Susan Forward
traducere din franceză din cartea
PĂRINŢI TOXICI
Cum sã scãpãm
de sub influenta lor
Părinţii dominatori
Autoritatea nu este neapărat un rău.
Când o mamă îşi reţine copilul mic să nu
meargă să vagabondeze pe stradă, nu considerăm
că este o mamă dominatoare, ci spunem că este
prudentă. Ea exercită un control care este adaptat
realităţii, justificat de faptul că copilul ei
are nevoie se fie îndrumat şi protejat.
Controlul adecvat devine abuziv atunci când mama
îşi reţine copilul zece ani mai târziu, mult după
ce el este perfect capabil să traverseze singur strada.
Copiii care nu sunt încurajaţi să acţioneze,
să încerce, să exploreze, să stăpânească
un comportament şi să rişte eşecul se simt
în general slabi şi incapabili. Abuziv controlaţi
de părinţii lor temători şi anxioşi,
aceşti copii devin adesea ei înşişi temători
şi anxioşi. Din cauza aceasta au dificultăţi
în a se maturiza. În cursul adolescenţei şi la vârsta
adultă, dezvoltarea lor, pentru mulţi dintre ei, nu
le permite niciodată să se lipsească de sfaturile
şi de controlul părinţilor lor. Rezultatul este
acela că părinţii lor continuă să le
invadeze viaţa, să-i manipuleze şi adesea să-i
domine.
Teama de a nu mai fi necesar îi motivează
pe mulţi părinţi dominatori să perpetueze
la copiii lor această neputinţă. Aceşti
părinţi au o teamă nesănătoasă
de „sindromul cuibului gol”, acel sentiment de pierdere pe care
în mod inevitabil îl resimte orice părinte atunci când
copiii lor le părăsesc casa. Părintele dominator
are o atât de mare parte din identitatea lui legată de
rolul lui parental încât se simte trădat şi abandonat
atunci când copilul devine independent.
Ceea ce îl face pe un părinte dominator
atât de insidios, este faptul că controlul lui se exercită
sub masca grijii (îngrijirii, preocupării). Fraze ca: „Nu
fac asta decât pentru tine” şi „Numai pentru că te
iubesc atât”, semnifică toate acelaşi lucru: „Fac
aceasta pentru că mi-este atât de frică să nu
te pierd încât sunt gata să te fac nefericit”.
S-ar putea chiar argumenta: „Este pentru binele
tău.”
Să ne imaginăm o conversaţie între
un fiu – sau o fiică – adult şi unul din părinţii
lui dominatori care, dacă aceste două persoane ar
fi capabile să exprime sincer sentimentele lor cele mai
secrete, s-ar derula astfel:
COPILUL DEVENIT ADULT: Pentru ce acţionezi
în felul acesta? Pentru ce tot ce fac este rău? De ce nu
mă poţi trata ca pe un adult? Ce poate să-i facă
aceasta lui tata dacă nu sunt doctor? Ce poate să-ţi
facă ţie dacă mă căsătoresc cu
o persoană sau alta? Când mă vei lăsa liber?
De ce acţionezi ca şi cum fiecare din deciziile pe
care le iau singur ar fi ca o agresiune faţă de tine?
PĂRINTELE DOMINATOR: Nu pot să descriu
durerea pe care o simt când te îndepărtezi de mine. Am
nevoie ca tu să ai nevoie de mine. Nu pot suporta ideea
de a te pierde. Tu eşti toată viaţa mea. Mi-e
îngrozitor de frică să nu faci erori teribile. Aş
suferi îngrozitor să te văd rănit. Aş prefera
să mor mai degrabă decât să simt că am eşuat
ca mamă sau ca tată.
Autoritatea manifestă
Nici o ambiguitate în autoritatea directă.
Este un comportament manifest, evident, întrutotul deschis.
„Fă ceea ce îţi spun sau nu îţi voi mai vorbi
niciodată”; „Fă ceea ce îţi spun sau nu-ţi
voi mai da bani”; „Dacă nu faci ceea ce îţi spun,
nu vei mai aparţine familiei”; „Dacă mă vei supăra,
voi face un atac”. Nu este nimic subtil aici.
Controlul direct se însoţeşte de obicei
cu intimidarea şi este de multe ori umilitor. Sentimentele
şi nevoile voastre trebuie să fie subordonate celor
ale părinţilor voştri. Sunteţi antrenat
într-un abis fără fund de ultimatumuri. Opinia voastră
nu are nici o valoare; nevoile voastre, dorinţele voastre
nu au nici cea mai mică importanţă. Dezechilibrul
de forţe este considerabil, aşa cum vedem la Michel,
Clara şi Martin.
Michel, un fermecător agent publicitar de
36 de ani, cu trăsături ce poartă o amprentă
de blândeţe, ne oferă un exemplu din această
situaţie. Soţia lui, pe care o iubea profund şi
împreună cu care trăia de şase ani, întreţinea
relaţii foarte conflictuale cu părinţii lui,
ceea ce a sfârşit prin a compromite serios înţelegerea
lor şi chiar şi mariajul lor. Este motivul pentru
care el a venit să mă consulte.
„Necazurile mele au început efectiv odată
cu plecarea mea în California. Cred că mama mea credea
că este ceva temporar. Dar când am anunţat-o că
mă îndrăgostisem şi intenţionam să
mă căsătoresc, ea şi-a dat seama că
eu voiam să mă instalez definitiv acolo. În acel moment
a început să facă presiuni asupra mea ca să rămân
acasă.”
I-am cerut lui Michel să spună mai
mult despre „presiune”.
„Incidentul cel mai grav a izbucnit cam la un
an de la căsătorie. Noi prevăzuserăm să
mergem la Boston să sărbătorim aniversarea căsătoriei
părinţilor mei când soţia mea a făcut o
gripă puternică. Ea era într-adevăr bolnavă.
Eu nu voiam să o las, am sunat-o deci pe mama pentru a
ne contramanda. Iniţial a izbucnit în hohote. Apoi mi-a
declarat: „Dacă nu vii pentru aniversarea căsătoriei
noastre eu voi muri din cauza aceasta.” Atunci am cedat şi
am plecat la Boston. Am ajuns în dimineaţa sărbătorii,
dar abia am pus piciorul afară din avion că ei au
început să-mi spună că trebuia să rămân
toată săptămâna. Eu nu am răspuns nici da,
nici nu, dar am plecat a doua zi dimineaţa. La o zi după
aceea am primit un telefon de la tatăl meu: „Tu eşti
pe cale să-ţi omori mama. Ea a plâns toată noaptea.
Mă tem să nu aibă un atac.” Ce dracu vor de la
mine? Să divorţez, să revin la Boston şi
să mă instalez din nou în camera mea?”
Părinţii lui Michel, deşi departe
la 5000 de km, reuşeau să tragă sforile. L-am
întrebat pe Michel dacă familia lui a acceptat-o pe soţia
lui. El a roşit de mânie.
„Absolut deloc. Când telefonează, ei nu
întreabă nimic despre ea. De fapt, ei nu-i menţionează
niciodată numele. Ca şi cum s-ar face că ea nu
există.”
L-am întrebat pe Michel dacă el a abordat
subiectul acesta cu părinţii lui şi el a părut
încurcat răspunzându-mi:
„Nu, îmi pare rău. De fiecare dată
când părinţii mei îi făceau reproşuri, eu
estimam că ea trebuia să le accepte. Când ea se plângea,
eu îi ceream să-i înţeleagă. Înţelegere,
ce stupid am fost! Părinţii mei se înverşunau
contra soţiei mele şi eu, tot ceea ce găseam
de făcut, era să-i las să-i facă rău.”
Crima lui Michel era aceea de a fi devenit independent,
ceea ce i-a redus pe părinţii lui la disperare; aceştia
au reacţionat cu tacticile pe care ei le ştiau cel
mai bine: retragerea afecţiunii lor şi predicţia
de catastrofe.
Ca mulţi părinţi dominatori, tatăl
şi mama lui Michel erau incredibil de egocentrici. Ei se
simţeau ameninţaţi de fericirea lui Michel, în
loc să vadă acolo reuşita educaţiei lor.
Ei nu acordau nici cea mai mică importanţă intereselor
lui Michel. După ei, el nu a plecat în California din raţiuni
profesionale, el a plecat ca să-i pedepsească. El
nu s-a căsătorit din dragoste, el s-a căsătorit
pentru a-i contraria. Soţia lui nu a căzut bolnavă
din cauza unui virus, ea a căzut bolnavă pentru a-i
priva de fiul lor.
Părinţii lui Michel îl obligau mereu
să aleagă între ei şi soţia lui. Şi
fiecare alegere era transformată de ei într-o decizie de
totul sau nimic. Cu părinţi explicit dominatori, nu
există cale de mijloc. Dacă copilul încearcă
să regăsească fie şi cât de puţin controlul
propriei lui vieţi, el plăteşte preţul pentru
aceasta: culpabilitate, mânie, frustrare şi sentimentul
profund de a fi trădat.
La prima lui consultaţie, Michel avea impresia
că problema majoră era o problemă de cuplu. Nu
i-a trebuit mult timp pentru a-şi da seama că cuplul
lui nu era decât victima războiului pe care părinţii
lui l-au întreprins pentru a-şi păstra influenţa
asupra lui, începând cu momentul în care a plecat de la ei.
Mariajul unui copil poate fi resimţit ca
o foarte gravă ameninţare pentru părinţii
dominatori. Ei văd în partenerul conjugal un rival care
îl va împiedica pe copilul lor să li se consacre lor. Acest
fapt provoacă conflicte groaznice între părinţi
şi partenerul conjugal, conflicte care îl plasează
pe copil în mijlocul focurilor încrucişate, între două
sentimente de loialitate care se opun.
Unii părinţi atacă cuplul cu critici,
sarcasme, predicţii de eşec. Alţii, ca în cazul
lui Michel, refuză să accepte pe noua venită
sau merg chiar până acolo încât să ignore existenţa
ei. Iar alţii persecută deschis pe noul partener conjugal.
Nu rareori asemenea acţiuni produc bulversări care
pot ameninţa supravieţuirea mariajului, cum se vede,
prin probleme financiare, cazul lui Clara atunci când declară:
„Pentru ce mă las cumpărată de părinţii
mei?”
Banii, se ştie, au fost dintotdeauna limbajul
primar al puterii, ceea ce face din el un instrument în slujba
părinţilor dominatori. Mulţi părinţi
dominatori utilizează banii pentru a-i menţine pe
copiii lor într-o stare de dependenţă.
Clara a venit să mă consulte pentru
diverse motive. Ea avea 41 de ani, era prea grasă, nu-i
plăcea serviciul pe care-l avea, tocmai divorţase,
cu doi copii adolescenţi. Era ca şi cum nu reuşea
să iasă din rutină; căci ea voia să
piardă din greutate, voia să-şi asume riscuri
pe plan profesional şi să găsească un scop
în viaţă. Dar ea era convinsă că nu exista
decât un singur mod pentru a veni de hac tuturor problemelor
ei şi anume: să întâlnească bărbatul ideal.
Pe parcursul şedinţei noastre, am descoperit
că Clara credea hotărât că ea nu este nimic fără
un bărbat care să se ocupe de ea. Am întrebat-o de
unde îi vine această idee.
„Ei, bine! Sigur nu de la soţul meu. Mai
mult eu mă ocupam de el. L-am întâlnit tocmai la plecarea
din universitate. El avea 27 de ani, locuia tot la părinţii
lui şi era foarte indecis cu privire la felul în care îşi
va câştiga existenţa. Dar era sensibil şi romantic
şi eu m-am îndrăgostit de el. Tatăl meu era exact
opusul lui, dar cred că în secret eram încântată că
am ales pe cineva incapabil să se descurce. Când i-am declarat
că eram hotărâtă să mă căsătoresc
cu el, tatăl meu mi-a spus că el nu ne dă din
ce să trăim pentru un anumit timp şi că,
dacă lucrurile nu se vor rezolva, el îi va oferi soţului
meu un post în societatea lui. Bineînţeles, auzind aceasta,
tatăl meu pare un om extraordinar; de fapt, aceasta i-a
dat asupra noastră o putere incredibilă. Deşi
căsătorită, eu rămâneam mica fetiţă
a lui tata. Tatăl meu ne întreţinea pe planul financiar,
dar în schimb el ne spunea cum să ne trăim viaţa.
