Mitropolit Nicolae Corneanu
1923-2014
douã meditatii din volumul
Pe firul vremii
Nostalgia Ortodoxiei (*)
Drame care se repetã (despre
Abelard si Heloise) (*)
Nostalgia Ortodoxiei
Titlul prezentului articol nu īmi aparţine.
Au apărut pīnă acum două cărţi intitulate
astfel: una alcătuită de arhimandritul grec Elia Mastroianopoulos
(Atena, 1956 şi traducerea engleză tot Atena, 1959) şi
alta de preotul fost romano-catolic, trecut la Ortodoxie, Placide
Deseille (traducerea romānească Bucureşti, Editura Anastasia,
1995). Admiraţia faţă de ortodoxie īn general, aprecierea
teologiei, spiritualităţii şi cultului Bisericii
răsăritene, atracţia exercitată de Răsăritul
ortodox, nostalgia Ortodoxiei", constituie realităţi
oarecum generalizate. Răspīndirea īn Occident a ortodocşilor
urmare unor diferite cauze, īncepīnd cu veacul trecut şi pīnă
astăzi, intrarea Bisericilor Ortodoxe īn Mişcarea ecumenică,
īmprejurări specifice vremii noastre au dus la īntīlnirea
dintre Bisericile Răsăritului şi cele ale Apusului,
la posibilitatea occidentalilor de a cunoaşte mai bine pe răsăriteni
şi de a le aprecia valorile.
În 1974, spre pildă, cardinalul Gabriel-Marie
Garrone, observa că Răsăritul exercită astăzi
asupra unui număr mare de credincioşi o adevărată
atracţie" (Atracţia Orientului, īn L'Osservatore
romano, an. XXV, nr. 50 (1304), 13 decembrie 1974, p. 5). Numeroşi
catolici, protestanţi anglicani şi chiar neoprotestanţi
s-au simţit datori să omagieze Ortodoxia. Socotesc potrivit
să reproduc o serie de opinii īn această privinţă
care mi se par semnificative. Iată cīteva din ele referitoare
la teologia ortodoxă īn sine, sau īn general la bogăţia
culturală a Răsăritului creştin".
Doresc să atrag atenţia, spunea recent cel pe care vreau să-l citez, asupra dezvoltării orientale
care, chiar de-a lungul veacurilor următoare perioadei patristice
si dureroasei sciziuni din 1054, a elaborat perspective profunde
si stimulatoare, asupra cărora ne aplecăm cu interes...
O dezvoltare doctrinală importantă s-a produs īntre veacurile VIII
şi IX, urmare a crizei iconoclaste declanşata de unii
īmpăraţi bizantini, decişi să īnăbuşe
complet cinstirea sfintelor icoane. Rezistīnd unei ingerinţe
atīt de absurde, numeroase persoane au trebuit să sufere; gīndul
nostru se īndreaptă mai ales spre Ioan Damaschin si Sf. Teodor
Studitul. Sfirşitul victorios al rezistenţei lor s-a arătat
decisiv nu numai pentru pietatea şi arta sacră, ci īn
egală măsură pentru aprofundarea īnsăşi
a tainei īntrupării. In cele din urmă apărarea icoanelor
se baza pe faptul că Iisus din Nazaret, Dumnezeu, s-a făcut
cu adevărat om. De aceea artistul se străduieşte
īn mod legitim să reproducă chipul Mīntuitorului, luīnd
īn ajutor nu doar forţa geniului, ci mai ales supunerea proprie
Duhului lui Dumnezeu. Icoanele trimit la Taina care le depăşeşte
şi ajută să-i fie simţită prezenţa
īn viaţa noastră.
Un alt moment important al Teologiei răsăritene
a fost cel numit controversa isihastă. În Răsărit
se īnţelege prin isihasm o practică a rugăciunii
caracterizată printr-o linişte sufletească profundă,
īnfiptă īn contemplarea neīntreruptă a lui Dumnezeu de-a
lungul invocării numelui lui Iisus. Tensiuni numeroase... au
apărut pe tema unor aspecte ale acestei practici. Totuşi
trebuie recunoscută generozitatea intenţiei care a dirijat
apărarea acestei metode spirituale, adică sublinierea
posibilităţii concrete oferită omului de a se uni
cu Dumnezeu unul şi treimic īn intimitatea inimii, īn această
profundă unire de har, căreia teologiei răsăritene
īi face plăcere s-o califice utilizīnd termenii «teosis» ori
«īndumnezeire».
