Pierre Rabhi
în prefaţa cărţii lui
Michel Maxim Egger
La Terre comme soi-męme.
Repčres pour une écospiritualité,
Ed. Labor et Fides
PREFAŢĂ
Dacă extratereştrii ar veni să
viziteze pământul, ar ajunge repede la concluzia că
oamenii sunt supradotaţi, însă sunt cretini. Avem
enorm de multe aptitudini, dar puţină inteligenţă.
Reuşitele noastre tehnologice sunt prodigioase, dar ele
duc la un sistem absurd, la antipozii inteligenţei viului.
Noi am primit o planetă paradisiacă
care, văzută din cer, este un tot perfect unificat,
indivizibil şi armonios, dar am denaturat-o şi am
transformat-o într-un câmp de bătaie în care celălalt
– naţiunea, ideologia, religia, întreprinderea, individul
– este un concurent sau un duşman. Niciodată nu am
produs atâtea bogăţii, dar suntem incapabili să
permitem fiecărui om să fie hrănit, îmbrăcat,
adăpostit şi tratat. Avem nevoie de pământ pentru
a trăi, dar noi îl secătuim şi îi epuizăm
resursele. Suntem dotaţi cu libertate, dar noi ne-am închis
într-o lume artificială, hors-sol.
Suntem separaţi de natură şi de fluxurile ei
de viaţă: creştem în „creşe”, studiem în
„cufere”, locuim şi muncim în „cuburi” din sticlă
şi din beton, circulăm în „lăzi”, mergem în „cutie”
ca să ne distrăm, îi stocăm pe vârstnicii noştri
în cămine de bătrâni, aşteptându-ne „coşciugul”.
Nu mai ştim să respirăm, trăim în dizarmonie
cu ritmurile naturii şi pulsurile inimii noastre care ne
spun: „Încetişor, calm, liniştit…”
Autorul acestei cărţi, Michel Maxime
Egger, are dreptate să facă apel la luciditate. Când
vom ieşi din orbirea şi surditatea noastră? Când
vom înceta să ne legănăm în iluzii tehnologice?
Când oamenii politici vor propune altceva decât o îndârjire
terapeutică asupra unui sistem socio-economic muribund?
În anii 1940 deja, Fairfild Osborn, preşedinte al societăţii
zoologice din New York, scria: „Umanitatea riscă să-şi
desăvârşească ruina prin lupta ei neîncetată
şi universală contra naturii mai mult decât prin orice
războaie.” Oamenii de ştiinţă au confirmat,
de atunci, această ameninţare. Ea nu mai este un risc,
ci o realitate. Planeta va subzista, pentru că există
în ea o putere de viaţă care îi va permită să-şi
revină din agresiunile tehnico-industriale. Umanitatea,
în schimb, poate să dispară, să se autodistrugă.
Din stupiditate şi ignorare a regulilor naturii. „Vom supravieţui
noi sau nu, şi cu ce condiţii?” Este întrebarea pe
care ar trebui să ne-o punem astăzi, dacă am
fi într-adevăr conştienţi şi lucizi!
Cum am ajuns noi aici? Cum se explică faptul
că umanitatea, atât de înzestrată cu talente, nu reuşeşte
să găsească pacea şi fericirea? Pentru ce
atâta sărăcie şi inegalităţi pe o planetă
atât de bogată şi de generoasă? Pentru ce o asemenea
distrugere a naturii? Ne place să blamăm Statul pentru
proasta lui gestionare, pieţele financiare pentru speculaţia
lor imprevizibilă, multinaţionalele pentru cursa lor
după profit fără scrupule. Toţi aceşti
factori joacă, desigur, un rol important. Dar trebuie mers
mai departe, mai adânc. Această lucrare La Terre comme
soi-męme, arată, de o manieră convingătoare
şi fără culpabilizare că rădăcinile
crizei ecologice sunt în realitate spirituale, ancorate profund
în noi. Să încetăm aşadar să dăm
vina pe alţii, în exterior. Noi suntem responsabili de
noi înşine şi de destinul nostru.
