|
Unde îmi este speranţa deci
Pãrintele Stan Rougier
Dumnezeul nostru este un Dumnezeu discret. El călătoreşte
incognito. De aceea atâţia din contemporanii noştri spun: „Dacă
Dumnezeu ar exista nu ne-ar lăsa în îndoială cu privire la persoana
Lui. Un părinte care se ascunde de copilul lui nu este un părinte”
În acelaşi timp, alţii îndrăznesc să apeleze la El,
să se întreţină cu El, să-I încredinţeze proiectele
lor. Aceştia din urmă Îl cunosc în fiecare zi pentru fecunditatea
Prezenţei Sale. Astfel se ruga un mistic oriental: „Tu ai făcut
noaptea, eu am făcut felinarul; Tu ai făcut lutul, eu am făcut
tiparul. Tu ai făcut deşertul, eu am făcut grădina.”
(Mohamed Iqbal)
Tocmai această alianţă între Dumnezeu şi fãptura
Lui poate metamorfoza cenuşiul cotidian în sărbătoare minunată
! Duhul Sfânt este Cel care, din inima Trinităţii veşnice,
animă curajul, încrederea, entuziasmul credincioşilor.
„Tatăl este izvorul Iubirii, Fiul vesteşte Iubirea, Duhul transmite
Iubirea” îmi spunea acum câteva zile părintele Alphonse, un preot
ortodox. Dacă raţiunea de a fi a Suflului Sfânt al lui Dumnezeu
este de a ne face cunoscuţi pe Tatăl şi pe Fiul, cum să
nu apelezi la El pentru tot ceea ce se referă la esenţial ?
Putem să-I cerem lui Dumnezeu ceva mai puţin decât Dumnezeu
? Şi dacă îi vom cere pâine, ne va da El o piatră ?
„Unde îmi este speranţa deci ?” spunea nefericitul Iov. Ea nu putea
să fie altundeva decât în acest Duh „Mângâietor” („Consolateur”-in
franceză)(etimologic: care eliberează din solitudine, care se
apropie de cel izolat). „Vă voi trimite un alt apărător”
(„defenseur”- in franceză) le spune Isus apostolilor tulburaţi
de plecarea Lui. „El vă va face să înţelegeţi totul”.
„Ajunge un semn din partea Ta pentru ca astfel deşertul să se
transfigureze şi ca nisipul galben, şi orizontul, şi marele
vânt pacific să nu mai fie un ansamblu incoerent ci imperiu vast
unde eu să mã înflãcãrez şi ca astfel
să ştiu să Te citesc prin acestea…” Astfel se ruga marele
şef al deşertului în „Citadela”, acest testament spiritual
al lui Saint Exupery.
Duhul Sfânt este cel care dă sensul. Lui trebuie să-i cerem
această semnificaţie, acest „nod divin care leagă lucrurile”.
Dumnezeu nu se impune, dar Se oferă.
Citesc în aceste zile ultima carte a lui Jean ’Ormesson(„C’ etait bien”-
Gallimard). Celebrul scriitor a atins o incredibilă perfecţiune
a stilului. Nu poţi decât să iubeşti limba franceză
parcurgând aceste pagini. Este un regal. Dar se degajă din carte
o formidabilă nostalgie a unui mare absent: Duhul Sfânt. Nici
călătoriile cele mai prestigioase, nici cărţile cele
mai bine scrise, nici luările de cuvânt pe platourile de televiziune
nu ne pot consola de scurgerea inexorabilă a timpului. Fără
cheia de boltă, arcadele cele mai solide se prăbuşesc.
Fără Duhul Sfânt, initiativele cele mai geniale sunt promise
neantului.
Pascal descria trei „ordine”, trei nivele de grandoare :puterea (Cezar
si Alexandru), inteligenţa (Arhimede), Iubirea (Isus Hristos). Iubirea
este începutul şi sfârşitul. Daca, atunci când aud cuvântul
Duh Sfânt, nu gândesc imediat „Iubire”, sunt pierdut; cuvântul „duh” a
servit atâta la "faire tourner des tables"(?),sau la
a fi invocat pentru câştigarea războaielor.
