Lucrul cel mai frumos pe care îl putem
trăi este tainicul. Este simțământul
ce stă la leagănul adevăratei arte și
științe. Cine nu îl cunoaște, cel care nu se
mai poate mira, nu se mai poate minuna, acela este, pentru
a spune așa, mort, iar ochii săi sunt închiși.
Trăirea tainicului, chiar dacă amestecată cu
frica, a produs si religia. Cunoașterea existenței
a ceva de nepătruns pentru noi, a manifestărilor
celei mai adânci rațiuni și a celei mai luminoase
frumuseți, ce sunt accesibile rațiunii noastre numai
în formele lor cele mai primitive, această cunoaștere
și acest simțământ constituie adevărata
religiozitate. În acest sens, și numai în acest sens,
mă număr printre oamenii profund religioși.
Nu îmi pot închipui un Dumnezeu care răsplătește
sau pedepsește obiectul creației sale, care are
în genere o voință de felul celei pe care o cunoaștem
noi. Nu pot să gândesc, de asemenea, un individ ce supraviețuiește
morții trupului său. Să nutrească inimile
slabe, din frică sau din egoism ridicol, asemenea idei!
Mie îmi ajunge misterul eternității vieții,
conștiința și presimțirea alcătuirii
minunate a existentului, ca și străduința umilă
spre cuprinderea unei părți cât de mici a acelei
rațiuni ce se manifestă în natură.
pag. 251
RELIGIE
SI STIINTĂ
Tot ce este făcut şi născocit
de oameni serveşte satisfacerii nevoilor pe care le resimt
şi alinării durerilor. Să nu uităm niciodată
acest lucru dacă vrem să înţelegem mişcările
spirituale şi dezvoltarea acestora. Căci simţirea
şi nostalgia sunt impulsul aspiraţiilor şi realizărilor
omeneşti, oricât de înălţătoare ni s-ar
înfăţişa acestea din urmă. Care sunt, aşadar,
simţămintele şi nevoile
care i-au condus pe oameni spre gândirea religioasă şi
spre credinţă în sensul cel mai larg? Dacă reflectăm
asupra acestui lucru, ne dăm seama de îndată că
lângă leagănul gândirii si trăirii religioase
stau cele mai diferite simţăminte. La primitivi este
mai întâi frica cea care dă naştere la reprezentări
religioase. Frica de foame, animale sălbatice, boală,
moarte. Deoarece pe această treaptă a existenţei
înţelegerea relaţiilor cauzale este de obicei redusă,
spiritul omenesc născoceşte fiinţe mai mult sau
mai puţin asemănătoare, de a căror voinţă
şi acţiune depind trăirile temute. Se încearcă
să se înrâurească în mod favorabil starea de spirit
a acelor fiinţe, înfăptuindu-se acte si aducându-se
jertfe care, potrivit credinţei transmise proprii unei
seminţii sau alteia, sunt în măsură să le
îmblânzească si să le facă binevoitoare faţă
de oameni. Vorbesc în acest sens de religia fricii (Furcht-Religion).
Aceasta nu este produsă, dar este totuşi în mod esenţial
consolidată prin formarea unei caste aparte a preoţilor
care se dă drept mijlocitoare între fiinţele temute
şi popor si îşi întemeiază în acest fel o poziţie
predominantă. Adesea conducătorul sau stăpânitorul,
care se sprijină pe alţi factori, sau clasă privilegiată,
unesc, pentru a fi mai siguri, stăpânirea lor lumească
cu cele mai înalte funcţii sacerdotale sau ia naştere
o comuniune de interese între cei ce stăpânesc din punct
de vedere politic si casta preoţilor.
O a doua măsură a organizării
religioase sunt sentimentele sociale. Tatăl si mama,
conducătorii unor comunităţi omeneşti
mai mari sunt muritori şi supuşi greşelii.