Eu ţineam o casă, creşteam copii, şi totuşi…”
Clara s-a oprit în mijlocul frazei. „Şi
totuşi ce?” am întrebat eu. Ea a plecat ochii în pământ
terminând:
„Şi totuşi… eu aveam mereu nevoie de
tata ca să se ocupe de mine.”
Am întrebat-o pe Clara dacă ea vedea legătura
dintre relaţia ei cu tatăl ei şi dependenţa
ei de bărbaţi pentru a-i aduce fericirea.
„Nu pot nega că tatăl meu a fost persoana
care a contat cel mai mult în viaţa mea. El mă adora
efectiv când eram mică, dar el nu a suportat ca eu să
am ideile mele proprii. El începea să urle de îndată
ce îl contraziceam. El mă făcea în tot felul. Era
efectiv violent, înspăimântător. Când am devenit adolescentă,
el a început să utilizeze banii pentru a mă obliga
să rămân în rând. Adesea el putea să fie incredibil
de generos şi aceasta îmi dădea impresia că sunt
iubită şi protejată. Dar, în alte momente, el
mă umilea obligându-mă să plâng, să cerşesc
totul, de la biletul de cinema la cărţile pentru şcoală.
Eu nu ştiam efectiv ce greşeală comisesem. Ceea
ce este sigur este că eu petreceam enorm de mult timp încercând
să aflu cum să-i plac. El nu era niciodată acelaşi
două zile la rând. El nu înceta să facă lucrurile
tot mai dificile.”
Pentru Clara, a încerca să-i placă
tatălui ei, era ca şi cum ar alerga într-o cursă
în care el nu înceta să deplaseze linia de sosire. Cu cât
alerga ea mai repede, cu atât el deplasa mai repede linia de
sosire. El utiliza banii în acelaşi timp ca recompensă
şi ca pedeapsă, fără logică şi
fără coerenţă. El era rând pe rând generos
şi avar cu banii lui, aşa cum era şi cu afecţiunea
lui. Ea primea mesaje contradictorii care o perturbau. Dependenţa
ei a devenit în mod inextricabil legată de aprobarea tatălui
ei. Această confuzie s-a continuat în viaţa de adult
a Clarei.
„Mi-am încurajat soţul să meargă
să lucreze pentru tatăl meu. Ce eroare! Din acel moment
eram la discreţia lui. Toate trebuiau făcute în felul
lui: de la alegerea apartamentului până la învăţarea
curăţeniei pentru copiii noştri. El i-a făcut
lui Joel o viaţă atât de infernală la birou încât
Joel a sfârşit prin a-şi da demisia. Tatăl meu
a luat acest fapt ca pe încă o dovadă de incapacitate
a soţului meu, deşi acesta îşi găsise deja
altă slujbă. Cu această ocazie, tatăl meu
ne-a ameninţat că nu ne mai ajută, dar apoi şi-a
schimbat complet poziţia şi de Crăciun mi-a cumpărat
o maşină nouă. Dându-mi cheile, mi-a spus: „Nu
ai vrea ca şi soţul tău să fie atât de bogat
ca mine?”
Sub un aer de mărinimie, tatăl Clarei
îşi utiliza puterea financiară într-un mod distructiv
şi foarte crud. El se servea de bani pentru a se face tot
mai indispensabil în ochii Clarei şi pentru a-l devaloriza
fără răgaz pe soţul ei. În acest mod, el
a continuat să-i controleze viaţa, mult timp după
plecarea din cuibul familial. Dar, în multe cazuri, singură
devalorizarea poate fi suficientă pentru a fi toxică,
aşa cum vedem în cazul lui Martin, atunci când îl citează
pe tatăl lui: „Tu nu te poţi împiedica să le
faci pe toate strâmb?” Mulţi părinţi toxici îşi
controlează copiii adulţi tratându-i ca şi cum
ar fi slabi şi incapabili, chiar şi atunci când situaţia
este clar opusă realităţii.
Martin, un bărbat de 43 de ani, slab, cu
un început de chelie, era preşedintele unei mici societăţi
de materiale de construcţie; el a venit să mă
caute într-o adevărată stare de panică. El mi-a
spus:
„Sunt terifiat. Ceva se petrece cu mine. Am accese
de mânie. Nu pot să mă controlez. Am fost totdeauna
un om foarte liniştit, dar de câteva luni mă înfurii
pe soţie şi pe copiii mei, trântesc uşile şi,
acum trei săptămâni, m-am enervat în asemenea hal
încât am făcut o gaură în perete. Mi-e frică
efectiv să nu ajung să rănesc pe cineva.”
L-am felicitat pentru că a avut curajul
şi bunul simţ de a veni în terapie înainte ca problema
să îl depăşească complet. L-am întrebat
pe cine ar fi vrut să-l bată în momentul în care a
demolat acel zid. El a început să râdă cu amărăciune.
„Este simplu – tatăl meu. Oricare ar fi
eforturile mele el mă face mereu să simt că greşesc.
M-aţi crede dacă v-aş spune că are tupeul
de a mă denigra în prezenţa angajaţilor mei?”
Observând aerul meu deconcertat, el explică:
„Tatăl meu m-a făcut să intru
în societate acum 18 ani, câţiva ani înainte de ieşirea
lui la pensie. Conduc această afacere de 15 ani. Ei, bine!
În fiecare săptămână dată de bunul Dumnezeu
trebuie ca tatăl meu să vină la birou să-şi
vâre nasul în socotelile mele. Şi apoi comentează
despre cum ţin registrele. Mă urmează, afară
din biroul meu, urlând că eu îi scufund societatea. În
plen, în faţa angajaţilor. Ironia sorţii este
că eu am transformata ceastă afacere. Am dublat beneficiile
în cursul ultimilor 3 ani; dar el nu vrea să mă lase
în pace. Ce îi trebuie acestui om pentru a fi mulţumit?”
Martin trebuia să sară neîncetat prin
cercuri pentru a-şi dovedi valoarea. El avea o dovadă
irefutabilă a reuşitei lui – beneficiile pe care le
realizase - , dar această dovadă nu conta în faţa
dezaprobării parentale. I-am sugerat lui Martin că
poate tatăl său se simţea ameninţat de succesul
lui. Egoul bătrânului părea indisociabil de crearea
acestei întreprinderi, dar, în prezent, reuşita lui era
eclipsată de cea a fiului său.
L-am întrebat pe Martin dacă, în cursul
acestor incidente, simţea şi altceva decât mânia:
„Aceasta e sigur. Mi-este efectiv ruşine
să v-o mărturisesc, dar de fiecare dată când
pătrunde în biroul meu, am impresia că am din nou
doi ani. Nu sunt nici măcar capabil să răspund
întrebărilor. Încep să mă bâlbâi, mă scuz
şi mă simt înfricoşat. El dă o impresie
atât de plină de forţă încât, deşi sunt
fizic la fel de mare ca el, am impresia că am abia jumătate
din înălţimea lui. Are acea privire glacială,
acel ton critic. Pentru ce nu mă tratează ca pe un
adult?”
Tatăl lui Martin utiliza societatea pentru
a-şi menţine fiul într-o stare subiectivă de
incapacitate, ceea ce avea drept consecinţă să-i
permită tatălui să se simtă el însuşi
mai bine. Chiar şi când papa apăsa pe butonul cel
bun, Martin redevenea un copil fără apărare în
haine de adult.
A fost nevoie de ceva timp, dar Martin a ajuns
să-şi dea seama că trebuia să abandoneze
speranţa că tatăl său se va schimba într-o
zi. În prezent, Martin lucrează serios pentru a-şi
modifica maniera de a se comporta cu tatăl său.
Părinţii manipulatori
şi capitularea copiilor
Există o altă putere de dominaţie
care, deşi mult mai subtilă şi mai insidioasă
decât controlul direct, este la fel de distructivă: manipulare.
Părinţii manipulatori obţin ceea ce vor fără
să o ceară vreodată, fără să rişte
vreodată refuzul întrucât ei nu-şi exprimă deschis
dorinţele lor.
Toţi, îi manipulăm pe ceilalţi,
într-o anumită măsură. Puţini sunt cei dintre
noi care au destulă siguranţă pentru ca pur şi
simplu să ceară ceea ce doresc. În consecinţă,
noi elaborăm moduri indirecte de a cere. Noi nu-i cerem
soţiei un pahar cu vin, noi întrebăm dacă există
o sticlă începută, noi nu cerem invitaţilor noştri
să plece la sfârşitul seratei, noi căscăm;
noi nu-i cerem unei frumoase necunoscute numărul ei de
telefon, noi angajăm o conversaţie anodină. Copiii
îşi manipulează părinţii tot aşa cum
părinţii îşi manipulează copiii. Soţul
şi soţia, prietenii, membrii unei familii, toţi
se manipulează unii pe alţii… Comercianţii îşi
câştigă existenţa prin manipulare. Nu există
aici nimic care să fie intrinsec rău; este un mod
de comunicare uman normal.
Dar, atunci când devine un instrument de control
deliberat, manipularea poate fi extrem de distructivă,
în special într-o relaţie părinte-copil. Părinţii
manipulatori sunt atât de experţi în arta de a ascunde
adevăratele lor motivaţii încât copiii lor trăiesc
într-o lume de confuzie. Ei ştiu că sunt pe cale
sà rateze ceva, şi aceasta va antrena, vom vedea,
forme diverse de depresie, aşa cum o dovedeşte
Laura, când ea strigă dintr-o dată: „Pentru ce trebuie
ca mereu ea să mă ajute?”
De fapt, unul din tipurile cele mai curente de
manipulare este „bunul samaritean”. În loc să lase lucrurile
să se facă, bunul samaritean creează situaţii
de aşa natură încât copilul lui adult să aibă
nevoie de el – sau de ea. Această manipulare se prezintă
adesea sub aspectul unei asistenţe pline de bune intenţii,
dar care nu este dorită.
Laura, o tânără sociabilă de 32
de ani, era o fostă campioană de tenis amator devenit
profesional şi care avea o carieră prosperă în
clubul de tenis. În pofida unei vieţi sociale active, o
reuşită profesională evidentă şi o
slujbă bună, ea era cu regularitate predispusă
unor crize profunde de depresie. Raporturile ei cu mama sa au
devenit repede subiectul dominant al primei noastre şedinţe
împreună:
„Eu am lucrat foarte din greu să ajung aici
unde sunt, dar mama mea crede că eu sunt incapabilă
să-mi leg şireturile singură. Ea nu trăieşte
decât pentru mine, şi aceasta s-a înrăutăţit
după moartea tatălui meu. Ea nu mă lasă
niciodată în pace. Ea aduce mereu provizii în apartamentul
meu, pentru că, după ea, eu nu mă alimentez destul
de bine. Uneori, când mă întorc acasă, descopăr
că ea avenit să facă menajul, aşa pur şi
simplu din pură gentileţe, şi că ea a făcut
chiar ordine între hainele mele şi a schimbat locul mobilei!”
Am vrut să ştiu dacă Laura i-a
cerut simplu mamei ei să se oprească din aceasta:
”Eu îi cer tot timpul. Ea începe atunci să plângă
spunând: „Pentru ce o mamă nu are dreptul să-şi
ajute o fiică pe care o iubeşte?” Luna trecută,
eram invitată la un turneu la San Francisco. Mama mea nu
înceta să repete iar şi iar că era prea departe
şi că eu nu puteam sigur să conduc singură
până acolo. Ea îşi propunea să vină cu mine.
Când i-am spus că nu era cu adevărat necesar, ea a
reacţionat ca şi cum eu încercam să o privez
de o vacanţă gratuită. Aşa că am spus
da. M-aş fi bucurat într-adevăr să petrec un
moment liniştit, dar ce puteam să fac altceva?”
