TREBUIE SĂ CREDEM ŞTIINŢA
?
În noua sa carte care face scandal, biologul
RUPERT SHELDRAKE repune în discuţie DOGMELE
ŞTIINŢEI.
Şi dacă certitudinile noastre nu er fi decât credinţe?
Decriptare.
Până unde certitudinile noastre cele mai ancorate
sunt ele dovedite şi cum să fim siguri că nu este
vorba de credinţe? Ilustrare a temei: afacerea Sheldrake
care a făcut zgomot în Anglia, în primăvară. După
intervenţia a doi oameni de ştiinţă furioşi,
Chris Anderson, patron al conferinţelor TED, a retras video-ul
biologului Rupert Sheldrake de pe site-ul său web pentru
a-l transfera pe un blog rezervat „subiectelor controversate”.
Zumzetul i-a impulsionat pe mii de internauţi să vizioneze
acest video, dar cercetătorul a horcăit. Trebuie să
spunem că establishmentul ştiinţific îl
ia cu uşurinţă drept un extravagant (farfelu,
fr) cu tendinţă creaţionistă, care face să
treacă credinţele lui drept descoperiri. Or, ca şi
în parabola paiului şi a bârnei, nu este evident că
vina ar fi cu totul de partea presupusă…
Dacă Rupert Sheldrake este efectiv creştin
şi se plânge de „ateismul obligatoriu” pe care trebuie să-l
arate pentru a fi acceptat de sistemul actual, el nu este un integrist
( a se citi articolul „Grand Emtretien” din revista
CLES nr. 73 – posibil on line, poate aici).
Mai degrabă un romantic care vrea să alieze „entuziasmul
ştiinţei şi precizia poeziei” (Nabokov). Un emul
al lui Goethe, Thoreau sau Bergson. Dar şi al lui Darwin
atunci când acumulează mii de informaţii despre porumbeii
voiajori (cum regăsesc ei drumul?), cristalizarea moleculelor
inedite (pentru ce formele lor, odată regăsite, se stabilizează
peste tot în lume?) sau telepatia dintre animale şi oameni
(colecţia lui de întâmplări cu câini şi papagali
este uimitoare). Şi dacă este „extravagant”, este în
sensul în care îl înţelegea Malraux în „Royaume farfelu”:
„Un personaj indispensabil, situându-se în marginea sau în afara
convenţiilor, normelor, regulilor, regularităţilor
şi înlănţuirilor, provocând breşe în certitudinile
prea confortabile.” E nevoie de umor pentru a aprecia acest touche-ŕ-tout(persoană
care exercită mai multe activităţi fără
să se specializeze). Şi de curaj pentru a accede la
viziunea sa.
Diplomat la Cambridge, el începe prin a lucra asupra
„morţii celulare” a vegetalelor. Foarte repede, totuşi,
el seamănă zâzanie profesând idei heterodoxe: potrivit
lui, totul în univers, de la forma galaxiilor la comportamentele
umane, evoluează urmând legi pe care ştiinţa noastră
le ignoră şi care seamănă grosso-modo cutumei,
obiceiului. De exemplu, dacă lumina merge cu 300000 km/secundă,
este aşa pentru că aşa s-a obişnuit ea. Toate
cercetările converg spre această chestiune: cum memorează
fiinţele vii (sau autogenerate, de exemplu stelele, moleculele,
cristalele) „obiceiurile” care le modelează formele şi
comportamentele? De 40 de ani el explorează un răspuns
posibil, botezat „rezonanţa morfică”: formele, atitudinile,
ideile ar fi generate de tipuri de câmpuri informaţionale
care ar face obiceiurile contagioase prin spaţiu-timp.
Nu este de mirare dacă această ipoteză
a fost atât de repede respinsă de sistem: dacă ea s-ar
dovedi a fi întemeiată, ea ar repune în discuţie TOATE
ştiinţele actuale. Este puţin cam mult, ca să
nu spunem foarte megalo. Timp de ani de zile, Rupert Sheldrake
s-a îndreptat spre cercetări de teren asupra porumbeilor,
şobolanilor sau a cristalelor noilor medicamente. Dar astăzi
el revine la misiune: pentru a înţelege ştiinţific
realitatea, spune el, nouă ne lipseşte realmente o teorie
capabilă să explice formele.