Nostalgia conducerii, iubirii şi sprijinului dă
impulsul alcătuirii conceptului social, respectiv moral
al lui Dumnezeu. Este Dumnezeul providenţei care ocroteşte,
hotărăşte, răsplăteşte si pedepseşte.
Este Dumnezeul care, potrivit orizontului omului, iubeşte
si protejează viaţa seminţiei, a omenirii,
viaţa în genere, consolatorul celor nefericiţi şi
cu aspiraţii neîmplinite, cel ce ocroteşte sufletele
celor morti. Acesta este Dumnezeul social sau moral.
Încă în Cartea Sfântă a poporului
evreu poate fi observată evoluţia de la religia
morală, evoluţie care se continuă în Noul Testament.
Religiile tuturor popoarelor civilizate, cu deosebire cele
ale popoarelor din Orient, sunt în principal religii morale.
Evoluţia de la religia fricii la religia moralei reprezintă
un progres important în viaţa popoarelor. Trebuie să
ne ferim însă de prejudecata ca religiile primitivilor
ar fi religii ale fricii pure, iar cele ale popoarelor civilizate,
religii morale pure. Toate sunt mai degrabă tipuri mixte,
în aşa fel însă că pe treptele mai înalte ale
vieţii sociale domină religia moralei.
Tuturor acestor tipuri le este comun caracterul
antropomorfic al ideii divinităţii. Deasupra acestei
trepte a trăirii religioase obişnuiesc să
se ridice în mod esenţial doar indivizi deosebit de bogaţi
sau comunităţi deosebit de nobile. Toţi cunosc
însă si o a treia treaptă a trăirii religioase,
chiar dacă doar rar într-un contur clar; o voi numi religiozitate
cosmică. Aceasta poate fi dezvăluită doar
greu celui ce nu are nimic comun cu ea, mai cu seamă
că ei nu îi corespunde un concept de Dumnezeu asemănător
omului.1
Individul simte deşertăciunea dorinţelor
şi ţelurilor omeneşti, sublimul si ordinea
minunată ce se dezvăluie în natură si în lumea
gândirii. El resimte existenţa individuală ca un
fel de închisoare si vrea să trăiască tot ceea
ce fiinţează ca pe ceva unitar şi cu sens.
începuturi ale religiozităţii cosmice se găsesc
deja pe o treaptă de dezvoltare mai timpurie, bunăoară
în unii psalmi ai lui David, ca şi la unii profeţi.
Mult mai puternică este componenta religiozităţii
cosmice în budism, cum ne-au învăţat îndeosebi minunatele
scrieri ale lui Schopenhauer.2
Geniile religioase ale tuturor timpurilor
se disting prin această religiozitate ce nu cunoaşte
nici o dogmă si nici un Dumnezeu ce ar putea fi gândit
după chipul şi asemănarea omului. Nu poate
exista de aceea nici o biserică a cărei învăţătură
fundamentală să se sprijine pe religiozitatea cosmică.
Aşa se întâmplă că noi găsim tocmai printre
ereticii tuturor timpurilor oameni stăpâniţi de
această religiozitate superioară, care apăreau
contemporanilor adesea ca atei, uneori şi ca sfinţi.3
Din acest punct de vedere bărbaţi ca Democrit, Francisc
din Assisi şi Spinoza sunt aproape unul de altul.
Cum poate religia cosmică să fie
transmisă de la un om la altul dacă ea nu poate
duce la un concept conturat al lui Dumnezeu (geformter
Gottesbegriff) şi la o teologie? Mi se pare că
funcţia cea mai însemnată a artei şi ştiinţei
este de a trezi şi de a menţine viu acest simţământ
la cei ce sunt în stare să-1 trăiască.4
Ajungem astfel la o concepţie despre
relaţia dintre religie şi ştiinţă
care este cu totul diferită de cea obişnuită.5
Suntem înclinaţi, potrivit unui examen istoric, să
socotim ştiinţa şi religia drept duşmani
de neîmpăcat, şi aceasta dintr-un motiv uşor
de înţeles. Pentru cel care este pătruns de ideea
legităţii cauzale a tot ce se întâmplă, ideea
unei fiinţe ce intervine în desfăşurarea evenimentelor
lumii este cu totul imposibilă, presupunând fireşte
că el ia într-adevăr în serios ipoteza cauzalităţii.
