Walter Risso
Site personal:http://www.walter-riso.com/index.php
Fragmente din volumul
IUBIRI TOXICE
Tipologiile afective
de care ar fi bine sã
nu ne îndrãgostim:
cum sã le recunoastem si cum sã le înfruntãm
de Walter Riso
Editura ALL
Walter Riso este si autorul cãrtii Cum
sã nu mori din dragoste. Fragmente pe site
aici
Detalii carte pe site-ul editurii aici:
http://www.all.ro/colectia_linia-bleu/iubiri-toxice.html
Momentan la un pret bun pe ELEFANT de Black Week aici:
http://www.elefant.ro/carti/carti-de-specialitate/stiinte-umaniste/psihologie/iubiri-toxice-188024.html
În plus, " Elefantii " sunt si cei mai prompti...
Walter Riso (nascut în
Italia, în 1951) este un psiholog cu formare profesionala
extinsa pe mai multe domenii si cu experienta academica. Este
profesor universitar, specializat în terapia cognitiva.
Riso a gasit o cale de a explica, într-un limbaj simplu
si direct, principalele probleme care îi împiedica
pe oameni sa-si traiasca viata pe deplin.
În ultimii ani, cartile lui s-au vândut în 1,7
milioane de exemplare în întreaga lume, fiind traduse
în germana, olandeza, italiana, greaca si portugheza. Printre
cartile sale se numara: Manual para no morir de amor,
Ama y no sufras, El arte de ser flexibile, Jugando
con fuego etc.
Credem ca iubirea este de neînvins si uitam
ceva esential pentru supravietuirea acesteia: nu toate relatiile
afective sunt potrivite pentru bunastarea noastra emotionala.
Fie ca ne place sau nu, câteva moduri de a iubi sunt de-a
dreptul insuportabile si obositoare.
Tipologiile afective disfunctionale prezentate în aceasta
carte au fost studiate cu ajutorul celor mai recente descoperiri
în psihologia clinica cognitiva si în alte discipline
asemanatoare, dar si prin mijlocirea a nenumarate cazuri extrase
din diverse surse stiintifice si din experienta clinica a autorului.
Iubiri toxice se adreseaza oricui doreste sa-si revizuiasca viata
amoroasa si sa transforme iubirea într-o experienta satisfacatoare.
Walter Riso porneste de la premisa ca a iubi nu înseamna
a suferi. Avem dreptul sa fim fericiti.
Introducere
De ce eşuăm atât de mult în dragoste?
De ce atâţia oameni aleg persoana greşită sau
se implică în relaţii pe cât de periculoase, pe atât
de iraţionale ? De ce ne complăcem în relaţii
dureroase? Credem că iubirea este de neînvins şi uităm
un lucru esenţial pentru supravieţuirea amoroasă:
acela că nu toate legăturile sentimentale sunt benefice
pentru bunăstarea noastră. Fie că ne place sau
nu, unele moduri de a iubi sunt pur si simplu insuportabile şi
obositoare, chiar şi dacă avem instincte masochiste
şi o atitudine supusă.
Nu spun că astfel de persoane nu ar merita
să fie iubite; ceea ce afirm este că orice legătură
afectivă, în care valorile noastre esenţiale sunt ameninţate,
nu este recomandată pentru propria fericire, indiferent
de câtă iubire s-ar afla la mijloc. Sunt de acord cu faptul
că viaţa de cuplu nu este uşoară şi că
toţi trebuie să „sacrificăm" anumite lucruri
(fireşte, într-un mod constructiv) pentru ca relaţia
să prospere; cu toate acestea, modurile de a iubi pe care
le voi descrie aici sunt foarte dificil de abordat si tolerat,
chiar şi pentru acei „îndrăgostiţi de dragoste",
care suportă cu tărie orice. Aceste tipologii afective
disfuncţionale îl consumă pe celălalt si îl storc
de energie, îl mistuie încet sau îl tulbură într-atât de
tare încât ajunge să se simtă în mod inexplicabil vinovat
sau să creadă că suferinţa din dragoste este
normală şi comună (de parcă a iubi
si a fi victimă ar fi unul şi acelaşi lucru).
Este drept că nimeni nu-i perfect si că toţi avem
micile noastre „nebunii", Insa tipurile de relaţii pe
care le voi menţiona depăşesc cu mult stadiul unei
mărunte şi inofensive preferinţe şi nu ţin
de un simplu capriciu: sunt atitudini extrem de toxice pentru
cei care se decid să intre în asemenea jocuri emoţionale.
Putând să le identificăm, vom fi în stare de acum înainte
să luăm decizii mai sănătoase si mai bine
gândite cu privire la viitorul nostru emoţional, fie să
le evităm, dacă încă nu am fost afectaţi,
fie să le confruntăm, dacă suntem deja implicaţi
sentimental. Prevenire şi confruntare, iată două
strategii de supravieţuire ghidate de raţiune.
