TARA BENNETT-GOLEMAN
Tara Bennett-Goleman este psihoterapeut
si profesor. Ea a dezvoltat alchimia emotionala, o integrare inovatoare
a meditatiei contemplative si a psihologiei budiste cu o noua dimensiune
a terapiei cognitive. În ultimul deceniu, a condus seminarii
pe tema acestei noi abordari împreuna cu sotul ei, Daniel
Goleman, autor al celebrei lucrari Inteligenta emotionala (aparuta
la ed. Curtea Veche, 2001). Tara Bennett-Goleman a studiat mai mult
de doua decenii cu maestri budisti din Tibet, Nepal si Birmania.
Dupa absolvirea facultatii, s-a specializat în terapia schemelor
în cadrul Centrului pentru Terapie Cognitiva din New York,
concentrându-se asupra modalitatilor de schimbare a tiparelor
emotionale negative. A activat în cadrul unor proiecte umanitare
de sprijinire a persoanelor fara locuinta din Tibet sau a celor
care lupta pentru cauza Tibetului; de asemenea, a acordat consiliere
umanitara pentru persoanele în vârsta sau grav bolnave.
Studiaza de multa vreme aranjamentele florale japoneze si ceremonia
ceaiului, ca si dansul indian Kathak. Traieste în Massachusetts.
Site: http://www.emotionalalchemy.com/
Fragmente din volumul:
ALCHIMIA EMOŢIONALĂ,
Cum poate mintea să vindece inima
Editura CURTEA VECHE, 2002
Detalii carte si posibilitate
de comandă :
(aici)
O alchimie interioarã
(:::)
Forţa contemplaţiei
Metafora alchimiei
Rafinarea conştientizării
Sinteza alchimiei emoţionale
Aplicaţii ale contemplaţiei
Calea către transformarea emoţiilor
DACĂ VREŢI SĂ ÎNCERCAŢI GUSTUL CONTEMPLAŢIEI
Notã cãtre cititor
Cercul vietii
(:::)
Lanţul generaţiilor
Ruperea lanţului cu părinţii
Atunci când terapia poate repara lucrurile
Clarificarea schemelor cu părinţii
Un impermeabil afectiv
Dialogul interior cu vocea părintelui
Iertarea: toate la momentul potrivit
Empatia faţă de schema părintelui
Exprimarea iertării
O poveste de familie
DACĂ VREŢI SĂ LUCRAŢI
CU SENTIMENTELE PE CARE LE AVEŢI FAŢĂ DE COPILĂRIA
DVS.
O alchimie interioară
De la fereastra hotelului la care sunt
cazată în Londra, mi se înfăţişează turnul
Big Ben, o prezentă elegantă, proeminentă, suprapusă
peste panorama râului, a norilor neliniştiţi si a liniei
confuze a orizontului. Big Ben este o piesă arhitectonică
grandioasă, dar privirea mea se simte atrasă mai curând
de priveliştea neîngrădită, nesfârşită
a cerului şi a râului. • Panorama în care se încadrează
rotunjimea blândă a turnului Big Ben e înconjurată de
o multitudine de alte turnuri şi poduri splendide, care se
găsesc chiar în centrul imaginii care mi se înfăţişează
de la fereastra mea. Observ că mintea mea, la prima vedere,
pare să se lase păcălită de întinderea nesfârşită
a cerului acoperit de nori şi de priveliştea relaxantă
a râului, care arată ca o magnifică pictură în ulei
a vreunui artist peisagist de la începutul secolului sau un instantaneu
fotografic perfect. ® Dar dacă privesc mai bine, cu atenţie
încordată, îmi dau seama că aparenţa de
instantaneu imobil a acestei scene se dizolvă într-un vârtej
de mişcare continuă, într-o înşiruire constantă
de mici modificări ce se adaugă acestei vaste imagini
în schimbare. Pe măsură ce norii plutesc pe cer, lor se
modifică mereu, imperceptibil, iar uneori cerul se crapă
în petice, lăsând razele soarelui să se scurgă în
peisaj, transformând umbrele în oaze de lumină. Clădirile,
străzile şi autobuzele de un roşu strălucitor
capătă o luminozitate translucidă atunci când, pentru
o clipă, sunt scăldate în lumină. Scena din faţa
ochilor mei sclipeşte cu o energie cinetică. • La fel
se întâmplă şi cu peisajele noastre interioare. Schimbarea
percepţiei mele oglindeşte felul în care îmi funcţionează
mintea: are tendinţa de a presupune că a cuprins întreaga
privelişte încă de la prima vedere, de a se grăbi
fără să privească mai atent, dar, în mod surprinzător,
atunci când continuă să scruteze mai atent imaginea,
descoperă că mai sunt şi alte lucruri, ascunse dincolo
de presupunerile iniţiale. Mult prea adesea credem că
primele impresii, concluziile pe care le tragem după ce aruncăm
în grabă o privire sunt un adevăr incontestabil.
Dar dacă vom continua să privim
cu atenţie, vom deveni conştienţi şi de alte
detalii şi nuanţe, de schimbări şi gânduri mai
profunde şi de multe altele. Vom vedea lucrurile mai aproape
de ceea ce sunt ele şi nu doar aşa cum ne apar ele. Vom
putea dobândi o înţelegere mai corectă a momentului.
Dacă ne vom menţine privirea
aţintită asupra interiorului nostru, căutarea va
scoate uneori la iveală, în spatele măştilor pe
care le purtăm, durere. Dar dacă vom continua să
privim, vom vedea cum tocmai tiparul mental al durerii ne determină
să purtăm acea mască, iar dacă investigăm
mai departe, vom vedea cum acele tipare se schimbă si se reordonează.
Vedem cum reacţiile faţă de propriile noastre emoţii
ne ţin departe de noi înşine. Iar dacă vom continua
să ne concentrăm, permiţân-du-ne să fim încă
şi mai oneşti cu noi înşine, conştientizarea
noastră va fi şi mai profundă, dezvăluind şi
dizolvând, îndepărtând straturi succesive pe măsură
ce privim din ce în ce mai în profunzime. Vom intra în contact cu
segmente mult mai autentice ale fiinţei noastre — la început,
pentru momente scurte. Apoi, dacă ne vom păstra atenţia
îndreptată către acele segmente din noi, vom intra în
contact cu o sursă care inundă lumină asupra tuturor
straturilor fiinţei noastre.
Această carte ne învaţă
să ne vedem pe noi înşine aşa cum suntem, şi
nu aşa cum părem la prima vedere, când ne percepem prin
filtrul prejudecăţilor şi tiparelor noastre emoţionale.
Vom vedea cum, cu ajutorul contemplaţiei — o metodă prin
care mintea este antrenată să-şi extindă sfera
conştientizării, devenind în acelaşi timp mai precisă
—, putem depăşi limitele care ne guvernează modul
în care ne percepem de regulă. Vom afla cum putem să ne
debarasăm de rutina emoţională, care ne subminează
viaţa şi relaţiile. Cu ajutorul unor exerciţii
corecte de contemplaţie, vom descoperi cum putem investiga
aceste obiceiuri emoţionale, astfel încât să dobândim
claritatea necesară pentru a putea distinge între aparenţă
şi realitate.
Forţa contemplaţiei
Am remarcat puterea acestei distincţii în vieţile pacienţilor
mei. O pacientă de-a mea era obsedată de acuzaţiile
pe care şi le aducea singură, ori de câte ori socotea
că nu a făcut destul de bine un anumit lucru. Deşi
avea o carieră de succes, era cel mai dur critic al ei. De
exemplu, odată mi-a spus: „Am avut de făcut o prezentare
foarte importantă săptămâna trecută — urmau
să fie de faţă o mulţime de oameni a căror
părere contează mult pentru mine. Aşa că m-am
pregătit mai mult decât de obicei şi credeam că m-am
descurcat bine. După aceea, foarte mulţi dintre cei prezenţi
m-au felicitat. Dar cineva mi-a spus: «Te-ai descurcat de minune.
Totuşi, prezentarea putea fi mai scurtă.» Mi-a fost de-ajuns.
In următoarele zile nu m-am mai putut gândi decât la faptul
că prezentarea mea durase prea mult. Mă trezesc în miezul
nopţii făcându-mi griji pentru acest lucru."
Acesta nu era un eveniment izolat. Munca
ei, căsnicia, felul în care îşi îngrijea copiii, chiar
felul în care gătea serveau ca puncte de declanşare a
sentimentului că niciodată nu făcea nimic suficient
de bine. Acest sentiment pur şi simplu o hărţuia.
Era o preocupare constantă, care îi afecta cele mai intime
relaţii şi care făcea din cea mai mică provocare
o ocazie de a se îndoi de sine şi de a se critica.
O investigaţie sistematică a
făcut-o să-şi dea seama de faptul că la rădăcina
acestei preocupări se ascundea un tipar emoţional, şi
anume convingerea profundă că, oricât de bine ar fi făcut
un anumit lucru, niciodată nu s-ar fi putut ridica la înălţimea
standardelor ei de neatins. Această convingere absurdă
îi deforma percepţia, aşa că nu putea remarca dovezile
care îi arătau că acţiunile ei erau foarte reuşite.
Devenea astfel extrem de severă cu sine, se păcălea
singură şi nu mai reuşea să se bucure de lucrurile
cu adevărat importante din viaţă. Contemplaţia
ne ajută să identificăm aceste tipare emoţionale
ascunse, punându-le în lumină şi ajutându-ne să ne
eliberăm de sub dominaţia lor.
Certurile într-un anumit cuplu ajunseseră
la un moment dat atât de puternice, încât ameninţau relaţia.
O conştientizare prin intermediul contemplaţiei le-a permis
celor doi parteneri să depisteze tiparele ascunse care îi determinau
să poarte, în esenţă, aceeaşi discuţie
la nesfârşit. De câte ori ea era nesigură cu privire la
sentimentele lui, devenea insistentă. El avea sentimentul
că ea doreşte să-i impună anumite lucruri, şi
se replia, înfuriindu-se. Rezultatul: o ceartă serioasă.
Privind lucrurile cu mai multă atenţie, după ce
partenerii s-au calmat, aceştia au reuşit să înţeleagă
faptul că replierea lui furioasă şi insistenţa
şi frustrarea ei erau reacţii emoţionale în fata
unei realităţi simbolice fundamentale.
La o analiză mai atentă, s-a
dovedit că certurile lor constante aveau prea puţin de-a
face cu subiectul în discuţie şi mai mult cu înţelesurile
simbolice ale situaţiei care constau în teama lui de a fi dominat
şi sensibilitatea ei extremă faţă de semnalele
de respingere, datorată unui sentiment profund de privaţiune
emoţională, învăţând să identifice aceste
reacţii emoţionale tipice şi să se dezbare de
ele, cuplul a reuşit să evite certurile şi să
comunice mai bine.
