[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[ Autori ]

[ Noutati ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO ]

[ Alte resurse ]

[ Harta site ]

[ Linkuri ]

[ Recomanda unui prieten ]




Rabinul Philippe Haddad

Lectură evreiască a primului capitol din Geneza
Chestionând textul

Cel de-al doilea verset din primul capitol al Bibliei descrie starea Pământului:

Pământul era tohu-bohu şi întunericul era deasupra adâncului
şi Suflul lui Dumnezeu plutea pe suprafaţa apelor. (Gen. 1,2)

Putem să ne mirăm, ce este această lume haotică creată de Dumnezeu? Unul dintre demersurile interpretării rabinice este uimirea. Noi încurajăm copiii, ca în seara reuniunii pascale, să pună întrebări. Elie Wiesel povesteşte într-una din cărţile lui că, atunci când se întorcea acasă, mama sa nu îl întreba: Ai primit un răspuns bun? Ci: Ai pus întrebări bune?

Tradiţia interpretării începe prin acest demers al chestionării. „Pentru ce?”,” Cum?”. aceasta nu face decât să imite căile lui Dumnezeu pentru că, încă de la origine, El pune întrebări omului: Unde eşti? Îi spune El lui Adam. Unde este fratele tău Abel? îl întreabă pe Cain. Bineînţeles, Dumnezeu ştie unde este Adam; bineînţeles, Dumnezeu ştie că, Cain a fost ucis de fratele lui. Dar, Adam, ştie el unde se află, în acest sens? Cain ştie el unde se află în privinţa fraternităţii?

Pentru Tradiţia evreiască aceste două întrebări care traversează Istoria umanităţii: Unde eşti? Unde este fratele tău? sunt întrebările pe care Dumnezeu le pune conştiinţei umane. Unde eşti?  semnifică: Unde eşti tu în acest sens? Unde este fratele tău? semnifică:  Unde este fraternitatea ta?

Dumnezeu poate aşadar să ne uimească. El nu a creat o lume perfectă, El a creat o lume haotică. Un decor ce aduce puţin a coşmar  ne este descris: Tohu-bohu, haos, întuneric, adânc… dar Suflul lui Dumnezeu plutea la suprafaţa apelor. Rabinii spun: Este Suflul lui Messia.

Oricare ar fi starea lumii la origine, există o speranţă căci Suflul lui Dumnezeu pluteşte la suprafaţa apelor. Îl citez pe rabinul Rachi (care a trăit la Troyes în Champagne în sec. al XI-lea): Acest Suflu se asemăna unui porumbel care atingea apele fără să le atingă.

Dumnezeu îşi amenajează lumea Sa

Dumnezeu nu a creează o lume perfectă, dar El va începe să o pună în ordine. Creaţia este înţeleasă că o „punere în ordine”. Această punere în ordine va dura şase zile în limbajul biblic. Prin Cuvântul Lui, Dumnezeu montează decorul. El creează, în infinita sa înţelepciune, lumea minerală, lumea vegetală, lumea animală şi omul. Ultima creaţie a lui Dumnezeu este femeia.

Apoi Dumnezeu face Sabatul. „Sabat” înseamnă „Oprire, Suspendare”. Dumnezeu nu era obosit, ci printr-un act voluntar se opreşte din crearea legilor lumii. El stabileşte definitiv această lume pe care o cunoaştem şi pe care ştiinţa poate să o pună în ecuaţie.

Cea de a şaptea zi începe atunci când Dumnezeu intră în Sabatul Său. Pentru fiecare zi a Creaţiei a fost o seară şi apoi a fost o dimineaţă, Ziua Întâia, Ziua a Doua, Ziua a Treia, Ziua a Patra, până în cea de a şasea zi. În schimb nu se spune: „A fost o seară şi apoi a fost o dimineaţă, Ziua a Şaptea” pentru că noi suntem în cea de a Şaptea Zi.

A şaptea zi este timpul în care omul are responsabilitatea de a menţine ordinea lui Dumnezeu şi de a continua această lucrare. Astfel, Dumnezeu face un Legământ cu omul şi El se poate baza… pe el. Cu toate acestea, Dumnezeu nu dispare din lume. El este prezent până acolo încât Tradiţia liturgică a lui Israel ne spune:Dumnezeu reînnoieşte în  fiecare zi, în fiecare clipă, în fiecare secundă, opera(creaţia) de la început”. Originea lumii nu este situată la multe miliarde de ani, ci este situată în clipa prezentă. În permanenţă lumea este creată. În acelaşi timp Dumnezeu îi cere omului să menţină această lume, să o amenajeze, să facă din ea, atât cât se poate face un paradis, şi nu un infern, cum din nefericire ştie atât de bine să facă. Omului îi revine să umble în speranţa Iubirii.

Shalom