Duhul Sfânt nu este zeul Eros, îngeraş bucălat care trimite
săgeţi înflăcărate spre un prinţ şi o păzitoare
de gâşte pentru a-i schimba pe amândoi într-un cuplu de legendă.
Adevăratul cuvânt, în gura lui Dumnezeu, este „Ruah”, suflul divin,
Iubirea.
Iubirea este esenţa Dumnezeului Treime. În Dumnezeu se găseşte
Cel care iubeşte, Cel iubit şi Iubirea. Şi fiecare din
aceştia Trei sunt „cineva”. Pentru foarte mulţi căutători
de Dumnezeu din toată lumea această reprezentare le repugnă.
Ca şi cum „a fi cineva” ar fi nedemn de Dumnezeu! Dintr-un anumit
punct de vedere ei nu greşesc pentru că Tatăl, Fiul şi
Duhul Sfânt nu sunt „cineva” obişnuiţi(comuni; "ordinair"
în francezã). Noi suntem cei care reducem acest termen să
însemne atât de puţin sau atât de rău. Nu esti „cineva” decât
atunci când iubeşti şi esti iubit. „Pe măsură ce tu
vorbeşti, eu exist!” Doar Iubirea poate face să se manifeste
„cineva”-ul care se ascunde în fiecare dintre noi! Noi ajungem să
fim „cineva” din când în când. Fiecare persoană divină este,
în toată plinătatea , „cineva”, tot timpul. Ce minunat!
Ceea ce aş vrea eu să vă împărtăşesc în
aceste pagini se găseşte rezumat în această frază
a lui Ioan-Paul al II-lea: „Nu vom fi salvaţi printr-o organizaţie,
ci printr-o persoană”. Un alt pilon al Bisericii timpurilor moderne,
cardinalul Etchegaray spunea:”Biserica este o rezervă de inimă
unde orice om ştie că va fi primit, iertat, ne judecat, iubit
la nebunie de Dumnezeu”. Dacă noi uităm alianţa noastră
cotidiană, Duhul Sfânt, rugăciunea va fi o corvoadă, vestirea
Evangheliei va deveni un discurs plictisitor, organigrama parohiilor noastre
se va asemăna cu o coajă goală, cuplul va deveni o cochilie
nelocuită. Trebuie atunci să ne naştem din nou, să
venim în lume. Trebuie atunci să renaştem din suflul lui Dumnezeu.
Tot ceea ce este esenţial poate fi deviat. De aceea această
renaştere va fi o întoarcere neîncetată şi fără
repaus, într-o inimă către inimă numită rugăciune.
Duh de iubire, vino şi spală-ne
ochii
Suflu divin, vino şi trezeşte-ne fervoarea.
Tandreţe veşnică, învaţă-ne să privim pe
fiecare
Ca pe o fiinţă unică în lume, sacră în ochii tăi.
Suflu consolator, eliberează-ne de orice orgoliu
Care ar vrea să ne facă să credem
Că suntem proprietari ai Tăi.
Nu ţine de noi să-ţi indicăm căile
Pe care trebuie să le urmăm pentru a duce la împlinire initiativele
noastre
Înrădăcinează aşteptările noastre în proiectele
Tale.
Noi Te invocăm pentru a realiza planurile noastre, metodele noastre,
Sistemele noastre, instituţiile noastre şi constituţiile
noastre:
Sărmanii de noi !
Doar în Prezenţa Ta îmi pun eu nădejdea.
Doar pe ea îmi clădesc bucuria şi credinţa.
Pentru că tu eşti în barca mea, nu mă voi scufunda.
Psalmistul, instrument luminat al rugăciunii mele,
Mă invită sã repet aceasta de douăzeci de ori pe
zi.
Fără Tine, eu nu văd mare lucru să stea în picioare,
Nici în inima mea atât de fragilă şi de strâmtă,
Nici în cea a aproapelui meu atât de asemănător mie.
Fără tine, aş spune ca şi Cioran:
„Am cunoscut toate formele de decădere, inclusiv succesul.”
