Moussa Nabati
”Ca un vid în mine”
Locuind în prezentul tău
Detalii carte aici:
http://www.amazon.fr/Comme-vide-moi-Habiter-pr%C3%A9sent/dp/2213661278/ref=sr_1_33
« Trandafirii
vieţii »
Prezenţa faţă de sine şi
faţă de ceilalţi constituie calea privilegiată
care îi permite subiectului să simtă preţiosul
sentiment de a exista, în încredere şi în pace.
Când omul este cu adevărat acolo unde se
află, în legătură cu cei care îl înconjoară,
pe recepţie la ceea ce se spune sau se desfăşoară,
corp şi minte reunite în Aici şi Acum, atunci îi devine
posibil să se deschidă, să se dea şi să
primească, să dorească, să trăiască
plenar cu apropiaţii lui în alianţă şi reciprocitate.
În schimb, dacă el suferă de disociere,
de divizare între corpul lui şi mintea lui, altfel spus,
dacă el este din punct de vedere fizic acolo, dar din punct
de vedere psihologic absent, altundeva, sau adeseori nicăieri,
el se exilează, ejectându-se din timpul prezent, din acele
clipe atât de fugitive care se scurg inexorabil. El se închide
atunci, deposedat de sine însuşi, se dispersează şi
se rătăceşte, plantat acolo, străin şi
straniu, ca pe peronul unei gări, fixând cu pasivitate
trenurile care sosesc şi pleacă mai departe!
A fi prezent faţă de sine nu pare a
fi totuşi, pentru toţi oamenii, ca o evidenţă,
o aptitudine asigurată. Absenţa faţă de
sine, de care subiectul nu are neapărat întotdeauna cunoştinţă,
trecând adesea neobservată şi de privirile anturajului,
poate să se manifeste în moduri diferite. Ea se traduce
prin instabilitate, nerăbdare de a pleca din nou deşi
abia sosit, graba ca ceea ce a început să fie deja terminat.
Ea se exprimă şi prin ambivalenţa, ezitarea,
indecizia, „vreau, dar nu vreau”, pe scurt, extrema dificultate
de a alege, de a se decide, de a se angaja, de a se stabili,
de a-şi devoala identitatea, de a se accepta aşa cum
este.
Subiectul non prezent trăieşte (dar
trăieşte el într-adevăr?) într-un mod decalat
în spaţiu şi timp. Acasă, este preocupat de munca
sa, ca şi cum nu ar fi plecat de la muncă. La birou
sau la uzină, el visează să-i reîntâlnească
repede pe ai săi, la week-end şi la vacanţe.
El este mereu atras de altceva, de altcineva, altundeva sau
mai târziu. Când nu este înşfăcat de trecut, de regrete
sau de nostalgie, iată-l aspirat de viitor, de utopie şi
de miraje.
Absenţa faţă de sine se manifestă
mai ales, dată fiind interdicţia ce apasă asupra
subiectului de a se investi libidinal (înţelegând libido
în sens larg, cf. lui Jung, orice formă de energie psihică,
n.t.), printr-o lipsă de iubire şi de stimă de
sine, printr-o imagine depreciată, depresivă, devalorizată
şi culpabilă, de unde reticenţe faţă
de a se ocupa de sine, a-şi consacra timp şi bani,
a consimţi că poate fi îndrăgit pentru cel care
este pur şi simplu, la modul gratuit. Timiditatea subiectului
de a fi şi de a se afirma se alimentează din lipsa
de încredere în sine, din sentimentele lui de nevrednicie şi
de non merit, cât şi din temerile lui de a fi respins pe
loc.
Cu toate acestea, această dificultate de
a fi prezent faţă de sine şi faţă de
alţii, dezunirea, decalajul dintre prezenţa fizică
şi indisponibilitatea psihologică, împiedicarea faptului
de a locui cu seninătate în corpul său în „casa-sine”
a sa, nu constituie decât un simptom, o oglindă
– destul de răspândită, este adevărat, în zilele
noastre. Subiectul, aflându-se tot mai deposedat de sine însuşi
şi despărţit de interioritatea lui, îl vede pe
celălalt cu ambivalenţă: privit ca cel care ar
trebui să-l ajute să existe, dar care riscă în
acelaşi timp să-l amputeze de libertatea sa, de unde
valsul-ezitare şi impermanenţa, atât de caracteristice
relaţiilor moderne.
Care ar fi atunci originea şi sensul
acestei tulburări?
