Prefaţă
Este o plăcere să prezint cartea Ninei
Canault - o plăcere să citesc, descrise şi explicate
simplu, noţiuni complexe de psihologie, sociologie, fizică
cuantică şi conexiuni medico-fa-miliale, idei creionate
în timpul întâlnirilor şi discuţiilor purtate în
casa mea de la Paris, cu treizeci de ani în urmă, parcă
printr-o întâmplare fericită. Acea întâmplare fericită
pe care psihologul Cannon a numit-o serendipitate, în jurul
anilor 1930, după numele şi povestea prinţilor
din Serendip[i], relatată de Voltaire şi
de Walpole2. Cartea Ninei Canault reprezintă
căutarea inteligentă a unei jurnaliste care a cercetat
şi adunat laolaltă, în mintea ei şi în scris,
lucrări răzleţe ale unor persoane diferite -
foarte diferite - ale căror drumuri nu se intersectează
niciodată - profesori universitari şi autodidacţi,
oameni de ştiinţă, filologi, artişti care
abordează, în moduri foarte diverse, misterul transmiterii
involuntare şi inconştiente a calităţilor,
a abilităţilor, a felurilor de a fi (persoane bune,
violente, suferinde sau care provoacă suferinţă)
etc. Adesea, este
vorba despre consecinţa unui doliu neîncheiat sau a traumelor
care nu au fost nici discutate, nici asimilate.
Ceea ce nu a putut fi exprimat prin
lacrimi şi cuvinte se manifestă ulterior prin suferinţe,
în lipsa cuvintelor care să spună acel ceva.
Constatăm existenţa unei astfel de
situaţii pe parcursul mai multor generaţii. „Părinţii
au mâncat struguri verzi şi copiii au avut de suferit
din cauza asta, de-a lungul a trei sau patru generaţii3",
spune Biblia.
Şi miracolul terapeutic constă în
faptul că, prin dobândirea şi redobândirea puterii
de a vorbi, suferinţele se transformă în lacrimi şi
cuvinte, iar boala sau şirul negru al evenimentelor se
opreşte în cele din urmă. Însă e nevoie
să găsim şi persoana potrivită căreia
să-i vorbim, cineva care, în sfârşit, înţelege,
care ne ajută să scăpăm de această
povară, care nu ne judecă şi permite eliberarea
(catharsis) şi cicatrizarea rănilor.
Practica clinică nu este însă suficientă
pentru a înţelege - şi nici cunoştinţele
psihiatrice clasice, de tip analitic.
Unii dintre noi au deschis drumuri, au propus
soluţii şi piste pe care Nina Canault le reuneşte
la un loc, permiţând unui public mai larg să le înţeleagă
şi să le folosească. Aşadar, cartea ei este,
în acelaşi timp, interesantă, uşor de citit şi
utilă, învăţându-ne să nu mai plătim
pentru erorile, greşelile sau traumele strămoşilor
noştri.
Deşi mă preocupă această
căutare şi analiză, nu m-au convins toate pistele
pe care autoarea le explorează în jurul termenului amalgamat
de „psihogenealogie", utilizat, de vreo douăzeci de
ani, în mod independent, de către psihanalişti şi
non-analişti, în sensuri şi contexte diverse, la fel
şi de universitari şi de autodidacţi având principii
şi practici clinice diferite, ba chiar opuse.
Noi practicăm „transgeneraţionalul",
„genosociograma4", psihologia clinică şi
psihoterapia transgeneraţională clinică - pornind
de la practica clinică analitică (şi fără
nicio raportare la domenii precum ezoterismul, transmiterea
gândurilor, tarotul, astrologia, utilizate de unii autodidacţi
- şi care, pentru mine, ţin de artă şi
nu de ştiinţă).
Aceşti indivizi (care nu sunt analişti
şi nu înţeleg nici inconştientul, nici transferul,
deşi jonglează uneori cu ele în mod inconştient)
menţin dependenţa oamenilor şi îi împiedică
să apeleze în timp util la adevărata psihoterapie
de care ar avea nevoie - şi să devină adulţi
independenţi, responsabili de viaţa, de viitorul şi
de sănătatea lor.
Noi lucrăm pornind de la baze ştiinţifice
şi analitice clasice, cu picioarele pe pământ şi
bizuindu-ne pe cărţi şi cronici istorice, pe
documente de familie, pe acte de naştere, de deces, de
botez, de căsătorie, pe arhivele civile, medicale,
militare, notariale şi funerare - adică pe fapte
verificabile.
Spusele, amintirile, visele, asocierile de idei,
coşmarurile şi alte suferinţe, pe scurt experienţele
afective, clinice, psihosomatice sunt ca o manifestare, un
ţipăt, un strigăt de ajutor, o traumă care,
adesea, îşi are obârşia în vremuri îndepărtate.
Ele reprezintă ipoteze ce merită ascultate cu respectul
cuvenit faţă de persoana care suferă, dar care
trebuie verificate.
Să revenim acum la acel „ce şi cum"
al traumelor. O traumă mentală este un eveniment prea
dur pentru minte şi suflet, prea cumplit, inuman, monstruos,
pe care structurile noastre mentale, individuale şi colective
nu-l pot îndura. Ca, de pildă: un bombardament care distruge
un oraş (Rouen sau Le Havre), gazele utilizate la Ypres
(aprilie 1915) sau la Verdun, lagărele de concentrare (holocaustul),
ghilotina în perioada Marii Terori (1793) sau expulzarea brutală
a evreilor şi a maurilor din Spania (1492), măcelul
din timpul Bătăliei de la Sedan (l septembrie 1870)
sau bornba de la Hiroshima.