În cursul şedinţelor noastre de terapie,
Laura a înţeles încet încet că sentimentele ei de
competenţă au fost în mare parte sufocate de mama
sa. Dar, de fiecare dată când Laura încerca să-şi
exprime frustrarea, ea era năpădită de culpabilitate
pentru că mama sa părea atât de afectuoasă şi
se preocupa de binele ei. Laura avea tot mai multereproşuri
faţă de mama sa şi, cum nu putea să-şi
exprime mânia, trebuia să o păstreze în ea. În cele
din urmă, ea a găsit supapă: depresia.
Bine înţeles, depresia nu făcea decât
să întărească acest proces. Mama ei nu rata niciodată
ocazia de a-i spune: „Ascultă, ai o mutră lungă
de post. Voi prepara o mică masă pentru a-ţi
remonta moralul.”
În puţinele dăţi când Laura îşi
aduna curajul pentru a-i spune mamei ce simţea, mama ei
se transforma într-o martiră în lacrimi! Laura se simţea
invariabil vinovată şi încerca să se scuze, dar
mama ei o oprea ferm şi îi spunea: „Nu-ţi face griji
pentru mine, voi supravieţui.”
Eu am sugerat că, dacă mama ei ar fi
cerut deschis ceea ce voia, Laura nu ar fi fost atât de contrariată.
Laura a încuviinţat.
„Aveţi dreptate. Dacă măcar mi-ar
fi spus: „Mă simt singură, îmi lipseşti, mi-ar
plăcea ca tu să petreci mai mult timp cu mine”, cel
puţin aş şti cum stau lucrurile. Aş avea
de ales. Aşa cum se petrec lucrurile, este ca şi cum
ea mi-a luat viaţa în mâna ei.”
Când Laura se plângea că nu are de ales,
ea nu face decât să repete ceea ce cred mulţi adulţi
copii de părinţi manipulatori. Manipularea pune oamenii
la zid: pentru a o combate, ei trebuie să producă
durere cuiva a cărui singură greşeală este
aceea de a vrea să fie „drăguţ”. Pentru majoritatea
oamenilor, este mai uşor să cedeze. Frederic ne dă
aici o altă lumină, cu ocazia sărbătorilor,
despre care am putea spune că sunt un anotimp al melancoliei.
De fapt, sărbătorile le furnizează
părinţilor manipulatori ocazia de a se întrece pe
ei înşişi, de a răspândi culpabilitate copiilor
ca şi cum a r fi vorba de urările de Crăciun.
Sărbătorile au tendinţa să agraveze conflictele
familiale deja existente. În loc să se bucure dinainte,
mulţi oameni se tem de surplusul de tensiune care însoţeşte
adesea sărbătorile.
Unul dintre pacienţii mei, Frederic, un
slujbaş de băcănie de 27 de ani, cel mai tânăr
dintr-o familie de patru copii, mi-a povestit istoria unei manipulări
clasice:
„Mama mea a insistat mereu ca noi toţi să
venim să petrecem Crăciunul la ea. În ultimul an,
în cursul unui joc radiofonic, am câştigat un week-end
gratuit la Apen. Eram realmente nebun de bucurie, căci
nu aveam mijloace să-mi ofer o asemenea călătorie.
Ador să schiez, şi a fost pentru mine o ocazie nesperată
de a-mi duce logodnica într-un loc super. Amândoi lucraserăm
din greu, vacanţa era paradisul. Dar, când am anunţat
vestea mamei mele, ea a părut să fie punctul de a-şi
da sufletul. Avea ochii în lacrimi, buzele tremurânde, ştiţi,
ca cineva care începe să plângă. Şi ea a spus:
„De acord, dragul meu. Distrează-te bine. Noi poate că
vom sări peste cina de Crăciun de anul acesta”, ceea
ce mi-a dat sentimentul de a fi un adevărat netrebnic.”
L-am întrebat pe Frederic dacă a reuşit
să plece totuşi.
„Da, am plecat. Dar pentru a trăi momentul
cel mai rău din viaţa mea. Aveam o dispoziţie
atât de proastă încât nu încetam să mă cert cu
logodnica mea. Am petrecut jumătate din sejur telefonând
mamei, fraţilor, surorii… Nu încetam să mă scuz.
Această deplasare într-adevăr nu a meritat pentru
a mă pune în această stare.”
Eram într-adevăr surprinsă că
Frederic a plecat totuşi. Am vpzut oameni făcând concesii
mult mai extravagante decât o călătorie pentru a evita
să se simtă vinovaţi. Părinţii manipulatori
sunt maeştri în arta de a culpabiliza şi mama lui
Frederic nu făcea excepţie.
„Bineînţeles, ei au făcut cina de Crăciun
fără mine. Dar mama era atât de nefericită încât
a lăsat să se ardă curcanul pentru prima dată
în patruzeci de ani. Am primit trei telefoane de la sora mea
pentru a-mi spune că am omorât tradiţia familială.
Fratele meu mai mare mi-a spus că absenţa mea a stricat
dispoziţia tuturor. Şi în sfârşit, un alt frate,
mi-a dat lovitura de graţie. El a declarat: „Noi, copiii
ei, suntem tot ceea ce are. Câte Crăciunuri crezi că
mai are mama de trăit?” Ca şi cum aş fi abandonat-o
pe patul de moarte, mai exact. Chiar aşa este? Ea nu are
încă nici şaizeci de ani, ea este în perfectă
stare de sănătate. Eu sunt convins că el nu făcea
decât să repete cuvintele ei. Pot să vă spun
că nu-mi este dor de un nou Crăciun.”
În loc să exprime direct lui Frederic ceea
ce simţea, mama sa i-a angajat pe ceilalţi copii să
o facă pentru ea. Aceasta este, pentru mulţi copii
manipulatori, o tactică extrem de eficace. Amintiţi-vă
că scopul primar era acela de a evita confruntarea directă.
În loc să-l acuze ea însăşi pe Frederic, mama
sa face pe martira în cursul cinei de Crăciun. Ea nu ar
fi exprimat o condamnare mai puternică dacă ar fi
pus un anunţ în ziar.
i-am explicat lui Frederic că mama sa, fraţii
săi şi sora sa au ales ei înşişi să
petreacă un Crăciun prost. Frederic nu era răspunzător
pentru acest fapt. Nu depindea decât de ei înşişi
să bea în sănătatea lui Frederic, în absenţa
lui şi să petreacă o seară plină de
bucurie.
Atât timp cât frederic se credea rău, mama
lui continua să-l controleze culpabilizându-l.
Frederic a sfârşit prin a înţelege
aceasta şi este în prezent mult mai afirmat în relaţiile
cu mama sa. Deşi ea consideră noua siguranţă
a Frederic ca pe un fel de „pedeapsă”, Frederic a răsturnat
echilibrul de forţe aşa încât fiecare concesie este
făcută pentru că el a vrut-o şi nu pentru
că el a capitulat.
Rivalitatea fraternă este o ocazie pentru
părinţii dominatori să-şi exercite puterea
manipulatoare. Mulţi părinţi
toxici compară defavorabil pe unul dintre copii cu altul
pentru a-i reproşa celui în cauză că nu face
destule eforturi pentru a le câştiga afecţiunea. Ceea
ce îl împinge pe copil să facă tot ceea ce doresc
părinţii, în scopul de a recâştiga favorurile
lor. Această tehnică care constă în a diviza
pentru a stăpâni mai bine este adesea utilizată împotriva
copiilor care iau un pic de independenţă şi ameninţă
astfel echilibrul familial.
Conştient sau inconştient, aceşti
părinţi manipulează o rivalitate fraternă,
de altfel normală, până la a face din ea o competiţie
fără milă care blochează dezvoltarea de
legături fraterne sănătoase. Consecinţele
merg departe. Imaginea pe care copilul o are despre sine este, în mod foarte evident,
deteriorată, dar, în plus, comparaţiile negative provoacă
gelozii şi ranchiune între fraţi şi surori şi
pot marca relaţiile dintre ei pe viaţă.
Părinţii manipulatori
şi revolta copiilor
Când părinţii toxici ne controlează
la modul intens, prin intimidare, culpabilizare sau mutilarea
emoţiilor noastre, avem două reacţii posibile:
să capitulăm sau să ne revoltăm. Aceste
reacţii blochează amândouă separarea psihologică,
deşi revolta pare să ducă la contrariu. Adevărul
este că dacă revolta noastră este o reacţie
contra părinţilor noştri, noi suntem tot la fel
de sigur controlaţi ca şi atunci când ne supunem.
Jean-Francois, 55 de ani, era un celibatar seducător,
cu alură sportivă, proprietar al unei mari societăţi
de informatică. În cursul primei noastre şedinţe
aproape că se scuza din cauza sentimentelor intense de
panică şi de solitudine pe care le resimţea:
„Mai ales să nu mă compătimiţi.
Am o casă magnifică. Colecţionez maşini.
Posed tot felul de lucruri. Duc o existenţă cu totul
agreabilă. Dar există momente în care mă simt
foarte, foarte singur. Am atâtea lucruri şi nu pot să
le împart cu nimeni. Uneori mă simt teribil de frustrat;
regret mai ales afecţiunea pe care aş fi putut-o găsi
într-o relaţie intimă. Sunt terifiat la ideea de a
sfârşi absolut singur.”
L-am întrebat pe Jean-Francois dacă avea
vreo idee despre motivul pentru care avea atâta dificultate
în a lega prietenie cu cineva:
„De fiecare dată când m-am ataşat de
o femeie, sau chiar m-am gândit să mă căsătoresc
cu ea, am intrat în panică şi am fugit. Nu ştiu
pentru ce… Aş vrea să ştiu. Mama mea este mereu
aici să mă împingă.”
L-am întrebat pe Jean-Francois cum resimţea
această presiune pe care i-o impunea mama sa:
”Ea este obsedată de mariajul meu. Are 41 de ani, are o
sănătate bună şi are mulţi prieteni,
dar îmi dă impresia că îşi consacră tot
timpul pentru viaţa mea sentimentală. O iubesc cu
adevărat, dar nu o pot suporta din cauza aceasta. Ea trăieşte
pentru fericirea mea, mă sufocă cu bunele ei intenţii.
Această femeie se ţine de mine şi nu pot să
mă debarasez de ea. Ea este preocupată tot timpul
să-mi spună cum să-mi trăiesc viaţa…
dintotdeauna. Vreau să spun că dacă ar putea
respira pentru mine, ar face-o.”
Ultima frază a lui Jean-Francois era o descriere
perfectă a „fuziunii”. Mama lui era atât de intim legată
de el încât uita limita dintre ei doi. Ea „fuziona” vieţile
lor. Fiul ei devenise o prelungire a ei însăşi, ca
şi cum viaţa lui ar fi fost viaţa ei. Jean-Francois
avea nevoie să se elibereze de controlul ei sufocant, şi
se revolta. El refuza tot ceea ce ea dorea pentru el, inclusiv
ceea ce el ar fi putut să vrea pe de altă parte, ca
mariajul.
I-am sugerat lui Jean-Francois că se poate
ca el să fi pus atâta determinare în revolta lui contra
controlului maternal încât îşi ignora şi propriile
dorinţe. A devenit atât de important pentru el să
nu cedeze dorinţelor mamei sale încât s-a privat să
întreţină cu vreo femeie o relaţie pe care recunoştea
că o căuta. Acţionând astfel, el îşi dădea
lui însuşi iluzia că este „propriul lui stăpân”,
dar în realitate, nevoia lui de revoltă domina libertatea
lui de alegere.
Eu numesc acest comportament revoltă
autodistructivă. Este reversul capitulării. O
revoltă sănătoasă este o manifestare activă
de liberă alegere. Ea dezvoltă personalitatea şi
individualitatea. Revolta autodistructivă este o reacţie
contra unui părinte dominator, un mod de a acţiona
în care mijloacele încearcă să justifice un scop (final)
decepţionant. Rareori spre mai binele intereselor noastre.
În care regăsim puterea
părinţilor morţi
O participantă la o terapie de grup a declarat
odată: „Părinţii mei sunt amândoi morţi,
deci ei nu mai au nici o putere asupra mea.” Un alt participant
a exclamat: „Poate că ei sunt morţi, draga mea prietenă,
dar ei continuă să trăiască în capul vostru.”
