POVESTEA CEA BUNÃ.
Discutii despre adevãr, fictiune si psihoterapia psihoanaliticã
J.M. Coetzee si Arabella Kurtz
Editura TREI, 2016
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.edituratrei.ro/carte/arabella-kurtz-povestea-cea-buna/2923/
Un fascinant dialog între un laureat Nobel si o psihoterapeuta
despre nevoia umana de a imagina povesti
Lucrând de unul singur, scriitorul este singurul responsabil
pentru povestea pe care o spune. Pe de alta parte, terapeutul
colaboreaza cu pacientul, ajutându-l sa-si spuna povestea
vietii. Ce fel de adevar încearca sa reveleze povestile
create de pacient si terapeut: adevarul obiectiv sau cel subiectiv
si schimbator al amintirilor explorate si retraite în siguranta
oferita de relatia terapeutica?
Plecând de la operele unor mari scriitori ca Dostoievski
sau Cervantes sau de la importanti psihanalisti precum Freud sau
Melanie Klein, dialogul pe care îl poarta J.M. Coetzee si
Arabella Kurtz ne ofera o întelegere profunda asupra povestilor
pe care le spunem despre vietile noastre.
J.M. Coetzee este un celebru romancier, eseist, lingvist si traducator,
nascut în Africa de Sud. A fost primul autor care a primit
de doua ori Booker Prize, iar în 2003 i-a fost acordat Premiul
Nobel pentru Literatura.
Arabella Kurtz este specialista în psihologie clinica si
practicã psihoterapie psihanalitica la Tavistock Clinic.
În prezent, este profesor emerit la Universitatea din Leicester.
(De pe site-ul Editurii TREI)
Fragment (pp. 59-71)
Interacţiunea dialogică dintre două
fiinţe umane ca interacţiuni între ficţiuni proiectate.
Testul Turing pentru un dialog uman adevărat. Compasiunea
ca facultate de a te proiecta în experienţa celuilalt. Poate
fi dobândită această facultate? Scrisul şi cititul
ca instanţe pretinse de dialog; scepticismul cu privire la
astfel de pretenţii. Dialogul şi rugăciunea. O
chestiune terminologică: „începerea terapiei" faţă
de găsirea unei persoane cu care să vorbeşti. Confesiunea
sacră faţă de cea profană. Miturile romantice
ale artistului ca diagnostician spiritual.
Symington despre relaţia dintre pacient şi terapeut:
momentul fuziunii şi momentul separării ca etape în
dezvoltarea autocunoaşterii pacientului. Confesiunea catolică
faţă de autoanaliza protestantă în genealogia psihoterapiei.
Etica hotărât profană şi anti-magică a psihoterapiei.
Nevoia fundamentală a pacientului de a găsi un recipient
pentru experienţa sa. Sarcina terapeutului: de a arăta
pacientului cum se poate gândi la experienţă (cum să-i
dea o formă), apoi de a-i da experienţa înapoi.
J.M. Coetzee: Momentul acesta pe care îl menţionaţi,
când Tihon îl roagă pe Stavroghin să îl ierte, reflectă
ceea ce eu consider poziţia morală fundamentală
a lui Dostoievski cu privire la adevăratele interacţiuni
dintre fiinţele umane (sufletele omeneşti), şi
anume că trebuie să fie reciproce şi, astfel, că
interacţiunea în sine trebuie să fie un dialog adevărat.
Din ceea ce am scris mai devreme, respectiv că eu consider
majoritatea interacţiunilor dintre fiinţele umane ca
fiind interacţiuni intre ficţiuni proiectate — puteţi
conchide ceea ce suspectez şi eu, la rândul meu: că
propria mea experienţă cu ceea ce numesc dialog adevărat
a fost limitată, în această privinţă, simt
că reprezint norma; dar dumneavoastră puteţi avea
o altă părere.
