Daca acceptam însa umbra,
aceasta poate avea de cele mai multe ori efecte pozitive, ne îmbogateste
si vitalizeaza – si confera mai multa autenticitate vietii
noastre. Daca privim mai atenti explicatiile lui Jung referitoare
la umbra pozitiva, constatam ca se refera, de fapt, la umbra înteleasa
drept ceea ce ne este înca strain. Jung a elaborat o teorie
a inconstientului în care acesta nu este înteles doar
ca rezervor care colecteaza tot ce este refulat si uitat, ci ca
nivel psihic din care ne vin mereu impulsuri noi, o expresie a
unei evolutii psihice care se continua pâna la moarte. De
aceea, în psihicul nostru va exista întotdeauna si
ceva ce ne este strain si care se cere integrat."
Verena Kast
UMBRA - UN CONCEPT DEFINIT DE C.G. JUNG
Oriunde cade lumină apare şi umbră,
oriunde vedem umbră distingem şi o sursă de lumină:
lumina şi întunericul se află într-un raport de interdependenţă,
formează împreună un întreg. Această lege a naturii
este valabilă şi pentru personalitatea omului: aşezăm
în lumină anumite aspecte ale noastre, vrem ca acestea
să fie văzute — şi astfel se aşterne umbra
asupra altor aspecte ale noastre. Ori încercăm de la bun
început să reţinem în penumbră — sau chiar în
întuneric — anumite aspecte.
Această metaforă a luminii şi
umbrei se regăseşte în două concepte interdependente
definite de către C.G. Jung: persona şi umbra. Prin
umbra unui om înţelegem acele trăsături ale personalităţii
sale care nu sunt arătate lumii, pe care alţi oameni
nu au cu niciun chip voie să le vadă. Dacă se
întâmplă totuşi acest lucru, persoana respectivă
îşi pierde, cel puţin temporar, buna reputaţie,
o situaţie în care majoritatea oamenilor simt ruşine
şi teamă.
Umbra personală a unui om poate fi o singură
trăsătură a personalităţii sale, legată
de un anumit comportament, pe care acesta nu o poate accepta,
cum ar fi invidia sau zgârcenia. Umbra poate însă la fel
de bine însuma toate acele trăsături şi comportamente
de care suntem conştienţi într-un anumit moment, pe
care nu le putem accepta ca făcând parte din noi şi
ca atare le refulăm. Există însă întotdeauna
şi o umbră care ne rămâne nevăzută.
Noţiunea de umbră este un concept
psihologic de mare relevanţă, un concept despre care
Jung a vorbit întâia oară în 1912* în legătură
cu motivul „fratelui de umbră" din romanul Elixirele
diavolului al lui E.T.A. Hoffmann. Ulterior Jung a revenit asupra
acestui subiect, abordându-1 în special în scrierile lui din
anii 1939,1945 şi 1946. Erich Neumann a publicat în anul
1948 o lucrare cu titlul Tiefenpsychologie und neue Ethik
(Psihologia abisală si noua etica), în care tratează
subiectul umbrei şi propune o modalitate de integrare a
acesteia.
Subiectul umbrei a fost „găsit", după
spusele lui Jung, de către Sigmund Freud. Jung considera
metoda freudiană a „elucidării" o „elaborare
minuţioasă a laturii de umbră a omului"."
Aceasta nu lasă loc de iluzii cu privire la natura omului
şi este cel mai bun antidot pentru o perspectivă prea
idealistă asupra personalităţii umane. Jung mai
adaugă însă, iar acest lucru este tipic pentru modul
lui de gândire, că omul nu trebuie explicat exclusiv din
perspectiva umbrei sale. „în definitiv, nu umbra este esenţialul,
ci corpul care produce umbra."* Psihologia lui Jung nu
se concentrează doar asupra patologiei umane, omul este
privit şi din perspectiva punctelor sale tari. Avem aşadar
de-a face cu o psihoterapie care vizează din capul locului
resursele omului.
