[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]



Mitropolit Nicolae Corneanu
1923-2014

douã meditatii din volumul


Pe firul vremii


Nostalgia Ortodoxiei (*)

Drame care se repetã (despre Abelard si Heloise) (*)

Nostalgia Ortodoxiei

Titlul prezentului articol nu īmi aparţine. Au apărut pīnă acum două cărţi intitulate astfel: una alcătuită de arhimandritul grec Elia Mastroianopoulos (Atena, 1956 şi traducerea engleză tot Atena, 1959) şi alta de preotul fost romano-catolic, trecut la Ortodoxie, Placide Deseille (traducerea romānească Bucureşti, Editura Anastasia, 1995). Admiraţia faţă de ortodoxie īn general, aprecierea teologiei, spiritualităţii şi cultului Bisericii răsăritene, atracţia exercitată de Răsăritul ortodox, „nostalgia Ortodoxiei", constituie realităţi oarecum generalizate. Răspīndirea īn Occident a ortodocşilor urmare unor diferite cauze, īncepīnd cu veacul trecut şi pīnă astăzi, intrarea Bi­sericilor Ortodoxe īn Mişcarea ecumenică, īmprejurări specifice vre­mii noastre au dus la īntīlnirea dintre Bisericile Răsăritului şi cele ale Apusului, la posibilitatea occidentalilor de a cunoaşte mai bine pe răsăriteni şi de a le aprecia valorile.

În 1974, spre pildă, cardinalul Gabriel-Marie Garrone, observa c㠄Răsăritul exercită astăzi asupra unui număr mare de credincioşi o adevărată atracţie" (Atracţia Orientului, īn L'Osservatore romano, an. XXV, nr. 50 (1304), 13 decembrie 1974, p. 5). Numeroşi catolici, protestanţi anglicani şi chiar neoprotestanţi s-au simţit datori să omagieze Ortodoxia. Socotesc potrivit să reproduc o serie de opinii īn această privinţă care mi se par semnificative. Iată cīteva din ele referitoare la teologia ortodoxă īn sine, sau īn general la „bogăţia culturală a Răsăritului creştin".

„Doresc să atrag atenţia, spunea recent cel pe care vreau să-l citez, asupra dezvoltării orientale care, chiar de-a lungul veacurilor următoare perioadei patristice si dureroasei sciziuni din 1054, a elaborat perspective profunde si stimulatoare, asupra cărora ne aplecăm cu interes...

O dezvoltare doctrinală importantă s-a produs īntre veacurile VIII şi IX, urmare a crizei iconoclaste declanşata de unii īmpăraţi bizantini, decişi să īnăbuşe complet cinstirea sfintelor icoane. Rezistīnd unei ingerinţe atīt de absurde, numeroase persoane au trebuit să sufere; gīndul nostru se īndreaptă mai ales spre Ioan Damaschin si Sf. Teodor Studitul. Sfirşitul victorios al rezistenţei lor s-a arătat decisiv nu numai pentru pietatea şi arta sacră, ci īn egală măsură pentru aprofundarea īnsăşi a tainei īntrupării. In cele din urmă apărarea icoanelor se baza pe faptul că Iisus din Nazaret, Dumnezeu, s-a făcut cu adevărat om. De aceea artistul se străduieşte īn mod legitim să reproducă chipul Mīntuitorului, luīnd īn ajutor nu doar forţa geniului, ci mai ales supunerea proprie Duhului lui Dumnezeu. Icoanele trimit la Taina care le depăşeşte şi ajută să-i fie simţită prezenţa īn viaţa noastră.

Un alt moment important al Teologiei răsăritene a fost cel numit controversa isihastă. În Răsărit se īnţelege prin isihasm o practică a rugăciunii caracterizată printr-o linişte sufletească profundă, īn­fiptă īn contemplarea neīntreruptă a lui Dumnezeu de-a lungul invocării numelui lui Iisus. Tensiuni numeroase... au apărut pe tema unor aspecte ale acestei practici. Totuşi trebuie recunoscută generozitatea intenţiei care a dirijat apărarea acestei metode spirituale, adică sublinierea posibilităţii concrete oferită omului de a se uni cu Dumnezeu unul şi treimic īn intimitatea inimii, īn această profundă unire de har, căreia teologiei răsăritene īi face plăcere s-o califice utilizīnd termenii «teosis» ori «īndumnezeire».