Noua sa carte, „Reenchanter la science”
(Albin Michel, e vorba de traducerea în franceză a cărţii
scrise în engleză) reia ipoteza rezonanţei morfice.
Dar el descrie mai ales establishmentul ştiinţific
ca pe o nouă Biserică, non separată de Stat, care
impune oricui vrea să intre în ea ideologia materialistă
reducţionistă, a cărei paradigmă se bazează
pe credinţe, afirmaţii non-dovedite dar devenite automatisme,
dogme inconştiente. Tabu-uri. În această lucrare
care scandalizează dincolo de Manche (mare), cercetătorul
eretic prezintă 10 din cele mai mari din aceste credinţe
pe care le întoarce în tot atâtea interogaţii. Iată
câteva din ele.
NATURA NU ESTE DECÂT MATERIE
Încă la Renaştere natura toată
era văzută ca însufleţită. Munţi, copaci,
animale, oameni aveau un suflet care legat sufletul şi spiritul
lor. Revoluţia mecanicistă a sec. al XVIII-lea a suprimat
sufletul, lăsând loc unui dualism corp-spirit abstract pe
care ideologia materialistă a sec. al XIX-lea l-a spulberat
în ţăndări. De atunci, pentru un „adevărat”
om de ştiinţă, realul nu este decât materie: viul
se reduce la molecule şi natura la o maşinărie,
spiritul ajungând să fie aruncat la rangul de fenomen secundar,
de iluzie chiar.
Riposta lui Sheldrake: Criza ecologică ameninţă această viziune. Gaia,
planeta noastră, este din nou considerată ca o fiinţă
însufleţită. Logica triangulară (corp-suflet-spirit)
îşi recapătă rangul.
NUMAI OMUL ARE O CONŞTIINŢĂ
Chiar dacă ecologia şi etologia
ne obligă încet-încet să considerăm animalele ca
locuite de embrioni de conştiinţă rudimentară,
paradigma oficială consideră că conştiinţa
deplină şi reflectată(gândită, conştient,
n.t.) este o specificitate umană. Noi suntem singurii care
să dispunem de ea într-un univers în globalitate inconştient.
Riposta: Această afirmaţie contrazice viziunea spirituală a lumii:
budismul, de exemplu, consideră materia ca pe un produs al
conştiinţei şi nu invers. Dar şi avangardele
ştiinţifice: fizica cuantică, în special, reintroduce
conştiinţa ca element-cheie al realului, descoperind
că privirea observatorului este inseparabilă de obiectul
observat, pe care îl influenţează în mod inexorabil.
CREIERUL PRODUCE CONŞTIINŢA
ŞI O CONŢINE
Este o dogmă centrală în medicină:
conştiinţa este rodul neuronilor noştri. Orice
celulă vie are o „inteligenţă” instinctivă,
dar conştiinţa este un produs exclusiv al cortexului
complex al lui Homo sapiens unde ea este închisă –
necunoscând din lume decât reprezentări construite pe baza
senzaţiilor venite din exterior.
Riposta: Numeroase experienţe, de la „sentimentul de a fi observat” la faimoasele
NDE(experienţe din apropierea morţii), par să indice
că conştiinţa poate să se elibereze de limitele
corporale. Şi dacă creierul ar fi mai degrabă un
receptor decât un producător de conştiinţă?
GENELE NOASTRE EXPLICĂ TOATĂ EREDITATEA NOASTRĂ
Cromozomii noştri sunt meniţi să
conţină 100% din caracterele noastre înnăscute.
Evident: a avea ochii albaştri, picioare lungi sau craniu
rotunjit, a fi de tip nervos sau a beneficia de un suflu de maratonist,
toate acestea sunt (sau vor fi în curând) explicate prin lectura
genelor noastre.