Ne-a fost întipărită în minte ideea că
trebuie să acceptăm partenerul aşa cum e, şi
că este greşit să îi cerem să facă lucruri
care nu îi stau în fire sau pe care nu vrea să le facă;
altfel spus, că există pentru fiecare un fel de a fi
cu care trebuie să ne conformăm, din respect pentru
acesta. Sunt de acord, însă cu câteva precizări. Eu
aş spune că trebuie să acceptăm felul de a
fi al partenerului, însă numai dacă asta nu presupune
un sacrificiu psihologic din partea noastră. Te accept aşa
cum eşti, atâta vreme cât nu va trebui să mă autodistrug
pentru a te face fericit, pentru că, dacă fericirea
ta este invers proporţională cu a mea, înseamnă
că între noi ceva nu funcţionează aşa cum
ar trebui, în faţa unei incompatibilităţi majore,
voinţa si bunele intenţii tind să nu fie suficiente
pentru a rezolva problema. Cum întreţii o relaţie potrivită
si liniştită cu cineva care se crede unic si special
si care nu se poate iubi decât pe sine ? Cum poţi reuşi
să ai o relaţie cel puţin decentă cu un om
care te consideră de neglijat sau cu cineva ale cărui
sentimente faţă de tine oscilează constant între
iubire şi ură ? Cum să îi supravieţuieşti
unei iubiri insistente, care nu-ţi lasă loc să
respiri, sau unei iubiri năucitoare si ambivalenţe în
care celălalt nu poate trăi „nici cu tine, nici fără
tine" ? Cum menţii o relaţie reciprocă şi
tandră atunci când partenerul te împiedică să
îţi exprimi afecţiunea ? Cum îţi trăieşti
iubirea în linişte cu cineva care te domină pentru că
are impresia că eşti o fiinţă incapabilă
şi inutilă? Te-ai dărui trup si suflet cuiva care
te consideră un potenţial inamic si care, în fiecare
zi regretă că te iubeşte?
Ai continua relaţia cu o persoană infidelă care
nu este capabilă să îşi părăsească
amantul? Sunt atâţia martiri şi sunt atât de veneraţi
în cultura aceasta a iubirii necondiţionate!
Nu se poate pune la îndoială faptul că
nu avem cu toţii aceeaşi părere despre ce înseamnă
o relaţie bună de cuplu. Există persoane care consideră
că o legătură bazată pe iubire trebuie să
dureze toată viaţa şi, deci, toleranţa nu
are limite. Mai sunt şi cei care cred că nu trebuie
neapărat să mergi până în pânzele albe şi
că iubirea nu are nimic de-a face cu faptul de a îndura
absurdităţile şi stările patologice ale celuilalt.
Fiecare hotărăşte pentru sine ce are de făcut
şi până unde trebuie să meargă, în funcţie
de convingerile sale şi de viziunea asupra lumii. Cu toate
acestea, ne putem pune de acord asupra unui lucru esenţial:
o relaţie reuşită este aceea în care ambii parteneri
sunt mulţumiţi, îşi pot realiza planurile de viitor
şi niciunul nu-şi vede drepturile încălcate. Insist,
însă: ambii parteneri.
La ce tipologii afective mă refer ? La un
grup select, şi nu tocmai faimos, întrucât majoritatea operează
în spatele cortinei. Se poate să fi avut contact cu unele
dintre ele (fie pentru că am fost victime directe ale acestor
moduri de a iubi, fie pentru că am cunoscut pe cineva împotmolit
într-o relaţie traumatizantă din care nu este capabil
să iasă), aşa cum se poate să ne fie si total
necunoscute, permiţându-le astfel să dea ocol vieţii
noastre şi să ne pândească din umbră. Mă
voi referi concret la opt tipologii afective, cele care sunt considerate
extrem de vătămătoare si primejdioase pentru bunăstarea
emoţională a cuiva: tipul histrionic-teatral (iubire
hărţuitoare), tipul paranoid-vigilent (iubire
suspicioasă), tipul pasiv-agresiv (iubire subversivă),
tipul narcisist-egocentric (iubire egoistă), tipul
obsesiv-compulsiv (iubire perfecţionistă), tipul
antisocial arţăgos (iubire violentă), tipul
schizoid-sihastru (iubire distantă sau indiferentă)
şi tipul limitrof-instabil (iubire haotică).
Fiecare dintre acestea poartă în sine una sau mai multe
antivalori care se opun unei iubiri împlinite si sănătoase.
Cei care dispun de aceste feluri de iubire pot
ajunge să activeze cu succes în anumite domenii specifice,
si de aceea societatea îi acceptă sau chiar îi consideră
drept modele de urmat, însă, influenţa lor cea mai puternică,
cea cu adevărat problematică, se arată în relaţiile
interpersonale intime, mai exact în mediul familial şi de
cuplu. Exact ca în proverbul popular: „Afară-i vopsit gardul
şi-năuntru-i leopardul." în spatele uşilor
închise, în lumea privată a iubirii, măştile cad
si se arată adevărata faţă. De pildă,
indivizii narcisişti tind să ocupe poziţii importante
în firme sau în politică, graţie neînfrânatei lor competitivităţi
şi setei de putere, însă îşi rănesc foarte
mult partenerii din cauza egoismului si egocentrismului cronic
care îi caracterizează. Subiecţii obsesiv-compulsivi
ar ajunge la o performaţă excelentă în acele sarcini
în care controlul si perfecţionismul sunt o cerinţă
importantă; cu toate acestea, atunci când aduc acelaşi
model de exigenţă în căminul familial, ajung să
pună o presiune foarte mare asupra partenerului şi
să creeze o atmosferă extrem de stresantă. Persoanele
histrionice au abilităţi extraordinare care le permit
să se angajeze cu succes în activităţi care ţin
de teatru, film, televiziune sau orice alt mediu în care ar putea
fi în centrul atenţiei şi „conectaţi" la
public, însă în viaţa amoroasă întâmpină dificultăţi
majore în a întreţine o relaţie liniştită
şi a respecta limitele partenerului. Un individ paranoid
se va impune în domenii care au ca cerinţe fundamentale vigilenţa
şi prudenţa, însă convieţuirea cu el se poate
transforma într-o experienţă terorizantă şi
sufocantă.