Tocmai īn legătură cu aceasta spiritualitatea răsăriteană a adunat o experienţă foarte bogată care a fost propusă cu tărie mai ales īn celebra colecţie de texte a lui Nicodim Aghioritul de la sfirşitul veacu­lui al XVIII-lea purtīnd titlul grăitor de «Filocalia» sau «iubirea de frumuseţe». Pe parcursul veacurilor următoare şi pīnă īn vremea noastră, gīndirea teologică răsăriteană a cunoscut de asemenea dezvoltări „interesante, nu numai īn locurile clasice ale tradiţiei bizantine şi ruse, ci şi īn comunităţile ortodoxe răspīndite īn lume. E de ajuns să amintim printre numeroaselor aprofundări vrednice de a fi subliniate; teologia frumuseţii elaborată de Pavel Nikolaevici Evdokimov pornind de la arta răsăriteană a icoanei, nu mai puţin teoria «īndumnezeirii» realizată de specialista īn ale teologiei care a fost Loth Borodin...".

Iată acum şi cīteva interesante consideraţii asupra spiritualităţii creştinismului răsăritean: „...Părinţii Orientului pleacă de la conştiinţa că autenticul angajament duhovnicesc nu se limitează la o īntīlnire cu sine īnsuşi, la trebuinţa de a regăsi o anumită inferio­ritate, ci de la necesitatea existenţei unui drum de ascultare a Duhului lui Dumnezeu, īn realitate, susţin ei, omul nu este cu adevărat el īnsuşi, decīt dacă se īnchide īn Duhul Sfīnt. Sf. Irineu, episcopul Lionului care, prin originea şi formaţia sa, poate să se considere ca un pod īntre Răsărit şi Apus, concepea omul alcătuit din trei elemente: trupul, sufletul şi Duhul Sfīnt (vezi Contra ereziilor, 5, 9, 1-2). Intenţia sa nu era - īn mod cert - de a confunda pe om cu Dumnezeu, dar el voia să sublinieze că omul nu atinge desăvīrşirea decīt deschizīndu-se spre Dumnezeu. Pentru Afraate Sirianul, care este un ecou al gīndirii Sfīntului Pavel, Duhul lui Dumnezeu ne este oferit īntr-un mod atīt de intim, īncīt devine aproape o parte a propriului eu (Demonstraţiile 6, 14). În aceeaşi ordine de idei, un reprezentant al spiritualităţii ruse, Teofan Zăvorītul, numeşte pe Sfîntul Duh «sufletul omenesc» şi vede scopul trăirii duhovniceşti īn «spiritualizarea progresivă a sufletului şi trupului» (cf. Scrisori privind viaţa spirituală).

Adevărat duşman al acestei asceze interioare este păcatul. Trebuie īnvins pentru a face loc Duhului lui Dumnezeu, īn el, pentru a spune astfel, se transfigurează nu numai fiinţa umană, ci īnsuşi universul. Un drum greu, dar scopul este o mare experienţă de libertate ".

După aceste cīteva remarci privind spiritualitatea răsăriteană, să cităm şi modul cum e concepută bogăţia culturală a Răsăritului creştin: „ Umanitatea datorează multe comori Răsăritului creştin. Doresc să cinstesc bogata şi multiforma sa cultură care decurge din arhitecturile monumentale ale Constantinopolului, Moscovei, Sankt-Petersbur-gului şi atītor alte oraşe. E o cultură care se reflectă de asemenea īn mozaicurile strălucitoare, īn cupolele aurite, īn iceanele bogate īn mister, īn componentele liturghiei atīt de solemne şi maiestuoase. Arta religioasă a Răsăritului mărturiseşte splendoarea lui Hristos pe care īl reprezintă īn impozanta figură .a Pantocratului, sau īl arată īn comuniunea tăcută a intimităţii dumnezeişti, aşa cum se degajă bunăoară din preţioasa icoană a Trinităţii alcătuită de Andrei Rubliov.