Literatura este de multă vreme interesată
de subiectul umbrei, „fratele de umbră" din Elixirele
diavolului de E.T.A. Hoffmann fiind doar un exemplu. Umbra este
un subiect general uman de larg interes. Din perspectiva psihologiei
abisale interesează în special contextul în care apare
umbra, alcătuirea ei şi modul ideal de a o aborda.
Acestea sunt chestiuni fundamentale, având în vedere că
avem de-a face cu aspectele întunecate ale omului, care se pot
dovedi distructive în sfera relaţiilor interumane.
Dacă luăm în considerare metafora
luminii şi umbrei, devine evident că nu este deloc
simplu să manevrăm umbra, că nu se poate face
pur şi simplu lumină acolo unde este umbră, fiindcă
fiecare nouă sursă de lumină produce o nouă
umbră. Atunci când ne ocupăm de umbră este esenţial
să ajungem să acceptăm umbra, să înţelegem
că lumina şi întunericul îşi au ambele locul
în viaţa omului; important este, de asemenea, să dezvoltăm
o sensibilitate faţă de umbră, pentru a putea
învăţa cum să tratăm în mod responsabil
aspectele mai întunecate ale personalităţii noastre,
în acest sens nu avem de-a face cu o pierdere a valorilor, ci
cu o reevaluare a acestora.
PERSONA Şl UMBRA
Metafora luminii şi umbrei se regăseşte,
cum aminteam mai sus, în cele două concepte definite de
către C.G. Jung: persona şi umbra. Termenul persona
îşi are originea în teatrul Greciei antice. Un actor îşi
aşeza pe chip o mască — o persona — a fiinţei
mitice pe care o întruchipa şi astfel ajungea să se
identifice cu aceasta. Noi însă, atunci când ne aşezăm
pe chip „măştile noastre sufleteşti"*, nu
ne identificăm de regulă cu o fiinţă mitică,
ci cu o imagine pe care o avem despre modul cel mai favorabil
în care ne putem prezenta într-o situaţie dată. Această
imagine a noastră, pe care o înfăţişăm
lumii, poate concorda cu identitatea noastră, la fel de
bine ne poate însă face să ne simţim inautentici,
să avem senzaţia că jucăm un rol care nu
ni se potriveşte, că ne-am deghizat.
Persona corespunde pe de-o parte idealului Eului
nostru, pe de altă parte, se referă la felul în care
ne imaginăm noi că doresc să ne vadă ceilalţi
oameni. Pentru a fi cât mai prezentabili, refulăm acele
aspecte care nu se potrivesc cu imaginea „frumoasă"
pe care o avem despre noi, iar acestea ajung să ne alcătuiască
umbra. Umbra se referă aşadar la acele aspecte pe
care nu le putem accepta la noi, pe care nu ni le putem asuma.
Or, ele continuă să facă parte din personalitatea
noastră şi, ca tot ceea ce refulăm, ies tot mereu
la iveală împotriva voinţei noastre.
O întrebare care ţine de persona, de atitudinea
faţă de aceasta şi de expresia ei, este de pildă
cea referitoare la îmbrăcămintea care „se" poartă
cu o anumită ocazie, la modul cum trebuie să te aranjezi.
O altă întrebare vizează controlul de sine: în ce
măsură „se" controlează de exemplu emoţiile
într-un anumit mediu, care sentimente „se" afişează?
Care aspecte ale personalităţii „se" dau în vileag?
Vestimentaţia, coafura, machiajul, vălurile,
faţadele, măştile, dar spre exemplu şi automobilele
etc., sunt reprezentări simbolice ale personei. Modul în
care ne învăluim dezvăluie în egală măsură
unele aspecte ale noastre, le arată lumii. Iar deseori
nu arătăm doar ceea ce intenţionăm să
arătăm, ci şi ceea ce dorim de fapt să ascundem,
cu alte cuvinte umbra noastră.