Lumea este reflectul interiorităţii
noastre şi al reprezentărilor noastre. Apărută
în ultimele trei minute ale unei planete născută acum
24 de ore, fiinţa umană s-a separat rapid de inteligenţa
viului care a precedat-o şi care ordonează lumea.
Ea şi-a pus raţiunea nu la diapazonul acestei inteligenţe
universale şi simfonice, ci în slujba micului ei ego cuceritor
şi nesăbuit. Am creat astfel o lume paralelă
despărţită de ordinea cosmică. Am considerat
planeta ca pe un zăcământ de resurse nelimitate pentru
o dezvoltare centrată pe profit şi pe satisfacerea
dorinţelor noastre de superfluu, prin definiţie insaţiabile.
Am predat destinul nostru personal şi colectiv domniei
productivităţii şi banului. Am făcut din
„tot mai mult” mitul care traduce refuzul propriei noastre finitudini.
Am erijat aviditate în valoare supremă, în detrimentul
eleganţei cumpătării. Am organizat lumea după
pulsiunile, fricile şi frustrările noastre, atât de
bine manipulate de piaţa care transformă totul în
relaţii comerciale. Trăim în iluzia că consumarea-acumularea
de bunuri este sursă de fericire, în timp ce ea nu face
decât să mascheze vidul din vieţile noastre, condamnându-ne
la insatisfacţie permanentă. Dacă sistemul persistă,
dacă rezistă tuturor crizelor şi criticilor,
este pentru că motoarele lui – ideologia creşterii,
setea de profit, apologia superfluului, obsesia căutării
materiale – sunt înscrise în străfundul fiinţei noastre.
Asupra rădăcinilor ei trebuie lucrat.
Bineînţeles, este important să închidem robinetele,
să stingem lumina, să mâncăm bio, să reciclăm
deşeurile, să ne încălzim cu energie solară,
să utilizăm mijloacele de transport publice. Aceste
mici acţiuni sunt esenţiale, dar, în acelaşi
timp, nu sunt suficiente. Căci atât cât vom continua să
ne considerăm existenţele prin intermediul lui „a
avea”, sistemul îşi va continua cursa dementă. Atât
timp cât aviditatea şi iubirea de bani vor domni, alchimia
mortiferă care constă în epuizarea resurselor planetei
pentru a le transforma în dolari va continua.
De aceea, atunci când mi-am prezentat candidatura
la alegerile prezidenţiale din Franta, în 2002, am
făcut apel la o „insurecţie a conştiinţelor”.
Nu vom ieşi de aici fără o revoluţie a mentalităţilor,
o revoluţie profundă a modurilor noastre de a vedea,
de a gândi şi de a fi. Desigur, schimbarea politică
este necesară. Trebuie să lucrăm în mod colectiv
la alternative care ne vor elibera de tirania pieţelor
financiare şi a multinaţionalelor. Se cere organizarea
tranziţiei spre o economie relocalizată în regiuni
(terroirs) şi teritorii. Trebuie promovată
o agro-ecologie care – inspirată de legi universale ale
vieţii – le permite ţăranilor să trăiască
de o manieră autonomă şi populaţiei să
se hrănească sănătos, respectând în acelaşi
timp pământul, economisind apa şi energia, valorizând
şi regenerând patrimoniul nutritiv.
Există deja nenumărate iniţiative
în acest sens care construiesc un viitor nou în toate felurile
de domenii ca economia, agricultura, energia, educaţia,
urbanismul, cât şi coabitarea (locuirea împreună).
Ele sunt semnele unei emergenţe de conştiinţă
şi ale unei extraordinare creativităţi umane.
Ele sunt din nefericire ignorate de oamenii politici în funcţie.
De aceea, pentru alegerile prezidenţiale din 2012, am lansat
mişcarea „Toţi candidaţi!”.
Toate acestea sunt absolut necesare. Dar în acelaşi
timp, oricare ar fi dispozitivele politice pe care le vom adopta,
nu va exista schimbare de societate fără schimbare
profundă a fiinţei umane, fără mutaţia
„bătrânului ei creier condiţionat”, cum spunea înţeleptul
indian Krishnamurti. A se schimba înseamnă a evolua de
la hominizare – dominată de lăcomie, frică, dorinţă
de putere, instinct de dominaţie şi de prădare
– spre umanizarea fondată pe valorile cele mai nobile:
iubirea, solidaritatea, pacea, umilitatea, bunăvoinţa,
frumuseţea.