Aşa-numitul Test Turing pentru dialog
m-a intrigat întotdeauna: când interlocutorul este ascuns după
un ecran (sau un computer), cum poţi să fii sigur că
acest interlocutor este o altă fiinţă umană
şi nu un algoritm care se bazează pe anumite indicii
din discursul cuiva şi răspunde cu propoziţii programate,
ce par răspunsuri ale unei alte fiinţe umane, adică
răspunsuri în cadrul unui dialog?
Paradoxal, Testul Turing devine util în unele
dintre dialogurile mai intense, mai chinuitoare, cu care suntem
obişnuiţi. De exemplu, în dialogul care începe cu:
„Cum adică mă iubeşti, dacă mă tratezi
aşa?" sau cu: „Tot ce fac e lipsit de sens, de ce să
mai continui?". Astfel:
A. Tot ce fac e lipsit de sens, de
ce să mai continui?
B. Cum adică tot ce faci e lipsit
de sens?
A. Păi, soţul meu nu recunoaşte
toată munca pe care o fac acasă, copiii nu vorbesc cu
mine, nu am nicio satisfacţie de la serviciul meu. Ce rost
au toate astea?
B. Povesteşte-mi despre relaţiile
cu soţul tău.
A. Soţul meu vine acasă
seara prost dispus şi nu mă întreabă niciodată
ce fel de zi am avut eu.
B. Ce el de zi ai de obicei?
Este soarta profesională a terapeutului
să se găsească blocat, în mod neprevăzut,
în astfel de discuţii cu scenarii prestabilite. Trebuie să
fie tulburător să constaţi că aluneci într-un
mod de a vorbi atât de necreativ, de mecanic, ca o maşină
Turing. Dar poate că nu numai terapeuţii suferă
de astfel de momente. Poate că toţi ne confruntăm
cu acest risc atunci când, într-o anumită situaţie,
nu avem o miză existenţială la fel de mare ca interlocutorul
nostru. Probabil doctorii se confruntă cu această experienţă
în fiecare zi.
De ce este nevoie pentru a intra într-un
dialog adevărat? Pentru început, eu zic că este nevoie
de două persoane (două minţi, două suflete).
Nici măcar cel mai talentat scriitor de dialoguri nu poate
compune un dialog adevărat între o minte umană şi
o maşină, în cazul terapiei (fac un salt aici), acest
lucru înseamnă că terapeutul nu poate fi într-un dialog
real cu cineva care, cu bunăvoie sau nu, rămâne prins
într-o rundă deplângeri şi acuzaţii, deci care,
de fapt, rămâne partea automatizată a diadei. Aşadar,
o parte din meşteşugul terapeutului trebuie să
constea în abilitatea acestuia de a-şi păcăli pacienţii
să iasă din astfel de rutine.
Dar, la un nivel mai profund, dialogul necesită
puterea de a te proiecta, prin f acuitatea compasiunii, în viziunea
celuilalt asupra vieţii şi, în cele din urmă, în
fiinţa acestuia. Această proiecţie a sinelui nu
se poate face într-o versiune imaginată a celuilalt: trebuie
să se facă înfiinţa reală a celuilalt, indiferent
cât de dificil şi de neplăcut, sau chiar de plictisitor,
ar fi acest lucru.
Această capacitate mi se pare nu doar
profesională, adică o capacitate care poate fi dobândită
şi transmisă de la o generaţie a castei tămăduitorilor
la următoarea, ci, în esenţă, mi separe una spirituală.
În comunicările noastre de mai devreme,
cred că nu am recunoscut că, pentru un adevărat
progres spiritual (daţi-mi voie să folosesc acest termen,
deocamdată), adevăratul dialog poate fi indispensabil.
Tipul de poveste despre care am scris, cea creată de o persoană
şi care, la rândul său, creează persoana respectivă,
în care aceasta din urmă se separă de ceea ce unui observator
din afară i s-ar părea într-un mod copleşitor adevărul
despre sine, este o poveste din care este greu să te rupi
în izolare: porunca abstractă de a înfrunta adevărul
este pur şi simplu prea dureros de aplicat. Omul acela are
nevoie de ajutor şi nicio maşină, niciun jargon
terapeutic de rutină, care la fel de bine ar putea fi produs
de o maşină, nu poate ajuta.