O femeie care practica meditaţia
cu multă devoţiune încerca să îndepărteze suferinţa
trezită de sentimentul de izolare pe care îl resimţise
întreaga viaţă; însă, mergând multă vreme la
centre de recuperare, s-a trezit că era şi mai dominată
de acest sentiment atunci când medita. După cum spunea chiar
ea: „Nebunia te urmăreşte şi urmând o cale spirituală."
Ea a învăţat să perceapă transparenţa şi
limitarea în timp a acestor puternice reacţii emoţionale.
Acest lucru i-a permis să le folosească drept combustibil
pentru meditaţiile ei, dând o nouă profunzime compasiunii
ei pentru sine şi pentru ceilalţi. Transformarea începe
cu reglarea lentilelor condiţionării noastre, astfel încât
să putem vedea lucrurile mai clar, aşa cum sunt în realitate.
V-aţi putea întreba: dar cine sunt eu, dacă nu suma tiparelor
mele obişnuite prin care văd lucrurile şi prin care
mă definesc? Acestei întrebări i se poate răspunde
din două perspective, una psihologică şi una spirituală
- un proces de autocunoaştere pe care sper că această
carte vă va impulsiona să-l parcurgeţi.
Metafora alchimiei
„Fiecare lucru trebuie să se transforme
în ceva mai bun si să dobândească un nou destin",
scrie Paulo Co-elho în romanul său Alchimistul. Coelho
descrie lumea ca fiind doar partea vizibilă a lui Dumnezeu,
în timp ce forţele spirituale invizibile puse în joc ne rămân
în mare parte necunoscute. Procesul alchimic are loc atunci când
planul spiritual intră în contact cu planul material.
Cartea lui Coelho mi-a fost oferită
de un pacient; el mi-a spus: „Asta îmi aminteşte de ceea ce
am făcut la şedinţele noastre." într-adevăr,
alchimia oferă o metaforă potrivită pentru procesul
pe care îl voi descrie.
Legenda spune că alchimiştii
căutau o piatră filozofală magică pentru a
transforma plumbul în aur. Dar plumbul şi aurul, în doctrina
filozofică a alchimiei, erau metafore pentru anumite stări
interioare: disciplina alchimistului era una a transformării
psihologice şi spirituale. Alchimiştii au înţeles
că misterul pe care încercau să-l rezolve nu se găsea
în afara, ci în interiorul sufletului.
Unele scoli de alchimie asemănau
starea de spirit normală cu un cărbune, iar clarviziunea,
luciditatea, cu diamantul. Se pare că în lumea materială
nu există contrast mai mare decât acela dintre cărbune
şi diamant, însă cu toate acestea cele două nu sunt
decât aranjamente diferite ale unor molecule identice, de carbon.
Aşa cum diamantul este un cărbune transformat, tot aşa
claritatea se poate naşte din confuzie.
în metafora alchimiei, nu aurul este cel
ce-mi trezeşte interesul — un obiectiv grandios — ci mai curând
importanţa acordată procesului transformării.
Un pacient, care studiase medicina chineză şi practica
acupunctura, mi-a spus că acest cuvânt, „alchimie", descrie
mai bine decât oricare altul asocierea contemplaţiei cu procesul
emoţional: „Alchimia înseamnă a amesteca totul la un loc,
fără a încerca să respingi sau să corectezi
ceva — înţelegând că până şi ceea ce e negativ
face parte din procesul de învăţare şi de vindecare."
Prin contemplaţie vedem lucrurile
aşa cum sunt, fără a încerca să le schimbăm.
Ideea este să dizolvăm reacţia pe care o avem
atunci când trăim emoţii care ne tulbură, având grijă
să nu respingem şi acea emoţie. Contemplaţia
poate schimba modul în care ne raportăm la stările emoţionale
şi maniera în care le percepem; asta nu înseamnă şi
eliminarea acestor stări.
Căldura soarelui care evaporă
umiditatea norilor — alchimia naturii — e la fel ca flacăra
blândă a contemplaţiei care împrăştie norii
emoţionali ce umbresc natura noastră interioară.
Efectele unor astfel de perioade de claritate pătrunzătoare
pot fi efemere, pot dura doar până la formarea următorilor
nori emoţionali. Dar aprinzând iar si iar flacăra clarităţii
— îndreptând-o către aceşti nori interiori, lăsând-o
să penetreze şi să dizolve ceaţa din minţile
noastre — vom intra în miezul acestei practici, pe care o putem
deprinde.
Având instrumentele adecvate pentru conştientizare,
cu toţii dispunem de potenţialul de a practica alchimia
interioară. Avem abilitatea naturală de a transforma momentele
de confuzie în clarviziune, în timp, pe măsură ce facem
acest exerciţiu cu sentimentele care ne tulbură, putem
începe să înţelegem care sunt cauzele lor.
In cea mai mare parte, această înţelegere
este de natură psihologică, mai ales la început. Dar
dacă vom continua acest exerciţiu, vom putea înţelege
şi modul în care se desfăşoară procesele minţii
noastre, lucru care ne poate aduce eliberarea spirituală. E
ca şi cum în viaţa noastră ar exista două niveluri
ale realităţii: unul dominat de tiparele emoţionale
adânc înrădăcinate, şi altul care este liber de astfel
de tipare determinate. Contemplaţia ne oferă spaţiu
de manifestare în absenţa unei astfel de condiţionări.
Alchimia emoţională face posibilă
transformarea tulburării şi a confuziei noastre în claritate
pătrunzătoare. „Aproape în orice situaţie nefericită",
spune Nyanaponika Thera, un călugăr budist, „există
posibilitatea transformării, prin care indezirabilul se poate
schimba într-un fenomen benefic."
Există în alchimia emoţională
o manevră de judo simplă, dar ingenioasă: îmbrăţişarea
tuturor experienţelor ca părţi ale unui proces de
transformare, făcând din ele obiectul asupra căruia se
concentrează contemplaţia, în loc să vedem în tulburare
şi confuzie stări care ne distrag, ne dăm seama că
şi ele pot deveni ţinta atenţiei noastre. „Astfel",
spune Nyanaponika, „duşmanii se transformă în prieteni,
pentru că toate aceste tulburări si forţe antagonice
ne-au devenit învăţători."
Rafinarea conştientizării
Fizica ne explică ce se întâmplă
atunci când ceaţa acumulată este atât de groasă încât,
pentru început, lumina soarelui nu o poate străbate pentru
a o îndepărta. Iniţial, lumina se reflectă în picăturile
de apă, fiecare dintre ele funcţionând ca o mică
oglindă sferică, ce împrăştie lumina în toate
direcţiile. Pe măsură ce prezenţa constantă
a soarelui încălzeşte picăturile de apă ce formează
ceaţa, ea începe să se risipească treptat, în cele
din urmă, se împrăştie complet.
Acest fenomen se aseamănă cu
alchimia emoţională — are loc o transformare a unei stări
emoţionale confuze, ceţoase în claritate şi iluminare.
Contemplaţia, o cultivare a conştientizării, este
focul acestei alchimii interioare. Repet, aceasta nu înseamnă
că ceaţa din mintea noastră se va ridica ori de câte
ori devenim conştienţi de ea. Dar se poate schimba
felul în care percepem diferitele stări mentale cu care ne
confruntăm şi felul în care ne raportăm la ele.
Contemplaţia este o conştientizare
meditativă, care cultivă capacitatea de a vedea lucrurile
aşa cum sunt de la un moment la altul. De regulă, atenţia
noastră rătăceşte la întâmplare, lăsându-se
purtată de gânduri de moment, amintiri trecătoare, fantezii
captivante, fragmente de imagini ale lucrurilor văzute, auzite
sau percepute în vreun fel sau altul, în schimb, contemplaţia
este un tip de atenţie susţinută, care nu cedează
în faţa diversiunilor, îndreptată asupra proceselor minţii,
în loc să ne lăsăm duşi sau captivaţi de
un gând sau sentiment, prin contemplaţie observăm în
mod riguros cum vin şi se duc acele gânduri şi sentimente.
În esenţă, contemplaţia
presupune un nou tip de atenţie; ea este o cale de a lărgi
sfera conştientizării şi de a-i rafina precizia.
Prin acest gen de antrenament al minţii învăţăm
să ignorăm acele gânduri si sentimente care ne distrag
de la momentul prezent şi să conştientizăm
în permanenţă experienţa imediată. Dacă
diversiunile dau naştere confuziei emoţionale, capacitatea
de a continua să ne concentrăm atenţia aduce mai
multă claritate şi înţelegere.
Contemplaţia îşi are rădăcinile
într-un vechi sistem de psihologie budistă, prea puţin
cunoscut în Occident, care oferă chiar şi în zilele noastre
o înţelegere elaborata a emoţiilor traumatizante care
ne subminează fericirea. Această psihologie oferă
o abordare ştiinţifică proceselor interioare, este
o teorie despre minte pe care oricine, budist sau nu, o poate pătrunde
şi de care poate beneficia, în cadrul acestei abordări,
accentul nu se pune atât pe problemele de care ne lovim în viaţă,
cât pe accesul la claritatea şi sănătatea minţii.
Dacă putem avea acces la acestea, problemele noastre devin
mai lesne de administrat; ele vor fi mai curând oportunităţi
pentru a învăţa, decât ameninţări ce trebuie
evitate.
Psihologia budistă are o perspectivă
pozitivă inedită asupra naturii umane: problemele noastre
emoţionale sunt considerate temporare şi superficiale.
Accentul se pune pe ceea ce este bun în noi, un antidot la
fixaţia psihologiei occidentale asupra a ceea ce este rău.
Psihologia budistă recunoaşte emoţiile noastre cu
potenţial traumatizant, dar consideră că ele acoperă
bunătatea noastră esenţială aşa cum norii
acoperă soarele. Momentele noastre întunecate şi cele
mai neplăcute sentimente sunt o oportunitate pentru descoperirea
înţelepciunii noastre naturale, dacă alegem să le
folosim în acest scop.
Atenţia contemplativă ne permite
să explorăm în profunzime momentul, să îl percepem
cu o mai mare acuitate decât dacă 1-am cerceta acordându-i
o atenţie obişnuită, în acest sens, contemplaţia
formează o atenţie „înţeleaptă", un spaţiu
de claritate care se creează atunci când ne calmăm mintea.
Ea ne face să fim mai receptivi la şoaptele înţelepciunii
noastre intuitive înnăscute.
Sinteza alchimiei emoţionale
Practicând meditaţia, dar şi
în calitate de psihotera-peut şi îndrumător de seminarii,
am descoperit că prin combinarea conştientizării
contemplative şi investigaţiei psihologice se obţine
un instrument puternic pentru a penetra sentimentele confuze. Am
aflat că această reflecţie meditativă ne poate
furniza o înţelegere extraordinar de subtilă a tiparelor
noastre emoţionale, ajutându-ne astfel să găsim căi
prin care să anihilăm fixaţii profunde şi obiceiuri
distructive.
