Patricia Evans
Oamenii dominatori.
Cum să le faci faţă oamenilor care încearcă
să te controleze,
Editura AMALTEA
Detalii carte pe site-ul editurii aici
Un pret mai bun pe ELEFANT aici
O carte foarte bunã pentru clarificarea comportamentului
irational si despotic al oamenilor dominatori,
dar si pentru efectele dezastruoase asupra victimei.
Foarte bine de citit si de luat la cunostintã!
Mai ales cã îi întâlnim peste tot, ca
pe un fapt normal...
Iluzia ursuleţului de pluş
Se poate să nu ştim că există
până când nu îi vedem rezultatul.
În relaţiile de cuplu, oamenii care încearcă
să îşi controleze partenerul au creat persoana închipuită
despre care cred că este partenerul lor. Să analizăm
felul în care cel care se preface creează persoana închipuită,
o vede şi interacţionează cu ea. Dacă înţelegem
ce se petrece atunci când cineva îl inventează pe celălalt
în cadrul unei relaţii personale, vom putea să ne protejăm
mai bine de încercările oricui de a ne controla şi vom
înţelege mai bine ce înseamnă controlul, chiar şi
atunci când presupune grupuri mari de oameni.
Următoarea piesă de teatru, „Iluzia ursuleţului
de pluş", ne arată cum începe cineva să inventeze
o persoană închipuită şi ce se întâmplă în
relaţii atunci când o face. Ursuleţul începe ca un prieten
închipuit, un ursuleţ imaginar şi mai târziu devine
personajul principal.
Un ursuleţ de pluş imaginar oferă
cel mai bun exemplu despre felul în care cel care se preface creează
şi ancorează în cineva o persoană închipuită
şi arată cât de diferită este o persoană închipuită
de una autentică. Ursuleţul de pluş este neanimat,
adică este tăcut şi complet supus. Acest lucru
reprezintă felul în care se aşteaptă cel care se
preface să fie persoana autentică, începând din copilărie,
cel care se preface creează inconştient persoana închipuită
aşa cum un copil creează un prieten imaginar sub forma
unui ursuleţ de pluş şi, aşa cum un copil
îşi atribuie fiecare gând şi mişcare ursuleţului
de pluş punându-l„să facă" şi să
spună ce vrea el, cel care se preface încearcă inconştient
să facă acelaşi lucru. Doar că acesta îşi
leagă persoana închipuită de una autentică!
Ursuleţul de pluş imaginar, ca şi
unul real, nu pleacă, este oricât de plăcut vrei şi
poate fi băiat sau fată, copil ori adult sau poate fi
chiar desfăcut în mai mulţi oameni imaginari, în cea
mai fragedă copilărie a celui care se preface, ursuleţul
de pluş (persoana închipuită) se poate să fi apărut
ca un părinte imaginar care îi satisface toate nevoile şi,
mai târziu, a personificat un partener perfect.
în următorul scenariu, ursuleţul de pluş
devine o persoană închipuită - un partener imaginar
pe care cel care se preface îl fixează într-o persoană
reală şi pe care îl vede în locul acelei persoane.
Iluzia ursuleţului de pluş
Te invit să te relaxezi şi să îţi
imaginezi, daca vrei, că atunci când erai foarte mic ai avut
un ursuleţ de pluş imaginar. Şi te jucai cu el
în acelaşi fel în care o fac copiii cu unul real.
Ca şi cum te-ai juca cu păpuşile,
imaginează-ţi că joci rolurile micuţului ursuleţ
de pluş şi al prietenului său, aşa cum ar
face un copil. Glasul copilului este subţire şi chiar
mai copilăros atunci când vorbeşte cu ursuleţul.
„Bună, ursuleţule. Acum stai aici, mă întorc imediat.
Bine?" „Bine", spune ursuleţul cu aceeaşi
voce subţire.
Cu această imagine în minte, te rog să
vizualizezi că ai cu tine propriul ursuleţ de pluş
imaginar şi că vorbeşti .cu el şi răspunzi
în locul lui cu aceeaşi voce copilăroasă.
Cu cât eşti mai capabil să te plasezi
în lumea imaginară a copilului care se joacă de-a „hai
să ne prefacem", cu atât mai eficient va fi acest scenariu
în dezvăluirea felului în care unii oameni creează o
extensie care, asemeni unui tentacul, se întinde de la o persoană
şi intră în alta.
