RUEDIGER DAHLKE
Fragmente din cartea:
BOALA CA ŞANSĂ.
Cum să descifrăm mesajul ascuns al bolii.
Editura TREI, detalii carte aici
Am fost învatati în copilarie ca
boala este ceva rau, de care trebuie sa scapam cât mai repede.
«Duca-se pe pustii» spuneau bunicile noastre despre
bolile copilariei. Ruediger Dahlke, autorul acestei carti, reuseste
sa ne convinga ca paharul este totusi pe jumatate plin, ca boala
este în acelasi timp o sansa. Prin intermediul unui organ
sau regiuni a corpului, sufletul încearca sa ne aduca la
cunostinta o durere, o tensiune, o lipsa, într-un cuvânt
o problema nerezolvata. Daca stim sa descifram mesajul ascuns
al bolii avem toate sansele sa ne eliberam de ea.
Ruediger Dahlke s-a specializat în medicina naturista,
psihoterapie si homeopatie. Este una dintre personalitatile cele
mai marcante în domeniul medicinei psihosomatice si al miscarilor
legate de sanatate.
Vã recomand sã cititi mai întâi
acest text care prezintã legãtura dintre boalã
si nevoia de evolutie spiritualã.
Este un fragment din cartea PUTEREA VINDECÃTOARE
A BOLII. Importanţa şi
semnificaţia simptomelor bolii, de Thorwald
Dethleffsen si Ruediger Dahlke, Editura ADEVÃR DIVIN, AICI
Fragmente:
Glanda tiroidã aici
Gusa
Hiperfunctia tiroidei (Hipertiroidia)
Hipofunctia tiroidei (Hipotiroidia)
COLOANA VERTEBRALÃ aici
Probleme de pozitie
Cifoză, cifoză lombară şi spate ţeapăn
Cocoasa
Scolioza sau deviaţia laterală a coloanei vertebrale
CANCERUL MAMAR aici
Alzheimer aici
Glanda tiroidă
După cum o arată numele [în germană, N.
t.], tiroida [Schilddruse] formează un scut (
Substantivul Schilddruse este compus din Schild = scut,
pavăză, Şi Druse = glandă. (N. t.))
Asemănător unui fluture, ea îşi pune capul
îngust chiar imediat sub cartilajul tiroi-dian, peste laringe,
în timp ce aripile fluturelui, cei doi lobi ai tiroidei, sunt
situaţi lateral faţă de trahee. Sarcina ei este
producerea hormonului metabolic, care apare sub doua
forme. L-tiroxina şi triiodtironina şi
mai activă sunt alcătuite în principal din iod şi
au o funcţie de mobilizare a metabolismului. Ele intensifică
vitalitatea pe termen mai lung şi mai durabil decât hormonii
cu acţiune rapidă ai glandei suprarenale, adrenalina
şi noradrenalina. Pe lângă circulaţie cu tensiunea
arterială şi frecvenţa cardiacă sunt stimulate
funcţia respiratorie şi intestinală, temperatura
creşte ca şi metabolismul bazai, acţiunea
nervilor şi excitabilitatea musculară se amplifică;
pe când timpul de reacţie scade, agerimea şi viteza
de gândire cresc.
În plus, tiroida joacă un rol esenţial în procesele
de creştere. Franz Alexander arată că ea a făcut
posibil în cadrul evoluţiei pasul de la apă la uscat.
Abia începând cu amfibiile vieţuitoarele dispun de tiroidă.
La specia mexicană de salamandră axolotl, administrarea
experimentală de tiroxina determină trecerea de la
respiraţia branhială la cea pulmonară, aşa
încât animalele se transformă din populaţie acvatică
în populaţie terestră. W.L. Brown a numit glanda tiroidă
„glanda creaţiei". Până astăzi, tiroida menţine
raportul cu marea prin iod, care se găseşte mai cu seamă
în apa mării, ea putându-şi produce hormonii numai
din iod. Dacă oamenii se îndepărtează prea mult
de mare şi se aventurează de pildă pe înălţimile
unor munţi izolaţi, contractează cu uşurinţă
probleme cu tiroida.
Importanţa hormonilor tiroidei pentru maturizarea
omului se vede la cretinism şi mixedem*, unde rămân
în urmă dezvoltarea intelectuală şi cea fizică,
îmbinările de creştere ale oaselor lungi ale extremităţilor
se închid, de exemplu, numai cu întârziere, iar dezvoltarea inteligenţei
este stânjenită, în faza dezvoltării tiroxina are efecte
analoage cu hormonul de creştere al hipofizei.
Guşa
Dacă lăcaşul producerii substanţelor
propulsoare care conţin iod se măreşte, trebuie
să pornim de la un „necesar de combustibil" mai ridicat.
Prin expansiunea dispozitivului de fabricare de la gât, organismul
le semnalează celor afectaţi că ei nu-şi
recunosc necesarul mai ridicat de propulsie. Nesaţul de
energie, activitate şi schimb s-a cufundat în umbră.
Acest nesaţ de mai mult metabolism se raportează mai
întâi la energia de schimb şi abia după aceea la substanţa
necesară în această privinţă. Guşa cel
mai frecvent întâlnită se formează din lipsa de iod
în alimentaţie. Cei afectaţi, împlântaţi de obicei
în tradiţii fixe, trăiesc într-un mediu care le oferă
prea puţină energie şi variaţie. Guşa
trădează nesaţul în acest sens. Ea se dezvoltă
pe terenul unei deficienţe hormonale ca în caz de hipofuncţie.
Dar prin mărirea sub formă de guşă a tiroidei
se reuşeşte în cele din urmă să se acopere
necesarul metabolic prin folosirea fiecărui atom de iod.
În cazul hipofuncţiei, guşa indică
tot un necesar crescut de combustibil. Situaţia este escaladată
mai departe în măsura în care, în ciuda măririi progresive
a locului de producţie, necesarul tot nu poate fi acoperit.
Pacienţii devin mai inerţi şi mai graşi,
în viaţa lor nu se mai întâmplă nimic (energetic).
Chiar şi nesaţul şi foamea se potolesc, căci
lipseşte energia pentru a începe să facă ceva cu
hrana.
Şi în caz de hiperfuncţie a tiroidei cei vizaţi
simt foamea de metabolism sub formă de foamete de-a dreptul
arzătoare. Ei pot mânca încontinuu, fără a se îngraşă,
întrucât organismul lor consumă, arde imediat substanţa.
Greutatea lor prea mică trădează că ei nu
fac faţă cerinţelor energetice ale corpului, în
ciuda măririi sub forma de guşă a tiroidei. Ei
adună şi tot adună cu nesaţ şi tot nu
ajunge.
Corespunzător tipurilor de guşă, problemele
se pot sub-împărti în trei grupe mari, hiperfuncţie,
hipofunctie şi formarea guşei fără deviere
metabolică. Această guşă cu valori normale
ale funcţiei glandulare era foarte răspândită până
cu câteva decenii în urmă în regiuni cu sare săracă
în iod. Ca variantă cea mai inofensivă, ea nu produce
simptome dinspre metabolism, ci numai prin dimensiunea sa în
sens estetic sau mecanic. Lipsa iodului în mâncare face ca tiroida
să crească atât de mult, încât să poată profita
de fiecare fărâmă pe care o apucă din substanţa
cea preţioasă. Guşa formată provoacă
în exterior mai ales probleme estetice, în interior determină
uneori greutăţi cu înghiţitul, insuficienţă
respiratorie şi probleme cu vocea.
Gâtul gros creează impresia de masivitate, de om greoi
şi raportarea la pământ, inversul eleganţei pe
care o punem în legătură cu gâtul zvelt de lebădă.
Dacă i se umflă cuiva gâtul, el accentuează astfel
zona asimilării şi posedării, însă cine asimilează
mult are mult şi este astfel greu sau în orice caz cu greutate.
Este evident vorba despre oameni cărora nu le-a ajuns
până-n gât, aşa că tind să tot adune.
Ei nu sunt conştienţi de asta, dar cei din jur o văd
cu atât mai clar. Se poate, ce-i drept, ca aviditatea de a poseda
să fie atât de refulată, încât nu le mai sare în ochi
nici celor de afară. Din tema „asimilării" face
parte nu numai componenta materială, cum se vesteşte,
de pildă, şi în bărbia dublă. Pacienţii
cu guşă tind şi la figurat să „înghită"
câte unele, în definitiv, gâtul gros semnalizează şi
lipsa mobilităţii în această regiune, mergând până
la rigiditate, ceea ce se răsfrânge la rândul său negativ
asupra privirii de ansamblu şi a orizontului spiritual.
În unele regiuni guşa era atât de normală, încât
făcea de-a dreptul parte din imaginea populaţiei de
la ţară. Ţărăncuţa adăuga la
portul popular bineînţeles şi banda nostimă din
jurul guşei. Ca la pelican, guşa bine umplută
simboliza punga plină şi recolta bogată. Cei afectaţi
erau de cele mai multe ori din populaţia rurală, ţărani
care trăiau din pământul propriu, cărora li se
potrivea aspectul băştinaş robust, accentuat de
guşă. Erau oameni care-şi ţineau ferm capul
pe umeri, păstrau cu stricteţe tradiţia lor care
ajungea în parte până în Evul Mediu şi nu puneau o valoare
prea mare pe lărgirea orizontului lor spiritual sau chiar
pe modificarea felului lor de viaţă. Dimensiunea imobilităţii
lor conservatoare şi a tendinţei lor de posesie izvorând
dintr-un spirit păstrător era adesea inconştientă
şi ascunsă în spatele cucerniciei. Cât de mare era importanţa
proprietăţii însă şi ce rol proeminent jucau
valorile transmise prin tradiţie o arată respectivele
piese de teatru care se învârt aproape fără excepţie
în jurul acestor teme. Nu-i vorba doar de fiică, ci mereu
şi de dotă, care dezvăluie nu rareori pe
lângă caracterul ei de dat, de dar, şi pe cel de otravă.[i]
În afară de aceasta, cele mai multe se rotesc în jurul
principiului „A fost dintotdeauna aşa". Aici se mai
adăuga şi izolarea regiunilor afectate, care favoriza
lipsa de activitate şi schimb.