Astfel, pe un drum lăturalnic, ajung
la cazul scriitorului. Orice analogie între scriitor şi terapeut,
între compunerea de ficţiuni şi păcălirea
pacienţilor pentru a adopta moduri constructive în care să-şi
spună lor înşişi povestea vieţii, se întrerupe
aici. în situaţia terapeutică, trebuie să fie două
persoane, în timp ce poveştile sunt scrise (dictate) de o
singură persoană. Diferenţa este foarte simplă.
Vâslesc împotriva curenţilor şi
sunt conştient de asta. Aş vrea să precizez care
sunt aceştia. Primul curent este pretenţia (anumitor
critici) că romanul dialogic există. Al doilea este
pretenţia (multor scriitori) că scrisul, în cele mai
intense momente ale sale, înseamnă să li se dicteze
mai degrabă decât să dicteze ei — că trebuie să
fie două persoane sau două suflete în cameră pentru
compunerea unui poem (în sensul cel mai larg).
Nu voi discuta aceste pretenţii în detaliu,
nu acum. Dar, după cum puteţi vedea, scepticismul meu
legat de citit ca formă de terapie rămâne neabătut.
(Scrisul ca formă de autoterapie este altceva: este diferit,
dar şi mai puţin important şi interesant.)
P.S. Nu e departe de mine gândul că
între dialogul „adevărat" şi rugăciune distanţa
poate să nu fie prea mare. Pentru mine, rugăciunea este
un subiect neglijat în discursul terapeutic contemporan — rugăciunea
şi starea de rugăciune. Greşesc cumva?
Arabella Kurtz: Este important să nu idealizăm
terapia şi dialogul terapeutic, şi acesta este un lucru
de care şi mie trebuie să mi se aducă aminte, în
egală măsură! Cred că genul de dialog adevărat,
ce promovează dezvoltarea, despre care scrieţi, este
greu de atins de oricare dintre noi şi este ceva la care
să aspirăm.
Aş vrea ca în conversaţia noastră
să includem nu numai dialogul, care, după părerea
mea, ţine mai degrabă de intelect decât de afect, ci
întreaga experienţă a unei relaţii ce promovează
dezvoltarea.
Am citit o lucrare interesantă, a psihanalistului
Neville Symington, despre ceea ce el numeşte „momentul de
libertate" în relaţia terapeutică. Ce spunea el
mi s-a părut relevant pentru orice relaţie în care există
o legătură puternică şi în care încurajarea
dezvoltării este un scop în sine. Symington scrie despre
două etape sau momente ale relaţiei. Primul este un
moment de fuzionare, când este important să accepţi
nevoile, chiar iluziile celuilalt. Pe scurt, să îi dai ce
vrea — în limitele rezonabilului, desigur. Această etapă
duce la un tip anume de cunoaştere a celeilalte persoane,
care este unul mai degrabă intuitiv decât intelectual, deoarece
permite un răspuns relativ liber la nivel inconştient,
însă, într-un sens obiectiv, ne permite să spunem foarte
puţine despre cealaltă persoană, din moment ce,
într-o oarecare măsură, ne-am pierdut pe noi înşine
în celălalt.
