|
Puterea duhovnicească a deznădejdii
Ieromonah Savatie Baştovoi
Despre autor
Ieromonahul Savatie, pe numele sau de mirean Stefan Baştovoi,
s-a nãscut în 1976 la Chisinãu, în familia unui
profesor de filozofie, propagandist al ateismului stiintific.
Pânã la cãlugãrie a fost ancorat în conceptiile
tatãlui sãu.
A absolvit Liceul de Artã "Octav Bãncilã"
din Iasi.
Când era în clasa a XII-a a fost internat la Spitalul Socola,
unde a scris ciclul "Un diazepam pentru Dumnezeu",
care l-a consacrat ca poet.
Ulterior a obtinut premiul revistelor: Convorbiri Literare, Timpul,
Dacia Literarã. Este mentionat în "O istorie
deschisã a istoriei literaturii din Basarabia" de Mihai
Cimpoi si în "Postmodernismul românesc"
de Mircea Cãrtãrescu ca si în alte volume de criticã
si istorie literarã.
În anii 1996-1998 a fost student la Facultatea de Filozofie a Universitãtii
de Vest din Timisoara, pe care a bandonat-o.
Din 1996 este membru al Uniunii Scriitorilor din Moldova.
În 1999 a fost tuns în monahism, primind numele de Savatie.
La 28 octombrie 2000 a fost hirotonit ierodiacon, iar pe 4 august 2002
ieromonah.
Astãzi vietuieste la Mãnãstirea "Nasterea Domnului"
din Eparhia Edinet si Briceni, în Republica Moldova.
Alte articole foarte interesante si alte resurse:
pe site-ul autorului: www.savatie.trei.ro
(de unde am preluat si pozele).
Si in multe alte locuri, de exemplu:
http://laurentiudumitru.ro/blog/category/parintele-savatie-bastovoi/
Volume publicate :
Poezie:
Elefantul promis (1996),
Cartea Rãzboiului (1997),
Pestele pescar - o poveste(1998)
Roman: Iepurii nu mor - pentru copiii sovietici
care au crescut mari, scris pânã la convertire dar publicat
în 2002.
Dupã convertire:
Ortodoxia pentru postmodernisti în întrebãri si
rãspunsuri (împreunã cu Nicolae Balotã,
diaconul moscovit Andrei Kuraev, Dumitru Crudu - 2000)
Idol sau icoanã? (2000)
Intre Freud si Hristos (2001)
In cãutarea aproapelui pierdut (2002)
O pogorâre la iad, despre perversiune si alte pãcate
în general (2002)
Puterea duhovniceascã a deznãdejdii (2005)
A iubi înseamnã a ierta (2006)
Puterea duhovnicească a deznădejdii
Conferinţă susţinută
în cadrul serilor Duhovniceşti –
Postul Crăciunului 2003, Alba Iulia
- fragmente –
Avem în Scriptură, se pare, în Înţelepciunea
lui Solomon, un cuvânt al Domnului: „Iată am pus înaintea ta două
căi: viaţa şi moartea. Alege!” Părinţii noştri
ne vorbesc despre puterea omului de a-şi stăpâni şi de
a-şi folosi aceste puteri. Aceasta o vedem, mai ales şi mai
pe larg desfăşurat în tratatul „Despre om” al sfântului Grigorie
al Nysei, în care el vorbeşte despre felul în care pornirile bune
ale omului devin altceva şi ne învaţă drumul înapoi, spre
echilibrul bun al nostru, în care patima trupească, curvia, poate
şi trebuie să ajungă la iubire de frumos; în care lenea,
frica trebuie crescute spre blândeţe şi aşa mai departe.
Eu cred că şi deznădejdea, care atât de adânc ne
macină pe toţi, poate fi îndreptată şi folosită
spre binele nostru.
De ce am pornit această discuţie ? Pentru că aceasta nu
este o vorbărie abstractă, toţi ştim realitatea pe
care o trăim, şi, mai ales, duhovnicii, pentru că îi vedem
aici. Am constatat, nu o dată, că tot omul care vine la spovedanie,
începe prin a-şi spovedi deznădejdea lui.
De aceea, am şi socotit să încercăm să ne gândim cum
am putea folosi ceea ce avem noi deja, pentru că de scăpat de
ea am văzut că nu putem prea uşor. Cum o putem folosi aşadar?
Mă întorc iarăşi şi zic: eu cred că deznădejdea
este cea mai mare putere şi forţă în stare să ne răscolească
sufletul, în stare să ne scoată la iveală până şi
cele mai ascunse subţirimi ale sufletului nostru. Şi acesta
este un bun început, pentru că începutul şi pricina căderii
lui Adam a fost uitarea. El a uitat cine este şi atunci diavolul
l-a ispitit şi i-a propus o nouă condiţie pe care ar putea
să şi-o însuşească. Deznădejdea ne readuce aminte
cine suntem noi, ne readuce aminte că noi suntem, întâi de toate,
muritori. Omul are firesc în sine chemarea de a stăpâni, pentru că
Dumnezeu l-a făcut stăpânitor pe lumea întreagă, nu numai
peste cea pe care călcăm noi, ci şi peste cea cerească.