Eşti gata?
***
- Hei, îi spui tu ursuleţului de pluş,
vin un pic mai încolo.
- Bine, pa, zice ursuleţul cu glas subţire.
- Salut, m-am întors.
- Oh! Salut, aici sunt, spune ursuleţul.
Îl ţii în braţe pe ursuleţ în timp
ce te uiţi la desene animate la televizor.
A doua zi, îţi iei la revedere de la ursuleţ
şi ieşi pe uşă.
Ursuleţul îşi ia şi el la revedere
de la tine. Zilele trec în mod asemănător. Uneori, îi
arăţi ursuleţului diferite lucruri.
- Uite ce am făcut astăzi.
- Oh! Eşti foarte deştept! zice ursuleţul.
Ii spui ursuleţului tot felul de lucruri şi
el ştie ce să răspundă.
Uneori, îl laşi pe ursuleţ să stea
singur. Dar este în regulă. Ursuleţul este tot timpul
alături de tine. Uneori îl iei în braţe şi îl strângi
tare. Eşti fericit că îl ai pe ursuleţ, pentru
că se pare că nimănui altcuiva nu îi pasă
de tine.
În cea mai mare parte a timpului, îi spui ursuleţului
„Pa" când pleci şi el îţi răspunde întotdeauna.
Ursuleţul te apreciază mereu, întotdeauna
îţi mulţumeşte când îi dai câte o bombonică
sau alte dulciuri.
E atât de frumos să îl ai pe ursuleţ
pe lângă tine. Visezi la el şi, într-un anumit fel,
parcă este viu.
Timpul trece.
- Bună, ursuleţule, spui tu.
- Bună, zice el.
- Pa, îi spui tu când pleci.
- Pa, îţi zice el.
Visezi şi mai mult la el, iar ursuleţul
devine tot mai real pentru tine.
Apoi, într-o zi, ursuleţul tău de vis
este mai mult decât o închipuire.
- Vrei nişte cafea? te întreabă
el.
Acum ursuleţul se mişcă, dar dacă
priveşti în urmă, este greu să îţi aminteşti
cum s-a ajuns în această situaţie. Oricum, este minunat.
Nu ai putea fi mai fericit. Ursuleţul rezolvă lucrurile,
este de acord cu tine, desigur, şi se gândeşte la lucruri
pe care să le facă pentru tine, chiar înainte să
îl rogi. Bineînţeles că îl iubeşti pe ursuleţ.
Vii şi pleci ca de obicei.
- Mă întorc mai târziu, spui tu.
- Bine, pa, zice ursuleţul cu binecunoscuta
lui voce subţire.
- Salut, m-am întors.
- Salut, spune ursuleţul.
Timpul trece, iar viaţa continuă cam
în acelaşi fel. Ursuleţul vine şi pleacă,
aduce bani pe care îi poţi folosi şi este întotdeauna
acasă când ajungi tu. Uneori, ursuleţul vorbeşte
despre diferite lucruri, dar nu are nici o legătură
cu tine, aşa că dai din cap din când în când. Uneori,
îi povesteşti ursuleţului câte ceva din ce ai făcut
la serviciu, iar el îţi spune lucruri de genul: „Oh, minunat.
Eşti foarte deştept".
Ştii că ursuleţul vrea ce vrei şi
tu.
În fiecare dimineaţă, ca de obicei, tu
zici:
- Pa, mă întorc mai târziu.
Iar ursuleţul răspunde:
- Bine, pa.
Zilele se scurg mai departe cam în acelaşi
fel, iar tu te simţi bine.
Pe măsură ce trece timpul, din când în
când ursuleţul spune ceva ce sună ciudat de diferit,
aşa că nici măcar nu dai din cap. E doar un zgomot.
Nu are nici o legătură cu lucrurile la care te gândeşti
tu.
Apoi, într-o dimineaţă, spui:
-Pa!
Şi, cu o voce normală - una pe care nu
ai mai auzit-o până atunci - ursuleţul zice:
- Când te întorci?