Această transformare începe prin noi înşine.
În fiecare dintre noi. Căci lumea nu se construieşte
numai pe structurile ei exterioare, ci pe puterea subiectivităţii
noastre. Politica nu este numai treaba politicienilor, este
ceea ce ne aplicăm nouă înşine. Ţine de
responsabilitatea noastră personală şi cetăţenească
ca fiinţa noastră să evolueze, să se transforme
şi să meargă spre o împlinire. De fiecare
dată când o persoană are – în taina inimii ei – dorinţa
şi determinarea după o transformare profundă,
de fiecare dată când îşi asumă aceasta şi
lucrează la a se realiza în umanitatea ei şi în respectul
legilor fundamentale ale vieţii şi ale naturii, ea
induce o schimbare în societate. Căci noi suntem societatea
şi societatea este făcută din fiecare din noi.
Fără a pretinde să ofere reţete,
opera lui Michel Maxime Egger trasează cu claritate – plecând
de la creştinismul ortodox, dar de o manieră deschisă
celorlalte tradiţii spirituale şi ştiinţei
contemporane – axele unei astfel de transformări interioare
spre o ecospiritualitate. Acest cuvânt îmi pare a fi
just, căci ecologia şi spiritualitatea sunt în realitate
inseparabile: ambele sunt expresia vieţii şi a sacrului.
Autorul are dreptate să invite la o depăşire
a cunoaşterii raţionale în sine. Astăzi, mai
mult ca oricând, de adevărata inteligenţă este
nevoie. Nu aptitudinile cerebrale, ci viziunea penetrantă
şi intuitivă care se naşte din tăcerea interioară,
dincolo de vorbăria mentală necontenită. Nu dezvoltarea
de cunoştinţe experte din ce în ce mai performante,
ci capacitatea de a înţelege lucrurile în realitatea lor
esenţială, dincolo de contingenţele şi aparenţele
de moment. A fi inteligent înseamnă a şti să
simţi şi să integrezi ordinea profundă înscrisă
în realitatea vieţii. A fi inteligent înseamnă a fi
receptiv la inteligenţa universală care guvernează
în acelaşi macrocosmosul şi microcosmosul, care face
ca cea mai mică sămânţă să germineze,
să crească şi să se transforme în plantă
maiestuoasă, o ofrandă vieţii care vrea să
trăiască şi care ne înglobează în această
exigenţă.
Înspre trezirea acestei inteligenţe – care
deschide spre o viziune a vieţii bazată pe minunare,
încredere şi cooperare – ar trebui să se străduiască
educaţia mai degrabă decât să pregătească
copiii să intre în logica stabilită. Educaţia
actuală este anxiogenă, căci ea prezintă
lumea ca pe o arenă în care trebuie să fii un combativ
pentru a nu fi devorat de celălalt. Când îi vom învăţa
pe copiii noştri să înceteze a privi ceea ce ne separă
pentru a vedea ceea ce ne uneşte ca umanitate? Un element
cheie al acestei unităţi este pământul ca bun
comun universal, indispensabil vieţii fiecăruia dintre
noi, fără excepţie.
O astfel de inteligenţă ne va reconecta
la pământ şi la energia care îl animă, dar şi
la planete şi la soarele fără de care viaţa
nu ar exista. Ea ne face să înţelegem că suntem
una cu cosmosul. A spune „natura şi noi” este un non sens.
Noi suntem natura. Noi facem parte din ea. Există între
fiinţa umană şi natură un adevărat
cordon ombilical pe care l-am uitat. Pământul este mama
noastră, doica noastră. Am ieşit in el şi
ne vom întoarce în el. viaţa noastră depinde de el.
El constituie un univers fantastic, incredibil, în care se elaborează
toate substanţele nutritive care ne dau viaţa, de
care avem nevoie pentru a trăi. Primul nostru stomac acolo
este. Pentru că noi suntem pământul, aerul, apa, viaţa,
tot ceea ce le facem acestor elemente vitale, noi le facem corpului
nostru şi minţii noastre. Dacă pământul
moare, noi murim, fie că vrem fie că nu. Totul este
interdependent. Dăm ceea ce primim, şi invers. Aceasta
este dinamica vieţii. Să încetăm deci a crede
că suntem deasupra sau în afara acestei realităţi.