Tocmai īn legătură cu aceasta
spiritualitatea răsăriteană a adunat o experienţă
foarte bogată care a fost propusă cu tărie mai ales
īn celebra colecţie de texte a lui Nicodim Aghioritul de la
sfirşitul veacului al XVIII-lea purtīnd titlul grăitor
de «Filocalia» sau «iubirea de frumuseţe». Pe parcursul veacurilor
următoare şi pīnă īn vremea noastră, gīndirea
teologică răsăriteană a cunoscut de asemenea
dezvoltări interesante, nu numai īn locurile clasice ale tradiţiei
bizantine şi ruse, ci şi īn comunităţile ortodoxe
răspīndite īn lume. E de ajuns să amintim printre numeroaselor
aprofundări vrednice de a fi subliniate; teologia frumuseţii
elaborată de Pavel Nikolaevici Evdokimov pornind de la arta
răsăriteană a icoanei, nu mai puţin teoria «īndumnezeirii»
realizată de specialista īn ale teologiei care a fost Loth
Borodin...".
Iată acum şi cīteva interesante consideraţii
asupra spiritualităţii creştinismului răsăritean:
...Părinţii Orientului pleacă de la conştiinţa
că autenticul angajament duhovnicesc nu se limitează la
o īntīlnire cu sine īnsuşi, la trebuinţa de a regăsi
o anumită inferioritate, ci de la necesitatea existenţei
unui drum de ascultare a Duhului lui Dumnezeu, īn realitate, susţin
ei, omul nu este cu adevărat el īnsuşi, decīt dacă
se īnchide īn Duhul Sfīnt. Sf. Irineu, episcopul Lionului care,
prin originea şi formaţia sa, poate să se considere
ca un pod īntre Răsărit şi Apus, concepea omul alcătuit
din trei elemente: trupul, sufletul şi Duhul Sfīnt (vezi
Contra ereziilor, 5, 9, 1-2). Intenţia sa nu era - īn mod
cert - de a confunda pe om cu Dumnezeu, dar el voia să sublinieze
că omul nu atinge desăvīrşirea decīt deschizīndu-se
spre Dumnezeu. Pentru Afraate Sirianul, care este un ecou al gīndirii
Sfīntului Pavel, Duhul lui Dumnezeu ne este oferit īntr-un mod atīt
de intim, īncīt devine aproape o parte a propriului eu (Demonstraţiile
6, 14). În aceeaşi ordine de idei, un reprezentant
al spiritualităţii ruse, Teofan Zăvorītul, numeşte
pe Sfîntul Duh «sufletul omenesc» şi vede scopul trăirii
duhovniceşti īn «spiritualizarea progresivă a sufletului
şi trupului» (cf. Scrisori privind viaţa spirituală).
Adevărat duşman al acestei asceze
interioare este păcatul. Trebuie īnvins pentru a face loc Duhului
lui Dumnezeu, īn el, pentru a spune astfel, se transfigurează
nu numai fiinţa umană, ci īnsuşi universul. Un drum
greu, dar scopul este o mare experienţă de libertate ".
După aceste cīteva remarci privind spiritualitatea
răsăriteană, să cităm şi modul cum
e concepută bogăţia culturală a Răsăritului
creştin: Umanitatea datorează multe comori Răsăritului
creştin. Doresc să cinstesc bogata şi multiforma
sa cultură care decurge din arhitecturile monumentale ale Constantinopolului,
Moscovei, Sankt-Petersbur-gului şi atītor alte oraşe.
E o cultură care se reflectă de asemenea īn mozaicurile
strălucitoare, īn cupolele aurite, īn iceanele bogate īn mister,
īn componentele liturghiei atīt de solemne şi maiestuoase.
Arta religioasă a Răsăritului mărturiseşte
splendoarea lui Hristos pe care īl reprezintă īn impozanta
figură .a Pantocratului, sau īl arată īn comuniunea tăcută
a intimităţii dumnezeişti, aşa cum se degajă
bunăoară din preţioasa icoană a Trinităţii
alcătuită de Andrei Rubliov.