Mai târziu (pentru că în schema lui
este mai târziu), Symington descrie un alt moment, când îţi
dai voie să te îndepărtezi metaforic, să-ţi
recapeţi controlul asupra propriei minţi şi să-l
priveşti pe celălalt într-un mod mai rece, mai atent
şi, în general, mai distinct. Acesta este momentul separării,
când sunt doi oameni diferiţi şi o limită între
ei. Această etapă duce la un alt tip de cunoaştere,
care este deosebit de necesară pentru dezvoltare, dar care
se ba/ează pe cunoaşterea câştigată în momentul
de fuziune, în schema lui Symington, în acest moment trebuie să-ţi
dai voie să gândeşti negânditul, cel puţin după
condiţiile în care s-a desfăşurat relaţia
înainte. Ar trebui să adaug că „negânditul" nu
se referă neapărat la ceva radical, dramatic sau înspăimântător,
ci mai degrabă la posibilitatea de înţelegere dintr-un
punct de vedere complet diferit, care-ţi permite să
vezi şi să simţi lucrurile într-un mod nou şi
diferit.
Oricum, eu cred că ambele tipuri de
relaţie sunt utile pentru cunoaşterea altei persoane
şi a propriei persoane în relaţie cu o alta, şi
că duc la tipuri de cunoaştere diferite, dar niciunul
complet.
În fine, aş vrea să revin la întrebarea
legată de dezvoltarea spirituală şi de starea de
rugăciune. Vă rog să dezvoltaţi acest subiect
deoarece, deşi nu sunt religioasă, aceşti termeni
sunt importanţi pentru mine. Iar trecerea de la registrul
material la cel spiritual, motivul şi modalitatea în care
această trecere pare necesară sau obligatorie, mă
interesează foarte mult.
J.M. Coetzee: Voi ajunge şi la starea de
rugăciune. Dar mai întâi vreau să aleg câţiva dintre
termenii pe care i-aţi folosit şi să explic de
ce eu nu-i folosesc. Ar fi păcat să descoperim undeva,
pe parcurs, că fiecare a înţeles cuvintele importante
altfel decât celălalt.
Pentru început, eu ezit să folosesc cuvântul
„dezvoltare" ca dumneavoastră, pentru că nu cred
că începem terapia (sau facem o mărturisire, aşa
cum voi sugera mai târziu) cu un scop atât de abstract în minte.
De fapt, mă întreb dacă „începerea terapiei" este
o bună modalitate de a vorbi despre ce fac oamenii în viaţa
reală. Părerea mea este că, în realitate, simţim
o nevoie mai mult sau mai puţin presantă de a vorbi
cu cineva, dar nu chiar cu oricine, ci cu o persoană „potrivită".
Poate până în acest moment am discutat despre nenorocirile
noastre cu o serie de persoane, pe unele poate chiar le-am extenuat
sau le-am plictisit cu vorbăria noastră. Dar s-a dovedit
că aceste persoane nu au fost „potrivite" pentru scopul
nostru: discuţiile noastre cu ele nu au fost mulţumitoare,
nu ne-au dat ceea ce simţim că avem nevoie.
Aşa că, în loc de „începerea terapiei", aş
vrea să revin la ideea mai vagă de căutare a persoanei
potrivite cu care să vorbim; iar în loc de „voinţa de
dezvoltare", ca scop, prefer să rămân la un sentiment
mai primitiv şi nearticulat sau nearticulabil de nevoie,
în cazul de faţă, nevoia de a sta de vorbă.
Apoi, termenul a comunica. Eu înţeleg
comunicarea foarte tehnic. Pentru ca un act de comunicare să
aibă loc, trebuie să fie îndeplinite câteva cerinţe.
Printre acestea, se numără: doi participanţi, un
Eu şi un Tu, pregătiţi şi să emită,
şi să primească mesaje, precum şi un cod comun.
In genul de situaţie de viaţă
de care ne ocupăm eu şi dumneavoastră (o altfel
de pereche eu-şi-tu!), aceste cerinţe sunt îndeplinite
numai într-un mod foarte problematic. Eu mă îndoiesc de mine
(Sunt o singură persoană sau sunt format din fragmente
unite precar de ceea ce mă tem că este o ficţiune?);
dumneavoastră vă îndoiţi în diverse feluri (Sunteţi
persoana potrivită? Mă auziţi cu adevărat
pe mine sau sunteţi impasibilă la mine?); iar codul
poate fi exact ceea ce nu funcţionează (Când spun X,
înţelegeţi X sau Y? Cărui rol social mă supun
când accept folosirea acestui cod?).
