[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]


PETER RUSSEL


Fragmente din volumul
PETER RUSSELL - DE LA STIINTÃ LA DUMNEZEU
publicat de ELENA FRANCISC PUBLISHING, 2009

Detalii si posibilitate de comandã aici:
http://www.efpublishing.ro/index.php?page=detaliicarti&idc=75

De pe coperta spate a cãrtii:

De la stiintã la Dumnezeu
este un curs intensiv de natura realitãtii. Este povestea explorãrii de o viatã a lui Peter Russel în natura constiintei - cum a ajuns de la ateu convins, studiind matematicã ºi fizicã, la realizarea unei sinteze personale profunde a misticului si stiintificului. Russel amestecã povestea sa personalã de curiozitate si explorare cu fizicã, psihologie si filosofie pentru a ajunge la o nouã viziune asupra lumii în cadrul cãreia constiinta este o calitate fundamentalã a creatiei. el aratã cum toate ingredientele pentru aceastã viziune sunt la locul lor; nimic nou nu trebuie descoperit. trebuie doar sã asamblãm piesele si sã explorãm noua imagine a realitãtii care rezultã de acolo.

Russel ne ia din sãlile de conferinte de la Cambridge, unde a studiat cu Stephen Hawking, într-un ashram de la poalele dealurilor din Muntii indieni Himalaya. Integrând o cunoastere adâncã a stiintei cu propriile experiente de meditatie, Russel ajunge la un univers similar cu cel descris de multi mistici - unul în care stiinta si spiritul nu mai sunt în conflict. Puntea dintre ele, asa cum aratã Russel, este lumina. De la stiintã la Dumnezeu ne invitã sã trecem acea punte înspre o viziune radical diferitã si în cele din urmã vindecãtoare asupra a noi însine si a universului - o viziune în care Dumnezeu capãtã un nou înteles si practica spiritualã o nouã semnificatie.

DESPRE AUTOR

Peter Russell a câştigat o diplomă de onoare în fizică şi psihologie experimentală la Universitatea din Cambridge, Anglia, şi o diplomă postuniversitară în ştiinţa calculatoarelor. A studiat meditaţia şi filosofia orientală în India şi la întoarcere a condus cercetări în neurofiziologia meditaţiei la Universitatea din Bristol.

Ca autor şi lector, a explorat potenţialul conştiinţei umane - integrarea înţelepciunii orientale în faptele ştiinţei occidentale - şi a împărtăşit cu audienţa din lumea întreagă descoperirile sale şi intuiţiile despre natura conştiinţei, schimbarea globală şi evoluţia umană.

Peter Russell a fost printre primii care au prezentat programe de dezvoltare personală în afaceri, în ultimii 20 de ani, a fost consultant pentru IBM, Apple, American Express, Barclays Bank, Swedish Telecom, Nike, Shell, British Petroleum şi alte corporaţii majore.

Cărţile   lui   precedente   includ   Tehnica   MT,   Cartea   creierului,Upanişadele, Creierul global se trezeşte şi Trezirea în timp. A creat de asemenea şi filmele câştigătoare de premii Creierul global şi Gaura albă în timp.

Mai multe informaţii despre Peter Russell puteţi găsi pe site-ul său:
www.peterussell.com.

CUPRINS
Mulţumiri..................................................................... 7
Prefaţă........................................................................ 9

Introducere............................................................... 11 ***
1. De la ştiinţă la conştiinţă.......................................... 13 ***
2. Anomalia conştiinţei................................................. 27
3. Un univers simţitor................................................... 41
4. Iluzia realităţii......................................................... 49
5. Misterul luminii........................................................ 67
6. Lumina conştiinţei.................................................... 79
7. Conştiinţa ca Dumnezeu........................................ . 97 ***
8. Întâlnirea dintre ştiinţă şi spirit................................. 113
9. Marea trezire.........................................................129 ***

Capitolele evidentiate pot fi citite pe site.
Dar cartea meritã sã fie cititã integral.
Detalii si posibilitate de comandã le-am specificat mai sus.


Mai mult decât de orice altceva, viitorul civilizaţiei depinde de modul în care cele mai puternice forţe ale istoriei, ştiinţa şi religia,
 se stabilesc într-o relaţie una cu cealaltă."

ALFRED NORTH WHITEHEAD

INTRODUCERE

Era în primăvara lui 1996; eram invitat la un mic seminar, departe în pădurile roşii ale Californiei, pentru a discuta despre evoluţia conştiinţei, în timp ce ascultam diversele dezbateri despre natura minţii, recente descoperiri în neurochimie şi teorii despre originea conştiinţei, mă simţeam din ce în ce mai frustrat. Vroiam să spun „Am înţeles totul pe dos" sau altceva similar. Dar nu îmi puteam exprima dubiile într-un mod coerent şi argumentat - un lucru necesar în contexte de acel gen pentru a fi luat în serios. Aşa că mi-am muşcat buzele şi am continuat să asist frustrat.

Câteva săptămâni mai târziu, într-un avion pe ruta Los Angeles-San Francisco, am deschis o carte veche peste care dădusem recent, în mod întâmplător. Autorul, un danez care a scris în anii 20, nu-mi spunea nimic nou, dar mi-a amintit de mecanismul perceptiv şi de modul în care ne construim experienţa realităţii. Lecturile mele de filosofic, în special scrierile lui Immanuel Kant mi s-au împrospătat m minte; la fel s-a întâmplat şi cu studiile mele de fizică despre natura luminii, ca şi explorările mele în filosofia şi meditaţia orientală.

Dintr-odată sursa frustrării mele a devenit clară. Avem nevoie de mai mult decât de o nouă teorie a conştiinţei.

Trebuie să reevaluăm câteva dintre prezumţiile fundamentale referitoare la natura realităţii. Aceasta a fost intuiţia pe care încercam să o formulez în timpul seminarului. Am în­ceput să scriu notiţe disparate şi până când a aterizat avio­nul, totul îmi era clar. întreaga noastră viziune despre lume trebuie întoarsă pe dos.

În următoarele luni am lucrat la un eseu punând laolaltă diversele elemente ale unui model al realităţii în cadrul căreia conştiinţa joacă un rol prioritar. Pe parcurs am descoperit că implicaţiile sunt chiar mai adânci decât aş fi presupus. Noua viziune asupra lumii nu numai că a schimbat modul în care ştiinţa s-a raportat la conştiinţă, dar a dus de asemenea la o nouă perspectivă a spiritualităţii -şi, surprinzător, la un nou concept de Dumnezeu.

Seminţele plantate în acel avion au dat roade în această carte. Ca în toate explorările de o asemenea profunzime, ideile nu sunt complete şi ar putea să nu fie niciodată. Ele reprezintă modul meu actual de a gândi despre ingredientele-cheie ale noii viziuni asupra lumii, precum şi modul în care conştiinţa ar putea fi puntea îndelung sperată dintre ştiinţă şi spirit.

În afară de faptul că această carte este o călătorie de idei care începe cu ştiinţa şi ajunge la Dumnezeu, este de asemenea şi călătoria mea personală din perioada când eram un fizician cu interes redus în lucrurile spirituale până la perioada când am devenit un explorator al conştiinţei care acum începe să aprecieze ceea ce marile învăţături spirituale ne tot spun de mii de ani.


DE LA ŞTIINŢĂ LA CONŞTIINŢĂ

Oamenii călătoresc pentru a se lăsa uimiţi
de înălţimea munţilor, de valurile uriaşe ale mării,
de itinerariile lungi ale râurilor,
de întinderea vastă a oceanului,
de mişcarea circulară a stelelor;
şi trec mai departe pe lângă ei înşişi
fără să se lase uimiţi.


Sf. Augustin

În sufletul meu am fost dintotdeauna un om de ştiinţă. Ca adolescent, încântat să descopere cum funcţionează lumea - cum călătoreşte sunetul prin aer, de ce metalele se dilată la căldură, de ce înălbitorii înălbesc, de ce acidul arde, cum ştiu plantele când să înflorească, cum vedem culoarea, de ce o lentilă modifică lumina, cum titirezii îşi păstrează echilibrul în mişcare, de ce fulgii de zăpadă sunt In formă de stea cu şase colţuri şi de ce e albastru cerul.

Cu cât descopeream mai mult, cu atât eram mai fascinat. La 16 ani devoram Einstein şi mă minunam de lumea Paradoxală a fizicii cuantice. Cercetam cu pasiune teoriile despre geneza universului şi reflectam la misterele spaţiului şi ale timpului. Aveam o pasiune pentru cunoaştere, o curiozitate insaţiabilă în ceea ce priveşte legile şi principiile care guvernează lumea.