Cultura Răsăritului creştin a produs apoi viguroase opere literare, contribuind īntr-un mod semnificativ la ridicarea conştiinţei omenirii, chiar ţi īn vremea noastră. Iau ca exemplu pe Vladimir Soloviev. Pentru el, temeiul īnsuşi al culturii constă īn recunoaşterea necondiţionată a celuilalt. De aici refuzul unui universalism cultural de tip monolitic, incapabil să respecte şi să accepte multiplele expresii ale civilizaţiei. De asemenea el a fost coerent cu această viziune atunci cīnd s-a făcut profetul īnfocat şi pasionat al ecumenismului...

Şi cum am putea uita, dintre scriitorii cei mai mari ai tuturor timpurilor, pe Feodor Dostoievski? Privirea sa de credincios străbate profunzimile sufletului omenesc, descriind marea aventură a libertăţii īn traseele sale infinite, īn lumina convingerii că Hristos este secretul adevăratei libertăţi, īn profunzimile viziunii sale omeneşti şi creştine, el atinge corzi cu adevărat universale, dovedind o cunoaştere adīncă a omului şi o mare preocupare pentru destinul lui. Sufletul profund al gīndirii sale este dragostea de Hristos. In aceasta vede frumuseţea care naşte, frumuseţea care nu se ofileşte, frumuseţea care «salvează lumea». De aceea resimte o mare durere - e de ajuns să cităm Legenda marelui Inchizitor – atunci cīnd vede că oamenii, cīteodată creştinii īnşişi, se tem de El, se tem de adevărata libertate pe care El a venit să le-o aducă".

Lungile citate pe care tocmai le-am reprodus sunt extrase din cu-vīntările papei Ioan Paul al II-lea adresate credincioşilor la 11 august, l şi 8 septembrie a.c., de la balconul reşedinţei numite „Castel Gandolfo". De fapt avem de-a face cu o constantă a gīndirii conducătorului Bisericii Romano-Catolice. El este acela care cu un an şi ceva īnainte (2 mai 1995) a adresat celor ai săi „scrisoarea apostolică" numită Orientale lumen īn care, la īnceputul ei chiar, afirma: „ Deoarece credem că străvechea şi venerabila tradiţie a Bisericilor orientale este o parte integrantă a patrimoniului Bisericii lui Hristos, prima īndatorire a catolicilor este de a o cunoaşte pentru a se putea hrăni din ea si a favoriza, după puterile fiecăruia, procesul unităţii". Cum arătam deja, īn rīndul catolicilor, protestanţilor (evanghelici, reformaţi, anglicani...) şi chiar a neoprotestanţilor se observă o adevărată atracţie spre Ortodoxie pe care autori de genul celor menţionaţi au denumit-o ,,nostalgia Ortodoxiei". După ce au descoperit Ortodoxia, occidentalii şi-au dat seama că ea reprezintă creştinismul autentic, tradiţia neīntreruptă a Bisericii, īnvăţătura, morala, spiritualitatea, liturghia, toate s-au transformat īn puncte de atracţie. Iată-l bunăoară pe cunoscutul Richard Wurmbrand desluşind modul cum l-a atras Patericul monahismului răsăritean: „...Cugetul mi s-a īntors spre una din cărţile mele preferate: Patericul, scriere referitoare la sfinţi din secolul al IV-lea care īntemeiaseră schituri īn pustiu... Prima dată cīnd am luat-o īn mînă, n-am mīncat, n-am băut, nici n-am dormit pīnă nu am terminat-o. Cărţile duhovniceşti sunt ca vinul bun - cu cīt e mai vechi, cu atīt e mai bun " (Cu Dumnezeu īn subterană, traducere de Marilena Alexandrescu-Munteanu şi Maria Chilian, Bucureşti, 1993, p. 52).

