|
Schimbarea la Faţă
(6 august)
Puteti viziona si alte icoane avand ca subiect Transfigurarea pe splendidul
site francofon de ortodoxie: www.pagesorthodoxes.net
Schimbarea la Faţă este una din cele mai mari minuni ale lui
Iisus, tocmai de aceea există un aspect pe
care mulţi îl înţeleg greşit. Cei care au surprins
sensul exact al minunii sunt Sfinţii Părinţi. Expresia
„schimbare la faţă” este o adaptare în limba română a termenului
grecesc „metamorfosi”, care s-ar traduce: „transformare” şi pe care
îl folosesc toţi trei evangheliştii (Matei, Marcu şi Luca)
în prezentarea minunii lui Iisus de pe Muntele Tabor. Termenul „metamorfosi”
a fost tradus în limbile moderne prin „transfigurare”.
Această minune a fost anunţată de Iisus înainte să
aibă loc (Marcu 9,1), proorocie împlinită după 6 zile,
când pe munte au mai urcat trei apostoli: Petru, Iacov şi Ioan, care
au văzut lumina împărăţiei celei veşnice a lui
Dumnezeu. Lumina taborică a fost o pregustare a vieţii de veci,
a slavei sfinţilor din Împărăţia lui Dumnezeu. Pe
munte, Iisus „s-a schimbat la faţă, înaintea apostolilor. Şi
a strălucit Faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au
făcut albe ca lumina”. (Matei 17,2)
Multă lume înţelege greşit acest
text, crezând că Schimbarea la Faţă
a fost o minune săvârşită de Iisus asupra Lui însuşi.
Sfinţii Părinţi însă ne spun că minunea s-a făcut
cu Apostolii, nu cu Iisus; căci, Iisus le-a arătat Apostolilor
slava Sa din împărăţia lui Dumnezeu. Pe
munte, nu Iisus s-a transformat, ci ucenicii au fost înălţaţi
la capacitatea de a sesiza pe Iisus, aşa cum spune El. Prin
ochii fizici, cei trei Apostoli au văzut lumina dumnezeiască
cea nevăzută, căci prin lucrarea Duhului dumnezeiesc în
ei, ochii lor au putut vedea cele dumnezeieşti. Iisus spusese despre
Sine: „Eu sunt Lumina lumii; cel ce îmi urmează Mie, nu va umbla
în întuneric, ci va avea lumina vieţii” (Ioan 8,12). Apostolii Îl
urmau, de aceea s-au învrednicit să vadă lumina Lui cea dumnezeiască
şi veşnică.
(articol semnat de preot HORIA ŢÂRU
preluat din săptămânalul Agenda de Timişoara,
numărul din 4 august 2007).
Un fragment
dintr-o meditaţie privind Transfigurarea
apartinând unui "monah al Bisericii
de Răsărit"(Lev Gillet).
Să încercăm acum să privim câteva aspecte ale relatării
evanghelice despre Transfigurare. Isus îi ia cu sine pe trei din cei mai
intimi ucenici ai lui. Dumnezeu se arată de multe ori, în chip extraordinar,
păcătoşilor. Dar, în general, privilegiul de a-L contempla
pe Dumnezeu şi de a intra în bucuria Transfigurării este rezervată
celor care l-au urmat îndelung şi cu fidelitate pe Domnul.
Isus îi conduce pe ucenicii lui pe un munte înalt. Înainte de a ajunge
la lumina Transfigurării sunt necesare ascensiunile dificile ale
ascezei. În aceasta constă Transfigurarea. Acest Isus pe care ucenicii
îl cunoşteau bine şi al cărui aspect, în viaţa de
toate zilele, nu diferea de cel al altora, le apărea acum dintr-odată
într-o formă nouă şi glorioasă. O experienţă
asemănătoare se poate produce şi în viaţa noastră
interioară, în trei moduri.
De multe ori imaginea noastră despre Isus devine (pentru ochii sufletului
nostru) atât de luminoasă, atât de strălucitoare, încât ne pare
cu adevărat a vedea slava lui Dumnezeu pe faţa lui: frumuseţea
divină a lui Cristos devine, într-un fel, pentru noi, un obiect de
experienţă.
Şi tot aşa, de multe ori, simţim într-un mod foarte intens
că lumina interioară, această lumină dată oricărui
om venind în această lume pentru a-i ghida gândirea şi acţiunea,
se identifică cu persoana lui Isus Cristos: puterea legii morale
se unifică cu persoana Fiului, atracţia sacrificiului ne face
să-L întrevedem pe Mântuitorul sacrificat şi să-i auzim
chemarea.
Şi în fine, adeseori, devenim conştienţi de prezenţa
lui Isus în cutare bărbat sau femeie pe care Dumnezeu i-a aşezat
în drumul nostru, mai ales atunci când ne este dat să ne aplecăm
cu compasiune asupra suferinţele lor: acest bărbat sau această
femeie se transfigurează în Isus Cristos, sub ochii credinţei.