Eşti uluit! Dintr-odată, lumea ta se
întoarce pe dos. Nu s-a mai întâmplat niciodată ceva asemănător
cu această experienţă zguduitoare.
Ursuleţul pe care îl ştiai dintotdeauna
a dispărut! O parte din mintea ta vrea să ţipe.
Ce s-a întâmplat cu ursuleţul meu? Niciodată nu s-a
purtat aşa! Ursuleţul e atât de diferit! Dintr-odată
a devenit atât de independent! Te simţi aproape anihilat.
Atât de singur. Atât de şocat. Parcă ursuleţul
s-ar fi întors împotriva ta.
- Ce e aia „Când te întorci?", spui tu
scrâşnind din dinţi, furios, simţindu-te atacat.
Parcă totul se destramă. Totul din
cauza ursuleţului. Cum a putut să facă aşa
ceva? Eşti cuprins de mânie.
- De ce naiba mă iei la întrebări?
Nu faci altceva decât să îmi pui întrebări! spui tu.
Scos din fire, abia mai eşti în stare să
judeci limpede.
Cu o voce subţirică, ursuleţul zice:
- Nu vroiam să ştiu decât dacă
am timp să rămân la o întâlnire şi să mai
iau cina cu tine sau dacă ajungi mai devreme acasă.
Dintr-odată, auzi din nou vocea subţire
a ursuleţului. Sună cunoscut.
- Păi, de ce nu ai spus aşa? La naiba!
- Dar nu vroiam decât să ştiu când ajungi
acasă, zice ursuleţul.
- Vrei să încetezi? Tot timpul încerci
să ai tu dreptate, spui tu când ieşi pe uşă.
Ocupat toată ziua, te îndrepţi spre casă
în acea seară vrând doar să te relaxezi şi să
îl ţii în braţe pe ursuleţ.
Intri ca de obicei.
- Bună, ursuleţule!
- Oh, salut, spune el cu o voce diferită.
- Ce naiba ai? zici tu, obosit, exasperat şi
speriat deoarece ursuleţul are un glas diferit. Nu seamănă
deloc cu cel cu care eşti obişnuit.
- Păi, spune el îndurerat, mă simt cam
trist. Te-am supărat cu ceva?
- Nu ştiu de unde îţi vin ideile astea!
Cu cine ai stat de vorbă?
- Nu vreau să ştiu decât de ce te-ai
înfuriat, spune ursuleţul.
Simţi un val de furie şi mai mare.
- Nu m-am înfuriat! Ţi-am zis! Acum vrei
să încetezi? Nu te opreşti niciodată. M-am săturat
de întrebările tale, spui tu.
Ursuleţul tace.
Totul revine la normal.
- Pa, ursuleţule, rosteşti tu a doua
zi.
- Pa, zice ursuleţul cu glas subţire.
Totul e în regulă, te gândeşti.
- Salut, ursuleţule, spui când te întorci
în acea seară.
Nu te întâmpină nimeni. Te uiţi în jur.
Iată-1 pe ursuleţ stând în dormitor.
- Ce ai mai păţit acum? întrebi tu.
- Nu am păţit nimic. Doar mă gândeam,
spune el.
Cred că există o problemă în relaţia noastră
şi vreau să mergi împreună cu mine la un consilier
pentru a discuta despre ea.
- De ce naiba să merg la consilier?
zici tu dezgustat.
Apoi, furios, adaugi:
- Tu eşti cel care se poartă ciudat.
Ai o problemă psihică importantă.
- Nu am, răspunde ursuleţul mânios.
- Ei, du-te singur la consilier. Tu ai nevoie de
el. Uită-te şi tu cum te porţi în ultima vreme,
spui tu şi ieşi din cameră.
Câteva zile mai târziu, ursuleţul se duce
la consilier.
Ajungi acasă şi, când intri, spui:
- Salut.
- Vreau să te rog ceva, zice ursuleţul.
- Ei, ce mai e acum? Spune odată.
- Consilierul vrea să te rog să vii cu
mine, zice ursuleţul părând foarte calm şi
privind drept înainte.
- Ce consilier?
- Cel la care am fost pentru că mă simţeam
trist şi pentru că sunt şi foarte furios. Toată
chestia asta este foarte neclară, spune ursuleţul.
- De ce ar trebui să vin?