Cartea lui Michel Maxime Egger – este unul din aporturile ei
generale – arată că există în tradiţia creştină
comori spirituale, încă puţin cunoscute, pentru a
refonda teologic această unitate esenţială şi
interdependenţă profundă între fiinţa umană
şi natură. Ea deschide, tocmai astfel, căi pentru
a elibera creştinismul de aspectele lui dualiste şi
antropocentrice care nu sunt străine de rădăcinile
crizei ecologice.
Adevărata inteligenţă ne deschide
aşadar unei noi conştiinţe care ne permite să
facem experienţa naturii ca mister.
Spiritul este peste tot. El nu este altundeva, într-un dincolo,
el este prezent aici şi acum. Totul este scufundat într-un
ocean spiritual care întemeiază viaţa. Totul face
mărturia unei inteligenţe pe care îndrăznesc
astăzi – prudent dar clar – să o numesc „divină”,
chiar dacă refuz să-l închid pe Dumnezeu în concepte
sau într-o religie anume. De aceea pământul este sacru.
Convingerea mea o întâlneşte pe cea a lui Michel Maxime
Egger: în cele din urmă nu reglementările şi
constrângerile ne vor conduce la salvgardarea naturii. Dacă
umanitatea trebuie să evolueze, această evoluţie
se va face în sacru, într-o conştiinţă că
viaţa este magică, frumoasă, încântătoare,
că natura este un dar, manifestarea unui principiu care
ne depăşeşte. Atunci ne vom realiza vocaţia
noastră supremă: admiraţia. Căci
suntem făcuţi pentru a admira. Îndată ce admirăm,
respectăm. Altfel spus, respectăm natura nu pentru
că există un jandarm în spatele nostru, ci pentru
că sufletul nostru a fuzionat cu cel al universului. Frumuseţea
naturii şi capacitatea umană de a o admira sunt amândouă
emanaţia inteligenţei universale primordiale.
Da, trebuie să re-vrăjim[i] viaţa, să re-spiritualizăm
raporturile noastre cu natura. Două domenii în care ecologia
politică şi religiile au falimentat. Ecologiştii
au lucrat la prezervarea naturii, dar ei, în mare parte, au
evacuat dimensiunea ei sacră şi de frumuseţe.
Religiile, în special creştinismul, nu au încetat să
proclame originea divină a creaţiei, dar pentru mult
timp ele nu au spus nimic şi nu au întreprins nimic contra
profanării ei. Or, ele ar fi trebuit să fie primele
care să-şi educe credincioşii şi copiii
în sensul respectului pentru planeta ca dar divin. Ele sunt
aşadar co-responsabile pentru dezastrul ecologic actual.
Este timpul astăzi să corectăm această lipsă.
Marile incantaţii nu mai sunt suficiente. Instituţiile
religioase trebuie să afirme sus şi tare că „a
polua înseamnă a profana”, dar şi să aibă
grijă de darul vieţii, să invite la o experienţă
interioară a ceea ce natura – prin divinul care sălăşluieşte
în ea – poate să ne ofere ca mai înalt.
Începând de aici, provocarea este de a pune
în coerenţă viziunea despre lume şi modul de
viaţă. Una dintre calităţile şi
originalităţile cărţii lui Michel Maxime
Egger este tocmai aceea de a nu ne limita la reflecţie
teoretică, ci de a articula refondarea teologică şi
cosmologică pe care o propune el cu un mod de a fi şi
un mod de viaţă. El defineşte, de asemenea, atitudinile
interioare şi practicile care decurg dintr-o viziune re-vrăjită
a naturii şi sunt necesare pentru punerea ei în practică.
Una dintre chei, aşa cum le evidenţiază autorul,
este cumpătarea (la sobriété).
Un ideal şi o experienţă interioară pe care
o regăsim în toate marile tradiţii de înţelepciune.