Ar fi greşit să credeţi că
mă refer la cazuri izolate sau ieşite din comun. Studiile
relevă că suma tuturor acestor tipuri, în manifestările
lor extreme (tulburări de personalitate), ajunge undeva
între 20% şi 30% din totalul populaţiei. Şi, dacă
luăm în considerare şi cazurile moderate, numărul
creşte simţitor. Partenerii/victimele indivizilor care
posedă aceste tipuri de personalitate încearcă uneori
sa echilibreze situaţia, apelând la tactica lui „da,
dar...", o strategie compensatorie foarte apreciată
de cultura peţitoare, care susţine rezistenţa cu
orice preţ: „Este egoist, dar nu din cale afară",
„îi place să flirteze, dar nu e atât de grav",
„E destul de geloasă, dar mă pot descurca cu
asta", „Nu prea îşi exprimă sentimentele, dar
trebuie să înţeleg că aşa e felul lui de a
fi", „Este agresiv, dar se va mai tempera", „E
destul de instabilă, dar eu încerc să mă
adaptez şi să am răbdare." Majoritatea acestor
dar-uri nu sunt nimic altceva decât false forme de autoiluzionare
şi justificare în faţa fricii sau a imposibilităţii
de a rezolva decalajul emoţional. Sau ar trebui oare să
ţinem iubirea la terapie intensivă pentru tot restul
vieţii ? Nu spun că trebuie să aruncăm prosopul
în faţa primei neînţelegeri cu celălalt; nu apăr
relaţiile dispensabile, ceea ce sugerez este folosirea unui
oarecare realism emoţional, care să ne permită
să stabilim până când suntem dispuşi să aşteptăm
transformarea persoanei iubite. Cei care decid să pună
capăt unei astfel de iubiri nu o fac de azi pe mâine. Dimpotrivă,
cei mai mulţi dintre ei luptă, cer ajutorul unui profesionist
si îşi depăşesc necontenit limitele, încercând
să dea si o a doua, a treia, a patra şi a cincea şansă,
chiar şi atunci când se află în joc integritatea lor
fizică şi psihică, însă nu trebuie să
exagerăm; uneori trebuie să depunem armele şi să
înţelegem că anumite bătălii nu sunt ale noastre,
nu ne privesc sau pur şi simplu nu ne avantajează.
Persoanele care au avut şansa de a intra deja
în contact cu această temă si de a o aplica în viaţa
lor de fiecare zi se simt mai sigure pe sine atunci când trebuie
să-si rezolve problemele de cuplu şi au învăţat
să ia decizii bazate pe dovezi concrete. Totuşi, există
patru întrebări referitoare la tipologiile afective, care
se repetă cu regularitate şi pe care cred că este
important să le clarific:
• Este posibil să manifeşti simultan
caracteristici ale mai multor tipologii ? Da, este posibil.
Unele profiluri se pot suprapune în anumite aspecte; de exemplu,
indiferenţa este comună atât tipului antisocial, cât
şi celui narcisist şi celui schizoid, însă numai
în ultimul dintre acestea îşi atinge punctul maxim, în orice
caz, chiar dacă ai putea deţine anumite trăsături
aparţinând mai multor stiluri, întotdeauna vor fi unele care
vor ieşi mai mult în evidenţă. Ceea ce defineşte
fiecare mod de a iubi este o „esenţă psihologică"
specifică. Cel mai indicat ar fi să luăm tipologiile
afective ca pe un ghid care să ne ajute să reflectăm
şi să fim mai chibzuiţi în dragoste.
• Nu
credeţi că trăsăturile fiecărui tip sunt
puţin rigide ? Tipurile pe care
le prezint nu corespund unei clasificări categorice şi
definitive (listă de simptome), ci mai degrabă reprezintă
dinamica internă a felului în care anumite persoane trăiesc
şi simt dragostea, un anumit modus operandi care le aparţine,
motivaţiile şi structura lor cognitivă/afectivă.
• Tipologiile
afective disfuncţionale sunt mai frecvente la bărbaţi
sau la femei? Studiile recente ne arată
următoarea variaţie:
a) iubirile haotice şi subversive sunt mai frecvente la femei
(mai mult primele decât ultimele);
b) în tipul histrionic-teatral ambele sexe îşi dispută
primul loc (după cum vom vedea, „isteria" a devenit
deja unisex) şi c) celelalte tipologii afective sunt mai
comune la bărbaţi (încă o dată, sexul masculin
are întâietate în chestiuni de insalubritate).