Am fost la fel de intrigat de matematică, numită uneori „regina şi servitoarea" ştiinţei. Fiecare proces fizic avea o expresie matematică adiacentă, fie că era vorba despre balansul unui pendul, vibraţiile unui atom sau calea unei săgeţi eliberată în vânt. Premisele matematicii erau atât de elementare, atât de evidente, atât de simple, din ele izvorând totuşi reguli care guvernează cele mai complexe fenomene, îmi amintesc exaltarea pe care am simţit-o descoperind modul în care aceeaşi operaţie de bază — una dintre cele mai simple şi mai elegante dintre toate ecuaţiile matematice - guvernează propagarea luminii, vibraţiile unei corzi de vioară, întorsăturile unei spirale, precum şi orbitele planetelor.

Materia a atins punctul în care a ajuns să se cunoască pe sine.
(Omul este) un mod al unei stele de a cunoaşte stelele.


George Wald

Numerele, atât de plictisitoare pentru unii, erau magice pentru mine. Numere iraţionale şi imaginare, serii infinite, integrale ne-definite - nu mă puteam sătura de ele. Iubeam modul în care toate se potriveau împreună, ca piesele dintr-un puzzle cosmic.

Ceea ce m-a intrigat cel mai mult dintre toate a fost modul în care întreaga lume a matematicii s-a dezvăluit prin simpla aplicare a raţiunii. Părea să descrie un adevăr universal predestinat care transcendea materie, timp şi spaţiu. Matematica nu depindea de nimic şi totuşi absolut totul depindea de ea. La întrebarea dacă Dumnezeu există, aş fi indicat răspunsul pe tărâmul matematicii.

Tânărul ateu

Am respins religia convenţională la o vârstă fragedă. Am fost crescut ca membru al Bisericii Anglicane, dar într-o manieră destul de relaxată. Ca multe alte familii din satul nostru, mergeam duminica la slujbă o dată la câteva săptămâni — îndeajuns cât să-ţi ţii păcatele sub control şi vinovăţia la distanţă. Doar în felul acesta pot spune că m-a afectat religia. Era un aspect asumat al vieţii, dar nu unul important.

Astfel am fost până în adolescenţă, când am trecut prin obligatoria ceremonie a confirmării. Dacă procedura ar fi făcut cinste numelui său, ar fi trebuit ca în acel moment să fiu confirmat ca membru al Bisericii. Nimic mai fals! Dacă s-a confirmat ceva în acel moment, a fost scepticismul meu referitor la religie.

Aş putea accepta ideea de a nu păcătui, de a-ţi iubi vecinul, de a-ţi păsa de bolnavi, precum şi alte modele de comportament creştin, dar mintea mea s-a împotmolit la unele articole de credinţă pe care era de aşteptat să le accept. Congregaţia recita fără greş în toate duminicile Crezul de la Niceea, proclamându-şi şi credinţa în „Dumnezeu, Tatăl, Creatorul Cerului şi Pământului ...(al cărui) unic fiu ... născut din Fecioara Maria ... s-a ridicat din morţi ... .şi a urcat în Rai pentru a sta la dreapta Tatălui". Un astfel de crez ar fi fost credibil la momentul creării lui, în urmă cu şaptesprezece secole, dar pentru un om de ştiinţă aspirant, care creşte în a doua jumătate a secolului al XX-lea, acest crez era departe de a fi credibil.

Copernic arătase că nu suntem centrul universului. Astronomii nu găsiseră nicio dovadă a raiului în cer. Darwin a dezvrăjit ideea conform căreia Dumnezeu a creat pământul şi toate creaturile sale în 6 zile. Iar biologii au dovedit că imaculata concepţie este imposibilă. Ce poveste ar trebui să cred? Un text al cărui autoritate stătea în sine însuşi şi ale cărui proclamaţii aveau puţină legătură cu viaţa mea reală? Sau ştiinţa contemporană cu abordarea sa empirică vis-â-vis de adevăr? La 13 ani, alegerea era evidentă. M-am lăsat de religia convenţională şi pentru restul adolescenţei mele, grijile mele spirituale au fost reduse la o dezbatere continuă în care încercam să stabilesc dacă sunt ateu sau agnostic.

Înclinaţii psihologice

Cu toate acestea n-am fost un materialist rigid; nu credeam că orice poate fi explicat prin ştiinţele fizicii. Până să ajung la jumătatea adolescenţei mele dezvoltasem un interes în puterea ascunsă a minţii umane. Poveşti despre yoghini îngropaţi de vii timp de zile întregi sau stând pe un pat de cuie m-au intrigat. M-am interesat razant de experienţele în afara trupului şi am experimentat cu stările alterate ale conştiinţei produse de hiperventilaţie sau de concentrarea pe lumini care pulsează. Mi-am dezvoltat propriile tehnici de meditaţie, deşi la vremea aceea nu le numeam astfel. Eram fascinat de posibila existenţă a inteligenţei extraterestre; date fiind trilioanele de stele din cosmos, m-am gândit că nu e credibil ca planeta noastră să fie singura în univers care să fi dezvoltat viaţă conştientă.

Făceam primii paşi şi în filosofic. Petreceam ore nenumărate cu prietenii mei dezbătând dacă mintea are o existenţă independentă faţă de creier. Dacă da, atunci cum interacţionează mintea şi creierul? Sau este mintea într-un fel generată de creier? Atunci când oboseam de această discuţie, recurgeam întotdeauna la chestiunea conexă a liberului arbitru versus determinare. Dacă totul - inclusiv starea propriilor noastre creiere - e predeterminat de legile fizicii, experienţa noastră de liber arbitru este una genuină sau doar o iluzie?

Cu toate acestea, atras cum eram de întrebări legate de mintea umană, interesul meu primar rămânea totuşi la ştiinţele fizice şi mai ales la matematică. Astfel, atunci când a sosit timpul să aleg subiectul pe care urma să-1 studiez la universitate, alegerea a fost evidentă. Apoi, când a trebuit să decid la ce universitate să aplic, decizia a fost iarăşi evidentă. Cambridge era şi probabil că încă mai este cea mai bună universitate britanică unde se studiază matematica.

Premoniţii despre Paradis

Prima mea vizită la Cambridge a fost în ziua interviului meu - prima parte a procedurii de admitere.

Din depărtare, oraşul se năştea ca o oază culturală din câmpii plate, umede, verzi. Pe măsură ce mă apropiam de centrul oraşului, străzile pe care erau case bine terasate şi case în stil edwardian începeau să facă loc unor clădiri universitare mai vaste. Arhitecturi din toate timpurile -biserici normande, capele gotice cu turnuri, coridoare elizabetane împodobite, laboratoare de ştiinţă victoriene şi edificii contemporane de sticlă şi oţel - se amestecau în razele soarelui, între pereţii colegiului, peluze atent cosmetizate acopereau terenurile şi curţile interioare. Uşi grele de stejar acopereau scări din piatră uzată care duceau la camerele a cine ştie cărui profesor de faimă mondială.

În inima universităţii se întindea piaţa. Contrar multor oraşe englezeşti, ale căror pieţe tradiţionale au dispărut pentru a face loc pavajelor de bun gust care amintesc de moştenirea oraşului, piaţa din Cambridge era aglomerată cu tarabe pline de fructe, legume, flori, haine, cărţi, discuri, fierărie, jucării, mobilă şi bric-â-brac-uri. Aici era un oraş a cărui inimă a rămas în viaţă, al cărui suflet nu a fost călcat în picioare de graba secolului al XX-lea spre eficienţă şi funcţionalitate.

In timp ce îmi deschideam drumul printre străzile uşor unduitoare spre colegiul unde urma să am interviul, am avut sentimentul pe care îl ai uneori atunci când întâlneşti pe cineva şi ştii cu siguranţă că o să vă mai vedeţi mult pe viitor. M-am simţit sigur că voi veni să trăiesc în acest lăcaş exotic de învăţătură.

Aproximativ şase săptămâni mai târziu, într-o dimineaţă pe când plecam din casă, în drum spre şcoală, am trecut pe lângă poştaşul care-şi făcea traseul. Din senin, m-am gândit că ar avea o scrisoare pentru mine şi nu o scrisoare oarecare; o scrisoare care-mi oferea un loc la Cambridge.