Această sinteză are mai multe
surse: psihologia budistă şi tradiţia meditaţiei
contemplative, budismul tibetan, psihologia cognitivă, terapia
cognitivă şi neurologia. Descoperirea ştiinţifică
importantă din spatele alchimiei emoţionale este aceea
că, prin intermediul contemplaţiei, creierul trece de
la emoţii perturbatoare la emoţii pozitive şi rămâne
maleabil de-a lungul vieţii, schimbându-se pe măsură
ce învăţăm să renunţăm la vechile
obiceiuri. De asemenea, neurologia dezvăluie faptul că
suntem puşi în faţa unei alegeri cruciale — pe durata
unei secunde „magice" putem respinge un impuls emoţional
dăunător. Eu pun toate aceste descoperiri în practică.
Am descoperit două metode deosebit
de eficiente în ce priveşte depistarea şi transformarea
tiparelor emoţionale: meditaţia contemplativă şi
o adaptare recentă a terapiei cognitive, numită terapia
schemei, care urmăreşte corectarea tiparelor emoţionale
de inadaptare. Ambele metode — cea veche şi cea modernă
— scot în lumină tiparele emoţionale distructive, iar
acesta este primul pas către eliminarea lor.
Conştientizarea acestor tipare emoţionale
reprezintă primul pas deoarece în cazul în care nu le depistăm
şi nu ne confruntăm cu ele pe măsură ce sunt
declanşate de anumite evenimente din viaţa noastră,
atunci ne vor dicta cum să percepem şi cum să acţionăm.
Şi cu cât ne domină mai mult, cu atât îşi reînnoiesc
prezenţa, infil-frându-se în relaţiile noastre, în munca
noastră şi în cele mai elementare atitudini faţă
de noi înşine.
La începutul activităţii mele
de terapeut, m-am pregătit cu dr. Jeffrey Young, fondatorul
Centrului de Terapie Cognitivă din New York. Pe atunci, el
punea la punct terapia schemei, care urmăreşte tratarea
tiparelor de inadaptare, sau schemele, cum ar fi sentimentul privaţiunii
emoţionale sau perfecţionismul nemilos. Atunci când am
făcut terapie cu propriii mei pacienţi, am combinat contemplaţia
cu terapia schemei, fiindcă păreau să se completeze
în mod armonios si natural.
Terapia schemei ne oferă o diagramă
cuprinzătoare a obiceiurilor distructive. Ea detaliază,
de exemplu, aspectele emoţionale ale fricii de abandon, cum
ar fi temerea constantă că partenerul ne va părăsi;
sau aspectele sentimentului de inferioritate, unul dintre acestea
fiind teama iraţională că o problemă minoră
la locul de muncă ne va face să ne pierdem slujba şi
să rămânem pe drumuri.
Există zece astfel de scheme principale
(şi nenumărate variaţii); cei mai mulţi dintre
noi au una sau două probleme de acest gen, deşi există
numeroşi oameni care suferă într-o anume măsură
de multe alte tulburări. Alte scheme uzuale includ teama că
nu suntem iubiţi, că oamenii ne-ar respinge dacă
ne-ar cunoaşte cu adevărat; neîncrederea, suspiciunea
constantă că oamenii apropiaţi ne vor trăda;
excluderea socială, sentimentul de ne-apartenenţă;
teama de eşec, sentimentul că nu vom putea reuşi
în ceea ce facem; subjugarea, faptul de a ceda întotdeauna în faţa
dorinţelor şi cererilor altora; şi îndreptăţirea,
sentimentul că suntem speciali, situându-ne astfel cumva dincolo
de regulile şi de limitele comune.
O primă aplicaţie a contemplaţiei
este recunoaşterea unuia sau a mai multor tipare de acest fel
în noi înşine. Simplul fapt de a înţelege cum operează
aceste tipare în viaţa noastră ne este de un real ajutor.
Iar faptul de a fi contemplativi relaxează constrângerea acestor
tipare, în continuare, avem cale liberă să folosim instrumentele
terapiei schemei pentru a corecta în profunzime aceste fixaţii
distructive.
Aplicaţii ale contemplaţiei
Vă voi da un exemplu ca să înţelegeţi
rolul de catalizator al contemplaţiei în alchimia emoţională.
La începutul practicii mele, o pacientă, pe care o voi numi
Maya, a venit să-mi ceară ajutorul, deoarece se lupta
cu o colită ulceroasă cronică. Ca parte a terapiei,
i-am vorbit Mayei despre contemplaţie, de care ea era deja
interesată si pe care a început să o practice regulat.
Eu însămi practicam contemplaţia din 1974 şi o foloseam
atunci când mă ocupam de bolnavii aflaţi pe patul de moarte.
Am participat la un program intensiv de pregătire, desfăşurat
într-un spital, sub egida Facultăţii de medicină
a Universităţii din Massachusetts, program supervizat
de Jon Kabat-Zinn, care a pus la punct o aplicaţie extrem de
interesantă a contemplaţiei pentru a-i ajuta să se
vindece pe pacienţii care sufereau de tulburări datorate
stresului.
Terapia mea cu Maya s-a extins dincolo
de problemele ei de sănătate, intrând în sfera chestiunilor
emoţionale mai profunde. Observându-si reacţiile în timpul
contemplaţiei, a remarcat că acele crize ale ei erau asociate
cu un anume tipar emoţional: un perfecţionism inflexibil,
sentimentul că nimic din ceea ce făcea nu era vreodată
destul de bun — trebuia să fie perfect. Apoi ne-am extins sfera
preocupărilor, pentru a include cercetarea acestor tipare.
După mai multe luni, simptomele colitei s-au diminuat.
Intre timp, Maya şi-a format obiceiul
de a practica metoda contemplaţiei pe durata momentelor neplăcute
din timpul zilei. Una dintre modalităţile în care a aplicat
contemplaţia s-a concretizat în lupta ei cu tendinţa de
a mânca excesiv: abuzul de alimente grase nu putea avea un efect
pozitiv asupra colitei. Aşa că Maya a decis să se
folosească de fiecare impuls de a mânca, făcând din el
obiectul contemplaţiei. De fiecare dată când simţea
nevoia irezistibilă de a înfuleca ceva, se abţinea şi
încerca în schimb să devină conştientă în mod
deliberat de toate senzaţiile, gândurile şi sentimentele
din mintea şi corpul ei. A observat că dorinţa puternică
de a-şi satisface pofta de mâncare însoţea o stare de
disconfort.
Un obicei precum alimentaţia excesivă
poate ascunde probleme emoţionale, într-o zi, în timp ce Maya
îşi investiga cu atenţie această dorinţă,
a constatat pe neaşteptate că dorinţa de a mânca,
ajunsă la apogeu, masca de fapt nevoia de afecţiune. Pe
măsură ce această investigare atentă a devenit
mai precisă, şi-a dat seama că acele sentimente nu
aveau de fapt nici o legătură cu mâncarea/ci izvorau dintr-o
nevoie profundă de a umple un gol afectiv. Sentimentul de
privaţiune emoţională — cu alte cuvinte, sentimentul
că nu se va bucura niciodată de suficientă iubire
sau atenţie — era pentru ea o problemă majoră. Şi
aceasta o făcea să simtă nevoia să mănânce.
Forţa acestei descoperiri a fost
impresionantă. Dar Maya şi-a continuat eforturile. Pe
măsură ce a explorat acele gânduri şi sentimente
— observându-le fără să se identifice cu ele şi
fără să se judece — a remarcat cum ele se estompează
si în cele din urmă dispar. Deoarece impulsurile vizate s-au
atenuat, acelaşi lucru s-a întâmplat în cele din urmă
şi cu nevoia ei de a mânca. Odată ce a ajuns să practice
în mod consecvent contemplaţia, de câte ori simţea nevoia
imperioasă de a face un exces alimentar, descoperea în ea o
forţă nouă, căci discernământul era mai
puternic decât pofta. Astfel a dobândit libertate, fiind capabilă
să afle căi mai sănătoase de a se bucura de
afecţiunea după care tânjea.
Convingerea profundă care stătea
la baza problemei Mayei era aceea că nu se va bucura niciodată
de suficientă afecţiune sau atenţie, că va suferi
întotdeauna privaţiuni în plan emoţional. Astfel de convingeri
nocive cu privire la noi înşine si la lumea înconjurătoare
sunt extrem de puternice; atunci când sunt declanşate, simţurile
o iau razna şi percepţia ne este deformată. Ele generează
reacţii emoţionale exagerate, precum mânia incontrolabilă,
autocritica dură, retragerea afectivă sau, în cazul Mayei,
excesele. Astfel de tipare de gândire, de sentimente si de obiceiuri,
adânc înrădăcinate, se numesc scheme de inadaptare; le
voi descrie mai detaliat în capitolele 4 şi 5. Acest gen de
obiceiuri emoţionale acţionează ca nişte lentile
care deformează realitatea, in-ducându-ne în eroare, determinându-ne
să credem că lucrurile sunt aşa cum par.
Calea către transformarea emoţiilor
Atunci când i-am sugerat Mayei să
folosească metoda contemplaţiei pentru a-şi analiza
simptomele colitei si impulsul de a mânca, extindeam aria de aplicare
a contemplaţiei dincolo de utilizările ei tradiţionale,
de meditaţia asupra experienţelor noastre cotidiene, către
o explorare intenţionată a tărâmului problemelor
emoţionale şi a tiparelor de inadaptare. Acest caz şi
altele similare au marcat un punct de cotitură în activitatea
mea terapeutică: mi-au dezvăluit puterea contemplaţiei
de a-i ajuta pe pacienţi să întrevadă tiparele emoţionale,
în alte circumstanţe invizibile, aflate la originea suferinţei
lor..
Pentru mine a fost foarte clar că
asocierea contemplaţiei cu psihoterapia sporea în mod semnificativ
eficienţa acesteia din urmă. Am fost uluită să
văd cât de mult era accelerat procesul terapeutic atunci când
cineva practica metoda contemplaţiei. Lucrând cu pacienţii
mei, am descoperit că din asocierea atenţiei contemplative
cu investigaţia psihologică rezultă un instrument
eficace pentru cultivarea înţelepciunii emoţionale la
un nivel practic, de zi cu zi.
Practicarea îndelungată a psihoterapie!
atrage de regulă după sine conştientizarea tiparelor
emoţionale în detaliile lor, astfel încât să poată
fi investigate, să se poată reflecta asupra lor şi
apoi să fie schimbate. Contemplaţia însă poate face
ca orice sistem psihoterapeutic să fie mai precis şi
mai eficient, ajutându-ne să ne punem priceperea în slujba
dezvăluirii psihicului, în loc să privim terapia sau chiar
pe terapeutul însuşi ca pe un medicament, putem să ne
reorientăm atenţia asupra proprietăţilor tămăduitoare
ale înţelepciunii noastre interioare. Această chemare
la trezire nu ar trebui să fie un eveniment izolat în viaţa
noastră; nu ar trebui să fie un proces practicat doar
în cele câteva ore răzleţe petrecute în cabinetul terapeutului.
Prin practică, contemplaţia se poate transforma într-un
proces cotidian.