• Ce
este aşadar o tipologie afectivă ?Este
un mod de a procesa informaţia emoţională: de a
o simţi, de a o evalua si de a o încorpora în viaţa
de cuplu. Dacă acest mod de procesare a respectivei informaţii
este distorsionat şi ghidat de scheme negative cu privire
la sine însuşi, viitor şi lumea înconjurătoare,
respectiva tipologie va sfârşi prin a fi dăunătoare
atât pentru propria sănătate mintală şi emoţională,
cât si pentru cea a partenerului.
Fiecare dintre cele opt profiluri psihologice
propuse ocupă câte un capitol din carte. In fiecare dintre
acestea se prezintă, într-un limbaj accesibil pentru publicul
larg:
a) trăsăturile principale ale fiecărei tipologii
afective si implicaţiile lor asupra vieţii de cuplu;
b) vulnerabilităţile personale care explică de
ce anumiţi oameni se împotmolesc în aceste tipuri de relaţie;
c) până unde este posibil a se păstra o relaţie
sănătoasă cu fiecare tip studiat si ce riscuri
implică aceasta;
d) cum să recunoşti aceste moduri de a iubi înainte
să te îndrăgosteşti si
e) în fine, ce s-ar întâmpla dacă cititorul ar descoperi
că posedă unele dintre trăsăturile caracteristice
menţionate. Tipul limitrof-instabil, dată fiind structura
sa haotică şi dezorganizată, este singurul care,
în anumite puncte, nu va urma cu exactitate schema aplicată
celorlalte, deşi am menţinut titlurile generale pentru
a nu vă perturba lectura.
În ordonarea capitolelor, nu am urmat convenţiile
tradiţionale ale clasificărilor psihologice sau psihiatrice,
ci o înşiruire care să faciliteze lectura. Cu excepţia
introducerii, pe care o consider absolut necesară pentru
a înţelege sensul şi obiectivele textului, fiecare capitol
se poate citi în ordinea dorită de cititor, deşi ar
fi de preferat ca tipul limitrof-instabil să fie păstrat
pentru final.
Tipologiile afective disfuncţionale prezentate
aici au fost studiate cu ajutorul celor mai recente descoperiri
în psihologia clinică cognitivă si în alte discipline
asemănătoare, dar şi prin mijlocirea a nenumărate
cazuri extrase din diverse surse ştiinţifice şi
din experienţa clinică a autorului.
Acest text se adresează oricărei persoane
care doreşte să îşi revizuiască viaţa
amoroasă şi să transforme iubirea într-o experienţă
satisfăcătoare. Nu este o carte optimistă ori pesimistă,
ci este una realistă. Nu vei găsi aici cele mai bune
reguli pentru convieţuirea cu unul sau cu altul dintre aceste
tipuri disfuncţionale şi pentru a închide ochii în faţa
evidentului, ci, mai degrabă, vei reuşi să stabileşti
anumite spaţii de reflecţie pentru a putea înţelege
mai bine relaţia cu partenerul tău si a clarifica până
unde se merită să lupţi pentru ea. Vei putea chiar
să descoperi că problema te priveşte pe tine, şi
nu pe cel pe care îl iubeşti. Cele trei întrebări care
ghidează acest traseu sunt simple şi în acelaşi
timp profunde: „Care este modul de a iubi al partenerului meu?", „Care este modul meu de a
iubi?", „Până când putem fi împreună fără
să ne facem rău ?" Dacă reuşim să
vedem lucrurile aşa cum sunt, fără trucuri sau
speranţe naive, vom putea lua decizii corecte, care să
ne ajute să ne îmbunătăţim calitatea vieţii,
chiar dacă uneori drumul de urmat va fi anevoios sau dureros.
Pornesc de la simpla premisă că a iubi nu înseamnă
a suferi, si că avem dreptul să fim fericiţi. Acesta
este binele suprem, pe care nu ni-1 poate lua nimeni, nici măcar
în numele iubirii.
(pp. 7-14)
…
CUPRINSUL
CÃRTII
Introducere..................................................................
7
1-TIPUL HISTRIONIC-TEATRAL
Iubirea hărţuitoare.................................................... 17
Latura neplăcută a seducţiei şi
a romantismului............... 21
A atrage atenţia cu orice preţ: „Viaţa
ta trebuie să graviteze în jurul meu" 23
Emotivitate/expresivitate: „Iubirea este
sentiment pur" 26
Insatisfacţie afectivă: „Iubirea
ta nu mi-e de-ajuns"...28
De ce ne împotmolim într-o relaţie histrionică ?
Cântecele de sirenă......................................................
29
Superficialitate/frivolitate: „Am nevoie
de un partener light, care să nu-mi complice viaţa"
30
Incompetenţă socială: „Am
nevoie de cineva care să fie mai extrovertit decât mine"
31
Stimă de sine scăzută: „Am
nevoie să fiu recunoscut si apreciat" 32
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană histrionică? 34
Strategii de supravieţuire afectivă...................................
34
Până unde putem negocia?............................................
37
Cum să recunoşti o persoană
histrionică înainte de a te îndrăgosti
38
Arunci când persoana histrionic-teatrală
eşti chiar tu.
Câteva observaţii .........................................................
40
2-TIPUL PARANOICO-VIGILENT
Iubirea suspicioasă.................................................... 43
Viaţa alături de inamic...................................................