Aşadar, atunci când omul chemat firesc spre stăpânire, spre
o bună stăpânire, împreună stăpânire cu Dumnezeu,
îşi descoperă, contrar aşteptărilor sale de tinereţe,
înfrângerea sa totală în faţa vieţii, atunci el deznădăjduieşte.
Deznădejdea survine atunci când omul îşi dă seama că
el în toată fiinţa sa nu poate să devină ceea ce ar
vrea să fie, că el nu este ceea ce credea el că este.
Aceasta este deznădejdea, aceasta este moartea şi pornirea firească
a omului, care-şi descoperă această condiţie a sa,
să dispară, să se sinucidă, pentru că el nu suportă
condiţia sa pentru că el, în mintea lui, care este dată
de la Dumnezeu bună, înţelege că o astfel de făptură
nu-şi are rostul. Şi cu adevărat o astfel de făptură
nu-şi are rostul, dacă ea nu va fi împlinită prin întâlnirea
cu Dumnezeu, de unde a şi pornit, ca toate aspiraţiile şi
dorinţele lui să devină o realitate şi el să-şi
recapete starea lui dintru început, starea lui firească. Unde este
această putere?
Ideea şi tema asta nu am inventat-o eu, o găsim la Părinţii
noştri şi o vedem în Vieţile Sfinţilor…Starea
cizmarului din Alexandria la care a fost trimis Sfântul Antonie ca să
înveţe desăvârşirea creştină, care, stând în
piaţă, şi bătând cuie în cizmele pe care le făcea,
privind la ceilalţi spunea: „Toţi aceştia se vor mântui,
Doamne, numai eu nu.” Şi noi nu înţelegem de ce această
credinţă că el nu se va mântui, şi a noastră,
care simţim la fel, că nu ne vom mântui; pentru că, una
este desăvârşirea pe care n-o atinsese încă nici Antonie,
şi alta este starea noastră jalnică în care colcăim.
Şi mintea noastră de creştini ai vremurilor pe care le
trăim, nu înţelege despre ce este vorba. Şi atunci, Dumnezeu
trimite nouă un sfânt ca Siluan, care este omul timpului pe care-l
trăim, este apostolul timpului nostru. Şi atunci când nemaiputând
să-şi răspundă la această întrebare pe care noi
toţi o avem – eu aş vrea ca noi toţi s-o avem şi să
nu mai trăim în afara întrebărilor, decât dacă am dobândit
de acum puterea cea de sus şi suntem dincolo de aceste frământări.
Aşadar, acest Siluan, frământat fiind, de ceea ce suntem noi,
vine la Dumnezeu şi-L întreabă; „Ce voi face pentru că
dracii mă necăjesc şi eu nu văd capăt suferinţelor
mele?” Şi atunci Hristos îi dă răspunsul: „Ţine
mintea ta în iad şi nu deznădăjdui!”
Acesta este un paradox. Gândindu-mă la aceste cuvinte, mi-am dat
seama că numai Sfântul Siluan putea să le înţeleagă
pentru că lui i-au fost adresate. „Ţine mintea ta în iad şi
nu deznădăjdui!” Ce altceva este iadul, decât în primul rând
deznădejde? În clipa în care nu mai deznădăjduieşti,
ieşi din iad. Cum dar şi mintea în iad şi să nu deznădăjduieşti?
Este unul din paradoxurile Evangheliei, de altfel ca şi toată
Evanghelia care este un paradox, care este o sminteală, sminteală
la care suntem chemaţi noi toţi. Şi dacă nu ne va
învăţa Dumnezeu să ieşim din acest labirint al minţii
noastre, omul singur nu o poate face.
Părintele Sofronie, care este ucenicul Sfântului Siluan, şi
care l-a făcut cunoscut prin lucrarea lui Dumnezeu pentru noi, are
o carte care se cheamă: „A-L vedea pe Dumnezeu aşa cum este”.
