|
Teilhard de Chardin:
Liturghia despre Lume
(fragment din celebra La Messe sur le Monde)
Ofrandă
Pentru că, din nou…Doamne…
Nu doar în pădurile din Aisne, dar şi în stepele Asiei…
Nu am nici pâine, nici vin, nici altar…
Mă voi ridica dincolo de simboluri până la Maiestatea Pură
a Realului
… şi Vă voi oferi, eu, preotul Vostru
pe Altarul Întregului Pământ
Lucrarea şi osteneala Lumii…
Soarele tocmai a iluminat franja extremã a primului Rãsãrit…
Încă odată, sub întinderea mişcătoare a focurilor
lui,
Suprafaţa vie a Pământului se trezeşte… tresare…
şi îşi începe din nou teribila strădanie…
Voi aşeza pe discul* meu, o Dumnezeul meu,
recolta aşteptată de la acest nou efort…
Voi turna în potirul meu seva tuturor fructelor…
care vor fi zdrobite astăzi …
Potirul meu şi discul meu sunt
profunzimile unui suflet larg deschis tuturor forţelor care într-o
clipă
se vor ridica din toate punctele Globului
…şi vor converge spre SPIRIT…
Să vină deci la mine, amintirea şi mistica Prezenţă
a celor pe care
Lumina îi trezeşte pentru o nouă zi!
Rând pe rând, Doamne…
Îi văd şi îi iubesc pe cei pe care mi i-aţi dat
ca susţinere şi ca farmec naturale ale existenţei mele…
Unul câte unul, îi însir…
pe membrii acestei alte şi atât de dragi familii
pe care au adunat-o în jurul meu,
începând cu elementele cele mai disparate,
afinităţile inimii… ale cercetării ştiinţifice…
şi ale gândirii…
Mai nedeslusit, dar pe toţi fără excepţie, îi evoc…
Pe cei a căror ceată anonimă formează masa nenumărată
a celor vii…
Pe cei care mă înconjoară şi mă suportă fără
ca eu să-i cunosc…
Pe cei care vin şi cei care pleacă…
Pe cei, mai ales… care, în Adevăr sau prin intermediul erorii…
la biroul lor, în laborator sau în uzină…
cred în Progresul lucrurilor…
…şi vor urmări, cu pasiune, astăzi Lumina…
Multitudine agitată, tulbure sau distinctă, a cărei
imensitate ne înspăimântă…
Ocean uman ale cărui lente şi monotone oscilaţii aruncă
tulburare
în inimile cele mai credincioase…
Vreau ca în acest moment fiinţa mea să răsune la murmurul
ei profund…
Tot ceea ce va creşte în Lume, în cursul acestei zile…
Tot ceea ce va diminua…
Şi tot ceea ce va muri…
Iată ce mă străduiesc să adun în mine pentru a Vi
le înfăţişa.
Iată Materia jertfei mele…
Singura pe care o doriţi…!
Odinioară, se aduceau în templul Vostru primele roade ale recoltelor
şi primii născuţi ai turmelor…
Ofranda pe care o aşteptaţi Într-adevăr…
Cea de care aveţi nevoie în fiecare zi pentru a Vă potoli,
în mod misterios, Foamea…
pentru a Vă astâmpăra Setea…
Nu este nimic altceva decât creşterea Lumii…
purtată de Universala devenire…
Primiţi, Doamne, această Ostie Totală!
pe care Creaţia, mişcată de atracţia Voastră,
V-o prezintă nouă în zori …!
Această Pâine, efortul nostru, el nu este în sinea lui, o ştiu,
decât o dezagregare imensă…
Acest Vin, durerea noastră, nu este, vai!,
decât o băutură dizolvantă…
Dar, în adâncul acestei mase informe, Voi aţi pus…
Sunt sigur de aceasta!, pentru că o simt,
O irezistibilă şi sanctifiantă dorinţă care
ne face pe toţi să strigăm…
de la cel nelegiut la cel credincios:
Doamne, fă-ne Una!
Pentru că, în lipsa zelului spiritual şi a Purităţii
sublime a Sfinţilor voştri,
mi-aţi dat, Dumnezeul meu…
o simpatie irezistibilă pentru tot ceea ce se mişcă în
Materia obscură…
Pentru că, în mod iremediabil, recunosc în mine…
mult mai mult decât un copil al Cerului
Un fiu al Pământului!
Voi urca în această dimineaţă, în gândire, pe culmi,
Luând asupra-mi speranţele şi suferinţele mamei
mele
şi acolo…
în virtutea unui sacerdoţiu pe care VOI SINGUR, cred, mi l-aţi
dat…
asupra a tot ceea ce este pe cale să se nască sau să
piară în Carnea umană,
sub soarele care se înalţă…
Voi chema Focul!
(Fragment din poemul:La Messe sur le Monde,
selectat din cartea:
Hymne de l 'Univers, Theilhard de Chardin,
Editions du Seuil, 1961,France,
Traducerea îmi apartine, VJ )
* discul - se refera la discul cu painea euharistica
(N.M. Wildiers - in Prefaţa la
cartea: Hymne de l 'Univers, Theilhard de Chardin, Editions
du Seuil, 1961,France) :
Aceastã meditatie i-a fost inspiratã lui Pierre Teilhard
de Chardin de imposibilitatea în care se găsea, în plin deşert
Ordos, în cursul unei expediţii ştiinţifice, de a celebra
messa. Se pare că era de Sărbătoarea Transfigurării
(Schimbarea la faţă), sărbătoare care îi era deosebit
de dragă.
A reflectat astfel asupra iradierii Prezentei euharistice în Univers.