Prin introducerea sării alimentare iodate şi
a adaosurilor de iod în apa potabilă, acest tip de guşă
este în mare declin, deşi astfel tema desigur că nu
este înlăturată. Ea trebuie să-şi caute acum
alte căi (de exprimare). Ce-i drept,
prin deschiderea care are loc, paralel din punct de vedere temporal,
spre cultura orăşenească, în izolarea iniţială
şi monotonia lipsită de orice variaţie şi
schimbare din zonele rurale a intervenit mişcarea, şi
astfel în generaţiile ce se ridică acum s-a estompat
tot mai mult şi dominarea atitudinii psihice subiacente.
Guşa exterioară simbolizează foarte sincer
şi deschis pretenţia de posesiune şi de putere
nemărturisită. Aşa cum o ştie şi poporul,
cei în cauză lasă „la vedere" ceea ce au. Mai ascunsă
şi deci mai problematică este guşa purtată
în interior. Tematica este desigur principial aceeaşi, numai
că aici totul roade, macină şi mănâncă
lăuntric şi este ţinut ascuns de cei din jur. în
exterior se face o impresie mai bună, dar im-presi(une)a
din interior este cu atât mai periculoasă.
Tema aviditate a fost şi mai adânc înăbuşită
în inconştient şi creează probleme corespunzător
mai profunde. Un atare mod nemărturisit de a îngrămădi,
a acumula şi a acapara poate să împiedice aerul de respirat
şi deci să fie o stavilă în calea schimbului şi
comunicării. Adesea guşa care creşte spre interior
îngreunează şi înghiţitul şi arată astfel
cât de dureros, de greu şi de apăsător este să
înghiţi şi să tot înghiţi. Dacă presiunea
se extinde şi asupra larin-gelui, vocea poate să aibă
şi ea de suferit şi să preia un sunet răguşit
croncănitor. Cei afectaţi scot nişte sunete pe
de o parte asemenea unor găi, pe de alta ca şi cum i-ar
lua gaia şi de parcă ar fi gata să se sufoce, şi
într-un anumit sens chiar aşa şi este. Ei riscă
să se sufoce de atâta lăcomie.
O imagine din basm, într-un context mai larg, ne-o oferă
Cenuşăreasa, respectiv porumbeii care îi vin în ajutor.
Ei răstoarnă cele spuse până acum în contrariu.
După motoul: „Bobul bun, ici, în ulcică, iar cel rău
în guşulică" se alege şi se sortează
cu grijă ce trebuie atribuit lumii şi ce este mai bine
să se păstreze pentru sine. Pe termen lung sigur că
nu poate fi sănătos să dai în afară tot ce
e bun şi prielnic şi să păstrezi tot ce e
rău şi ce e indigest pentru tine, tot înghiţindu-le.
În introducerea la „Gât" îl considerasem pe acesta
drept lăcaşul angoasei. Această temă este
abordată desigur de o guşă care ameninţă
să ne strângă de beregată. Fiind unul dintre cele
mai importante două puncte de blocaj în corp, gâtul este
un loc în care omul tinde să îşi tragă un zăvor.
A lăsa să-i crească guşa devine şi posibilitatea
de a-şi zăvori şi bloca astfel capul de corp.
Întrebări
1. Trăiesc într-un
mediu care oferă prea puţini stimuli vioiciunii mele?
2. Exagerez tema „posesiune"?
îmi las averea „la vedere"? îmi iese averea deja pe gât?
3. Îmi însuşesc lucruri
care mă fac să mă umflu (în pene) şi mă
împiedică să particip la vivacitatea schimbătoare
a vieţii?
4. Cum stau la tema greutate?
Mă simt mare şi plin de greutate sau trebuie să
mă dau mare?
5. Pun prea multe la o
parte? Lucruri preţioase? Va lori? Chestiuni neplăcute?
6. Strâng tot timpul, fără
să las ca alţii să observe acest lucru (guşă
internă)? O fac pentru a nu trebui să dau ni mic de
la mine sau procedez aşa din ruşine?
7. Cele adunate îmi apasă
viaţa?
8. Mă blochez la gât
şi îmi separ capul de corp, gândurile mele de sentimentele
mele?
Hiperfuncţia tiroidei
(Hipertiroidie)
La hipertiroidie apare adesea şi guşa, dar nu
este necesar să fie aşa. Aceasta va prezenta adesea
o formă noduroasă; se disting nodulii reci, care înmagazinează
puţin iod sau nu înmagazinează deloc, de cei fierbinţi,
care acumulează puternic. Varianta rece este atât de denaturată
tisular, încât nu-şi mai îndeplineşte sarcina în pregătirea
hormonilor şi tinde să degenereze malign. Ea nu contribuie
însă la hiperfuncţie.
Nodulii fierbinţi, în spatele cărora se află
ceea ce, în termeni medicali, sunt numiţi „adenoame autonome"[ii],
devin rapid ca un fier roşu în viaţă,
care nu ne place să ne atingă. La modul concret, cel
vizat nu mai suportă nimic strâns la gât. Lăţimea
gulerului creşte rapid, dar senzaţia de strânsoare
nu cedează, el tot simte că-1 „strânge gulerul".
Pe plan sufletesc, acestei senzaţii îi corespund tendinţe
claustrofobe, adică toate situaţiile care strâmto-rează
sunt evitate cu teamă. Gâtul se umflă şi accentuează
graba de creştere cufundată în corp, care de-abia de
poate fi frânată. Inima bate mai repede, tensiunea arterială
şi temperatura corpului cresc, transpiraţia abundă
şi se semnalează stări de nervozitate. Neliniştea
motorie se manifestă în dezechilibru, tendinţe spre
tremurat şi agitaţie. Insomnia răpeşte liniştea
de care organismul are o nevoie stringentă. Ochii tremură
de surescitare, sunt larg deschişi şi pot să fie
vizibil bulbucaţi[iii].
Pacienţii au înscrisă pe chip spaima pură
ca la un strangulat, căruia ochii holbaţi de spaimă
stau să-i sară din orbite. Franz Alexander vorbeşte
despre un „Basedow de şoc".38 Astfel de ochi nu sunt
numai măriţi de frică, ei sunt foarte treji şi
lucizi. Cu o disponibilitate extremă pentru alarmă,
ei privesc în faţă o luptă pe viaţă şi
pe moarte, la care se pregăteşte în mod vizibil şi
restul corpului. Legătura cu spaima nu reiese numai din
expresia feţei, ci a fost confirmată chiar şi în
experimentul pe animale. Iepuri de casă confruntaţi
cu jderi şi cărora li se blocase orice cale de refugiu
au dezvoltat toate semnele hipetiroidiei, inclusiv bulbucarea
globilor oculari numită exoftalmie. în istoricele bolilor
omeneşti se întâlneşte mai des decât un eveniment acut
de spaimă perspectiva unor vremuri înspăimântătoare
cu o corespunzătoare împovărare psihică de termen
lung. Ce-i drept, există de cele mai multe ori şi întâlniri
timpurii cu moar-tea şi experienţe cu pierderea unei
persoane de referinţă. Angoasa de moarte şi spaima
nu sunt însă confruntate, ci parate prin tăgadă
şi refulare, şi astfel se zugrăvesc pe chip. Adesea
negarea merge atât de departe, încât pacienţii caută
tocmai situaţiile de care se tem cel mai tare. Pe lângă
expresia feţei, anxietatea se manifestă şi în nevoia
de a defeca de care sunt chinuiţi pacienţii, ei „fac
pe ei de frică", după cum o zice şi poporul.
Sunt chinuiţi de diaree, de o adevărată deraiere
a intestinului. Uşurinţa de a transpira abundent poate
fi provocată nu numai de frică, ci şi de un efort
şi o tensionare exagerate.
Pacienţii nu se sfiesc într-adevăr nici de suprasolicitare,
nici de extenuare, în umflatul gâtului şi proeminenţa
ochilor rezidă pe lângă panică şi imaginea
unui surmenaj total, comparabilă unui halterofil care îşi
supraestimează forţele. Tendinţa de a se supraestima
o întâlnim în majoritatea istoricelor de viaţă ale celor
afectaţi. Ei tind spre precocitate şi o preluare prematură
a responsabilităţilor, de pildă faţă
de fraţii mai mici. Excesul hormonilor de creştere şi
maturizare din sângele lor semnalizează mai târziu pretenţiile
corespunzătoare, cufundate în corp. Chiar dacă sunt,
cum se întâmplă adesea, despărţiţi, dezamăgiţi
sau respinşi de mamă, ei încearcă să combată
teama şi nesiguranţa ce derivă de aici, identifi-cându-se
ei înşişi cu rolul de mamă. („Dacă nu o pot
avea, trebuie să devin eu ca ea, aşa încât să mă
pot dispensa de ea.") Asta duce, la femeile respective, frecvent,
la un ataşament aproape incestuos de tată, la bărbaţi
la o fixare pe un rol feminin, care poate ajunge până la
homosexualitate. Pacienţii rămân fideli până la
abnegaţie sarcinii suprasolicitante a rolului de mamă.
Eşuarea unei astfel de încercări de compensare poate
să declanşeze simptomatica.
În ochii lor holbaţi se pot reflecta însă şi
pofta de luptă şi chiar curiozitatea. Vom întâlni mai
des această aparentă contradicţie. Ameninţaţi
şi hărţuiţi, pacienţii par să se
pregătească pentru fapte mari, care le solicită
toate forţele. Semnele indică furtună, de parcă
lupta cea mai arzătoare de supravieţuire le-ar sta nemijlocit
în faţă. Ei înşişi nu ştiu însă
nimic de asta, din contră, îşi privesc simptomele adesea
cu o distanţă lăuntrică mare şi, conform
experienţei, se prezintă târziu la medic. Ei nu se grăbesc
să se declare bolnavi, ci rezistă cât pot de mult. Vitejia
lor de luptă s-a scufundat în umbră şi le este
complet inconştientă, în corp demonstrează în schimb
cu toată onestitatea, prin noduli fierbinţi şi
gât umflat, cât de arzător este pentru ei să se extindă
şi să se dezvolte şi ce eforturi sunt constrânşi
să facă pentru asta. Nu vor numai să se facă
mari, ci mai ales să ajungă mari, setea lor este de
nestins, pofta lor este de nepotolit şi trădează
un apetit la fel de mare de viaţă. Se consumă adesea
cu ambiţie avidă într-o avaritie mistuitoare.
Această formă de avariţie stă în prim-plan.
