[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]



MICHAEL PAUL GALLAGHER S.J.
AJUTĂ NECREDINŢEI MELE
Editura ARS LONGA, IAŞI, 1996
Fragmente

 

CUPRINS

Īn loc de prefaţă            5 click

Partea īntīi - ĪNFRUNTĪND REALITĂŢILE       9
Să participi la liturghie ca un ateu              11 click
Doi profeţi: Dostoievski şi Tereza              16
Conciliul Vatican
II - schimbarea               24 click
Semnele timpului: impresii şi statistici       31

Partea a doua - DISCERNEREA RĂDĂCINILOR     43
Tipare de necredinţă individuală             45
Impactul schimbărilor sociale                 53
Tipuri de necredinţă                              60
O convergenţă a cauzelor                      66

Partea a treia - RĂSPUNSURI               77
Un cvartet de credincioşi - despre viitorul credinţei 79
Īndemnul dracilor privitor la cler              91
Zece jaloane pentru profesori                103
O scrisoare către părinţi                        112
Scrisoare către un „mijlocaş"                 118
Scrisoare către un „ateu de biserică"      128
Scrisoare către un prieten ateu              134 click
Epilog: spre un alt ecumenism              143 click


Cele colorate sunt postate pe site. Ajungeti facand click pe click.

ĪN LOC DE PREFAŢĂ

Īn prag de mileniu, īntr-o perioadă de profunde schimbări şi de mobilitate socio-culturală, lumea contemporană a ajuns să se confrunte din ce īn ce mai mult cu sine sub imperiul unor valori dictate de tot mai marea dorinţă de libertate şi de inde­pendenţă manifestă la toate nivelele unei societăţi. Vechii „zei" īncep să fie daţi treptat la o parte, ei făcānd loc, mai ales īn ceea ce priveşte tīnăra generaţie, altora, mult mai gălăgioşi, chiar dacă lipsiţi de o adevărată temelie: televiziunea, mass-me-dia, īn special, ocupă aproape toate momentele de răgaz ale individului, privīndu-1 de clipa de introspecţie necesară adevă­ratului progres interior.

Pe acest fundal, cartea lui Michael Paul Gallagher, caută să se constituie īntr-o provocare, īntr-o „mănuşă" aruncată unei omeniri aflată īn marea ei majoritate īntr-un punct crucial al dezvoltării şi chiar existenţei sale viitoare. Pīnă unde valorile culturale şi religioase ale omenirii pot fi acceptate īn zilele noastre? Pīnă unde pot fi ele negate sau transformate? Ce a fost adevărat īn dogmele şi tradiţiile părinţilor şi buneilor tinerilor de azi şi ce a contribuit la „tulburarea actuală a unei situaţii privită pīnă nu de mult ca stabilă? Irlanda, odinioară ca şi acum, socotită cea mai catolică ţară occidentală, se confruntă din ce īn ce mai mult cu o falie adīncă īntre „convenţie" şi „convingere", īntre cultură şi pseudo-cultură, trebuind să facă faţă ciocnirii dintre o libertate admisă īn cadrul unor tipare rigide şi una, reacţie a celei dintīi, īmpinsă pīnă la limitele extremismului. La aceste īntrebări se caută cu asiduitate un răspuns īn paginile acestei cărţi deosebit de interesante, ce nu se mărgineşte doar la a reprezenta „un ghid" īn găsirea unor căi de īnţelegere şi compromis reciproc īntre „credinciosul" legat īncă de amintirea unei societăţi dominate cu autoritate de Biserică şi „ateul" răzvrătit īmpotriva unei stări de fapt pe care nu o īnţelege sau pe care o neagă din diverse considerente. Analiza, din acest punct de vedere, a societăţii irlandeze (ce poate fi extinsă cu uşurinţă şi la restul Europei - īn special, dar nu numai - indiferent de substrat cultural sau confesional), se dovedeşte, īn ciuda obiectivitătii cu care e făcută, purtătoarea unui filon optimist, prin posibilele soluţii oferite acestei crize, de către autor. Dacă mai adăugăm la toate acestea ritmul alert, dialogant, īn care a fost scrisă, cartea se dovedeşte a fi o ade­vărată diagramă socială a Europei contemporane, īn care Irlanda rămīne, īncă, un caz aparte.

Michael Paul Gallagher s-a născut īn comitatul Sligo, Republica Irlanda. După terminarea studiilor universitare la Dublin şi īn Franţa, le va continua la Oxford, Baltimore (Universitatea Johns Hopkins), precum şi la Queen's University din Belfast, după care va deveni conferenţiar la catedra de literatură engleză de la University College, Dublin, Este autorul multor studii şi articole publicate īn Europa şi Canada, fiind un apreciat specialist īn domeniul problemelor credinţei şi ateismului, īn Irlanda şi īn străinătate.

Christian Tămaş



1
SĂ PARTICIPI LA LITURGHIE CA UN ATEU

Era īntr-o joi seara, la Liturghie, cīnd am intrat īn ateismul meu mult mai adīnc decīt pīnă atunci. Aceasta poate semăna cu fraza de īnceput a unui roman scris la persoana īntīi, dar, de fapt, e adevărul autorului acestei cărţi. Pare şocant? Cred că e o realitate neobişnuită, chiar pentru oamenii religiei, ca ei să intre īntr-un ateism temporar şi aş vrea să deschid această discuţie descriind unul din aceste momente prin care am trecut eu īnsumi. O scurtă experienţă, da, īnsă care s-a dovedit mai revelatoare decīt multe alte īndelungate eclipse de credinţă.

Contextul poate să fi avut ceva a face cu acest lucru - deseori are. Am avut un somn scurt de noapte şi o lungă şi īntrucītva nesatisfăcătoare zi. Înclinaţia pentru ateism mi-a venit īn mod paradoxal odată cu citirea Evangheliei, la Liturghie. Era ceva referitor la saduchei, disputīndu-se cu Cristos cu privire la īnvierea din morţi, iar eu, cu o uşoară critică formală īn minte, am simţit că nu cred că aceste cuvinte au fost vreodată rostite de către Isus: cu siguranţă au fost puse īn gura lui de vreo con­troversă a Bisericii timpurii. Cīt de mult s-a adăugat ulterior? īntrebarea a fost amplificată curīnd de „cīt de mult a fost fabri­cat?" De la acest punct de pornire interior am rămas neobişnuit de atent la cuvintele Liturghiei, dar cu un adīnc sentiment de īndoială. M-am pomenit deci privind din afară şi auzind cuvinte, cu o anume nostalgie pentru īnţelesul lor, aproape ca şi cum aş fi fost un ateu de mulţi ani care acum revede o scenă fami­liară de rugăciune,  īntr-un sens,  am luptat cu gīndurile şi mişcările de spirit, dar a rămas o alarmantă şi singură experi­enţă de a fi acolo cu comunitatea mea, īn timp ce mă simţeam despărţit de motivaţia faptului pentru care ne adunaserăm acolo. Pentru ceilalţi era vorba doar de o Liturghie de seară obişnuită, destul de banală şi fără pretenţii. Pentru mine, deşi nu se vedea, era ceva dramatic. M-am gīndit dacă voi mai ieşi vreodată din această stare de a socoti totul de necrezut. Concelebrīnd, am găsit cuvintele consacrării dureroase, īntr-un mod straniu, spe-rīnd ca ele să fie adevărate, īn vreme ce simţeam că nu erau. īn timpul rugăciunilor de după consacrare, m-am alăturat vorbelor, dorind ca viii şi morţii să poată fi binecuvīntaţi, dar temīndu-mă că totul era numai ceva fals, o faţadă a temerilor omeneşti, īntreaga Liturghie mi-a părut o īnţelepciune bogată şi simbolică, bazată numai pe imaginar: ceea ce omenirea a construit pīnă acum īn jurul istoriei lui Isus. īmpărtăşirea semnului păcii cu ceilalţi a reprezentat o experienţă a tristeţii; credeam că ne dădeam unul altuia ceva de la Dumnezeu, dar s-ar fi putut să ne fi avut numai pe noi īnşine singuri īn lume. īncă şi mai intens a fost momentul prezentării ostiei īnaintea comuniunii, deoarece putea fi ceva ori numai adevărat, ori numai fals, o cale de mij­loc neexistīnd. Ori această pīine era prezenţa lui Isus, ori era o simplă īnchipuire. Ori īnvierea era un mare eveniment, ori īntregul edificiu al religiei noastre era doar o exagerare grotescă a vieţii unui predicator din Palestina.