Riposta: De la anunţul euforic, în 2003, al decriptării genomului uman,
o anume incertitudine se face resimţită. Dacă genele
conţin „planurile” tuturor proteinelor, nimeni nu este capabil
să spună cum acestea se organizează apoi sub formă
de ţesuturi, de organe, de fiinţe vii. A răspunde
„se va şti în curând” nu este suficient. A avansa alte ipoteze
este legitim.
CANTITATEA GLOBALĂ DE MATERIE-ENERGIE NU VARIAZĂ
Este o lege-cheie a termodinamicii, pe care
toate ştiinţele o respectă: nimic nu se pierde,
nimic nu se creează, totul se transformă - de manieră
când pasivă (materie), când activă (energie).
Riposta: Pe măsură ce explorăm infinitul, micro şi macro,
această lege este tot mai contrazisă. Cosmologia modernă
este de fapt obligată să presupună că vidul
este plin de „energii cuantice” şi că 96% din univers
este compus dintr-o „energie neagră” şi dintr-o „materie
neagră” total misterioase. Nu cunoaştem în realitate
decât 4% din materia-energie a cosmosului. Acest fapt ar trebui
să provoace o curiozitate entuziastă. Şi nu mai
puţină umilitate.
PARANORMALUL NU EXISTĂ
Dacă este o dogmă pe care establishmentul
o apără cu pasiune, aceasta este. Căci „oamenii”
sunt gata să creadă orice, convinşi că au
trăit ei însuşi cutare sau cutare experienţă
paranormală. În realitate, telepatia, premoniţia, clarviziunea,
mediumnitatea , divinaţia sunt glume fade fără
discuţie. A organiza fie şi cea mai mică cercetare
pe acest subiect ar însemna să dăm apă la moară
procesului de credibilizare a şarlatanilor.
Riposta: Toate aceste refuzuri nu ascund cumva o frică rigidă în faţa
misterelor vieţii? Şi dacă abandonarea tabu-ului
care loveşte fenomenele „spi” ar avea asupra ştiinţei
un efect eliberator?
SPRE
O ŞTIINŢĂ HOLISTICĂ?
La vremea în care religia domnea într-un mod omnipotent,
ideologia ştiinţifică materialistă şi
reducţionistă a jucat un rol eliberator, crucial şi
evident. Este posibil ca, în timp, ea să devină rigidă
şi alienantă. Rupert Sheldrake ar vrea să extindă
separaţia Biserici de Stat la ştiinţă: el
o simte pe aceasta ancorată, fixată de o ideologie dominantă
care sfârşeşte prin a ne inhiba. Oficial, majoritatea
oamenilor de ştiinţă care ţin la jobul lor
se ţin la distanţă de el. Dar în privat, nu doar
unul singur îi dă dreptate criticii lui. Avantajul epocii
noastre este că poţi avansa idei eretice fără
să fi ars pe rug.
Cât despre ipoteza rezonanţei morfice, nimic
nu spune că ea este cheia pe care Sheldrake ar crede a o
fi găsit. Gânditori eminenţi, ca matematicianul René
Thom, i-au recunoscut pertinenţa… cel puţin în teorie.
Putem să o punem în parctică? Thom a prevenit: „Va fi
pe riscul şi pericolul vostru”. Ereticul biolog britanic
propune diverse moduri de a fi testată de marele public.
Este un alt aspect al personajului: lui i-ar plăcea ca ştiinţa
să redevină puţin mai populară şi ca
multe şcoli să se dezvolte pentru studierea realului,
în toleranţă şi curiozitate. Poate că e prea
devreme? Viziunile premonitorii necesită totdeauna mult timp
pentru a se impune.
Sursa: Articol scris de Fabrice
Tellier şi apărut în revista CLES,
nr. 85 oct-nov.2013
Site-ul revistei CLES: http://www.cles.com/
Traducerea îmi apartine, VJ.
Fragmente substanţiale
din traducerea în franceză,
REENCHANTER LA SCIENCE,
ultima sa carte, pot fi citite pe site-ul Amazon.fr aici :
http://www.amazon.fr/R%C3%A9enchanter-science-dogmes-remis-scientifique/dp/2226245456/ref=pd_ys_ir_all_11
Pe butonul de Feuilleter!
Salt la inceputul paginii