Persona este prin urmare ceea ce arătăm
lumii din personalitatea noastră într-o anumită situaţie
relaţională, ceea ce reprezentăm, modul în care
ne exprimăm personalitatea într-o anumită situaţie
socială. Putem privi noţiunea de „persona" dintr-o
perspectivă statică, aşa cum se obişnuia
mai demult, şi înţelege prin aceasta identificarea
cu un rol social, dar putem să o definim, aşa cum
se obişnuieşte astăzi, şi dintr-o perspectivă
dinamică.
Jung vorbeşte uneori despre persona, atunci
când o persoană se identifică în întregime cu rolul
pe care îl joacă în lume:
Un caz frecvent este identitatea cu persana,
acel sistem de adaptare sau acea manieră prin care relaţionăm
cu lumea. Astfel, aproape fiecare profesie are persona sa caracteristică.
[...] Lumea impune un anumit comportament, iar profesioniştii
se străduiesc să corespundă acestor aşteptări.
Pericolul este de a fi identic cu persona, de exemplu un profesor
identic cu manualul său. [...]*
Jung descrie aici o persona „încremenită":
un om a adoptat un rol şi nu mai este în stare să
joace un altul, a „încremenit" în acest rol, iar personalitatea
lui vie a devenit insesizabilă.
În prezent, atât persona în sine, cât
şi noţiunea de „persona" au devenit mai flexibile.
Astfel, stadiile tranzitorii din viaţă nu mai cer
astăzi o anumită persona: bunicile noastre obişnuiau
să se îmbrace după menopauză în negru, astăzi
moda vestimentară nu mai cunoaşte limite de vârstă.
O abordare ludică a personei se face în tot mai mare măsură
remarcată, oamenii ajungând să se întrebe: cum mă
pun în scenă într-un anumit context social? Este posibil
să avem de-a face cu o consecinţă a societăţii
noastre mediatice: media ne oferă pe de-o parte o mulţime
de modele de autoreprezentare şi ne impune pe de altă
parte cum să ne punem în scenă.
Unii artişti, precum Cindy Sherman, se
pun la rândul lor în scenă, urmărind astfel să
demaşte cu mijloace artistice „cămăşile
de forţă în care o constrânge societatea pe aşa-numita
«femeie»"." Astfel contestă rolurile — şi
implicit persona — impuse de societate şi
ne demonstrează în acelaşi timp că nu trebuie
să ne supunem constrângerilor.
Când constrângerea de a juca un anumit rol slăbeşte,
când atitudinea faţă de persona devine mai flexibilă
şi mai relaxată, este probabil ca oamenii să
accepte cu mai multă uşurinţă anumite aspecte
întunecate ale personalităţii lor, să nu se mai
simtă obligaţi să aibă o imagine „frumoasă"
despre sine. La fel de bine se poate însă întâmpla ca rolurile
tradiţionale să devină o umbră, un lucru
inacceptabil pentru noi, pe care îl vom arăta cu degetul
la alţii ca fiind o dovadă a lipsei lor de emancipare.
Când, de fapt, ar trebui să devenim conştienţi
de diferenţa dintre acest joc cu persona — şi implicit
întrebarea cum ne putem exprima personalitatea — şi un
comportament încremenit într-un rol tradiţional. Când persona
devine mai flexibilă, iar acesta este neîndoielnic rezultatul
unui secol de psihologie abisală, ajungem în mod inevitabil
să ne întrebăm care este propria noastră identitate.
PERSONA Şl FUNCŢIA El
Persona reglementează relaţia noastră
cu lumea exterioară, arată ce dorim noi să arătăm
şi care aspecte ale personalităţii noastre vrem
să fie văzute şi acceptate de oamenii din jurul
nostru. Dacă mă prezint lumii fie ca un om „cu mai
multe feţe", fie ca un om mereu asemănător
sieşi — tocmai asemenea enunţuri despre mine doresc
să-mi fie confirmate de către ceilalţi. Astfel,
arătându-ne persona, arătăm neîndoielnic un aspect
al identităţii noastre. Fiindcă identitatea nu
este ceva exclusiv lăuntric, ci trebuie mereu confirmată
din exterior. Dacă eu însămi mă consider o artistă,
dar nimeni din jurul meu nu-mi confirmă acest lucru, înseamnă
că nu sunt totuşi o artistă.