46
Inhibiţie defensivă: „Dacă îţi voi oferi
dragoste, vei profita de mine" 47
Focalizare neadaptată: „Dacă nu sunt vigilent, mă
vei înşela" 48
Fatalism afectiv: „Trecutul te condamnă"........................
50
De ce ne împotmolim într-o relaţie
paranoidă ?.............. 52
Călăuzire socială: „Am nevoie
de un partener care să-mi justifice şi să-mi
împărtăşească izolarea" 53
Suferinţă confirmativă:
„Am nevoie să fii gelos(oasă) si să suferi după
mine, să simtcă mă iubeşti cu adevărat" 54
Suspiciune empatică: „Am nevoie să
mă ajuţi să-mi depistez inamicii" 56
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană paranoidă? 57
Strategii de supravieţuire afectivă...................................
58
Până unde putem negocia ?...........................................
61
Cum să recunoşti o persoană
paranoidă înainte de a te îndrăgosti
62
Arunci când persoana paranoice-vigilentă
eşti chiar tu.
Câteva observaţii..........................................................
63
3-TIPUL PASIV-AGRESIV
Iubirea subversivă...................................................... 67
Calmul insuportabil al fiinţei iubite..................................
71
Ambivalenţă interpersonală:
„Apropierea ta afectivă mă încătuşează,
depărtarea ta mă nelinişteşte"
72
Sabotaj afectiv: „Trebuie să mă
opun iubirii tale, însă fără să te pierd"
73
Pesimism contagios: „Deşi ne iubim,
totul va merge din rău în mai rău"... ...75
De ce ne împotmolim într-o relaţie
pasiv-agresivă ?
Îngerul imaturităţii.........................................................
76
Protecţionism amoros: „Am nevoie să
aibă nevoie de mine" 78
Lipsă de preocupare/comoditate: „Am
nevoie să mi se ofere libertatea de a face ce vreau"
79
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană pasiv-agresivă? 80
Strategii de supravieţuire afectivă...................................
81
Până unde putem negocia?............................................
85
Cum să recunoşti o persoană
pasiv-agresivă înainte de a te îndrăgosti
86
Atunci când persoana pasiv-agresivă
eşti chiar tu.
Câteva observaţii..........................................................
87
4-TIPUL NARCISIST-EGOCENTRIC
Iubirea egoistă........................................................... 91
Odiseea de a iubi o persoană
narcisistă......................... 95
Lipsă de consideraţie afectivă:
„Nevoile mele sunt mai importante decât ale tale"
96
Infatuare/superioritate: „Ce noroc ai că
sunt împreună cu tine!" 99
Hipersensibilitate la critică: „Dacă
mă critici, înseamnă că nu mă iubeşti"
103
De ce ne împotmolim într-o relaţie
narcisistă ?
Puterea egoului...........................................................
104
Indezirabilitate personală: „Am nevoie
de o relaţie care să îmi confere un statut"
105
Indeterminare a „eului": „Am nevoie
de cineva cu care să mă identific" 106
Dăruire necondiţionată:
„Am nevoie disperată să dăruiesc iubire"
107
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană narcisistă? 108
Strategii de supravieţuire afectivă.................................
109
Până unde putem negocia ?.........................................
112
Cum să recunoşti o persoană
narcisistă înainte de a te îndrăgosti
114
Arunci când persoana narcisist-egocentrică
eşti chiar tu.
Câteva observaţii 115
5-TIPUL OBSESIV-COMPULSIV
Iubirea perfecţionistă............................................... 119
Coşmarul unei iubiri rigide
şi meticuloase...................... 124
Critică/învinuire: „greşeşti
prea mult"............................. 124
Responsabilitate nelimitată: „De acum
înainte, eu voi prelua frâiele" 126
Constrângere emoţională: „Trebuie
să îmi menţin emoţiile sub control".. 127
De ce ne împotmolim într-o relaţie
obsesivă ?
Fascinaţia „bunei partide"............................................
128
Incompetenţă/eşec: „Am nevoie
de cineva eficient alături de mine" 129
Autocontrol insuficient: „Am nevoie de
cineva care să mă aducă pe drumul cel bun"
130
Angajament/loialitate: „Am nevoie de un
partener responsabil şi de încredere" 131
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană obsesivă? 132
Strategii de supravieţuire afectivă.................................
133
Până unde putem negocia?..........................................
136
Cum să recunoşti o persoană
obsesivă înainte de a te îndrăgosti
138
Când persoana obsesiv-compulsivă
eşti chiar tu.
Câteva observaţii.........................................................
139
6-TIPUL ANTISOCIAL-ARŢĂGOS
Iubirea
violentă........................................................ 143
Pânza de păianjen a iubirii maligne................................
148
Reificare afectivă: „Nu mă interesează
nici durerea, nici fericirea ta" 149
Dispreţ/maltratare: „Ti-o meriţi,
cine te pune să fii atât de slab ?" 150
Iresponsabilitate interpersonală:
„Nu am nicio obligaţie faţă de tine"
153
De ce ne împotmolim într-o relaţie
antisocială ?
Atractivitatea războinicului...........................................
