Îndrăzniţi minunarea
Prefaţa unei cărţi care mi se pare
interesantă, carte apărută la Editura Albin Michel,
OSER L’EMERVEILLEMENT, o culegere de texte selectate de Frederic
Lenoir şi Leili Anvar.
Prefaţă
de Leili Anvar
Trăim astăzi, în multe privinţe,
o epocă de dezvrăjire. Absolut nimic nu ne mai uimeşte
şi, poate chiar mai rău, nimic nu ne emoţionează
cu adevărat. Singura adevărată emoţie pe care
încă o mai resimţim este frica: frica de viitor, de
violenţă, de catastrofe naturale şi, mai mult decât
orice, frica de „ceilalţi”, de ceea ce prezenţa lor
conţine ca necunoscut şi incomprehensibil, ca diferenţă
şi ca ameninţare.
De unde supralicitarea în inventarea de paradisuri
artificiale, de activităţi menite să facă
să ni se ridice nivelul de adrenalină sau de dopamină,
să ne facă, dacă nu fericiţi, cel puţin
veseli pentru câteva ore. Dar toate aceste lucruri nu pot satisface
în noi acea sete de a trăi experienţe în care fiinţa
noastră să fie angajată în totalitatea ei, corp
şi suflet, experienţe umane care să fie de ordinul
a ceea ce depăşeşte infinit umanoidul, experienţe
care se alieze în intensitatea lor imanenţa şi transcendenţa.
Experienţe, mai exact, care să ţină de uimire,
de minunare.
Facultatea uimirii pe care dezvrăjirea, frica,
cinismul şi indiferenţa acoperă prea adesea cu
umbra lor este totuşi activă în noi, ca oameni care
gândim lumea şi care ştim prin natură că nimic
nu merge de la sine: uimirea (thaumazein) este începutul
filosofiei, după Platon. Tot ceea ce ne este dat să
trăim are o dimensiune cu adevărat nemaiauzită,
miraculoasă cu alte cuvinte. Faptul însuşi de a trăi,
când ne luăm timp să ne gândim realmente la aceasta,
este o minune de fiecare clipă, un dar preţios şi
de neînlocuit. A fi prezent, aici şi acum, a simţi fluxul
vieţii care mă traversează, a simţi din plin
că lumea este şi ea aici în densitatea ei ontologică.
Că există fiind, mai exact. Vizibil şi invizibil.
Şi alteritate care este promisiune de relaţie.
În versiunea ei cea mai accesibilă, uimirea
se manifestă atunci când ne aflăm în faţa unei
scene naturale (un apus de soare grandios sau naşterea unei
noi fiinţe) a căror frumuseţe ne sesizează
şi ne încântă literalmente. Dar ceea ce ne spun autorii
reuniţi în această culegere este că uimirea este
infinit mai mult decât aceasta. Este în realitate o dispoziţie
interioară, o manieră de a-ţi purta privirea
asupra lucrurilor şi de a dori infinitul. Este vorba de
a percepe minunea din spatele formelor date, fie că sunt
frumoase sau urâte, de altfel. Căci chiar şi în faţa
frumuseţii celei mai pure, se poate trece pe alături
de uimire dacă ochiul nu este deschis – ochiul inimii se
înţelege, pentru că „nu vedem bine decât cu inima”,
esenţialul fiind „invizibil pentru ochi”, vor spune sufiţii.
Fie că sunt filosofi sau psihologi, credincioşi
sau necredincioşi, autorii acestui volum au toţi în
comun faptul de a ne propune nu numai un orizont deschis spre
infinitul posibilelor, ci şi, mai ales, faptul de a ne invita
la o schimbare interioară care să ne permită
să vedem altfel: a vedea omul veritabil în oamenii
obişnuiţi pentru Edgar Morin, a accede la Celălalt
Dumnezeu, cel de la care nu aştept nimic, pentru Marion Muller-Colard,
a sesiza forţa din slăbiciune pentru Alexandre Jollien,
a experimenta extazul unei rugăciuni pentru Christine Rancé,
a gusta infinitul dorinţei pentru Jacqueline Kelen, a paria
pe beatitudinea filosofică cu Bruno Giuliani, a intra în
fericire prin sens cu Thierry Janssen. În dialogurile pe care
le-am purtat cu toate aceste personalităţi ataşante,
toate ne-au arătat de o manieră impresionantă cum
cunoaşterea şi munca asupra sa sunt cele mai sigure
căi pentru a ajunge la uimire. Fiecare din contribuţii
aruncă lumină asupra acestei cunoaşteri de sine
şi a sensului vieţii, asupra acestei deschideri spre
celălalt care nu mai este de acum perceput ca ameninţare,
ci ca însuşi chipul fiinţei umane în forţa şi
în slăbiciunea ei, în ceea ce are să-mi ofere ca posibilitate
de „reliance” (dependenţă, încredere), potrivit
expresiei preferate a lui Edgar Morin, ca eventualitate de iubire
de primit şi de dat. Acea cunoaştere duce la o luciditate
care nu mai ia lumea pe partea unei dezvrăjiri cinice şi
triste, ci ca un spaţiu de trezire (conştienţă)
şi uimire.