Confirmarea pe care o primim din exterior reglementează
şi sentimentul valorii de sine. Vom încerca, de regulă,
să adoptăm exact acea persona care ne garantează
în cea mai mare măsură aprobarea celor din jur. Se
poate însă întâmpla să devenim conştienţi
că ne este imposibil să adoptăm o astfel de persona,
fiindcă astfel ne-am trăda adevărata personalitate.
În unele situaţii ştim desigur cum
ar trebui să ne prezentăm şi comportăm,
dar acest lucru nu ne este cu putinţă, fiindcă
dorim să fim autentici, între nevoia de a fi autentici
şi necesitatea socială de a juca un anumit rol poate
lua naştere un conflict.
Unii oameni, totuşi, au renunţat de
mult să mai caute aprobarea celor din jur, ei cultivă
o persona menită să sperie, să tulbure şi
să le asigure cel puţin respect. Alţii, care
se prezintă mereu sub o altă înfăţişare
şi într-o altă manieră, pun astfel în discuţie
chestiunea propriei identităţi. Afişarea şi
adoptarea unei persona nu sunt prin urmare numai reversul umbrei,
ci trimit deopotrivă la nucleul personalităţii.
Persona reglementează, după cum spuneam
mai sus, relaţia cu lumea exterioară şi în sensul
că noi ne prezentăm lumii în conformitate cu imaginea
noastră despre cum trebuie să ne exprimăm sentimentele
în anumite situaţii, în ce măsură trebuie să
ne controlăm emoţiile, în ce mod dorim să le
comunicăm, în strânsă legătură cu adoptarea
unei persona se află şi convenţiile convieţuirii
de zi cu zi: regulile de politeţe etc. Mario Jacoby* subliniază
cât de importantă este persona pentru a proteja intimitatea
unui om şi descrie ce s-ar întâmpla dacă am da frâu
liber oricărui sentiment, dacă nu am mai respecta
nicio convenţie.
A proteja poate însemna însă şi a
îngrădi. Un lucru evident în sfera emoţiilor: dacă
ne controlăm prea strict emoţiile, relaţiile
interumane devin reci, distante. Cine îşi controlează
cu severitate emoţiile ajunge curând să se simtă
lipsit de viaţă, pierde contactul cu sine.* Dar cine
îşi controlează prea puţin emoţiile anulează
orice distanţă faţă de ceilalţi, îi
invadează tot timpul cu stările lui sufleteşti.
Persona nu protejează aşadar doar propria intimitate,
ci îi protejează şi pe ceilalţi de prea multă
intimitate. Pericolul constă într-un control exagerat şi
în exacerbarea convenţiilor, în numele conformismului,
de pe urma cărora are de suferit autenticitatea sentimentelor
noastre, din care izvorăşte desigur, tot mereu, un
comportament neconvenţional, care cauzează anumite
complicaţii, în situaţia aceasta nu îi mai simţim
cu adevărat pe cei din jurul nostru, nu ne mai simţim
legaţi într-un fel sau altul de ei.
PERSONA Şl SOCIALIZAREA El
în familie suntem socializaţi pentru a
adopta şi afişa o anumită persona. Copiii foarte
mici se remarcă tocmai prin lipsa unei persona. Abia între
trei şi şase ani, odată cu dezvoltarea sentimentului
ruşinii", se dezvoltă şi o persona, care
este în mare măsură rodul educaţiei. Copilul
simte de acum înainte că nu se poate purta la fel în medii
diferite, că trebuie să-şi schimbe
comportamentul, fie pentru a nu atrage atenţia
într-un mod neplăcut, fie pentru a se bucura de apreciere,
în adolescenţă adoptă şi afişează
diverse persona, de obicei în deplină concordanţă
cu grupul celor de aceeaşi vârstă cu el.* Nu optează
însă nicidecum în mod arbitrar pentru o anumită persona,
fiindcă în această fază importantă din viaţă
sentimentul valorii de sine este labil şi, ca atare, este
deosebit de important pentru adolescent să se bucure de
apreciere. Ca urmare, adolescenţii se supun unei anumite
presiuni de a adopta o persona sau alta.