Nu aveam motive să aştept o asemenea scrisoare. Deşi interviul meu decursese destul de bine, nu luasem încă examenul de admitere. Aşa că am încetat să mă gândesc şi mi-am continuat drumul.

Sosind la şcoală jumătate de oră mai târziu, am fost anunţat că mama mea tocmai sunase cu vestea că poştaşul chiar avusese o scrisoare de la Cambridge şi că într-adevăr mi se oferea un loc la Cambridge.

Avansarea

Nouă luni mai târziu, „avansam", după cum se spune la Cambridge, înspre începerea studiilor, în ziua următoare sosirii mele am avut prima întâlnire cu tutorele meu, un profesor faimos de literatură engleză. La Cambridge un tutore are foarte puţin de-a face cu instrucţia academică a unui student; aceasta din urmă cade în grija supraveghetorului. Tutorii sunt in locus parentis, un termen latin care se traduce prin „în locul părinţilor". Rolul lor este de a avea grijă de binele personal al studentului.

„Nu fi un student prea serios", m-a sfătuit tutorele meu. „Du-te la cursuri, da; fă-ţi temele. Dar mai ales valorizează oamenii care sunt aici. Colegii tăi sunt crema cremei, iar absolvenţii şi donii (N.trad. Un don este un tutore al unui colegiu sau al unei universităţi, în special în universităţi tradiţionale, cum ar fi Cambridge sau Oxford.) cu care vei trăi sunt câteva dintre cele mai bune minţi din ţară.

„Conversaţiile pe care le ai la cină sau în timpul plimbărilor de-a lungul râului după-amiază sunt la fel de importante ca şi cursurile la care asişti dimineaţa. Nu eşti aici doar ca să obţii o diplomă; eşti aici şi ca să te maturizezi ca persoană, ca să te găseşti pe tine însuţi."

Nu ar fi putut exista un moment mai favorabil ca să te găseşti pe sine însuţi. Acesta era Cambridge în anii '60. Tradiţii vechi de secole se prăbuşeau rapid. Universitatea tocmai abolise regula conform căreia studenţii ar trebui sa­şi poarte uniformele academice atunci când ieşeau noaptea în oraş. Nu mai era credibil ca un student să fie exmatriculat pentru că a fost prins cu o femeie în camera sa. Studenţii organizaseră primele proteste, provocând universitatea să le dea o voce democratică în propria lor educaţie. O pancardă cerând „Pace în Vietnam" a fost agăţată între barele capelei de la King's College — un exemplu de căţărare curajoasă, dacă nu un sacrilegiu. Exista o senzaţie de speranţă, de potenţial pentru schimbare, pentru ceva nou.

Pacea era în aer, la fel şi iubirea. Hipioţi în haine afgane se învârteau bucuroşi printre studenţi în smoching. Apăreau biciclete albe, aparţinând nimănui, dar fiind la dispoziţia tuturor. Karl Marx, Alan Watts şi Marshall McLuhan se aflau printre lecturile extracurriculare. Sergentul Pepper striga peste curţi, invitându-i pe toţi şi pe oricine să se relaxeze şi să guste spectacolul.

Cotitura

Eram exact acolo unde îmi doream să fiu, studiind cu cele mai bune minţi în cel mai bun dintre locuri, în jurul celui de-al treilea an, Stephen Hawking mi-a devenit supervizor. Deşi căzuse deja pradă bolii neurologice cunoscută sub numele de boala lui Lou Gehrig, aceasta nu-1 luase complet în stăpânire, încă mai putea să meargă cu ajutorul unui baston şi vorbea îndeajuns de bine încât să fie înţeles.

Stând cu el în biroul său, jumătate din atenţia mea era îndreptată spre ceea ce explica - poate soluţia la vreun anumit set dificil de ecuaţii diferenţiale - dar privirea mea era reţinută de sutele de foi de hârtie împrăştiate pe birou. Hârtiile erau acoperite de ecuaţii pe care nici nu mi le-aş fi putut imagina, scrise în grabă cu litere lăbărţate. Abia mai târziu mi-am dat seama că făceau probabil parte din stadiile incipiente ale studiului său despre găurile negre.

De câteva ori, o mişcare spasmodică a braţului său arunca un teanc de hârtii pe podea. Vroiam să cobor de pe scaun şi să i le strâng, dar el insista mereu să i le las acolo. Să realizezi o muncă atât de decisivă în astrologie era foarte mult. Să o realizezi având asemenea handicapuri era extraordinar. M-am simţit foarte privilegiat şi tulburat. Cu toate acestea, adânc înăuntrul meu, altceva se pregătea. La matematică ajunsesem în punctul în care puteam să rezolv ecuaţia Schrodinger pentru atomul de hidrogen. Ecuaţia    Iui    Schrodinger   este    una    dintre    ecuaţiile fundamentale în fizica cuantică. Rezolvarea ei pentru o singură particulă cum este un electron este destul de directă; rezolvarea ei pentru două particule - electronul şi protonul care constituie un atom de hidrogen - este mai dificilă. Dar odată ce ai soluţia, poţi începe să faci predicţii despre comportamentul atomului. Pentru mine, asta era fascinant.

Din matematică pură s-au născut funcţii care au descris fizica hidrogenului şi într-o anumită măsură, chimia sa.

Dar acum o altă întrebare, mai interesantă, începuse să mă intrige. Cum a evoluat hidrogenul, cel mai simplu dintre elemente, transformându-se în fiinţe cum suntem noi, capabile să reflecteze asupra imensităţii cosmosului, înţelegându-i modul de funcţionare şi chiar studiind matematica hidrogenului? Cum s-a putut transforma un gaz transparent şi inodor într-un sistem care putea fi conştient de sine însuşi? Pe scurt, cum a devenit universul conştient?

Cel mai  incomprehensibil lucru   despre univers este faptul că este comprehensibil.

Albert Einstein

Oricât de mult am studiat ştiinţele fizice, ele nu puteau răspunde la aceste întrebări adânci, fundamentale. Am simţit din ce în ce mai mult impulsul de a explora mintea şi conştiinţa şi m-am concentrat mai puţin asupra temelor mele la matematică.

Tutorele meu, simţindu-mă distras, s-a apropiat de mine într-o zi pentru a mă întreba ce mai fac. 1-am împărtăşit cât de bine am putut erorile din calea pe care am ales-o. Răspunsul lui m-a surprins: „Fie îţi termini studiile în matematică (eram în ultimul an), fie ia-ţi liber restul anului şi foloseşte-1 pentru a-ţi da seama ce vrei cu adevărat să studiezi". Apoi, ştiind cât de greu îmi va fi să fac o asemenea alegere, a adăugat - „Vreau să-mi spui decizia ta până sâmbătă la prânz".

Sâmbătă, cu cinci minute înainte de prânz, eram încă împărţit între cele două opţiuni, luptându-mă cu sentimente de ratare şi o senzaţie de timp pierdut, ştiind în acelaşi timp că nu aş fi împlinit dacă aş continua cu matematica, într-un final am capitulat în faţa intuiţiei şi am decis să-mi iau liber tot restul anului. Până spre sfârşitul după-amiezii deja îmi făcusem bagajul, mi-am luat rămas-bun pentru moment de la prietenii mei şi am plecat la un drum unde mă aştepta doar incertitudinea.

Cele mai bune lucruri din ambele lumi

Pe parcursul următoarelor şase luni am realizat spectacole de lumini, am lucrat pe timpul nopţii într-o fabrică de gem şi din când în când am reflectat la viitoarea mea carieră.

La început m-am gândit că aş putea studia filosofia.

Termenul de filosofic s-a născut în urmă cu 2500 de ani, fiind folosit de Pitagora, care este celebru pentru explorările lui în domeniul matematicii. Pitagora a dus o viaţă remarcabilă, chiar şi după standardele de azi. Ca adolescent, a ajuns din Grecia până în Egipt, unde a petrecut zece ani formându-se ca iniţiat al templului. Cariera lui a fost întreruptă de perşii care au prădat Egiptul şi 1-au adus pe Pitagora înapoi la Babylon, ca sclav. Zece ani mai târziu, cunoştinţele şi înţelepciunea lui i-au câştigat libertatea; dar apoi, în loc să se întoarcă în Grecia natală, a rămas în Babylon pentru încă zece ani, studiind matematica în Şcolile iniţiatice. Când s-a întors în sfârşit acasă, a întemeiat o comunitate în sudul Italiei, unde a împărtăşit cu studenţii săi mare parte din ce a învăţat de-a lungul anilor.