Această carte este o spovedanie – o autobiografie duhovnicească
o numeşte Părintele Sofronie, la începu t, şi în care vorbeşte
despre evoluţia sufletului, în calea de la păcătoşenie
spre lumină; iar prima etapă este cea a deznădejdii,
dar a unei deznădejdi pe care Părintele Sofronie o numeşte
deznădejdea harică. Este o sintagmă paradoxală,
desigur, auzului nostru. Cum poate fi o deznădejde harică? Şi
eu cred că aceasta este starea Mariei Egipteanca, a Sfintei Taisia
şi a Sfinţilor mari, pe care îi avem noi. Aceasta este deznădejdea
lor, o deznădejde care, deşi le descoperă toată nimicnicia
şi înfrângerea lor, totuşi tocmai prin aceasta îi împinge spre
Dumnezeu, nu li-L ascunde pe Dumnezeu. Starea lui Iuda este o stare
de trezire. Atunci când Iuda văzându-şi învăţătorul
prins, învăţătorul iubit – de ce să nu spunem? – Hristos
era învăţătorul iubit al lui Iuda. Şi Iuda a mers
după El, atunci când Hristos l-a chemat. Aduceţi-vă aminte
de tânărul bogat, care plinise toate virtuţile legii, dar care
atunci când a fost chemat de Hristos să-L urmeze nu a putut. Iuda
a făcut-o pentru că socotesc că-L iubea pe Hristos. Dar
el, prin patima care era în inima lui, a căzut în ispită. Ispita
a fost şi mai subţire decât pare. Pentru că Ioan Gură
de Aur crede că Iuda n-ar fi crezut că Hristos o să se
lase prins, pentru că l-a văzut pe Hristos dispărând din
mulţime, atunci când iudeii L-au dus pe sprânceana muntelui ca să-L
arunce şi Hristos S-a făcut nevăzut. Iuda credea că
şi acum Hristos, când gardienii, ostaşii vor încerca să-l
prindă, va ridica mâna şi toţi vor cădea. Dar în clipa
în care a văzut că nu este aşa, că Hristos care a
liniştit marea, care a făcut atâtea minuni se lasă prins
şi bătut şi pălmuit, Iuda îşi vine în fire, fuge
la preoţi, aruncă banii, îl mărturiseşte pe Hristos
nevinovat, ceea ce n-a putut face Petru şi zice: „Luaţi,
am vândut sânge nevinovat”. Dar Iuda deznădăjduieşte,
Iuda şi-a venit în fire, Iuda a cunoscut că ceea ce a făcut
el nu este bine, Iuda a cunoscut realitatea sa în care se afla, pe care
mai înainte n-o vedea, până a se ivi în inima lui deznădejdea
; numai că el se lasă mai departe purtat
de mintea sa şi ca şi Adam uită cine este ziditorul său,
uită bunătatea lui Dumnezeu şi dragostea Lui şi primeşte,
gândeşte un dumnezeu al minţii sale, care nu exista în adevăr,
un dumnezeu care nu iartă, aşa cum altădată Adam şi-a
închipuit un dumnezeu zgârcit, gelos, care a ascuns de el pomul cunoaşterii.
Şi tocmai din această pricină, deşi cunoştea
realitatea, deşi îşi venise în fire, el se întoarce şi
pleacă dinspre Dumnezeu şi îmbrăţişează
moartea.
Altceva fac sfinţii care, întorcându-se la Dumnezeu, s-au întors
după o viaţă cu păcate mai mari decât ale Iudei. Cine
dintre noi nu a făcut păcatele Iudei? Dar şi multe altele
pe care le-am acoperit. Socotesc că Iuda nu era desfrânat, n-ar fi
putut să fie aşa printre apostoli, pentru că toţi
erau cu ochii pe apostoli şi dacă se sminteau atunci când nu-şi
spălau mâinile, închipuiţi-vă cum s-ar fi smintit dacă
ar fi fost printre ei desfrânaţi. Iuda nu avea asta şi cred
că nu avea multe dintre alte păcate. Avea unul, o patimă,
patima iubirii de argint. De aceea, şi noi zic să ne aplecăm
asupra noastră ca să vedem care este acel cât prim, care este
acea primă boală a inimii noastre prin care ne poate veni ispita,
ca la vremea încercării noastre, să ne despărţim de
Dumnezeul cel adevărat şi să-L îmbrăţişăm
pe cel imaginat de mintea noastră, prin patima pe care o avem. Este
ceva care pe sfinţi i-a împins spre Hristos, iar pe Iuda de la Hristos.
Şi aceasta este tocmai uitarea, uitarea a ceea ce este Dumnezeu,
dincolo de simţirile noastre, acel Dumnezeu care ne cheamă şi
la care ne putem întoarce, iar deznădejdea ne poate servi ca trambulină
pentru aceasta.
Acum cred că ar fi obositor şi pentru unii şi pentru alţii
să continui singur această discuţie şi tema pe care
fiecare dintre noi o cunoaşte din propria lui experienţă.
Aşa că m-aţi ajuta mult mai mult şi ne-ar fi cu mai
mare folos dacă cele pe care le-am zis eu aici le-aţi contrazice
sau le-aţi îmbogăţi, prin ceea ce fiecare dintre dumneavoastră
sunteţi.
Întrebare: Cum putem să ne
aflăm boala noastră de căpetenie a sufletului, şi
dacă o depistăm ce trebuie să facem mai departe?