Cultura Răsăritului creştin
a produs apoi viguroase opere literare, contribuind īntr-un mod
semnificativ la ridicarea conştiinţei omenirii, chiar
ţi īn vremea noastră. Iau ca exemplu pe Vladimir Soloviev.
Pentru el, temeiul īnsuşi al culturii constă īn recunoaşterea
necondiţionată a celuilalt. De aici refuzul unui universalism
cultural de tip monolitic, incapabil să respecte şi să
accepte multiplele expresii ale civilizaţiei. De asemenea el
a fost coerent cu această viziune atunci cīnd s-a făcut
profetul īnfocat şi pasionat al ecumenismului...
Şi cum am putea uita, dintre scriitorii
cei mai mari ai tuturor timpurilor, pe Feodor Dostoievski? Privirea
sa de credincios străbate profunzimile sufletului omenesc,
descriind marea aventură a libertăţii īn traseele
sale infinite, īn lumina convingerii că Hristos este secretul
adevăratei libertăţi, īn profunzimile viziunii sale
omeneşti şi creştine, el atinge corzi cu adevărat
universale, dovedind o cunoaştere adīncă a omului şi
o mare preocupare pentru destinul lui. Sufletul profund al gīndirii
sale este dragostea de Hristos. In aceasta vede frumuseţea
care naşte, frumuseţea care nu se ofileşte, frumuseţea
care «salvează lumea». De aceea resimte o mare durere - e de
ajuns să cităm Legenda marelui Inchizitor
atunci cīnd vede că oamenii, cīteodată creştinii
īnşişi, se tem de El, se tem de adevărata libertate
pe care El a venit să le-o aducă".
Lungile citate pe care tocmai le-am reprodus
sunt extrase din cu-vīntările papei Ioan Paul al II-lea adresate
credincioşilor la 11 august, l şi 8 septembrie a.c., de
la balconul reşedinţei numite Castel Gandolfo".
De fapt avem de-a face cu o constantă a gīndirii conducătorului
Bisericii Romano-Catolice. El este acela care cu un an şi ceva
īnainte (2 mai 1995) a adresat celor ai săi scrisoarea
apostolică" numită Orientale lumen īn
care, la īnceputul ei chiar, afirma: Deoarece credem că
străvechea şi venerabila tradiţie a Bisericilor orientale
este o parte integrantă a patrimoniului Bisericii lui Hristos,
prima īndatorire a catolicilor este de a o cunoaşte pentru
a se putea hrăni din ea si a favoriza, după puterile fiecăruia,
procesul unităţii". Cum arătam deja, īn
rīndul catolicilor, protestanţilor (evanghelici, reformaţi,
anglicani...) şi chiar a neoprotestanţilor se observă
o adevărată atracţie spre Ortodoxie pe care autori
de genul celor menţionaţi au denumit-o ,,nostalgia
Ortodoxiei". După ce au descoperit Ortodoxia, occidentalii
şi-au dat seama că ea reprezintă creştinismul
autentic, tradiţia neīntreruptă a Bisericii, īnvăţătura,
morala, spiritualitatea, liturghia, toate s-au transformat īn puncte
de atracţie. Iată-l bunăoară pe cunoscutul Richard
Wurmbrand desluşind modul cum l-a atras Patericul monahismului
răsăritean: ...Cugetul mi s-a īntors spre una din
cărţile mele preferate: Patericul, scriere referitoare
la sfinţi din secolul al IV-lea care īntemeiaseră schituri
īn pustiu... Prima dată cīnd am luat-o īn mînă,
n-am mīncat, n-am băut, nici n-am dormit pīnă nu am terminat-o.
Cărţile duhovniceşti sunt ca vinul bun - cu
cīt e mai vechi, cu atīt e mai bun " (Cu Dumnezeu īn subterană,
traducere de Marilena Alexandrescu-Munteanu şi Maria Chilian,
Bucureşti, 1993, p. 52).