Contemplaţia poate fi asociată,
practic, cu orice formă de psihoterapie, nu doar cu terapia
schemei. Dacă în această perioadă urmaţi o psihoterapie,
contemplaţia vă poate oferi o cale de a vă cultiva
simţul observaţiei, care vă va fi de folos în orice
situaţie dificilă cu care vă confruntaţi pe
parcursul zilei. Combinarea contemplaţiei cu psihoterapia
vă poate ajuta să exploataţi la maximum oportunitatea
acestei cunoaşteri de sine pe care v-o oferă terapia pe
care o urmaţi.
Bineînţeles, nu e nevoie să
urmaţi o psihoterapie pentru a aplica metoda contemplaţiei
în analiza tiparelor modului dvs. de reacţie emoţional.
Această lucrare urmăreşte de asemenea să vă
înveţe să asociaţi contemplaţia cu emoţiile,
iar pe această temă eu susţin seminarii de mai bine
de zece ani. Am descoperit că aplicând aceste metode, oamenii
devin mai receptivi, mai atenţi si mai pricepuţi în administrarea
reacţiilor emoţionale care îi incomodează. Cartea
aceasta reflectă nenumăratele dimensiuni şi aplicaţii
ale contemplaţiei. Unii cititori pot afla o sursă de
inspiraţie prin schimbarea perspectivei asupra lucrurilor,
privindu-le într-o lumină diferită. Alţii pot fi
interesaţi de integrarea inovatoare a vechilor principii ale
psihologiei budiste în ştiinţele cognitive şi în
neurologie. O parte dintre cititori se vor implica efectiv în investigarea
psihologică a tiparelor emoţionale cronice şi vor
face efortul de a le schimba. Alţii ar putea fi atraşi
de explorarea multiplelor aplicaţii ale contemplaţiei
sau de dimensiunea spirituală a abordării emoţiilor.
Vom urma o cale care satisface toate aceste
interese, o cale care oferă o eliberare treptată de ceea
ce budismul numeşte suferinţă. Atunci când vine vorba
de sentimentele contradictorii care ne tulbură, important
nu este să le putem explicita prin formule cât mai exacte,
ci să le investigăm fără încetare, trăind
mici revelaţii, conştientizând despre noi înşine
anumite lucruri care, pe măsură ce sunt acumulate, conduc
către o mai mare claritate.
Intr-un anume sens, momentele noastre
cele mai întunecate si sentimentele cele mai insuportabile reprezintă
o ocazie pentru a evolua în plan spiritual şi a ne regăsi
înţelepciunea naturală, o ocazie de a ne trezi — dacă
alegem să le folosim în această direcţie. Dacă
vom alege această cale, conştientizarea problemelor noastre
ne poate furniza cea mai profundă înţelegere.
O obsesie sau un tipar emoţional
puternic amintesc cumva de o scenă din Vrăjitorul din
Oz: aceea în care Dorothy şi tovarăşii ei de
drum ajung, în sfârşit, la Oz. Vrăjitorul este o prezenţă
magnifică, impresionantă, care îi sperie — până în
momentul în care căţeluşul Toto se îndreaptă
liniştit către acesta şi trage la o parte cortina,
dincolo de care se află un bătrânel aplecat peste nişte
butoane, care manipulează masca uriaşă a unui vrăjitor.
La fel sunt şi fixaţiile emoţionale — dacă le-aţi
putea vedea cu claritate, cu calm, aşa cum sunt de fapt, ele
şi-ar pierde puterea. Nu v-ar mai putea controla. Confuziile
se transformă în clarviziune.
DACĂ VREŢI SĂ
ÎNCERCAŢI GUSTUL CONTEMPLAŢIEI
Faceţi o pauză de câteva minute
şi concentraţi-vă atenţia asupra respiraţiei
dvs., urmărind fiecare inspiraţie şi fiecare expiraţie.
Observaţi mişcările insesizabile
pe care le face trupul la fiecare respiraţie. Urmăriţi
cum pieptul şi abdomenul se ridică si coboară în
timp ce inspiraţi şi expiraţi.
Rămâneţi atent la respiraţia
dvs. pentru câteva minute, dar păstrându-vă calmul şi
relaxarea, lăsând ca ritmul respiraţiei să se desfăşoare
normal, menţinându-vă conştiinţa trează.
Notă pentru cititor
Vreţi să ştiţi dacă
aceste tehnici le puteţi aplica singur sau sub îndrumarea unui
terapeut? • Am scris această carte pentru ca aproape orice
cititor să poată aplica singur aceste tehnici. Dar este
posibil ca această explorare interioară să vă
trezească sentimente care să fie prea copleşitoare
pentru a putea fi administrate în lipsa unui ajutor. Acest lucru
nu i se întâmplă oricui, desigur, dar dacă ajungeţi
să fiţi dominat de emoţii puternice, de care nu vă
puteţi elibera şi care vă împiedică să
vă desfăşuraţi activităţile zilnice
— cu alte cuvinte, dacă aceste exerciţii
vă tulbură prea mult —, fie renunţaţi, fie găsiţi
un psihoterapeut cu care să lucraţi. • Bineînţeles,
dacă aveţi probleme de natură psihologică serioase,
ar trebui să le rezolvaţi sub îndrumarea unui psiholog
sau a unui psihiatru, înainte de a aplica principiile alchimiei
emoţionale. Acest proces — ca şi cartea — este autoeduca-tiv,
dar constituie şi un demers terapeutic. Cele mai bune rezultate
sunt înregistrate de cei care se descurcă în viaţa de
zi cu zi, dar suferă din cauza unor tipare emoţionale
nocive. * Deoarece aceste exerciţii de auto-cunoastere pot
avea o anumită intensitate emoţională, acelora care
doresc să parcurgă acest proces al alchimiei emoţionale
le recomand să găsească pe cineva care să le
ofere sprijin, cu care să poată vorbi, comunica şi
în care să aibă încredere. Această persoană
poate fi un prieten. Aşa cum vom vedea în capitolul 13, puteţi
explora schemele cu partenerul dvs., dacă acesta acceptă
acest lucru, sau cu un grup de oameni de care vă simţiţi
apropiat, după cum preferaţi. • Sau puteţi lucra
cu un specialist. Un psihoterapeut cu experienţă poate
fi foarte potrivit pentru a vă oferi îndrumare, dacă aveţi
o relaţie bună cu el — dacă aveţi sentimentul
că vă poate înţelege şi ajuta. * Dacă preferaţi
să lucraţi cu un terapeut, nu uitaţi că înţelegerea
adevărată se află în dvs. înşivă, în loc
să consideraţi că terapeutul sau chiar terapia sunt
sursa vindecării, vă sfătuiesc să aveţi
mai multă încredere în propriile intuiţii, chiar dacă
la început această claritate intuitivă va părea înceţoşată.
Cu toţii avem această capacitate de înţelegere,
trebuie doar să o cultivăm. Practicând contemplaţia,
această capacitate sporeşte.
Cercul
vieţii
Restaurantul era ocupat până la refuz,
iar cei de la masa alăturată vorbeau atât de tare, încât
n-aveam cum să nu aud drama care se desfăşura între
cei doi părinţi si băiatul lor, care părea să
fi venit acasă într-o vizită de la facultate. • Fiul lor
le spunea cât de mult începuse să îl intereseze actoria şi
cât se bucura că descoperise ceva care să îl atragă
atât. * Tatăl său 1-a întrerupt: „Dar cum rămâne
cu studiile tale? Tocmai am auzit că băiatul familiei
Williams se află pe lista decanului de la Yale. Tu de ce nu
te descurci atât de bine?" • „Voi învăţa", a
spus fiul, „e vorba doar de faptul că acum sunt foarte interesat
de această nouă preocupare. Vreau să o explorez mai
îndeaproape." • „Asta-i tot ce vrei să faci cu viaţa
ta — să ţi-o iroseşti?", a spus tatăl,
în tonul căruia se simţea prea bine dispreţul. *
Vocea fiului a coborât cu o octavă. „Nu mi-o irosesc şi
chiar am câţiva prieteni minunaţi, cărora de asemenea
le place teatrul. Ne-am simţit extraordinar montând câteva
piese împreună." • „Prietenii tăi n-au nici un viitor",
a răspuns tatăl, cu un dezgust evident. * în acel moment,
mama a luat cuvântul pentru prima oară: „Fred..." Tatăl
depăşise limita, dar mama n-a spus decât atât, după
care a intrat din nou în rolul ei pasiv. • Era însă prea târziu.
Băiatul s-a ridicat brusc de la masă, şi-a aruncat
şervetul peste farfuria din care nu mâncase nici pe jumătate
si a plecat. S L-am auzit pe tată spunându-i mamei, perplex:
„Ce 1-a apucat?" • Tocmai ne plătisem nota, aşa că
m-am ridicat să plec cu inima grea. Pe când urcam scările
ca să ieşim din restaurant, am trecut pe lângă fiul
lor, care stătea acolo, cu capul în mâini, părând foarte
trist şi frustrat, bătând nervos ritmul cu piciorul. •
As fi vrut să-i spun ceva care să-i fie de ajutor când
am trecut pe lângă el: „Probabil că ei consideră
că astfel îşi arată grija faţă de tine.
Nu îşi dau seama că te îndepărtează. Ai putea
să le spui că ştii că vor să te ajute,
dar criticile lor sunt prea aspre şi ar fi bine să găsească
un alt mod de a-şi arăta grija."
Dar eram oare îndreptăţită să intervin?
Pe când treceam pe lângă el, am ezitat, dar n~am spus
nimic. Timpul a trecut. Până în ziua de astăzi mă
întreb ce s-o fi întâmplat cu tânărul acela.
Dacă ceea ce am auzit fără
să vreau era reprezentativ pentru relaţia băiatului
cu părinţii lui, am fost martoră la formarea schemei
eşecului în el.
Lanţul generaţiilor
în timpul unei întâlniri cu mai mulţi
psihoterapeuţi, Dalai Lama a fost uluit să afle despre
problemele pe care le au tinerii din Occident: respectul scăzut
faţă de sine şi ostilitatea faţă de părinţi.
Aceste lucruri erau noi pentru el; nu-şi putea imagina că
e posibil ca oamenii să nu se iubească pe sine şi
să nu-şi iubească părinţii. Un alt lucru
nou pentru el era faptul că, cel puţin pe parcursul anumitor
etape ale terapiei, poate fi util ca pacientul să fie încurajat
să-si elibereze furia, acest lucru făcând parte din procesul
de vindecare, care se încheie cu sentimentul de compasiune.
A prins ideea. Mai târziu, 1-am auzit ţinând
un discurs, în care a spus că, din perspectivă budistă,
furia este nocivă. Dar el a admis totuşi că uneori
faptul de a conştientiza sentimentele de furie şi de a
le elibera poate avea un efect terapeutic — de exemplu, atunci
când cineva are un respect de sine limitat din cauza unui abuz suferit.
Atunci când cineva este în cursul unei terapii, de exemplu, „poate
că puţină furie pentru un timp limitat este utilă".