Şi atunci, în loc de „a comunica",
aş prefera noţiunea mai primitivă „a vorbi":
a vorbi, pur şi simplu, nici măcar a vorbi cu cineva,
cu rezerva că uneori vorbitul se poate transforma în ceva
mai primitiv, ca lacrimile: caut o persoană în f aţa
căreia să pot să plâng sau, într-o metaforă
care să acopere şi cuvintele, şi lacrimile, în
faţa căreia pot să mă descarc.
Mă simt mai în acord cu ceea ce spuneţi
că se cere de la figura Tu, figura terapeutului, şi
anume o capacitate deloc uşor de explicat de a-l trăi
pe celălalt (cel pe care eu îl numesc Eu, iar dumneavoastră
Persoana i) din interior, abilitatea (înţelepciunea) de a
nu fi atras în jocuri, studiul, experienţa şi gândirea
care îţi permit să înţelegi, în cel puţin
un sens al acestei lumi bogate şi complexe, ce se întâmplă
în celălalt.
Acum abordez un paradox: dialogul care poate
lua forma monologului.
Am fost uimit de cât de ciudat este că
nu există mai multă reflecţie, cel puţin din
câte ştiu eu, cu privire la asemănarea dintre şedinţa
de terapie şi confesiune, aşa cum funcţionează
sau ar trebui să funcţioneze aceasta în Biserica Catolică,
încă şi mai ciudat, când observăm că dezvoltarea
terapiei laice a fost impulsionată chiar când credibilitatea
pretenţiei Bisericii că ar avea puterea şi dreptul
de a ierta greşelile intra în declin.
Ideea de confesiune despre care vreau să
discutăm nu este cea stereotipică: Persoana 2 ascultând
impasibilă, poate chiar adormită pe jumătate, în
timp ce Persoana 1 mormăie o listă de „păcate",
iar apoi impunându-i vreo pedeapsă de rutină înainte
dea o absolvi ritualic. Elementele formale pe care vreau să
le reţin sunt: liniştea (neintervenţia) duhovnicului
(Persoana 2) în timpul confesiunii; codul confesiunii (limbajul
presupus comun); şi formula eliberatoare cu care se încheie
sesiunea.
Sigur, este rizibil că o confesiune
de cinci minute ne poate ridica o povară de o viaţă
de pe umeri — mai puţin când există o credinţă
în eficienţa sa şi aceasta este împărtăşită
de cei doi participanţi, la o intensitate pe care probabil
noi nu ne-o mai putem imagina. (Dacă Persoana 1 pleacă
din confesional într-o stare de beatitudine, de parcă ar
fi în al nouălea cer, „vindecată " în toate sensurile,
probabil că astăzi am pretinde că vindecarea este
iluzorie şi că povara se va impune din nou, în curând.)
Dar mă întreb dacă masivul corp
de teorie analitică nu este cumva înlocuitorul nostru profan
(adică deziluzionat) al credinţei intense, împărtăşite
de penitent şi duhovnic, în eficienţa sacramentului.
Preotul nu are nevoie să „ştie" nimic ca să
dea leacul. Cu siguranţă, trebuie să înţeleagă,
în sensul de a fi deschis şi receptiv la penitent, ca de
la suflet la suflet. Dar în rest, sacramentul — ceea ce am putea
numi procesul — este ceea ce desăvârşeşte
vindecarea.
După părerea mea, întrebarea care
rămâne deschisă este dacă dialogul miraculos de
acest fel este pierdut pentru totdeauna.(Îl numesc dialog pentru
că există, într-adevăr, doi participanţi,penitentul,
pe de o parte, şi Sfântul Duh, pe cealaltă parte, care
vorbeşte prin duhovnic.) Eu aş fi tentat să spun
că nu este sau, cel puţin, să sper că nu este
pierdut.