Revolta autodistructivă şi capitularea pot amândouă
să subziste mult timp după moartea unui părinte
care exercită un fel de control de dincolo de mormânt.
Mulţi oameni cred că odată
părintele dominator mort, ei vor fi liberi, în realitate
cordonul ombilical psihologic traversează nu numai continentele,
ci şi piatra funerară. Am văzut sute de adulţi
care manifestau o loialitate indefectibilă faţă
de exigenţele şi criticile părinţilor lor
mult timp după moartea acestora.
Eric, un om de afaceri foarte prosper de 60 de
ani, dotat cu o inteligenţă aparte şi cu un umor
aspru, şi-a definit situaţia cu multă fineţe:
„Eu sunt o dublură în propria mea viaţă.”
Când am făcut cunoştinţă
cu Eric, deşi multimilionar, trăia într-o garsonieră,
conducea o maşină veche. Eric era extrem de generos
cu cele două fiice adulte ale sale, dar rămânea un
zgârcit obsedat În ce-l priveste pe el.
Îmi amintesc o zi în care a venit să mă
vadă după terminarea serviciului său. L-am întrebat
cum şi-a petrecut ziua şi, râzând, el mi-a povestit
că era cât pe ce să rateze o afacere de 18 milioane
de dolari din cauză ca a ajuns cu întârziere la întâlnire.
Eric era de obicei punctual, dar el s-a învârtit în jurul grupului
de clădiri mai bine de douăzeci de minute căutând
un loc de parcare în stradă pentru a evita parcarea – plătită
– în clădire. El a riscat să piardă 18 milioane
pentru a economisi un ticket de parcare de 5 dolari!
Pe măsură ce descopeream câteva din
rădăcinile obsesiei lui pentru economii, a reieşit
că vocea tatălui său – totuşi mort de 12
ani – răsuna neîncetat în urechile lui Eric:
„Părinţii mei erau imigranţi
săraci. Am crescut în cea mai mare mizerie. Părinţii
mei, mai ales tatăl, m-au învăţat să-mi
fie frică de toate. El avea obiceiul să spună:
„Afară este o lume feroce, şi dacă nu eşti
atent unde pui piciorul, vei fi mâncat crud”. El îmi dădea
impresia că nu aveam nimic de sperat decât pericolul, şi
el nu a încetat să se comporte aşa, nici după
căsătoria mea, nici chiar după ce am câştigat
bani mulţi. El mă chestiona tot timpul referitor la
ceea ce cheltuiam şi la ceea ce cumpăram. Şi,
când comiteam eroarea de a-i răspunde, reacţia lui
era negreşit: „Idiotule! Tu îţi cheltuieşti banii
în lux inutil. Ar trebui să economiseşti şi cea
mai mică centimă. Timpurile grele vor veni, este inevitabil,
şi atunci vei avea nevoie de aceşti bani.” Am ajuns
să fiu îngrozit să cheltuiesc un ban. Tatăl meu
nu a considerat niciodată că viaţa poate fi agreabilă,
viaţa era pentru el o încercare.”
Tatăl lui Eric a proiectat în fiul său
spaimele şi dificultăţile din propria sa viaţă.
Când Eric a început să reuşească, tatăl
său îi făcea morală de fiecare dată când
încerca să profite de rezultatele muncii lui. Predicţiile
catastrofice ale tatălui său erau în capul lui Eric
ca un disc care nu se oprea niciodată. Şi, chiar dacă
Eric se decidea să cumpere ceva pentru a-şi face plăcere,
vocea tatălui său îl împiedica să profite de
acel lucru.
Neîncrederea globală pe care tatăl
său o trăia vizavi de viitor se regăsea în opinia
lui despre femei. Ca şi succesul, femeile se întorceau
inevitabil într-o zi contra voastră. Bănuielile lui
despre femei atingeau paranoia. Fiul lui asimilase şi acest
punct de vedere:
„Nu am avut decât ghinion cu femeile. Nu am putut
niciodată să am încredere în ele. Soţia mea a
divorţat pentru că o acuzam că are mania grandorii.
Eram ridicol. Era suficient să cumpere o poşetă
sau orice altceva pentru ca să mă simt pe marginea
falimentului.”
Pe parcursul şedinţelor noastre a reieşit
că banii nu erau singura problemă care exista între
Eric şi soţia lui. El avea dificultăţi în
a-şi exprima sentimentele, mai ales afecţiunea, şi
ea a trăit din această cauză o frustrare crescândă.
Această problemă persista în viaţa sa de celibatar.
După cum spunea el:
„De fiecare dată când ies cu o femeie, aud
vocea tatălui meu care îmi spune: „Femeilor le place să-i
prindă în cursă pe bărbaţi. Ele îţi
vor lua tot ceea ce ai dacă eşti destul de stupid
să le laşi s-o facă.” Presupun că acesta
este motivul pentru care totdeauna am căutat femeile mediocre.
Ştiu că ele sunt incapabile să mă întreacă.
Eu le fac totdeauna o mulţime de promisiuni – că voi
avea grijă de ele pe plan financiar, sau că le voi
găsi un loc în afacerile mele, dar nu fac niciodată
nimic. Cred că încerc să le păcălesc înainte
ca ele să mă păcălească. Oare voi găsi
vreodată o femeie în care să pot avea încredere?”
Acest om sclipitor şi perspicace se lăsa
controlat de forţele puternice venite de dincolo de mormânt,
în timp ce intelectual înţelegea ce se întâmplă. El
era prizonier al fricii şi al neîncrederii tatălui
său.
Eric a lucrat cu multă determinare în cursul
terapiei noastre. El şi-a asumat riscuri şi s-a străduit
să adopte noi comportamente. A început să privească
în faţă multe din spaimele lui interioare. În final,
şi-a cumpărat un apartament luxos – un mare pas înainte
pentru el. a continuat să simtă culpabilitate, dar
este un sentiment pe care a învăţat să-l suporte.
Vocea din interiorul capului său va fi mereu
prezentă, dar el ştie acum cum să-i reducă
volumul. Eric trăieşte încă sub influenţa
neîncrederii lui faţă de femei, dar el ştie acum
că aceasta este o moştenire de la tatăl său.
El face mari eforturi pentru a avea încredere în femeia cu care
iese în prezent şi se serveşte de această încredere
ca de o armă pentru a-şi relua controlul asupra vieţii
lui.
Nu voi uita niciodată ziua în care el a
intrat şi mi-a declarat că a reuşit să surmonteze
un acces de gelozie în seara precedentă şi că
a rămas de acolo cu un viu sentiment deosebit de succes.
M-a privit cu lacrimi în ochi şi mi-a spus: „Ştiţi,
nu există nimic în viaţa mea care să justifice
frica pe care o simţeam.” Nu acesta era cazul Barbarei
care declara: „Am impresia că nu mai pot respira.”
Femeie înaltă şi subţire de 39
de ani, compozitor de muzică de fond pentru emisiunile
televizate, Barbara era foarte grav depresivă, atunci când
a venit să mă vadă:
„Mă trezesc noaptea, şi există
în mine un vid, ca un fel de moarte. Am fost un copil minune,
interpretam concertele lui Mozart la vârsta de 5 ani, la 12
ani am obţinut o bursă la Academia Julliard. Cariera
mea merge foarte bine, dar în interiorul meu mă simt murind.
Am fost spitalizată pentru depresie acum şase luni.
Cred că sunt pe cale să mă pierd. Nu ştiu
spre ce să mă întorc.”
Am întrebat-o pe Barbara dacă spitalizarea
ei a fost precipitată de un eveniment aparte, şi ea
mi-a spus că şi-a pierdut părinţii în decurs
de trei luni. Mă simţeam dezolată pentru ea,
dar ea s-a grăbit să mă convingă că
nu este cazul de compasiune:
„Nu este ceea ce credeţi. Noi nu ne-am mai
vorbit de câţiva ani buni, aveam impresia că îi pierdusem
deja.”
Am întrebat-o care este cauza acestei separări.
„Când Jacques şi cu mine am decis să
ne căsătorim, acum mai bine de 4 ani, părinţii
mei au vrut neapărat să vină la noi să ne
ajute cu pregătirile. Nu mai îmi lipsea decât aceasta…
să-i am în spate ca atunci când eram copil. Vreau să
spun că se amestecau absolut în toate. Era inchiziţia:
ce urma să fac, cu cine aveam s-o fac, unde plecam… Pe
scurt, le-am propus să se instaleze la hotel, căci
Jacques şi cu mine eram destul de stresaţi cu această
căsătorie, şi aceasta i-a înnebunit pur şi
simplu. Mi-au zis că dacă nu se pot instala la mine,
niciodată ei nu vor mai vorbi cu mine. Pentru prima dată
în viaţă le-am ţinut piept. Ce eroare! Mai întâi
nu au venit la căsătorie, apoi au povestit familiei
tot comportamentul meu scandalos. Acum nimeni nu mai vorbeşte
cu mine. Câţiva ani mai târziu, mama mea a aflat că
are un cancer inoperabil. Ea i-a făcut pe toţi membri
familiei să jure că nu mă vor anunţa de
moartea ei. Eu aflat vestea cu cinci luni întârziere, şi
aceasta numai pentru că am dat peste un prieten de familie
care mi-a prezentat condoleanţele lui. Iată cum am
aflat de moartea mamei! Am fugit repede acasă la mine pentru
a-l suna pe tatăl meu. De ce, nu ştiu, îmi imaginam
că am putea să ne reconciliem. Primul lucru pe care
mi l-a spus a fost: „Trebuie să fii mulţumită
acum, tu ai omorât-o pe mama ta!”. Eram copleşită.
După trei luni el a murit de tristeţe. De fiecare
dată când mă gândesc la ei, aud acuzaţiile tatălui
meu şi am impresia că sunt o asasină. Ei continuă
să mă tortureze cu acuzaţiile lor deşi sunt
amândoi la doi metri sub pământ. Cum pot să-i fac
să iasă din capul meu, din viaţa mea?”
Ca şi Eric, Barbara era sub influenţa
controlului de dincolo de mormânt. Timp de mai mulţi ani,
ea s-a simţit responsabilă de moartea părinţilor
ei, ceea ce a alterat grav sănătatea ei mentală
şi aproape că i-a distrus mariajul. Era gata de orice
numai să scape de acest sentiment de culpabilitate.
„De când au murit, am tendinţe suicidare.
Am impresia că este singurul mijloc de a face să tacă
vocile care nu încetează să-mi repete: „Tu l-ai omorât
pe tatăl tău. Tu ai omorât-o pe mama ta.” Eram pe
punctul de a mă suprima şi ştiţi ce m-a
împiedicat s-o fac?”
Am scuturat capul. Pentru prima dată într-o
oră am văzut-o zâmbind şi mi-a răspuns:
”Îmi era frică să nu dau peste părinţii
mei. A fost destul că mi-au ratat viaţa de pe pământ;
nu voiam să le dau ocazia să-mi distrugă şi
existenţa pe care urma s-o aflu dincolo”.
Ca majoritatea adulţilor crescuţi de
părinţi toxici, Barbara putea să recunoască
că părinţii ei i-au cauzat anumite prejudicii.
Dar aceasta nu era suficient pentru a o ajuta să-şi
transfere sentimentele de responsabilitate asupra lor. Aceasta
ne-a luat ceva osteneală, dar în final am ajuns la capătul
acestei probleme şi ea a ajuns să accepte ideea că
părinţii erau în întregime responsabili de comportamentul
lor crud. Părinţii ei erau morţi, dar a fost
nevoie de încă un an pentru ca ei s-o lase pe Barbara în
pace.
În toate aceste situaţii, ceea ce reiese
este absenţa unei identităţi proprii de fapt.
Părinţii care se simt bine în pielea lor nu simt
nevoia să controleze viaţa copiilor lor adulţi.
Dar părinţii toxici pe care i-a întâlnit în acest
capitol au o conduită provocată de o profundă
insatisfacţie şi de teama de a fi abandonaţi.