Uneori neliniştea se semnalează într-o adevărată
vibrare sau pulsare a guşei. Această stare are ceva
care consumă, metabolismul bazal este atât de înalt, încât
cei afectaţi slăbesc şi impresia de hărţuire
este şi mai accentuată. Se mistuie de atâta ambiţie
şi voinţă de a fi performanţi.
Lăcaşul luptei fierbinţi în legătură
cu forma specială de avariţie, care este fluidă
de onoare, face să transpară, pe lângă spaimă
şi disponibilitatea lucidă de apărare, o altă
temă. Gâtul constituie, ca loc de trecere de la corp la cap,
accesul spre instanţa supremă, în acest loc, prin guşă
nu este înălţat numai un scut mărit de apărare
înaintea uneia dintre zonele cele mai sensibile ale corpului,
ci este tras şi un zăvor, care îngustează toate
căile de aprovizionare vitale. Pentru blocaj se poartă
o confruntare fierbinte, pe care o putem interpreta ca luptă
pentru accesul la locul suprem. Adesea, îndărăt zace
întruchiparea unui conflict vehement de autoritate, care are pentru
cei afectaţi ceva decisiv, vital. Corpul prezintă cât
de tare poate să macine şi să mistuie forţele
o asemenea luptă şi cum se îngustează tot mai mult
accesul în sus. In tremuratul lor se manifestă anxietate
şi nelinişte, într-o panică permanentă că
îi „ia de guler" înainte ca ei să fi reuşit să
facă ceva, orice altă îngustare ivită îi face să-şi
iasă din fire. Nu rareori, în prezenţa unei persoane
de autoritate, nu sunt în stare din cauza tremuratului nici să
ducă la gură cu succes o ceaşcă de cafea,
în gât se află ca o găluşcă mare şi demonstrează
că nimic nu mai poate înainta în sus pe gât, deşi la
figurat totul vrea să le iasă pe gât şi pe nas
şi ei trebuie să înghită găluşcă.
Lăcomia, pofta de viaţă, cuplate cu angoasa (de
moarte) de a nu omite în viaţă esenţialul, îşi
au şi ele rolul lor aici.
Dacă în această situaţie le mai iese totuşi
o vorbă pe gură, o datorează marii lor capacităţi
de a se aduna şi de a pune ceea ce este pozitiv şi practic
mai presus de orice. Mişcările emoţionale, mai
cu seamă cele ostile, şi sentimentele de tot felul şi
le reţin sub bariera guşii. Chiar le place să-şi
ajute adversarii pe baza unor reflecţii raţionale, după
cum şi preferă să le fie alături, oferindu-le
un sprijin matern, fraţilor şi surorilor cu care rivalizează.
Numai când de la gât se mai rupe uneori zăgazul, ecluzele
se deschid şi pâraie nemotivate de lacrimi îşi caută
drum spre libertate. Uneori îi trădează şi vocea
croncănitoare, răguşită, gâtuită şi
arată cât de mult le dă situaţia de furcă.
Ea vorbeşte deschis despre presiunea sub care se află
şi despre dispoziţia apăsătoare care îi cuprinde.
Constrânsă să fie scăzută, vocea lasă
să răzbată în sforţarea ei cerinţele
propriu-zise. Aici cineva ar vrea să se exprime mai mult
şi mai tare, dar nu izbuteşte.
Componenta de creştere a hormonilor tirodieni susţine
interpretările, căci excesul de hormoni arată cerinţa
de creştere cufundată în corp. Până la adolescenţă
ea are ce căuta aici, dar după aceea exclusiv pe plan
spiritual şi psihic. Aşa că nu este de mirare că
nu prea există hipertiroidii în copilărie şi că
numărul lor creşte abia după pubertate. La adulţi
hormonul excedentar trădează o regresie, o retragere
la un nivel care acum nu mai este adecvat.
Pacienţii nu-şi mărturisesc nici strădaniile
de creştere, nici pe cele de luptă. Pretenţia lor
de a se maturiza deosebit de repede, de a evolua şi de a
trăi cât se poate de multe este înghesuită în corp,
unde se dezlănţuie într-un nivel hormonal ridicat. Excesul
de hormoni metabolici şi de creştere îi face exagerat
de sensibili, schimbători, turbulenţi şi mult
prea vioi şi impulsionează angoasa de moarte. Sunt
atât de vigilenţi, încât nu mai închid nici un ochi. în timpul
zilei le tremură pleoapele, noaptea somnul îi ocoleşte.
Evitarea somnului, fratele mai mic al morţii, închide cercul
spre angoasa de moarte. Câte un istoric de boală lasă
loc suspiciunii că este vorba despre angoasa de a încheia
viaţa încă înainte de a fi fost trăită.
Ceea ce frapează este că femeile sunt de cinci
ori mai des afectate decât bărbaţii. Asta s-ar putea
explica prin faptul că posibilităţile de a evolua
şi de a răzbate pe plan social sunt vizibil mai nefavorabile
pentru ele şi că astfel este mai mare probabilitatea
să fie refulate, în afară de aceasta, este frapantă
dorinţa multor paciente de a-şi satisface eforturile
de creştere şi evoluţie prin sarcină şi
în plus de a face ca familia să crească prin adopţii
şi copii înfiaţi, într-un mediu relativ ostil copiilor
şi creându-şi astfel probleme. Alexander vorbeşte
despre „dorinţa intensă de a concepe, în ciuda fricii
de graviditate". Această contradicţie se reflectă
în încercarea celor vizate de a se apăra de propria angoasă
de moarte dăruind viaţă pe un alt plan.
Relaţia dintre sarcină şi tiroidă este
dovedibilă în diferite feluri, în timpul sarcinii tiroida
este, de pildă, uşor crescută şi lucrează
mai intens, în cazul lipsei activităţii glandulare se
ajunge adesea la sterilitate sau avorturi. La bărbaţi
hormonul tiroidian are o influenţă pozitivă asupra
fecundităţii. Astfel, el măreşte producţia
spermatozoizilor şi viteza de transport. Există indicii
că glanda tiroidă provine filogenetic din zona uterină.
„A ajunge departe prin copii" este o variantă
frecventă a vanităţii întâlnite în general la hipertiroidie:
a avansa cu orice preţ. Altminteri, această aspiraţie
se cristalizează într-o normă de lucru care merge până
la epuizare şi nişte exigenţe referitoare la randament
care îi suprasolicită pe cei afectaţi, ca şi pe
cei din jurul lor. Si aici femeilor le sunt impuse limite mai
înguste de către societate, care se întruchipează dureros
la hipertiroidie. Dacă sunt puse sub semnul întrebării
dorinţele de graviditate sau de performanţe, asta poate
să ducă la izbucnirea simptomaticii.
Un alt motiv pentru frecvenţa mai mare la femei poate
consta în aceea că tematica realizării, luptei şi
impunerii de sine ţine mai mult de polul arhetipal masculin
şi de aceea le vine, în principiu, mai dificil femeilor.
In domeniul primordial feminin, acela de a avea copii, ea se poate
transfera, de exemplu, numai cu greutate. Făcând abstracţie
de faptul că dorinţa de a fi performant nu prea corespunde
acestui domeniu, un număr mare de copii este mai degrabă
pedepsit de societate. Alocaţia pentru copii nu contrazice
această afirmaţie, ci din contră o subliniază,
fiind de fapt expresia conştiinţei încărcate faţă
de cei dezavantajaţi printr-un număr mare de copii.
În fine, tematica autorităţii dintre mamă
şi copil este mult mai dificil de rezolvat pentru fiică
decât pentru fiu. Conform lui Alexander, toate cele vizate suferă
de greutatea de a depăşi schimbarea de rol de la persoana
care este îngrijită la cea care îngrijeşte.
Lecţia de învăţat constă în a-şi
mărturisi spaima şi panica în faţa propriei vieţi,
ca şi exigenţele mari de dezvoltare, realizare, creştere
şi trăiri ce contrastează cu ele. Eforturile şi
strădaniile enorme de a găsi recunoaştere în faţa
autorităţii de obicei aleasă chiar de către
cel în cauză trebuie puse în legătură cu propriul
istoric. Pentru a rezolva modelul este necesar de recunoscut propriul
aport la situaţia contradictorie: anxietatea şi spaima
care sunt înscrise pe chip pot fi de cele mai multe ori urmărite
în trecut până la dezamăgirile din copilăria (timpurie)
ale propriilor dorinţe de dependenţă, încercările
ulterioare de a înlocui sentimentul de siguranţă şi
protecţie prin aceea că el este oferit altora evidenţiază
suprasolicitarea lor. Căci cum să dai ceva ce tu însuţi
nu ai, dar de care ai avea o nevoie arzătoare? Exigenţa
înaltă şi disponibilitatea enormă la acţiune
şi suferinţă fac totuşi pentru un timp posibil
contradictoriul, aproape imposibilul. Situaţia declanşatoare
a simptomaticii bolii, care duce la prăbuşirea edificiului
din anxietate, efort şi negare de sine, mână respectivele
impulsuri în corp, care se pune acum la rândul lui sub exigenţele
cele mai înalte şi loveşte cu putere într-o luptă
ce nu poate fi câştigată. Triggerii, care merg de la
crize relaţionale până la pierderea prin moarte, au
fost, alimentaţi fiind de angoasa de bază, anticipaţi
de obicei deja în gând şi se mai înconjoară astfel
şi de spaima unei profeţii ce se autoîmplineşte.
Dacă propriul fundal psihic a fost prelucrat, şi
adesea o psihoterapie nu va putea fi ocolită aici, se pune
problema de a trăi din nou conştient impulsurile înghesuite
în corp. în inima care bate până-n gât sălăşluiesc
năzuinţa spre sus şi ambiţia înaripată
prin pofta de luptă, în urma mărturisirii cât le arde
buza după viaţă şi trăirea arzătoare
a tot ce se poate, după ascensiune şi recunoaştere,
şi cât le-ar plăcea să fie „femeia focoasă
(tipul focos)" care trăieşte deocamdată numai
în ascuns, visurile ce zboară în înalt au o şansă
autentică să se măsoare cu realitatea. Dacă
este admis blocajul în zona gâtului, care separă capul de
realitatea corpului şi, de exemplu, şi propriul glas
de placa sa de rezonanţă în corp, abia atunci poate
să fie conştientizată întreaga angoasă care
zace în trecătoarea îngustă a gâtului şi este captată
în ochii proeminenţi. Cei afectaţi nu au numai concret
un nod în gât, ci nodul psihic, bariera dintre sus şi jos,
constituie problema lor. Dacă se confruntă cu această
angoasă, pe care până acum au tot „înghiţit-o"
(în guşă), lupta în lumea exterioară are o şansă.