- Pentru că aşa vrea consilierul, zice
ursuleţul.
- Păi, dacă asta o să te liniştească,
atunci cred că nu am de ales. Când trebuie să mergem?
Ursuleţul îţi explică. Şi în
ziua întâlnirii, plecaţi împreună. Speri că ursuleţul
se va linişti dacă mergi o dată. Se pare că
nu îl poţi mulţumi oricât de mult ai încerca. Nici măcar
nu te plângi când ursuleţul nu face tot ce are de făcut.
Şi asta e răsplata pentru toate eforturile tale. Tocmai
când relaţia mergea mai bine, ursuleţul trebuia să
găsească ceva.
La întâlnire, tu îi spui consilierului cum în ultima
vreme ursuleţul s-a purtat ostil, punându-ţi întrebări,
părând să se fi schimbat radical în ultimul an.
Consilierul îl roagă pe ursuleţ să
încerce să înţeleagă cât de supărat ai fost
şi să încerce să fie mai înţelegător,
să arate mai multă afecţiune, să înceteze
să îţi mai pună întrebări şi să
fie asertiv.
Consilierul te roagă să fii răbdător
cu ursuleţul şi recomandă un medic care să
îi dea acestuia nişte antidepresive, deoarece pare deosebit
de trist.
Poate că este o depresie de iarnă şi
ursuleţul are nevoie de mai multă lumină solară,
spune el.
Dacă asta nu ajută, consilierul cunoaşte
un medic care poate spune dacă ursuleţul are nevoie
de nişte hormoni.
Te simţi uşurat că există cineva
care să te ajute să îl readuci pe ursuleţ la normal.
Viaţa merge înainte la fel în următoarele
câteva săptămâni.
- Bună, ursuleţule, spui tu când
ajungi acasă într-o seară.
Nu primeşti nici un răspuns. Te uiţi
în jur şi îl găseşti pe ursuleţ în dormitor,
făcându-şi valiza.
- Ce naiba faci?
- Plec, spune ursuleţul cu o voce subţirică.
Nimic nu a mers. Trebuie să plec.
- Nu pleci nicăieri, zici tu. Nu după
tot ce am făcut pentru tine.
Brusc, ursuleţul închide valiza, o ia şi
fuge spre uşă. Tu îl urmăreşti furios, îl
înşfaci pe ursuleţ, strigând în timp ce îl trânteşti
la podea.
- M-am săturat de tine! Eşti nebun!
Nici măcar un medic nu te mai poate ajuta. Dacă mai
încerci odată chestia asta, te internez, spui tu.
Iţi vine să îl baţi pe ursuleţ,
dar nu o faci.
În secret, auzi cum o voce interioară mică
spune Nu mă mai joc cu tine. O să îmi găsesc
un ursuleţ nou şi drăguţ.
Ursuleţul stă tăcut într-un colţ.
Poate că a înţeles mesajul, te gândeşti
tu. Totul pare normal - ca în urmă cu câţiva ani. Ursuleţul
a încetat să mai facă scene.
- Pa, ursuleţule, spui tu în ziua următoare.
- Pa, răspunde ursuleţul foarte încet.
În timp ce te îndrepţi spre casă în acea
seară te întrebi de ce ursuleţul nu mai este drăguţ.
Ajungi acasă. Ursuleţul a plecat. Fără
să ştii din ce motiv, simţi că s-a rupt o
bucată din tine.
Această poveste este cunoscută multor
oameni. Aceştia cred că este vorba chiar despre ei.
„Ursuleţul meu se bucura pentru mine. Credeam
că asta însemna că gândim la fel. Ca mine. Nu mi-a trecut
prin cap să îl întreb pe ursuleţ ce era în neregulă",
spunea un client.
O altă persoană, despărţită
de mult de soţul ei, povestea că vorbise de curând cu
acesta. El i-a zis că nu înţelegea de ce îl părăsise
şi că vroia ca ea să se împace cu el. I-a spus
că nu putea face asta.
Apoi mi-a povestit că atunci când îi explicase
motivele, el îi spusese că ar fi trebuit să ştie
că nu avea de gând să o omoare.
- Să te omoare? La ce se referea? am întrebat
eu.
- Se referea la momentul în care mi-a pus cuţitul
la gât. Atunci ar fi trebuit să ştiu că
nu are de gând să mă omoare.