Prin urmare este neīndoielnică atracţia pe care Ortodoxia o exercită asupra credincioşilor de altă confesiune. Această realitate impune īnsă ortodocşilor o grea şi gravă īndatorire şi anume, ca prin viaţa şi comportarea lor să n-o trădeze, să nu dezamăgească pe cei care ar vrea s-o cunoască, ba chiar s-o īmbrăţişeze.

Cīnd īnainte cu mulţi ani profesorul de Teologie Nicolae Colan, ajuns episcop al Clujului şi mitropolit al Ardealului, a iniţiat traducerea lucrării Ortodoxia văzută de un protestant a lui W. A. Visser't Hooft, fost iniţiator şi secretar general al Consiliului Ecumenic al Bisericilor, preciza īn „prefaţă": „ Cred că e bine să ştim din cīnd īn cīnd ce spun alţii despre noi" (Sibiu, 1933). „Alţii" am văzut cum şi pentru ce ne laudă. Să nu ne semeţim īnsă, ci laudele lor să ne ajute să fim exemple vii pentru toţi aceia care au „nostalgia Ortodoxiei". „Aşa să lumineze lumina voastră īnaintea oamenilor, īncīt văzînd faptele voastre cele bune, să preamărească pe Tatăl nostru Cel din ceruri" (Efeseni, 5, 16).

Octombrie 1996

Drame care se repetă

Într-o discuţie recentă interlocutorul meu īmi atrăgea atenţia asupra numeroaselor drame pe care le īnregistrează viaţa de zi cu zi: căsnicii care se dizolvă, iubiri care sfîrşesc īn ură, cīteodată īn crimă, prietenii care se transformă īn duşmănie, etc. Sentimentele care īi apropie pe oameni, dragostea care leagă la un moment dat pe un bărbat de o femeie degenerează deseori īn simplă plăcere trupească, ori īn simplă convenţie formală din care dispar afecţiunea şi iubirea, foarte multe căsnicii sfārşesc prin divorţ sau şi numai prin separarea soţilor, etc. Evident nu trebuie să generalizăm, īntrucīt sunt şi cazuri de inşi care se apropie cu sinceritate unul de altul, care se iubesc īntre ei, care īntemeiază familii fericite, care duc o viaţă armonioasă. Totuşi numeroasele exemple negative citate de interlocutorul meu, m-au dus cu gāndul la un bărbat şi o femeie din trecutul creştinismului, mai precis din ev-mediul apusean, care au rămas īn istorie datorit relaţiei lor sentimentale şi care sunt deseori citaţi ca un exemplu pozitiv, dar tot de atātea ori ca eroii unei drame dureroase: e vorba de Abelard şi Heloiza. Readucerea lor īn memorie e de natură nu numai să ne atragă atenţia asupra primejdiilor pe care le aduce cu sine o relaţie mai puţin conformă moralei evanghelice, dar şi să ne ofere o pildă de profundă afecţiune care leagă la un moment dat un bărbat şi o femeie.

A existat odată la Paris o tīnără numită Heloiza, nepoata unui preot, un canonic numit Fulbert. Acesta a făcut tot ce i-a stat īn putinţă pentru a-i da o educaţie superioară. Era destul de frumoasă şi cultura ei excepţională o făcea deosebit de atractivă.

Tot atunci, e vorba de anul 1118, se găsea la Paris un teolog şi filosof Abelard, devenit celebru, care atrăgea la cursurile sale tinerimea intelectuală din importantul oraş francez.

Cuprins de dragoste faţă de tīnără fată, Abelard a reuşit să obţină cazare din partea canonicului Fulbert şi a devenit profesorul Heloizei. Aşa a īnceput īntre acest profesor eminent de 39 de ani şi tīnără fată de şaptesprezece ani o extraordinară şi tragică legătură care n-a rămas neobservată de stăpīnul casei, care a hotărīt să-l alunge pe Abelard.