Independenţa copilului lor, este pentru ei ca o
amputare. Pe măsură ce copilul creşte,
este din ce în ce mai important pentru părinţi să
tragă sforile care îi menţin sub dependenţa lor.
Atât timp cât părinţii toxici reuşesc
să-i dea fiului sau fiicei lor impresia că sunt un
copil, ei pot să-şi păstreze controlul.
Rezultatul este că adulţii crescuţi
de părinţi prea autoritari au adesea un simţ
al identităţii lor foarte confuz. Le este greu să
se vadă ca fiinţe separate de părinţii lor.
Ei nu pot distinge nevoile lor de nevoile părinţilor
lor. Ei au sentimentul că sunt neputincioşi.
Toţi părinţii îşi controlează
copiii până când aceştia ajung să-şi controleze
propria viaţă. În familiile normale, tranziţia
se efectuează devreme, după adolescenţă.
În familiile toxice, această sănătoasă separare
este întârziată timp de ani întregi – sau pentru totdeauna.
Ea nu poate avea loc decât atunci când veţi fi efectuat
schimbările care să vă permită să vă
recuperaţi stăpânirea propriei voastre vieţi.
Violenţele verbale
sau
Atunci când mărcile(cuvintele) sunt interiorizate
Insulte, comentarii degradante, critici umilitoare
pot să constituie pentru copii tot atâtea mesaje extrem
de negative despre ei înşişi, mesaje capabile să
aibă efecte dramatice asupra stării lor de bine viitoare.
Cum spunea unul dintre corespondenţii mei cu ocazia emisiunii
mele radiofonice:
„Dacă ar trebui să aleg între violenţele
fizice şi violenţele verbale, aş prefera să
fiu bătut, fără ezitare. Semnele sunt vizibile,
putem cel puţin să avem parte de compătimire.
Tot ceea ce este spus, te înnebuneşte. Rănile sunt
invizibile. Nimeni nu se ocupă de ele. Adevărate
vânătăi se vindecă mult mai repede decât urmele
insultelor.”
Ca membri ai unei societăţi, considerăm
prin tradiţie că a disciplina copiii ţine de
domeniul privat, că este ceva care se petrece în familie
şi care depinde de părinte. În zilele noastre, multe
instanţe civice au recunoscut necesitatea a noi proceduri
destinate să combată abuzurile sexuale şi fizice
ale căror victime sunt copiii. Dar chiar şi autorităţile
cele mai atente nu pot face nimic contra copilului brutalizat
verbal. El este absolut singur.
Puterea cuvintelor violente
Majoritatea părinţilor rostesc din
când în când cuvinte care ating demnitatea copiilor lor. Nu
este automat un abuz verbal. Dar este un abuz să lansezi
atacuri repetate contra aspectului fizic al copilului, contra
capacităţilor lui intelectuale, a competenţei
lui sau a valorii lui ca fiinţă umană.
Ca şi părinţii dominatori, responsabilii
de abuzuri verbale au două maniere distincte de a se purta.
Ei îşi pot acuza copiii că sunt proşti, buni
de nimic sau urâţi. Sau să le spună că ar
fi preferat ca ei să nu se fi născut. Ei nu ţin
seama de sentimentele copilului lor, nici de efectele pe termen
lung ale atacurilor lor constante contra imaginii de sine care
este în curs de dezvoltare la copil.
Alte abuzuri verbale sunt mai puţin directe:
copilul este asaltat de un tir constant de luare în zeflemea,
de sarcasme, de porecle insultătoare şi de remarci
subtil devalorizatoare. Aceşti părinţi îşi
ascund adesea abuzul sub masca umorului. […]
Dacă copilul sau un alt membru de familie
se plânge, responsabilul acestor remarci îl acuză invariabil
că nu are simţul umorului. „Ea ştie bine că
eu glumesc”, spune el, ca şi cum victima atacurilor lui
ar fi de partea lui.
Filip, 48 de ani, avea aparenţa unui bărbat
sigur de el. Era dentist; înalt, cu alură robustă,
îi plăcea să poarte haine la modă. Dar, atunci
când vorbea, vocea lui era atât de slabă încât îmi era
greu să-l aud. De mai multe ori, a trebuit să-i cer
să se repete. El a explicat că el căuta ajutor
pentru a-i veni de hac timidităţii lui dureroase.
„Eu nu mai pot continua aşa. Am aproape
50 de ani şi sunt hipersensibil aproape vizavi de tot ce
mi se spune. Sunt incapabil să iau lucrurile aşa cum
se văd. Am mereu impresia că oamenii vor să-şi
râdă de mine. Cred că soţia mea îşi râde
de mine… Cred că pacienţii mei îşi râd de mine.
Noaptea nu dorm, mă gândesc la ceea ce mi-au spus oamenii
în cursul zilei… şi găsesc rău peste tot. Uneori
cred că devin nebun.”
Filip vorbea deschis despre viaţa lui actuală,
dar se închidea în sine când mă interesam de primii lui
ani de viaţă. L-am întrebat ceva, cu menajamente,
şi mi-a spus că amintirile cele mai vii din copilăria
lui sunt zeflemelele neîncetate ale tatălui său; glume
făcute întotdeauna pe seama lui, şi care adesea îl
umileau. Când restul familiei râdea, el se simţea şi
mai exclus.
„Era destul de dezagreabil când îşi bătea
joc de mine, dar adesea îmi producea pur şi simplu frică
auzindu-l spunând cuvinte ca: „Acest băiat nu poate fi
fiul nostru, priveşte-i faţa. Pariez că ni l-au
dat pe cel mai rău băiat la spital. Şi dacă
l-am restitui pentru a-l schimba cu cel bun?” Nu aveam decât
şase ani, şi credeam într-adevăr că mă
vor duce şi mă vor lăsa la spital. Într-o zi
am ajuns să-i spun: „Tată, de eşti pus tot timpul
să mă cerţi?” El a spus: „Eu nu te cert. Este
doar pentru a râde. Nu eşti capabil să înţelegi
asta?”
Ca toţi copiii mici, Filip nu era capabil
să facă distincţie între un adevăr şi
o glumă, o ameninţare şi o tachinărie. Un
umor pozitiv este unul din mijloacele cele mai preţioase
pentru întărirea legăturilor familiale. Dar umorul
care înjoseşte poate cauza mari daune în sânul familiei.
Copiii iau de bune sarcasmele şi exagerările umoristice.
Ei nu au destulă experienţă socială pentru
a înţelege că un părinte glumeşte când spune
ceva ca: „Va trebui să te trimitem la grădiniţă
în China.” Din contră, copilul poate să aibă
coşmaruri crezând că va fi abandonat într-o ţară
îndepărtată şi îngrozitoare.
Cu toţii suntem capabili să facem glume
pe seama cuiva. În general, glumele de acest gen pot fi inofensive.
Dar, ca şi în alte forme de toxicitate, frecvenţa,
cruzimea şi originea acestor glumea fac din ele acte abuzive.
Copiii cred ceea ce spun părinţii lor şi aceasta
îi marchează. Părinţii care fac glume
repetate pe seama unui copil vulnerabil se poartă într-un
mod sadic şi distructiv.
Filip era în mod constant ţintă a umilirilor
şi a reproşurilor. Când făcea o încercare de
a se opune comportamentului tatălui său era acuzat
că este incapabil să „înţeleagă gluma”.
Filip nu avea nici un refugiu pentru tot ceea ce resimţea.
Pe măsură ce Filip îşi exprima
sentimentele, vedeam că el este încă jenat – ca şi
cum găsea că este prostesc să se plângă
astfel. L-am liniştit prin aceste cuvinte: „Eu înţeleg
tot ceea ce aceste glume ale tatălui dumneavoastră
aveau ca umilitor pentru dumneavoastră. Ele v-au făcut
teribil de mult rău şi totuşi nimeni nu vă
lua durerea în serios. Dar noi ne aflăm aici pentru
a merge în fondul durerii dvs, şi nu pentru a o lua în
mod uşuratic. Sunteţi aici în siguranţă,
Filip. Nimeni nu vă va împiedica să vorbiţi.”
El a făcut o pauză pentru a lăsa
să intre în el cuvintele mele. Era pe punctul să izbucnească
în lacrimi, dar a făcut un mare efort pentru a ascunde
aceasta spunând:
„Îl detest. Era ceva atât de laş din partea
sa. Vreau să spun că eu nu eram decât un copil mic.
El nu avea dreptul să se lupte cu mine aşa. El continuă
să facă glume pe seama mea. Nu ratează niciodată
nici o ocazie. [..]”
La începutul tratamentului său, Filip
nu făcea nici o legătură
între hipersensibilitatea lui şi sarcasmele tatălui
său. Ca băieţaş, el nu avea nici un
refugiu devreme ce comportamentul tatălui său nu fusese
niciodată considerat ca abuziv. El se afla în situaţia
tipică de cerc vicios: „Glumele tatălui meu îmi fac
rău şi eu sunt slab pentru că nu le suport.”
În copilăria lui, Filip era ţinta glumelor
tatălui său, şi făcea mari eforturi pentru
a-şi ascunde sentimentele de incapacitate. Ca adult,
Filip nu s-a schimbat. Dar el evolua într-o lume mult mai vastă,
şi şi-a transferat spaimele şi pesimismul asupra
altor oameni. El traversa viaţa, foarte nervos, aşteptându-se
să fie rănit, umilit. Prin hipersensibilitatea sa,
prin timiditatea sa şi neîncrederea faţă de ceilalţi
el încerca în mod inevitabil, dar ineficace, să se protejeze
de răni.
Părintele rival la adolescenţă
Nevoia de a da cuiva un sentimentul că este
incapabil pentru a te simţi tu însuţi capabil să
evoluează rapid într-o competiţie excesivă. […]
Părinţii sănătoşi reacţionează
cu provocare agitaţie şi bucurie în faţa creşterii
copilului lor. Părinţii rivali, din contră, se
simt adesea deposedaţi, anxioşi, terifiaţi chiar.
Majoritatea părinţilor rivali nu sunt conştienţi
de aceste sentimente. Dar ei ştiu că cel care îi provoacă
este copilul.
[…]
Mulţi adolescenţi agravează
această situaţie situându-se în mod deschis ca rivali,
un mijloc pentru ei de a testa marginile vârstei adulte.
Se întâmplă adesea ca părinţii
rivali să fi trăit o copilărie marcată de
privaţiuni, fie materiale, fie pe plan afectiv. Oricât
ar poseda, ei continuă să trăiască în frica
de a nu avea destul. Mulţi dintre aceşti părinţi
recreează cu copiii lor situaţia de competiţie
pe care au trăit-o cu proprii lor părinţi sau
cu fraţii şi surorile lor. Această luptă
inegală face să apese asupra copilului o presiune
enormă.
Urma de neşters a insultelor
Unii părinţi abuzivi verbal nu se preocupă
să se ascundă în spatele raţionalizării.
În loc de aceasta, ei îşi bombardează copiii cu insulte
crude, predici, acuzaţii şi nume înjositoare. Aceşti
părinţi nu sunt deloc conştienţi de răul
pe care îl fac şi de daunele durabile pe care ei le cauzează.
Abuzuri verbale atât de flagrante pot marca stima de sine
a unui copil ca un fier roşu, lăsând profunde cicatrice
psihologice.
[...]
Părinţii perfecţionişti
Ambiţii irealizabile de perfecţiune
pentru copii constituie o altă sursă de atacuri verbale
grave. Mulţi părinţi cu discurs abuziv au cunoscut
ei înşişi o mare reuşită, dar prea adesea
căminul lor devine un loc pentru a se defula de stresul
lor profesional. (Părinţii alcoolici pot de asemenea
să impună copiilor lor exigenţe imposibil de
satisfăcut, şi apoi să utilizeze eşecul
copiilor lor pentru a-şi justifica etilismul).
Părinţii perfecţionişti par
să funcţioneze după iluzia că, numai dacă
vor ajunge să-i fac perfecţi pe copiii lor vor avea
o familie perfectă. Ei îl încarcă pe copil cu sarcina
echilibrului, pentru a evita să privească în faţă
faptul că ei înşişi sunt incapabili să-l
asume. Copilul eşuează şi devine un ţap
ispăşitor pentru problemele familiale. O dată
în plus, copilul îmbracă responsabilitatea.