După primirea īmpărtăşaniei, m-am pomenit rugīndu-mă, folosind faimoasele cuvinte ale tatălui băiatului posedat, din Evanghelii: „Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!" (Mc., 9, 24). Le-am repetat pur şi simplu īn interiorul meu. Nu s-a īntīmplat mare lucru, dar totuşi ceva s-a schimbat. Poate că cel mai bine aş putea să exprim acest sentiment īmprumutīnd două foarte simple vorbe de la sfīrşitul sonetului despre rugăciune a lui George Herbert, cīnd, după īnşiruirea multor fraze privitoate la experienţa rugăciunii, autorul conchide, spunīnd că ea īnseamn㠄ceva īnţeles".

Cīnd am īnţeles sau am īnceput să īnţeleg totul, după comu­niune şi la īncheierea Liturghiei celebrate de mine, īntr-un mod ateist? Am īnţeles că credinţa era un dar mai extraordinar decīt am realizat vreodată. Am sesizat īndoiala posibilă, care nu poate fi niciodată despărţită de această viaţă. Cel mai mult am ajuns să văd din nou că credinţa e ceva cu totul deosebit de simpla acurateţe a adevărului obiectiv. Perioada mea de īndoială se născuse īn cadrul cunoaşterii, fiind extinsă la o stare generală de viziune negativă.

Cum stăteam acolo după comuniune, gīndurile-mi erau mai simple decīt această explicaţie: am dat peste faptul că, dacă credinţa era posibilă, ea era mai mult o problemă de viaţă şi de iubire, decīt de adevăr. Numai īn cadrul unei anumite dispoziţii sau atitudini poate fi găsită credinţa. Cīnd am trecut de la o distanţă sceptică la o īncercare de a mă ruga, starea interioară mi s-a schimbat. Aşa cum apare īn Magnificat: „pe cel flămīnd īl acoperă de lucruri bune, pe cel bogat īl īndepărtează cu mīinile goale", īnvăţam din nou acea diferenţă, din interior. La sfīrşitul Liturghiei privirea mi s-a īndreptat spre „foame". Eram īncă fragil, īncă puţin speriat şi nesigur. Dar era vorba de „ceva īnţeles" care avea să se clarifice de la sine.

Īn acea seară m-am trezit descriind această experienţă cītor-va membri ai comunităţii mele. Era o parte din īntīlnirile noas­tre īn care trebuia să ne īmpărtăşim cīte ceva din viaţa noastră interioară, iar mie mi s-a părut drept să folosesc prilejul pentru a-mi īnfăţişa cea mai recentă luptă pe care o īncercasem. Şi acest lucru a marcat o importantă descoperire, dat fiind caracte­rul ei evident.

Nu Dostoievski spusese, oare, că ateii sīnt cei care şi-au pierdut legăturile cu oamenii obişnuiţi? Trecīndu-mi īn revistă experienţa avută īn timpul Liturghiei, o vedeam cu un anumit calm, deoarece mă auzeam pe mine prin īnţelegerea celorlalţi. Acest aspect nu-i diminua realitatea, ci, dimpotrivă, īi dădea o perspectivă mai izolată. „Omul nu e făcut să stea singur", spune Geneza. Poate nici credinţa nu poate rămīne īn viaţă cu uşurinţă fără ajutorul şi īn afara unei comunităţi.

Am ieşit din acea perioadă de necredinţă mai īnţelept, mai īntărit. Am ales aceste lucruri, ca īnceput al cărţii mele, deoa­rece ele ar putea sluji la evocarea realităţii luptei interioare a altor persoane. De asemenea, toate astea ar putea sugera cīteva importante căi de a te īmpăca cu īndoiala; mai īntīi non-sur-priza; păstrarea uşii deschise īn faţa „foamei"; apoi, păstrarea unor canale de comunicare cu alţii.

Reflectarea la ceea ce numeam eu īn primele rīnduri ale cărţii „ateism temporar" ar putea, de asemenea, purifica aprecierea de către fiecare din noi a credinţei personale. Episodul biblic, care pentru mine a venit ca o īncununare a tuturor aces­tor lucruri, regăsit īn capitolul al VlII-lea al Evangheliei lui Marcu, se referă la vindecarea unui orb. Deseori, orbirea īn Biblie poate fi considerată şi īn sens literal, cīt şi figurat, ca o blocare a credinţei, īn această clipă alţi oameni aduc un om dinaintea lui Isus; el nu pare să ceară mult. Atunci Isus īl ia de mīnă, ducīndu-1 „afară din sat"; fiind condus dincolo de orizon­tul său restrīns īntr-un loc al unei posibile īntīlniri mai pro­funde, el face un pas crucial spre alte privelişti. Dar vindecarea nu are loc pe deplin chiar de la īnceput, iar īn această privinţă istorisirea e unică īn Noul Testament. Atunci cīnd omul e īntre­bat de Isus dacă poate vedea ceva, el are curajul de a spune că şi da, şi nu. Ar fi fost atīt de uşor pentru el să fie mişcat de faptul că vedea limpede totul, dar totuşi omul afirmă că se află īncă īn īntuneric: „zăresc nişte oameni umblīnd, dar īi văd ca nişte copaci". Acesta e un minunat moment cu care mă pot identifica frecvent. E starea pe care am avut-o la sfīrşitul Litur­ghiei din aceea seară de joi, trecīnd de la orbire la vedere, dar aflīndu-mă īncă puţin īn īntuneric. Era nevoie de ceva mai mult, iar pentru mine instrumentul libertăţii depline era şansa de a vorbi despre acest lucru cu alţii. Omul din Betsaida a avut parte de o a doua atingere din partea lui Isus, care i-a permis „să vadă toate lucrurile clar" şi să nu mai fie doar „omul care īnce­pea să vadă".

Aceste trei stări sīnt reale: orbirea, īntunecarea, vederea. Şi ajută mult ca să ştim unde ne aflăm, chiar pe parcursul unei zile şi chiar mai mult, īn decursul unei vieţi.

În fine, există o notă neobişnuită īn īncheierea episodului din Marcu, atunci cīnd omului i se spune să se ducă acasă, dar să nu intre īn sat. Fiindu-i redată vederea, e ca şi cum s-ar īntoarce acasă; dar poate fi rănit de micimea satului. Credinţa implic㠄să fii trimis" la alţii şi, de asemenea, să eviţi inutila „lungime de undă", caracterul simplei curiozităţi.

Mica mea povestire de joi şi-a găsit un context mai larg īn povestea orbului din Betsaida. Putem porni de la orbire, dar locul poate fi rău ales pentru libertate. Putem să nu fim vinde­caţi dintr-o dată; e posibil să fie nevoie de etape care să ceară cinste şi curaj. Iar dacă credinţa e redată, ea va continua īntr-o relaţie, īn sine, cu alţii, īntr-o īntoarcere, īntr-o trimitere acasă. E diferit totul de orice alt fel de cunoaştere, deoarece acest lucru se naşte numai din „foame", din iubirea zărită fie şi īn īntuneric; de aceea, credinţa īşi dobīndeşte plenitudinea numai īn măsura īn care e trăită. Perioada mea de ateism m-a lăsat cu un simţămīnt al ciudăţeniei credinţei, mereu, precum şi al deo­sebitei ei fragilităţi astăzi.

[…]

3
CONCILIUL VATICAN II   - SCHIMBAREA

Īn 1964, īn primul an al alegerii sale, Papa loan Paul al II-lea descria ateismul ca fiind „cea mai serioasă problemă a timpului nostru" şi, mai tīrziu, īn acelaşi an, afirmaţia sa avea să-şi afle ecoul īn dezbaterile Conciliului Vatican. Un episcop francez atrăgea atenţia asupra faptului c㠄pentru prima oară īn istoria Bisericii un conciliu se īntruneşte īntr-o eră a ateismu­lui". Relatarea modului īn care dezbaterile conciliare au tratat acest subiect e pasionantă īn sine, marcīnd naşterea unui nou ecumenism. El inaugurează o total nouă lungime de undă a īnţe­legerii īndreptată spre ateism, chemīnd la noi nivele de dialog īntre credincioşi şi atei. Se poate avea impresia că mulţi dintre membrii Bisericii trebuie īncă să mai ţină pasul cu īnvăţătura oficială cu privire la această temă. Dar la punctul focal stabilit de Conciliu nu s-a ajuns fără durere şi el nu poate fi atins de credinciosul  individual fără ajutorul vreunei experienţe de schimbare similare.