Heloiza īnsă aştepta un copil astfel īncīt Abelard o luă şi o duse īn Bretania unde ea născu un fiu căruia īi dădu numele de Astrolab. Ajungīndu-se aici, Abelard propuse Heloizei să se căsătorească, dar ea rezistă dîndu-şi seama de consecinţe, nu mai puţin de răzbunarea unchiului. „ Gīndeşte-te, i-a spus ea, la situaţia īn care te-ai pune realizīnd o alianţă legitimă, la raportul dintre activitatea ta şcolară şi grijile unui cămin, īntre catedră şi un leagăn, īntre o carte si un fuior, īntre un creion şi un fus ". Pe deasupra Heloiza invocă un argument mai personal: nefiind căsătoriţi, legătura lor urma să se īntemeieze „ doar pe afecţiune si nu pe forţa legăturii decurgīnd din nuntă ".

Abelard a insistat şi căsătoria a avut loc, dar cu dorinţa de a rămīne secret㠄spre a nu-i vătăma reputaţia". Totuşi canonicul Fulbert şi anturajul său aflară adevărul şi au hotărīt să se răzbune. Pentru a o feri, Abelard duse pe Heloiza la o mănăstire līngă Paris. El īnsuşi nu scapă, īntrucīt īntr-o noapte a fost castrat īn camera sa.

Atunci Abelard s-a retras la mănăstirea Sfīntul Dionisie, iar īntre el şi Heloiza īncepu un schimb de scrisori care ni s-a păstrat īn bună parte (cele mai importante au fost traduse īn romāneşte de prof. Dan Negrescu, Heloise şi Abelard. Autoportrete epistolare, editura Paideia, Bucureşti, 1995).

Cerīndu-i să reia cursurile, Abelard s-a retras la un schit şi reuşi după mult timp să redacteze „ Tratatul despre unitatea şi trinitatea lui Dumnezeu", care fu īnsă criticat de teologi pīnă la a fi ars. Urmă o perioadă dificilă cīnd fu obligat să se refugieze dintr-o parte īn alta, pīnă cīnd s-a stabilit īntr-un loc unde construi o capelă din trestie şi paie īnchinatã Sfintei Treimi (1122). Ucenicii īl urmară īntr-un număr mare, iar el īi instruia cu mult zel. Numai că adversarii săi nu l-au uitat. Aşa īncīt plecă şi de aici refugiindu-se īntr-o altă mănăstire unde ajunse, stareţ deşi nu era hirotonit.

Heloiza a devenit şi ea superioara unei mănăstiri (1129), ceea ce īi permise reīntīlnirea cu Abelard. Fiecare şi-a urmat īnsă drumul propriu, Abelard dedicīndu-se studiilor teologice şi scrisului. Astfel compuse, īntre altele, Istoria nenorocirilor mele (Historia calamitatum). Fără să fi fost un teolog renumit, el exprimă īnsă opinii pe care adversarii săi n-au ezitat să le critice cu toată asprimea. Condamnat īn cīteva sinoade locale, el s-a hotărīt să meargă la Roma spre a se dezvinovăţi, īn drum se opri īnsă la o mănăstire unde a şi murit īn 21 aprilie 1142. După ce a murit şi Heloiza īn 1164, au fost īnmormīntaţi unul līngă altul. Un cronicar al vremii nota: „In cele din urmă, ajunsă la boală, Heloiza a cerut ca după moarte să fie pusă īn mormīntul soţului ei. Iar după ce a murit şi a fost aşezată īn mormīnt, soţul ei, care murise cu multi ani īnainte, a primit-o cu braţele īntinse şi astfel, copleşind-o cu iubire, a strīns-o īn braţele sale ".