Eu încerc să arat în această lucrare,
prin intermediul a trei mărturii, cele ale două femei,
Sophie şi Marion, cât şi cea a unui bărbat, Massaud
(clientela psihoterapeuţilor fiind în majoritate alcătuită
din femei), că această disfuncţionalitate trimite
în urmă la existenţa unei carenţe matriciale
(matricielle poate însemna şi uterină,
n.t.) vechi provenită din primele legături mamă-copil,
consecutive indisponibilităţii psihologice a mamei.
Fiecare va putea să se regăsească şi să
se recunoască fără dificultate în această
temă centrală, dincolo de diversitatea scenariilor
de viaţă şi particularitatea istoriilor.
Orice privaţiune, frustrare, în aprovizionarea
narcisică a bebeluşului,
orice lipsă de iubire maternă pe timpul copilăriei
timpurii, va depune în psihismul copilului o urmă, o
lacună, lăsând acolo părţi inanimate.
Lipsa proximităţii afectuoase şi fuzionale datorită
existenţei unei mame imature, bolnavă, deprimată,
rece, distantă, insuficient de maternă, debordată,
rea, sau care respinge, pe scurt, absentă, creează
la micuţul ei un vid, în care vine îndată să
se ascundă depresia infantilă precoce (D.I.P.), împreună
cu cortegiul ei de culpabilitate, cea a victimei inocente, având
totuşi de suferit în toată neputinţa. Acest vid
maternal originar va fi responsabil, mai târziu, de absenţa
subiectului faţă de sine însuşi, şi drept
urmare, faţă de alţi şi faţă de
viaţă. El va deveni sursa dureroasei lui senzaţii
de a nu exista, sau de a nu conta în inima altuia. Iată
motivul esenţial pentru care unii simt atâta suferinţă
în a trăi clipa prezentă, în a culege, aşa cum
recomandă Ronsard, „încă de azi trandafirii vieţii”,
cu corpul şi mintea pacificate, instalate în Aici şi
Acum, la distanţă în special de cele două excese
nocive care sunt nostalgia şi utopia.
E dificil să te iubeşti, într-adevăr,
să te ocupi de tine, dacă nu ai fost primit drept
cel care erai, în gratuitate şi dorinţă, ca un
cadou al iubirii şi al vieţii. Nu este de loc uşor
să fii „cineva” mai târziu dacă nu ai fost totul pentru
mamă la început!
Departe de mine, evident, ideea de a căuta
să exagerez aici importanţa locului şi a funcţiei
mamei, în intenţia perversă de a culpabiliza mai mult,
făcând să poarte pe umerii ei, deja bine încărcaţi,
responsabilitatea exclusivă a construcţiei psihice
a copiilor, proiectând asupra ei toată „vina”. Am fost
întotdeauna contra culpabilizării părinţilor
consideraţi ca responsabili de neşansele progeniturii
lor. Nu, în mintea mea, legătura mamă-copil reprezintă
din start, în pofida aparenţei ei duale, o relaţie
triunghiulară, ce include prezenţa de neocolit, fizică
şi simbolică, a tatălui, înainte chiar de concepţia
fetusului. Într-adevăr, copilul este mai întâi dorit, vorbit,
imaginat, conceput în inima cuplului genitorilor lui. Astfel,
mama riscă să devină psihologic non disponibilă
bebeluşului ei, atunci când este în situaţia de a
fi maltratată de consortul ei, nesatisfăcută
pe planurile amoros şi sexual. Ea este, invers, disponibilă
să-şi asume funcţia sa de „matrice” atunci când
consortul ei este capabil să o iubească şi să
o facă să se simtă în siguranţă. A
fi mamă şi amantă constituie cele două aspecte
inseparabile ale unei singure şi aceleiaşi identităţi
feminine pluriale. O alta va fi împiedicată să ofere
un bun înveliş matricial pentru bebeluşul ei, pentru
că este absorbită de preocupările profesionale
sau este victimă a hărţuirii. O a treia va trăi
unele dificultăţi în îndeplinirea funcţiilor
ei, din cauza doliului pentru o fiinţă dragă,
sau fiind atinsă de o boală gravă sau cunoscând
o bulversare brutală a vieţii sale.
Toate aceste circumstanţe în care bebeluşul
îndură, în toată neputinţa, o întrerupere a aportului
narcisic, o penurie de iubire şi de înveliş matricial,
vor imprima deci în mintea lui un vid, un spaţiu alb, şi
vor risca să-l facă mai târziu absent faţă
de sine însuşi, din cauza părţilor devitalizate,
insuficient alimentate. Mai mult, atins de D.I.P., subiectul
va fi convins că abandonarea suportată este din cauza
şi din vina lui, adică, dacă el nu a fost iubit,
a fost aşa pentru că el nu era demn de a fi iubit,
ci era rău. Mai mult, va fi cu atât mai problematic pentru
el să surmonteze lipsa de iubire maternă, făcând
doliul ei, cu cât mama a existat în realitate, şi a putut
să se arate chiar evident bună, nu cineva care maltratează.