Pitagora a fost un mister pentru contemporanii săi; viaţa sa nu se potrivea niciunui stil convenţional, întrebat de un vizitator al comunităţii sale cu ce se ocupă, se spune că ar fi răspuns: „Sunt un simplu iubitor (philo) de înţelepciune (sophia)".

Filosofia la Cambridge se schimbase considerabil faţă de iubirea pentru înţelepciune, în cea mai mare parte consta din studiul vechilor filosofi, în ceea ce-i priveşte pe filosofii în viaţă, pozitivismul logic era în vogă şi mă săturasem de logică pe vremea aceea. Nimic din acestea n-avea legătură cu întrebările privind natura conştiinţei.

Scopul nu este să degradezi mintea în materie, d să îmbunătăţeşti proprietăţile materiei pentru a fi responsabilă pentru minte si pentru a răspunde cum a fost posibil ca din praful si apa pământului forţele naturii să conjure un sistem mental capabil să se întrebe de ce există.

Nigel Calder

Singura disciplină academică care avea în atenţia sa subiectul conştiinţei era psihologia experimentală, în timp ce psihologia clinică implica tratamentul celor bolnavi mintal, psihologia experimentală era preocupată de funcţionarea normală a creierului uman. Includea de asemenea învăţarea, memoria, procesele implicate în percepţie şi felul în care creierul îşi construieşte imaginea despre lume. Am decis că era un pas în direcţia bună şi m-am întors la universitate pentru a studia psihologia experimentală.

Structura diplomelor la Cambridge era un pic diferită de cea a celorlalte universităţi. Diplomele erau acordate în cadrul unei anumite şcoli şi nu puteai combina decât subiecte din cadrul şcolii respective. Matematica, spre exemplu, se afla în Şcoala de Matematică şi nu putea fi combinată cu filosofia, care se afla în cadrul Şcolii de Ştiinţe morale. Psihologia experimentală se afla în cadrul Şcolii de Ştiinţe naturale. La fel şi fizica teoretică. Din moment ce se aflau în aceeaşi şcoală, le puteam combina într-o singură diplomă. Mai mult decât atât, programa de fizică teoretică era la bază aceeaşi ca cea de matematică aplicată -în multe cazuri cursurile erau identice şi deseori predate de aceeaşi profesori; doar clădirile şi titlurile cursurilor erau diferite.

Aşadar am fost capabil să continui a-mi urma interesul pentru matematică şi fizică, îmbarcându-mă în acelaşi timp în explorarea lumii interioare a conştiinţei.

(Pag. 10-25)

[…]

CONŞTIINŢA CA DUMNEZEU

Sufletul este în sine o imagine minunată şi perfectă a lui Dumnezeu.

Sf. IOAN AL CRUCII

Pentru mulţi, afirmaţia „Eu sunt Dumnezeu" sună a blasfemie. Dumnezeu, conform religiei convenţionale, este deitatea supremă, creatorul omniscient, etern şi atotputernic. Cum poate o fiinţă umană umilă să pretindă că el sau ea este Dumnezeu?

Atunci când preotul şi misticul creştin din secolul al XlV-lea, Meister Eckhart a predicat că „Dumnezeu şi cu mine suntem una", a fost adus în faţa Papei loan al XXII-lea şi forţat să se căiască de asemenea învăţături. Alţii au suferit o soartă şi mai rea. Misticul islamic Al-Hallaj din secolul al X-lea a fost crucificat pentru a fi folosit un limbaj care pretindea o identitate cu Dumnezeu.

Şi totuşi atunci când spun misticii „Eu sunt Dumnezeu", sau alte cuvinte de acest gen, ei nu vorbesc despre o persoană individuală. Explorările lor interioare au revelat adevărata natură a sinelui şi în aceasta ei se identifică cu Dumnezeu. Ei pretind că esenţa sinelui, sensul a „eu sunt" lipsit de atribute personale, este Dumnezeu.

Cărturarul şi misticul contemporan Thomas Merton a formulat foarte clar acest lucru:

Dacă penetrez adâncurile existenţei mele şi propria mea realitate prezentă, indefinibilul sunt care sunt eu în cele mai adânci rădăcini, apoi prin acest centru adânc trec la infinitul sunt care este chiar Numele Atotputernicului.

„Eu sunt" este de asemenea unul dintre numele iudaice ale lui Dumnezeu, Yahve. Derivat din iudaicul YHWH, numele de nepronunţat al lui Dumnezeu, este deseori tradus ca „SUNT CEEA CE SUNT".

Sunt adâncul infinit
În care toate lumile  par să se ivească.
Dincolo de orice formă, pentru totdeauna
nemişcat.
Astfel sunt eu.

Ashtavakra Gita

Pretenţii  similare apar în tradiţiile orientale. Marele învăţat indian Sri Ramana Maharshi a spus:

„Eu sunt" este numele lui Dumnezeu ... Dumnezeu nu este altul decât sinele.

În secolul al XII-lea, Ibn-al-Arabi, unul dintre cei mai respectaţi mistici sufiţi, a scris:

Dacă îţi vei cunoaşte adevăratul tău sine, îl vei cunoaşte pe Dumnezeu.

Shankara, sfântul indian din secolul al VUI-lea, ale cărui introspecţii au revitalizat învăţătura hindu, povestea despre propria iluminare:

Sunt Brahman ... trăiesc în toate fiinţele ca şi suflet, ca pură conştiinţă, baza tuturor fenomenelor....
 In zilele ignoranţei mele, obişnuiam să gândesc aceste lucruri ca fiind separate de mine.
 Acum ştiu că sunt Tot.

Aceasta aruncă o nouă lumină asupra directivei biblice „Fii nemişcat şi află că eu sunt Dumnezeu." Ea nu înseamnă „încetaţi să vă mai agitaţi şi recunoaşteţi că persoana care vă vorbeşte este atotputernicul Dumnezeu al tuturor creaţiilor". Are mai mult sens ca încurajare să-ţi opreşti mintea şi să ştii, nu ca o înţelegere intelectuală, ci ca o realizare directă, că „Eu sunt" care este şinele esenţial, conştiinţa pură care se află în spatele oricărei experienţe, este Fiinţa supremă, sursa a tot.

Acest concept al lui Dumnezeu ca fiind nu o fiinţă separată, dincolo de noi pe vreun alt tărâm, monitorizând acţiunile umane şi iubindu-ne sau judecându-ne în funcţie de faptele noastre. Dumnezeu apare în fiecare dintre noi în cel mai intim şi mai lipsit de tăgăduială aspect al nostru, conştiinţa strălucind în fiecare minte.

Eu sunt adevărul

Atunci când am descoperit că mulţi înţelepţi şi mistici şi-au descris experienţa de conştiinţă pură ca o cunoaştere personală a divinului, câteva descrieri tradiţionale ale lui Dumnezeu mi-au devenit mai clare.

Facultatea conştiinţei este, aşa cum am văzut, singurul adevăr absolut, indiscutabil. Orice s-ar întâmpla în minte, orice aş gândi, crede, simţi sau atinge, singurul lucru de care nu mă pot îndoi este conştiinţa. La fel şi despre Dumnezeu se spune deseori că este singurul adevăr absolut.

Dumnezeu este universal. La fel este şi facultatea conştiinţei. Este o primă calitate a cosmosului, un aspect intim al oricărei existenţe.

Ca şi Dumnezeu, conştiinţa este omniprezentă. Aşa cum spune proverbul familiar, „Oriunde, mergi, nu scapi de tine". Oricare ar fi experienţa ta, orice forme ar răsări în minte, simţul de „a fi" este mereu prezent. A fost dintotdeauna prezent; va fi întotdeauna prezent. Nu se schimbă niciodată. Este etern şi durează de-a pururi.

Atunci când spun „Eu sunt", nu mă refer la o entitate separată cu un corp ca şi nucleu. 'Mă. refer la totalitatea fiinţei, oceanul conştiinţei, întregul univers a ceea ce este si ştie.

Sri Nisargadatta Maharaj

Despre Dumnezeu se spune des că este creatorul şi sursa tuturor creaţiilor. La fel este şi conştiinţa, întreaga noastră lume personală -- tot ceea ce vedem, auzim, gustăm, mirosim şi atingem; orice gând, sentiment, fantezie, intimitate, speranţă şi teamă - este o formă pe care a luat-o conştiinţa. Conştiinţa este sursa şi creatoarea a tot ce ştim. Conştiinţa naturii noastre esenţiale de asemenea are calităţi asociate în general cu divinul. Atunci când mintea este tăcută şi nu mai este tulburată de griji privind trecutul sau viitorul, ne conectăm cu şinele pur de dincolo de nume şi formă, în această experienţă a Fiinţei pure găsim o pace stabilă, nezdruncinată care nu depinde de ce trebuie să facem în viaţă. Găsim împlinirea pe care am căutat-o dintotdeauna — pacea lui Dumnezeu care trece de sau se află dincolo de orice înţelegere.