Copiii au nevoie să facă greşeli
şi să descopere că acest fapt nu este sfârşitul
lumii. Astfel dobândesc ei siguranţa
pentru a încerca noi experienţe în viaţa lor. Părinţii
toxici le impun copiilor lor ţeluri, ambiţii imposibile
de atins, reguli mereu schimbătoare. Ei aşteaptă
de la copiii lor ca aceştia să reacţioneze cu
un grad de maturitate imposibil de atins fără să
fi trăit experienţe inaccesibile unui copil. Copiii
nu sunt adulţi în miniatură şi totuşi
astfel ar vrea părinţii toxici ca ei să se comporte.
[…]
La vârsta adultă, copiii de părinţi
perfecţionişti au ales în general între două
căi. Ori se epuizează fără răgaz pentru
a câştiga afecţiunea şi aprobarea părinţilor
lor, ori s-au revoltat până într-atât încât să se
teamă de succes.
Există cei care se comportă ca şi
cum cineva ar număra fără răgaz punctele.
Casa nu este niciodată destul de curată. Ei nu simt
niciodată plăcere după ce au făcut ceva
pentru că sunt convinşi că ar fi putut să
facă mai bine. Ei resimt o adevărată panică
dacă au făcut şi cea mai mică eroare.
Şi apoi, există cei care trăiesc,
ca şi Paul, o existenţă de eşec pentru că
nu pot suporta cuvântul „reuşită”. Pentru Paul, a
reuşi ar fi însemnat să capituleze în faţa exigenţelor
tatălui său vitreg. Paul ar fi continuat probabil
să eşueze în fiecare din slujbele lui dacă nu
am fi redus la tăcere vocea pe care o auzea mereu în el,
cea a tatălui său vitreg.
Cuvintele ucigaşe
Unul din exemplele cele mai din cale afară
de ravagii cauzate de abuzurile verbale mi-a fost dat de Jean,
42 de ani, un seducător ofiţer de poliţie, care
a participat la una din grupele mele de la spital, cu mai mulţi
ani în urmă. Autorităţile de poliţie din
Los Angeles au cerut ca el să fie spitalizat pentru că
psihologul serviciului estima că Jean are un comportament
suicidar. La reuniunea echipei din spital am aflat că Jean
se punea mereu în situaţii în care îşi risca viaţa.
De exemplu, el încercase recent să facă absolut singur
o captură de droguri, fără să apeleze la
întărirea necesară. Fusese cât pe ce să fie ucis.
Din exterior aceasta părea ca un act eroic, dar, în realitate,
era un comportament negândit şi iresponsabil. Expresia
circula printre colegii lui: Jean încerca să se sinucidă
în timpul serviciului.
A fost nevoie de mai multe şedinţe
de grup până să-i câştig încrederea lui Jean.
Dar, începând de atunci, noi am stabilit relaţii bune de
lucru. Îmi amintesc încă foarte clar şedinţa
în cursul căreia el a evocat raporturile lui bizare cu
mama sa:
„Tatăl meu a plecat când
eu aveam doi ani pentru că era imposibil de trăit
cu mama mea. Plecarea lui nu a rezolvat de fapt lucrurile. Ea
avea un caracter violent, şi era tot timpul după mine,
mai ales că se vedea că eram leit portretul tatălui
meu. După câte îmi amintesc, nu trecea o singură zi
în care să nu-mi spună că ar fi preferat să
nu mă fi născut niciodată. În zilele bune, ea
spunea: „Îi semeni leit netrebnicului de tatăl tău
şi eşti la fel de stricat ca el.” În zilele rele,
erau lucruri ca: „Aş vrea să fii mort, tot aşa
cum aş vrea ca tatăl tău să fie mort, şi
ca el să putrezească în fundul mormântului lui.”
I-am spus lui Jean că, după acest discurs,
mama lui îmi părea perturbată.
„Este ceea ce credeam şi eu, dar cine este
atent la cuvintele unui copil. O vecină cunoştea situaţia.
Ea a încercat să mă ajute să intru într-un orfelinat
pentru că era convinsă că riscam să fiu
omorât de mama mea. Dar nimeni nu a ascultat-o, nici ea.”
El a făcut o pauză şi a scuturat
capul:
„Nu credeam că toată această vorbărie
continuă să mă muncească, dar mă simt
cu totul îngheţat de fiecare dată când îmi amintesc
cum mă detesta ea.”
Mama lui Jean i-a trimis un mesaj foarte clar:
ea nu-l voia pe el. în plus, tatăl lui era plecat şi
nu făcuse nici o încercare de a participa la viaţa
fiului său; toate acestea îl întăreau în convingerea
că existenţa lui nu avea nici o valoare.
Prin acţiunile lui în forţele de poliţie,
Jean, în mod inconştient, încerca să fie un fiu ascultător,
supus. În realitate, Jean încerca să-şi şteargă
existenţa, să se sinucidă indirect, pentru a
o mulţumi pe mama sa. El ştia exact cum să o
satisfacă pentru că ea îi spusese explicit: „Aş
prefera să fii mort.”
Această formă de abuz verbal produce
o suferinţă şi o confuzie considerabile, dar,
în plus, ea poate să devină o profeţie care are
tendinţa să se realizeze de la sine. Tendinţele
suicidare ale lui Jean sunt relativ frecvente la copiii unor
asemenea părinţi. Pentru aceşti adulţi,
a privi în faţă raporturile toxice pe care le întreţin
cu trecutul, a le combate, este adesea literalmente o chestiune
de viaţă şi de moarte.
Interiorizarea violenţelor verbale
Vexaţiunile provenind de la prieteni, dascăli,
fraţi sau surori sau alţi membri de familie pot să
lase sechele, este indubitabil, dar copiii sunt înainte de
toate vulnerabili la ceea ce vine de la părinţii lor.
În cele din urmă, părinţii sunt centrul universului
pentru un copil mic. Şi dacă părinţii
voştri care ştiu totul gândesc rău despre voi
ei trebuie că au dreptate. Dacă mama spune tot timpul:
„Tu eşti prost”, înseamnă cu sunteţi prost. Dacă
tata spune neîncetat „Tu nu eşti bun de nimic”, înseamnă
că este adevărat. Un copil nu are nici un recul pentru
a se putea îndoi de aceste declaraţii.
Când luăm aceste opinii negative din gura
persoanelor exterioare şi când le integrăm în inconştientul
nostru, le „interiorizăm”. Interiorizarea opiniilor
negative – adică schimbarea lui „tu eşti” în „eu sunt”
– stabileşte fundamentul unei proaste stime de sine personale.
Nu numai că abuzurile verbale alterează conştiinţa
voastră despre voi înşivă ca persoană capabilă,
demnă de stimă, demnă de iubire, dar, în plus,
ele pot genera previziuni negative, realizându-se de la sine,
a ceea ce va fi viaţa voastră în lume. În a doua
parte a acestei cărţi, vă voi arăta cum
să învingeţi previziunile paralizante făcând
să se exteriorizeze tot ceea ce aţi interiorizat.
Părinţii
deficienţi
Copiii au drepturi fundamentale inalienabile
– dreptul de a fi hrăniţi, îmbrăcaţi,
adăpostiţi şi protejaţi. Dar, pe lângă
aceste drepturi de ordin fizic, material, ei au dreptul de
a fi hrăniţi pe plan emoţional, de a fi
respectaţi în sentimentele lor şi de a fi trataţi
într-un mod în care să-şi poată făuri
sensul propriei lor valori.
Copiii au de asemenea dreptul de a fi îndrumaţi
prin limitările cuvenite conduitei lor, au dreptul de
a face greşeli şi de a fi formaţi pentru disciplină
fără a fi brutalizaţi fizic sau emoţional.
În cele din urmă, copiii au dreptul
să fie copii. Ei au dreptul
să-şi petreacă primii ani fiind jucăuşi,
spontani şi iresponsabili. Natural, pe măsură
ce copiii cresc, părinţii afectuoşi le vor
alimenta maturitatea dându-le anumite responsabilităţi,
unele sarcini în casă, dar niciodată în detrimentul
copilăriei lor.
Rolul părinţilor în descoperirea
lumii de către noi
Copiii absorb mesajele aşa cum buretele absoarbe un lichid, toate mesajele fără
discriminare, fie că sunt spuse prin cuvinte sau nu.
Ei îşi ascultă părinţii, îi observă
pe părinţii lor şi imită comportamentul
părinţilor lor. Dat fiind faptul că ei au puţine
referinţe în afara familiei lor, tot ceea ce învaţă
acasă despre ei înşişi sau despre alţii
se transformă în adevăr universal şi se ancorează
adânc în mintea lor. Modelele parentale sunt esenţiale
pentru simţul identităţii în formare al copilului
– mai ales în momentul dezvoltării identităţii
masculine sau feminine. În pofida schimbărilor spectaculare
survenite în aceşti ultimi 20 de ani în domeniul rolurilor
parentale, părinţii actuali au aceleaşi
datorii ca şi odinioară părinţii voştri:
Ei trebuie să satisfacă nevoile materiale ale copiilor
lor.
Ei trebuie să-şi protejeze copiii de orice vătămări
fizice.
Ei trebuie să răspundă nevoilor copiilor lor
în materie de iubire şi de atenţie.
EI trebuie să-şi protejeze copiii de orice vătămare
emoţională.
Ei trebuie să le ofere copiilor lor îndrumări de
ordin moral.
Evident, această listă ar putea fi
mult mai lungă, dar aceste cinci responsabilităţi
sunt baza unei educaţii competente. Părinţii
toxici despre care vom vorbi nu merg decât rareori dincolo
de primul punct. Cei mai mulţi dintre ei suferă
(sau au suferit) de adevărate probleme, de instabilitate
emoţională sau de dezordine mentală. Nu numai
că ei sunt adesea în incapacitate de a răspunde
nevoilor copiilor lor, ci, în multe cazuri, ei contează
pe copiii lor pentru a avea grijă de nevoile lor, şi
ei chiar cer aceasta.
Când un copil se vede forţat să ia
asupra lui responsabilităţi care revin părinţilor
lui, rolurile familiale devin neclare, deformate sau inversate.
Un copil pe care îl obligăm să devină un părinte
pentru el însuşi, sau chiar să devină un părinte
pentru propriul lui părinte, nu mai are un model spre
care să se întoarcă pentru a învăţa să
progreseze. Fără exemplu de rol parental în această
perioadă critică pentru dezvoltarea emoţională,
identitatea personală a copilului pleacă în derivă
într-un ocean ostil de confuzie.
Laurent, 34 de ani, era proprietarul unui magazin
de articole de sport. El a venit să mă consulte
pentru că era un birou de lucru şi pentru că
suferea mult din cauza aceasta.
„Mariajul meu s-a prăbuşit pentru
că eu petreceam prea mult timp lucrând. Sau nu era prezent,
sau lucram acasă. Soţia mea s-a săturat să
trăiască cu un robot şi a plecat. Acum situaţia
începe din nou cu noua mea soţie care a intrat în viaţa
mea. Faptul acesta mă mâhneşte efectiv. Dar nu ştiu
cum să încetinesc ritmul.”
Laurent mi-a mărturisit că îi era
dificil să-şi exprime o emoţie, oricare ar
fi aceea, şi în deosebi sentimentele de tandreţe,
de iubire. Cuvântul „a se distra”, îmi spuse el cu o mare
amărăciune, nu făcea parte din vocabularul
lui.
„Aş fi vrut să ştiu cum s-o
fac pe prietena mea fericită, dar de fiecare dată
când vorbeam împreună, eu făceam totdeauna aşa
încât să port conversaţia spre muncă, şi
aceasta o face furioasă. Poate pentru că munca este
singura treabă pe care nu o ratez.”
Timp de o jumătate de oră, Laurent
s-a străduit să încerce să mă convingă
că el rata în mod lamentabil toate relaţiile lui:
„Femeile cu care ies nu încetează să
se plângă de faptul că nu el acord destul timp şi
afecţiune. Este adevărat. Sunt o companie deplorabil,
şi am fost un soţ mai mult decât deplorabil.”