Este posibil ca ea să fie şi de prisos, dacă forţele
de creştere îşi caută alte direcţii mai satisfăcătoare.
Principiul vieţii s-a cufundat în umbră şi
vrea să se reîntoarcă pe planuri conştiente. Hipertiroidia
simbolizează o abundenţă incredibilă de viaţă
şi creştere, prea mult pentru corp. Acest flux prea
mare al vieţii trebuie îndreptat spre canale spirituale şi
sufleteşti, şi aici stau deschise oricâte direcţii,
ba chiar toate.
Întrebări
La noduli reci:
Am noduli/noduri (= probleme nerezolvate) în gât, care
m-ar putea ucide în osilitatea lor rece faţă de viaţă?
Ce s-ar putea încheia la mine rău printr-o continuă
ignorare?
Unde există un domeniu esenţial al vieţii
căruia i-am extras toată energia, pe care încerc să-1
fac inofensiv, privindu-1 la rece?
La hipertiroidie şi noduli fierbinţi:
1. Ce fier roşu
nu vreau să mă atingă?
2. Ce ambiţie arzătoare
şi pretenţie înaltă mă mână? Ce vizează
setea mea nepotolită?
3. Ce mă scoate din
sărite, ce mă face să-mi ies din fire?
4. Ce găluşcă,
ce frică îmi stau de mult în gât?
5. Cine m-ar putea lua
de guler? Pe cine aş vrea să iau de guler? în jurul
cărei autorităţi se învârte lupta mea?
6. în ce măsură
oscilez între angoasa de moarte şi aviditatea de viaţă?
7. De ce tot dau pe gât
mişcări ostile?
8. Cum ajung să pun
luciditatea pe deasupra emoţiilor? De ce înghesui confruntările
arzătoare în corp?
9. Ce se ascunde îndărătul
capacităţii mele exagerat de mari de a fi săritor?
Ce îndărătul dorinţei mele (exagerate?) de a avea
copii?
10. Ce zace îndărătul
neajutorãrii mele, când este vorba despre mine şi
apărarea propriilor interese?
11. Spre ce tinde ritmul crescut
al metabolismului meu? Ce substanţă din viaţa mea
urmează să metabolizez? Ce transformare este în întârziere?
12. Cui vreau să-i aduc
prinos cu prisosul de viaţă din mine?
Hipofuncţia tiroidei
(Hipotiroidie)
Invers decât în cazul hiperfuncţiei, la hipotiroidie
ajung prea puţini hormoni tiroidieni în sânge. Consecinţele
sunt un metabolism bazai redus şi lipsa de energie. Tensiunea
arterială scade, la fel ca şi nivelul de zahăr
în sânge, apare anemia, iar metabolismul funcţionează
numai la foc mic, ceea ce se repercutează în oboseală,
slăbiciune, lipsă generală de forţă
şi greutate care creşte. Absenţa poftei de mâncare
şi constipaţia se adaugă celor de mai sus, părul*
se usucă, devine aspru şi poate să cadă. Pielea
este prost irigată sangvin, prin urmare rece şi tinde
să se îngroaşe. Ţesutul subcutanat capătă
o consistenţă spongios-aspră, motiv pentru care
medicii vorbesc de mixedem. Dispoziţia este lipsită
de curaj şi depresivă, expresia feţei ştearsă
şi neparticipativă. Personalitatea letargică,
încetinită, făcând impresia că este adormită
până la retardată, este în cel mai mare contrast cu
cea a hipertiroidianului, vioaie, ageră, vigilentă,
plină de angoase şi surescitări.
Pacienţii cu mixedem şi-au tăbăcit
pielea pentru a se izola de lumea exterioară. Pielii păstoase,
edematoase îi mai extrag prin irigarea sangvină şi forţa
vitală, adică ei nu vor să intre cu lumea de afară
în nici un fel de contact viu. Astfel, pielea, ca graniţă
spre afară, rămâne rece şi fără viaţă.
Mâinile reci trădează, dacă chiar sunt întinse
cuiva într-un gest de salut, că nu acceptă nici un contact
cordial sau călduros. Picioarele reci dezvăluie că
înrădăcinarea lor pe pământ este mai degrabă
una lipsită de viaţă şi deficitară. Când
ni se răcesc picioarele, angoasa are şi ea un cuvânt
de spus. Un om care nu şi-a găsit încă locul în
care să-şi înfigă rădăcinile trăieşte
desigur cu o anxietate fundamentală.
Pacienţii o împărtăşesc pe aceasta
cu tovarăşii lor de suferinţă de la polul
opus al hiperfuncţiei. Asemenea tuturor contrastelor, şi
acestea se opun reciproc, dar pe aceeaşi axă. Acolo
unde pacienţii cu hiperfuncţie confruntă viaţa
cu angoasa de moarte şi se luptă cuprinşi de panică
să supravieţuiască, pacienţii cu hipofuncţie
se comportă faţă de ea cu indiferenţă,
de parcă nici nu i-ar privi pe ei. Ca orice altceva, îi lasă
complet rece. Parcă ar face pe morţii. La tema moarte
găsim însă din nou asemănarea cu hipertiroidienii.
Unii se tem de moarte, ceilalţi o imită, ambii se preocupă
însă mereu de ea.
Este puţin surprinzător că pacienţii
nu se simt bine în pielea lor rece, spongioasă. Dispoziţia
proastă şi expresia inertă a feţei, care
arată lipsa oricărei participări, fac acest lucru
clar. Inima bate într-un ritm obosit, slab şi pune în mişcare
sângele, căruia îi lipseşte substanţa. Este vorba
despre o sevă destul de subţiată a vieţii
cu prea puţini purtători de energie (globule roşii)
şi prea puţin combustibil (zahăr). Nivelul scăzut
al zahărului indică în plus că acestei vieţi
îi lipseşte dulceaţa. Nu-i de mirare că pacienţii
oferă şi în exterior pe toată linia o imagine
a îndepărtării de viaţă. Retragerea necondiţionată
de pe toate fronturile vieţii s-a cufundat aici în umbră
şi se întruchipează. Caracterul acestui tablou al bolii
se arată în extrema sa, coma mixedemică, cu stări
de moarte aparentă şi temperaturi foarte scăzute,
până la 23 de grade. Viaţa aproape că a îngheţat
aici, funcţiile vitale practic au fost doborâte. Semne de
viaţă nu mai dau deja de mult pacienţii
cu starea lor profundă de inconştienţă. Nu
se mai pot încălzi pentru viaţă, asta mai este
posibil doar prin ajutor străin din afară, într-adevăr,
ei pot fi readuşi la viaţă. Astfel de situaţii
extreme zac de cele mai multe ori în spatele relatărilor
macabre despre îngropaţi de vii. Pacienţii cu hipofuncţie
nu arată nici un fel de disponibilitate de a relua bătălia
vieţii, ei nici măcar nu se interesează de viaţa
lor. Ochii obosiţi, ascunşi în orbite adâncite contrastează
cu ochii strălucitori, gata să iasă din orbite,
ai opozanţilor lor cu hiperfuncţie. Apatia contrastează
cu agitaţia superactivă. Unii nu se mişcă
din loc, ceilalţi se agită din loc în loc, fără
a ajunge vreodată, în ciuda tuturor opoziţiilor ei,
împărtăşesc tema, care se află la mijloc între
ei şi de care ambii sunt la fel de îndepărtaţi.
Este vorba despre locul lor în viaţă, între prea puţină
viaţă într-un caz şi prea multă viaţă
în celălalt se află, la o distanţă egală
de ambii, la mijloc de drum între ei: viaţa.
Cât de apropiaţi sunt în realitate unul de altul cei
doi poli opuşi o arată şi medicina modernă,
care, cu metodele sale terapeutice radicale radiaţie şi
operaţie transformă nu rareori hiperfuncţiile în
hipofuncţii. Acestea trebuie stabilizate de bine, de rău
printr-un aport pe viaţă de hormon tiroidian. Cei afectaţi
trăiesc prin această procedură aceeaşi temă
de bază din două părţi opuse, în timp ce terapia
folosită de medicina tradiţională pentru hipofuncţie
este bazată pe principiul substituţiei şi urmează
idei alopate—împotriva lipsei de vitalitate a pacienţilor
se lucrează cu hormonul tiroidian dătător de viaţă
—, radierea cu iod radioactiv merge aproape pe căi homeopatice.
Pacienţii înghit iod radioactiv, care se adună în tiroidă
şi o iradiază pe aceasta dinăuntru spre exterior,
în timpul tratamentului pacienţii radiază în întregimea
lor atât de radioactiv, încât trebuie izolati cu stricteţe.
Impulsurile de viaţă agresive, cufundate în corp ale
tabloului bolii sunt combătute de radiologi cu unele şi
mai agresive. Substanţele radioactive se numără
printre lucrurile cele mai active şi deci cele mai vii pe
care ni le putem imagina. Ele parcă explodează dinspre
interior, se sfarmă cu alte cuvinte pentru vioiciunea lor
aducătoare de moarte.
Lecţia de învăţat a pacienţilor şi
rezolvarea temei hipofuncţie rezidă în a se retrage
conştient în sine însuşi cu
desăvârşire. A limita activităţile la minimul
necesar şi a învăţa să lase lucrurile să
curgă de la sine. Indiferenta cu care întâmpină cei
vizaţi totul trebuie transformată în acel conştient
„Facă-se voia Ta". Sarcina nu este să se lase înghiontiţi
de toţi, ci să lase răbdători ca viaţa
să le indice locul lor. Nu resemnare în faţa vieţii,
ci retragere de la „Eu vreau!" la „Facă-se voia Ta!"