Gânditul la fel, iar!
- E ceva mai sănătos acum, mi-a
spus ea. A încetat să mă mai urmărească. Nu
a trebuit decât să mă mut în partea cealaltă a
oraşului pentru a scăpa de persecuţiile lui. Uită-te
la oamenii care trebuie să plece din ţară pentru
a scăpa de aşa ceva.
Nu este de mirare că fostul soţ credea
că ea ştia la ce se gândea el. El o inventase. Erau
„atât de apropiaţi". Cum ar fi putut fi altfel?
Ca şi cum ar fi o putere a omului, o abilitate
paranormală antrenată prin exerciţiu, unii oameni
susţin că îţi pot încălca graniţa psihică,
pot arunca o privire, după care ies şi apoi îţi
pot spune ce au găsit acolo: „Problema ta e că ……..,
în ciuda faptului că acest lucru este imposibil.
Când oamenii sunt definiţi de cineva cu care
încearcă să stabilească o legătură, se
simt violaţi psihic, în cazul relaţiilor, suntem vulnerabili
şi deschişi şi astfel, asemenea atacuri sunt destul
de puternice.
Acest lucru este foarte diferit de situaţia
în care o persoană intuitivă sau sensibilă te „citeşte"
la invitaţia ta. Este problema ta să crezi sau nu ce
îţi spune.
În viaţa de zi cu zi, oamenii care prezintă
realitatea pe dos amestecă, de obicei, realitatea fizică.
De exemplu, când cineva spune „Mă faci să ", nu
doar se absolvă de orice responsabilitate, dar se şi
poartă de parcă o altă parte (tu) ar fi în interiorul
lui şi i-ar provoca acel comportament - de parcă aşa
ceva ar fi în ordinea firească a lucrurilor, fundamentat
pe realitatea existenţei fizice.
Deşi nimeni nu poate intra în interiorul altei
persoane pentru a o determina să facă ce vrea el sau
să spună ce vrea el, unii oameni susţin că
pot.
Tot aşa, o persoană care o forţează
pe alta poate susţine, în felul ei pe dos, că „e nevoie
de doi oameni", de parcă „victima" l-ar fi agresat
pe făptaş.
Unii oameni pot chiar susţine că schimbă
trecutul şi prezentul, pretinzând că vorbele lor din
prezent vor schimba trecutul. De exemplu, când o persoană
acţionează cu violenţă împotriva celorlalţi,
iar apoi spune că nu a tratat rău pe nimeni, aceasta
inventează trecutul şi se inventează pe sine.
În acelaşi fel în care cineva inventează
o persoană închipuită, acesta poate, de asemenea, inventa
o lume închipuită, într-o lume închipuită, se întâmplă
doar ceea ce vrei tu.
...
Forţa irezistibilă
Forţa irezistibilă este atât de puternică, de inevitabilă
şi de eternă, încât nu poate fi ignorată
Deşi dorim să punem capăt sărăciei
şi opresiunii sau să ne dezvoltăm mai mult spiritual,
să avem familii mai puternice, străzi mai sigure sau
un mediu înconjurător sănătos, nu dorim, în adâncul
inimii, mai multă claritate - pentru o înţelegere a
ceea ce creează haosul?
Deşi avem sute de explicaţii pentru violenţă,
abuzuri, secte, găşti, războaie „religioase"
şi atrocităţi, se pare că nu avem o percepţie
clară a motivului pentru care apar acestea, adică, a
ce este esenţa lor. Cei mai mulţi dintre noi ne luptăm
să fim cât mai buni, însă chiar faptul că oricât
de buni am fi nu am creat felul de lume pe care ni-1 dorim sugerează
că există o forţă pe care nici nu o vedem,
nici nu o luăm în calcul.
Însă, dacă o luăm în calcul, cred
că nu putem decât să creăm o lume mai sigură
şi mai sănătoasă.
Fireşte, deoarece sunt aflaţi sub influenţa
vrăjii, oamenii care încearcă să îi controleze
pe ceilalţi nu înţeleg ce îi obligă să o facă.
Când nu mai pot da vina pe alţii şi îşi văd
comportamentul tiranic, nu reuşesc să explice de ce
o fac.