Şi spiritul timpului, care se exprimă
de exemplu prin modă, influenţează afişarea
unei persona. Putem verifica acest lucru comparând diverse fotografii
ale noastre, făcute de-a lungul timpului, şi vom constata
fie că ne-am „supus" unei mode, fie că ne-am
distanţat în mod intenţionat de ea. Acelaşi lucru
este valabil şi pentru stilul de comunicare, care ţine
tot de persona. Tinerii din orice epocă au un limbaj propriu,
cu expresii specifice, iar cei care fac parte dintr-un grup
cu interese similare, de pildă persoanele interesate de
psihologie, au un jargon specific epocii.
Şi constituţia noastră fizică
şi cea psihică influenţează de regulă
în mare măsură persona. Este de la sine înţeles
că o persoană cu o constituţie fizică solidă
se va prezenta altfel decât cineva mai firav, însă nu doar
constituţia fizică impune limite modului nostru de
a ne prezenta, ci şi cea psihică. Când spunem despre
o femeie că poartă o rochie „îndrăzneaţă",
enunţul acesta se referă la propria noastră ruşine
şi teamă de a ne expune. Spunem că este o rochie
îndrăzneaţă, fiindcă noi nu am îndrăzni
să o îmbrăcăm, fiindcă ne-ar fi ruşine
să o purtăm. Constituţia noastră psihică
este cea care ne îngăduie o anumită plăcere de
a ne expune, care stabileşte ce îndrăznim şi
ce nu îndrăznim să arătăm, care ne indică
limita ruşinii. Această limită a ruşinii
se referă la limitele posibilităţilor noastre
de a ne prezenta lumii. Ea variază de la o persoană
la alta şi este flexibilă: când ne simţim bine,
suntem mai îndrăzneţi, când ne simţim prost,
încercăm să nu atragem atenţia celorlalţi.
Persona se află, de asemenea, în concordanţă
cu aspectul personal al idealului Eului nostru, cu imaginea
idealizată pe care ne-o facem despre noi înşine şi
care indică drept cine ne credem, drept cine dorim să
ne credem. Idealul Eului se referă de regulă la un
om aproape perfect, fapt care ne determină să refulăm
tot ceea ce este imperfect. Persona se află însă în
concordanţă şi cu aspectul social al idealului
Eului nostru, pe care îl percepem de regulă ca ideal al
lumii înconjurătoare, deşi, de fapt, este în mare
măsură o proiecţie a idealului Eului nostru personal.
Un student, de pildă, era ferm convins că nu va fi
apreciat decât în cazul în care va preda un referat perfect
elaborat, deşi profesorul ceruse de fapt fiecăruia
o simplă prezentare succintă a ideilor principale.
Argumentaţia studentului: profesorul le ceruse studenţilor
să-şi prezinte succint ideile principale din simplul
motiv că nu îi credea pe cei mai mulţi dintre ei capabili
să predea un referat perfect elaborat. Abia cererea insistentă
a profesorului ca şi el să prezinte doar ideile principale
1-a determinat pe student să se întrebe dacă nu cumva
înţelesese el totuşi ceva greşit, în acest caz
este evident că studentul îşi proiectase idealul Eului
său asupra profesorului şi situaţiei respective.
Faptul că ne comparăm mereu cu pretenţiile pe
care le avem de la propria persoană, dar ne interesează
în egală măsură şi părerea celorlalţi
despre noi, pentru ca astfel să primim fie confirmarea
imaginii noastre de sine, fie un stimul de a o revizui, este
constitutiv atât pentru persona, cât şi pentru umbră.