în timp ce la hipofuncţie viaţa era cufundată
în umbră, aici este moartea. Se pune problema de a lăsa
să moară tot ce este vechi, vechile modele şi programe,
tot ceea ce este de mult istovit de moarte. Pacientul cu mi-xedem
arată ca un cadavru, rece, buhăit, golit de sânge. Confruntarea
cu moartea este sarcina sa de prim-rang. Numai dacă învaţă
să moară poate să trăiască. Intr-o societate
industrializată modernă, asta poate fi o sarcină
ce pare destul de ocolită, în orice caz au existat culturi
cărora pregătirea pentru moarte le era un conţinut
de viaţă de cea mai mare importanţă, precum
cea egipteană veche, cea maya şi cea lamaistă a
Tibetului. Respectivele Cărţi ale morţilor
stau mărturie pentru acest drum.
În cazul hipofuncţiei sau al lipsei funcţiei
tiroidei se dezvoltă tabloul cretinismului cu nanism şi
idioţie de grad diferit, în acest caz, lecţia de învăţat
descrisă mai întâi devine mai clară, ea adresându-se
în esenţă părinţilor. Pentru a realiza acel
„Eu vreau" măcar parţial, este nevoie de inteligenţă.
Dacă ea lipseşte în mare măsură, subordonarea
lumii înconjurătoare sub propria voinţă nu mai
este posibilă. Cretinii percep lumea instinctiv în loc de
inteligent, ei sunt de la început nişte marginali-zaţi.
Neutilizabili pentru scopurile societăţii şi mereu
dependenţi de ajutorul ei, sunt o povară pentru ea.
Toate aceste situaţii umilitoare trebuie să fie suportate
de cei afectaţi, fie că o vor, fie că nu. De cele
mai multe ori este mai puţin greu pentru ei decât pentru
părinţii lor. Singura soluţie constă în a
învăţa din umilire umilinţa. Şi statura exagerat
de mică trebuie înţeleasă în această direcţie,
în această viaţă nu se pune în mod evident problema
de a face pe „marele Zampano"( După personajul cu acelaşi
nume din filmul lui Fellini La strada (1954). (N. t.)),
ci de a se ajusta într-o lume mare într-un cadru mic şi
a-şi juca micul, modestul rol.
Întrebări
1. De ce nu mai vreau să
fiu viu? Ce mă determină să trăiesc numai
la foc mic?
2. De ce am nevoie de o piele
atât de tăbăcită?
3. Ce vrea să-mi spună
greutatea mea excesivă? Ce-mi înlocuieşte?
4. Unde-mi ascund energia vitală?
5. Ce mă face un bloc de
gheaţă?
6. Cum îmi pot transforma resemnarea
în dăruire, fatalismul în supunere?
7. Ce ar trebui să las să
moară, pentru a deveni din nou viu?
8. În ce măsură evit
confruntarea cu moartea?
9. Unde este locul meu în care
aş putea trăi şi prospera?
pag. 252-273
COLOANA VERTEBRALĂ
(CV)
[…]
Verticalitatea nu o căpătăm cadou de la
bun început, ci ne este dată din naştere doar ca posibilitate.
Fiecare individ în parte trebuie să şi-o obţină
la rândul său prin muncă. Medici vorbesc despre faptul
că filogeneza(procesul evoluţiei speciei) şi ontogeneza
(dezvoltarea fiinţei individuale) corespund. Adică omul
care se află în creştere mai trebuie să parcurgă
încă o dată etapele esenţiale ale dezvoltării
rasei umane într-o formă prescurtată, oarecum simbolică.
(pag. 282)
[…]
Probleme de poziţie
Poziţia exterioară corespunde celei interioare,
respectiv o întruchipează. Dacă cineva încearcă
să-şi mascheze poziţia interioară cu una
exterioară adoptată conştient, le va sări
curând în ochi celor din jur şi îi va crea probleme chiar
celui în cauză. Pe de altă parte, modificări exterioare
întreprinse conştient, de pildă în sensul unui ritual,
pot crea cu uşurinţă realităţi interioare.
Această idee stă la baza poziţiilor „asana"
şi „mudra" din hatha yoga. Datorită conştientizării
lor, din astfel de ritualuri nu va rezulta o suferinţă
fizică, aşa ca din extenuările chinuitoare provocate
de poziţiile defectuoase.
Dacă tabloul bolii îi impune cuiva o anumită
formă a corpului, se va semnala şi o poziţie interioară
corespunzătoare, ce-i drept inconştientă. Punctul
decisiv pentru interpretări este dacă omul se identifică
în mod conştient cu o poziţie sau i-a devenit victima
inconştientă. Un om umil se poate simţi foarte
bine într-o poziţie puţin înclinată şi cu
ochii plecaţi, este posibil ca ea să nu-i provoace
nici un fel de inconveniente. Aceeaşi poziţie o poate
avea un altul în mod forţat, se poate simţi umilit în
ea şi poate resimţi dureri corespunzătoare în legătură
cu rezistenţa lui. O poziţie în sine nu poate fi deci
încă echivalată cu un simptom de boală, decisivă
este atitudinea pe care o adoptă cei vizaţi faţă
de poziţia lor.
Cifoză, cifoză
lombară şi spate ţeapăn
Apropierea opuşilor, devenită clară la problemele
de discuri intervertebrale, se continuă la vătămările
de pe urma poziţiilor defectuoase. Cifoză trădează
un copil îndoit şi uneori chiar frânt (sau mai târziu un
adult corespunzător). Tocmai această onestitate a simptomului
care sare în ochi este însă pentru educatori de obicei ca
un ghimpe în ochi. Ei nu vor să se confrunte cu rezultatele
influenţei lor şi de aceea nu pregetă să tot
invoce atenţionări corespunzătoare: „Stai drept!",
„Pieptul în afară, su-ge-ţi burta!" Cu timpul pot
fi provocate astfel, prin simptomul onest al cifozei, modelele
compensatorii „cifoză lombară" sau „micul
ofiţer al corpului de gardă". Cifoză arată
că aici cineva se cocosează, nu se poate îndrepta şi
„nu are coloană vertebrală". I se poate frânge
cuiva spatele, fără a-1 atinge fizic. Dacă se
frânge voinţa unui cal, asta se întâmplă prin supunerea
coloanei lui vertebrale recalcitrante. Dacă este frânt un
om, se întâmplă tot prin aceea că i se supune şi
i se face flexibilă coloana lui vertebrală, că
este împiedicat să se îndrepte pentru propriile interese
şi vederi şi să meargă drept prin viaţă.
Un om îndoit într-un atare mod este desigur strâmb, şi de
fapt el este şi neonest, o dată ce nu îşi respectă
propria viaţă. Se foloseşte în acest context imaginea
biciclistului care îşi cocosează spatele pentru a putea
înainta ca lumea, în această imagine este caricaturizată
o întreaga atitudine de viaţă: a se cocoşa în partea
de sus, a călca în picioare în partea de jos. Şi alte
imagini, precum a omului care se târăşte servil sau
chiar a lingăului dezvăluie poziţii oportuniste
asemănătoare, cărora le este comună lipsa
verticalităţii şi în general a unei linii proprii.
Aici este vorba de oameni lipsiţi de tărie (de caracter),
care nu se pot îndrepta şi nu pot merge vertical prin viaţă,
în gheboşenia lor sufletească, ei întruchipează
o recădere în vremurile când „oamenii" încă nu
mergeau drepţi. Probabil că această regresie este
ceea ce le luăm atât de în nume de rău, întrucât ne
este foarte neplăcut să ni se amintească de timpurile
sumbre ale trecutului colectiv.
Cifoză lombară este polul opus atât de îndeaproape
înrudit. Dacă cifoză corespundea caracteristicii pacientului
cu probleme ale discurilor intervertebrale, cocoşat şi
umilit, cifoză lombară trădează omul cumsecade,
care şi el se străduieşte să înainteze prin
viaţă clătinându-se. Bazinul său este răsturnat
spre înainte, şi pentru a contrabalansa această încărcare
excesivă în faţă şi a face încă o impresie
cât de cât dreaptă, trebuie să-şi retragă
pieptul cât poate de mult. Rezultatul este poziţia unui
semn de întrebare (?), care-i determină şi viaţa,
în timp ce co-coşaţii se încovoiază în faţa
tuturor, pentru a nu supăra pe nimeni, cei cu cifoză
lombară încearcă, în strădania lor de a face pe
placul tuturor, să mai lase şi o impresie bună,
adică respectabilă. Atitudinea deja în sine arcuită
a coloanei vertebrale o duc la extrem şi înaintează
îndoiţi prin viaţă.
Poziţia defectuoasă cea mai rafinată, fiind
cel mai greu de recunoscut şi părând cea mai respectabilă,
o găsim în figura celor cu spate ţeapăn. Cu mijlocul
bine întins, drept ca lumânarea, ei demonstrează exemplaritate,
afişând totodată verticalitate, un mers drept ireproşabil
şi pieptul umflat mândru. Acolo unde o astfel de poziţie
nu este naturală, ci demonstrativă există suspiciunea
că serveşte la compensarea unui om servil zăcând
în umbră şi care se încovoaie în taină.
Copiii care au fost frânţi şi sunt antrenaţi
la această poziţie constituie un exemplu trist, iar
soldaţii unul adesea ridicol. Cu cât instrucţia lor
mecanică este mai intensă, cu atât sunt soldaţii
„mai buni". Instrucţia cazonă tinde în esenţă
să le frângă voinţa „celor ce slujesc"
şi o dată cu ea coloana vertebrală. „Ochii
la stânga!", „Priviţi în faţă!", „Drepti!",
„Pe loc repaus!" etc. Se cer o funcţie şi o supunere
necondiţionată şi ele sunt exersate până la
epuizare. Efectiv, soldatul nu trebuie să gândească
singur şi să-şi susţină interesele, altminteri
nu şi-ar mai pune viaţa în joc pentru ideile conducătorilor
de oşti sau politicienilor. El trebuie să funcţioneze
la ordin străin, fără să reflecteze câtuşi
de puţin la acesta. I se spune tot ce este necesar, de la
direcţia în care trebuie să privească, până
la poziţia coloanei sale vertebrale. Un soldat de elită,
care interioriza acest ideal, se desemna pe sine în mod public
şi cu mândrie drept „maşină de război".
Pentru a deveni maşină trebuie desigur să laşi
să-ţi fie alungată propria voinţă, respectiv
să o supui necondiţionat unei conduceri străine.