Îmi dau seama că dezastrul în care sunt este doar vina
mea. Prea mult timp m-am agăţat de convingerea că
toate comportamentele mele rele vor înceta dacă ea
ar face/ nu ar face... (orice).
-G.L.
Ca şi Zee, pe care l-am cunoscut mai devreme,
G.L. şi-a dat seama că toate comportamentele lui despotice
îi „distruseseră" viaţa, dar era dezorientat şi,
ca Zee, vroia să ştie „Ce mă face să acţionez
aşa?".
Dacă există o forţă irezistibilă,
care este aceasta?
Cunoaştem unele dintre forţe. Se scurg
prin noi ca energia. De exemplu, simţim forţe creative,
emoţionale şi sociale deoarece suntem fiinţe creative,
emoţionale şi sociale. Să le studiem pe scurt,
astfel încât atunci când vom întâlni forţa irezistibilă,
să o putem vedea foarte clar.
Mai întâi, forţa creativă: din nevoia
de a ne folosi creativitatea, ne simţim obligaţi să
folosim forţa creativă pentru a aduce pe lume orice
de la o carte atractivă, la o navă spaţială
uriaşă, de la o felicitare făcută de mână,
la ştiinţă, artă, instituţii şi
familii. De vreme ce suntem deja creativi, creăm. Forţa
creativă ne face să creăm. Folosim în mod conştient
această forţă atunci când pregătim scena pentru
inspiraţie şi îi folosim energia pentru a ne pune în
practică ideile.
Dar chiar şi această forţă
poate fi întoarsă pe dos. De ce o astfel de forţă
uriaşă - energia care vine din interior, care aduce
creaţia şi participarea în viaţă - ar fi dată
în schimbul dezintegrării şi distrugerii? Vom afla în
curând. Dar mai întâi să ne uităm la celelalte două
forţe - cea emoţională şi cea socială.
Forţa emoţională, ca şi cea
creativă, este irezistibilă. Suferim în cazul unei pierderi,
radiem bucurie atunci când depăşim un obstacol important
şi urmărim cu pasiune ceea ce ne interesează. Emoţiile
ne dau puterea de a muncii, ne influenţează alegerile
şi ne ajută să dăm sens experienţelor
noastre. Emoţiile ne alimentează hotărârea de
a apăra dreptatea, de a ne împotrivi opresiunii, de a ne
rezolva problemele. Emoţiile ne colorează viaţa
şi fac posibil să înţelegem cât mai profund condiţia
umană. Dar chiar şi forţa emoţională
poate fi întoarsă pe dos. Această forţă uriaşă,
o energie care apare din interior, care aduce creaţia şi
participarea în viaţă, poate fi cedată în favoarea
indiferenţei, a ostilităţii şi a urii. In
cele din urmă, privim forţa socială. Suntem fiinţe
sociale. De la apariţia speciei noastre, am luat parte la
cadrul social. In epocile trecute, am format clanuri şi triburi
pentru a supravieţui în sălbăticie. Acum construim
organizaţii şi instituţii pentru a ne îmbunătăţi
calitatea vieţii.
Suntem obligaţi să avem contact cu ceilalţi.
Nici măcar un copil mic, ale cărui nevoi de hrană
şi căldură sufletească sunt satisfăcute,
nu poate supravieţui fără acest contact. Copilului
care nu poate întinde mâna trebuie să i se întindă o
mână sau va muri, atât de mare este nevoia lui de a-i simţi
pe ceilalţi.
Dar nevoia de contact social poate fi şi ea
întoarsă pe dos. Aceast ă forţă puternică,
o energie care se naşte din interior şi dă naştere
creaţiei şi participării în viaţă, poate
fi îngheţată în adâncurile reci ale tăcerii, ale
izolării şi chiar ale paranoiei.
Dacă unii oameni distrug în loc să creeze,
se înfurie în loc să simtă, se izolează în loc
să stabilească legături, atunci în mod clar ei
reacţionează la o forţă irezistibilă.
Ce forţă puternică, atunci când nu este băgată
în seamă, întoarce pe dos forţele creativă, emoţională
şi socială?