Totuşi, în general, acesta este un punct
asupra căruia budismul şi modelul psihoterapeutic occidental
diferă. Deşi recunoaştem că este permis un
anumit tip de furie în terapie, nu este suficient să resimţim
ostilitate faţă de traumele din copilărie şi
să ne blamăm părinţii. Acest lucru poate fi
util până la un punct, atunci când explorăm circumstanţele
care au contribuit la modelarea obiceiurilor noastre emoţionale.
Dar putem de asemenea empatiza cu părinţii, cu fraţii
sau cu oricine altcineva care a fost implicat în acele circumstanţe,
pentru a înţelege dacă şi ei, la rândul lor, acţionau
astfel din cauza propriilor tipare, şi tot aşa pentru
generaţii întregi.
Înţelegerea acestui lucru poate,
în cele din urmă — la momentul potrivit —, să trezească
compasiunea faţă de părinţi sau faţă
de cei implicaţi, odată cu vindecarea adusă de eliberarea
furiei. Din perspectiva acestui lanţ al generaţiilor,
poţi avea surpriza că e foarte greu să plasezi vina
într-un anumit loc.
înţelegând însă care a fost rolul
părinţilor în formarea noastră în copilărie,
putem avea o altă perspectivă asupra propriilor reacţii
— ele sunt obiceiuri învăţate în trecut şi nu reprezintă
ceea ce suntem de fapt în prezent. O schemă reprezintă
o rămăşiţă depăşită a lucrurilor
învăţate de timpuriu. Cu alte cuvinte, reamintiţi-vă
că „Reacţionez astfel pentru că asta am învăţat
să fac atunci, nu pentru că acum se întâmplă acelaşi
lucru."
Ruperea lanţului cu părinţii
O femeie se plângea la un seminar de relaţia
cu fiica sa, care crescuse: „Fiica mea mă critică, spunându-mi
că o ignor, că nu o ascult", spunea ea. „Mă
simt atât de jignită, încât încep să plâng. Acum sunt
îngrozită gândin-du-mă la momentele pe care urmează
să le petrecem împreună."
Am stat de vorbă despre ceea ce se întâmplă,
încercând să vedem ce scheme puteau fi activate. Femeia a
spus că lacrimile ei se datorează probabil unui tipar
ascuns al imposibilităţii de a fi iubită, iar respingerea
manifestată de fiica ei îi declanşează atacul acestei
scheme. Apoi ne-am întors către nemulţumirile fiicei.
Atunci când am sugerat că afirmaţiile fiicei ei sunt simptomatice
pentru schema privaţiunii emoţionale, femeia a dat din
cap, consimţind. Iar apoi, după o tăcere apăsătoare,
a izbucnit uluită: „Dumnezeule — fiica mea a dobândit o schemă!"
A fost o revelaţie pentru ea. Nu se
gândise niciodată că obiceiul său de a fi detaşată
si de a vorbi fără a acorda prea multă atenţie
sentimentelor şi nevoilor fiicei ei putea duce la formarea
unor tipare emoţionale care erupeau acum, cu ocazia diverselor
conflicte. Era şocată.
Reacţia acestei femei atestă un
adevăr important: părinţii, şi orice altă
persoană al cărei comportament duce la formarea schemelor
noastre, nu au în general nici o intenţie de a ne face rău.
Cel mai adesea ei acţionează orbeşte, în virtutea
unor tipare pe care la rândul lor le-au deprins de timpuriu.
Schemele pot fi moştenite într-o familie
de la o generaţie la alta, părinţii fiind cei care,
fără să ştie, le transmit noii generaţii,
ca o pe genă socială. Un părinte poate să fie
atât de preocupat de propria persoană, încât acest lucru să
ducă la formarea schemei privaţiunii afective la copil;
privaţiunea afectivă a copilului devenit părinte
poate duce la formarea unui stil părintesc exagerat de grijuliu
şi generos, care la rândul lui contribuie la formarea schemei
îndreptăţirii la următoarea generaţie. Forma
specifică pe care o capătă o schemă depinde
în parte de modalitatea de abordare — evitare sau supracompensare
— pentru care se optează.
Odată ce realizezi că propriii
părinţi au fost şi ei la rândul lor victimele unor
scheme, s-ar putea să nu-i mai consideri vinovaţi. Nu
spun asta ca o scuză pentru acele cazuri în care părinţii
au săvârşit în mod conştient şi intenţionat
acte dăunătoare. Dar aşa cum spunea şi Dalai
Lama, problema este reprezentată de emoţiile chinuitoare
ale unei persoane, şi nu de persoana însăşi.
Într-un sens, eliberarea de sub constrângerea
schemelor în care sunt implicaţi părinţii noştri
reprezintă în mare parte ceea ce psihologii numesc individualizare
— faptul de a deveni o persoană autonomă şi matură,
în măsura în care, ca adulţi, suntem prizonieri împreună
cu părinţii noştri la nivelul schemelor, fiind dominaţi
de dictatele acestor scheme pe care le-am dobândit cu ocazia primelor
noastre relaţii, nu am ajuns încă să fim pe deplin
autonomi, mai ales la nivel afectiv. Dintr-o perspectivă psiho-dinamică,
suntem captivi într-un stadiu de dezvoltare şi avem nevoie
de o vindecare emoţională care să acopere ruptura.
Pentru unii pacienţi, reducerea frecvenţei
contactelor cu persoanele-cheie din viaţa lor — de regulă
un părinte — a fost utilă în perioada în care lucrau
pe plan intern pentru a se detaşa de tiparele schemelor vii
încă în interacţiunile cu aceştia, îndepărtarea
de persoana responsabilă de formarea schemei vă poate
asigura timp pentru vindecare, astfel încât atunci când vă
întoarceţi mai târziu în acea relaţie puteţi fi dvs.
înşivă, eliberat de tiparele respective.
Relaţiile încărcate de scheme au
o inerţie internă care se opune schimbării. Când
una din persoanele implicate într-o relaţie începe să
se comporte diferit, schimbarea poate atrage după sine o contrareacţie
celeilalte persoane. Nu este obligatoriu ca celălalt să
fie cel care nu vrea să se schimbe, ci pot fi schemele sale.
Unii spun că oamenii nu se pot schimba. Poate că e adevărat,
dar puteţi schimba tiparele.
într-un anume sens, schemele au o viaţă
proprie; efortul de a le neutraliza presupune stoarcerea forţei
vitale din ele. Aşa cum am văzut în cazul schimbării
propriilor tipare ale schemei, şi în cazul relaţiilor
este nevoie de o perioadă de adaptare pentru a ne familiariza
cu noi moduri de a interacţiona, care nu mai sunt limitate
de vechile tipare controlate de scheme.
Pe măsură ce ne modificăm
reacţiile datorate schemei, începem să ne concentrăm
în mod firesc către schimbarea tiparelor nefuncţionale
din relaţiile noastre apropiate. Aici, desigur, întâmpinăm
rezistenţă: adeseori oamenilor nu le place acest lucru,
mai ales în cazul în care intimitatea unei relaţii este în
parte de natură nevrotică, pentru că cele două
persoane implicate în relaţie îşi alimentează reciproc
nevoile impuse de scheme, în astfel de cazuri, schemele sunt de
fapt o piatră de temelie a relaţiei, o cale de a menţine
legătura.
În astfel de relaţii, atunci când ne
schimbăm, avem ocazia să descoperim că relaţia
îşi pierde din intensitate, în măsura în care propriile
noastre scheme stăteau la baza legăturii afective, relaţia
poate părea ameninţată. Dar probabil că în realitate
intensitatea pe care noi am considerat-o apropiere nu mai pare atât
de confortabilă pentru că acum vedem mai limpede fundamentele
schemei.
Atunci când terapia poate repara
lucrurile
în psihoterapie, relaţia pacientului
cu terapeutul poate să reproducă în parte relaţia
cu părinţii. Psihoterape-utul serveşte drept înlocuitor
pentru „părintele bun" sau cel puţin pentru părintele
„destul de bun", creând o arenă pentru detaşarea
de vechile reacţii ale schemei.
Din lunga mea experienţă ştiu
că terapeutul, sau uneori maestrul spiritual, poate fi o sursă
de tărie, claritate, apropiere afectivă şi îndrumare,
mai ales atunci când noi înşine nu putem vedea foarte limpede
lucrurile. Este foarte important ca oamenii să aibă încredere
în această legătură, mai ales prin raportare la neputinţa
de a avea încredere în primele lor relaţii. Alături de
terapeut, trebuie să existe siguranţa şi încrederea
în acea relaţie care oferă îngrijire şi atenţie.
Această relaţie poate repara singură, într-o anumită
măsură, traumele afective ale copilăriei.
Când aceste elemente există, terapeutul
poate deveni o sursă de afecţiune si corecţie, care
permite reînvăţarea reparatorie a lucrurilor pe care trebuie
să le căutăm într-o relaţie. Atunci când un
terapeut sau un profesor demn de respect admite că felul în
care ne privim pe noi înşine are un înţeles real, care
poate fi luat în serios, acest fapt are efecte la fel de tămăduitoare.
La fel, faptul de a ne vedea într-o lumină diferită de
lumina negativă în care ne vedeam noi înşine are efecte
reparatorii.
Clarificarea schemelor cu părinţii
Atunci când femeia care venise la seminarul
meu a înţeles că propriul ei obicei de a nu se implica
prea mult contribuise la formarea schemei privaţiunii emoţionale
la fiica ei, ea a reuşit să înţeleagă de ce
fiica ei era aţâţ de des furioasă pe ea. Atunci când
am explorat mai în profunzime stilul lor de a inţeracţiona,
ea a descoperit un anumit lucru: „Fiica mea crede că eu nu
o ascult sau că nu o înţeleg. Nu-i de mirare că se
înfurie aşa."
Am înţrebaţ-o dacă ea considera
că acuzaţia aceea este îndreptăţită. „Da",
a spus ea, „acum văd mai clar lucrurile. Şi ca să
complic si mai mult problema noastră de comunicare, de multe
ori devin foarte defensivă atunci când ea îşi exprimă
furia. Reacţiile mele mă împiedică să înţeleg
dinamica proceselor dintre noi. Acum, că ştiu ce se întâmplă,
voi face mai multe eforturi."
Am întrebaţ-o dacă mai putea face
şi altceva pentru a schimba modelul lor de interacţiunile.
Ea s-a gândit un timp, apoi a spus: „Ar fi mai simplu dacă
nu s-ar înfuria aţâţ de ţâre. Ostilitatea ei mă
paralizează."
I-am sugerat să o întrebe pe fiica ei
dacă ar putea să-i comunice dorinţele pe care le
are fără să o critice cu atâta furie, în cazul în
care mama avea să persevereze în eforturile ei, acest simplu
act putea fi în parte reparator, dacă într-adevăr fata
simţea că mama ei o privează de atenţia si grija
de care avea nevoie. De foarte multe ori, atunci când oamenii îşi
analizează schemele, ei presupun că părinţii
lor i-au traumatizat în mod intenţionat sau că încă
o mai fac.