Termin aici, pentru moment, rugăciunea mea , rãmânând
însă la subiectul mesajului meu. Revista Esprit Saint care
mi-a cerut să meditez pe această temă a fost pentru mine
mesageră a Duhului, instrumentul Lui cum se spune adesea. Aveam mare
nevoie de a regăsi Speranţa, căci impulsurile omeneşti
pot să nu se ţină de cuvânt faţă de noi tot aşa
cum noi înşine ne-am astupat urechile la câteva impulsuri.
Dacă vedem aici sau acolo câteva devieri în câteva grupuri în care
cuvântul „Duh Sfânt” este întrebuinţat la modul uşor, să
nu concluzionăm că Suflului etern al lui Dumnezeu nu-i place
să fie invocat. Numeroase cărţi recente semnalează
dificultăţi(pericole) în acest sens : elitism, fundamentalism,
sentimentalism, spiritualism separat de angajare realã, absenţa
spiritului critic. Toate acestea arată că nu este suficient
să sari ca un ied repetând:” Duhule Sfânt, Duhule Sfânt” pentru ca
El să fie în realitate chemat.
Sfântul Pavel semnalează câteva trăsături care permit recunoaşterea
prezentei lui: „Duhul Sfânt produce: iubire, bucurie, răbdare, bunătate,
slujire, încredere în alţii, blândeţe, stăpânire de sine”(Gal.5:22);
recenta Biblie Bayard traduce astfel:”rodul suflului este iubire, bucurie,
pace, răbdare, onestitate, binele, fidelitate, blândeţe, stăpânire
de sine.”
Vino, Duhule Sfânt,
Vino, Suflule creator,
Înţelepciune, dar al lui Dumnezeu,
Izvor viu, Foc al Iubirii, Tandreţe.
O, Tu, mână a Tatălui
Pe umărul fiului risipitor.
Fãrã Tine cuvintele noastre sunt trãncãnealã,
inimile ne sunt goale si privirile fãrã luminã.
Fără Tine, viaţa nu mai are gust,
Lumea nu mai are culoare,
Florile nu mai au parfum.
Fără Tine, o parte din noi înşine conspiră împotriva
noastră.
Cădem în propriile noastre capcane
fără Tine, angoasa mãreste presiunea ei,
Plictisul de a trăi, plictisul de toate.
Fă-ne să strigăm „Tată” spre acest Dumnezeu fără
faţă
Redă enigmelor din Evanghelie
Un gust de eternitate
Care să ne arunce pe urmele paşilor lui Isus
.
Vino, suflule ale sfinţeniei
Împarte-ne un reflex din splendoarea ta
Vino, Prieten al sărmanului,
Fie ca Lumina Ta să alunge tenebrele noastre.
Tu, forţa mea, pacea mea, încrederea mea
Tu, prospeţimea mea, speranţa mea.
Auroră luminoasă
Alungă temerile noastre.
În absenţa Ta, Tatăl este abstract
Şi Isus Hristos un cadavru în plus,
Biblia nu este decât literatură
Şi predica ne plictiseşte.
Fără Tine autoritatea devine abuz de putere
Şi fraternitatea încolonare câte patru.
Învăţământul se schimbă în îndoctrinare
Şi căsătoria în servitute.
Tandreţea umană devine fuzionară
în absenţa ta,
nu există nimic, nimic care să nu fie pervertit, irosit, întinat.
Spală buzele noastre murdare,
Lărgeşte minţile noastre înguste,
Vindecă sufletele noastre rănite,
Revigorează caracterele noastre plictisite
Reîncălzeşte inimile noastre îngheţate.
Fă să cadă lanţurile noastre.
Dă-ne în locul disperării, diadema bucuriei.
Stan Rougier- traducere liberă la Veni Creator.
Articol apărut în revista: Esprit Saint apropo
de cartea :„Au commencement etait l”Amour”.
Originalul articolului în franceză se găseşte pe site-ul
autorului:www.perso.wanadoo.fr/stan.rougier
Salt la inceputul paginii
|
|