Pentru a îndrăzni aceasta, această uimire
lucidă, este necesar să învăţăm să
ne desprindem de noi înşine, să ne purificăm de
acest ego care ne îndepărtează de eul nostru real, ne
închide şi ne barează calea bucuriei. „Acest travaliu
de despuiere este pentru mine spaţiul spiritual”, ne spune
Alexandre Jollien evocând munca de abandonare proprie lui de atâţia
ani. Şi de a adăuga: „Când explodezi de bucurie, am
impresia că nu mai există ego. Poate că aceasta
este intuiţia primă din viaţa mea: cu cât eşti
mai mult în bucurie, cu atât eşti mai puţin ataşat
de sine.” Există ca o evidenţă care leagă
renunţarea la pulsiunile noastre egotice şi egoiste,
adică „nevrotice”, şi posibilitatea de a trăi în
armonie cu noi şi cu ceilalţi pe care am putea s-o numim
„fericire”. Şi această muncă – căci este o
muncă – trece prin raţiunea despre care Bruno Giuliani
ne spune că ea este, din punctul de vedere al lui Spinoza,
sursa însăşi a oricărei fericiri: „Această
perfecţionare a raţiunii este însoţită de
o transformare interioară, de o eliberare interioară
care este de fapt eliberarea spirituală. Există un sentiment
de libertate şi acest sentiment de libertate este bucuria
de a acţiona în acord cu mine însumi şi în acord cu
legile Universului”. Thierry Janssen întâlneşte aceeaşi
poziţie în termenii psihologiei moderne, explicând, sprijinindu-se
pe studii efectuate în acest sens, că fericirea depinde de
„capacitatea de a aduce sens în ceea ce trăim”, a da sens
nu numai existenţei noastre individuale, ci la ceea ce este,
până la legile care guvernează lumea. Dacă „cultura noastră ne îndepărtează de
esenţial”, dacă „ne petrecem timpul departe de noi înşine”,
stă în puterea noastră să ne orientăm vieţile
altfel şi să accedem progresiv, prin introspecţie
şi elan spre celălalt, la acea „înflorire” care „semnifică
în realitate ecloziunea a ceea ce este în noi, revelaţia
a ceea ce este în noi, cel mai binele din noi.” Această
aparentă contradicţie care vrea să renunţăm
la noi pentru a ne găsi pe noi se rezolvă dacă
ne gândim că egoul de suprafaţă, cel care este
ignorant şi generează cinismul şi disperarea, nu
este decât iluzie de identitate; adevăratul eu este atât
de adânc îngropat în inconştientul nostru încât adeseori
nu ne ajunge o viaţă întreagă pentru a accede la
el. Acolo, în inima fiinţei noastre sunt îngropate comorile
care nu depinde decât de noi să fie aduse la suprafaţă.
Acolo se află acea „pulsiune de solidaritate” despre care
Edgar Morin ne spune că ea „există în fiecare dintre
noi, dar este adormită, sufocată de pulsiunea de egoism
şi egocentrism”. Ca prin ecou la această convingere,
Thierry Janssen merge şi mai departe, rămânând „convins
că în spatele straturilor de apărare care sunt rezultatele
fricilor noastre, există un nucleu în fiinţa umană
care este esenţialmente luminos. Acolo se află dorinţa
de celălalt, dorinţa de Dumnezeu, capacitatea de a iubi,
ca aceea de a vedea lucrurile aşa cum sunt şi de a le
primi într-un gest de bucurie recunoscătoare. Bineînţeles,
nu este vorba de a nega faptul că „intolerabilul există”,
aşa cum observă Marion Muller-Colard, ci, adaugă
ea, <<Pentru mine crezul fundamental, este cel al Dumnezeului
Creaţiei care spune: „Aceasta a fost bine”, la sfârşitul
fiecărei zile. Crezul de bază este de a putea spune
lui Dumnezeu: „Tu ai spus-o şi eu te cred.”>>. Alexandre
Jollien numeşte aceasta « pura întâmpinare a vieţii ».