Idealul lumii înconjurătoare este la rândul său alcătuit din mai multe elemente: pe de-o
parte este vorba despre spiritul timpului şi adaptarea
la ceea ce numim modă — adică expresia vizibilă
a spiritului timpului. Pe de altă parte, este vorba despre
aşteptări interiorizate, care îşi au originea
în copilărie şi pe care le proiectăm asupra lumii
înconjurătoare. Când cineva spune de pildă: „Nu-ţi
poţi permite aşa ceva în situaţia aceasta",
este posibil ca această afirmaţie să fie de provenienţă
maternă sau paternă, să fie legată de un
complex matern sau patern pe care nu 1-am prelucrat încă
îndeajuns.* Ca urmare, ne supunem proiectiv lumii înconjurătoare,
adică suntem convinşi că lumea înconjurătoare
are o imagine clară despre cum trebuie noi să ne purtăm,
să ne îmbrăcăm, să ne prezentăm. Uneori
ne străduim din răsputeri să corespundem acestor
presupuse aşteptări, fără să câştigăm
însă prea multă apreciere sau atenţie -nu am
făcut altceva decât să rejucăm o veche poveste.
Normele impuse de părinţi ne determină foarte
uşor să adoptăm o anumită persona.
Persona este, în concluzie, o atitudine psihică,
fizică şi socială care mijloceşte între
lumea interioară şi cea exterioară, mai degrabă
o „faţă" decât o „mască", după
cum se exprimă Rudolf Blomeyer." în persona pe care
o adoptăm îşi găseşte aşadar expresia
ceva ce se află în deplină concordanţă cu
fiinţa noastră, chiar dacă persona reprezintă
o adaptare la cerinţele societăţii.
Şi chiar dacă avem de-a face cu o
punere în scenă a personei — şi este posibil ca în
prezent persona să fie tot mai des pusă în scenă
—, ceva de genul unei „identităţi" este perceput
atât din exterior, cât şi din interior: ceva ce rămâne
constant în pofida tuturor schimbărilor. Acesta este motivul
pentru care majoritatea oamenilor sunt percepuţi de-a lungul
vremii, în epoci şi situaţii diferite, drept relativ
neschimbaţi.
EXISTENŢA IDEALIZATĂ Şl UMBRA
Oamenilor le place să se facă mai
frumoşi decât sunt atunci când ies în lume. Şi ştiu
acest lucru. Foarte puţini dintre ei îşi arată
de bunăvoie aspectele mai puţin frumoase. Supărător
este însă faptul că aceste aspecte mai puţin
frumoase devin totuşi vizibile.
Referitor la acest subiect, Jung* scria în 1945:
în confruntarea cu realitatea, „fără văluri false
şi alte mijloace de înfrumuseţare", „omul iese
la iveală aşa cum este el şi arată ceea
ce era mai înainte ascuns sub masca adaptării convenţionale,
şi anume umbra. Aceasta este integrată Eului
prin conştientizare, iar astfel are loc o apropiere de
totalitate".
Observaţii de acest gen, frecvente în scrierile
lui Jung, sunt de vină pentru conotaţia negativă
pe care o are uneori persona. De parcă am opta în mod conştient
pentru o anumită persona, pentru a ne ascunde astfel umbra,
în anumite situaţii poate fi într-adevăr aşa:
un bărbat, de pildă, care nu-şi poate accepta
homosexualitatea, considerând-o „de domeniul umbrei" şi
convins fiind că n-ar mai putea trăi dacă lumea
din jurul lui ar afla acest lucru, se dă drept mare fustangiu.
Adoptă aşadar în mod conştient o anumită
persona, menită să-i ascundă umbra. De cele mai
multe ori nu urmărim însă să ascundem un anumit
aspect mai întunecat al personalităţii noastre sub
o persona anume, încercăm doar să ne considerăm
cât mai frumoşi cu putinţă şi să primim
confirmarea acestui lucru din partea lumii înconjurătoare,
pentru a putea conserva un bun sentiment al valorii de sine.