Alternativa nu se situează deloc între
„buni” şi „răi”, ci între părinţi care sunt
cu adevărat prezenţi şi cei care sunt din punct
de vedere psihologic indispuşi(nu se simt bine), indisponibili,
într-altă parte, absenţi.
Astfel, invadat la vârsta adultă de insuportabila
senzaţie de a nu fi viu, de a nu exista, absent faţă
de sine şi faţă de alţii pe urma indisponibilităţii
materne originare, subiectul se va vedea constrâns să investească
o mare cantitate din energia lui vitală într-un mecanism
de apărare cu două volete, care să-l ajute să
supravieţuiască de bine de rău: fuga şi
căutarea.
Va fi vorba, în cazul lui, în primul rând, de
a fugi de toate persoanele şi circumstanţele care
riscă să-i amintească vidul de iubire, absenţa
maternală, solitudinea lui deci, care ar înteţi temerile
lui de a inexista. Aceasta vrea să spună că el
se va arăta alergic la cea mai mică răceală
(lipsă de iubire), la cea mai mică separaţie,
indiferenţă, critică, ruptură, pierdere,
absenţă – fie că este vorba acolo de realităţi
obiective sau resimţite, dată fiind hipersensibilitatea
lui.
Tot aşa, el va fi tentat să caute,
într-un mod pasional, pentru a-şi contrabalansa neliniştile
infantile şi a-şi umple vidul, relaţii impregnate
de căldură şi de proximitate fuzională,
de natură evident matricială. El va cere deci de la
partenerul său, non iubit în gratuitatea dorinţei
adulte, ci utilizat ca manta de vreme rea şi substitut
maternal, o prezenţă constantă care să-i
garanteze în permanenţă învelişul maternal bun
şi securizant care i-a lipsit Altundeva şi Înainte.
Căutarea nesfârşită de prezenţă constituie
în fond simptomul major al absenţei de sine.
Invers, se întâmplă ca unii să utilizeze
şi progenitura lor ca pansament narcisic. Ei îi cer, în
mijlocul unei inversări generaţionale uimitoare, iubirea
şi prezenţa pe care nu au primit-o în copilăria
lor, la locul şi la timpul lor. Ei se epuizează arătându-se,
în acest scop, părinţi perfecţi, neîndrăznind
absolut deloc să se opună dezideratelor copiilor lor.
Astfel, în pofida aparenţelor, copiii „răsfăţaţi”
suferă poate mai mult decât ceilalţi de carenţă
narcisică şi de absenţă, dincolo de abundenţa
sau omniprezenţa părinţilor. Evident că
ceea ce se caută a se umple este propriul lor vid interior,
atunci când caută să-şi satisfacă copiii!
Totuşi, acest mecanism de supravieţuire,
cu cele două aspecte de fugă neliniştită
şi de căutare intensă, se arată pe termen
lung infructuos, chiar prejudiciabil dezvoltării adultului
şi devenirii lui de sine.
Mai întâi pentru că evitarea şi lupta
permanentă contra vidului matricial, cât şi obsesia
de a-l umple, din exterior, prin consumarea de obiecte sau cea,
canibalică, de persoane, departe de a-l satisface pe subiect,
îl obosesc, îl epuizează progresiv, amplificând în mod
paradoxal vidurile şi lipsurile lui. Fuga şi căutarea
fac să-i scânteieze speranţa de a-şi rezolva
în mod magic dificultăţile psihologice, datorită
trecerii la fapt şi la soluţii concrete. Cu toate
acestea, împingându-l să mizeze exclusiv pe exterior, ele
sfârşesc prin a-l goli, invers, de substanţa sa, de
resursele lui proprii, luându-i, astfel, şi puţinul
de încredere care îi rămâne şi slăbindu-i câmpul
autonomiei psihice.