La deschiderea Conciliului īn 1961, nu exista practic nici o menţiune referitoare la ateism īn nici unul dintre documentele pregătite pentru discuţii. Ca īn cazul celei mai mari părţi a problemelor de discutat, episcopii s-au prezentat cu declaraţii reprezentīnd mai mult gīndirea curială - favorizată de oficialii Vaticanului - decīt cu ideile deschise susţinute de mulţi dintre teologii din īntreaga lume. O parte din istoria Conciliului e reprezentată de extraordinarul grad īn care, subiect după su­biect, această vastă adunare de episcopi a respins mentalitatea īngustă, dīndu-şi aprobarea pentru probleme ce fuseseră trecute pe linie moartă pīnă atunci.

Īn cazul ateismului, Conciliul a evoluat de la o poziţie de simplă condamnare la una de compătimire pastorală. La īnceput, problema a fost gīndită īn termenii unui „război rece" declarat comunismului şi materialismului. Dar, treptat, din ce īn ce mai mulţi epioscopi din toate colţurile lumii, au īnceput să-şi īmpărtăşească propriile griji privitoare la mai puţin poli­ticele şi intelectualele aspecte ale pierderii credinţei, īntreaga chestiune a īnceput să fie „atacată" de pe o poziţie mai puţin defensivă: mentalitatea tipică a anilor cincizeci (şi īmi amintesc cu plăcere de lecţiile de religie dominate de Apologetica lui Sheenan) a fost una de păstrare a credinţei prin dovezi ale existenţei lui Dumnezeu. Dar această metodă avea să fie găsită de Conciliu ca fiind nu atīt neadevărată, cīt inadecvată noii situaţii. Problema lui Dumnezeu nu a fost numai una de adevăr sau eroare, ceea ce ar fi putut fi rezolvat printr-o argumentare corectă. A fost mai mult o problemă a modului īn care oamenii īşi trăiesc vieţile īn lumea de azi şi a celui īn care ei şi-au găsit īnţelesul propriei existenţe īn mijlocul atītor noi presiuni. Pe scurt, dezbaterile conciliare au descoperit că aveau de īnfruntat nu o simplă criză filosofică a credinţei, ci o mult mai profundă criză a culturii. Era nevoie de un alt punct de pornire pentru īnţelegerea panoramei lipsei de credinţă de astăzi.

Acest nou punct de plecare a fost omenirea īnsăşi. Un oare­care arhiepiscop Wojtyla, avea să sugereze că dezbaterile conci­liare trebuiau să abandoneze limbajul bisericesc īn favoarea unei noi metode de explorare a omului modern; acest lucru era mai puţin o problemă de a da doctrina de la o anumită distanţă, ceea ce ar fi īnsemnat un dialog al surzilor, cīt mai curīnd problema-unui dialog real cu lumea. Viitorul Papă dădea glas credinţei sale puternice īn umanismul creştin, apropiindu-se de misterul lui Dumnezeu, prin misterul omului. Aceasta a fost linia aleasă de Conciliu pentru Gaudium et Spes, ca tratament īndelungat pentru lumea contemporană. Paragrafele ce īntrupează noua abordare a ateismului sīnt incluse īn prima parte a acestui document, īn secţiunea referitoare la „vocaţia persoanei umane". Dacă omul are vocaţia relaţiei cu Dumnezeu, atunci ateul poate fi privit ca fiind cineva care, fie prin convingere, fie prin faptul că e o victimă a mediului său cultural, nu-şi dă seama de această relaţie. Imediat se poate vedea că această abordare a relaţiei creează un unghi cu totul nou privitor la problema ateismului. Nu mai e vorba acum de nişte simple argumente, dovezi sau ideologii militante, discuţia situīndu-se la nivelul chestiunii privitoare la ce este mai adīnc şi mai intim īnrădăcinat īn omenire — la mo­dul īn care e percepută semnificaţia vieţii īnsăşi.

La cele trei paragrafe dedicate ateismului nu s-a ajuns īnsă, fără multe eforturi, unele afirmaţii fiind primite cu o mare opunere. O serie de vorbitori au dorit ca subiectul să fie tratat īntr-un mod obişnuit, printr-un discurs raţional, punīndu-se īn lumină greşita argumentaţie care ar nega existenţa lui Dumne­zeu. Aceiaşi episcopi au mai intervenit de asemenea pentru o nouă condamnare a marxismului şi comunismului ca īntrupări ale unor versiuni politice ale ateismului. O altă şcoală de gīndire, īn īntregime, a luat o altă linie total diferită: membrii ei au căutat să minimalizeze aspectele intelectuale ale ateismului şi să-l privească īn termeni mult mai pastorali, ca o experienţă a oamenilor din lumea contemporană. Mai mult, această şcoală vroia ca Biserica să-şi mărturisească greşelile şi mediocrităţile generatoare a multor respingeri moderne ale lui Dumnezeu şi ale religiei. Cităm din discursul cardinalului Seper din Iugoslavia:

„ O responsabilitate parţială pentru acest ateism modern cade īn sarcina acelor creştini care obişnuiau să apere sau apără īncă, plini de īncăpăţīnare şi īn numele lui Dumnezeu, ordinea stabilită şi neschimbătorul set de structuri sociale".

De-a lungul unei perioade de aproape doi ani Conciliul a optat pentru o nouă şi surprinzătoare atitudine catolică faţă de ateism. La baza acestei evoluţii se afla o nouă deschidere spre realităţile situaţiei moderne. Episcopii şi-au ascultat colegii aparţinīnd diferitelor substrate şi, treptat, şi-au dat seama că această chestiune a ateismului nu mai poate fi tratată īn cadrul vechilor categorii ale dovezilor şi politicii. Nimeni nu mai putea vorbi de ateism la modul singular, ca şi cum ar fi fost vreun fenomen unificat şi uşor de definit.

Dezbaterile de la Roma au fost deschise ecourilor diferitelor forme de ateism de pe tot globul, de la criza practicării religiei din Canada franceză pīnă la ateismul pragmatic sau indiferenţa religioasă din Europa, sau de la negarea lui Dumnezeu prin injustiţie īn Lumea a Treia pīnă la mai sistematicul ateism „guvernamental" practicat īn aşa-numita Lume a Doua. īncă o dată textul cuprins īn Gradium et Spes era menit să oglindească această varietate, documentul final cuprinzīnd circa şaisprezece tipuri de ateism. Pentru a simplifica toate acestea, le-am putea īncadra īn patru clase sau familii:

1. Există mai multe forme intelectuale de negare a lui Dumnezeu, pornind de la o oarecare mentalitate ştiinţifică ce pretinde un monopol al adevărului, īn ceea ce priveşte propriile ei metode sau de la o serie de atitudini mai agnostice, care consideră că problema lui Dumnezeu nu poate fi niciodată rezolvată.

2. Există multe curente umaniste care pun un atīt de mare accent pe libertatea omului, īncīt īl fac pe Dumnezeu să pară un intrus sau un duşman al demnităţii umane; īn această categorie Conciliul a inclus tipul de ateism marxist (fără a-1 numi direct), dīndu-i astfel mult mai puţină importanţă decīt īn dezbaterile preconciliare.

3. Există ceea ce am putea numi falşi dumnezei şi false imagini ale lui Dumnezeu; foarte des ceea ce e respins ca fiind Dumnezeu se dovedeşte a fi o distorsiune a revelaţiei lui Dumnezeu din Biblie.

4. Există un īntreg grup de atei care sīnt mai mult victime pasive sau produse ale schimbărilor sociale, decīt oameni care aleg īn mod conştient respingerea lui Dumnezeu şi a religiei.