Religia fricii nu are la el nici un loc, şi tot atât
de puţin religia societăţii, respectiv a moralei.
Un Dumnezeu ce răsplăteşte şi pedepseşte
este pentru el de negândit fie şi deoarece omul care
acţionează potrivit legităţii exterioare
şi interioare ar fi tot atât de puţin răspunzător
din punctul de vedere al lui Dumnezeu, ca şi un obiect
lipsit de viaţă, de mişcările pe care
le face. S-a reproşat de aceea ştiinţei că
subminează morala, dar desigur în mod nedrept. Comportarea
morală a omului poate fi întemeiată eficient pe
milă, educaţie şi solidaritate socială
şi nu are nevoie de un fundament religios. Ar fi trist
pentru oameni dacă ei ar trebui să fie ţinuţi
în frâu prin frica de pedeapsă şi speranţa
în răsplata după moarte.
Este aşadar uşor de înţeles
că bisericile au combătut din-totdeauna ştiinţa
şi i-au urmărit pe adepţii ei. Pe de altă
parte, eu susţin că religiozitatea cosmică
constituie impulsul cel mai puternic şi mai nobil al
cercetării ştiinţifice. Numai cel ce poate
cântări sforţările uriaşe si, înainte
de toate, dăruirea fără de care nu poate lua
naştere creaţia ştiinţifică deschizătoare
de noi drumuri, va putea aprecia puterea simţământului,
singurul din care poate să crească o muncă
detaşată de viaţa practică nemijlocită.
Ce credinţă profundă în raţiunea alcătuirii
lumii şi ce aspiraţie spre înţelegerea chiar
si numai a unui reflex neînsemnat al raţiunii ce se dezvăluie
în această lume trebuie să fi fost vii în Kepler
si Newton pentru ca ei să poată descifra mecanismul
mecanicii cereşti în munca solitară a multor ani?6
Cel ce cunoaşte cercetarea ştiinţifică
în principal numai din consecinţele ei practice ajunge
uşor la o concepţie cu totul nepotrivită despre
starea de spirit a bărbaţilor care, înconjuraţi
de contemporani sceptici, au arătat calea celor ce gândesc
la fel, presăraţi prin ţările Pământului
si de-a lungul secolelor. Numai cel ce şi-a consacrat
viaţa unor ţeluri asemănătoare poate să
aibă o reprezentare vie despre ceea ce i-a însufleţit
pe aceşti oameni şi le-a dat puterea să rămână
credincioşi ţelului, în ciuda nenumăratelor
eşecuri. Religiozitatea cosmică este cea care dă
asemenea forţe. Un contemporan a spus, nu fără
dreptate, că în epoca noastră orientată în
general practic, singurii oameni adânc religioşi sunt
cei mai serioşi dintre cercetători.
pp. 253-258
NOTE
1. Ceea ce Einstein desemnează aici prin
expresia religiozitatea cosmică nu este o religie
în sensul obişnuit, convenţional, al termenului,
aşa cum reiese clar şi din cele ce urmează.
Ideile pe care oamenii le consideră în mod obişnuit
drept constitutive pentru orice concepţie religioasă
despre lume — existenţa unor fiinţe supranaturale,
viaţa după moarte şi răsplata sau pedeapsa
în viaţa după moarte — nu pot fi asociate asa-numitei
religiozităţi cosmice. Cu deosebire în corespondenţa
sa, Einstein a spus clar că dogmele religiilor tradiţionale
i se par inacceptabile nu numai fiindcă nu pot fi împăcate
cu rezultate ale cunoaşterii obiective, ci şi în
măsura în care nu i se par de natură să promoveze
convingeri şi valori morale autentice, în amurgul vieţii
sale (la 17 iulie 1952), Einstein îi scria celui mai apropiat
prieten al său, lui M. Besso: „Cei care au inventat credinţa
unei vieţi individuale după moarte trebuie să
fi fost nişte oameni de nimic." (A. Einstein, M.