Această minte pură, sursa a tot,
Străluceşte pentru totdeauna şi deasupra tuturor cu strălucirea propriei perfecţiuni.
Dar oamenii lurnii nu se trezesc la ea,
Privind doar ceea ce vede, aude, simte şi cunoaşte ca minte.
Orbiţi de propria lor vedere, de propriul lor auz, simţ şi cunoaştere,
Ei nu percep strălucirea spectrală a sursei oricărei substanţe.

Huang Po

Tiparul mental materialist

Nu numai descrierile tradiţionale ale lui Dumnezeu au sens atunci când îl identificăm pe Dumnezeu cu conştiinţa, ci şi multe practici spirituale.

În capitolele anterioare am luat în consideraţie construcţia noastră a realităţii în termenii percepţiei noastre senzoriale - sunetele, culorile şi senzaţiile pe care le experimentăm. Modul în care producem această imagine a lumii este mai mult sau mai puţin dificil — el este legat de creier[i]. Cum interpretăm totuşi această imagine, variază considerabil. Eu şi cu tine putem aprecia acţiunile unei persoane în sensuri diferite. Putem găsi alte înţelesuri într-o ştire sau vedea situaţia curentă în lumini diferite. Aceste interpretări care variază se nasc din credinţele, presupoziţiile si aşteptările prin care gândim situaţia — ceea ce psihologii numesc tipare mentale.

În aproximativ acelaşi mod în care diversele noastre paradigme ştiinţifice sunt fondate pe o credinţă şi mai fundamentală, sau metaparadigmă, supoziţiile diverse care determină semnificaţia pe care o dăm experienţei noastre sunt bazate pe un tipar mental mai fundamental. Credem că pacea interioară şi împlinirea vin din ceea ce trebuie să facem în lumea exterioară.

În mod tragic, acest mod de a gândi practic ne împiedică de la găsirea adevăratei păci a minţii. Putem deveni atât de preocupaţi de întrebarea dacă o să fim sau nu împăcaţi în viitor, sau atât de ocupaţi în a fi furioşi sau duşmănoşi în legătură cu ce ne-a stat în calea păcii în trecut, încât niciodată nu avem şansa de a fi împăcaţi în prezent.

Nu-ţi fă griji, fii fericit.

Meher Baba

Efectul general al acestui tipar al minţii materialiste este de a pune starea noastră mentală interioară la mila lumii externe, în acest sens este similar cu metaparadigmă materialistă a ştiinţei contemporane, în ambele cazuri, conştiinţa se presupune că depinde de lumea materială. Viziunea ştiinţifică actuală asupra lumii crede că conştiinţa se naşte din lumea spaţiului, a timpului şi a materiei. Acest tipar mental materialist ne spune că starea noastră mentală depinde de evenimente din lumea spaţiului, a timpului, a materiei. Mai mult, ca şi la metaparadigmă ştiinţifică, tiparul mental care ne conduce vieţile este rareori pus în discuţie.

Spiritualitatea 101

Nu trebuie să percepem lumea prin acest tipar mental. Dacă percepem viaţa din perspectiva că tot ce ştim este un construct al conştiinţei, totul se schimbă.

Cu această trecere, pacea noastră nu mai este determinată de ceea ce trebuie să facem în lumea materială. Ne-am creat percepţia asupra lumii. I-am dat tot înţelesul şi valoarea pe care o are pentru noi. Şi suntem liberi să o vedem altfel.

Nu trebuie să reuşeşti ca să fii împăcat. Tot ceea ce trebuie să facem este să încetăm din acţiune - să încetăm să ne dorim ca lucrurile să fie diferite, să încetăm să ne îngrijorăm, să încetăm să ne supărăm atunci când lucrurile merg prost sau când oamenii nu se poartă aşa cum credem că ar trebui. Atunci când vom înceta să facem toate aceste lucruri care ascund pacea care este în adâncul tău, vom descoperi că tot ceea ce căutam dintotdeauna este acolo, aşteptându-ne în linişte.

Oamenii sunt deranjaţi nu de lucruri, ci de cum privesc acele lucruri.

Epictetus

Pentru mine aceasta este Spiritualitatea 101. Este un principiu universal, independent de timp, cultură sau credinţă religioasă. Este principiul central de la care se trag multe practici spirituale.

Iertarea

Gândiţi-vă spre exemplu la practica iertării, înţelegerea convenţională a iertării este aceea a unei absoluţii sau scuze: „Ştiu că ai greşit, dar o să ignor asta acum". Dar semnificaţia originală a iertării este foarte diferită. Cuvântul antic grecesc pentru iertare este aphesis, însemnând „să laşi să treacă". Atunci când îi iertăm pe ceilalţi lăsăm să treacă judecăţile pe care le-am proiectat asupra lor. îi eliberăm de toate interpretările şi evaluările, de toate gândurile noastre de bine sau de rău, prieten sau duşman.

Îi vedem în schimb ca pe nişte fiinţe umane prinse în propriile lor iluzii despre ei înşişi şi despre lumea din jurul lor. Ca şi noi, ei simt nevoia de siguranţă, control, recunoaştere, aprobare sau stimul. Şi ei probabil că se simt ameninţaţi de oameni şi lucruri care îi împiedică să se împlinească. Şi, ca şi noi, fac şi ei greşeli câteodată. Cu toate astea, dincolo de erori, există o altă fiinţă conştientă care pur şi simplu caută pacea.

Chiar şi cei despre care credem că sunt răi au acelaşi scop. Doar că dintr-un motiv sau altul - cine ştie ce suferinţă a îndurat în copilărie, sau ce credinţe a adoptat — îşi caută împlinirea în modalităţi lipsite de grijă pentru ceilalţi şi poate chiar crude. Adânc înăuntru totuşi sunt sclipiri ale luminii divine luptându-se pentru a găsi salvare în această lume.

Iertarea nu este ceva ce facem pentru celălalt cât ceva ce facem pentru noi. Atunci când ne eliberăm de prejudecăţile noastre referitoare la ceilalţi, ne eliberăm de sursa multor nefericiri şi furii ale noastre.

Nu este nimic mai dureros decât să mergi cu amărăciune în inimă.

Hugh Prather

Sentimentele noastre negative ar putea părea justificate la momentul respectiv, dar ele nu ne servesc - de fapt, ele ne cauzează deseori mai multă pagubă decât o fac celeilalte persoane. Cu cât suntem mai liberi în judecăţile noastre, cu atât putem fi mai împăcaţi cu noi înşine.

Această schimbare în percepţie este esenţa unei schimbări de conştiinţă. Atunci când am auzit prima dată de stările mai înalte ale conştiinţei, mi-am imaginat că ele vor aduce conştientizare a unor dimensiuni mai subtile, noi energii posibile, sau alt aspect al realităţii care se aflase dincolo de percepţia mea cotidiană. De-a lungul anilor, mi-am dat seama treptat că iluminarea este să vezi aceeaşi lume, dar într-o altă lumină. Nu este vorba atât despre a vedem alte lucruri cât despre a vedea lucrurile diferit.

Rugăciune

În fiecare moment putem alege cum vedem o situaţie. O văd prin ochii prinşi în tiparul mental materialist care se îngrijorează dacă o să obţin sau nu ceea ce cred că mă va face fericit. Alternativ, pot alege s-o văd prin ochi liberi de dictatele acestui sistem de gândire.

Dar nu este întotdeauna uşor să faci această alegere. Odată ce sunt prins de o percepţie plină de teamă, sunt rareori conştient că ar putea exista un alt mod de a vedea lucrurile. Cred că realitatea mea este unica realitate.

Câteodată totuşi recunosc că ar putea exista un alt mod de a vedea lucrurile, dar nu ştiu care e acela. Nu pot face trecerea de unul singur; am nevoie de ajutor. Dar unde merg pentru ajutor? Alţi oameni se presupune că sunt prinşi în acelaşi sistem ca şi mine. Locul unde mergem pentru ajutor este adânc înăuntru, la nivelul acela de conştiinţă care se află dincolo de tiparul mental materialist — la Dumnezeul din interior. Trebuie sa-i cer ajutor lui Dumnezeu. Trebuie să mă rog.