Tot ceea ce a fost rezumat īn ultimele paragrafe se va dovedi a f i o parafrază la secţiunea 19 din Gaudium et Spes. Totuşi, e bine să ne bazăm pe textul īnsuşi pentru a reflecta asupra importanţei sale istorice, ca şi asupra continuei sale relevante asupra noastră la aproape un sfert de secol mai tīrziu. Numai printr-o mare căutare şi ascultare a tuturor părţilor a fost obligat Conciliul să se confrunte cu această realitate a lumii noastre moderne şi, mai presus de toate, să o vadă cu alţi ochi. De aceea, e un moment extraordinar faptul că, pentru prima oară īn istoria Bisericii, un Conciliu priveşte ateismul nu numai cu seriozitate, ci şi cu īnţelegere. Vechile excomunicări au făcut loc unei oneste īncercări de a descrie realităţile necredinţei īn lumea contemporană şi unei pătrunderi īn cauzele ascunse ce tulbură mintea celor ce nu cred, īn loc de a porni cruciade īmpotriva lor. Într-adevăr atunci a fost pentru prima oară posibil de a vorbi cu un respect fără precedent despre atei ca despre oameni deseori „īnzestraţi cu lărgime a minţii, nerăbdători cu mediocritatea şi cercetători ai contaminării societăţii moderne". (Cuvintele aparţin Papei loan Paul al II-lea īn Enciclica Eccle-siam Suatn menţionată la īnceputul acestui capitol).

Conciliul Vatican II, astfel, avea să marcheze o schimbare īn atitudinea oficială a Bisericii deschisă către realităţile necre­dinţei de astăzi. Acest realism e privit din prisma a trei realizări majore ale Conciliului:

- un nou simţ al complexităţii necredinţei;

- un nou nivel de īnţelegere tolerantă a necredincioşilor;

- o dorinţă de dialog īntre credincioşi şi atei.

Numai la treisprezece ani īnainte de a fi ales Papă, arhiepiscopul Wojtyla a fost de fapt ultimul vorbitor īn dezbaterea privitoare la ateism īn Conciliu, iar contribuţia lui a rămas de un interes deosebit de atunci īncoace. Iată cīteva fraze din această intervenţie care au īnveşmīntat noua atitudine adoptată de Conciliu:

„ Va ajuta apropierea de problemele ateismului nu numai ca o negare a lui Dumnezeu, dar şi ca o stare interioară a persoa­nei umane. Fireşte, această situaţie poate fi studiată cu meto­dele sociologiei şi psihologiei, dar o deplină īnţelegere a ei e posibilă numai īn lumina credinţei... īn această lumină ateismul e o problemă a persoanei umane īn interiorul vieţii sale, o pro­blemă a spiritului, a minţii şi a inimii",

Īnainte de a īnchide acest capitol privitor la importanţa Conciliului Vatican II, rămīne o altă dezvoltare importantă cu relevanţă pentru necredinţă. Conciliul a luat o poziţie deschisă, nouă, īn problema mīntuirii ateilor. Ne amintim astăzi, cu oare­care stīnjeneală, de Sf. Francisc Xavier care le spusese japone­zilor īn sec. al XVI-lea că toţi strămoşii lor se aflau īn iad, răspunsul acestora fiind că dorinţa cea mai mare a lor era să ajungă alături de strămoşi! Această versiune extremă a unei teologii īnvechite a botezului şi a credinţei şi-a avut succesorii, chiar dacă mai moderaţi, pīnă şi īn acest secol. Fără a repre­zenta īn totalitate īnvăţătura oficială a Bisericii catolice, a rămas īncetăţenită concepţia că o persoană nu poate rămīne atee de-a lungul īntregii sale vieţi, fără a-şi pune īn pericol cel puţin mīntuirea. Chiar şi acum acest atīt de dezbătut punct rămīne dureros şi viu pentru părinţii care-şi văd progeniturile renunţīnd de a mai merge la biserică, renunţīnd la credinţa īnsăşi, fapt care-i face pe unii chiar să hotărască să nu-şi mai boteze copiii. Pentru oamenii īngrijoraţi pentru cei dragi din cauza acestor lucruri, noul optimism al Conciliului Vatican II apărea ca o reală consolare.

Īn trei ocazii textele Conciliului ating această chestiune şi, cīnd toate trei sīnt luate īmpreună, ele adaugă o mai mare clari­ficare īn īnvăţătura oficială. Cele trei texte sīnt: Lumen Gentium 16, Gaudium et Spes 22 şi Ad Gentes l. Ce apare de aici e că nu e esenţial să fi ajuns la o „cunoaştere explicită de Dumnezeu", pentru a avea īn faţă posibilitatea mīntuirii. Această posibilitate „īntrucītva cunoscută lui Dumnezeu" e la īndemīna tuturor, chiar şi īn cazul necredincioşilor. Eu īnsumi am văzut multe tulburări diminuate de cunoaşterea acestei īnvăţături oficiale a Bisericii. Acest lucru nu micşorează speranţa mea de a īmpărtăşi cu alţii binecuvīntările credinţei explicite, ci priveşte destinul celor ce par să-l respingă pe Dumnezeu cu o adīncă şi dublă stim㠗 una pentru căile Domnului ascunse īn fiecare inimă şi viaţă şi o alta pentru conştiinţa şi libertatea fiecărei persoane, īn acest fel, ca şi īn multe altele, Conciliul a aşezat noi temelii pentru īnţelegerea celor mai adīnci realităţi ale cre­dinţei īn lumea complexă de astăzi.

[…]

15
SCRISOARE CĂTRE UN PRIETEN ATEU

Dragă A.E.,

Poate că eşti surprins că mă adresez tie către sfīrşituJ cărţii. O fac acum, deoarece nu e chiar genul tău de carte. Şi totuşi, īn mod indirect, ai şi tu o contribuţie īn scrierea ei. īn momente de tihnă, cīnd o aşezam cap la cap - deseori cu destulă sufe­rinţă - m-am gīndit la tine, ca la un fel de piatră de īncercare, īmi amintesc mai ales de o ocazie, cīnd am vorbit căutīnd să ne īnţelegem unul pe altul, dincolo de o simplă ciondăneală, legată de credinţa mea şi ateismul tău. Mă gīndesc la acea conversaţie care mi-a arătat īnţelesul cuvīntului dialog; literalmente, acesta īnseamnă un schimb de vorbe. Iar noi am fost doi dintre aceia ale căror cuvinte s-au īnchinat īn faţa diferenţelor dintre noi Noi am avut experienţa, īn acest moment privilegiat, liniei sub­ţiri ce separă ceea ce se cheamă expemnţa credinţei de experi­enţa ateismului. Noi am văzut că, īn cuida diferitelor interpre­tări ale călătoriei noastre, am īmpărtăşit aceeaşi angajare faţă de străbaterea onestă a unor drumuri, a căror semnificaţie o vedem īn mod diferit. Ne-am recunoscut īntunecarea şi fragilitatea cer­titudinilor noastre. Am descoperit īmpreună speranţa de a nu irosi această viaţă sau talentele ce ne-au fost date. Ne-am dat seama de cele două părţi ale inimii care fac iubirea durabilă atit de dificilă. Pe scurt, ne-am īmpărtăşit experienţele a două vieţi ce luptă pentru īnţeles şi libertate şi am aflat că cele ce ne fcpară sīnt īntr-un sens secundar. Şi asupra credinţei mele şi Bsupra ateismului tău se află un nor al necunoaşterii - nici unul din noi reuşind să dovedească celuilalt realităţile īn care credem putere. Şi īn centrul celor două opinii ale noastre se află īşi dorinţă pentru o lumină mai mare. Cīnd ai īnceput īntīi să vorbeşti despre poziţiile tale perso-ale ca ateu, mi-am dat seama că aveam a face cu cineva care trecuse de mai obişnuitele tipare ale „ateismului de biserică", ajungīnd cu durere la un fel de ateism faţă de Dumnezeu. Fireş­te, uitīndu-te spre anii adolescenţei, ai văzut respingerea religiei ca īnrădăcinată īn tot felul de tulburări emoţionale şi īn răzvră­tirea īmpotriva instituţiilor şi a autorităţii. Dar de atunci, călă­toria ta a fost mai profundă şi mai calmă. Aşa cum spui, dacă nu există nimic deasupra noastră, sīntem groaznic de singuri. Ai dat glas şi deschiderii tale faţă de Dumnezeu şi neputinţei de a-1 găsi. Ateismul tău e ceva departe de a fi ieftin, īnrădăcinat şi īn agonie şi īn angajare: agonie, deoarece ţi-ai făcut griji cu privire la această problemă ani de zile, şi angajare, deoarece eşti un om departe de a merge īn derivă prin viaţă, un om īncrezător īn valorile pe care le vezi. De aceea, nu mă voi certa cu tine privitor la existenţa lui Dumnezeu, īn schimb, īţi voi expune două lucruri:
1. o recunoaştere a onestităţii şi bunătăţii tale, care mă face fericit să-ţi fiu prieten;
2. un sens de a īmpărţi cu tine căutarea a ceea ce numim noi „īnţelepciune".