Părintele Savatie: Nu este nevoie de prea multă
vreme ca să ne descoperim boala noastră, pentru că această
boală străbate în orice clipă a vieţii noastre. Dacă
suntem mânioşi vedeţi-o, v-o spun şi oamenii din jur, v-o
spune şi inima. Pentru că cine cunoaşte mai bine sufletul
omului decât duhul omului, ne spune Scriptura şi Dumnezeu. Păcatele
în care cădem mai des, încercaţi-le pe rând, dacă vreţi,
şi opriţi-vă la cel pe care îl biruiţi cel mai greu.
Unul dintre ele va fi mai greu de învins decât celelalte, cu acela să
luptaţi. Şi aici eu iau în sens duhovnicesc cuvintele Mântuitorului
adresate Martei:”Marto, Marto, te sileşti şi te grijeşti
de multe, dar una singură trebuieşte”. Una singură
căutaţi-o şi luptaţi cu ea, prin contrara ei. Sunteţi
mânios, nu vă mai mâniaţi, adică faceţi milostenie,
fiţi de ajutor celuilalt, faceţi ascultare celuilalt mâniat.
Când vă roagă cineva ceva, răspundeţi îndată.
Oferiţi-vă voi să aduceţi apa, să faceţi
voi mâncare, să curăţaţi cartofii. Şi-aşa
mai departe, prin lucruri de-astea mărunte învingem mânia. Supuneţi-vă
voia voastră, altcuiva. Am zis mânia, deoarece mi se pare că
este cea mai grozavă patimă şi atac asupra firii noastre,
pentru că Hristos ne-a spus să învăţăm de la
El să fim blânzi şi smeriţi cu inima.
Mânia este partea cealaltă, este opusul lui Hristos şi luptând
cu ea, cred că veţi scăpa şi de toate celelalte pentru
că „duhul umilit, inima înfrântă şi smerită, Dumnezeu
nu o va urgisi”, dobândind blândeţea şi smerenia, toate
celelalte patimi vor dispărea pur şi simplu.
Întrebare: Care este suprema terapie
împotriva deznădejdii?
Părintele Savatie: Nădejdea şi munca.
Munca nu în sensul prost, că ne ducem la cărat pietre neapărat.
Dar să avem întotdeauna o ocupaţie. Omul ajunge să deznădăjduiască,
pentru că s-a pierdut pe sine, am zis, pentru că nu-şi
mai găseşte un rost. Să începem a face ceva, orice: pictaţi,
cântaţi, croşetaţi, să ai ceva de care ochiul tău
să se bucure şi celorlalţi să le fie de folos. Şi
atunci, tu nu vei mai avea timp să laşi loc acestui duh, căci
deznădejdea - să nu uităm niciodată că este
o persoană, este un duh care ne cuprinde – şi ţinând minte
asta, că suntem atacaţi, nu de o închipuire a minţii noastre,
că nu este o stare a noastră firească, să ieşim
un pic din psihologie, din psihanaliză şi să intrăm
în duhovnicie, unde fiecărui gând trebuie să-i găsim persoana
care-i stă în spate, pentru că nici o stare şi nici o idee
nu se poate naşte din senin. Cineva a născut-o şi dacă
ea îmi este străină mie, cineva a născut-o în inima mea
şi acel cineva dacă nu este de la Dumnezeu, este din cei care
merg împotriva Lui. Şi atunci, să mă ridic şi să
nu-L mai primesc, prin rugăciune, prin puţină osteneală,
prin legătura pe care trebuie să o am cu Biserica, cu duhovnicul,
cu oamenii, legătura păcii şi a dragostei care trebuie
să o creştem încet, încet în noi. Scuturaţi deznădejdea
de la voi, aşa cum ne scuturăm noroiul de pe picioare când intrăm
într-o încăpere. Nu o purtaţi prea mult în inimă şi,
mai ales, luaţi seama să nu o confundaţi cu pocăinţa
şi cu smerenia! Pentru că aceasta este ispita în care cad majoritatea.
Cum o vom cunoaşte? Dacă starea mea de păcătoşenie
pe care o descopăr, care mă aruncă în plâns, care mă-ndeamnă
să postesc, care alte multe fapte bune îmi şopteşte să
le fac, dacă mă desparte de rugăciune, dacă nu mă
lasă să mă ridic din fotoliul meu în care m-am trântit
aşa şi stau: „Of ce păcătos sunt, n-am să mă
mântuiesc, Doamne iartă-mă pe mine păcătosul…”, dacă
am aşa o stare, nu este bună, nu este smerenia adevărată,
nu este rugăciunea adevărată. Aşa
că, nu primiţi nici mustrările de cuget care vă vin
prea în serios, dacă ele vă taie rugăciunea, dacă
vă taie vitalitatea. Uitaţi-vă la sfinţi, care
plângându-şi păcătoşenia, se ridicau şi mergeau
până în mijlocul pustiei, care puteau să muncească toată
ziua, ca sfântul Siluan, să care saci la moară, să facă
multe alte trebuiri pe care noi, în starea noastră de moleşeală,
nu putem să le facem, nu putem face nimic, n-avem chef de nimic.