Coloana vertebrală este înlocuită prin structuri de
ordine de fier. însă întrucât nu ar face impresie
nici asupra duşmanilor, nici asupra propriilor conducători
dacă soldaţii ar înainta cu un spate onest rotunjit
de cifo-ză, se exersează ca mijlocul să fie ţinut
drept şi ţeapăn. Ordinele în acest sens sunt —
tocmai în mărginirea lor naivă — cinstite: „V-aliniati!",
„Drepţi!", „Prezentaţi arm'!" Pentru luptă
acestea sunt indicaţii neadecvate — aici sunt calibrate marionete
cărora le tot înfăţişezi orice amănunt,
până ce ajung să funcţioneze orbeşte. Că
cei astfel puşi sub curatelă sunt tutuiţi cu toţii
se înţelege de la sine. Antrenamentul unor însuşiri
de robot, care te fac numai ascultător şi obedient şi
exclud propria gândire, vizează proverbiala supunere oarbă.
Poziţia eliberată a mijlocului, care reprezintă
contrapunctul la toate trei extremele, se apropie destul de mult
în exterior de poziţia de soldat, fiind însă marcată
în interior de o energie curgătoare în loc de reţinută.
Oamenii cu sentimentul propriei valori au o astfel de atitudine
dreaptă şi mlădioasă. Eroii „buni" din
filme radiază această rectilinitate şi forţă
venită din interior, ca şi în general oamenii care
sunt gata să lupte pentru drepturile lor. în această
privinţă se pot număra şi soldaţii printre
ei. Aici ne vin în minte războinicul Arjuna, eroul din Bhagavad-Gita,
Pallas Atena sau idealul de războinic al şamanilor:
atât de mândru, încât nu se pleacă în faţa nimănui,
atât de umil, încât nu îngăduie nimănui să se plece
în faţa lui. Cea mai frumoasă imagine a acestei poziţii
mi se pare a fi maestrul de Tai Chi, care prinde o pasăre
datorită mlădierii lui. Stând drept şi liniştit,
îi oferă păsării loc pe umărul său.
Pasărea aterizează, căci în neînfricarea maestrului
simte că nici ei nu trebuie să-i fie frică. Dar
când vrea să zboare mai departe, nu reuşeşte. De
îndată ce încearcă să se avânte, maestrul cedează
în mişcările sale ondulate. Pentru ca pasărea
să-şi poată redobândi libertatea, maestrul trebuie
să-i ofere rezistenţă.
Această excursie şi incursiune din camera copiilor
prin terenul de instrucţie până la războinicul
conştient pot arăta că la poziţiile extreme
în zona coloanei vertebrale este vorba despre o temă
care se caţără în jurul axei: lipsa sprijinului
şi poziţia interioară docilă pe de o parte,
verticalitatea curajoasă pe de alta. Expresia „vătămări
de pe urma poziţiei" este foarte potrivită, o dată
ce arată că aici este vorba de o poziţie dăunătoare,
din cauză că se distanţează atât de mult de
cea proprie.
Întrebări
La cifoză:
1. Merg prin viaţă
cocoşându-mă? De paşii cui mă tem, pe cine
calc în picioare? De ce-mi este frică?
2. Pentru cine sau ce mă
cocoşez?
3. Ce aştept de aici?
Unde vreau să ajung astfel?
La cifoză lombară:
1. Ce este strâmb în viaţa
mea?
2. Cui vreau să-i
dovedesc ceva?
3. De care lovituri mă
tem, de ce vreau să mă îndoi?
La mijlocul ţeapăn:
1. Ce-mi aduc funcţionarea
mea bună şi ascultarea mea?
2. Ce se întâmplă în mine
dacă iau poziţie în exterior?
3. Cât îmi este de motivată
o astfel de atitudine mândră?
Cocoaşa
O cocoaşă are la bază o strâmbare a coloanei
vertebrale şi se poate produce din diferite motive. Pe terenul
unor procese tuberculoase sau rahitice, corpurile vertebrale se
pot distruge, ea poate să fie înnăscută sau provocată
de un accident, în efectul său respingător, ne aminteşte
de bătrâna vrăjitoare cocoşată din basme.
Privirea caracteristică este cea orientată nu spre cer,
ci îndreptată spre pământ. Numai că tot ce e jos
ne este, aşa cum am arătat la problematica şarpelui,
extrem de suspect, ca să nu zicem că ne înfioară
chiar. De exemplu, copiii manifestă o repulsie naturală
faţă de cocoşaţi şi îi evită. Aici
nu este vorba, în mod evident, despre respingerea respectivilor
oameni, ci despre sila produsă de înfăţişarea
lor. Ea întruchipează o temă care nu le este de obicei
conştientă cu această claritate celor afectaţi.
Cei astfel marcaţi de destin sunt puşi din vechime
în legătură cu răul. Credinţa populară
răspândită întrezăreşte în cocoaşă
pedeapsa pentru fărădelegi trecute, oamenii din Orient
ar vedea în ea o sancţiune karmică sau o sarcină
de expiat. Fără a pătrunde în amănuntele problematicii
sarcinilor aduse de oameni în viaţă, se poate constata
că făptura gheboasă este cea a unuia care are de
ispăşit o pedeapsă. Pentru oamenii încovoiaţi
de destin există în mod vizibil puţine posibilităţi
de a întâmpina lumea ofensiv şi confruntând-o. Ei au ochii
plecaţi şi fac o impresie aşijderea. Poziţia
la care sunt constrânşi împiedică anumite experienţe
în această viaţă, în mod evident nu este rândul
lor, alţii sunt cei care se impun.
Sarcina corespunde în principiu celei a pacientului îndoit
din mijloc care suferă de sciatică, ea tinzând însă
acum mult mai adânc şi fiind dată mai sistematic. Se
pune problema de a învăţa umilinţa din atitudinea
umilită. La o temă atât de încărcată emoţional
problema valorizării este deosebit de primejdioasă,
în caz concret cineva din afară va putea recunoaşte,
ce-i drept, mereu tema, dar nu şi planul pe care este trăită
şi cu atât mai putin în ce măsură este deja rezolvată.
Quasimodo, clopotarul de la Notre-Dame, poate furniza aici un
exemplu. Pot să spun din proprie experienţă că
una dintre persoanele cele mai umile pe care le-am întâlnit este
o femeie cocoşată foarte bătrână. Şi-a
folosit „aspectul de vrăjitoare" exterior, ca să
devină un înger pentru oamenii apropiaţi ei şi
să-şi rezolve astfel propria sarcină. Din umilirea
suferită din partea destinului a lăsat să se nască
umilinţa. Pe lângă răbdarea-i îngerească şi
amabilitatea ei, frapează şi supuşenia ei necondiţionată
faţă de soartă.
Întrebări
1. Ce vrea să-mi puncteze
clar destinul? Mă las pus la punct! O fac eu însumi?
Sau o fac cu alţii?
2. Ce am trecut cu vederea,
deşi era vizibil, îmi zăcea la picioare? Cum reacţionez
la cocoşaţi?
3. Unde tind să mă
cocoşez, unde îi pun pe alţii să se cocoşeze?
4. Faţă de ce
mă plec? Trebuie să se plece alţii în faţa
mea?
5. Ce situaţii mă
umilesc? În care umilesc eu?
6. Cum este relaţia
mea cu umilinţa?
7. Cum stau în această
viaţă?
Scolioza sau deviaţia
laterală a coloanei vertebrale
La scolioză, deviaţia laterală a CV, este
vorba despre o abatere inconştientă de la mijloc într-un
domeniu central. Corpul onest arată imediat pe lângă
acest fapt şi direcţia rătăcirii, care dăunează,
ca orice unilateralitate, în mod egal ambelor părţi.
Dacă centrul de greutate al vieţii se îndreaptă
spre partea stângă, feminină, suferă în mod automat
cea dreaptă, bărbătească, dar nici celei feminine
nu-i merge bine. în cazul favorizării inverse, a părţii
drepte, dezavantajată nu este numai partea stângă,
feminină, ci şi cea dreaptă suferă sub propriul
ei exces de greutate. Aşa cum de pe urma echilibrului armonios
au de profitat ambele părţi, ele şi suferă
împreună din cauza pierderii echilibrului.
în cazul unor devieri mai puternice de la linia de mijloc
sunt afectate şi organele interne ale toracelui. Dacă
inima nu stă la locul drept, sunt de prisos interpretările.
De asemenea, dacă cei doi plămâni nu se dezvoltă
liber. Libertatea înseamnă spaţiu, înseamnă a respira
liber aerul. Dacă i se taie avântul, nu se poate desfăşura
nici pe plan concret, nici comunicativ.
Deformărilor fizice le corespund unele psihice. Este
vorba aici mai cu seamă de nişte căi strâmbe
care nici măcar nu le sar în ochi celor vizaţi.
Oricum s-ar suci şi învârti, defectul lor zace la spate.
Strâmbările au întotdeauna un caracter dublu, de la ceva
ne îndepărtăm, spre altceva ne îndreptăm. Interesant
este că există clar mai multe cazuri de scolioză
înclinate spre dreapta, spre latura masculină. Un pacient
a retrăit în terapie în mod conştient cum deviaţia
şirei spinării i-a început în pubertate, când nu se
putea îndrepta în faţa tatălui lui, dându-se de aceea
fizic în lături. Drame deosebite se manifestau de fiecare
dată la masă, unde fiul trebuia să stea la dreapta
tatălui, întrucât psihic nu a reuşit să se distanţeze,
a intervenit CV şi s-a îndoit, îndepărtându-se de tată.
Si, în rest, a încercat, fără să dea dovadă
de coloană vertebrală, să se strecoare şerpuind
prin viaţă. Oameni cu astfel de deviaţii caută
să tot ocolească şi să se eschiveze de la
verticalitatea neîntortocheată, fără ocolişuri.
Coloana lor vertebrală merge pe căi piezişe şi
dezvăluie preferinţe asemănătoare la figurat,
pe care nu şi le mărturisesc, în comunicarea lor ei
înclină în loc de spre căi directe, drepte, să-i
învârtă pe alţii pe degete şi să
se ascundă pe după deget, alegând drumuri ascunse, ocolind
piedicile. Dar se poate întâmpla ca ei înşişi să
fie traşi pe sfoară pe câte o cale ocolită şi
să fie chiar ei jucaţi pe degete. O variantă antrenată
conştient fizic a acestui model se poate studia la varieteu
pe aşa-numiţii oameni-şarpe.