154
Slăbiciune cronică: „Am nevoie
de un partener care să mă apere" 155
Dispreţ faţă de teamă:
„Am nevoie de o persoană curajoasă, pe care să
o admir" 157
Dependenţă de pericol: „Am nevoie
ca celălalt să mă facă să experimentez
emoţii puternice" 158
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană antisocială?
Strategii de supravieţuire afectivă.................................
161
Până unde putem negocia ?.........................................
164
Cum să recunoşti o persoană
antisocială înainte de a te îndrăgosti
165
Când persoana antisocială eşti
chiar tu.
Câteva observaţii........................................................
167
7-TIPUL SCHIZOID-SIHASTRU
Iubirea
distantă sau indiferentă.............................
171
Impenetrabila teritorialitate a sihastrului
afectiv............. 177
Cultul libertăţii: „Autonomia
mea nu este negociabilă" 178
Analfabetism emoţional: „Nu îţi
înţeleg sentimentele şi emoţiile" 180
Autosuficienţă afectivă:
„Pot trăi şi fără iubirea ta"... 181
De ce ne împotmolim într-o relaţie schizoidă
?
Cucerirea ca scop în sine 183
Rezervă personală/independenţă:
„Am nevoie de cineva care să-mi respecte spaţiul personal"
... 184
Provocarea ca motivaţie: „Am nevoie să fac din cucerire
un scop în sine" 185
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană schizoidă? 187
Strategii de supravieţuire afectivă.................................
188
Până unde putem negocia?..........................................
191
Cum să recunoşti o persoană
schizoidă înainte de a te îndrăgosti
192
Atunci când persoana schizoid-sihastră
eşti chiar tu.
Câteva observaţii........................................................
194
8-TIPUL LIMITROF-INSTABIL
Iubirea haotică......................................................... 197
Pe muchie de cuţit.......................................................
202
Identitate fragmentată: „Nu ştiu
nici cine sunt, nici ce vreau" 203
Abandon/neîncredere: „Nu pot trăi
nici cu tine, nici fără tine" 205
Instabilitate emoţională: „Te
iubesc şi te urăsc"............. 207
De ce ne împotmolim într-o relaţie
limitrof-instabilă
Farmecul paradoxului..................................................
208
Putem avea o relaţie sănătoasă
cu o persoană limitrofă? 210
Cum să recunoşti o persoană
limitrofă înainte de a te îndrăgosti 210
Atunci când persoana limitrof-instabilă
eşti chiar tu.
Câteva observaţii........................................................
211
Epilog.........................................................................
215
Iubirea sănătoasă: valori si
antivalori.................... 215
Bibliografie...............................................................
223
...
Epilog
Iubirea sănătoasă:
valori şi antivalori
Iubirea sănătoasă este o iubire
care se sprijină pe demnitatea umană, pe convingerea
că o relaţie bună favorizează dezvoltarea
potenţialului uman, pe care îl şi reafirmă. Iubirea
sănătoasă se naşte dintr-un sentiment valoros
şi vital, care nu poate fi corupt cu uşurinţă.
Este izvor de bucurie si tandreţe, dorinţă, admiraţie
si prietenie. Nu este o iubire perfectă, însă este preţuită
şi dorită, fără pretenţia că ar
fi celestă sau astrală. Este o iubire pe cât de terestră,
pe atât de dreaptă. O iubire bine calculată, ferită
de deprecieri, bine pusă la punct, apropiată, preţioasă,
respectată, însă nu indestructibilă.
Din nefericire, această iubire vivace şi
veselă se năruieste sub greutatea iraţionalităţii
şi a anumitor feluri de a iubi. Nicio iubire omenească
nu este atotputernică. Tipologiile afective despre care am
vorbit poartă în ele un cumul de antivalori care se opun
dezvoltării afective normale, pe oricare dintre planurile
acesteia. O metodă preventivă şi/sau reconstructivă
ar încerca să înlocuiască aceste valori negative prin
acele valori pozitive potrivite pentru o convieţuire sentimentală
în care dorinţa, prietenia si compasiunea (eros, philia
şi agape) să fie Prezente.
Iubirea sănătoasă nu este o iubire
completă şi bătută în cuie, ci, mai degrabă,
reprezintă o orientare care ne permite să ne reinventăm
lângă persoana iubită. Este un amestec desăvârşit
de raţiune şi emoţie, aflat în serviciul unei vieţi
de cuplu liniştite.
Să revedem nucleul negativ al tipologiilor
afective dis-funcţionale analizate în interiorul acestei
cărţi si să observăm care sunt calităţile
sau valorile care lipsesc în fiecare dintre cazuri:
1. Caracterul hărţuitor şi exhibiţionist
al subiectului histrionic se opune valorii simplităţii.
O iubire spontană şi fluidă, care se arată
aşa cum este, fără podoabe inutile şi fără
exuberanţă, e mai plăcută şi mai uşor
de acceptat. Simplitatea nu caută să atragă atenţia,
ci pur şi simplu este, există şi ajunge în mod
firesc la inima celuilalt. Aceasta nu presupune să eliminăm
imaginaţia şi beneficiile care tind să însoţească
jocurile erotice sau, în general, dorinţa de a plăcea.