Atunci când vederea propriilor păcate trezeşte şi acest:
„Nu ştiu ce să mai fac?” – atunci nu-i bună, alungaţi-o!
Dar, dacă vederea păcatelor vă împinge
spre rugăciune, spre dragoste, vreţi să-i ajutaţi
pe ceilalţi, vreţi să vă faceţi slujitori, în
sensul bun şi pe lângă toate aduceţi bucurie celorlalţi,
deşi în inima voastră vedeţi iadul, atunci îi bună,
primiţi-o. Şi fiecare cu ce-i mai descoperă
Dumnezeu, fiecare pe drumul duhovnicesc descoperă noi unghiuri şi
ocolişuri ale sufletului său, pe care este bine să le ia
în seamă. Pentru că Dumnezeu ne-a dat un Duh care ne va învăţa
toate; aşa ne-a zis când S-a înălţat la ceruri: Mângâietorul
primiţi-L şi faceţi-vă obicei să fiţi mai
des şi mai aproape de El, decât cu propriile voastre gânduri. Şi
atunci cred că ne va fi mai uşor şi mai de înţeles
toate cuvintele pe care le vorbim.
Întrebare: Citim în Biblie că
fiecare trebuie să-şi ducă propria cruce. Deznădejdea
este de cele mai multe ori abandonarea acestei cruci. Cât de repede îţi
poţi reveni din starea aceasta de deznădejde? Există posibilitatea
de a te apleca şi a-ţi lua din nou crucea?
Părintele Savatie: Într-o clipă omul poate
ieşi din deznădejde, de fapt toate ridicările noastre se
produc într-o clipă. Este clipa în care Duhul Sfânt se atinge de
inima omului. Dar Duhul Sfânt se atinge de inima
omului atunci când inima se smereşte, când îşi cunoaşte
adevărul despre sine. Sigur că după aceea este o lungă
perioadă în care sufletul cade iarăşi şi iarăşi
în acelaşi păcat, şi iarăşi se ridică. Dar
clipa a avut loc, ridicarea s-a petrecut şi cu amintirea acelei clipe
omul poate înainta. De aceea deşi perioada până
la curăţarea desăvârşită şi eliberarea de
păcat sau patimă poate fi lungă şi este lungă,
curăţirea a avut loc într-o clipă, pentru că în acea
clipă Dumnezeu i-a arătat capătul luptei sale, i-a dat
starea de biruinţă de la capăt, pe care el poate o va mai
avea doar spre sfârşitul vieţii sau chiar dincolo, dar în nădejdea
şi din puterea acelei clipe el înaintează. De aceea zic că
ridicarea a avut loc atunci, pentru că aşa lucrează Dumnezeu:
ne arată într-o clipă toată slava pe care o putem avea
şi cu aceasta ne momeşte şi ne robeşte, ne face ai
Săi nedezlipiţi.
Întrebare: Un deznădăjduit care
nu vrea să iasă din această stare, poate fi ajutat prin
rugăciunea altuia?
Părintele Savatie: Poate, dar foarte, foarte, foarte
greu. Problema deznădejdii, de ce-i deznădăjduit? Pentru
că s-a pierdut pe sine, el trebuie să se găsească
pe sine. Cine ştie mai bine decât el, cine-i el? este o problemă
de voinţă şi o problemă de o clipă. Cine, dintr-o
parte? Nu este nimic mai apăsător decât
prezenţa unui om deznădăjduit în faţa căruia
tu, cel care până atunci erai cu nădejde, ţi-o pierzi şi
pe a ta, pentru că-şi descoperi neputinţa ta de a-l ajuta.
Numai cu rugăciune, cred, dar şi în multe alte feluri pe care
Dumnezeu le poate descoperi fiecărui om. Eu am văzut deznădăjduiţi
şi mai ştiu care, pur şi simplu, nu primesc cuvântul, şi-n
faţa lor te simţi cu totul neputincios. Hristos a fost neputincios
în faţa deznădejdii lui Iuda. Şi-n câte feluri nu a încercat
El să-l scoată? L-a atenţionat la Cină şi mai
dinainte: „Cineva dintre voi Mă va vinde”. Şi-atunci,
când Iuda L-a îmbrăţişat, nici atunci n-a înţeles
ce-i spune? „Prietene, cu sărutare vinzi tu pe Fiul Omului?”
Trezeşte-te Iuda! Dacă l-ar fi certat, dacă i-ar fi spus:
„Viperă ce eşti! Te-am ţinut la piept, te-am avut printre
noi şi tu Mă vinzi pe Mine pentru treizeci de arginţi?”