Astfel, la sfīrşitul acestui volum, multe din paginile pe care le-ai putea crede naive am vrut să ajungă la tine şi să-ţi pună problema posibilităţii īnţelepciunii acum. īntr-un fel, chestiunea e foarte simplă: oamenii binecuvīntaţi (sau blestemaţi) de educa­ţia pe care au primit-o ştiu prea multe lucruri disparate, putīnd prea puţin strīnge laolaltă toate cunoştinţele pe care le au īntr-o unitate vie. Yeats a fost profet, descriindu-şi viaţa ca fiind predestinată să sufere īmpărţirea, īntr-o căutare perpetuă, a unei „simplificări prin intensitate". E vorba de noi toţi. Sīntem oare noi schilodiţi atunci de propria noastră cultură? Nu mai există nici o cale pentru īnţelepciune? Armonia medievală nu se va mai īntoarce. Colapsul acelei integrări e destul de recent: ea a avut sens pīnă cīnd am intrat īn complexitatea cunoaşterii a prea multe lucruri despre noi īnşine. Dar cred că văd o convergenţă costisitoare a īnţelepciunii īncă posibile, nu o sinteză de tip vechi, ci o mai personală călătorie care poate fi făcută de tine şi de mine īn diferite feluri. Mă gīndesc la mine de multe ori ca stīnd pe o scenă, aşteptīnd să se aprindă luminile. Şi-mi imagi­nez īnţelepciunea ca o convergenţă de cel puţin trei lumini, pla­sate īn unghiuri diferite. Cīnd toate trei vor fi aprinse, va exista mai puţină umbră, iar cheia īnţelepciunii rezidă īn punctul de īntīlnire a celor trei lumini, nu īn fiecare din ele luată īn parte. Lumina imaginaţiei şi plăsmuirile ei ne-au făcut să intrăm īn contact pentru prima oară. Aceasta e o lume a īnţelepciunii, aşa cum apare ea īn literatura sau cinematograful de astăzi. S-a spus de multe ori că literatura a devenit teologia neoficială a secolului nostru ateu - īn sensul că imaginile pot capta contu­rurile experienţei cu o bogăţie dincolo de felul nostru obişnuit de a vorbi. După cum spunea Rosemary Haughton şi teologia şi poezia tind să se confrunte cu misterul, care e ceva „dincolo de vorbe, dar nu şi de imaginaţie".

Cu un secol īn urmă, Matthew Arnold prezicea un nou rol pentru operele imaginaţiei, spunīnd că ele īşi vor asuma povara spiritualităţii īntr-o epoca a īndoielilor. Să luăm doar exemplele cītorva dintre cīştigătorii Premiului Nobel; scriitori ca: Hesse, Faulkner, Beckett, White sau Soljeniţīn au devenit, toţi, imagini de cult īn epoca noastră de religiozitate frustrată. Şi te-am auzit de multe ori pretinzīnd că o parte din marea literatură exprimă profunzimile umane īntr-un mod mult mai adecvat decīt orice Biserică sau teologie. Eu văd un paradox aici. Această literatură e. probabil, cea mai explicit agnostică din toate timpurile, ea totuşi fiind departe de a fi antireligioasă. Gīndeşte-te la cariera lui Aldous Huxley, trecīnd de la satira cinică la explorarea caracterului mistic al omenirii. Aşa cum a fost indiferentă faţă Ie religia convenţională, tot aşa o mare parte a literaturii de Istăzi s-a īndreptat spre salvarea dimensiunii spirituale īntr-o formă oarecare.

Aceasta este deci prima lumină, īnţelepciunea imaginilor, Rea care īşi asumă un rol de o importanţă unică īn acest secol treator de īnţelesuri. Şi eu şi tu am găsit o hrană spirituală īn feceste lumi ale imaginaţiei. Dar simţim că ceva ne lipseşte. Alte tipuri de foame ne bīntuie. O singură lumină a īnţelepciunii nu e destul.

O altă lumină e aceea simţită de eul interior, strania poveste ascunsă īn fiecare dintre noi. În ceea ce mă priveşte, mi-ar fi greu acum să rămīn mult timp fără tăcerea şi singurătatea care marchează rutina zilnică. Nu se ştie ce se poate īntīmpla īn : acest cadru al rugăciunii, uneori lipsită de sens şi chinuită de [ lupte, alteori plină de mulţumiri. Ţi-am vorbit de mai multe ori [, despre obiceiul meu de a mă ruga, iar tu ai părut mereu să īl j īnţelegi din punctul tău de vedere. Am putea fi de acord cel l puţin asupra valorilor umane aflate īn joc aici, deoarece amīndoi recunoaştem nevoia profunzimii eului nostru de a respira aer curat. E o versiune a afirmaţiei lui Platon că viaţa lipsită de reflecţie nu merită trăită sau a lui Pascal care spunea că cea mai mare parte din necazurile omenirii derivă din faptul că nu sīntem īn stare să stăm liniştiţi īn camera noastră, īn timpurile noastre, această călătorie interioară e foarte greu de īntreprins şi mă tem că ai putea să nu găseşti o cale de autoascultare sau de a fi sincer cu profunzimile din interiorul tău.

Cum poate fi evitată subnutrirea şi mediocritatea călătoriei eului aici, unde īnsăşi calitatea vieţii personale e īn joc? Spun asta nu dintr-o poziţie superioară, ci din īnseşi scăpările şi mul­ţumirile īn care mă complac īn cadrul propriului meu ataşament faţă de īncercarea de a mă ruga. Pentru a putea rămīne īn picioare pe acest drum al īnţelepciunii, trebuie să treci dincolo de bariera caracterului folositor sau a răsplăţilor primite. Dar ce faci cu īntunericul cu care te poţi īntīlni curīnd? Cultura şi modul nostru de viaţă pot părea o conspiraţie īndreptată spre menţinerea noastră īnafara acestor zone interzise de tăcere şi īntuneric.

Fireşte că această călătorie interioară diferă la noi doi, dar partea ei principală e foarte asemănătoare: ea implică o anumită atitudine de deschidere, o calitate de ascultare īn profunzime, o capacitate de a aştepta cu răbdare. Cred că eşti de acord cu mine asupra pericolului actual de a fi absorbiţi īntr-o cultură a exteriorului. Orice valoare reală īn munca intelectuală, īn crea­ţia artistică sau īn angajarea politică va avea nevoie de această costisitoare īnţelepciune ce vine din noi īnşine. Pīnă aici ne īnţe­legem. Dar opiniile noastre diferă atunci cīnd merg mai departe şi spun că, numai printr-o dispunere spre deschidere poate fi primită revelaţia, numai astfel se poate naşte credinţa. Chiar dacă nu poţi fi de acord cu mine, īţi cer să recunoşti cele impli­cate aici şi să vezi care e locul lor īn povestea mea despre īnţe­lepciuni. Credinţa religioasă poate fi deschisă īn multe feluri -ca o consimţire la adevărul lui Dumnezeu, ca o angajare pe ca­lea lui Cristos, ca „o asigurare faţă de lucrurile nădăjduite şi convingerea lucrurilor nevăzute". Aici aş vrea să exprim toate acestea, ca fiind o recunoaştere personală a unei revelaţii a iubi­rii. Iar dacă această recunoaştere va avea loc, ea va fi deseori punctul culminant al acestei călătorii interioare. Ea nu se va putea īntīmpla printr-un intelect obiectiv şi din cercetările lui -cel puţin, nu numai din asta. Ea nu se va īntīmpla din citirea Scripturilor şi prin pretenţia lor că ar deţine Revelaţia. Se va īntīmpla doar atunci cīnd inima, mintea şi spiritul se vor uni īntr-o hotărīre a receptivităţii şi cīnd acel moment va deveni rugăciune. Astfel īncīt putem merge pe acest drum interior, chiar dacă modurile noastre de a ne imagina călătoria ar putea să se termine īn mod diferit. Pentru tine, ea poate fi o călătorie plină de atenţie faţă de lume. Pentru mine, ea va fi călătoria care se transformă īntr-un prag al rugăciunii.