Deşi acest lucru este adesea adevărat
în cazurile de abuz şi neglijenţă extremă, majoritatea
părinţilor nu sunt nici măcar conştienţi
de faptul că acţiunile lor au contribuit la modelarea
unei scheme la copilul lor. Atunci când devin conştienţi
de acest lucru, în cazul în care se întâmplă asta, de regulă
nu ştiu ce să facă. Cu excepţia unor cazuri
grave, acest lucru nu înseamnă că nu le pasă suficient
de mult ca să încerce să facă ceva, deşi sunt
şi oameni care pur şi simplu nu sunt dispuşi să
facă vreun efort sau sunt prea defensivi ori egoişti pentru
a se deranja.
Dacă părinţii noştri
sunt încă în viaţă şi dacă tiparele schemei
domină încă multe dintre raporturile noastre, poate fi
de un real ajutor să încercăm să schimbăm aceste
scheme împreună cu părinţii. Măsura în care
putem reuşi acest lucru diferă de la caz la caz, în primul
rând fiind nevoie de un părinte deschis şi dispus să
coopereze. Nu există soluţii simple atunci când e vorba
de relaţiile cu părinţii noştri. Fiecare situaţie
este unică, cu posibilităţile şi limitele sale.
Dar şi dacă nu este posibil să
lucrăm cu părinţii noştri sau este mult prea
devreme să încercăm să facem asta, putem totuşi
să ne vindecăm. Aceasta nu este o etapă necesară
în schimbarea schemelor noastre. Efortul esenţial se desfăşoară
plan intern şi constă în munca depusă pentru a rupe
lanţul obiceiurilor emoţionale.
Ca şi în cazul cuplurilor, e suficient
ca doar unul dintre partenerii relaţiei să se schimbe
pentru ca interacţiunile lor să se schimbe inevitabil.
Toate relaţiile noastre, inclusiv cele cu părinţii,
sunt sisteme în care acţiunile unei părţi afectează
şi acţiunile celeilalte părţi.
Un impermeabil afectiv
Există şi genul de relaţii
cu părinţii în care tiparele schemei provoacă explozii
permanenţe. Una dintre pacientele mele, Miriam, avea o mamă
care fusese abuzivă din punct de vedere emoţional şi
care continua să comită astfel de abuzuri şi în relaţiile
lor actuale. Era extrem de critică cu Miriam, iar acum, când
venea în vizită, nu era critică doar cu Miriam, ci şi
cu soţul ei si cu copiii. Vizitele erau toxice în plan emoţional.
Atunci când Miriam a menţionat cu timiditate
posibilitatea de a discuta despre tiparele ei emoţionale cu
mama sa, răspunsul acesteia a fost foarte sec: „Am suficiente
probleme. N-am nevoie să mă mai deranjez şi cu ale
tale."
„Remarca ei a fost ca un cuţit răsucit
în rană", mi-a spus Miriam.
Pentru ea, primul pas către eliberarea
de schemele dobândite era să ridice un zid, o graniţă
de netrecut între ea şi mama ei. „Ai nevoie de un impermeabil
afectiv", i-am spus, „o barieră sigură, care să
te protejeze." Aşa că Miriam şi-a redus întâlnirile
cu mama ei pentru câteva luni, refuzând să o primească
în vizită, vorbind cu ea numai la telefon, doar de câteva
ori pe lună şi încheind hotărâtă conversaţia
ori de câte ori mama ei devenea critică. Miriam a lucrat şi
în interiorul ei cu schemele, pe terenul sigur aflat în spatele
acestor graniţe.
Doar atunci când a câştigat o oarecare
libertate în raport cu reacţiile datorate schemelor ei şi
când graniţele erau intacte, Miriam s-a simţit din nou
în siguranţă pentru a relua relaţia obişnuită
cu mama ei. Pe măsură ce oamenii se dezvaţă
de modul de a interacţiona cu părinţii, deprins
odată cu schemele şi se vindecă, astfel de bariere
se pot dizolva singure, atunci când nu mai sunt necesare.
Dar în cazul părinţilor care continuă
să perpetueze tiparele schemei în relaţiile cu copiii,
este bine să se păstreze o anumită atitudine care
menţine acele graniţe. Pentru a face acest lucru, este
esenţial să fiţi conştient de această barieră
si să reţineţi că nu mai sunteţi dispus
să fiţi tratat ca până atunci.
Dialogul interior cu vocea părintelui
Pacientul meu Jesse poate vorbi minute îndelungate,
povestind ceva în stilul lui captivant, până când, din senin,
dispoziţia şi tonul lui se schimbă şi se lansează
pentru câteva minute într-o critică furioasă la adresa
cuiva. Apoi, la fel de brusc, se întoarce la tonul lui normal, agreabil.
Un gând îmi trece prin minte: de fapt, îşi
înfruntă mama!
Aceasta îi impusese o disciplină foarte
strictă, formulând judecăţi extrem de critice, iar
la acea vreme Jesse ştia destul de bine cât de mult contribuise
ea la formarea schemei perfecţionismului pe care o avea el.
Dar încă nu era conştient de ceea ce părea a f i
o transă de moment, în care mama sa vorbea prin gura lui.
Treptat Jesse a fost capabil să facă
legătura între aceste momente în care era „posedat" de
vocea mamei sale şi propria-i voce interioară autocritică,
care îi susţinea perfecţionismul.
Jesse folosea un ton care avea de regulă
ecouri doar în modul de a gândi al mamei sale. într-un sens, părintele
care populează realitatea schemei nu este cel pe care îl ştim
acum, în calitate de adulţi, ci cel pe care ni-l amintim din
copilărie. Acest lucru era adevărat în cazul lui Jesse.
Lucrul acesta oferă o oportunitate în
terapie: dacă nu putem vorbi cu părintele actual despre
traumele şi sentimentele provocate de o schemă la a cărei
formare au contribuit mama sau tatăl, putem totuşi să
ne implicăm într-un dialog cu părintele interior. Aşa
cum am găsit o voce prin care putem dialoga cu copilul din
noi care crede în realitatea schemei, putem găsi o reprezentare
a părintelui, înţepenită în mintea noastră.
Să vedem cum a făcut Miriam acest
lucru, într-o zi, m-a sunat disperată. De două ore era
bântuită de o voce interioară care o judeca, o critica
şi o umilea.
I-am sugerat să folosească intensitatea
aflată în spatele disperării sale provocate de gândurile
critice şi de durerea pe care o resimţea, canalizând-o
în încercarea de a se elibera de durere şi suferinţă.
Fusese la mai multe centre de meditaţie contemplativă,
aşa că i-am sugerat să reflecteze în meditaţie
asupra naturii suferinţei şi asupra căii către
eliberarea de suferinţă — un concept budist clasic —,
îndreptându-şi atenţia către suferinţa provocată
de schemă. „Ştii că e posibil să te eliberezi
de suferinţa aceasta. Caută acea eliberare. Doreşte-ţi
să o dobândeşti aşa cum ai făcut când ai practicat
bunăvoinţa plină de iubire", i-am sugerat.
„Dar când fac asta, aud o voce care-mi răspunde:
«Nu vreau să fii liberă. Vreau să fii nefericită»."
Am fost uimită de pe tonul care-l avea
vocea ei atunci când a spus cuvintele acestea. „Atunci când te-am
auzit spunând acele cuvinte — «Vreau să fii nefericită»
— vocea ta suna exact aşa cum sună atunci când repeţi
spusele mamei tale. Are încă multă influenţă
asupra ta, iar tu cedezi încă sub povara acestei influenţe.
Accepţi să fii prizoniera acestei nefericiri."
„Ea face ca nefericirea ei să persiste
în mine", a spus Miriam, „de parcă ar fi plantat-o acolo
şi o stropeşte. Iar eu am lăsat-o să facă
asta. Am acceptat standardele ei perfecţioniste, critica ei,
umilinţele ei. Trebuie să fiu foarte precaută ca
să nu văd lumea prin lentilele schemelor ei, prin care
toată lumea e criticabilă, negativă şi rea."
Pe măsură ce am stat de vorbă, Miriam a luat
decizia de a găsi în ea un anumit ton al vocii pe care să
îl folosească pentru a se adresa cu fermitate acelei mame
critice interiorizate — poate o voce pe care o folosise în confruntările reale cu mama ei. Avea să experimenteze
:u diferite voci, până când o găsea pe cea potrivită,
o voce care să o facă să se simtă mai puternică
decât vocea interioară a mamei ei.
A practicat dialogul interior într-o atitudine
contemplativă, urmărind vocea care părea mai firească,
cea care nu judeca deloc şi care nu o făcea să se
simtă vinovată dacă se înfuria la nevoie. Apoi şi-a
propus să aibă o atitudine de acceptare şi să
nu se lase păcălită de capcanele mamei ei, care
urmărea să o facă să se simtă vinovată.
Luând această hotărâre, Miriam
a demarat un proces interior în care îi răspundea vocii mamei
ei. îi spunea cu convingere: „Nu mă poţi trata astfel.
Nu poţi continua această agresiune emoţională."
Atunci când simţea nevoia, izbucnea şi îşi exprima
sentimentele faţă de mama ei. A descoperit că astfel
se simte puternică şi o putea înfrunta pe mama ei.
Cu timpul, acest dialog interior a devenit
aproape automat. Ori de câte ori Miriam auzea vocea mamei ei încercând
să o jignească, răspundea imediat, înfruntând-o mental.
Uneori folosea compasiunea furioasă,
dându-i o singură replică bună în orice situaţie,
formulată în cuvintele care aveau cel mai bun efect în cazul
ei: „Ieşi dracului afară!"
în cele din urmă, răspunsul a devenit
pozitiv şi automat. „Când mă întorceam acasă de
la serviciu", mi-a spus ea într-o zi, „vechea voce a spus:
«Te-ai descurcat foarte prost.» Dar apoi o altă voce a apărut
din senin şi a spus: «Te-ai descurcat de minune!»."
Aceste voci puternice care intră în
contact cu furia provocat de agresivitatea emoţională
pot ajuta o persoană să devină mai puternică
decât vocea schemei —
iar în cazul lui Miriam, mai puternică
decât agresivitatea emoţională manifestată de mama
ei.
Aceste dialoguri interioare pot lua mai multe
forme. Am întrebat o pacientă, al cărei tată foarte
critic contribuise la formarea schemei perfecţionismului pe
care ea o avea, dacă încă avea nevoie de aprecierea acestuia,
fie pe plan intern ori extern, „în viaţa reală",
a spus ea, „îl văd foarte rar şi acum îi remarc limitele.
Dar pe plan intern, cred că încă am nevoie de aprecierea
lui." I-am sugerat ca pas următor să discute cu
vocea aceea interioară.
Există multe mesaje pe care le putem
transmite şi multe scenarii tămăduitoare pe care
le putem construi pentru vocile interioare ale părinţilor.
Acest gen de luptă sau confruntare cu schema este doar un
exemplu. La un moment dat, mulţi oameni aflaţi în timpul
terapiei schemei scriu scrisori părinţilor lor (deşi
acestea rareori sunt expediate), în care îşi varsă sentimentele
faţă de felul în care au fost trataţi, spunând ceea
ce ar fi vrut să le spună părinţilor în viaţa
reală, dar nu au putut.