Alegerea simplităţii ca artă de a trăi
este singurul antidot serios la insaţiabilitatea ca motor
al unui sistem economic incompatibil cu inteligenţa viului.
Nu mai putem avea nevoi nelimitate pe o planetă limitată.
A ne modera înseamnă a renunţa la superfluu pentru
ca defavorizaţii de astăzi şi generaţiile
viitoare să poate să acceadă nu numai la necesar,
ci şi la indispensabil – ca hrană. A ne autolimita
înseamnă a accepta de a nu dăuna direct sau indirect
altora.
Contrar ideilor primite, cumpătarea
nu este o regresie, ci o valoare dinamică, eliberatoare,
promotoare de calitatea fiinţei. Nu este tristă, ci
fericită. Nu este grea, ci este sursă de uşurinţă,
căci ea eliberează timpul, ne debarasează vieţile.
Dacă banii oferă toate plăcerile, cumpătarea
deschide spre bucurie, care este binele suprem. Bucuria nu se
cumpără. Este un dar al vieţii. Ea se dă
şi se primeşte în mod liber. Se naşte din minunarea
în faţa naturii, a senzaţiei de a fi în armonie cu
simfonia universală. Ea ne face să simţim sacrul,
în sens cvasi vibrator. Bucuria este fondatoare de umanitate.
Cartea lui Michel Maxime Egger arată bine
cum criza cu care suntem confruntaţi este mai mult decât
ecologică, financiară sau economică. Ea este
sistemică sau, mai mult, ea este spirituală. Ea ne
confruntă cu întrebările cotidiene despre noi înşine,
munca noastră, modul nostru de viaţă, relaţiile
noastre cu ceilalţi. Resimţim de aici o mare insecuritate:
orizonturile se înceţoşează şi noi bâjbâim
în noapte. Personal, eu binecuvântez această incertitudine
şi această obscuritate, căci – contrar certitudinilor
care adorm – ele ne împing să coborâm mai adânc în noi
înşine, să găsim alte lumini refăcând legătura
cu inteligenţa viului.
Ecospiritualitatea, aşa cum o defineşte
La Terre comme soi-męme, nu este un pansament pe rănile naturii.
Ea ne conduce la a regândi totul: industria noastră, agricultura
noastră, medicina noastră, educaţia noastră,
alimentaţia noastră… Ea ne interpelează în intimitatea
cea mai profundă din noi înşine, ne pune această
întrebare fundamentală: ce viitor vrem noi pentru umanitate
şi planetă? Ne aflăm într-un pasaj între un sistem
pe cale să moară şi un altul pe cale să
se nască, de creat. Această tranziţie
este un apel la imaginaţia noastră şi la creativitatea
noastră pentru a face să înflorească acolo utopia
ca loc al tuturor posibilităţilor.
Un minunat şantier se deschide pentru viitor.
El are drept nume federaţia conştiinţelor şi
a energiilor. Nu avem altă alegere decât pe aceea de a
pune toate talentele şi mijloacele noastre în slujba construirii
unei lumi în sfârşit demne de inteligenţa universală.
Pierre Rabhi
Scriitor şi gânditor francez de origine
algeriană, autor a numeroase lucrări ( a se vedea
bibliografia de la sfârşitul acestei cărţi),
Pierre Rabhi este pionierul agriculturii biologice.
Zeci de mii de ţărani aplică abordarea lui în
Africa de Vest. El asistă şi consiliază, de asemenea,
de ani buni de zile, pe surorile din mănăstirea creştin-ortodoxă
din Solan (aproape de Uzčs) în gestionarea agro-ecologică
din domeniul lor. El lucrează şi la un proiect-pilot
care vizează propagarea acestui model în mănăstirile
din România, la cererea patriarhului Daniel. Pentru a merge
mai departe vizitaţi site-ul: www.fondationpierrerabhi.org
Sursa: din volumul Michel Maxime Egger
- La Terre comme soi-męme,
Ed. Labor et Fides,
Detalii carte pe AMAZON.fr aici: http://www.amazon.fr
Traducere Viorica Juncan
E posibil sã mai traduc cândva din aceastã carte
pasionantã, argumentatã, voluminoasã.