Relaţia lui Abelard cu Heloiza a rămas īnscrisă īn istorie datorită atīt mărturiei documentelor vremii, cīt mai ales corespondenţei ce au purtat-o īntre ei, corespondenţ㠄pătimaşă la īnceput, apoi resemnată şi suavă ", dar păstrată pīnă īn zilele noastre, Poate să ne spună ceva şi nouă celor de azi iubirea dintre cei doi? Împrumutīnd observaţiile unui comentator putem spune că istoria lui Abelard şi a Heloizei are valoarea unui „semn". „Dacă această istorie s-a transmis cu multă fervoare din generaţie īn generaţie pīnă īntr-atīta īncīt fiecare a traversat-o după īnţelegerea si mentalitatea proprii, acesta se datorează faptului că pentru toţi avea valoare de simbol. Numele Heloizei şi lui Abelard, indisolubil legate īntre ele, evocă ceea ce sunt raporturile de la persoană la persoană īn cuplul omenesc; şi, dincolo de această interpretare imediată, fără īndoială nu este prea mult a regăsi aici ce sunt īn fiecare fiinţă raporturile dintre raţiune şi credinţă... Cīnd cei doi s-au īntīlnit, Abelard a suferit deja o evoluţie care l-a făcut capabil să guste bunăvoinţa partenerei şi să-i resimtă efectele. In orice caz el a dovedit că există două instrumente ale cunoaşterii: raţiunea şi iubirea " (Regine Pernoud, Helo'ise et Abelard, Editions Albin Michel, Paris, 1970, pp. 281-282). Reluīnd consideraţiile acum citate, un comentator (Claude Mettra, rev. L 'Express, Paris, nr. 1006, 19-25 octombrie 1970, p. 66) observa c㠄 ceea ce contemporanii celor doi au descifrat īntr-o legătură deodată somptuoasă şi mizerabilă, plină de confuzii şi servicii omeneşti, reprezenta o relaţie nouă īntre dragoste şi Dumnezeu, iar Dumnezeu, īntocmai ca şi dragostea, apare schimbat. Ca şi cum de aici īnainte, şi astfel īncepe dragostea modernă, o identică lumină arde īn albastrul cerului şi īn inima adevăraţilor amanţi. Pe acest drum vor īnainta ceva mai tīrziu Tristan şi Isolda, unde după opt secole īn Occident pasiunea n-a īncetat să caute tulburătoarea sa imagine. Explorīnd acest peisaj unde cărările plăcerii se īncrucişează cu cele ale renunţării, unde măreţia trupului posedat se termină īn extazul revelaţiei, ne putem da seama cum, īn această mare febră creatoare a Evului mediu, reapare pe scena istoriei aceea care a fost uitată după moartea celor mai vechi religii orientale: femeia, acea femeie care de-a lungul măştilor rătăcitoare ale răului şi ale binelui, va restitui fermentul ei, va reda ordinei omeneşti a fecundităţii, incoerenţa şi riscul ordinei dumnezeieşti".

La „foarte īnţeleaptă Heloiza", cum a numit-o poetul Francois Villon (Balade şi alte poeme, traducere de Dan Botta, Bucureşti, 1956, p. 59), vigoarea raţiunii a fost egalată de ardoarea pasiunii. „Altarul pe care l-a ridicat lui Abelard īn profundul inimii ca īntr-o biserică, n-a īmpiedicat-o să-i vadă slăbiciunile. Le-a cunoscut şi le-a judecat, īn acelaşi timp īnsă ea şi-a descifrat cu claritate şi propriul fel de a gīndi" (O. Greard, prefaţă la volumul Lettres completes d'Abelard et d'Heloise, Paris, f. s.a. XII).

Iată cīteva consideraţii destul de teoretice cărora noi le-am preferat o interpretare mai simplă şi anume: precum odinioară Abelard şi Heloiza, aşa şi astăzi sunt destui aceia care se apropie unul de altul şi se iubesc, dar pe care īmprejurările vieţii īi despart. Dacă īnsă īn vremea noastră dificultăţile īi fac uneori pe cei ce s-au iubit să se vrăjmăşească şi să-si facă rău unul altuia, Abelard şi Heloiza au continuat să se iubească şi, mai mult, să se respecte punīnd relaţia lor sub semnul iubirii de Dumnezeu, īn felul acesta relaţia dintre Abelard şi Heloiza īşi păstrează actualitatea şi, īn ciuda aspectelor negative care au īnsoţit-o, poate inspira şi pe contemporanii noştri.

Ianuarie 2000

(din volumul:
Mitropolit NICOLAE CORNEANU -
PE FIRUL VREMII
- meditatii ortodoxe,
Editura JURNALUL LITERAR, 2000)