Lecţia de învăţat constă în a se pune
realmente pe partea favorizată. Dacă acest pol este
trăit din plin, corpul este despovărat şi îşi
poate împărţi din nou greutatea mai egal. Pătrunderea
reală în una dintre jumătăţi conştientizează
că este lucru făcut numai pe jumătate şi
deschide şansa de a descoperi în adâncimea ei şi calitatea
părţii opuse. Rezolvarea strecurării şerpui-te
constă în adaptarea maleabilă la necesităţile
vieţii. Aici nu se intenţionează a se da după
cum bate vântul, ci a vibra în ritmul a ceea ce este viu, în sensul
lui Heraclit şi al cunoaşterii sale atemporale: panta
rhei, totul curge.
Întrebări
1. De la care dintre laturile
mele m-am abătut, care-mi rămâne deci?
2. Ce nu-mi ajunge în viaţă?
Ce prefer să ocolesc?
3. Ce obstacole înconjor, la
nevoie şi în ape tulburi?
4. Cum e cu verticalitatea mea?
La ce compromisuri şi abateri uşoare sunt dispus în
acest sens?
5. Unde vreau să mă
târăsc şerpuit pe căi stambe?
Pag . 295-305
Cancerul mamar
Cancerul mamar nu este numai cancerul feminin cel mai frecvent,
ci şi cel care produce cea mai mare teamă. Dacă
la locul cel mai frumos şi mai moale creşte atât de
perceptibil ceva atât de tare şi de malign, asta declanşează
o groază suplimentară. Afirmaţiile din capitolul
general despre cancer sunt valabile pentru tabloul bolii în general.
Localizarea şi importanţa specifică a fiecărui
organ determină şi planul evenimentului. Dacă
ţesutul glandular moale al mammei se întăreşte
la locul protecţiei şi plăcerii naturale şi
devine malign, sunt abordate temele maternitate, plăcere
şi relaţie şi furnizează baza dramei. „A lovit-o"
la locul cel mai sensibil, în apropiere de inimă, iar ea
o ţine pentru sine, nu trădează nimănui,
cât este de rănită şi de supărată. Aşa
că trebuie să arate corpul ce se petrece cu adevărat.
Iar ceea ce vuieşte în pieptul ei este infernal, inima a
devenit în adevăratul sens al cuvântului o ascunzătoare
de ucigaşi.
Pe lângă aspectul sensibilităţii şi
susceptibilităţii, pieptul are, datorită formei
lui în sexualitate, şi un caracter provocator, şi astfel
este abordată aici şi componenta eroticii ofensive.
Faza prăbuşirii apărării imune şi
astfel a izbucnirii propriu-zise a bolii este marcată la
cancerul mamar adesea de o mâhnire adâncă pe care cea vizată
nu şi-o mărturiseşte în întreaga ei amploare.
Ea pune la inimă ceva mai multe lucruri decât admite, şi
şi le apasă pe piept, nu pentru a şi le ţine
aproape, ci pentru a le ascunde. Oricât ar fi de îngrijorată
sau de supărată de umilinţa sau rănirea ce
i s-au adus, ea nu o rosteşte cu voce tare, ci tinde să
o păstreze în pieptul ei, unde ea se poate întruchipa şi
poate deveni cancer.
Ceea ce arată ca o reţinere altruistă, şi
uneori este dat drept înţelegere şi este greşit
înţeles, e mai degrabă teama de a începe bătălia
şi de a acuza, teama de a lupta pentru propriile interese.
Adesea, şi mândria împiedică o izbucnire scadentă.
Maternităţii care se jertfeşte îi este foarte străin
egoismul, şi atunci el este reprimat conştient. Dar
în corp el iese din nou la iveală, şi anume
exact în locul unde sălăşluiesc veritabila
inimă blândă şi înţelegerea maternă (pentru
tot), împotriva acestor idealuri înalte nu este de spus absolut
nimic, doar că cea vizată nu este în mod evident (încă)
în măsură să trăiască fără
rezerve astfel de ţeluri. Rezerva nemărturisită
se întruchipează şi trădează câtă energie
infernală a zăcut acolo în propriul piept şi
s-a trezit acum. Toate elementele agresive, distrugătoare,
devoratoare şi lipsite de scrupule netrăite până
acum răzbat la nivelul corpului.
Ţesutul moale hrănitor al pieptului, a cărui
sarcină este să dea, să aprovizioneze şi să
alimenteze, devine atât de egoist, cum nu ar vrea cea vizată
să fie niciodată în mod conştient. Corpul îi preia
astfel ceva ce ea refuză, nu pentru că nu îl are, ci
pentru că nu şi-1 mărturiseşte sau concede.
Şi în ceea ce priveşte pieptul ca organ de relaţie,
în cazul cancerului mamar ofensiva se prăbuşeşte
în umbră. Adesea cancerul arată sub formă de strângeri
ale pielii că respectiva a renunţat la iniţiativă
şi s-a concentrat pe retragere. Retragerea nu este însă
în corporal, ci doar în sufletesc, şi chiar şi atunci
este indicată numai în sensul reflectării la religia.
Fiind ca organ proeminent asemănător nasului, printre
sarcinile pieptului ar fi să fie ofensiv. Cât de importantă
este această componentă ar putea reieşi clar din
faptul că aceste două organe sunt de departe cel mai
des transformate chirurgical, în mod evident pentru a putea scoate
în evidenţă mai bine calităţile orientate
spre exterior.
Elementul ofensiv-agresiv trăit neconştient se
manifestă atât în evenimentul cancerului, cât şi în
terapiile curente. Dacă nodulul, care este în sine mereu
simbolul unei probleme nerezolvate, este tăiat chirurgical
cu cuţitul, agresiunea care merge până la sânge este
neîndoielnică. Dar şi radiaţiile bogate în energie
emană ceva agresiv, aducând nu numai celulelor canceroase,
ci şi multor celule sănătoase moartea. Ceva asemănător
este valabil şi pentru citostatice, al căror tip de
agresiune infernală este asociat cu otrăvire şi
blocare şi este simbolic cel mai apropiat de cancer. Aceste
metode respingătoare aduc ceva în joc ce îi lipseşte
pacientului cu cancer. Dacă 1-ar integra în conştiinţa
lui, ar putea să elibereze principiul din existenţa
sa fizică în umbră şi să se elibereze şi
pe sine de ameninţare.
În mitologie există un motiv apropiat de acest eveniment.
Penthesilea, regina amazoanelor, îşi taie sânul drept, pentru
a-şi putea întinde mai bine arcul în luptă, adică
pentru a face mai bine faţă lumii bărbaţilor,
în consecinţă, amazoanele le mutilează fiicelor
lor pieptul, spre a le înarma mai bine pentru lupta vieţii
şi a le face să fie cel puţin pe partea dreaptă
ca bărbaţii. Ele renunţă de bunăvoie
la o parte din feminitatea lor moale, deoarece le stă în
drum şi le împiedică să înfrunte viaţa dură.
Cancerul mamar semnalează şi că felul feminin
moale a devenit o piedică în calea stăpânirii vieţii.
El arată că moliciunea trebuie prefăcută în
duritate şi că uneori trebuie renunţat total la
o parte din feminitate. Ceea ce nu se întâmplă la figurat
devine la un moment dat sarcina chirurgului care taie ceea ce
a pătruns în drumul (vieţii). Persoanele care nu sunt
pregătite să-şi facă tăieturile de rigoare
în viaţa lor trebuie să accepte să le fie făcute
în cele din urmă pe o cale nerezolvată.
Sarcina de a renunţa (temporar) la anumite domenii
ale vieţii pentru a veni în ajutorul altora, păgubite,
ca aceste domenii să-şi dobândească dreptul ce
li se cuvine, înseamnă în acest caz a părăsi împărăţia
mamelor, tărâmul selenar. Asta poate să însemne, de
pildă: a renunţa la dependenţe; a renunţa
la o asigurare certă a existenţei, dar legată de
condiţii ostile dezvoltării; a-şi înceta rolul
de „femeie bună", de iubită tolerantă, mereu
lăsată în planul doi, de „fiică iubită",
de „mamă înţelegătoare", căreia îi poţi
cere orice; a îngropa de bunăvoie şi la modul figurat
situaţia de femeie naivă, care se complace să fie
doar gospodină şi soţie; a lăsa deoparte atitudinea
prinţesei pe bobul de mazăre; a lăsa să moară
fetiţa privilegiată provenită dintr-o familie mai
bună; a renunţa la mama Biserică pentru drumul
propriu etc.
Cancerul este din principiu un semn că nu se merge
sau nu se mai merge pe drumul propriu de dezvoltare, că naşterea
sufletească nu se împlineşte. Respectivul cancer îi
arată bolnavei în ce loc s-a împotmolit în canalul naşterii.
Cu sânii este atins domeniul sensibil al maternităţii
şi astfel întreaga problematică de a dădăci
şi a fi dădăcit, de a hrăni şi a fi hrănit,
de a alăpta şi a fi alăptat, de a îngriji şi
a fi îngrijit. Aşa că nu este de mirare dacă la
pacientele cu cancer mamar se pot găsi aproape fără
excepţie relaţii materne speciale, de la inexistente
la tăgăduite şi până la „neobişnuit de
profunde şi bune". In acest context trebuie să
ne gândim şi la mamelonul care secretă, un simptom de
avertizare la cancerul mamar, care apare oricum la 10 la sută
dintre paciente. Glanda mamară începe atunci să dea
lapte şi indică faptul că tema hrănirii şi
suptului a alunecat în umbră.
Ca simbol al moliciunii şi maleabilităţii
este abordată cu pieptul şi tematica îndurării
şi supunerii, a vulnerabilităţii şi chinului,
a umilirii şi sensibilităţii. Organul de relaţie
piept aduce temele retragere şi ieşirea din sine însuşi,
atragere şi ademenire, ascundere şi provocare în locul
primejdios.
Ţelul în toate acestea nu este de a face „ceea ce
este corect", „bun" sau „aşteptat", ci de
a descoperi şi impune de sine stătătorul, individualul.
Fiecare drum al dezvoltării este unic, chiar dacă ţinta
sa este identică cu cea i tuturor celorlalte drumuri, unitatea.