L-am oprit: „Şi aveţi despre dumneavoastră
înşivă o imagine deplorabilă. S-ar spune că
singurul moment în care vă simţiţi bine este
atunci când lucraţi. Pentru ce aceasta?”
„Este ceva ce ştiu să fac… şi
o fac bine. Lucrez cam 75 de ore pe săptămână…
Dar totdeauna am lucrat cu îndârjire… de când eram copil.
Vedeţi dumneavoastră, eu sunt cel mai mare din trei
băieţi. Cred că mama mea a avut un fel de depresie
nervoasă când eu aveam 8 ani. Mi-o amintesc pe mama veşnic
îmbrăcată în ţinută de casă; nu vorbea
niciodată mult. În amintirile mele cele mai vechi o văd
cu o ceaşcă de cafea în mână şi cu o ţigară
în cealaltă, cu ochii ţintă la drăceştile
ei filme seriale. Se ridica din pat după ce plecam noi
la şcoală. Mie îmi revenea deci să le pregătesc
micul dejun fraţilor mei şi să am grijă
să ajungă la autobuzul pentru şcoală….”
[…]
Părinţii care le fură copiilor
lor copilăria
Când era copil, Laurent se încovoia adesea
sub responsabilităţi care reveneau de drept părinţilor
lui. Fiind forţat să crească prea repede şi
prea devreme, el a fost privat de copilăria lui. În timp
ce prietenii lui băteau mingea afară, Laurent rămânea
în casă pentru a îndeplini sarcini care le reveneau părinţilor
lui. Pentru a salva unitatea familiei, el a trebuit să
devină un adult în miniatură. El nu avea
decât rareori ocazia să se joace sau să fie fără
griji. Cum propriile lui nevoi erau practic ignorate,
el a învăţat să suporte solitudinea şi
lipsa de afecţiune negând că el ar avea şi
cea mai mică nevoie personală. El era acolo pentru
alţii. El nu conta.
[…]
I-am spus lui Laurent că copiii care au fost forţaţi
să-şi schimbe rolul, pe planul emoţional, cu
părinţii lor, aveau acest comportament tipic:
ei păstrau în viaţa lor adultă un enorm
sentiment de culpabilitate şi un simţ al răspunderii
excesiv. Ca adulţi, ei se aflau adesea în capcana
unui cerc vicios care îi făcea să accepte responsabilităţi
pentru tot, să eşueze inevitabil, să se simtă
vinovaţi şi incapabili, şi să reacţioneze
dublându-şi eforturile. Este un ciclu epuizant, copleşitor,
care nu încetează să agraveze acest sentiment de
eşec.
Aservit, când era mic, de dorinţele părinţilor
lui, Laurent a învăţat foarte devreme că el
nu era apreciat decât prin raport cu ceea ce făcea pentru
restul familiei. Adult fiind, el a transformat exigenţele
externe ale părinţilor lui în demoni interiori
care îl împingeau în mod constant spre singurul teren pe
care avea cât de cât valoare – munca.
Laurent nu avusese nici timpul şi nici
modelul adecvat pentru a învăţa să dea şi
să primească afecţiune.
În timpul copilăriei lui, viaţa lui emoţională
rămăsese în paragină(necultivată),
şi el a închis pur şi simplu accesul la emoţiile
lui. Din nefericire, el descoperea că nu reuşea
să regăsească calea spre acestea, chiar dacă
dorea acest lucru.
I-am spus lui Laurent că înţelegeam
cât era de frustrant şi de deranjant să nu poată
să se deschidă nimănui relativ la emoţiile
lui, dar am insistat să aibă mai multă indulgenţă
faţă de el. Nimeni nu-l învăţase aceasta
când era tânăr şi era greu să înceapă
s-o facă absolut singur.
„Este ca şi cum aţi
vrea să vă aşezaţi la pian ca să
cântaţi un concert în timp ce nu ştiţi nici
să găsiţi do-ul! i-am spus eu. Sunteţi
capabil să învăţaţi, dar trebuie să
vă luaţi timp pentru a începe cu începutul, pentru
a vă exersa şi chiar a eşua odată sau
de două ori.”
„Iertarea”
în discuţie
La acest stadiu vă puteţi întreba:
„Oare prima etapă nu este aceea de a-i ierta pe părinţii
mei?” Răspunsul meu este nu. Aceasta poate şoca,
poate înfuria, speria sau tulbura pe mulţi cititori.
Noi am fost aduşi să credem, pentru cei mai mulţi
dintre noi, exact contrariul – că iertarea nu este primul
pas spre vindecare.
În fapt nu este necesar să-i iertăm
pe părinţii noştri pentru a ne simţi mai
bine în pielea noastră şi pentru a ne schimba viaţa!
Bineînţeles, eu sunt conştientă
de faptul ca aceasta merge împotriva majorităţii
principiilor noastre, fie că acestea sunt religioase,
spirituale, filosofice şi psihologice. Potrivit eticii
iudeo-creştine, „eroarea este umană; iertarea este
divină”. Sunt conştientă, de asemenea, de faptul
că există mulţi experţi din domeniul psihoterapiilor
şi al relaţiilor umane care cred sincer că
iertarea este nu numai prima etapă, ci adesea singura
care este necesară pentru a găsi o ieşire din
conflictele noastre. Eu nu sunt deloc de acord.
La începutul carierei mele profesionale, şi
eu credeam că a ierta pe persoanele care ţi-au greşit,
în special pe părinţi, era o parte importantă
a procesului de vindecare. Îi încurajam adesea pe pacienţi
– dintre care mulţi erau grav maltrataţi, să-i
ierte pe părinţii brutali sau vinovaţi de maltratări.
În plus, mulţi dintre pacienţii mei îşi începeau
terapia anunţând că ei i-au iertat deja pe părinţii
lor toxici, dar eu descopeream că, cel mai adesea, ei
nu se simţeau mai bine cu toate acestea. Ei continuau
să se simtă rău. Iertarea nu crease pentru
ei nici o schimbare semnificativă, nici durabilă.
Ei făceau reflecţii de genul: „Poate că nu
am iertat suficient”; „Nu am iertat cu adevărat din adâncul
inimii mele”; „Sunt eu oare incapabil să fac ceva corect?”.
Aşa că am examinat cu seriozitate,
îndelung, conceptul de iertare. Am început prin a mă
întreba dacă era posibil ca iertarea să compromită
progresul în loc să-l favorizeze.
Mi-am dat imediat seama că existau două
aspecte în iertare: faptul de a renunţa la nevoia de
răzbunare şi faptul de a absolvi de orice responsabilitate
partea adversă vinovată. Nu mi-a fost greu să
accept ideea că oamenii vor să abandoneze nevoia
lor de a răspunde cu aceeaşi monedă. Răzbunarea
este o motivaţie foarte normală, dar negativă.
Ea vă închide în visări obsesionale în care satisfacţia
nu provine decât din loviturile date; ea creează
multă frustrare şi tristeţe; ea atacă
starea voastră de bine emoţională.
Oricare ar fi dulceaţa pe care o poate oferi momentan
răzbunarea, ea continuă să înteţească
haosul emoţional care vă separă de părinţii
voştri, risipind astfel un timp şi o energie care
sunt preţioase. A da drumul nevoii voastre de
răzbunare este dificil, dar este o etapă sănătoasă.
Celălalt aspect al iertării nu îmi
pare la fel de clar. Simţeam că exista nedreptate
în a absolvi necondiţionat pe cineva de faptele de care
este vinovat, mai ales dacă a maltratat un copil nevinovat.
Pentru ce ar trebui „să iertaţi” un părinte
care v-a terorizat şi maltratat, care a făcut din
copilăria voastră un infern? Cum aţi putea
să ”uitaţi” că trebuia să vă întoarceţi
într-o casă sinistră şi să vă trataţi
matern mama care era aproape totdeauna beată? Şi
ar trebui neapărat să „scuzaţi” un tată
care v-a violat la vârsta de şapte ani?
Cu cât mă gândeam mai mult la aceasta,
cu atât îmi dădeam seama că această absolvire
era în realitate o altă formă de refuz: „Dacă
iert, am putea face ca şi cum ceea ce s-a întâmplat nu
ar fi atât de grav.” Am ajuns să înţeleg că
acest aspect al iertării împiedica de fapt pe mulţi
oameni să iasă din situaţia respectivă.
Capcana iertării
Unul din pericolele cele mai mari ale iertării,
este acela că el diminuează capacitatea voastră
de a da drumul emoţiilor refulate. Cum să recunoaşteţi
mânia voastră faţă de un părinte pe care
l-aţi iertat deja? Responsabilitatea nu poate merge decât
în două direcţii: spre exterior, spre persoanele
care v-au făcut rău, sau spre interior, în voi înşivă.
E nevoie de un responsabil. Putem deci ierta pe părinţii
noştri, pentru a ajunge, în schimb, să ne detestăm
pe noi înşine şi mai mult.
Am remarcat, de asemenea, că mulţi
pacienţi se grăbesc să ierte pentru a evita
o mare parte din durerosul travaliu al terapiei. Ei cred că
iertarea le-ar furniza o scurtătură spre starea
de mai bine. O mână dintre ei iertau, abandonau terapia
şi se pomeneau şi mai afundaţi în depresie
sau angoasă.
Mulţi dintre aceşti pacienţi
se agăţau de visele lor: „Tot ceea ce am de făcut
este să iert, şi voi fi vindecat; mental, pentru
mine, totul va merge bine, toată lumea va iubi pe toată
lumea şi vom fi în sfârşit fericiţi.” Dar ei
vor descopereau foarte adesea că această promisiune
de iertare goală nu a avut alt efect decât pe acela al
unei amare decepţii. Unii dintre ei au simţit un
acces de stare de bine, dar care nu a durat, pentru că
nimic nu s-a schimbat în realitate nici în modul lor de a
se simţi, nici în raporturile cu familia lor.
Îmi amintesc de o şedinţă deosebit
de emoţionantă cu o pacientă numită Stephanie
a cărei experienţă ilustrează câteva probleme
tipice ale iertării premature. Stephanie, 27 de ani,
era în momentul în care am întâlnit-o o creştină
deosebit de practicantă în sânul comunităţii
„Born-again Christian”. La vârsta de 11 ani, Stephanie fusese
violată de către tatăl ei vitreg. El a continuat
să abuzeze de ea până când mama ei l-a dat afară
din casă (din alte motive) un an mai târziu. În timpul
următorilor patru ani, Stephanie a fost violentată
de mai mulţi dintre numeroşii amanţi ai mamei
ei. Ea a plecat de acasă la 16 ani pentru a se prostitua.
Şapte ani mai târziu, ea a fost bătută de moarte
de unul din clienţii ei. În cursul convalescenţei
ei, la spital, Stephanie a întâlnit un infirmier care a convins-o
să se alăture comunităţii lui religioase.
Câţiva ani mai târziu, ea s-a căsătorit şi
a avut un fiu. Ea încerca realmente să înceapă viaţa
de la început. Dar, în pofida noii ei familii, şi a noii
ei religii, Stephanie era foarte nefericită. Ea a petrecut
doi ani în terapie, dar nu reuşise să iasă
dintr-o depresie. Atunci a venit să mă vadă
pe mine.
Am luat-o pe Stephanie într-unul din grupurile
mele compuse din victime de incest. Cu prilejul primei ei
şedinţe, Stepahnie ne-a afirmat că ea a făcut
pace şi că l-a iertat pe tatăl ei vitreg şi
pe mama sa care s-a arătat atât de iresponsabilă
şi atât de egoistă. Eu i-am spus că, dacă
voia să iasă din depresie, va trebui probabil să-şi
ia iertarea „înapoi” pentru un anumit timp, pentru a intra
în contact cu mânia ei. Ea a afirmat că ea crede profund
în iertare, că ea nu are nevoie să izbucnească
în mânie pentru a se simţi mai bine. Un conflict destul
de grav s-a născut între noi, în parte pentru că
ei îi ceream să facă ceva dureros, dar şi pentru
că convingerile ei religioase mergeau împotriva nevoilor
ei psihologice.