– Hristos ştia tot. Îi spune: „Prietene, cu sărutare vinzi
tu pe Fiul Omului?” şi Iuda tot nu răspunde. Nu ştiu
ce vom face noi, dar dragostea e cheamă să ne rugăm pentru
toţi şi să ne purtăm neputinţele unii altora,
dintre care susţin că cea mai mare este deznădejdea. Să
ne-o purtăm împreună. Să deznădăjduim şi
noi cu nădejde, împreună cu cei care nădăjduiesc
încă şi cred că Dumnezeu poate face minuni.
Întrebare: Necazurile
ne aruncă într-o mare deznădejde care ne face să ne întrebăm:
De ce ne-am mai născut? De ce suferim? De ce aceste întrebări?
Cum putem să le alungăm?
Părintele Savatie: Oferindu-le răspunsuri.
De ce ne-am mai născut? Gândiţi-vă! Gândiţi-vă
mai mult la Dumnezeu şi mai puţin la întrebări. Nu este
o simplă scăpare sau debarasare de întrebarea pe care mi-aţi
pus-o, ci este un îndemn să nu mai colcăim în noi înşine
şi să ne îndreptăm către Dumnezeu cu toate aceste
întrebări, să nu ni le punem nouă, dar lui Dumnezeu.
Uitaţi-vă la prooroci! Proorocii nu-L întreabă pe Dumnezeu
toate astea? Îl întreabă! Uitaţi-vă la Iov! Zice: „Ce
mare lucru este să striveşti o trestie ca mine, Tu, care-ai
zidit cerul şi toate, toate care le ştii. Ce te ridici asupra
mea? Sigur vei ieşi învingător. Ce mi-ai lăsat suferinţa
asta?” – vorbea cu Dumnezeu. Dar noi ce facem: „De ce m-am născut
eu oare? Viata asta…e … păi, credinţa în Dumnezeu e bună
pentru cel ce o are” – toate monologuri, toate frământările
noastre. Nu spunem: „Doamne! De ce m-am născut?” Aşa
că toate întrebările şi frământările pe care
le aveţi, întoarceţi-le către Dumnezeu, cu sinceritate,
cu durere şi cu lacrimi. Cunoscând că Dumnezeu şi-aşa
vă ştie frământările şi nu veţi fi nepoliticoşi
dacă i le veţi spune Lui, şi nu-I veţi descoperi nimic
nou din cele ale inimii voastre dacă I le veţi adresa în cele
din urmă. Nu vă mai daţi pe după
perdele înaintea lui Dumnezeu! Şi atunci
veţi primi răspunsuri. Şi aşa veţi învăţa
rugăciunea. Pentru că rugăciunea este vie. Rugăciunea
este vorbirea cu Dumnezeu. Parcă noi vorbim cu Cineva pe care nu
avem să-l întrebăm nimic? Şi de la care să nu avem
ce auzi? Aşa şi cu Dumnezeu, care stă undeva în abstract,
la care nu avem voie să venim cu întrebări şi iscodiri.
Noi nu putem să ne împrietenim? Dar puneţi-I Lui toate frământările
voastre înainte, toate păcatele voastre şi nu mă îndoiesc
că le veţi primi degrabă şi semnul va fi plânsul.
Şi va fi un plâns uşor, care va ridica de la voi toată
frământarea şi vă veţi da seama că întrebările
voastre unde sunt? Deci nu mai sunt.
Aşa cunoaşteţi venirea Duhului Sfânt,
când dispar problemele. Când vine Duhul Sfânt, omul nu mai are probleme
şi dileme. Încercaţi să nu vă ridicaţi
de jos din cămăruţa voastră până când nu vor
dispărea problemele. Şi-aşa culcaţi-vă! Şi
a doua zi faceţi la fel! Şi cred că vom spori din mai bine
în mai bine.
Întrebare: Cum poate fi ajutat
un tânăr să iasă dintr-un anturaj care-l ţine în compania
celor ce folosesc alcoolul şi se poartă ca desfrânaţii?
Nu vrea să se spovedească. Cum poate fi convins că greşeşte?
Părintele Savatie: Nu trebuie convins. Noi nu trebuie
să convingem pe nimeni. Hristos nu a convins pe nimeni. În cazul
dat şi aceasta este o formă de deznădejde, nu acelui care
se află în păcat, ci a celui care pune întrebarea. Pentru
că noi, părelnic, nădăjduind pentru noi, începem să
nu mai nădăjduim pentru alţii. Dar atunci când noi
pierdem nădejdea pentru aproapele nostru, noi iarăşi gândim
un Dumnezeu care nu seamănă cu al nostru.