Prin urmare este neīndoielnică
atracţia pe care Ortodoxia o exercită asupra credincioşilor
de altă confesiune. Această
realitate impune īnsă ortodocşilor o grea şi gravă
īndatorire şi anume, ca prin viaţa şi comportarea
lor să n-o trădeze, să nu dezamăgească
pe cei care ar vrea s-o cunoască, ba chiar s-o īmbrăţişeze.
Cīnd īnainte cu mulţi ani profesorul de
Teologie Nicolae Colan, ajuns episcop al Clujului şi mitropolit
al Ardealului, a iniţiat traducerea lucrării Ortodoxia
văzută de un protestant a lui W. A. Visser't Hooft,
fost iniţiator şi secretar general al Consiliului Ecumenic
al Bisericilor, preciza īn prefaţă": Cred că
e bine să ştim din cīnd īn cīnd ce spun alţii despre
noi" (Sibiu, 1933). Alţii" am văzut cum
şi pentru ce ne laudă. Să nu ne semeţim īnsă,
ci laudele lor să ne ajute să fim exemple vii pentru toţi
aceia care au nostalgia Ortodoxiei". Aşa să
lumineze lumina voastră īnaintea oamenilor, īncīt văzînd
faptele voastre cele bune, să preamărească pe Tatăl
nostru Cel din ceruri" (Efeseni, 5, 16).
Octombrie 1996
Drame
care se repetă
Într-o discuţie recentă interlocutorul
meu īmi atrăgea atenţia asupra numeroaselor drame pe care
le īnregistrează viaţa de zi cu zi: căsnicii care
se dizolvă, iubiri care sfîrşesc īn ură, cīteodată
īn crimă, prietenii care se transformă īn duşmănie,
etc. Sentimentele care īi apropie pe oameni, dragostea care leagă
la un moment dat pe un bărbat de o femeie degenerează
deseori īn simplă plăcere trupească, ori īn simplă
convenţie formală din care dispar afecţiunea şi
iubirea, foarte multe căsnicii sfārşesc prin divorţ
sau şi numai prin separarea soţilor, etc. Evident nu trebuie
să generalizăm, īntrucīt sunt şi cazuri de inşi
care se apropie cu sinceritate unul de altul, care se iubesc īntre
ei, care īntemeiază familii fericite, care duc o viaţă
armonioasă. Totuşi numeroasele exemple negative citate
de interlocutorul meu, m-au dus cu gāndul la un bărbat şi
o femeie din trecutul creştinismului, mai precis din ev-mediul
apusean, care au rămas īn istorie datorit relaţiei lor
sentimentale şi care sunt deseori citaţi ca un exemplu
pozitiv, dar tot de atātea ori ca eroii unei drame dureroase: e
vorba de Abelard şi Heloiza. Readucerea lor īn memorie e de
natură nu numai să ne atragă atenţia asupra
primejdiilor pe care le aduce cu sine o relaţie mai puţin
conformă moralei evanghelice, dar şi să ne ofere
o pildă de profundă afecţiune care leagă la
un moment dat un bărbat şi o femeie.
A existat odată la Paris o tīnără
numită Heloiza, nepoata unui preot, un canonic numit Fulbert.
Acesta a făcut tot ce i-a stat īn putinţă pentru
a-i da o educaţie superioară. Era destul de frumoasă
şi cultura ei excepţională o făcea deosebit
de atractivă.
Tot atunci, e vorba de anul 1118, se găsea
la Paris un teolog şi filosof Abelard, devenit celebru, care
atrăgea la cursurile sale tinerimea intelectuală din importantul
oraş francez.
Cuprins de dragoste faţă de tīnără
fată, Abelard a reuşit să obţină cazare
din partea canonicului Fulbert şi a devenit profesorul Heloizei.
Aşa a īnceput īntre acest profesor eminent de 39 de ani şi
tīnără fată de şaptesprezece ani
o extraordinară şi tragică legătură care
n-a rămas neobservată de stăpīnul casei, care a hotărīt
să-l alunge pe Abelard.
