacă
este optimist cu privire la viitorul umanităţii. Răspunsul
lui, simplu şi direct, este: da. De ce? Ca om al secolului
al XX-lea şi în pofida dezastrelor şi a conflictelor,
Dalai-Lama a văzut o avansare semnificativă în lentul
proces de conştientizare a drepturilor omului şi a umanităţii
percepute ca un tot. O viaţă de om, reaminteşte
el, nu este decât un scurt moment de trăit: de ce să
nu-l facem în conexiune, dialog şi servire a ansamblului
mai degrabă decât în egoism, solitudine şi conflict?
Este rugăciunea lui pentru secolul nostru. Jos pălăria,
domnule călugăr!
Sursa: Articol apărut în numărul actual,
132, juin-juillet 2013,
al revistei CLES.
Site-ul revistei aici:http://www.cles.com/
Traducerea îmi aparţine, V.J.