A treia lumină de care vorbeam implică īnţelepciunea schimbării de sine. De exemplu, īntr-o importantă ocazie, am avut onoarea să-ţi fiu tovarăş pe drumul straniu şi plin de poticneli, ce ducea spre o răscruce īn viaţa ta, spre o decizie cu pri­vire la atitudini, spre ceva născut din suferinţă şi din luptă. Ai fi putut rămīne aici, dar tu ai ales „să-ţi măreşti cortul" - o frumoasă frază din haia. Poate fiecare īnţelepciune e umbrită de un pericol opus şi, īn acest caz, Duşmanul se vede limpede: obiceiurile ne īnlănţuie, iar porţile se īnchid īn interiorul nostru. Poate cutremurul cel mai mare din viaţa tīnărului adult e con­vertirea unei vieţi trăite la īntīmplare, la una gīndită, momentul īn care oricine se simte chemat să pună capăt plăcutei derive şi să-şi īndrepte privirile spre libertatea proprie. Tu ai dat deja peste acea răscruce, cīnd ai vrut să părăseşti darurile evidente pe care le-ai avut, pentru că-ţi păreau poveri, obstacole īn calea experienţei imediate; şi a fost o reală īnţelepciune cea care te-a determinat să alegi chemarea pe termen lung, īn detrimentul experienţei pe termen scurt.

Mai tīrziu, viaţa aduce diverse feluri de obiceiuri şi de schimbări de sine. De exemplu, etapa prin care trec de doi ani īncoace, aşa-numita a doua călătorie sau tranziţie de mijloc. Aici, peisajul e diferit de cel de la 20 de ani. E un fel de moment al lui Nicodim, īn care mi se pare de necrezut că tre­buie să mă nasc din nou. Demonii plictiselii şi oboselii ne ispi­tesc pe toţi să renunţăm la eforturi, īnţelepciunea se regăseşte īn conştientizarea luptei şi īn căutarea din nou a unei deschideri dureroase.

Lasă-mă să-ţi amintesc nemulţumirile mele pentru modul deosebit īn care ateismul tău īmi păstrează credinţa trează şi cin­stită. Ar putea fi un pericol ascuns pentru mine faptul că vor­besc despre credinţă īntr-un limbaj prea personal. Să vorbeşti, chiar şi acum, despre īnţelepciunea schimbării de sine riscă să fie ceva prea delicat, chiar narcisist. Focul din tine care te face să fi un socialist activ e un lucru pe care īl laud şi de care am nevoie. Am nevoie de focul tău spre a mă salva de o prea spirituală citire a realităţii şi chiar de o prea spirituală interpretare a Evangheliilor. Acest foc nu e ceva sporadic, ci (după cum scria Wilfred Owen din tranşee, īn 1917) „o compătimire a ce­lor oprimaţi, mereu". Te văd luptīnd să trăieşti acea stīnjeni-toare chemare şi-ti mulţumesc pentru asta. Indiferent cīt de des rostim vorbele care trebuie, tentaţia e de a echivala credinţa creştină mai mult cu o versiune a īnţelesului decīt cu un mod de angajare trăită. In acest caz, tu ai roiul unui ceas deşteptător al conştiinţei mele. Tu-mi aminteşti mereu c㠄facerea" credinţei e ceva chiar mai important decīt „cunoaşterea" ei.

Ca să ne īntoarcem la tema acestor pagini, nu ar fi bine să reducem īnţelepciunea hotărīrilor din viaţă la probleme ce ţin doar de propriul eu. Nimic nu e non-politic, după cum īţi place să spui. Amestecul tău de indignare socială, de compasiune socială şi de implicare socială sīnt lucruri pe care creştinii le-au abordat cu timiditate; sīnt lucruri pe care trebuie să le cultiv şi īn gīndirea mea şi īn alegerile mele din viaţă. Viaţa ta s-a spe­cializat, ca să zic aşa. E o pasiune pentru dreptate; a mea s-a īndreptat mai mult spre explorarea luptelor pentru credinţă, as­tăzi. Aceste două lupte, a mea şi a ta, deţin cheia lumii noastre şi a viitorului ei. De am putea cīt mai mult să ne trezim unul altuia īnţelepciunea atīt de scumpă şi atīt de trăită. Relaţia mea cu tine m-a făcut să-mi dau seama că e un lucru rar să poţi fi un creştin explicit pentru cineva expus din plin exploziei culturii noastre complexe. Eu trebuie să trăiesc cu multe īntrebări căro­ra nu li se poate da uşor răspunsul. Trebuie să trăiesc fără o integrare armonioasă a eului meu laic şi a celui religios. Pentru tine credinţa pare imposibilă la nivelul convingerilor religioase sau a apartenenţei la Biserică. Dar ai o versiune proprie a cre­dinţei īn īncrederea cu care īţi trăieşti viaţa şi īn valorile cărora le īngădui să-ţi guverneze marile decizii. Nu mă īnţelege greşit. Nu īncerc să te ţin īn orizontul meu de credinţă printr-un impe­rialism spiritual. Ceea ce spun e că şi tu ai o experienţă de credinţa, iar credinţa mea religioasă e o formă a angajării profund umane pe care amīndoi o īmpărtăşim sau īncercăm să o īmpăr­tăşim şi să o trăim, dar fără rezultat. Eşti o persoană angajată, si generoasă, un căutător adevărat. Poate că doar atīt te poţi apropia de ceea ce numesc eu credinţă religioasă, dar chiar şi atīt e de-ajuns. A treia īnţelepciune se īndreaptă spre opţiunile de bază ale vieţii, care sīnt mai importante decīt interpretările proprii. Interpretările noastre diferă, dar experienţele noastre converg. Orizonturile de īnţelegere nu sīnt aceleaşi, dar străduinţa noastră de a trăi potrivit cu luminile noastre ne uneşte. Ai putea să īl respingi īn continuare pe Dumnezeu, ca pe un concept de necrezut. Ai putea să respingi īn continuare Biserica ca j pe o instituţie incredibilă. A treia īnţelepciune e mai mare şi ; mai profundă decīt dezacordurile noastre privitoare la concepte şi instituţii. Ea ne uneşte la nivelul deciziei de a īncerca să trăim  o  viaţă  a  iubirii.   Ea  ne  angajează  faţă  de  mereu schimbătoarea aventură a acestei opţiuni, īn inima acestei a treia īnţelepciuni se află o deschidere curajoasă către schimbarea vieţii, care ne schimbă. Eu privesc acest lucru ca pe o formă a Revelaţiei ascunse.

Văd că am trecut la un limbaj pe care nu-l poţi urmări şi accept asta. Dar lasă-mă, cel puţin, să-ţi explic. Pune aceşti dacă unul līngă altul: dacă există Dumnezeu, dacă vrea ca să-l cunoaştem, dacă Isus a fost pătrunderea lui Dumnezeu īn lume şi istorie, dacă Isus cel īnviat rămīne alături de noi, prin ascunsele căi ale Spiritului..., atunci poate exista o Revelaţie ascunsă a lui Dumnezeu, īn fiecare viaţă unde se dă o luptă pentru iubire, īn fiecare moment īn care e aleasă bunătatea, īncă o dată, realităţile trăite ne pot uni chiar acolo unde īnţelegerea ne desparte. Aceşti dacă ai mei par foarte departe de orice adevăr al tău, dar am vrut să-ţi expun opinia mea oricum, īn modul acesta simplu.