Cu sigurantã, el nu confunda aceastã prezentã, rod
al transsubstantierii propriu-zise, cu prezenta universalã a Verbului.
Credinta lui în taina euharisticã nu era doar înflãcãratã:
era atât precisã cât si fermã. Dar, pe bunã
dreptate, aceastã credintã era destul de viguroasã
si de realistã pentru a-i descoperi consecintele sau, cum spunea
el, "prelungirile" si extensiile. În anul în care a fost redactată
La Messe sur le Monde, Teilhard scria:
”Atunci când Cristos coboară sacramental în fiecare dintre credincioşii
lui, nu o face numai pentru a conversa cu ei… atunci când spune, prin
cuvintele preotului: „Hoc est corpus meum” aceste cuvinte debordează
bucata de pâine asupra căreia sunt rostite: ele fac să se nască
întreg Corpul mistic. Astfel Ostia transsubstanţiată, lucrarea
sacerdotală se întinde la întreg Cosmosul. (…) Materia întreagă
suportă, lent şi irezistibil, marea Consacrare.”
Încă din 1917, părintele Teilhard scria în Le Pretre:
”Atunci când Cristos, prelungind gestul întrupării sale, coboară
în pâine pentru a o înlocui, acţiunea sa nu se limitează la
bucăţica materială pe care Prezenţa sa o va volatiliza
pentru moment. Ci transsubstanţierea se aureolează cu o divinizare
reală, deşi atenuată, a întregului Univers. Din elementul
cosmic în care se inserează, Verbul acţionează pentru a
subjuga şi a-şi asimila tot restul.”
Se vede, din aceste texte, că misterul euharistic era nu numai afirmat
în substanţa sa exactă, dar pe deplin diferenţiat de efectele
secundare în care se manifestă fecunditatea lui: creştere a
Corpului mistic, Consacrare a Cosmosului. Asemenea texte exprimă
o plenitudine de credinţă în care se manifestă concepţia
pauliniană autentică şi profundă a părintelui
Teilhard. Părintele „se arată preocupat, înainte de toate, de
a conferi Messei sale cotidiene o funcţie cosmică, de dimensiuni
planetare. (…)”
La un an după ce a scris La Messe sur le Monde, în Mon
Univers, părintele Teilhard mai preciza: „Pentru a interpreta
demn locul fundamental pe care Euharistia îl are în întocmirea Lumii (…),
cred că este necesar să dăm un loc mai mare, în înţelegerea
şi în rugăciunea creştinilor, extensiilor reale şi
fizice ale Prezenţei euharistice (…).
Cum noi numim, la propriu, „corpul nostru” centrul local al iradierii
noastre spirituale (…), trebuie spus că Corpul iniţial, Corpul
primar al lui Cristos, este limitat la categoriile de pâine şi vin.
Dar (…) Ostia este asemănătoare unui cămin arzând de unde
pleacă şi se extinde flacăra sa (…).”
Henri Madelin, redactor sef la d'Etudes
- impresii cu ocazia unei expeditii in desertul Ordos, pe
urmele lui Teilhard de Chardin
Imnul acesta cosmic a fost schitat mai întâi pe vremea marelui Război
cu o anumită ocazie sângeroasă: împrejur durere, pământul
udat de sângele a două popoare care se sfâşiau, ofranda unui
preot care mijloceşte la Domnul tuturor lucrurilor, fără
pâine şi fără vin. Pe altarul pământului, el prezintă
lucrarea neobosită, bucuria şi durerea amestecate ale tuturor
oamenilor.
În anii 1920, în inima Chinei fiind, Părintele Teilhard de Chardin
se lasă din nou îmbătat de Duhul. Revine aceeaşi rugăciune
sacerdotală din vreme de război. Cântată de acum în deşertul
Ordos, platou imens, cât vezi cu ochii, de loess, colorat de acest galben
de aur care dã spre oranj, la porţile Mongoliei interioare.
La orizont, soarele iese din cortul lui pentru a-şi urma cariera
sa zilnică… În acest sit magnific, Teilhard, însoţit de un mongol,
petrece o lună de zile în căutarea de fosile de animale şi
de unelte, pândind apariţia universală a „fenomenului uman”...
Loc prin excelenţă pentru a celebra „Messa despre Lume”. Învăluiţi
de cosmos, pierduţi în spaţiul grandios şi în timpurile
imense de pregătire a apariţiei primilor oameni, cum să
nu iei parte la sentimentele acestui preot consacrat? Misiunea lui este
de a extrage secretele îngropate în măruntaiele pământului:
„Pe cel care-l va iubi cu pasiune pe Isus ascuns în forţele care
fac să crească pământul, pe acela, pământul, îl va
ridica în braţele lui uriaşe şi îl va face să contemple
faţa lui Dumnezeu”.
Adorare a unui Dumnezeu care s-a strecurat în măruntaiele pământului
pentru a ne antrena împreună cu el spre punctul Omega. Viaţa
nu poate fi, astfel, detaşată de moartea ameninţătoare.
Căci fiecare trebuie să treacă „prin faza dureroasă
a unei diminuări pe care nimic tangibil n-o poate compensa.” Act
de credinţă în invizibil care dă sens vizibilului, cu ajutorul
unui „mai mare” decât sine adunând în potir toate durerile noastre. Şi
iată promisiunea, imensă şi ea: „Pe cel care-l va fi iubit
cu pasiune pe Isus ascuns în forţele care fac să moară
pământul, pe acela, pământul, micşorându-l, îl va strânge
în braţele lui uriaşe şi, odată cu el, se va fi trezit
în sânul lui Dumnezeu”.
Salt la inceputul paginii
|
|