« A îndrăzni uimirea » nu înseamnă
a ne convinge şi a repeta dorinţa că « totul
se întâmplă pentru ce cel mai binele în cea mai bună
dintre lumile posibile”, cum o făcea Panglosse cel ridicol
imaginat de Voltaire; nu înseamnă a fi candid sau prosteşte
de optimist, ci a bine lua măsura a ceea ce, dincolo, în
pofida şi contra tuturor motivelor de disperare, trimite
spre speranţă. Speranţa în ceva mai bun şi
mai luminos activ în om. Parafrazând celebra formulă a lui
Holderlin, „Acolo unde creşte pericolul, creşte şi
ceea ce salvează”, Edgar Morin subliniază acest paradox
potrivit căruia „cauzele speranţei sunt inseparabile
de cauzele fără-speranţei. Cu cât mergem spre situaţii
fără speranţă, cu atât există posibilitatea
acestei conştiinţe şi a acestei capacităţi
de a reacţiona.” Ceea ce contează este credinţa,
este a nu pierde dorinţa care ne permite în fiecare clipă
să ne recreăm vieţile şi să facem să
se întâmple utopiile noastre. „Dacă suntem o fiinţă
umană, ne spune Jacqueline Kelen cu înflăcărarea
care o caracterizează, nu ne mulţumim pur şi simplu
cu o viaţă terestră şi cu reglarea problemelor
noastre terestre. Infinitul dorinţei umane, care este mai
mare decât gândirea, vrea să îmbrăţişeze Cerul,
să cucerească Cerul şi să-l vadă pe Dumnezeu.”
Acea dorinţă este o formă de „supra-conştiinţă”
a dimensiunii luminoase, „divine”, pe care fiecare o purtăm
în noi înşine, „naştere spirituală la o altă
dimensiune a vieţii şi a conştiinţei”. Sau,
în termeni spinozieni, este, aşa cum ne explică Bruno
Giuliani, „energia creatoare interioară care este Dumnezeu,
care este nucleul divin al fiecărei fiinţe, prezent
în fiecare fiinţă”. Pentru Christine Rancé, care îndrăzneşte
cuvântul, dorinţa este sursă de „extaz”. Citind aceste
pagini, descoperim că o lume arimată la pura orizontalitate
este sortită dezvrăjirii: umana, prea umana condiţie
care nu face loc spaţiului interior nu poate decât să
se epuizeze. Pentru a ieşi din această inacţiune,
ea trebuie să facă loc pentru ceva care o depăşeşte:
fie că este vorba de sens sau de prezenţă; despre
speranţă sau despre energia de viaţă: natură,
iubire sau creativitate… şi poate, şi mai puternic,
de dorinţă; sau că este vorba de Dumnezeu – ce
contează cum numim această transcendenţă,
ceea ce contează este ideea a ceea ce depăşeşte
infinit omul şi îi dă vieţii sale savoarea incomparabilă.
Ea este partea noastră de debord; ceea ce ne permite să
gândim şi să simţim, dincolo de realul perceptibil,
acea parte a realităţii care atât de adesea ne decepţionează
şi ne loveşte. În această dorinţă, fervoarea
lui Christine Rancé atunci când vorbeşte despre rugăciune
întâlneşte pasiunea lui Edgar Morin atunci când acesta evocă
solidaritatea umană : « Ceea ce rugăciunea
poartă ca foarte frumos este dorinţa de lume pe care
ea o generează. Rugăciunea nu spune: „Lumea este cum
este şi eu mă acomodez cu ea”, ci are o încărcătură
de speranţă:”Aş vrea ca astfel să fie lumea,
aşa cum mă rog şi aşa cum o doresc.” Într-un
fel, fiecare din gânditorii reuniţi aici în acest volum face
pariul că eu pot, dacă nu să schimb lumea, cel
puţin să o doresc diferită şi să visez
la posibilitatea unei astfel de răsturnări. Toţi
evocă acea lumină interioară care se ridică
peste suflet atunci când el intră în dorinţă şi
acea iubire ca sursă continuă de uimire. Viaţa
spirituală este ţesută din acea stofă pe care
Jacqueline Keller ne face să o atingem cu degetul: „O viaţă
spirituală este o viaţă pe care fiecare poate să
o ducă, oferită fiecăruia, ghidată, orientată,
nutrită, iluminată, susţinută de Spiritul
divin.” Acest vis al unei vieţi mai intense, mai adevărate,
pasionantă şi pasionată, ei ne invită să-l
împărţim cu ei, să îndrăznim să privim
lucrurile altfel, să intrăm în uimirea-încântarea-minunarea
posibilului care face sarea vieţii. Citindu-i, visul lui
Edgar Morin devine inevitabil al nostru: „Visul meu este comprehensiunea
reciprocă, visul meu este fraternitatea, visul meu este iubirea.”