Lasă-mă să-ţi īnchei cu istoria unei alte convergenţe īntre un credincios şi un ateu, cea aproape necunoscută a unei īntīmplări din viata celebrului ateu Jean Paul Sartre. īn timpul celui de-al doilea Război Mondial, el fusese īnchis de nazişti īntr-un „Stalag" pentru intelectuali, unde dăduse peste cīţiva preoţi şi teologi, şi ei prizonieri. Cum se apropia Crăciunul, aceştia aveau să-1 convingă pīnă la urm㠗 fiind singurul dramaturg -să scrie o piesă cu acest prilej. Sartre şi-a intitulat piesa Bari-ona, construindu-şi acţiunea īn jurul episodului evanghelic al ce­lor trei magi, veniţi să-l vadă pe copilul Isus. Sartre juca rolul lui Balthasar, un rege care - īn piesă - īi făcea pe oameni să realizeze că, prin descoperirea libertăţii umane, speranţa conti­nua să existe. Dar piesa lui Sartre depinde de un enorm dacă: „Dacă Dumnezeu s-ar face om pentru mine..., dar care Dumne­zeu ar putea fi atīt de nebun?"

[…]

16
EPILOG: SPRE UN ALT ECUMENISM

Dumnezeu, un necredincios!

Īn deschiderea acestei cărţi am relatat experienţa pe care am avut-o cīnd am celebrat Liturghia īntr-o stare de spirit ateistă. Mi se pare drept să īnchei cu relatarea unei experienţe opuse; de fapt, a fost īntr-o altă zi, cīnd citirea Scripturii la Liturghie a adus cu sine un drum al īmplinirii. La un moment dat, īn Evanghelia după Matei, Isus citează fariseilor cuvintele pline de forţă ale lui Osea din Vechiul Testament, profetică insistenţă că Dumnezeu vrea o religie de compasiune reală, nu de ritualism: „Mergeţi şi īnvăţaţi īnţelesul vorbelor: Ceea ce vreau Eu e mila, nu jertfa". Şi mi-am dat seama atunci foarte clar că, dacă ceea ce numesc eu credinţă nu e temelia compasiunii, a unei compa­siuni trăite īntr-un mod concret, atunci acea credinţă e ca un sacrificiu lipsit de milă. Această falsă credinţă va lăsa īn drum şi speranţele lui Dumnezeu şi ale omenirii. Pornind de la aceasta, īn timp ce citeam, restul Liturghiei a devenit īncet foarte interesant īn acea zi -- īn direct contrast cu cealaltă ocazie, cīnd Euharistia fusese pentru mine dureros de lipsită de īnţeles. Astfel, lăudarea lui Dumnezeu ca „sfīnt, sfīnt, sfīnt" nu mai era o īnchinare distantă, ci o recunoaştere a caracterului neasemuit al lui Dumnezeu, dincolo de micimea mea, o nease-muire de atins īn compasiune. Cuvintele consacrării au devenit vii, intrate fiind īn dărurirea de către Isus a trupului său „la care am renunţat pentru voi". Tatăl nostru a primit valenţe ne­bănuite prin acest „nostru" cuprinzīnd toată omenirea, īntreaga Liturghie a căpătat caracterul pe care īl implică īnsuşi numele său: să fii trimis īmpreună cu compasiunea lui Dumnezeu īntr-o lume rănită.

Cu ochii deschişi din nou asupra unui vechi adevăr, am īnceput iar să mă gīndesc la necredinţa de astăzi, dīndu-mi seama de următorul fapt: profeţii l-au īnfăţişat pe Dumnezeu supărat şi chiar plictisit de ritualul religios axat pe jertfe, dar lipsit de iubire. Nu s-ar putea spune oare că, faţă de acest fel de religie, şi Dumnezeu poate deveni necredincios? Deoarece el nu crede īn această reducere a Revelaţiei sale la milă:

„ Eu urăsc, dispreţuiesc sărbătorile voastre şi nu-mi voi găsi plăcerea īn adunările de sărbătoare. Ţi s-a arătat, omule, ce este bine şi ce alta cere Domnul de la tine decīt să faci drep­tate, să iubeşti mila şi să umbli smerit cu Dumnezeul tău." (Amos 5, 21, Mica 6, 8)

Introspecţia mea a fost foarte simplă, dar puţin stranie - Dumnezeu, necredinciosul, şi unii dintre necredincioşii de azi aflaţi īn căutare ar avea multe īn comun. Toţi reacţionează īmpotriva unei religii a ritualului, lipsită de viaţă şi iubire. Dacă e aşa, cīnd īntīlnesc „atei", trebuie să-i īntreb pīnă īn ce măsură criticarea de către ei a religiei nu se face ecoul lipsei de credinţă īn Dumnezeu īnsuşi; ei ar putea fi profeţi, revelīnd prea umanele reducţii ale credinţei la ceva mai puţin decīt adevărata ei fiinţă.

În această lumină am ajuns din nou să mă gīndesc la acuza­ţiile aduse de ateii clasici īn ultimii 200 de ani şi să descopăr īn ele o surprinzător de puternică profeţie īmpotriva unei credinţe care-şi pierde brusc plinătatea. De exemplu, o şcoală īi va sus­pecta pe credincioşi că au nevoie de o cīrjă care să-i ajute să treacă prin viaţă, imaginīnd un Dumnezeu folositor, care să-i aline. Da, dar... Da: după cum spunea odată Jean Calvin, mintea umană e o fabrică de idoli īn activitate constantă şi ne este, īntr-adevăr, posibil să ne retragem īntr-o religie īngustă, nedemnă de adevăratul Dumnezeu. Dar un dumnezeu al simplei utilităţi nu e Dumnezeul Revelaţiei; divinitatea simpatică pe care omenirea o poate născoci nu are a face cu gloria şi cu provocarea lui Dumnezeu īn faţa lui Cristos.

O altă şcoală va ataca religia ca fiind un medicament īmpo­triva transformării urgente a acestei lumi nedrepte. Dacă eter­nitatea e cea care contează, atunci nu trebuie să ne batem capul cu privire la timp. Da, dar... Da: se poate īntīmpla ca creştinismul să fie interpretat īn practică drept un fel de proprietate privată, despărţită de lumea mare şi de nevoile ei stringente. Dar această religie despărţită, lipsită de conştiinţă socială, e o altă reducţie şi o altă idolatrie; aceste critici politice aduse religiei pot servi ca purificări pentru o deplin㠄praxis" a credinţei .

Un atac mai psihologic asupra credinţei poate fi considerat un semn de maturitate, un produs al fricii. Da, dar... Da: īn ca­drul trăirii de către mine a credinţei există īntotdeauna ambigui­tate şi inadvertenţă, ceea ce mă face capabil, pīnă la umilinţă, de a regresa īn atitudini infantile. Dar chemarea lui Cristos e opusul acestor lucruri: ea este ca eu să devin „viu" pe de-a-n-tregul, scăpat de frică, liber de a accepta partea mea de responsabilitate pentru acea parte de lume. În acest sens, o ascultare non-agresivă şi non-defensivă a marilor atei poate avea o funcţie profetică pentru credincioşi: poate demasca posibilele slăbiri ale religiei, reamintindu-ne de plinătatea credinţei, deseori netrăită de noi.

Gīndindu-mă la aceste lucruri, am reuşit să recunosc cīteva paradoxuri despre credinţă şi necredinţă. Ne-ar fi foarte uşor nouă, credincioşilor, să ne precipităm credinţa īn ceva sigur şj fără cheltuială şi, astfel, să ne apărăm de Dumnezeu.  Dar aceasta ar fi ceva asemănător cu ceea ce parodia Isus - un fel de religie a lui „Doamne-Doamne". Acest lucru a fost constant atacat de profeţi. Aceasta poate rezulta, īntr-o formă subtilă, chiar necunoscută, a necredinţei credincioşilor. Şi ar putea fi, de asemenea, o sursă de necredinţă a necredincioşilor, deoarece aceştia ar putea fi scandalizaţi de necinstea unei credinţe netrăi­te. Astfel, asemenea momente ale religiei merită critica ateilor, aşa cum au meritat şi critica lui Dumnezeu făcută prin gura profeţilor. Ceea ce merită respingerea īnsă e lucrul de doi bani, nu adevăratul lucru.