Heloiza īnsă aştepta un copil astfel
īncīt Abelard o luă şi o duse īn Bretania unde ea născu
un fiu căruia īi dădu numele de Astrolab. Ajungīndu-se
aici, Abelard propuse Heloizei să se căsătorească,
dar ea rezistă dîndu-şi seama de consecinţe,
nu mai puţin de răzbunarea unchiului. Gīndeşte-te,
i-a spus ea, la situaţia īn care te-ai pune realizīnd o alianţă
legitimă, la raportul dintre activitatea ta şcolară
şi grijile unui cămin, īntre catedră şi un leagăn,
īntre o carte si un fuior, īntre un creion şi un fus ".
Pe deasupra Heloiza
invocă un argument mai personal: nefiind căsătoriţi,
legătura lor urma să se īntemeieze doar pe afecţiune
si nu pe forţa legăturii decurgīnd din nuntă ".
Abelard a insistat şi căsătoria
a avut loc, dar cu dorinţa de a rămīne secretă spre
a nu-i vătăma reputaţia". Totuşi canonicul
Fulbert şi anturajul său aflară adevărul şi
au hotărīt să se răzbune. Pentru a o feri, Abelard
duse pe Heloiza la o mănăstire līngă Paris. El īnsuşi
nu scapă, īntrucīt īntr-o noapte a fost castrat īn camera sa.
Atunci Abelard s-a retras la mănăstirea
Sfīntul Dionisie, iar īntre el şi Heloiza īncepu un schimb
de scrisori care ni s-a păstrat īn bună parte (cele mai
importante au fost traduse īn romāneşte de prof. Dan Negrescu,
Heloise şi Abelard. Autoportrete epistolare, editura
Paideia, Bucureşti, 1995).
Cerīndu-i să reia cursurile, Abelard s-a
retras la un schit şi reuşi după mult timp să
redacteze Tratatul despre unitatea şi trinitatea lui Dumnezeu",
care fu īnsă criticat de teologi pīnă la a fi ars.
Urmă o perioadă dificilă cīnd fu obligat să
se refugieze dintr-o parte īn alta, pīnă cīnd s-a stabilit
īntr-un loc unde construi o capelă din trestie şi paie
īnchinatã Sfintei Treimi (1122). Ucenicii īl urmară
īntr-un număr mare, iar el īi instruia cu mult zel. Numai că
adversarii săi nu l-au uitat. Aşa īncīt plecă şi
de aici refugiindu-se īntr-o altă mănăstire unde
ajunse, stareţ deşi nu era hirotonit.
Heloiza a devenit şi ea superioara unei
mănăstiri (1129), ceea ce īi permise reīntīlnirea cu Abelard.
Fiecare şi-a urmat īnsă drumul propriu, Abelard dedicīndu-se
studiilor teologice şi scrisului. Astfel compuse, īntre altele,
Istoria nenorocirilor mele (Historia calamitatum). Fără
să fi fost un teolog renumit, el exprimă īnsă opinii
pe care adversarii săi n-au ezitat să le critice cu toată
asprimea. Condamnat īn cīteva sinoade locale, el s-a hotărīt
să meargă la Roma spre a se dezvinovăţi, īn
drum se opri īnsă la o mănăstire unde a şi murit
īn 21 aprilie 1142. După ce a murit şi Heloiza īn 1164,
au fost īnmormīntaţi unul līngă altul. Un cronicar al
vremii nota: In cele din urmă, ajunsă la boală,
Heloiza a cerut ca după moarte să fie pusă īn mormīntul
soţului ei. Iar după ce a murit şi a fost aşezată
īn mormīnt, soţul ei, care murise cu multi ani īnainte, a primit-o
cu braţele īntinse şi astfel, copleşind-o cu iubire,
a strīns-o īn braţele sale ".