Rămâne, totuşi, chestiunea codului.
Confesiunea de rutină se bazează pe un catalog uzat
de păcate, fiecare cu o denumire standard: mărturie
mincinoasă, preacurvie, luarea numelui Domnului în deşert
şi aşa mai departe. Noi ne gândim: cât de absurd ca
o astfel de listă — de fapt, orice listă cu articole
standardizate -să ne poată clarifica senzaţia că
este ceva în neregulă cu noi! De asemenea, am putea să
gândim: dacă deja ştiu ce „este" în neregulă,
dacă ceea celeste"în neregulă este ceva rău
ce am „făcut" eu şi deja ştiu cu ce cuvânt
să-l desemnez, atunci problema este rezolvată în proporţie
de 90% chiar înainte de a intra în confesional. Din experienţa
noastră de oameni post-religioşi, Persoana 1 simte că
ceva este în neregulă, dar habar nu are ce şi cu siguranţă
nu are un termen apropiat pentru acel ceva; sau crede ceva greşit.
Ceea ce ne aduce la acela care, cel puţin în ortodoxia post-religioasă,
ar trebui să aibă puterea de a găsi cuvintele pentru
ce este în neregulă sau nu a mers bine sau ce am făcut
greşit, şi anume artistul, succesorul preotului, în
timp ce noi dormim, artistul este treaz. Unul dintre principalele
mituri ale Romantismului este artistul şi rana sa. Rana este
ceea ce-l ţine pe artist treaz, neliniştit, pradă
durerii; arta pe care o produce poate fi doar pentru a vindeca
rana (la f el cum scoica încearcă să scape de mâncărimea
pe care i-o provoacă grăuntele de nisip îmbrăcând-l
în sidef), dar se dovedeşte că are utilizări mai
largi. Alături de omul de ştiinţă-terapeut,
celălalt explorator al lumii întunecate din interior, artistul-preot
a jucat rolul de diagnostician al lucrurilor care nu sunt în regulă
cu noi; sau, cel puţin, a jucat acest rol atâta timp cât
mitul rănii a avut valoare.
În ceea ce mă priveşte, ideea de
artist ca diagnostician al epocii, inventată de artiştii
înşişi, pare să conţină prea multă
auto-măgulire. Mai sunt şi alte pretenţii ridicate
despre sau de artişti, pe care le-aş privi cu rezervă.
Una dintre acestea este că, fără artist, noi, oamenii
de rând, nu am avea un limbaj în care să vorbim despre ce
este în neregulă cu noi. Alta este că artistul, ca povestitor,
ne oferă un model de cum ne putem întări şi/sau
elibera de gheara trecutului spunându-ne povestea.
Eu sunt înclinat să privesc poveştile
pe care artiştii le spun despre ei la f el ca pe poveştile
pe care noi, restul, le spunem despre noi: ne servesc propriilor
interese sau ceea ce credem noi că sunt interesele noastre.
Despre fiecare poveste putem întreba în mod legitim: cui bono?
Astfel, revin la o temă pe care am sondat-o la începutul
discuţiilor noastre: şi anume că ar trebui să
vedem dialogul terapeutic ca pe o căutare a adevărului
înainte de a-l vedea ca pe o modalitate de a-i face pe oameni
să se simtă bine în pielea lor.
Arabella Kurtz: Este interesant că asociaţi
dialogul terapeutic cu ritualul catolic al confesiunii. Interesant
deoarece văd o legătură între protestantism şi
noţiunile terapeutice de responsabilitate individuală,
auto-îmbunătăţire şi lucru asupra sinelui.
Pentru a trage această linie, aş spune că proiectul
psihoterapeutic este şi mai modest, şi mai ambiţios
decât ritualul catolic: mai modest dată fiind importanţa
pe care o atribuie nevoii de a lucra din greu şi de a suferi
pentru a produce chiar şi rezultate mici; mai ambiţios
deoarece locul principal de semnificaţie şi transformare
se află nu în Dumnezeu, ci în sinele omenesc.