Aşa cum deja suntem fiinţe creative,
emoţionale şi sociale, suntem deja conectaţi. Şi,
aşa cum suntem obligaţi să ne trăim natura
creativă, emoţională şi socială, suntem
obligaţi să ne trăim conectarea.
În mod clar, forţa irezistibilă este
însăşi conştiinţa umană care încearcă
să-şi cunoască şi să-şi trăiască
propria conectare, înţelegerea acestui lucru are consecinţe
profunde în viaţa noastră de zi cu zi.
Atât de puternică este această nevoie,
încât oamenii care nu sunt capabili să-şi trăiască
propria conectare, atât cu ei însuşi, cât şi cu alţii,
îşi satisfac de obicei această nevoie creând o conexiune
falsă cu o persoană închipuită, un grup închipuit
sau cu o lume închipuită.
Doar atunci când conexiunea oamenilor cu şinele
este pierdută sau întreruptă şi ei nu se mai pot
lega prin înţelegere cu alţii, se conectează în
acest mod iluzoriu. Acest fel imaginar de legături creează
conexiunea de control, iar ea este opusul celei empatice şi
a celei adevărate. Le goneşte pe celelalte.
Să vedem acum felul în care cei aflaţi
sub influenţa forţei puternice caută conectarea.
Acest lucru va servi şi drept recapitulare înainte de a
începe să analizăm conexiunea şi independenţa
adevărate.
Când oamenii sunt deconectaţi de ei înşişi,
indiferent dacă este din cauza unei traume, a influenţelor
familiale sau culturale, a consumului de droguri sau a tuturor
acestora, ei sunt „în afara firii lor". Dar au o nevoie irezistibilă
de a se simţi conectaţi atât cu ei înşişi,
cât şi cu ceilalţi. Dacă încearcă să
îşi satisfacă nevoia într-un mod inconştient conectându-se
mai întâi la o iluzie, nu la ei înşişi, apoi ancorându-şi
iluzia în oameni sau grupuri reale, nevoia lor de conectare nu
este satisfăcută. Aşa că încearcă să
îşi păstreze conexiunea iluzorie. Astfel, devin dominatori.
În relaţiile personale, eforturile unui dominator
de a păstra iluzia pot ajunge până la abuzuri verbale
sau fizice, trădări, violenţă şi uneori
crimă. A fi conectat sau a deveni obiectul acestei conexiuni
este tulburător şi îngrozitor.
Nefiind conştienţi de acest lucru, dominatorii
se stabilesc în martor, ca şi cum ar fi trăit acolo
şi i-ar fi cunoscut acestuia realităţile interioare.
Fără a şti despre forţa irezistibilă
sau despre posibilitatea unei conexiuni reale, dominatorii se
simt ameninţaţi neîntrerupt de independenţa martorului.
In timp ce îşi apără „poziţia", cuvintele
lor capătă un sens îngrozitor despre care mii de oameni
mi-au spus că este mai rău decât loviturile fizice.
„încerci să scapi."
„Te joci cu focul."
„Nu ştii când să te opreşti."
„De fapt îţi place să faci munca asta."
Când dominatorii intră astfel în realitatea
altei persoane, se simt atât de conectaţi, atât de reancoraţi
şi de corecţi, încât nu observă separarea celuilalt,
nici nu înţeleg impactul propriului lor comportament. Dar
aproape toţi cei cu care am vorbit mi-au spus că a fi
obiectul unei conexiuni de control îi face să se simtă
dezintegraţi, ca şi cum ar fi fost dezmembraţi
din interior.
Criticând sau desconsiderând chiar şi o mică
alegere, o mică părere, o convingere măruntă
sau un sentiment al celuilalt, dominatorul, intenţionat sau
nu, se poate să fi început procesul de dezmembrare.
Dacă un dominator reuşeşte să
definească persoana reală, acesta îşi pierde cel
puţin ceva din conştiinţa de sine, prin urmare,
ceva din libertatea lui. Dacă oamenii îşi bazează
alegerile pe ceea ce li se spune, nu pe propria lor experienţă,
pot apărea dificultăţi care să dureze o viaţă
întreagă. Când oamenii îşi pierd sentimentul de sine,
identitatea lor este trasată de confabulaţiile pe care
le aud. „Cred că sunt prea sensibil. Ce se întâmplă
cu mine?"
