[ Pagina de START ]

[ Argument ]

[Aforismul zilei]

[ Galerie FOTO - AUTORI]

[ Alte resurse ]

[ Linkuri ]





 

28 noiembrie 2020



Paginã în lucru....

Înțeleg prin înțelepciune o concepție corectă despre scopurile de urmărit în viață. Este un lucru pe care știința însăși nu îl poate oferi. Prin urmare, de una singură, dezvoltarea științei nu este suficientă ca să garanteze vreun progres autentic, chiar dacă furnizează unul dintre ingredientele necesare ale progresului.

Bertrand Russell – The Scientific Outlook
(citat în cartea CREDINȚA UNUI OM LIBER publicată de Editura VELLANT)



S-a pretins că aș fi un apărător al totalei libertăți în școli, dar această apreciere, ca și opinia că sunt un anarhist constituie o eroare. Cred că un anumit grad de forță este indispensabil, atât în educație cât și în guvernare; dar cred, totodată, că se pot găsi metode care să diminueze în mare măsură gradul necesar de exercitare a forței. De regulă, copiii sau adulții fericiți vor avea, probabil, mai puține pasiuni distructive și, în consecință, vor avea nevoie de mai puțină constrângere decât aceia care sunt nefericiți. Dar nu cred că îi putem face fericiți pe copii privându-i de îndrumare, nici că li se poate inculca un simț de responsabilitate socială dacă li se permite o indolență totală. Ca toate celelalte probleme practice, chestiunea disciplinei din copilărie este una de grad. Nefericirea profundă și frustrarea instinctuală pot să producă un adânc resentiment față de lume, care generează, uneori pe căi foarte întortocheate, cruzime și violență. Problemele psihologice și sociale mi-au captat atenția în timpul războiului din perioada 1914-1918; am fost șocat îndeosebi de faptul că, la început, majoritatea oamenilor păreau să vadă în război un motiv de bucurie. Era clar că această atitudine era cauzată de o varietate de tare sociale, dintre care unele erau educaționale. Numai că, în vreme ce părinții individuali pot face mult pentru copiii lor individuali, o reformă educațională pe scară largă trebuie să depindă de stat și, prin urmare, de niște reforme politice și economice prealabile.

Bertrand Russell – CREDINȚA UNUI OM LIBER, Editura VELLANT, pag. 68

Emanciparea noastră față de natura externă a făcut posibil un grad de bunăstare umană mai mare decât tot ceea ce a existat până acum. Dar, dacă este să se realizeze această posibilitate, trebuie să existe libertate de inițiativă în toate modalitățile care nu provoacă daune indiscutabile și să fie încurajate acele forme de inițiativă care îmbogățesc viața Omului. Nu vom crea o lume mai bună încercând să formăm oameni domesticiți și timizi, ci încurajându-i să fie îndrăzneți, aventuroși și neînfricați, exceptând situațiile în care le pot aduce prejudicii semenilor. În lumea din care facem parte, posibilitățile binelui sunt aproape nelimitate, la fel și posibilitățile răului. Situația dificilă în care ne găsim are drept cauză mai mult decât orice faptul că am învățat să înțelegem și să stăpânim într-o măsură înfricoșătoare forțele naturii din afara noastră, dar nu și pe acelea care sunt întrupate în noi. Stăpânirea de sine a fost totdeauna un cuvânt de ordine al moraliștilor, dar, în trecut, era vorba despre stăpânirea fără înțelegere. În aceste prelegeri am urmărit o înțelegere mai cuprinzătoare a nevoilor omenești, în comparație cu acelea pe care le presupun majoritatea politicienilor și economiștilor, deoarece numai printr-o astfel de înțelegere putem găsi calea spre realizarea acelor speranțe care, deși, deocamdată, sunt în mare măsură zădărnicite de prostia noastră, grație priceperii pe care am dobândit-o, au ajuns în raza noastră de acțiune.

Bertrand Russell – CREDINȚA UNUI OM LIBER, Scrieri esențiale, vol. 1, Editura VELLANT, pag. 251-252

 


Salt la inceputul paginii