Din ceea ce înţeleg eu ca necreştin agnostic,
în ritualul confesional, credinţa în preot ca făcător
de minuni, în calitate de întrupare a lui Dumnezeu, este de netăgăduit.
Acesta are puterea absolvirii şi este învestit cu toată
dragostea divină şi cu acceptarea necondiţională
a Sfântului Duh. Şi prin aceasta — ca să continui metafora
dumneavoastră — păcatele, ruşinea şi suferinţa
sunt îndepărtate, la fel cum lacrimile unui copilaş
sunt şterse de părinţii lui.
Majoritatea psihoterapeuţilor rezistă
din răsputeri ideii că ar fi făcători de minuni,
recunoscând că fantasma de a oferi o soluţie miracol
este mai degrabă o capcană. De obicei, pacienţii
îşi exprimă dorinţa fierbinte pentru o vindecare
sau pentru fluturarea unei baghete magice, iar dorinţa de
a o oferi la rândul lor poate fi puternică. Pentru mulţi,
se poate spune că terapia începe cu renunţarea la această
dorinţă, creând astfel un spaţiu în care să
gândească într-un mod mai concret şi mai modest despre
problemele lor şi despre ce se poate face în această
privinţă. Astfel, apare un paradox: adevărata transformare
în psihoterapie se bazează parţial pe renunţarea
la dorinţa de o vindecare miraculoasă şi pe acceptarea
unor scopuri mai umile şi mai prozaice.
În psihoterapia psihanalitică, nu este
doar o chestiune de renunţare a pacientului la gândirea
magică. Asta ar însemna să subestimăm grav influenţa
pe care gândirea magică o are asupra noastră, a tuturor.
Pentru început, se explorează şi se dă frâu liber
sentimentului pacienţilor că au puteri miraculoase pentru
bine sau rău, puteri ce iau forma unor aşteptări
exagerate de la ei înşişi sau de la altul (adesea, de
la terapeut). Dar o mare parte din eforturile depuse în continuare
vizează să-1 ajute pe pacient să-şi ia înapoi
această putere într-un mod nemagic. Scopul este să se
anuleze un proces de sărăcire a sinelui, prin care puterile
miraculoase, precum fantasmele de omnipotenţă sau idealizarea
unei alte persoane, au fost invocate de inconştient ca soluţii
pentru un sentiment subiacent de slăbiciune sau de insignifianţă.
Aceste sentimente de suferinţă şi micime ale pacientului,
care se află exact la opusul miraculosului, sunt de fapt
cele care trebuie confruntate şi înţelese în cadrul
terapiei, nu pentru a pune sare pe rană, ci pentru a-1 ajuta
pe pacient să le depăşească.
Psihoterapeuţii mai buni creează
condiţii în care cele mai vechi vrăji, farmecele şi
descântecele, sunt experimentate din plin, pentru a fi dezlegate
în cele din urmă.
Sunt de acord cu dumneavoastră în ceea
ce priveşte termenul dezvoltare: oamenii nu vin în general
la terapie pentru a se dezvolta sau a creşte, scopuri care
ar putea însemna mult pentru psihoterapeuţi, dar par abstracte
şi irelevante în faţa unei experienţe imediate
de nefericire, însă oamenii vin la terapie căutând disperaţi
să iasă dintr-un blocaj sau dintr-un cerc de gânduri
care le aleargă prin cap, fără vreo promisiune
de eliberare, fără vreun mod de scăpare în care
să poată crede, în sensul acesta, ei nu vor doar să
vorbească; vor să fie duşi dincolo de vorbe.
Ca şi dumneavoastră, cred şi
eu că, încă de la începutul vieţii, căutăm
un loc în care să vărsăm ce se află în noi.