S-ar putea desprinde, din acest ultim fapt, o metodă precisă
de spiritualitate, o metodă de transfigurare aplicabilă tuturor,
peste tot şi întotdeauna.
Lângă Isus apar Moise şi Ilie. Moise reprezintă legea.
Ilie reprezintă profeţii. Isus este împlinirea oricărei
legi şi a oricărei profeţii. El este termenul final al
Vechii Alianţe. Este plenitudinea întregii revelaţii divine.
Moise şi Ilie vorbesc cu Isus despre apropiata Patimă. Acest
aspect al Transfigurării nu este, în general, suficient de remarcat.
În viaţa lui Isus nu putem separa misterele glorioase de misterele
dureroase. Chiar în momentul în care se pregăteşte pentru Patima
sa este Isus transfigurat. Nu vom intra în bucuria Transfigurării
decât dacă, în propria noastră viaţă, acceptăm
crucea.
Petru voia să se stabilească în beatitudinea Transfigurării.
El îi sugerează lui Isus construirea a trei corturi. Astfel, un credincios,
la începutul vieţii lui spirituale, doreşte să prelungească
„mângâierile”, momentele de dulceaţă intimă. Isus lasă
fără răspuns sugestia lui Petru. Nici primilor ucenici
şi nici nouă nu ne este îngăduit să ne sustragem de
la muncile aspre ale câmpiei şi să ne stabilim încă de
acum într-o pace care nu aparţine decât vieţii viitoare.
Norul luminos al Prezenţei divine acoperă vârful muntelui. Din
mijlocul norului, se face auzită o voce: „Acesta este Fiul meu preaiubit,
Alesul meu, ascultaţi-L”. Aceleaşi cuvinte, sau aproape, fuseseră
deja rostite de aceeaşi voce, cu ocazia botezului lui Isus. Ele conferă
scenei Transfigurării tot sensul ei. De ce îşi schimbă
Isus înfăţişarea ? De ce se învăluie în lumină?
În nici un caz pentru a le oferi apostolilor un spectacol impresionant
şi reconfortant. Ci pentru a traduce în exterior mărturia solemnă
pe care o face Tatăl despre Fiul său. Şi Tatăl însuşi
dă o concluzie practică viziunii: „Ascultati-L”. Un har extraordinar
nu-şi produce efectul decât dacă ne face mai atenţi şi
mai receptivi la Cuvântul divin.
Ucenicii au căzut la pământ de spaimă. Isus îi atinge şi
îi linişteşte. „Şi ei, ridicându-şi ochii, n-au mai
văzut pe nimeni decât pe Isus singur (Mt 17,8)”. Pentru această
frază putem găsi diferite sensuri, la fel de adevărate.
Pe de o parte, condiţia normală a ucenicului lui Isus, în această
lume, este de a se ataşa de persoana lui Isus fără ca aceasta
să îmbrace atributele exterioare ale slavei divine; ucenicul trebuie
să-l vadă pe „Isus, singur”, Isus în umilitatea lui; dacă,
în momente rare, imaginea lui ne pare învăluită în lumină,
şi dacă credem a auzi vocea Tatălui desemnându-l pe Fiul
afecţiunii noastre, aceste străfulgerări nu durează;
şi noi trebuie, îndată, să-l regăsim pe Isus acolo
unde se găseşte El de obicei, în mijlocul umilelor şi adeseori
dificilelor noastre sarcini zilnice.
A-l vedea pe „Isus, singur”, aceasta mai înseamnă şi: a ne concentra
asupra lui Isus singur toată atenţia li privirea noastră,
a nu ne lăsa de loc distraşi de lucrurile lumii, nici de bărbaţii
sau de femeile pe care-i întâlnim, pe scurt, a-l face pe Isus suprem şi
unic în viaţa noastră.
Înseamnă aceasta că trebuie să închidem ochii faţă
de lumea care ne înconjoară şi care adesea are nevoie de noi
? Unii sunt chemaţi să rămână absolut singuri cu Domnul:
fie ca aceştia să fie fideli acestei vocaţii. Dar cea mai
mare parte a ucenicilor, trăind în mijlocul lumii, pot să dea
cuvintelor „Isus, singur” şi o altă interpretare. Fără
a renunţa la un contact recunoscător cu lucrurile create, la
un contact iubitor şi devotat oamenilor, ei pot atinge un grad de
credinţă şi caritate în care Isus va deveni transparent
prin oameni şi prin lucruri; orice frumuseţe naturală,
orice frumuseţe omenească vor deveni franja frumuseţii
lui Cristos; vom vedea reflexul ei în tot ceea ce, printre altele, atrage
şi merită simpatia noastră; pe scurt, noi vom fi „transfigurat”
lumea, şi, în toţi cei asupra cărora vom deschide ochii,
îl vom găsi pe „Isus, singur”.
(Fragment extras şi tradus din cartea:
L’An de grâce du Seigneur, semnată
« Un moine de l’Eglise d’Orient »,
Editions du Cerf, 1998)
|
|