Atunci când mă rog astfel, nu cer intervenţia divină a unui Dumnezeu extern. Mă rog prezenţei divine dinăuntru, sinelui meu adevărat. Mai mult, nu mă rog pentru ca lumea să fie mai diferită decât este. Mă rog pentru o percepţie diferită asupra lumii. Cer intervenţie divină acolo unde contează cu adevărat - în tiparul meu mental care îmi guvernează gândirea.

Nîci o problemă nu poate fi rezolvată de aceeaşi conştiinţă care a creat-o.

Albert Einstein

Rezultatele nu încetează niciodată să mă impresioneze. Invariabil, descopăr cum fricile şi judecăţile mele cad. în locul lor există o senzaţie de uşurare. Oricine sau orice mă deranja, acum văd prin ochi mai iubitori şi mai compătimitori.

Dumnezeu este iubire

Iubirea este o altă calitate atribuită frecvent lui Dumnezeu. Această iubire nu trebuie confundată cu ceea ce se înţelege

în genere prin iubire în lumea noastră, care, mai des decât am crede, îşi are originile în acelaşi tipar mental materialist care conduce multe alte arii ale vieţii noastre.

Credem că am fi fericiţi cu o singură condiţie - ca ceilalţi oameni să gândească sau să se poarte aşa cum dorim. Atunci când n-o fac, constatăm că suntem supăraţi, furioşi, frustraţi sau vreo altă emoţie mai puţin iubitoare. Şi invers, atunci când întâlnim pe cineva despre care credem că ne va satisface nevoile mai adânci - adică cineva care se potriveşte cu imaginea persoanei perfecte - inimile noastre sunt pline de sentimente calde pentru ei. Spunem că îi iubim.

O asemenea iubire este condiţionată. Iubim o persoană pentru aparenţa lor, după modul de a fi, intelect, corp, talent, miros, îmbrăcăminte, obiceiuri, credinţe şi valori. Iubim pe cineva despre care simţim că e special - cineva care se potriveşte cu aşteptările noastre, cineva care ne va satisface nevoile adânci, cineva care ne va face viaţa completă.

O asemenea iubire este de asemenea fragilă. Dacă cealaltă persoană se îngraşă, dezvoltă vreun obicei enervant sau nu îi pasă de noi aşa cum credem că ar trebui, judecăţile noastre pot să sară de la pozitiv la negativ şi iubirea dispare la fel de repede cum a venit.

Atunci când şi iubirea şi ura sunt absente,
Totul devine clar şi nedeghizat.

Seng-ts'an, al Treilea Patriarh Zen

Iubirea despre care vorbesc misticii este o formă total diferită de iubire. Este o iubire necondiţionată, o iubire care nu depinde de atributele sau acţiunile altuia. Nu se bazează pe dorinţele noastre, pe nevoile, speranţele, temerile noastre sau pe alt aspect al tiparului mental materialist. Iubirea necondiţionată este iubirea care izvorăşte atunci când mintea a devenit tăcută şi în sfârşit suntem eliberaţi de teamă, evaluare sau judecată.

Ca şi pacea pe care o căutăm, această iubire necondiţio­nată este întotdeauna acolo în centrul nostru. Nu este ceva care trebuie creat; face parte din esenţa noastră interioară. Conştiinţa pură - conştiinţa necondiţionată de nevoile şi grijile sinelui individual — este iubire pură. Eu, în esenţa mea adevărată, sunt iubire.

Regula de aur

Pe cât de mult vrem să simţim dragostea necondiţionată în noi înşine, pe atât de mult vrem ca ceilalţi să simtă acea iubire faţă de noi. Niciunul dintre noi nu vrea să fie criticat, respins, ignorat sau manipulat. Vrem să ne simţim apreciaţi, onoraţi şi îngrijiţi. Aceasta este adevărat nu numai pentru relaţiile noastre intime cu partenerii şi familia, ci şi pentru relaţiile noastre cu persoanele cu care lucrăm, oameni pe care îi întâlnim în societate şi chiar străini pe care i-am putea întâlni pe stradă sau în avion. Vrem să ne simţim respectaţi în toate relaţiile.

Dacă iubirea este ceea ce ne dorim cu toţii, atunci iubire este ceea ce ar trebui să ne dăruim reciproc. Dar asta nu e întotdeauna uşor. Prea des suntem atât de ocupaţi încercând să obţinem iubire pentru noi înşine, sau să păstrăm iubirea pe care o avem, încât uităm că ceilalţi vor exact acelaşi lucru. Foarte repede ne găsim prinşi într-un cerc vicios care ne neagă chiar iubirea pe care o căutăm.

Dacă suntem răniţi de ceva ce a spus sau a făcut cineva -fie că au intenţionat să ne rănească, fie că este totul creaţia noastră-răspunsul nostru normal este să ne apărăm atacând. Deşi nu e cel mai înţelept sau cel mai nobil răspuns, dacă credem că fericirea noastră depinde de modul în care se comportă ceilalţi, aşa avem tendinţa să reacţionăm. Dacă cealaltă persoană este prinsă în acelaşi tipar mental, se presupune că va răspunde într-un mod similar şi va face sau va spune ceva care ne va răni.

Astfel este creat cercul vicios. La suprafaţă poate părea că o relaţie merge bine; ambii oameni par să fie prietenoşi, nu există ostilitate deschisă. Dar în profunzime se joacă un joc subtil. Fiecare persoană, încercând să o determine pe cealaltă să fie mai iubitoare, o răneşte mai mult decât să o facă să se simtă iubită. Este un joc tragic în care toată lumea pierde şi care, dacă este susţinut, poate distruge tot ce-i mai bun într-o relaţie.

La fel de uşor cum se formează cercul, el poate fi desfăcut. Cheia este simplă: Dăruiţi iubire mai mult decât să o ascundeţi. Ce înseamnă acest lucru în practică este că indiferent de ceea ce spunem şi oricum am spune-o, să vrem ca cealaltă persoană să se simtă iubită şi îngrijită mai degrabă decât atacată şi rănită.

Dacă te poţi comporta în aşa fel încât să nu aduci prejudicii altora sau să nu atentezi la libertatea lor, atunci te porţi în conformitate cu dharma.

Sai Baba

Buddha a numit asta „discursul corect": dacă nu poţi spune ceva în asemenea fel încât celălalt să se simtă bine ascultându-te, atunci e mai bine să reţii o tăcere nobilă. Aceasta nu trebuie să fie interpretată ca o evitare -„Nu ştiu cum să spun ceea ce vreau să spun fără să te supăr, aşa că pur şi simplu o să tac." Exprimarea gândurilor şi sentimentelor noastre este valoroasă, dar trebuie făcută în modalităţi care să nu declanşeze cercul vicios. Ar trebui să adoptăm tăcerea nobilă atâta timp cât avem nevoie de ea -până ne lămurim cum să spunem ceea ce vrem să spunem într-un mod blând şi iubitor.

învăţăturile spirituale se referă deseori la principiul regulii de aur. „Priveşte câştigul vecinului ca şi cum ar fi câştigul tău personal, şi pierderea vecinului tău ca pierderea ta", spune taoismul. Coranul proclamă - „Niciunul dintre voi nu este un credincios până când nu doreşte fratelui său ceea ce îşi doreşte pentru sine". Şi Hristos a spus — „Toate lucrurile pe care vrei să ţi le facă ceilalţi, fă-le şi tu celorlalţi."

Cheia este blândeţea, intenţia de a nu cauza rău altora. Izvorăşte din recunoaşterea faptului că lumina conştiinţei care străluceşte în fiecare dintre noi este divină, îl onorăm pe Dumnezeu onorându-ne reciproc între noi, deoarece fiecare dintre noi este sfânt.

Religia mea este blândeţea.

Dalai Lama

Diferit de Dumnezeul pe care l-am respins în tinereţe, Dumnezeu ca lumină a conştiinţei nici nu intră în conflict cu preocupările mele ştiinţifice, nici nu este împotriva intuiţiei şi raţiunii mele. Într-adevăr, îmi arată calea spre convergenţa ultimă dintre ştiinţă şi religie.


(pag. 97 – 112)

[…]

MAREA TREZIRE

Mulţumesc lui Dumnezeu că timpul nostru este acum, când ce e greşit
Apare să ne înfrunte pretutindeni,
Nevrând să plece până când nu mergem
La cea mai lungă plimbare
pe care a făcut-o vreodată sufletul unui om.