Iertarea: toate la momentul potrivit
Am avut foarte mulţi pacienţi care
într-o anumită etapă a lucrului cu schemele au ajuns să
fie capabili să discute cu acel părinte care jucase rolul
principal în modelarea tiparului. Deşi această etapă
nu este necesară şi nici nu este întotdeauna posibilă,
ea poate fi utilă pentru a trece de la învinovăţire
la iertare.
O mamă a unei paciente, care fusese
întotdeauna exagerat de critică cu fiica ei, a făcut o
confesiune foarte directă: „îi tratez pe oameni în felul acesta
pentru că eu însămi sunt foarte nefericită."
La fel, o altă pacientă avea o
mamă care îşi tratase adesea fiica într-o manieră
infantilă, egoistă şi agresivă.
Pentru pacienta mea, era clar că atitudinea
mamei sale se datora unei forme de îndreptăţire care se
naşte din privaţiune. Când, în cele din urmă, pacienta
mea s-a confruntat cu mama ei, aceasta a recunoscut: „De regulă,
comentariile mele agresive trec pe lângă oameni. Ei mă
ignoră; am impresia că nici nu mă aud. Am sentimentul
că trebuie să-i sochez pe oameni cu o remarcă critică
pentru a le câştiga atenţia."
Odată ce au reuşit să stea
de vorbă, iar fiica i-a spus mamei cât de supărător
fusese pentru ea acest tratament, mama şi-a cerut scuze: „înţeleg
de ce ai simţit asta — eşti foarte sensibilă, mult
mai sensibilă decât majoritatea celor din familia noastră.
Sunt obişnuită ca oamenii să mă ignore, nu mi-am
dat seama că în felul acesta îţi rănesc sentimentele."
Atunci când înţelegeţi că
un astfel de comportament este la rândul lui motivat de scheme,
aveţi mai multă înţelegere şi chiar compasiune
pentru celălalt. Pe de altă parte, schemele nu sunt raţionale
ori logice, în realitatea emoţională a schemei, acei oameni
din viaţa noastră ale căror acţiuni ne fac să
dezvoltăm o schemă sunt „vinovaţi" — cel puţin
aşa apar lucrurile din perspectiva schemei.
Aşa cum am spus mai devreme, trebuie
să empati-zăm cu aceste sentimente asociate schemei înainte
să ne grăbim să ne schimbăm reacţile emoţionale.
Acest lucru înseamnă că, deşi iertarea poate apărea
în timp, cel mai bine este ca ea să se producă după
ce am aflat şi am exprimat (chiar dacă numai pentru noi
înşine) adevărul şi sentimentele faţă de
realitatea schemei.
Iertarea apare în mod firesc la un moment dat, fiind precedată
de trepte ale dispoziţiei de a face acest lucru. Acest proces
începe cu luarea la cunoştinţă a schemei şi
cu empatizarea cu sentimentele şi perspectiva pe care
ea le întruchipează. Mai târziu, pe măsură
ce ne detaşăm puţin de perspectiva schemei, ne putem
îndrepta furia către schema însăşi. Cu timpul, încărcătura
emoţională a schemei va începe să se descarce.
Trebuie să cunoaştem sentimentele
presupuse de schemă, dar să nu ne blocăm în ele.
Budismul şi psihoterapia sunt în dezacord asupra unor aspecte
ce privec iertarea. Din punct de vedere budist, compasiunea si iertarea
pot fi oferite imediat. Din perspectivă psihote-rapeutică,
iertarea vine numai după ce am aflat care este înţelesul
simbolic al emoţiilor noastre. O altă idee este aceea
că unele scheme, în special cele generate de neglijenţa
severă sau de abuzuri, sunt foarte greu de iertat.
Doriţi, probabil, să investigaţi
propriul orar interior pentru a şti cum staţi. Din moment
ce fiecare persoană şi fiecare relaţie sunt unice,
nu există un singur răspuns corect atunci când este vorba
de iertare.
Empatia faţă de schema
părintelui
Atunci când depunem eforturi pentru a dobândi
mai multă libertate în raport cu tiparele noastre emoţionale,
nu mai avem tendinţa incontrolabilă de a reacţiona
exagerat şi putem răspunde în mod diferit.
Lauren se înfuria foarte tare ori de câte
ori mama ei nu îi dădea atenţie. Dar după ce a depus
eforturi intense lucrând cu schema privaţiunii, pe care parţial
a pus-o în legătură cu egoismul narcisist al mamei sale,
reacţia ei a început să se estompeze.
După ce s-a întors de la un centru de
meditaţie, Lauren şi-a sunat mama. „Am început să-i
vorbesc despre locul acela", spunea Lauren. „Apoi, cum era
de asteptat, m-a întrerupt după câteva cuvinte şi a început
să vorbească doar despre sine."
Dar Lauren a sesizat o schimbare; în loc
să mai resimtă tristeţea ascunsă în spatele
privaţiunii şi apoi gândurile mânioase îndreptate către
mama ei, care o copleşeau de regulă în astfel de momente,
„Am privit întreaga situaţie cu un fel de fascinaţie nouă.
Faptul că tocmai mă înapoiasem de la un centru de meditaţie
mi-a fost de folos. Mi-am spus: «Acum e clar de unde mi se trage
sentimentul de privaţiune.»
Remarcându-mi tăcerea, mama mi-a pus
câteva întrebări despre mine, apoi a reorientat repede conversaţia
către ea cu prima ocazie. Mi-am spus: «Nu trebuie să fac
asta. Nu trebuie să mă întristez sau să mă enervez.
Nu trebuie să o las să facă asta, dar nici nu am
chef să intru într-o discuţie profundă cu ea acum.»"
Aşa că Lauren a rezolvat situaţia
în alt fel. „I-am spus mamei mele: «O să închid telefonul»,
şi i-am spus şi de ce — nu cu mânie, ci foarte direct.
Am făcut doar o descriere a modului în care mă simţeam,
ce anume mă deranja la ceea ce făcea şi de ce simţeam
nevoia să mă opresc. Apoi am închis. Fără ceartă
de data asta."
Când Lauren a reflectat asupra convorbirii
purtate la telefon, gândurile ei nu au mai fost, de data asta, copleşite
de furie faţă de mama ei. Acum, fiindu-i clar faptul că
nu era obligată să continue să accepte egoismul mamei
ei, a putut reflecta asupra motivelor pentru care mama ei se comporta
astfel. Apoi şi-a amintit că auzise relatări despre
copilăria mamei ei, care fusese o orfană adoptată
de un cuplu de alcoolici, indiferenţi la nevoile emoţionale
şi practice ale fiicei lor. Ea şi-a dat seama că
propria ei mamă suferea probabil din cauza unei scheme a privaţiunii
adânc întipărite. „Nu e de mirare că e atât de egocentrică",
şi-a spus Lauren.
Atunci când începem să vedem lucrurile
aşa cum sunt şi nu aşa cum le vede schema, îi putem
vedea pe părinţii noştri şi pe ceilalţi
pur şi simplu ca pe nişte oameni, cu propriile defecte
şi probleme. Vedem că, în majoritatea cazurilor, au acţionat
inconştient şi nu au încercat în mod intenţionat
să ne facă rău. (O excepţie importantă
aici este situaţia de abuz sau de neglijenţă, şi
chiar şi atunci se poate empatiza cu agresorul, care la rândul
lui a fost victima unui abuz.)
Apoi, după ce ajungem să ne cunoaştem
mai bine sentimentele faţă de acei oameni şi faţă
de comportamentul lor, putem încerca să empatizăm cu
ei — adică să înţelegem evenimentele din viaţa
lor care i-au determinat să acţioneze astfel, în timp,
acea înţelegere ne poate ajuta să avem mai multă
compasiune pentru cercul vieţii schemelor, văzând cum
aceste tipare sunt transmise din generaţie în generaţie.
Exprimarea iertării
Iertarea poate lua forme foarte simple, în
loc să spuneţi „Te iert", vă puteţi arăta
iertarea schimbându-vă modul în care vă purtaţi cu
acea persoană, înţelegerea, de asemenea, poate fi o formă
de iertare.
Oamenii găsesc moduri creative de a
transmite acest mesaj. Lily şi mama ei au avut o relaţie
furtunoasă, iar Lily s-a simţit extrem de privată.
Dar după ce a lucrat cu schema privaţiunii, vechea furie
faţă de mama ei a pălit şi ea a început să-şi
aprecieze mai mult mama.
A folosit un mixer pe care mama ei i-l dăduse
cu 15 ani înainte, într-o zi, i-a dat prin cap următorul lucru:
„Mă întreb dacă i-am mulţumit vreodată mamei
mele pentru acest mixer." Aşa că a sunat-o. „Probabil
pare ciudat", i-a spus ea mamei ei, „dar ti-am mulţumit
vreodată pentru mixerul acela pe care mi 1-ai dat cu mult
timp în urmă?"
Mama ei era de părere că Lily îi
mulţumise.
Dar Lily i-a spus: „Ei bine, aş vrea
să-ţi mulţumesc pentru tot ce mi-ai dăruit de-a
lungul anilor. Şi mai vreau să ştii că te iubesc."
A fost un moment de afecţiune între
ele, lucru rar în relaţia lor.
Atunci când Lily mi-a povestit despre toate
acestea, am întrebat-o dacă avea sentimentul că vindecarea
vechilor răni schimbase ceva din punctul ei de vedere în acea
relaţie, dacă ceva i se părea diferit. Ea a spus
că da: „Nu mai există luptă. Simt această nevoie
spontană de a ierta."
Aşa cum am subliniat mai devreme, o
practică predată la multe centre de meditaţie este
o meditaţie scurtă asupra bunăvoinţei iubitoare
şi acceptării. Această meditaţie se face, de
regulă, la sfârşitul unei şedinţe, pentru a
le dori altora bunăstarea pe care o simţi. Pentru una
dintre pacientele mele, acest exerciţiu a avut efecte deosebit
de puternice. „Provin dintr-o familie extrem de dezorganizată,
în care toată lumea reacţiona nepotrivit", mi-a
spus ea. „Toţi îi criticau, blamau sau acuzau mereu pe ceilalţi.
Acest comportament era acceptat şi moştenit în familia
mea. Credeam că aşa sunt relaţiile între oameni;
cel puţin aşa fuseseră pentru mine.
Odată ce am început terapia, am văzut
că acest lucru îmi alimenta sensibilitatea la scheme, în special
privaţiunea şi abandonul. Reacţionez exagerat, înfuriindu-mă
foarte tare atunci când sunt declanşate aceste scheme. Aveam
impresia că ceea ce contează este să exprim ceea
ce simt, aşa că sfârşeam prin a ţipa la oameni
sau prin a mă supăra. Aceste reacţii m-au costat
mult în relaţiile mele cu bărbaţii, pentru că
astfel îi îndepărtam.