Nu deznădăjduiţi pentru aproapele
vostru, pentru că este tot una cu a deznădăjdui pentru
voi înşivă. Şi socotesc că poate chiar este un păcat
mai mare. Pentru că dacă noi păcătoşii
am căpătat nădejde la Dumnezeu, cu păcatele noastre,
cu trecutul nostru şi-am cunoscut mila lui Dumnezeu asupra noastră
că ne-a chemat şi ne poate ierta şi-a semănat, a născut
în noi nădejdea, de ce să credem că pe celălalt Dumnezeu
nu-l aşteaptă, că nu-l va întoarce, că nu-l iubeşte
la fel ca pe noi. Să nu judecăm. Din cauza judecăţii,
avem această suferinţă nedreaptă. Lăsaţi-l!
Are Dumnezeu lucrul şi cu el. rugaţi-vă ca şi cum
n- aţi vedea păcatele lui, dar nu ca şi cum, să nu
le vedeţi şi să nu le socotiţi păcate. Că
stă cu desfrânaţii, că-i beţiv, că nu vrea să
se roage, că nu ascultă. L-am judecat. Nu gândiţi aşa!
Pentru noi să socotim aceste păcate şi să nu le facem,
dar pentru el spuneţi: „Iartă-i Doamne că nu ştiu
ce fac”. Asta-i rugăciunea pe care ne-a învăţat-o Hristos
pe cruce, să o urmăm!
Rugaţi-vă aşa pentru el, cu dragoste,
cu nădejde în Cel care are putere să înalţe cele surpate
şi socotiţi-vă că nu sunteţi cu nimic mai bun
decât el. şi atunci rugăciunea voastră va avea putere şi-l
va ridica. Dar niciodată să nu daţi sfat unui om pe care-l
socotiţi mai mic şi mai păcătos decât voi, pentru
că sfatul vostru niciodată nu va lucra, ci va ucide. Smerindu-ne
putem ridica şi pe alţii, dar înălţându-ne, stricăm
nu numai pe noi dar totul în jur şi tot de ce ne atingem. Cu rugăciune,
cu smerenie şi cu dragoste toate sunt cu putinţă.
Întrebare: Iisus Hristos a deznădăjduit
în momentul din Grădina Ghetsimani când se roagă Tatălui?
Prin deznădejde se poate înţelege o destrămare a relaţiei
dintre oameni, a relaţiei cu aproapele?
Părintele Savatie: deznădăjduirea
este o destrămare totală, dintre Dumnezeu , dintre oameni, omul
deznădăjduit se însingurează, se sinucide. Sigur că
este destrămare. Dar rugăciunea lui Hristos din Ghetsimani este
tocmai felul în care trebuie să ne rugăm şi noi. Nu poate
să fie deznădejde. Ce, Hristos şi-a despărţit
mintea de Dumnezeu? Cui a înfăţişat El deznădejdea
Sa? Tatălui.
…
Atunci când ne-am văzut aruncaţi în deznădejde, când nu
mai putem vorbi nici cu Dumnezeu din pricina deznădejdii noastre,
să ne întoarcem ca şi David către propriul suflet şi
să-i spunem cele ce a uitat el să le facă, pentru că
nu le mai simte. Rostiţi-le: „Pentru ce
eşti mâhnit suflete al meu şi pentru ce mă tulburi? Ridică-te,
îmbărbătează-te şi nădăjduieşte spre
Domnul.” De atâtea ori ai făcut-o,
de ce acum uiţi s-o faci, de ce acum crezi că n-ai mai putea-o
face? Fă-o! De multe ori Biserica se roagă cu astfel de rugăciuni.
Mai ales în Postul mare, vedem adresări către propriul suflet,
către sufletul deznădăjduit al lui Adam, al omului care
s-a despărţit. În Canonul mare, vedeţi-l sunt toate: „Suflete
al meu, suflete al meu, deşteaptă-te! Pentru ce dormi?”
Aşa că este drum, dar după ce am spus sufletului îndată
către Dumnezeu: „Primeşte-mă, Doamne, pre mine care mult
am greşit!” Aşa că, cum poate să fie rugăciunea
lui Hristos din Ghetsimani deznădejde? Nu s-a despărţit
de Dumnezeu. Când a simţit părăsirea în toată făptura
Sa, lui Dumnezeu I-a spus-o: „De ce m-ai părăsit?”
Aşa şi noi, cu deznădejdea în braţe,
cu toate ce le avem, lui Dumnezeu să le spunem şi atunci deznădejdea
nu va mai fi deznădejde, ci va fi puterea care ne face din ceea ce
suntem acum în ceea ce ar trebui să fim.
Întrebare: Când
David spunea: „Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor
mă întăreşte”, putem spune că se afla în deznădejdea
cea folositoare?