Mai consider important şi un alt aspect
din definiţia pe care o dă Jung umbrei: încă
în 1945, Jung era de părere că umbra poate fi integrată
şi că omul se apropie, prin integrarea umbrei, de
totalitate. Nu încape îndoială că umbra face parte
din om şi că integrând ceea ce am refulat, obţinem
acces la anumite aspecte care aparţin personalităţii
noastre. O integrare a umbrei ar presupune însă ca aceasta
să poată fi pe deplin integrată, să nu mai
fie aşadar deloc nevoie să fie respinsă. Or,
mie mi se pare o viziune cam idealistă — ca ipoteză
desigur foarte tentantă, fiindcă astfel am rezolva
o mulţime de probleme cu care se confruntă omul de-a
lungul vieţii sale. în practică însă, viziunea
aceasta este destul de străină naturii omului; eu
consider deja o realizare măreaţă dacă ajungem
să ne percepem şi să ne acceptăm umbra,
aşa cum s-a configurat ea, să o luăm în calcul
şi să ne asumăm răspunderea pentru ea.
Noţiunea de „umbră" este larg
cunoscută şi acceptată, însă în receptarea
ei se regăsesc şi unele aspecte problematice, care
pot conduce la o utilizare abuzivă a noţiunii: umbra
oferă o explicaţie pentru numeroase neajunsuri omeneşti,
poate fi invocată ca scuză pentru un comportament
imoral; astfel, persoana în cauză nu mai trebuie să
răspundă pentru consecinţele comportamentului
ei de umbră. Să presupunem că cineva încearcă
să vă înşele. Dumneavoastră vă daţi
seama de acest lucru, persoana în cauză recunoaşte
şi spune: „E umbra mea şi mi-o accept". Faptul
că îşi cunoaşte umbra de escroc nu o îndreptăţeşte
să o şi trăiască din plin. Despre principiul
responsabilităţii se vorbeşte iarăşi
tot mai des în domeniul psihanalizei.
Plăcerea cu care oamenii au ajuns să
se identifice cu umbra lor este printre altele şi o urmare
a faptului că psihanaliza ne-a arătat câte aspecte
plăcute ale vieţii au fost refulate de-a lungul vremii,
că viaţa noastră a devenit astfel mai săracă,
iar oamenii au ajuns să se îmbolnăvească din
această cauză. Psihanaliza a observat „întoarcerea
refulatului", lucru care s-a manifestat îndeosebi în eliberarea
sexuală şi care i-a adus psihanalizei acuzaţia
că ar încuraja un comportament imoral.
Este o eroare să credem că integrarea
umbrei înseamnă trăirea ei neînfrânată. Acesta
este şi motivul pentru care în prezent, în literatura de
specialitate, nu se mai vorbeşte atât despre „integrarea"
umbrei, cât despre „acceptarea" ei. Astfel se revine de
fapt la noţiunea iniţială, cea dinamică,
a umbrei, potrivit căreia o sursă nouă de lumină
produce o umbră nouă.
Să acceptăm umbra înseamnă să
recunoaştem într-o anumită situaţie, eventual
prin intermediul unui vis, că avem un comportament influenţat
de umbră şi în cel mai bun caz să îl corectăm.
Şi mai înseamnă în orice caz să ne întrebăm
ce s-ar întâmpla dacă am trăi din plin acest aspect
întunecat al nostru sau dacă 1-am insera într-o relaţie,
ce consecinţe ar avea acest lucru. Trebuie să dezvoltăm
o sensibilitate atât faţă de umbra noastră, cât
şi faţă de umbra celorlalţi. Acceptarea
umbrei şi sensibilitatea faţă de ea vor rezulta
într-o mai bună cunoaştere de sine, mai multă
toleranţă faţă de noi înşine şi
de ceilalţi, şi mai puţină ipocrizie.
Sursa: Verena Kast - Umbra din noi.
Forta vitalã subversivã
Editura TREI aici
Traducere din germanã: Laura Karsch,
Pag. 9-23