Nu vreau să fiu genul de persoană
care ţipă şi strigă şi îşi pierde
cumpătul. Vreau să fiu în stare să fac o pauză,
să număr până la zece, să fiu blândă cu
mine însămi şi să proiectez şi în exterior
această blândeţe. Am încercat să fiu aşa de-a
lungul anilor, folosind o mulţime de metode diferite, dar
nimic nu a fost de ajutor. Ajunsesem să cred că trebuie
să iau nişte medicamente ca să-mi controlez reacţiile.
Abia după ce am fost la un centru de
meditaţie am descoperit în mine însămi această abilitate.
De acolo este nevoie să vină. Practica bunăvoinţei
plină de iubire m-a ajutat enorm, în primul rând, m-a făcut
să mă gândesc la alţii şi am început să-i
privesc cu toleranţă, în plus, am înţeles ce important
este să doreşti binele altora. Ceea ce m-a ajutat în cele
din urmă să-mi temperez reacţiile a fost faptul de
a-i urmări pe ceilalţi într-o atitudine de acceptare,
găsind echilibrul în interiorul meu."
O poveste de familie
Cu puţin timp înainte de primul război
mondial, o fetită călătorea cu tatăl ei pe un
vas care plecase din Italia către Statele Unite. Pentru a
evita un proces de acordare a custodiei, tatăl o răpise
pe fetiţă şi o luase cu el în călătorie,
astfel încât mama ei să nu o mai găsească niciodată.
Fetiţa privea cu ochii ei verzi si trişti
apele nesfârşite. Poate că simţea că nu îşi
va mai vedea niciodată mama. Apoi, într-un gest mânios de protest,
fără să ezite o clipă, şi-a aruncat în
apă păpuşa preferată.
Mai târziu, când era încă o adolescentă,
fetiţa acee. s-a măritat şi a avut trei copii. Deşi
foarte tânără, a îcercat să-i crească, să
le dea impresia unei vieţi stabile, în vreme ce se ocupa de
studioul de dans din New York al soţului ei. Dar era atât de
tânără şi atât de traumatizată, încât la un
moment dat a fugit, abandonându-şi soţul şi cele
trei fete. în cele din urmă, s-a întors în viaţa fetelor
ei, dar cu toate că era bazată pe afecţiune, relaţia
era adesea furtunoasă.
Apoi, una dintre fetele ei a avut doi copii
încă de pe când era foarte tânără. A încercat să-si
crească copiii şi să le dea impresia unei vieţi
stabile, dar fiind o mamă tânără care-şi creştea
singură copiii, se simţea copleşită de responsabilităţile
neîndurătoare. Aşa că, ani de-a rândul, îşi
lăsa copiii săptămâni întregi alături de bone
şi de rude, timp în care încerca să înţeleagă
ce se întâmplă cu propria ei viaţă. Dar întotdeauna
se întorcea la ei şi în cele din urmă s-a dedicat creşterii
copiilor pe care îi iubea.
Aceasta este povestea mamei şi a bunicii
mele. Abia la funeraliile bunicii mele am aflat povestea ei, a fetiţei
de pe vasul care venea din Italia.
La funeraliile ei am ascultat omagiile aduse
din inimă de către cei din generaţia mea, nepoţii
ei. Fiecare în felul nostru am vorbit despre iubirea sinceră
pe care o avem pentru bunica noastră. Dată fiind moştenirea
abandonului transmisă peste generaţii în familia mea,
am fost uimită să văd cum noi păream să
nu-i purtăm nicidecum pică.
Chiar şi aşa, simţeam cum
ies la lumină nişte tipare emoţionale ascunse în
mine în vreme ce adevărul despre viaţa bunicii mele era
relatat. O întrebare continua să se învârtă în mintea
mea: dacă bunica mea a contribuit atât de mult la schema transmisă
de generaţii în familia mea, cum se face că nu resimţeam
deloc ostilitate faţă de ea?
Am remarcat că înţelegeam foarte
bine moştenirea emoţională a bunicii mele. Dar atunci
când venea vorba de mama mea, înţelegerea si iertarea veneau
mai greu. După mulţi ani de analiză personală
intensă — şi uneori de discuţii directe cu mama
mea — am renunţat la multe dintre tiparele dominate de schemă,
care se manifestau în relaţia cu ea. Tiparele începuseră
să se schimbe si chiar să se vindece. Nu mai e cazul să
spun că acest lucru nu a fost uşor.
Am înţeles că ajunsesem într-un
nou moment al vieţii mele, în care eram dispusă să
fac acest lucru, mai ales când am înţeles că şi mama
mea depunea eforturi pentru a schimba tiparele din relaţia
noastră. Am simţit că sunt într-adevăr dispusă
să o accept şi să o iert pe mama mea. Mă mişca
faptul de a o vedea că şi-a pierdut mama. Atunci când
a vizitat-o pentru prima oară la spital pe bunica, înainte
ca aceasta să moară, au plâns una în braţele celeilalte.
Era ca şi cum resentimentele de o viaţă întreagă
se topiseră în câteva momente, vindecând decenii întregi de
suferinţe. Era ultima lor îmbrăţişare.
După ce bunica mea a murit, mama mi-a
spus: „Mama mea avea atât de multă iubire de dăruit. Mi-am
dat seama acum de acest lucru, îmi doresc atât de mult să fi
înţeles asta cât era încă în viaţă."
Sunt norocoasă că am înţeles
asta despre mama mea cât e încă în viaţă. Cu toate
că simt încă nevoia de a evita posibilitatea ca vechile
tipare să iasă din nou la suprafaţă, mă
simt liberă să-mi exprim iubirea şi să mă
bucur de sentimentele care au fost întotdeauna acolo.
Vindecându-ne schemele, dizolvăm zidurile
care ne separă de membrii familiei si avem ocazia să ne
bucurăm de iubirea şi afecţiunea care erau deformate
de lentilele obiceiurilor emoţionale. E ca şi cum această
amprentă emoţională este transmisă din generaţie
în generaţie ca un virus care suferă mutaţii pentru
a se adapta la modificările de mediu. Atunci când schemele
încep să se vindece, putem sesiza mai uşor natura impersonală
a condiţionării noastre afective — pentru că atât
de multe lucruri sunt transmise în mod involuntar.
DACĂ VREŢI SĂ LUCRAŢI
CU SENTIMENTELE PE CARE LE AVEŢI FAŢĂ
DE COPILĂRIA DVS.
Încercaţi acest exerciţiu de meditaţie.
Citiţi cu atenţie, apoi încercaţi să faceţi
acest exerciţiu, în măsura în care 1-aţi reţinut,
cu ochii închişi:
Mai întâi, urmăriţi-vă în
stare de contemplaţie respiraţia pentru câteva minute,
pentru ca mintea să se relaxeze şi să vă simţiţi
mai liniştit.
Acum gândiţi-vă la un loc în care
vă simţiţi în perfectă siguranţă
— poate în compania unei persoane în care aveţi încredere şi
pe care o iubiţi sau într-un pat călduros şi confortabil,
sub o plapumă moale ori poate pe o plajă minunată,
unde arde soarele şi vă relaxaţi — undeva unde vă
simţiţi protejat, iubit, un loc destul de sigur pentru
a putea fi dvs. înşivă.
Adoptaţi atitudinea de acceptare specifică
exerciţiului contemplaţiei, lăsând gândurile şi
sentimentele să vină fără să le judecaţi,
ştiind că în orice clipă vă puteţi întoarce
la locul acela sigur, în timp ce ritmul natural al respiraţiei
are un efect reconfortant.
Poate că aţi intrat în contact
cu ceva din copilăria dumneavoastră, făcând legătura
între un tipar emoţional si originea lui. Alegeţi un
subiect pe care sunteţi gata să-l contemplaţi. Dacă
vă amintiţi ceva care vă tulbură prea mult,
pe care nu sunteţi gata să îl contemplaţi, amânaţi-l
pentru altă dată si alegeţi un subiect mai simplu,
pe care îl puteţi aborda mai uşor.
Dacă vă amintiţi de cineva
care are oarecum legătură cu acest tipar, cineva de la
care credeţi că nu aţi primit ceea ce aveaţi
nevoie, invitaţi acea persoană să fie prezentă
în contemplaţia dvs. Priviţi-o ca şi cum ar fi sinceră
şi atentă, dispusă să vă asculte.
Acordaţi-vă dreptul de a fi foarte
sincer şi spuneţi-i acestei persoane ceea ce doreaţi
să-i spuneţi. Priviţi fără grabă în
inima dvs. şi aflaţi ce vreţi să-i spuneţi.
Comunicaţi-i acel lucru acum. Spuneţi-i în mod deschis,
sincer si contemplativ cum aţi dori să se poarte — poate
să fie mai mult timp lângă dvs., să fie mai atent
ori mai afectuos, în funcţie de ce aveţi nevoie. Folosiţi
cuvintele care exprimă cel mai bine ceea ce simţiţi.
În timp ce vorbiţi, simţiţi-vă
protejat şi în siguranţă şi vorbiţi în
aşa fel încât să aveţi sentimetul că sunteţi
într-adevăr auzit şi luat în seamă de această
persoană căreia vă adresaţi. Persoana vă
ascultă realmente şi vă apreciază sinceritatea
cu care îi vorbiţi. Acceptă cu adevărat ceea ce
îi spuneţi, căci are într-adevăr nevoie să audă
şi să înţeleagă aceste lucruri despre dvs.
Acum lăsaţi-l să vă spună
ceea ce aveaţi mai multă nevoie să auziţi: „Voi
fi afectuos şi atent cu tine" sau orice altceva doriţi
să vă spună.
Acum încercaţi să-l priviţi ca pe un om simplu,
înţelegeţi că acţiunile sale au fost motivate
în mare parte de propriile-i scheme şi de incapacitatea de
a vedea clar lucrurile, nu de intenţii rele. Revedeţi
acel loc sigur unde v-aţi imaginat că vă simţiţi
confortabil.
Când terminaţi, conştientizaţi
faptul că vă puteţi întoarce la acest loc de sinceritate
contemplativă, aflat în sine, ori de câte ori doriţi,
simţindu-vă la fel de sigur şi protejat de atenţia
dvs. contemplativă.
Vă recomand ca, într-o anumită
măsură, să credeţi că aţi fost într-adevăr
auzit şi acceptat aşa cum sunteţi. Chiar dacă
acest dialog cu persoana respectivă nu este direct, în interior
veţi începe să vă vindecaţi.
Puteţi rămâne în contact cu ceea
ce sunteţi de fapt şi puteţi să vă exprimaţi.
Această prezenţă contemplativă este ceea ce
ne reprezintă de fapt, dincolo de gândurile, reacţiile
sau schemele noastre. Printre nori începe să se vadă cerul
senin.
Fragment din volumul:
TARA-BENNETT-GOLEMAN, ALCHIMIA EMOŢIONALĂ,
Cum poate mintea să vindece inima,
Ed. CURTEA VECHE, 2002,
Salt la inceputul paginii
|