Părintele Savatie: Da. David cam întotdeauna s-a
aflat în asta. Uitaţi-vă cum îşi face David spovedaniile
şi să ne învăţăm de la el. Starea pe care şi-o
vede el, de câte ori spune că: „M-am pogorât ca nişte morţi
ce zac în mormânturi, care sunt lepădaţi de la faţa Ta”.
Acolo a stat David cu sufletul ca un mort care zace în mormânt, lepădat
de la faţa lui Dumnezeu care poate să-l ridice. Atunci când
David a spus: „Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh
stăpânitor mă întăreşte” – el ieşise din
deznădejde. Uitaţi-vă la Psalmul 50, el începe cu o deznădejde:
„Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta” –
dar cred că este clipa imediat de după deznădejde. David
de acum este împins către Dumnezeu şi creşte de la vederea
păcatelor până la trăirea iertării lor în inima lui.
Pe durata Psalmului 50, David de la păcătos ajunge învăţător
al Bisericii. El spune: „Cu duh stăpânitor mă întăreşte.
Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale. Învăţa-voi pe cei fărădelege
căile Tale.” Nimeni nu poate rosti cuvântul acesta, decât deplin
conştient de iertarea păcatelor lui. Şi mai departe spune
şi mai mult, se roagă pentru toată Biserica şi pentru
noi cei de azi: „Fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta Sionului
şi să se zidească zidurile Ierusalimului”…
Aşa că şi noi să căutăm rugăciunea
lui David, care se dă mai ales pentru credinţă, puterea
de a crede pe Dumnezeu atotputernic şi de a nu uita binefacerile
Lui. „Binecuvintează suflete al meu pe
Domnul şi toate cele dinlăuntrul meu numele cel sfânt al Lui!
Nu uita toate răsplătirile Lui!” Citiţi Psalmul
102 mai des şi faceţi ca David de câte ori sunteţi deznădăjduiţi,
aduceţi-vă aminte de binefacerile
pe care le-a făcut Dumnezeu cu voi, de-a lungul vieţii
voastre, până la cea mai mare, aceea de a vă afla acum, aici,
vii în faţa Lui, în stare să-I cereţi binecuvântările
pe care El abia aşteaptă să le reverse peste noi toţi.
Şi nu ştiu dacă deznădejdea mai poate rămâne
într-o inimă care trăieşte astfel. Nu
uitaţi binefacerile pe care e-a făcut Dumnezeu cu noi! Citiţi
psalmi ca să învăţăm starea dreaptă a inimii
înaintea lui Dumnezeu! Nu lăsaţi psalmii! Întoarceţi-vă
în mintea voastră acum pentru o clipă fiecare şi aduceţi-vă
aminte când ultima dată aţi citit psalmi şi dacă aveţi
acest obicei. Şi-o să înţelegeţi de ce suntem aşa
de deznădăjduiţi.
Întrebare: Cineva deznădăjduieşte
într-o anumită religie, confesiune de fapt, de exemplu: Ortodoxia.
Şi îşi recapătă nădejdea printr-o altă religie,
confesiune, oricare. Este vreun păcat dacă trecem de la o confesiune
la alta, în care credem că-L găsim mai puternic pe Dumnezeu
?
Părintele Savatie: Dacă el crede. Cugetul lui îi va
spune. Dacă el se odihneşte, dacă el deznădăjduieşte,
să mai aştepte puţină vreme, pentru că timpul
ăi va arăta dacă nădejdea pe care a căpătat-o
el, este chiar nădejdea. Ştiu mulţi ortodocşi care
nu deznădăjduiesc. Aşa că pricina ar putea fi sufletul
omului şi sigur că fiecare are dreptul şi libertatea de
a alege. Poate să-şi urmeze chemarea inimii lui, dacă este
sinceră, dar să se roage, să se roage, să se roage
cât mai mult şi cred că până la urmă tot trebuie să
ne oprim undeva şi acest undeva n-aş vrea să fie dat decât
de emoţiile noastre.
Părinte Savatie, o ultimă întrebare. O
boală a sufletelor noastre este şi împrăştierea minţii.
Care sunt consecinţele duhovniceşti ale împrăştierii
minţii?
Părintele Savatie: Tot răul vine de la împrăştierea
minţii, pe fiecare îl cucereşte în felul său. Dar, Adam
s-a împrăştiat cu mintea când a fost amăgit de vrăjmaş.
Şi-a desprins mintea de la Dumnezeu, l-a uitat şi s-a dus cu
mintea la poamele despre care-i vorbea dracul: vei fi aşa, vei fi
frumos, vei fi deştept. S-a dus cu mintea în altă parte. S-a
împrăştiat cu mintea. Aşa că tot răul a început
de la împrăştierea minţii.
(Text preluat din cartea:
Savatie Baştovoi – Puterea duhovnicească a deznădejdii,
Editura REÎNTREGIREA, Alba Iulia, 2005)
Pentru listare economica apasati aici
Salt la inceputul paginii |
|