Michel Henry
A vedea Invizibilul. Despre Kandinsky
Marea
revoluţie la care, pe urmele muzicii,
a fost condusă pictura este
aceasta:
în loc de a înfăţişa lumea, a exprima Viaţa.
(pag. 203)
„Ceea ce spiritele cele mai mari
au cerut, la urma urmei, de la artă este o cunoaştere,
o cunoaştere veritabilă, metafizică, susceptibilă
să meargă dincolo de aparenţa exterioară a
fenomenelor pentru a ne livra esenţa profundă a lor.
Cum îndeplineşte şi cum poate să îndeplinească
pictura această revelaţie ultimă? Nu dându-ne ceva
de văzut, ci reprezentându-ne această esenţă
din spatele lucrurilor, dar mai degrabă identificându-ne
cu ea în actul iniţiatic al artei.”
Astăzi, arta poate să-l smulgă pe om din dezorientarea
lui, restituindu-i ceea ce a pierdut, acesta este mesajul lui
Kandinsky, fondatorul picturii abstracte. Nu mai este vorba de
a reprezenta lumea obiectelor, ci viaţa noastră interioară.
Cum să pictezi şi să redai emoţiile ascunse
din sufletele noastre, cum să araţi invizibilul? Renumită
ca dificilă, pictura abstractă deschide în mod paradoxal
spaţiul unei adevărate culturi populare şi întâlneşte
arta preocupată de supranatural, arta sacră, aşa
cum ne explică Michel Henry.
Michel Henry, decedat în 2002, a fost profesor la Universitatea
Paul-Valery din Montpellier şi a predat la mai multe universităţi
franceze şi străine. A fost un gânditor angajat, în
avangarda fenomenologiei, autor a numeroase opere.
(de pe coperta a patra a cărţii Michel Henry, Voir
l’Invisible, Sur Kandinsky,
Quadrige PUF)
Toată viaţa nu am
făcut altceva decât să pictez Moscova,
scrie Kandinsky.
Un pasaj magnific din Régards
sur le passé ne ajută să înţelegem această
declaraţie singulară la teoreticianul abstracţiei.
Kandinsky menţionează aici o călătorie în
micul oraş german medieval Rothenburg-ob-der-Tauber, călătorie
care l-a impresionat mult şi la întoarcerea din care el a
pictat un minunat tablou, încă figurativ, La Vielle
Ville.
„În acest tablou încă eram,
scrie Kandinsky, la drept vorbind în căutarea unei anumite
ore care era şi care rămâne cea mai frumoasă oră
a zilei la Moscova. Soarele era deja jos şi a atins cea mai
mare forţă a sa, forţă la care a aspirat toată
ziua. Acest spectacol nu este de lungă durată: doar
câteva minute şi lumina soarelui va deveni roşiatică
de efort, tot mai mult, de un roşu la început rece, apoi
din ce în ce mai cald. Soarele topeşte toată Moscova
într-o pată care, asemenea unei tube (instrument muzical
de suflat) îndârjite, face să intre în vibraţie fiinţa
interioară cu totul, întreg sufletul . Nu, nu ora roşului
uniform este cea mai frumoasă! Numai acordul final al simfoniei
poartă fiecare culoare la paroxismul ei şi triumfă
asupra Moscovei întregi, făcând-o să răsune ca
fortissimo-ul final al unei orchestre uriaşe. Rozul, lilaul,
galbenul, albul, albastrul, verdele fistic, roşul înflăcărat
al recoltelor, al bisericilor – fiecare cu melodia sa proprie
-, gazonul de un verde neobişnuit, copacii cu zumzet mai
grav sau zăpada cu mii de voci cântătoare, sau, încă,
alegretto-ul ramurilor dezgolite, inelul roşu al Kremlinului,
şi peste toate, dominând totul, ca un strigăt de triumf,
ca un Aleluia care se uită pe sine, linia lungă şi
albă, graţios de severă, a clopotniţei de
la Ivan-Veliky. Şi pe gâtul ei lung, întins spre cer ca o
eternă nostalgie, capul de aur al cupolei care, printre stelele
poleite şi împestriţate ale celorlalte cupole, este
soarele Moscovei.
A reda această
oră îmi pare a fi cea mai mare, cea mai imposibilă dintre
fericiri pentru un artist.
Aceste impresii se reînnoiau în
fiecare zi însorită şi îmi procurau o bucurie care mă
bulversa până în adâncul sufletului şi care ajungea
până la extaz.”
Marii pictori, spunem noi, şi-au
trăit şi şi-au prezentat arta ca pe un mod de cunoaştere
metafizică, cea care, trecând prin aparenţa sensibilă
şi, cumva, în spatele ei, ne descoperă misterul lucrurilor,
secretul universului. Despre ce cunoaştere este vorba aici?
Aceasta este o problemă totuşi şi este ceea ce
tocmai pictura abstractă ne ajută să înţelegem.
Sursa: Din vol. Michel
Henry, Voir l’Invisible, Sur Kandinsky,
Quadrige PUF, pag. 35-36
Toatã viata nu am fãcut altceva decât sã
pictez Moscova.
Artistul nu este un copil de duminică al vieţii: el nu
are dreptul să trăiască fără sarcini, el
are o grea sarcină de îndeplinit, şi aceasta este adesea
crucea sa. El trebuie să ştie că fiecare din actele
sale, fiecare din senzaţiile sale, fiecare din gândurile sale
este materialul impalpabil, dar solid, din care se nasc operele
sale şi că, pentru aceasta, el nu este liber în viaţa
sa, ci numai în artă.
Decurge în mod cu totul natural de aici că, comparat cu cel
care este lipsit de orice dar artistic, artistul este triplu răspunzător:
1. el trebuie să restituie talentul care i-a fost încredinţat;
2. actele sale, gândurile sale, senzaţiile sale, ca şi
cele ale oricărui alt om, contribuie la atmosfera spirituală,
în aşa fel încât ele purifică sau împuţesc această
atmosferă, şi
3. aceste acte, gânduri şi senzaţii sunt materialul operelor
sale, care acţionează la rândul lor asupra atmosferei
spirituale. El nu este numai „Rege” – cum îl numea Sar Peladan –
prin marea putere de care dispune, ci şi prin importanţa
sarcinii sale.
Dacă artistul este Preotul „Frumosului”,
acest Frumos trebuie de asemenea să fie căutat în funcţie
de acelaşi principiu al mărimii interioare, pe
care am găsit-o peste tot până aici. Acest „Frumos” nu
se poate măsura decât la scara mărimii şi a necesităţii
interioare, care ne-a făcut servicii deja de atâtea ori.
Este frumos ceea ce
provine dintr-o necesitate interioară a sufletului. Este frumos
ceea ce este frumos înăuntru.
Maeterlinck, unul din primii pionieri,
unul din primii utilizatori ai compoziţiei spirituale în arta
de astăzi, din care provine arta de mâine, spunea:
”Nu există nimic pe pământ care
să fie mai avid de frumuseţe şi care să se înfrumuseţeze
mai uşor ca un suflet… De aceea puţine suflete, de pe
pământ, rezistă dominaţiei unui suflet care se consacră
frumuseţii.”
Kandinsky – Du spirituel dans l'art, et dans la peinture
en particulier, pp. 202-203
|