Dar cred că în orice revărsare există mereu un
adevăr, chiar dacă este distorsionat sau indirect. Cum
ar putea să nu fie? Ceea ce se află înăuntru este
dat afară, iar forma pe care o ia nu este de obicei aleasă
sau folosită intenţionat: întotdeauna cuprinde distorsionări,
fie ele mici sau mari, care comunică ceva adevărat,
cu condiţia ca acela care ascultă să înţeleagă
ceva din relaţia lor cu adevărul (principiul distorsionării)
şi cu ce se ascunde în spate.
Este posibil ca poveştile pe care le
spunem despre vieţile noastre să nu fie o reflecţie
exactă a ceea ce s-a întâmplat în realitate, ci să fie
remarcabile mai degrabă pentru inexactităţi decât
pentru orice altceva. (Nu vreau să le numesc minciuni, deşi
sigur că uneori oamenii mint din cinism sau ruşine.)
însă, pur şi simplu, numai pe ele le avem la dispoziţie
sau aşa ştim noi; şi putem face multe cu aceste
poveşti, în special dacă suntem de acord că modul
în care sunt spuse conţine adevăruri, fie ele subiective,
fie intersubiective.
Nu este vorba doar despre faptul că
pacienţii caută să se descarce; psihoterapia înseamnă
mai mult decât o simplă evacuare — sau dacă nu e, cu
siguranţă ar trebui să fie. Ceea ce caută
pacienţii este o modalitate de a-şi conţine experienţa,
în sensul de a-i da o formă şi un sens. Noţiunea
de conţinere3 este utilă pentru a descrie cât de activ
poate fi procesul terapeutic, deşi pare destul de nein-tervenţionist.
Ea include ceea ce spuneaţi despre nevoia primitivă
de a te descărca, dar merge semnificativ dincolo de aceasta.
Asta nu înseamnă că orice formă
şi orice semnificaţie vechi vor fi suficiente pentru
a oferi o conţinere utilă, terapeutică: semnificaţia
dată unei experienţe tulburătoare şi neclare,
adesea inconştiente, ar trebui susţinută atât
prin înţelegere faţă de pacient, cât şi prin
respect pentru adevărul emoţional, indiferent cât de
încurcat, complex sau dureros ar fi acesta. Aşadar, deşi
terapeutul trebuie să fie înţelegător, acesta ar
trebui şi. să ajute pacientul să înfrunte anumite
lucruri, ceea ce uneori este o muncă dificilă şi
obositoare. Cele două procese — descărcarea pacientului
de tot ce e în el şi colaborarea dintre terapeut şi
pacient pentru a da acestei descărcări o formă
şi un sens care, în mare, arată înţelegere, dar
şi atacă adevăruri complexe şi dureroase —
sunt interdependente. Pacienţii pot vorbi mai uşor dacă
sunt în compania cuiva care îi poate ajuta să se gândească
la experienţa lor, indiferent cât de dificilă ar fi
aceasta, şi să o facă într-un mod pe care ei să
îl accepte şi în care să creadă.
Pentru că se dau o formă şi
un sens experienţei prin discuţii purtate într-un mod
care pare simpatetic şi adevărat, pacientul poate apoi
să se gândească la experienţă pentru a o reintegra,
dar ca pe o experienţă la care el s-a gândit, şi
nu ca pe o experienţă la care trebuie să reacţioneze
sau pe care trebuie să o elimine, îi suntem îndatoraţi
lui Bion pentru ideea că învăţatul din experienţă
depinde de capacitatea de absorbţie a experienţei în
acest mod.
După părerea mea, la asta se referă
ieşirea dintr-un blocaj. De obicei, blocajul înseamnă
că ai avut o experienţă (sau mai multe) şi
nu poţi să te gândeşti cu adevărat la ce s-a
întâmplat: e o stare de spirit care, în mod paradoxal, este adesea
caracterizată printr-o preocupare intensă sau „prea
multe gânduri", dar de tip claustrofobic. Persoana gândeşte,
dar nu analizează.
Salt la inceputul paginii