Când vraja funcţionează, deseori cei
bine intenţionaţi nu ştiu ce li s-a întâmplat,
însă nici martorii nu ştiu. În
relaţiile dintre două persoane, rezultatul comportamentelor
despotice este îngrozitor. Există o diferenţă
între a defini o persoană şi a arunca în aer o clădire
într-un act de terorism, dar ambele comportamente
opresive îşi au originea în abordarea „închipuită"
iraţională a dominatorului, doar o încercare de a se
simţi conectat.
Încercând să se facă
văzuţi şi auziţi, simţind lovituri şi
şocuri asupra psihicului, martorii suferă de traume
complicate de stresul posttraumatic.
Chiar şi când oamenii
nu permit altei persoane să îi definească, dacă
nu înţeleg natura controlului şi forţa irezistibilă
din spatele conexiunilor de control, uneori îşi petrec întreaga
viaţă încercând fie să îl facă pe dominator
să se schimbe, fie să demonstreze că ei nu sunt
aşa cum li s-a spus, aşa cum au fost caracterizaţi:
că ceea ce au auzit despre ei nu este adevărat.
De exemplu, o femeie hărţuită sexual
la locul de muncă nu şi-a dat demisia pentru a câştiga
respect şi a dovedi că nu merita acele abuzuri. A plecat
doar când nu a mai putut suporta să nu fie tratată ca
o fiinţă umană. Atunci, deja nimeni nu mai credea
că fusese hărţuită sexual. Dacă fusese,
„De ce a stat atât de mult?" se întrebau colegii ei.
Nimeni nu îi poate dovedi unui dominator că
greşeşte în privinţa lui. Doar aceste eforturi
nu^rup vraja. De fapt, cu cât mai autentic şi mai puternic
devine martorul, cu atât mai ameninţaţi se sirnt dominatorii
şi, astfel, cresc atacurile care întăresc strânsoarea.
În mod clar, controlul nu înseamnă doar a
determina pe cineva | să facă ceva. înseamnă că
cei aflaţi sub influenţa vrăjii se luptă pentru
a evita să se simtă rătăciţi - deconectaţi
în viaţa de zi cu zi. Aşa cum persoanele care întâlnesc
dominatori sunt adesea surprinse să afle de ce oamenii ar
vrea să îi controleze, şi dominatorii, la rândul lor,
sunt surprinşi să descopere diferitele iluzii în care
au trăit, dar şi frica pe care au ţinut-o la distanţă
cu legăturile lor inverse.
In cele mai grave cazuri, dominatorii încearcă
să scape lumea de cei care nu sunt aşa cum „ar trebui
să fie", care nu sunt ca oamenii lor închipuiţi.
Hitler este un exemplu perfect al acestei extreme, în copilărie,
a fost deconectat de sine însuşi din cauza unui abuz oribil10.
Atunci când oamenii creează o lume închipuită,
una fără oameni „diferiţi", de exemplu, şi
fixează alţi oameni în lumea lor imaginară, aşa
cum a făcut Hitler, îşi pot exercita puterea asupra
multora. Pot chiar declanşa un război.
Unii oameni intră şi ies de sub influenţa
vrăjii (sunt departe de extremă). Atunci când trăiesc
sub un stres extraordinar sau când suferă de un dezechilibru
chimic, ei pot ajunge brusc în afara firii lor. Dacă nu reuşesc
să se agate de ei înşişi, pot încerca să se
agate de altul, definindu-l. însă deoarece nu sunt atât de
puternic influenţaţi de vrajă, încât să nu
îl poată auzi pe celălalt, ei ascultă atunci când
le este arătat comportamentul pe care îl au. îşi cer
iertare şi încearcă să obţină ajutorul
de care au nevoie. Uneori, nu le trebuie decât de un semn care
să le arate că vraja se lasă asupra lor.
Înţelegerea forţei irezistibile, adică a nevoii
de a-şi trăi propria conectare, le oferă celor
aflaţi sub influenţa vrăjii o ocazie de a alege
conştient să înceteze să se mai prefacă.
pp. 237-243
Sursa: Patrice Evans – Oamenii dominatori.
Cum să le faci faţă oamenilor care încearcă
să te controleze,
Editura AMALTEA
pp 99-109
Salt la inceputul paginii