Stephanie îşi făcea travaliul ei
psihologic în mod conştiincios, dar ea refuza să
deschidă vanele sentimentelor ei de furie. Totuşi,
din ce în ce mai mult, ea izbucnea în mânie în locul altora.
De exemplu, într-o seară, ea l-a luat pe unul din membrii
grupului în braţele ei, spunându-i: „Tatăl tău
a fost un monstru, îl urăsc!”
Câteva săptămâni mai târziu, proprie
ei furie refulată a ieşit. Ea a urlat, a înjurat
şi i-a acuzat pe părinţii ei că i-au distrus
copilăria şi i-au mutilat viaţa de adult. A
trebuit să o ţin în braţele mele în timp ce
plângea în hohote. Am simţit cum corpul ei se destinde.
Când a fost mai calmă, am tachinat-o puţin: „Iată
un mod de a te comporta!” Nu voi uita niciodată răspunsul
ei: „Presupun că Dumnezeu vrea
ca eu să mă vindec mai mult decât vrea ca eu să
iert.” Acea seară a marcat o turnantă în
viaţa ei.
Deveniţi adulţi, copiii pot ierta
părinţilor lor toxici, dar este mai bine să
o facă la sfârşitul– nu la începutul – remanierii
emoţionale a psihoterapiei. Aceste persoane au nevoie să izbucnească în mânie apropo de
ce li s-a întâmplat. Ele au nevoie să plângă pentru
faptul că nu au primit niciodată iubirea de care
aveau nevoie de la părinţii lor. Ele au nevoie să
înceteze să se subestimeze sau să oculteze relele
care li s-a făcut. Prea adesea, „Iartă şi uită”
înseamnă: „Fă ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat.”
Cred, de asemenea, că iertarea nu este
justificată decât atunci când părinţii fac
ceva pentru a o merita. Părinţii cei mai toxici,
cei mai deranjanţi, trebuie să recunoască ce
s-a întâmplat, să-şi asume responsabilitatea şi
să-şi arate dorinţa şi voinţa lor
de a evolua. A ierta unilateral părinţilor care
continuă să vă maltrateze, care ignoră
în mare partea realitatea sentimentelor voastre, şi care
continuă să vă încarce cu responsabilitatea
faptelor lor rele, înseamnă a risca compromiterea gravă
a travaliului emoţional care trebuie să fie îndeplinit.
Dacă unul dintre părinţii voştri sau amândoi
sunt morţi, veţi trata sechelele din copilăria
voastră iertându-vă vouă înşivă şi
relaxând influenţa pe care o aveau ei asupra stării
voastre emoţionale de bine.
La acest stadiu, mulţi se tem că
neiertând părinţilor lor, rămân cu amărăciune
şi mânie pentru tot restul vieţii lor. Este exact
contrariul. Ceea ce am constatat de-a lungul anilor, este
faptul că pacea minţii şi a emoţiilor
se întâmplă atunci când ne sustragem controlului părinţilor
noştri toxici, fără a-i fi iertat neapărat.
Şi nu ne putem sustrage lor decât după ce ne-am
ocupat de propriile noastre sentimente intense de revoltă
şi de durere, şi după ce am pus responsabilităţile
la locul lor, adică pe umerii lor.
A DEVENI
ADULT
fuziunea părinţi
toxici – copii victime în discuţie
Copiii părinţilor toxici au o asemenea
nevoie de aprobare încât aceasta îi împiedică să trăiască
aşa cum vor. Este adevărat
că subzistă între majoritatea adulţilor şi
părinţii lor o anumită fuziune. Dacă sunt
întrebaţi: „Sunteţi capabili să aveţi propriile
voastre gânduri, să întreprindeţi propriile voastre
acţiuni, să simţiţi propriile voastre sentimente
fără să luaţi în considerare în nici un
fel speranţele şi ambiţiile părinţilor
voştri?”, puţini sunt cei care ar putea să răspunde
printr-un „da” categoric. În fapt, într-o familie sănătoasă,
o anumită doză de fuziune este benefică. Aceasta
ajută la crearea sentimentelor de apartenenţă,
de comuniune familială. Cu toate acestea, chiar şi
în familiile sănătoase, această influenţă
poate să meargă prea departe. Iar în familiile toxice,
ea depăşeşte complet limitele juste.
Unii pacienţi se simt deranjaţi sau
ofensaţi când le sugerez posibilitatea unei legături
autodistructive cu părinţii lor. Şi totuşi
acesta este un conflict curent. Puţini sunt indivizii
care au evoluat suficient pentru a fi complet responsabili de
propria lor viaţă şi complet degajaţi de
nevoia de aprobare parentală. Majoritatea dintre noi au
părăsit casa din p.d.v. fizic, dar suntem puţini
cei care am părăsit-o emoţional.
Există fundamental două feluri de fuziune.
Prima constă în a ceda în continuu părinţilor
voştri pentru a-i linişti. Oricare ar fi nevoile voastre
proprii, dorinţele voastre proprii, nevoile şi dorinţele
părinţilor voştri trec totdeauna pe primul loc.
A doua constă în a face exact contrariul.
Puteţi fi, de asemenea, sub influenţa acestei fuziuni
atunci când urlaţi contra părinţilor voştri,
când îi ameninţaţi sau când vă detaşaţi
complet de ei. În acest caz, oricât de contradictorie vă
pare aceasta, părinţii voştri păstrează
un control enorm asupra modului în care vă simţiţi
şi în care vă comportaţi. Atât timp cât continuaţi
să reacţionaţi atât de puternic contra lor, voi
le acordaţi puterea de a vă contraria, ceea ce le
permite să vă controleze.
Este greu de determinat gradul de fuziune pe
care aceşti adulţi îl trăiesc în fapt cu părinţii
lor, şi vom găsi mai departe o serie de sugestii care
permit să sesizăm mai bine influenţa pe care
încă o au aceşti părinţi asupra planului
de opinii, de sentimente şi de comportamente. Utilizaţi-le
ca revelatori pentru a face să apară convingerile,
sentimentele şi comportamentele care au tendinţa să
vă năpădească, să vă intoxice.
Convingerile familiale fuzionale
Aşa cum am văzut în cap. VIII, credinţele
sunt atitudini, percepţii şi concepte profund înrădăcinate,
apropo de oameni, de relaţii şi de morală. Înainte
de a întreprinde un demers spre un progres sau o schimbare de
viaţă, este esenţial să luăm cunoştinţă
de conexiunile care pot exista între credinţe eronate,
sentimente negative şi comportamente autodistructive.
De exemplu, o convingere ca aceasta: „Eu nu pot
câştiga niciodată, părinţii mei sunt cei
mai puternici.”, prezintă mari riscuri de a face din voi
o femeie sau un bărbat descumpănit, temător,
frustrat şi depăşit de evenimente. Încercând
să vă apăraţi contra acestor sentimente,
veţi fi înclinaţi să acceptaţi toate reproşurile,
să cedaţi dorinţelor părinţilor voştri
şi, dacă vreţi să le evitaţi prezenţa,
veţi avea tendinţa să fugiţi, să recurgeţi
poate la tot felul de subterfugii, ca drogul sau alcoolul.
A identifica unele din aceste convingeri care
susţin sentimentele şi comportamentele voastre este
important aşadar şi, dacă unele din aceste fraze par să corespundă
cazului vostru, ele pot facilita o reală conştientizare.
De exemplu, în ceea ce priveşte relaţiile voastre
cu părinţii voştri, voi credeţi poate că:
- Mie îmi revine să-i fac pe părinţii
mei fericiţi.
- Mie îmi revine să-i fac pe părinţii
mei mândri.
- Eu sunt totul pentru părinţii mei.
- Părinţii mei nu ar putea supravieţui fără
mine.
- Eu nu aş putea supravieţui fără părinţii
mei.
- Dacă le-aş spune adevărul părinţilor
mei în legătură cu divorţul meu (avortul, homosexualitatea,
ateismul logodnicei mele…), aceasta i-ar omorî.
- Dacă m-aş opune părinţilor mei, i-aş
pierde pentru totdeauna.
- Dacă le-aş spune cât m-au făcut să sufăr,
mă vor radia din existenţa lor.
- Eu nu trebuie nici să spun, nici să fac ceva ce
i-ar putea face să sufere pe părinţii mei.
- Sentimentele părinţilor mei sunt mai importante
decât ale mele.
- Nu merită să discut cu părinţii mei pentru
că aceasta nu ne-ar duce nicăieri.
- Măcar dacă părinţii mei s-ar schimba,
m-aş simţi mai bine în pielea mea.
- Trebuie să-mi răscumpăr greşeala faţă
de părinţii mei pentru răutatea mea.
- Dacă aş putea măcar să-i fac să înţeleagă
cât rău îmi fac, ştiu că ei ar acţiona altfel.
- Orice ar fi făcut, ei sunt întotdeauna părinţii
mei şi eu trebuie să-i cinstesc.
- Părinţii mei nu au nici un control asupra existenţei
mele. Eu mă lupt neîncetat contra lor.
Dacă un anumit număr din aceste
convingeri vă sunt familiare, relaţia voastră
cu părinţii voştri este încă fuzională.
Oricât de greu de acceptat pare, toate aceste opinii sunt autodistructive. Ele vă împiedică să fiţi o persoană distinctă
şi independentă. Ele agravează dependenţa
şi vă deposedează de maturitatea voastră
de adult. Mai multe din aceste credinţe vă fac
complet răspunzători de dispoziţia şi de
starea de bine a părinţilor voştri. Când părinţii
toxici se simt rău, ei caută adesea să le reproşeze
altora, şi aceşti alţii sunt de obicei copiii
lor. Dacă vi s-a inculcat credinţa că sentimentele
părinţilor voştri depind de voi, voi credeţi
probabil şi că stă în puterea voastră să-i
„faceţi” – pe ei şi adesea pe toată lumea – fericiţi
sau trişti.
Mulţi specialişti în comportamentul
uman susţin că nu poate cineva să „facă”
să simtă ceva pe altcineva – că fiecare persoană
este total responsabilă de ceea ce „alege” să simtă.
Nu aşa am constatat eu în practica mea. Voi avem
un efect asupra sentimentelor oamenilor de care suntem legaţi.
Dar a avea un efect nu este acelaşi lucru cu a fi responsabil
de sentimentele lui. După cum vouă vă incumbă
să găsiţi modurile de a vă reconforta când
cineva vă face rău, tot aşa părinţilor
voştri le incumbă să găsească modurile
lor proprii pentru a se simţi mai bine când cineva le face
rău.
De exemplu, dacă faceţi ceva care nu
este nici brutal, nici abuziv, dar care totuşi îi întristează
pe mama sau pe tatăl vostru – ca o căsătorie
pe care părinţii voştri o dezaprobă sau
o slujbă departe de ei -, lor le revine să găsească
mijloacele pentru a se simţi mai bine. Voi aveţi pe
deplin dreptate să spuneţi ceva de genul: „Sunt dezolat
că eşti contrariat”, dar nu vă revine vouă
responsabilitatea de a vă schimba planurile în singurul
scop de a menaja sentimentele părinţilor voştri.
Când vă ignoraţi nevoile voastre pentru binele sentimentelor
mamei sau tatălui vostru, voi acţionaţi împotriva
nu numai a intereselor voastre, ci şi ale lor. Mânia şi
resentimentul pe care îl simţiţi în mod inevitabil
nu pot să nu aibă consecinţe asupra relaţiilor
voastre. Şi dacă eforturile voastre pentru a vă
face părinţii fericiţi eşuează, vă
veţi simţi vinovat şi incapabil.
Când vă fondaţi majoritatea deciziilor
din viaţa voastră pe efectul pe care ele îl vor avea
asupra părinţilor voştri, voi renunţaţi
la liberul vostru arbitru. Dacă sentimentele lor trec pe
primul loc, atunci ei sunt la comandă în viaţa voastră
şi vă împiedică să vă simţiţi
un adevărat adult vizavi de părinţii voştri.
… va urma …
Sursa: Fragmente traduse din cartea:
Susan Forward – Parents toxiques,
ed. Marabout, France.
Traducere în româneste Viorica Juncan.