 

Stīlpii unui nou ecumenism īntre credincios şi necredincios

Dar, dacă o ascultare a necredinţei moderne poate ajuta la purificarea religiei de unele din inadvertenţele sale īn practică, īntīlnirea profundă a credinciosului şi ateului poate avea o func­ţie mult mai pozitiv㠗 ceea ce s-a şi īntīmplat īn ultimii 20 de ani, oridecīteori s-a dat curs invitaţiei la dialog adresată de Conciliul Vatican II. Fireşte, propriile mele īntīlniri cu ateii au aruncat o lumină asupra experienţei mele de credinţă īncīt, ast­fel, am ajuns să apreciez şi privilegiul de a o avea şi fragilitatea ei. Din eforturile īndreptate spre dialog am īnvăţat mai mult despre natura credinţei, atīt īn ce priveşte nucleul ei peren, cit şi īn ce priveşte textura ei prezentă, īn mod paradoxal, īntīlnirea cu ateismul poate arunca o lumină specială asupra īntunericului credinţei şi, īn această privinţă, păstrez o amintire frumoasă -nu a unui moment de dialog cu ateii, ci a unei īntīlniri a preoţi­lor pe tema ateismului, īntr-o după-amiază, undeva īn sud-vestul Irlandei, un preot paroh luase cuvīntul ca răspuns faţă de o expunere făcută de mine. El spunea că avusese timp — fiind la pensie — să citească lucrările unor teologi moderni, descoperind că existau multe probleme adinci şi īncurcate, privitoare la Dumnezeu şi credinţ㠖 astăzi -  probleme la care nu era uşor de dat un răspuns. După ce a rostit toate astea, a adăugat:

„ Conciliul Vatican I, acum 100 de ani, afirma două lucruri importante despre credinţă: l — că e sigură, deoarece depinde de Dumnezeu; 2 - că era īn acelaşi timp īntunecată, deoarece nu-l putem vedea pe Dumnezeu īn această viaţă. Eu cred că le-am predicat oamenilor numai jumătate din acest adevăr dublu. Le-am spus că credinţa e sigură. A venit timpul să le spunem că e si foarte īntunecată ".

De atunci īncoace, m-am simţit īncurajat să cīntăresc mai mult non-evidenţa lui Dumnezeu, precum şi paralela dintre experienţa tenebrelor din credinţă şi experienţa tenebrelor avută de un ateu convins. La īnceputul cărţii de faţă, exploram poves­tea Terezei din Liseux, o mistică ce se pomenise īmpărtăşind īntunecarea ateismului īntr-un mod straniu. La īnceputul carierei sale, Papa loan Paul al II-lea scria o carte despre natura cre­dinţei unui alt mistic, Sf. loan al Crucii, notīnd tensiunea din interiorul credinţei ca fiind „şi sigură şi obscură". După Sf. loan al Crucii, lumina excesivă a lui Dumnezeu orbeşte mintea omului şi, astfel, īntunecarea de care vorbim ţīşneşte din mintea omenească, incapabilă de a fi transformată īn lumină īn viaţa pămīntească. De-a lungul timpului, teologii s-au īntrebat asupra acestei teme īn moduri diferite - Paul, văzīnd īntunericul prin-tr-o sticlă, Toma d'Aquino privind credinţa ca pe o cunoaştere acoperită de un văl. Dumnezeu a părut mereu tăcut şi distant. El nu a fost niciodată evident sau, mai bine-zis, singurul Dum­nezeu care a fost evident, probabil nu a fost Dumnezeu. Insă astăzi (după cum spunea Papa Paul al Vl-lea), Spiritul vorbeşte Bisericilor prin fenomenul ateismului. Dacă e aşa, unul dintre rezultate poate fi o nouă camaraderie īntre mistic şi ateu, amīn-doi simţind drama, deşi īn mod diferit, a īntunericului esenţial al credinţei. Realizarea acestei experienţe comune a īntunericului īi poate aduce pe credincios şi pe ateu la o diminuare a oricărei clarităţi prea īncrezătoare despre Dumnezeu sau non-Dumnezeu. Acest lucru īi poate uni īntr-o relaţie de nouă stimare a misterului tăcut, īn acest fel, īntunericul poate reprezenta cel puţin unul dintre stīlpii unui nou ecumenism al credinciosului şi ateului.

Dar mai există şi alţi stīlpi posibili ce ar putea fi menţionaţi pe scurt. Cu cīteva pagini īn urmă, mă īntrebam dacă un ateu poate sau nu fi uneori un profet, prin discernerea lui asupra fal­sităţii credinţei netrăite. Acum mă īntreb dacă unele forme de ateism pur şi agonizant nu ar putea să aibă mai multe īn comun cu experienţele „nopţii obscure" mistice, decīt se recunoaşte de obicei, īn această lumină există poate trei zone care unesc astăzi pe credincios şi pe ateu: imboldul de a īntreba ce e acceptat, deoarece poate fi nedemn; nevoia de a căuta, care e cel mai adīnc adevăr al omenirii; şi īnţelepciunea de a īndura īntunericul călătoriei. O critică īmpărtăşită īndreptată asupra modului īn care sīnt alcătuite lucrurile. O nevoie īmpărtăşită cu privire la lucrurile aşa cum ar putea să fie şi o experienţă īmpărtăşită a īntunecatei necunoaşteri īn faţa ultimului prag.

Ce e credinţa astăzi? E ceea ce a fost īntotdeauna; „o biru­inţă asupra lumii" (I Ioan, 5, 4). Biruinţa poate fi descrisă īn multe feluri, dar credinţa e un mod straniu de cunoaştere, diferit de orice altă formă de cunoaştere umană. E diferită de drumul obişnuit al cunoaşterii pornind de la experienţa exterioară. Poate că singura paralelă apropiată e cunoaşterea aparţinīnd celor īndrăgostiţi. Credinţa īncepe de la iubirea lui Dumnezeu īndreptată spre om. Iar ciudăţenia ei a fost īntotdeauna exprimată ca un amestec de alegere şi percepţie - īn care trebuie să fac alegerea īnainte de a-i putea percepe adevărul. Dacă credinţa a fost mereu biruinţa unui straniu mod de a cunoaşte, astăzi, ea va depinde de clipa noastră de istorie. Astăzi, ea va fi mai mult căutătoare decīt sigură, mai mult personală decīt instituţională, mai mult complexă decīt simplă, mai mult o victorie smulsă in extremis scepticismului decīt o uşoară afirmare a certitudinii. Dacă experienţa credinţei astăzi e inevitabil influenţată de con­textul īndoielii ce ne īnconjoară, ea va fi, de asemenea, expusă mai vechilor conflicte dintre lumină şi īntuneric, aşa cum apar ele īn Biblie. Istoria biblică a fost una a mereu schimbătoarelor ispite simţite īn faţa diferitelor idolatri, şi, chiar şi astăzi, acest lucru poate reprezenta un blocaj mai adīnc pentru credinţă, decīt toate presiunile exercitate de confuziile şi īntrebările lumii mo­derne. Astfel, credinţa, astăzi, va fi o biruinţă asupra lumii īn două sensuri: vechiul īnţeles al atitudinii faţă de propriul eu şi inima care-l simte pe Dumnezeu şi noul īnţeles al ciudatelor perplexităţi ale lumii contemporane.

Însă ultima sursă a credinţei este Dumnezeu, credinţa fiind cunoaşterea născută din surpriza descoperirii că eşti iubit. Dacă e aşa, punctul de plecare nu este omenirea, aşa cum apare īn foarte revoluţionarul nu din Noul Testament: ceea ce e mai īntīi „nu e iubirea noastră pentru Dumnezeu, ci iubirea lui Dumnezeu pentru noi... şi, de vreme ce Dumnezeu ne-a iubit pe noi, şi noi trebuie să ne iubim unul pe altul". Credincioşii au privilegiul de a cunoaşte ambele iubiri, chiar dacă īn īntuneric, şi de a căuta să afle un limbaj pentru amīndouă, astăzi. Necredincioşii au chemarea esenţială de a trăi a doua iubire, chiar dacă surpriza primei iubiri rămīne, din multe motive, acoperită pentru ei.

Sursa: Fragmente selectate din volumul:
MICHAEL PAUL GALLAGHER S.J.
AJUTĂ NECREDINŢEI MELE,

Editura ARS LONGA, IAŞI, 1996,
trad. Chtistian Tãmas.

Nota. Evidentierile cu bold sau colorate îmi apartin, VJ.





Salt la inceputul paginii