Eu mă refer la faptul de a nu deveni dependent de „accesorii"
şi de a ne putea bucura de celălalt, deşi nu l-am
făcut să ne mănânce din palmă. Cochetăria
este un condiment, un mijloc, nu un scop în sine. Fiecare poate
găsi modalitatea proprie de a juca rolul de seducător
în aşa fel încât fantezia să devină o scuză
pentru a-1 putea descoperi pe celălalt si a te lăsa,
în acelaşi timp, şi tu vrăjit de el. Problema nu
stă în ce faci, ci în cum o faci. Deşi arta seducţiei
face parte din condiţia naturală şi inevitabilă
a iubirii, este mai bine să apară ca un cadou care ne
ia prin surprindere. Pasiunea începe să decadă atunci
când persoana iubită devine previzibilă.
2. Suspiciunea subiectului paranoid anulează
poate singura certitudine la care ne putem aştepta de la
iubire: încrederea de bază. Să ştii că
persoana pe care o iubeşti nuîţi va face niciodată
rău în mod intenţionat. Aceasta este siguranţa
care izvorăşte din faptul de a-ţi iubi un prieten,
şi nu un duşman. Tipul paranoid ne arată că
o iubire infectată de suspiciune se transformă într-o
formă de tortură. Nu există cale de scăpare
pentru o iubire suspicioasă. Miguel de Unamuno spunea: „Neîncrederea
ta mă nelinişteşte şi tăcerea ta mă
ofensează." Dacă partenerul nu crede în tine, vei
oscila mereu între persecuţie şi degetul îndreptat acuzator
către tine: arestare şi proces.
Prevederea se desfată cu gândul înşelătoriei
anticipate, pentru că este lipsită de o valoare adiţională:
buna credinţă, care constă în capacitatea de a
crede în cineva, pur şi simplu pentru că este credibil,
pentru că îl simţi onest, loial, de-al tău, amic,
camarad, iubit solidar. Ce se opune paranoiei? Iubirea îndreptată
către prieten, nenumăratele secrete împărtăşite,
dărâmarea zidurilor ranchiunei şi ştergerea distanţei
dintre voi atât cât o permite iubirea.
3. Strategiile subversive ale subiectului pasiv-agresiv
vădesc un conflict cu autoritatea si incapacitatea de a găsi
o formă adecvată de apărare a autonomiei proprii,
fireşte, fără a recurge la sabotaj şi terorism
afectiv. Lipsa de francheţe emoţională se opune
calităţii de a fi direct, care constă în
capacitatea de a-ţi exprima sentimentele negative într-o
manieră acceptabilă din punct de vedere social. Să
spui „nu" cu amabilitate, să ceri ceva cu tandreţe,
să trasezi o limită cu respect, nu sunt agresiuni, nu
violează niciun drept, nu sunt nici impuneri şi nici
abuzuri de putere, ci doar dovezi de sinceritate. Fără
valoarea onestităţii emoţionale, a francheţei
care decurge dintr-o iubire matură, nicio relaţie nu
poate rezista. O legătură bine constituită nu interzice
discrepanţele, nu cenzurează diferenţele, nu se
teme de neînţelegeri, ci, mai degrabă, le încorporează
inteligent în viaţa cotidiană şi le ia ca pe nişte
plusuri în inventar. Cum ne putem apropia de persoana iubită
dacă nu spunem liber ce gândim şi ce simţim ?
4. Egoismul şi egocentrismul subiectului narcisist
îl îndepărtează în mod radical de valorile modestiei
şi solidarităţii. O iubire sănătoasă
este imposibilă dacă unul dintre cei doi suferă
de deliruri de grandoare şi se simte deasupra partenerului
său. Dreptatea şi compasiunea, între alte virtuţi,
se fac ţăndări atunci când egoul ne scapă
de sub control. Există două drumuri care conduc către
modestie: a fi conştient de propria insuficienţă
sau a-ţi recunoaşte în mod realist şi moderat propriile
atuuri. Modestia permite apropierea ca de la egal la egal, fără
subaprecieri sau atitudini profitoare. Cele trei variante ale
egoului, egoismul, egocentrismul şi egolatria, configurează
o mare antiva-loare care se opune caracterului pluralist şi
orizontal al iubirii. Cum te-aş mai putea recunoaşte
şi pe tine, dacă sunt subjugat mie însumi ?
Mai există două valori pozitive suplimentare
pentru a combate narcisismul: descentrarea şi autocritica.
Să mă pun în locul tău şi să învăţ
să mă îndoiesc de mine însumi; atunci iubirea prinde
contur şi se lasă modelată aşa cum ar trebui:
la patru mâini.
5. Perfecţionismul si controlul strict al
tipului obsesiv configurează o minte rigidă, care se
limitează la obligaţii si la sistematizări. Iubirea
ajunge să fie asfixiată între atâtea norme şi condiţionări,
şi nu numai că-şi pierde libertatea, dar face imposibilă
si desfăşurarea valorii flexibilităţii.
O iubire rigidă împietreşte. Cuplul nu poate creşte
dacă întâmpină rezistenţă la schimbare: a
iubi înseamnă a crea.
Tipul obsesiv-compulsiv se opune şi altei
valori: admiraţia. Poate exista admiraţie fără
iubire, însă iubire fără admiraţie, nu. Devine
imposibil să-ţi placă esenţa celuilalt, reuşitele,
ceea ce reprezintă ca persoană, dacă atenţia
îţi este focalizată pe greşelile lui.