Besso, Correspondance 1903-1955, Hermann, Paris, 1979,
p. 277.) Acestea nu sunt cuvintele unui tânăr neconformist,
ci ale unui om în vârstă de 73 de ani! Einstein foloseşte
de cele mai multe ori cuvântul religie pentru a desemna
acele convingeri pe care le califică drept premise ale
activităţii omului de ştiinţă teoretică,
în primul rând convingerea că universul este inteligibil
şi poate fi cunoscut în mod raţional; aceste convingeri
nu sunt susceptibile de o întemeiere ştiinţifică
obiectivă şi pot fi socotite, în acest sens, drept
credinţe. El a prevenit nu o dată împotriva
unor răstălmăciri interesate ale punctului
său de vedere. Astfel, într-o scrisoare către M.
Solovine din acelaşi an 1952, Einstein sublinia că
religia sa cosmică nu are nimic comun cu religia în sensul
obişnuit al cuvântului şi observa că se vede
nevoit să facă asemenea precizări deoarece
s-ar putea crede că, „slăbit de vârstă, am
devenit o pradă a popilor". Cât de radical era punctul
de vedere al lui Einstein în epoca sa şi în mediul social
în care a trăit se poate vedea mai bine dacă îl
comparăm cu cel al altui fizician teoretician de prim
rang, M. Planck, despre raportul dintre ştiinţa
naturii şi ceea ce acesta numeşte „adevărata
religie". (Vezi M. Planck, Religion una Natunwissenschaft,
J.A. Barth, Leipzig, 1941, îndeosebi pp. 28-32.)
2. A. Schopenhauer pare să fie unul din
puţinii filozofi pe care Einstein i-a citit încă
din tinereţe. Einstein îl admira mult pe Schopenhauer
ca maestru al limbii, creator al unor imagini cu mare putere
sugestivă. Se povesteşte că în camera sa de
lucru din locuinţa de la Berlin savantul tinea alături
de portretele lui Faraday si Maxwell un portret al lui Schopenhauer.
Există şi alte motive pentru care Einstein aminteşte
nu o dată numele acestui filozof. Se pare că Einstein
a fost impresionat de motivul contemplaţiei pure, dezinteresate,
atât de pregnant în filozofia lui Schopenhauer, căruia
i-a dat o transfigurare originală; ţinta supremă
a teoreticianului este dezvăluirea şi contemplarea
ordinii raţionale a universului.
3. Se relatează că Einstein a răspuns întrebării
rabinului H.S. Goldstein din New York „Credeţi în Dumnezeu?"
în următoarele cuvinte: „Cred în Dumnezeul lui Spinoza
care se exprimă în armonia existenţei, nu într-un
Dumnezeu ce se îndeletniceşte destinele şi acţiunile
oamenilor." Einstein vedea în panteismul lU Spinoza cea
mai izbutită prefigurare a credinţei sale în inteligibilitatea
universului.
4.0 asemenea exprimare sugerează că
în „religiozitatea cosmică" cuvântul „Dumnezeu"
este o analogie pentru sentimentul profund al unităţii,
ordinii, armoniei si raţionalităţii existenţei.
Pentru o indicaţie în acest sens vezi şi textul
Religiozitatea cercetării.
5. Aceasta numai deoarece si sensul pe care
îl dă autorul cuvântului „religie" este cu totul
diferit de cel comun.
6. Fără îndoială că, referindu-se
la marii creatori de ştiinţă din trecut, Einstein
vorbeşte aici şi despre propria lui muncă,
despre propria lui experienţă cu privire la impulsurile
şi presupoziţiile creaţiei în ştiinţa
teoretică.
pp. 268-269