În al doilea rând, căutarea pasionată
a matricei, iubirea, prezenţa, armonia, pe scurt, proximitatea
fuzională, caracteristică Edenului matricial, se arată
evident a fi sortită eşecului. În măsura în care
căutarea intensă, motivată nu de dorinţa
gratuită, ci de nevoia infantilă vitală de a-şi
umple vidul lăsat de absenţa maternală, poartă
în ea refuzul inconştient de a primi ceea ce n-a încetat
să se ceară totuşi, în permanenţă,
din cauza ambivalenţei inconştiente. Altfel spus,
subiectul marcat de vidul matricial va cheltui o sumă importantă
din libidoul (elanul vital, n.t.) lui pentru a-şi satisface
lipsa, dar certitudinea nevredniciei lui conjugată cu penuria
de iubire de sine, consecutivă culpabilităţii
victimei inocente, îl vor deturna de la iubire şi de la
legătură, aşa încât el va refuta să se lase
iubit şi să primească de îndată ce sună
ceasul succesului şi al satisfacţiei. De unde tendinţa
lui inconştientă de a se plasa repetat în situaţii
de eşec şi de ruptură sentimentală, repetând
astfel avortarea fuziunii cu mama, îndrăgostindu-se cu
uşurinţă, de exemplu, de indivizi indisponibili,
perverşi sau bolnavi, într-un context parazitar şi
sado-masochist, aflaţi ei înşişi în căutare
de o matrice, căutată şi temută în acelaşi
timp, pe care nu vor ezita deloc să o abandoneze după
folosinţă, din lipsă de a fi locuit acolo în
al lor Altundeva şi Înainte (adică în matricea din
propria lor copilărie, n..t.)
Evident, subiectul adult nefiind conştient
de cele două aspecte ale mecanismului de supravieţuire,
nu poate simţi clar lipsa mamei şi nici dorinţa
intensă de a o regăsi. Vidul îndurat în prima copilărie
se transformă puţin câte puţin într-o senzaţie
vagă, nedefinită, deconectată şi separată
de legătura ei originară cu persoana mamei. Astfel,
lipsa ulterioară de ceva sau de cineva (bani, iubire, copil…)
va fi resimţită cu atât mai dureros cu cât va veni
să facă mai viu acest vid matricial primar refulat
în inconştient.
Ce este de făcut în aceste circumstanţe?
Cum să ne reconciliem cu copilul nostru interior în neputinţă?
Ar fi posibil să ne vindecăm odată rănile,
pentru a (re)deveni vii, prezenţi nouă înşine?
Eu expun în ultimul capitol al acestei cărţi, în loc
de concluzii, „pe cele cinci degete ale mâinii”, un nou concept
pe care eu îl intitulez „comprehensiunea întrupată”(la
comprehension incarnée, în fr., n.t.).
Eu susţin, de fapt, ideea potrivit căreia
cel mai bun mod de a fi prezent, sieşi mai întâi şi
apoi altora, constă în a conjuga comprehensiunea funcţionării
noastre, odată ce vidul matricial şi suferinţa
copilului interior au fost reperate, cu o schimbare concretă
de privire şi de atitudine în existenţa cotidiană.
Tocmai mariajul între aceste două registre şi complementaritatea
lor fecundă vor fi susceptibile să-l ajute pe subiect
să crească, să devină el însuşi, prezent
sieşi şi conectat cu alţii.
Iată ideea principală. Desigur, mecanismul
de supravieţuire cu cele două volete de fugă
şi căutare, a jucat nu de mult un rol esenţial
în salvarea psihismului copilului, expus altfel deteriorării.
Totuşi, uzat până la urzeală, el a devenit astăzi,
la vârsta adultă, nu numai total ineficace, ci, mai rău,
dăunător, ca obstacol major în calea bucuriei. Proiectul
salvator ar putea să constea de acum în a se elibera de
acest fals prieten, în a se dezintoxica de acest remediu transformat
în otravă, în a dezvăţa automatismele create,
condiţionate de spaima pe care o provoacă lipsa iubirii.
Cum anume? Regăsind mai întâi copilul nostru interior
şi emoţiile lui refulate în inconştient – diferenţiin
exteriorul de interior, dorinţa de nevoie, masculinul de
feminin -, încetinind timpul, învăţând răbdarea
şi consimţind lipsei - respectând vidul ca loc de
naştere, matrice de generare -, reabilitând în final părinţii
interiori – devenind propriul nostru îngrijitor şi păzitor,
cei pe care nu i-am avut odinioară, pentru a ne comporta
cu noi înşine ca o mamă bună faţă de
bebeluşul ei, plină de indulgenţă şi
prezentă, şi ca un tată protector, care oferă
cadru, limite şi sens.
Sursa: Moussa Nabati – „Comme un vide
en moi”. Habiter son present, pag. 7-15, ed. Fayard,
2012
Traducere în româneste Viorica Juncan.