6. Violenţa pe care o practică subiectul
antisocial este o antivaloare, pentru că afectează toate
domeniile legăturii interpersonale. Combativitatea, exploatarea
şi comportamentul de prădător care îi caracterizează
împiedică dezvoltarea unor alte valori, indispensabile pentru
iubire, cum ar fi simpatia şi reciprocitatea, printre altele.
Acolo unde există violenţă, valoarea respectului
dispare. Există între ele o incompatibilitate fundamentală.
Fromm spunea: „Iubirea şi violenţa sunt contradicţii
ireconciliabile." Şi, în această privinţă,
nu încape urmă de îndoială.
Există o a doua valoare care este de partea
iubirii, şi anume pacea, care nu înseamnă absenţa
conflictelor, cum spunea Comte-Sponville, ci a războiului.
Eu aş adăuga că nu înseamnă nici absenţa
furiei, care câteodată este necesară si justificată.
Cu toate acestea, pentru a trăi în pace cu cineva, nu este
suficient să le „dezarmăm" spiritul şi să
le liniştim mintea, ci trebuie să le activăm şi
gentileţea : refuzul de a-1 face pe celălalt
să sufere. Gentileţea este opusul brutalităţii
şi al cruzimii.
7. Indiferenţa subiectului schizoid se opune
însăşi esenţei iubirii. Nu-1 vede şi nu-1
simte pe celălalt, şi de aceea „iubirea" este
lipsită de legături, e rece şi distantă. Această
apatie emoţională se opune valorilor tandreţii
si empatiei, în oricare dintre manifestările lor.
Schizoid-sihastrul este incapabil de conexiuni afective. O relaţie
fără tandreţe, fără căldură
şi blândeţe, fără mângâieri sau zâmbete, fără
îmbrăţişări sau complimente, fără
„te iubesc" şi fără săruturi este doar
o irosire. Exprimarea sentimentelor pozitive este, poate, principala
sursă de energie a unei relaţii de cuplu, şi de
aceea o relaţie fără empatie este de neconceput.
Atunci când nu există participare emoţională în
viaţa celuilalt, iubirea se atrofiază, pentru că
îşi pierde sensul vital. Dacă nu există bucurii
împărtăşite („Bucuria ta mă bucură."),
nici compasiune („Durerea ta mă doare."), nu există
legătură. Nu te citesc, nu te simt, nu te înţeleg,
reuşesc doar să te întrezăresc la periferia fiinţei
mele. Este asta iubire?
După cum am văzut, instabilitatea şi
patologia care sunt asociate cu tipul limitrof fac din iubire
o experienţă haotică. Furtuna emoţională
pe care o reprezintă această manieră de a iubi
generează multe antivalori, cum ar fi lipsa controlului,
absenţa păcii interioare si mânia nemăsurată.
Parafrazându-1 pe Csikszentmihalyi, iubirea nu se trăieşte
ca o experienţă optimă, nu curge si nu se
materializează în-tr-un profund sentiment de fericire. Este
o iubire deteriorată, ce se tulbură pe ea însăşi.
Persoana limitrof-instabilă nu se simte stăpână
pe sentimentele sale, nu există o ordine interioară
care să îi permită să acţioneze într-o manieră
coerentă şi liniştită. Această structură
psihoafectivă imprevizibilă şi confuză este
lipsită, în principal, de două valori : autoorientarea
şi autocunoaşterea. Altfel spus, de capacitatea
de a-şi lua viaţa în propriile mâini, de a-şi defini
propria identitate şi de a-şi orienta viaţa într-un
mod constructiv. După cum am mai spus, o iubire haotică
este o supernovă emoţională în care au loc o mulţime
de explozii afective lipsite de sens si direcţie. Iubirea
sănătoasă se autoreglează, se organizează
în jurul celuilalt si al propriului „eu".
Să nu cazi în capcana tipologiilor afective
toxice, să nu te laşi prins în jocul distructiv al patologiei
lor, presupune nu doar cunoştinţe în domeniu, ci şi
o oarecare maturitate afectivă. Să înaintezi încet,
să-ţi acorzi timpul necesar pentru a observa si a gândi
înainte de a intra în ring, a te iubi pe tine însuţi suficient
cât să nu te laşi transformat în numele unei iubiri
care trezeşte suspiciuni.
Dacă ai ajuns cu lectura textului până
în acest punct, îţi vei fi dat seama că pentru a te
descurca cu succes prin păienjenişul iubirii este la
fel de important să ştii şi ce vrei şi ce
nu vrei. Poate că din această cauză cei care au
eşuat în relaţiile lor anterioare dispun de o informaţie
nepreţuită: şi-au dat seama care sunt lucrurile
pe care nu le pot suporta, care îi dezgustă şi pe care
nu sunt dispuşi să le negocieze. Aceasta este înţelepciunea
lui „nu", care ne ajută să evităm martiriul
si suferinţa inutilă pe care le presupune o relaţie
imposibilă şi extrem de periculoasă.
(pp.215-221)
Sursa: din cartea Iubiri toxice de Walter Riso,
Editura ALL, trad. din limba spaniolă de Dorina-Maria Ivan
Salt la inceputul paginii