La urma urmei, ea este cea care trebuie realizată, şi
aici, dar realmente abia aici intră în joc dragostea ca mântuire
a tematicii cancerului. Această dragoste nu are în mod evident
nimic de-a face cu a fi drăgăstos, cu a fi drăguţ,
înainte de a se ajunge acolo şi ca femeia să fie una
cu tot şi toate, trebuie clarificat tocmai că ea nu
este de acord cu toate, ci intenţionează să o
ia pe propriul drum. Pentru asta, trebuie să renunţe
atunci temporar la moliciune, toleranţă, putere ie adaptare
şi celelalte atribute tipice ale bunei-cuviinţe feminine.
Este cu siguranţă mai salutar să se renunţe,
de Bunăvoie la ele, pentru anumite faze ale vieţii decât
a trebui să se renunţe la simbolul acestor trăsături
tipic feminine, sânul.
Dacă pieptul s-a pierdut deja în această confruntare,
abia atunci devine clar ce avea femeia prin el. Se pierde nult
mai mult decât un organ, întotdeauna piere un simbol şi cu
el o parte din sentimentul propriei valori. Dacă d femeie nu se mai simte după amputare a fi femeie în adevăratul
sens al cuvântului, înseamnă că ea s-a simţit femeie
mai ales prin trupul ei. Pe viitor este obligată să
nu se mai definească numai prin feminitatea ei trupească.
Alte conţinuturi de viaţă vor să fie dezvăluite.
Femeile care au jertfit cancerului un sân sau chiar ambii
şi au supravieţuit mulţi ani amputării relatează
impresionant cum s-a modificat viaţa lor mai cu seamă
din punctul de vedere al conţinutului.
Mitul amazoanelor ar putea să apară aici în fundal.
Astfel, pierderea poate deveni o şansă de găsire
a unei identităţi noi, individuale. Un conţinut
al vieţii care are de-a face central cu ea însăşi
şi mai puţin cu alţii trebuie să-şi facă
intrarea în scenă.
Aici poate să devină clar de ce cancerul mamar
a putut să ajungă cancerul feminin cel mai frecvent.
Rata sa de creştere este impresionantă, în timp ce în
1961 din 100 000 de femei în Republica Federală Germania
mureau sub 30 de cancer la sân, în 1985 erau deja peste 40. Aceste
cifre devin şi mai înspăimântătoare, dacă
ne gândim că sistemul detectării timpurii[iv]
a dat în această epocă în mod clar rezultate bune,
iar operaţia, în măsura în care a fost efectuată
în primul stadiu, a dat posibilitatea la aproape 90 la sută
dintre femei să treacă de următorii cinci ani fără
recidivă. Rata enormă de creştere are evident
de-a face cu o problematică ce apare frecvent la femeile
de azi în societăţile noastre moderne. Glanda mamară
în sine nu este în orice caz un organ dintotdeauna deosebit de
pasibil de cancer. După cum am menţionat mai sus, există
culturi care nu cunosc această frecvenţă a cancerului,
şi deci nici pe cea a cancerului la sân. Desigur că
la sâni este vorba despre un ţesut extrem de sensibil. Pe
de altă parte, asta este valabil şi în gură. Aici
s-ar adăuga şi contactul cu un număr mare de factori
cancerigeni. Şi cu toate acestea, există cu mult mai
puţine cazuri de cancer al mucoaselor bucale. La vacile de
lapte, care suferă mai des de inflamaţii ale uterului
decât femeile de cele ale glandelor mamare, cancerul în această
regiune este necunoscut.
În căutarea situaţiei specifice nu este greu
de descoperit aici neglijarea propriului drum feminin, acesta
ne-trebuind să aibă de-a face cu idealul curent de feminitate
şi putând să solicite mult mai multă duritate şi
putere decât le este adecvat unora, în acest context intră
şi faptul că maicile sunt lovite cu o frecvenţă
peste medie de cancerul mamar. Nu discutăm în ce măsură
vocaţia de călugăriţă contravine drumului
feminin. Probabil că afectate sunt acele maici care tocmai
că nu sunt pe drumul lor, căci ele nu şi-au urmat
chemarea, ci s-au refugiat la mănăstire pentru a se
eschiva de viaţă. Şi poate şi cele care au
simţit, ce-i drept, o chemare, dar au pierdut ulterior contactul
cu drumul mănăstiresc şi totuşi au rămas
pe el. Aşa cum viaţa în mănăstire folosită
abuziv ca refugiu stimulează cancerul, îl poate şi
împiedica, în măsura în care o aduce pe respectiva femeie
pe drumul ei.
Cercetările epidemiologice, care se referă la
repartizările bolilor în populaţie, dezvăluie
alte legături interesante, în timp ce călugăriţele
se îmbolnăvesc cu o frecvenţă ce depăşeşte
media de cancer mamar, femeile care au născut în anii tineri
mai mulţi copii sunt cel mai puţin atinse. Dacă
la naşteri aveau peste 25 de ani, riscul creşte din
nou. Femeile care fac copii abia după 30 de ani au deja un
risc mai crescut decât cele fără copii. Fireşte
că nu are nici un sens să se facă planning familial
după astfel de statistici. Ar însemna înţelegerea greşită
a statisticilor în sens cauzal. Pe de altă parte, ele au
un caracter indicator destul de bun. Conform lui, a avea devreme
copii este încă pentru foarte multe femei decisiv pentru
dezvoltarea lor de sine, în vreme ce a avea foarte târziu copii
ar putea izvorî mai degrabă dintr-o cerinţă venită
din exterior sau din nişte reflectări raţionale.
Acestor concluzii le corespund experienţe din psihoterapie,
unde reiese nu rareori că sub suprafaţa unui stil de
viaţă modern tot mai dăinuie idealurile şi
modelele străvechi. Interpretările statisticilor sunt
întotdeauna delicate, mai cu seamă la o atare temă
într-o epocă atât de angajată în acest sens. în principiu
se poate constata că, în ciuda tuturor indicaţiilor
despre însemnătatea propriului drum, nu se poate merge în
general pe urmele largi ale mişcării de emancipare.
Aceasta a realizat poate cea mai importantă profilaxie a
cancerului mamar în ultimele decenii, deschizându-le femeilor
noi spatii (libere) şi posibilităţi. Dar în măsura
în care a căpătat putere, şi-a arogat şi o
umbră. Prevenirea cancerului mamar ar fi o stimulare spre
propriul drum feminin. Accentul se pune aici pe propriu şi
pe feminin în egală măsură, dar mişcarea
femeilor îndeamnă, cu cerinţe pe pancarte, ce-i drept
îndreptăţite, tot mai mult femeile să meargă
înainte, devalorizând astfel involuntar drumul feminin. Acolo
unde copiii, bucătăria, biserica decad la nivel de cuvinte
de ocară este pentru multe femei greu să-şi găsească
drumul şi să-1 aprecieze. Aceste sfere tematice sunt
în mod evident mai adânc ancorate decât le place adepţilor
spiritului epocii.
Este aproape imposibil de găsit un profil specific
al personalităţii care predestinează pentru cancer
mamar. Tema drumului propriu părăsit sau negăsit
şi în orice caz neparcurs va răzbate însă practic
întotdeauna într-o formă sau alta. în ceea ce priveşte
maternitatea, nodulul în creştere poate să indice că
aici creşte ceva ce substituie dragostea maternă autentică,
ceva rece şi periculos. Cea afectată poate să fie
efectiv o mama aşa cum scrie la carte. Dacă a fi mamă
nu-i stă însă în suflet şi ea joacă faţă
de ea însăşi şi de lume rolul mamei din cartea
ilustrată, nu este drumul ei şi acesta devine un pericol.
Dragostea de mamă este, în felul ei altruist de a fi, o imagine
a dragostei cereşti. Dacă vine din suflet, este un
panaceu universal, dar dacă nu face decât să imite
normele sociale, poate să coste viaţa. Aceeaşi
problemă o poate avea femeia ca din cartea ilustrată,
care este mulţumită cu sine şi cu care partenerul
este deosebit de mulţumit, pentru că se apropie atât
de mult de idealul femeii. Dacă nu corespunde însă
idealului ei lăuntric, şi viaţa ei exemplară
este suspectă de cancer. Nici chiar femeia ofensivă,
care aparent este axată numai pe ceea ce-i face plăcere,
nu este automat în siguranţă în faţa lui. Cine
face atât de cu succes pe vampa, fără să fie într-adevăr,
este în acelaşi pericol ca şi femeia modestă şi
retrasă, căreia i-ar plăcea atât de mult să
fie vampă, dar nu se încumetă. Femeia modernă,
care se „emancipează", pentru că aşa se cade
în ziua de azi, şi visează la un rol „de a fi numai
mamă" în stil clasic, dar de mult scos din circulaţie
de spiritul epocii, face desigur parte şi ea din grupul de
risc. Orice ghidare după şabloane exterioare, prestabilite
de societate este lucru problematic, căci nu corespunde mai
niciodată propriului fel de a fi. Dar cine nu corespunde
propriului fel de a fi şi particularităţii sale
trăieşte periculos. Pericolul este că ieşirea
ei din matcă se scufundă în corp şi se răsfrânge
împotriva ei însăşi pe acest plan. Cea mai bună
profilaxie a cancerului este deci o viaţă curajoasă,
respectiv propriul drum individual spre unicitate. Drumul este
complet individual, dar ţelul este supraindividual şi
desăvârşit.
Rabbi Susya hasidic a spus cu puţin înaintea morţii:
„Dacă ajung în cer, nu mă vor întreba: De ce nu ai fost
Moise? Ci vor întreba: De ce nu ai fost Susya? De ce nu ai devenit
ceea ce numai tu puteai să devii?"
Întrebări
1. Ce rol joacă tema
mamă în viaţa mea? Aştept să fiu dădăcită?
Mă satisface să-i dădăcesc pe alţii?
Cum stau faţă de mama mea, faţă de „a fi mamă"?
2. Ce rol joacă pentru
mine îngrijirea? Din ce motive îngrijesc? Cu ce sentiment şi
cu ce preţ mă las îngrijită? Mi-aş putea purta
singură de grijă?
3. Ce rol joacă pentru
mine autonomia, respectiv emanciparea?
4. Cât de ofensiv şi
de demonstrativ îi permit pieptului meu să fie? Mă
încumet să-1 folosesc ca semnal?
5. Mi-am găsit drumul
ca femeie? Î naintez pe el?
6. A fost ceea ce am trăit
până acum viaţa mea? Este ceea ce văd venind
asupra mea viaţa mea?
7. Încotro să
mă duc oare? Care este visul meu? Dar ţelul meu?
(pag. 359-369)