Franz Marc - The Enchanted Mill, 1913

Franz
Marc ( n.1880 în Munchen, d. în 1916 lângă Verdun) a fost
unul dintre fondatorii, alături de Wasilly Kandinski, cercului
artistic cunoscut sub numele de Der Blaue
Reiter (Călărețul albastru), 1911-1912 Munchen,
o mișcare artistică a cărei principală aspirație
era găsirea unui limbaj pictural care să dea expresie
conținutului spiritual de dincolo de aparențe, care
sã facã invizibilul vizibil.
Din vara lui 1912, Franz Marc a avut un nou scop artistic. Pictarea
esenței animalelor și a naturii nu mai era suficientă; mai
degrabă, a vrut să privească prin și dincolo
de lumea obiectelor, la relațiile secrete, ascunse, care
stau la baza acesteia. Printr-o coincidență fericită,
în octombrie 1912 - același moment în timp în care căuta
un nou mijloc de exprimare - l-a vizitat la Paris pe pictorul
francez Robert Delaunay, unde a văzut seria Windows
a acestuia din urmă
Pictura lui Marc s-a schimbat destul de evident după această
călătorie la Paris sub influența tablourilor lui
Delaunay: prin deconstruirea formelor și suprapunerea culorilor,
el a insuflat cu succes un vocabular formal cristalin cu o transparență
care a conferit noilor sale picturi o expresie specifică. Transparența
și formele fațetate au devenit mijloacele simbolice
inovatoare de a exprima noțiunile sale panteiste despre unitatea
naturii și a creației cu forțele elementare ale
cosmosului, a infuziei obiectelor cu lumină cosmică,
a „structurii interioare mistice” a lumii.
Una dintre cele mai bune dintre aceste lucrări târzii ale
lui Marc este The Enchanted Mill (Moara fermecată). Compoziția
a apărut la scurt timp după o călătorie a
lui Franz și Maria Marc prin Tirol în primăvara anului
1913. Peisajul alpin sălbatic și sterp din jurul localității
Merano și în special din regiunea Vinschgau, cu stâncile
lui abrupte, văile sumbre, castelele și turnurile, au
făcut o profundă impresie asupra lui Franz Marc După
cum dezvăluie schițele sale, priveliștea păsărilor
care se roteau pe deasupra satelor l-a determinat să le includă
în cosmosul său animal simbolic în jurul anului 1913/1914. În
The Enchanted Mill, cinci păsări par să
fie înghețate, vrăjite în șuvoiul cristalin al
unei cascade, care plonjează dintr-un jgheab îngust de sus,
în colțul din dreapta sus al imaginii. În ciuda amintirilor
sale clare despre peisajul tirolez, cum ar fi roata morii din
fața caselor înalte, medievale, întreaga compoziție
emană o distanță, ca într-un vis, de natură,
recunoscută prin gradația cristalină și refracția
prismatică a formelor picturale. Peisajul pare să
fi fost înghețat parcă de mișcarea unei baghete,
pare să fie cristalizat, metaforă care indică oprirea
timpului. Conform tradiției mistice romantice a simbolismului
cristalului, cu care Marc era familiarizat deja din scrierile
lui Novalis, acesta s-ar putea referi și la trecerea la un
nou plan de existență mai pur și mai spiritual. Păsările
care se scaldă în cascadă par să fi atins deja
acest plan, așa cum reiese din nuanțele lor palide,
în timp ce animalele care stau la baza cascadei, un mistreț
și o căprioară au atribuite culorile antagonice
de albastru și roșu (spirit/materie), par să nu
fi suferit încă acest proces de purificare și curățare.
În ascensiunea prin spectrul de la culorile întunecate din partea
de jos a imaginii, prin tonuri gălbui și roșiatice
în mijloc, până la vârful dealului cu turnuleț care
strălucește în albastru deschis în partea de sus, simbolismul
culorilor lui Marc și mesajul spiritual pe care îl conține
devine încă o dată clar. Marc a vrut să privească
prin suprafața aparentă a aparențelor naturale
la adevăratele structuri ale existenței. În fermitatea
cristalină și permanența lor poate fi văzut
un ideal al epocii lui Marc - nașterea unui nou tărâm
spiritual din cenușa haosului învins. În cuvintele lui
Marc: „Nu ne mai agățăm de imaginea naturii, ci
o distrugem, pentru a scoate la iveală legile puternice care
stăpânesc în spatele frumuseții aparențelor”.
Ca aproape niciun alt artist al modernismului timpuriu, Marc
a devenit obiectul unei anume reverențe - o circumstanță
la care a contribuit fără îndoială moartea sa timpurie
pe câmpul de luptă. Însă tonul emfatic, aproape
sacru, în care s-a vorbit despre artist în necrologurile exprimate
expresionist se datorează mai mult și mai ales noului
„tărâm spiritual” pe care l-a căutat și pe care
l-a exaltat într-un limbaj mistic al picturii.
Sursa: tradus din Hajo Duchting - The Blaue Reiter, TASCHEN,
pag. 80

Salt la inceputul paginii