Treburile sunt acum de mărimea sufletului.

Antrepriza este explorarea întru Dumnezeu.

christopher fry

Cu cât am studiat mai mult natura conştiinţei, cu atât am ajuns să apreciez rolul critic pe care trezirea interioară o joacă în lumea modernă - o lume în care, în ciuda dezvoltării sale tehnologice, pare să aibă din ce în ce mai multe necazuri.

Majoritatea problemelor de astăzi - de la grijile personale până la probleme sociale, economice şi de mediu - izbucnesc din acţiunile şi deciziile umane. Ele se ivesc din cauza gândirii umane, a sentimentelor umane şi a valorilor umane, care la rândul lor sunt influenţate de credinţa noastră cum că fericirea vine din ceea ce avem şi facem, şi din nevoia noastră de a încuraja un simţ al sinelui care este permanent vulnerabil. Problemele psihologice ca acestea se află la rădăcina problemelor noastre. Crizele în creştere pe care le observăm în jur sunt simptome ale unei crize interne şi mai adânci - o criză a conştiinţei.

Această criză era aşteptată de mult. îşi are originea în urmă cu mii de ani, când evoluţia umană a făcut saltul spre autoconştientizare şi conştiinţa a devenit conştientă de sine.

Prima apariţie a autoconştientizării probabil că a implicat un simţ al identităţii cu propriul trib şi propriile rude, dar nu un sine personal puternic. Treptat, această conştientizare interioară a evoluat, devenind mai concentrată, până când azi a atins punctul în care avem un simţ clar de a fi un sine unic, diferit de ceilalţi şi de mediul natural.

Dacă bărbaţii şi femelei se trag din fiare, atunci cu siguranţă că vor sfârşi ca dumnezei.

Ken Wilber

Conştientizarea acestui sine individual nu este totuşi stadiul final al evoluţiei noastre interioare. Au existat în istorie oameni care au descoperit că faţetele conştiinţei sunt mai multe decât ar fi crezut. Ei ne spun că acest sine, nu este adevărata noastră identitate. Mai mult, are dezavantaje serioase. Dacă conştientizarea aceasta a sinelui este limitată la acest sine separat, dependent şi permanent vulnerabil, gândirea noastră este distorsionată şi acţiunile noastre sunt direcţionale greşit, aducându-ne multă suferinţă inutilă. Pentru a ne elibera de acest handicap, trebuie să înaintăm cu încă un pas în călătoria noastră interioară şi să descoperim adevărata natură a conştiinţei.

Examenul final

În trecut, o mai mare conştientizare a sinelui adevărat a fost socotită importantă pentru binele personal. Astăzi jocul s-a schimbat; acum este imperativ pentru supravieţuirea noastră colectivă.

Cunoaşterea noastră despre lumea externă a crescut într-un ritm accelerat, aducând cu ea o abilitate fără precedent de a modifica şi a manipula împrejurimile noastre. Tehnologiile pe care le avem acum la dispoziţie au amplificat acest potenţial într-o asemenea măsură încât acum putem crea aproape tot ce visăm. Cunoaşterea noastră despre tărâmurile interioare totuşi s-a dezvoltat mult mai încet. Suntem probabil atât de susceptibili de greşelile unui simţ limitat al realităţii aşa cum erau oamenii în urmă cu două mii de ani. Aceasta este sursa problemelor noastre. Tehnologia avansată poate să fi amplificat capacitatea de a ne controla mediul, dar a amplificat şi dezavantajele conştiinţei noastre parţial dezvoltate. Conduşi de dictatele unei identităţi derivate şi de credinţa noastră că binele interior depinde de circumstanţe externe, încât am folosit prost puterile noastre noudescoperite, jefuind şi otrăvind planeta.

Am ajuns la ceea ce Buckminster Fuller numea „examenul de evoluţie final", întrebările cu care ne confruntăm sunt simple: Putem să ne mişcăm dincolo de modul limitat de conştiinţă? Putem să ne abandonăm iluziile, să descoperim cine suntem cu adevărat, şi să găsim înţelepciunea de care avem atât de disperată nevoie?

Specia noastră este mu(t prea deşteaptă ca să supravieţuiască f ară înţelepciune.

E.F. Schumacher

Aceste întrebări sunt oriunde am merge. Degradarea mediului ne forţează să ne examinăm priorităţile şi valorile. Crizele economice şi politice relevă dezavantajele gândirii noastre centrate pe sine. Deziluzionarea de materialism ne imploră să ne întrebăm ce vrem de fapt. Pasul accelerat al schimbării ne cere să fim mai puţin ataşaţi de o imagine despre cum ar trebui să fie lucrurile. Multe probleme sociale reflectă lipsa de sens inerentă viziunii contemporane. Şi relaţiile noastre personale ne provoacă în permanenţă să ne mişcăm dincolo de teamă şi judecată, înspre iubirea lipsită de condiţii. Din toate părţile, mesajul este „Treziţi-vă!".

O renaştere spirituală

Niciodată până acum nu a fost atât de puternică presiunea pentru o renaştere spirituală; şi niciodată n-au existat posibilităţi atât de mari pentru o asemenea renaştere.

Alegerea proprie a căii spirituale nu mai este limitată la tradiţia în care ne-am născut. Putem învăţa din întregul spectru al înţelepciunii lumii. Putem învăţa din culturi foarte îndepărtate cum sunt Tibet şi Peru; de la tradiţii foarte diferite, cum ar fi budismul, creştinismul şi şamanismul; de la învăţături date în urmă cu mii de ani, ca şi de la adepţi contemporani.

Mai mult, calitatea cunoaşterii poate fi păstrată în feluri imposibile până acum. în trecut, pe când învăţăturile spirituale erau trecute de la o persoană la alta, traduse în diferite limbi şi absorbite de culturi străine, o parte din învăţătură a fost inevitabil pierdută sau prost înţeleasă, în timp ce i s-au adăugat înflorituri. Ce a rămas a fost o redare proastă a inspiraţiei originale.

Astăzi, învăţăturile sunt diseminate mult mai fidel şi mai uşor. Ne putem uita la filme sau putem asculta casete audio atunci când călătorim. Ne putem conecta pe frecvenţa unei transmisiuni de satelit a unui seminar care are loc în cealaltă parte a planetei - şi o putem înregistra pentru a o urmări mai târziu. Putem vorbi direct cu aproape oricine, oriunde în lume. Putem face căutări pe internet pentru a descoperi perspective intime si realizările a numeroşi oameni pe care am putea să nu-i întâlnim sau să nu-i cunoaştem niciodată. Pentru prima dată, esenţa înţelepciunii spirituale este disponibilă global.

Lucrarea finală a civilizaţiei este dezvelirea unei înţelegeri spirituale şi mai adânci.

Arnold Toynbee

În timp ce oamenii din ultimele secole au învăţat în mare parte din propria lor experienţă şi de la cei din imediata proximitate, putem beneficia de învăţarea a numeroşi alţi oameni de pe glob. Ne catalizăm reciproc trezirea.

O trezire colectivă

Atunci când am început să explorez conştiinţa în anii '60, erau doar puţine cărţi pe acest subiect. Deşi Cambridge avea una dintre cele mai mari librării din Britania, cărţile despre „studiul ezoteric" se găseau doar pe un raft micuţ din colţul secţiunii de teologie. Trei decenii mai târziu, situaţia este foarte diferită. Greu mai găsim un orăşel sau un oraş mare în Vest care să nu aibă o librărie dedicată dezvoltării personale şi conştiinţei
umane[2]

Miile de cărţi din acest domeniu publicate în ultimii 30 de ani reflectă miriadele de intuiţii şi descoperiri pe care le fac oamenii în călătoria lor personală. Citind aceste cărţi, unii sunt inspiraţi şi îndrumaţi în trezirea lor personală şi transmit la rândul lor aceste descoperiri altora - poate în cărţi pe care le scriu ei înşişi, în convorbiri şi pe casete, prin site-uri de internet sau pur şi simplu în conversaţii cu prietenii şi familia. Cu cât ne maturizăm spiritual mai mult, cu atât mai multe avem de oferit celorlalţi; şi cu cât se maturizează mai mult, cu atât mai mult contribuie la trezirea colectivă.