Relaţia lui Abelard cu Heloiza a rămas
īnscrisă īn istorie datorită atīt mărturiei documentelor
vremii, cīt mai ales corespondenţei ce au purtat-o īntre ei,
corespondenţă pătimaşă la īnceput,
apoi resemnată şi suavă ", dar păstrată
pīnă īn zilele noastre, Poate să ne spună ceva şi
nouă celor de azi iubirea dintre cei doi? Împrumutīnd
observaţiile unui comentator putem spune că istoria lui
Abelard şi a Heloizei are valoarea unui semn". Dacă
această istorie s-a transmis cu multă fervoare din generaţie
īn generaţie pīnă īntr-atīta īncīt fiecare a traversat-o
după īnţelegerea si mentalitatea proprii, acesta se datorează
faptului că pentru toţi avea valoare de simbol. Numele
Heloizei şi lui Abelard, indisolubil legate īntre ele, evocă
ceea ce sunt raporturile de la persoană la persoană īn
cuplul omenesc; şi, dincolo de această interpretare imediată,
fără īndoială nu este prea mult a regăsi aici
ce sunt īn fiecare fiinţă raporturile dintre raţiune
şi credinţă... Cīnd cei doi s-au īntīlnit, Abelard
a suferit deja o evoluţie care l-a făcut capabil să
guste bunăvoinţa partenerei şi să-i resimtă
efectele. In orice caz el a dovedit că există două
instrumente ale cunoaşterii: raţiunea şi iubirea
" (Regine Pernoud, Helo'ise et Abelard, Editions
Albin Michel, Paris, 1970, pp. 281-282). Reluīnd consideraţiile
acum citate, un comentator (Claude Mettra, rev. L 'Express, Paris,
nr. 1006, 19-25 octombrie 1970, p. 66) observa că ceea
ce contemporanii celor doi au descifrat īntr-o legătură
deodată somptuoasă şi mizerabilă, plină
de confuzii şi servicii omeneşti, reprezenta o relaţie
nouă īntre dragoste şi Dumnezeu, iar Dumnezeu, īntocmai
ca şi dragostea, apare schimbat. Ca şi cum de aici īnainte,
şi astfel īncepe dragostea modernă, o identică lumină
arde īn albastrul cerului şi īn inima adevăraţilor
amanţi. Pe acest drum vor īnainta ceva mai tīrziu Tristan şi
Isolda, unde după opt secole īn Occident pasiunea n-a īncetat
să caute tulburătoarea sa imagine. Explorīnd acest peisaj
unde cărările plăcerii se īncrucişează
cu cele ale renunţării, unde măreţia trupului
posedat se termină īn extazul revelaţiei, ne putem da
seama cum, īn această mare febră creatoare a Evului mediu,
reapare pe scena istoriei aceea care a fost uitată după
moartea celor mai vechi religii orientale: femeia, acea femeie care
de-a lungul măştilor rătăcitoare ale răului
şi ale binelui, va restitui fermentul ei, va reda ordinei omeneşti
a fecundităţii, incoerenţa şi riscul ordinei
dumnezeieşti".
La foarte īnţeleaptă Heloiza",
cum a numit-o poetul Francois Villon (Balade şi alte
poeme, traducere de Dan Botta, Bucureşti, 1956, p. 59),
vigoarea raţiunii a fost egalată de ardoarea pasiunii.
Altarul pe care l-a ridicat lui Abelard īn profundul inimii
ca īntr-o biserică, n-a īmpiedicat-o să-i vadă slăbiciunile.
Le-a cunoscut şi le-a judecat, īn acelaşi timp īnsă
ea şi-a descifrat cu claritate şi propriul fel de a gīndi"
(O. Greard, prefaţă la volumul Lettres completes
d'Abelard et d'Heloise, Paris, f. s.a. XII).
Iată cīteva consideraţii destul de
teoretice cărora noi le-am preferat o interpretare mai simplă
şi anume: precum odinioară Abelard şi Heloiza, aşa
şi astăzi sunt destui aceia care se apropie unul de altul
şi se iubesc, dar pe care īmprejurările vieţii īi
despart. Dacă īnsă īn vremea noastră dificultăţile
īi fac uneori pe cei ce s-au iubit să se vrăjmăşească
şi să-si facă rău unul altuia, Abelard şi
Heloiza au continuat să se iubească şi, mai mult,
să se respecte punīnd relaţia lor sub semnul iubirii de
Dumnezeu, īn felul acesta relaţia dintre Abelard şi Heloiza
īşi păstrează actualitatea şi, īn ciuda aspectelor
negative care au īnsoţit-o, poate inspira şi pe contemporanii
noştri.
Ianuarie 2000
(din volumul:
Mitropolit NICOLAE CORNEANU -
PE FIRUL VREMII - meditatii ortodoxe,
Editura JURNALUL LITERAR, 2000)
|