Înfrângerea sârbilor la Kosovo, cu sase
sute de ani în urmă, la sfârşitul luptei din 28 iunie
1389, a dus la pierderea independenţei tânărului
stat sârb (îndeosebi după căderea Constantinopolului)
- înfrângere devenită aproape doliu naţional şi
evocată, de-atunci, în diverse poeme consacrate faptelor
de vitejie ale luptătorilor.
Trauma ancestrală a poporului sârb a fost
reactivată la 28 iunie 1914, cu prilejul vizitei la Sarajevo
a arhiducelui Franz Ferdinand al Austro-Ungariei, vizită
resimţită de sârbi ca o provocare, ea având loc în
ziua aniversară a pierderii provinciei Kosovo. Arhiducele
va fi asasinat, ceea ce va declanşa războiul din
1914-1918, cu milioanele lui de morţi.
Istoria se repetă (ca printr-o suprapunere
a timpului) la 28 iunie 1989, odată cu comemorarea de către
Milosevici a înfrângerii de la Kosovo din 1389 şi repatrierea
rămăşiţelor pământeşti ale Sfântului
Lazăr (prinţul sârb Lazăr), asasinat la 28 iunie
1389 de musulmanii-otomani. Acesta va fi momentul declanşării
masacrului (genocidului) asupra musulmanilor din Albania şi
din Kosovo. O revanşă, la şase sute de ani după
o traumă naţională al cărei doliu nu fusese
niciodată încheiat.
Există şi alte circumstanţe imposibil
de îndurat şi care au răsunet în timp: o explozie
de grizu pentru un miner, pentru familia şi echipa lui,
sau ciocnirea unui vas de un aisberg (Titanic) pentru
ocupanţii lui şi apropiaţii acestora, ori un
incest, un viol, sau abuzarea unui copil. Poate fi vorba, de
asemenea, despre un eveniment în viaţa unui copil care
apare ca o lovitură de trăsnet, cum ar fi moartea
bunicului sau a pisicii ori a câinelui, înjunghierea unei oi
sau plecarea tatălui (divorţ ori încarcerare).
Subiectul e paralizat de spaimă - nu găseşte
cuvinte pentru a-şi exprima frica ori ruşinea de a
fi fost implicat (de o parte sau de alta, ca victimă sau
călău) şi evenimentul este astfel trecut sub
tăcere - nespus sau ţinut secret.
Şi întâmplarea respectivă, îngropată
ca într-o criptă, se transmite de la inconştientul
părinţilor la cel al copiilor, prin ceea ce Nicolas
Abraham şi Măria Torok au numit, în perioada anilor
1975-1978, un efect de ventriloc sau o fantomă.
Această transmitere are loc printr-un fenomen complex,
pe care diverşi cercetători pluridisciplinari încearcă
să-1 elucideze - şi care, în ceea ce mă priveşte,
ar putea fi sintetizat prin termenii de co-conştient şi
co-inconştient familial şi de grup - extinzând conceptele
lui Freud, Jung, Moreno, Dolto şi ale unităţii
duale mamă-copil.
Chiar dacă teoria transmiterii între generaţii
(intergeneraţională conştientă şi transgeneraţională
inconştientă) nu este pe deplin clarificată în
prezent, numeroşi clinicieni şi terapeuţi o
remarcă şi tratează efectele sale. Ei intervin
în domenii diverse precum psihiatria sau psihoterapia adulţilor
ori a copiilor, în oprirea coşmarurilor sau în unele cazuri
de astm, chiar în cazuri de diaree gravă (boala Crohn)
sau în constipa-ţii grave (chirurgii au evidenţiat
legături între abuzurile sexuale şi constipaţie).
Şi mai există multe alte forme de loialitate familială
invizibilă: boli, accidente, episoade psihotice sau de
alt gen - toate marchează o fragilitate legată de
o comemorare, un doliu neîncheiat sau traume neasimilate, neexprimate,
nemetabolizate.
Fără să destăinuim secretele
celorlalţi, asemenea bărbierului regelui Midas, trebuie
să constatăm că secretul sau lucrul nespus este
devastator şi că decizia de a nu spune lucrurile („e
pentru binele tău") are un efect de bumerang şi
devine un rău ce-i loveşte tocmai pe cei pe care vrem
să-i cruţăm. „Eu este un altul", scria Rimbaud.
Dar efectul devastator al doliurilor neîncheiate şi al
traumelor neasimilate nu se opreşte la sănătate
şi la familii. Suntem adesea legănaţi de poveşti
şi de cântece care relatează traumele trecute şi
speranţele unei reparaţii sau ale unei revanşe
(„Vom primi înapoi Alsacia şi Lorena... ", clamează
cântecul, dar la fel de bine ar putea fi vorba despre Ierusalim,
Serbia Mare sau Marele Islam...). Toate acestea duc la doliuri
neîncheiate, la „traume alese" -potrivit termenului dat
de Vamic Volkan5 - transformate în culte naţionale,
la vendete familiale, naţionale sau culturale şi la
băi de sânge pe care secolul nostru raţionalist nu
reuşeşte să le oprească. Şi asta tocmai
pentru că istoria - psihoistoria -personală, familială,
socioculturală, economică nu a fost cunoscută,
memorată şi înţeleasă, în contextul ei.
Dar aceasta este o altă poveste...
Şi îi las cititorului plăcerea descoperirii.
Anne Ancelin Schiitzenberger,
Paris-Nisa-Montreal,
25 septembrie 1998