Acest feedback mutual duce nu numai la o mai mare accesibilitate la informaţie şi ghidaj în privinţa dezvoltării personale; duce de asemenea la eficientizarea înţelegerii noastre asupra înţelepciunii esenţiale. Atunci când descopăr o învăţătură care rezonează cu ştiinţa mea interioară, clarifică înţelegerea pe care o am despre minte sau adaugă elemente folositoare practicii mele interioare, atunci o integrez în mod natural în gândirea mea. Acest lucru este reflectat în ideile şi intuiţiile pe care le împărtăşesc mai târziu cu ceilalţi, care pot rezona cu propria lor gândire şi îşi pot clarifica propria înţelegere, încercăm cu toţii să ne conectăm comprehensiunea fiecăruia despre înţelepciunea spirituală esenţială, apropiindu-ne cât mai mult pentru a ajunge la o apreciere comună a lumilor noastre interioare.

Cu cât mai numeroase sunt sufletele care rezonează împreună,

Cu atât mai mare este intensitatea iubirii Iar,

Şi, ca într-o oglindă, fiecare suflet reflectă  pe celălalt.

Dante

Pe măsură ce ne împărtăşim realizările, expresiile variate ale acestei cunoaşteri ajung să sune din ce în ce mai asemă­nătoare. La o conferinţă pe care am dat-o recent, o persoană a întrebat dacă spun ceva diferit de ceea ce spun mulţi alţi oameni. Răspunsul meu a fost „Sper că nu." Dacă spun ceva clar diferit, probabil că nu sunt pe calea cea bună.

Astăzi cădem cu uşurinţă în presupunerea că ceea ce este nou este cel mai bun. Ne incită ultimele realizări în fizică, biologie şi astronomie, şi ne repezim să îmbrăţişăm progresele medicale şi tehnologiile informaţionale noi. Dar când vine vorba de tehnologii spirituale, ce este cel mai bun este ceea ce a fost testat şi validat de-a lungul eonilor.

Circumstanţele noastre externe s-au schimbat foarte mult de-a lungul istoriei umane şi e posibil să avem opinii foarte diferite de oameni din trecut, dar modul în care ne funcţionează mintea nu s-a schimbat. Modul în care devenim prinşi în interpretările realităţii, modul în care ne identificăm cu limitele noastre, modul în care ataşamentele şi temerile noastre ne condiţionează acţiunile, modul în care ne creăm suferinţă - acestea nu s-au schimbat. Şi nici practicile de bază care ne pot elibera de aceste impedimente, în această zonă nu este nevoie de cunoaştere nouă, ci de o reformulare a înţelepciunii fără timp într-un context contemporan.

Puntea

Buddha şi-a formulat intuiţiile în termeni potriviţi cu India antică, lisus în cei ai iudaismului în urmă cu două milenii şi Mohamed în cei ai timpului şi culturii sale. Astăzi redescoperim aceeaşi înţelepciune esenţială şi o exprimăm în limbajul secolului al XXI-lea.

Trăim într-o epocă dominată de ştiinţă şi raţiune. Pentru ca noi idei să fie acceptate, trebuie să satisfacă mintea noastră raţională şi să poată fi testate. Nu este îndeajuns ca ele să rezoneze cu intuiţia noastră; trebuie şi să aibă sens în viziunea contemporană asupra lumii.

Pentru câteva sute de ani, viziunea noastră dominantă asupra lumii a fost bazată pe presupunerea că lumea reală este lumea spaţiului, a timpului şi a materiei. Acest model materialist a explicat cu succes cele mai multe dintre fenomenele lumeşti şi multe mistere - atât de bine încât pare deseori să fi exclus existenţa lui Dumnezeu.

Astronomii au căutat în spaţiul adânc, la marginile universului. Cosmologii s-au uitat în urmă în timpul adânc înspre începutul creaţiei. Şi fizicienii au căutat în profunzime structura adâncă a materiei, înspre constituenţii fundamentali ai cosmosului, în niciun caz nu au găsit vreo dovadă a lui Dumnezeu, nici altă nevoie de Dumnezeu. Universul pare să meargă perfect fără asistenţă divină.

Acum 30 de ani am acceptat o asemenea logică. Astăzi, îmi dau seama că noţiunea de Dumnezeu pe care ştiinţa şi cu mine am respins-o era naivă şi demodată. Atunci când luăm în considerare scrierile marilor sfinţi şi înţelepţi, nuc găsim multe presupuneri cum că Dumnezeu ar fi pe tărâmul spaţiului, timpului şi a materiei. Atunci când ei vorbesc despre Dumnezeu - Sfântul Duh, Lumina divină, Cel iubit, Yahve, Elohim, Brahman, natura lui Buddha, Fiinţa din spatele oricărei creaţii - se referă de obicei la o experienţă personală profundă. Dacă vrem să-1 găsim pe Dumnezeu, trebuie să căutăm înăuntru, mintea adâncă - un tărâm pe care ştiinţa occidentală încă nu l-a explorat.

Cred că atunci când ne cufundăm atât de total în natura minţii aşa cum am fãcut-o în natura spaţiului, a timpului şi a materiei, vom descoperi că tocmai conştiinţa este mult-aşteptatul pod dintre ştiinţă şi spirit.

Aceasta ar putea fi cea mai mare valoare a noii metaparadigme. Extinzându-ne viziunea asupra lumii pentru a include conştiinţa ca fiind fundamentală cosmosului, acest nou model al realităţii nu numai că explică anomalia conştiinţei; el revalidează înţelepciunea spirituală a epocilor în termeni contemporani, inspirându-ne să ne dedicăm de la capăt călătoriei de autodescoperire.

Ascultă, prietene!
Iubitul meu Stăpân trăieşte înăuntru.

Kabir

Dacă această nouă perspectivă asupra lumii devine o experienţă personală - o schimbare în modul în care percepem realitatea mai degrabă decât doar o nouă înţelegere a realităţii - lumea noastră s-ar schimba în moduri pe care cu greu ni le putem imagina. In urmă cu 500 de ani, Copernic nu ar fi putut prevedea întreg impactul pe care îl va avea noul model al universului. Astăzi, cu greu putem aprecia cum ar putea fi lumea atunci când generaţii au fost crescute cu ideea că fiecare dintre noi este sfânt şi conştiinţa este primară.

Un singur lucru putem spune: va fi o lume mult mai bună şi mai înţeleaptă; o lume în care va fi natural să ai compasiunea Sf. Francisc, intuiţiile lui Rămână Maharishi şi înţelepciunea lui Dalai Lama. Eliberaţi de multe dintre iluziile noastre şi de mare parte din frica şi judecata noastră, nu ne vom mai cauza durere inutilă şi suferinţă. Binele interior şi fericirea vor deveni măsura reală a progresului social.

Va  veni  ziua   când,   după  îmblânzirea vânturilor, a mareelor şi a gravitaţiei, vom îmblânzi energiile Iubirii pentru Dumnezeu. Şi în ziua aceea, pentru a doua oară în istoria lumii, omul va descoperi focul.

Teilhard de Chardin

După standardele de azi, aceasta poate suna ca raiul pe pământ, dar nu asta profetizau învăţăturile spirituale? Atunci când ne dăm seama de erorile'din gândirea noastră, vom abandona ataşamentele noastre, transcende simţul nostru limitat al sinelui şi descoperi natura adevărată a fiinţei noastre, atunci întunericul va lăsa loc luminii. Vom găsi mântuirea pe care o căutam şi inimile noastre vor fi împăcate.

(pag. 129-139)

[i] Există excepţii: anumite droguri pot modifica chimia creierului şi în felul acesta, schimbând modul în care sunt procesate datele senzoriale, duc la o imagine a realităţii care este diferită de normalitate - culorile se pot schimba, obiectele pot părea mai puţin solide, spaţiul şi timpul se pot schimba. Efecte similare se pot întâmpla la extremele de oboseală, boală, stress sau în anumite practici spirituale. Totuşi în general, daca creierul funcţionează normal, cu toţii construim imagini similare ale realităţii.

[2] Nu vreau să spun prin asta că toate aceste cărţi sunt reflecţii adevărate despre înţelepciunea spirituală lipsită de timp. Dacă există vreun domeniu al interogaţiilor umane unde un scepticism prudent este recomandabil, acesta este domeniul arenei aşa-numite new-age. Ca în cazul oricărui efort pioneresc, multe piste false sunt urmate şi întoarceri greşite sunt făcute în căutarea adevărului. Sunt necesare o mare grijă şi discernământ pentru a separa recolta de buruieni.

Fragmente selectate din volumul:
Peter Russel - DE LA STIINTÃ LA DUMNEZEU,
ELENA FRANCISC PUBLISHING, 2009)


Salt la inceputul paginii