Paul Tillich - The Irrelevance and Relevance
of the Christian Message
Despre autor
Paul Tillich (1886-1965), un critic timpuriu al lui Hitler, i
s-a interzis să predea în Germania în 1933. A emigrat în
Statele Unite, deținând funcții de profesor la Union
Theological Seminary, New York (1933-1955); Harvard Divinity
School (1955-1962); și Universitatea din Chicago Divinity
School (1962-1965). A. Durwood Foster este profesor emerit
de teologie creștină la Pacific School of Religion,
Berkeley, California.
O cărticică mică plină de esență,
dar mai ales una care oferă o perspectivă profundă
și amplă asupra evoluției omului și a minții
lui, a filosofiei lui de viață... ce s-a pierdut atunci
când evident s-a câstigat ceva...
De pe Coperta din Spate a cărții
O mare parte din vastitatea lui Tillich este rezumată
în mod spontan aici, așa cum numai el ar fi putut să
o facă, vorbind din observații rare, personal și
sincer, la ambii poli ai chemării vieții sale de teolog
al culturii și interpret al mesajului creștin. Avem
în aceste prelegeri, ca nicăieri altundeva cu atâta concizie,
un Tillich complet rotund.
-- din Introducerea lui A. Durwood Foster
De ce, se întreabă Tillich, mesajul creștin a devenit
aparent irelevant pentru societatea contemporană? Este
oare Evanghelia capabilă să dea răspunsuri la întrebările
ridicate de analiza existențialistă a situației
umane? Da, răspunde el – dar pentru a face acest lucru,
învățătura și predicarea creștină
trebuie să treacă printr-o reînnoire dramatică,
a cărei rădăcină necesită o afirmare
a iubirii ca centrală a identității creștine. Mai
mult, trebuie să recunoaștem că această sarcină
nu se limitează la predicatori și teologi; toți
împreună suntem responsabili pentru irelevanța sau relevanța
Evangheliei în timpul nostru.
„Irelevanța și relevanța mesajului creștin”
este o transcriere a prelegerilor Earl din 1963 ale lui Paul Tillich
expuse la Graduate Theological Union. Susținute cu doar
doi ani înainte de moartea sa, aceste prelegeri prezintă
înțelegerea sinceră și profund personală a
lui Tillich a relevanței predicării creștine și
a teologiei creștine. De ce, se întreabă Tillich,
mesajul creștin a devenit aparent irelevant pentru societatea
contemporană? Este Evanghelia capabilă să
dea răspunsuri la întrebările ridicate de analiza existențialistă
a situației umane? Da, răspunde el -- dar pentru
a face acest lucru, învățătura și predicarea
creștină trebuie să treacă printr-o reînnoire
dramatică, a cărei rădăcină necesită
o afirmare a iubirii ca centrală a identității
creștine. Mai mult, trebuie să recunoaștem
că această sarcină nu se limitează la predicatori
și teologi;
Ca idee de bază: Oamenii cărora le este destinat mesajul
lui Dumnezeu, ca să spunem așa, sunt într-o continuă
schimbare (normală) de-a lungul istoriei. Mesajul creștin,
pentru a fi relevant, ar trebui să fie adecvat situației
existențiale și dificultăților existențiale
în care se află omul la momentul respectiv.
I. În prima prelegere, Recunoașterea irelevantei predicării
creștine adresate lumii contemporane, sunt enumerate:
irelevanta limbajului, a conținutului, atitudinea tradiționalistă
fata de tradiția creștină (tradiția este bună,
tradiționalismul este rău), aspecte ce țin de personalitățile
slujitorilor si a practicaților(church-goers) tipici, irelevanța
mesajului creștin pentru clase sociale variate, lipsa interesului
si a pasiunii fără de care nimic măreț nu
se realizează în istorie.
II. A doua prelegere se intitulează Natura gândirii
de azi: Ciudățenia ei față de creștinismul
tradițional și se referă la cauzele irelevanței
mesajului creștin pentru oamenii de azi.
În cele din urmă, mergând pe firul lucrurilo, se ajunge
la întrebarea Care sunt principiile care determină mintea
modernă? Acestea ar fi următoarele:
1. Accentul pus pe dimensiunea orizontală a vieții
2. Intenția de a controla natura
3. Al treilea aspect este ceva intrinsec științei:
a face ca orice să fie obiect calculabil care poate fi descris
în termen de numere.
4. În cele din urmă, există conceptul redus de rațiune
pe care l-am numi „rațiunea de calcul” (calculating reason).
Capitolul se încheie, surprinzãtor, cu invocarea
existentialismului ca reactie profundã contra mintii moderne
asa cum a fost descrisã aici.
”Existentialismul” -
este cel mai abuzat si prost înteles termen, mai mentioneazã
Tillich - este ”the way around”(drumul
împrejur) pe care (ca adesea înainte) istoria, sau,
dacã vreti, providenta divinã l-a dat pentru a face
crestinismul relevant din nou. Existentialismul face aceasa prin
arãtarea goliciunii (emptiness) simplei linii orizontale.
Sensul acestui gol a crescut, de la Pascal încoace (Pascal
trãind acea experientã misticã despre care
aminteste si Tillich) la marile conceptualizãri ale existentialismului
din sec. XIX, la acceptare pe scarã largã a reactiei.
Existentialismul este o diagnozã
a situatiei personalitãtii moderne, a negativitãtii
unei lumi determinate numai de linia orizontalã... (pag.40)
III. A treia, si ultima, este Revolta contra mintii moderne.
Relevanța mesajului creștin în pofida irelevanței
lui.
Omul zilelor noastre, pierzând dimensiunea verticală, se
miscă doar pe orizontală în virtutea unui impuls de
a merge tot înainte (ahead and ahead) pe care Tillich îl numeste
”forwardism”.
Dar toată această înaintare compulsivă
se petrece pe fondul unei lipse de sens (meaninglessness).
Omul actual ar trebui să reziste unui ”forwardism” lipsit
de sens care îi determină existenta interioară si exterioară.
”... în toate creațiile culturale ar trebui să
arătăm prezenta sacrului.
Avem nevoie de o înțelegere a culturii măsurată
nu numai după productivitate, ci în termenii semnificației
ultime care strălucește prin– chiar și
prin cel mai aparent roman ateist și prin cea mai radical anti-umană
artă vizuală.
Niciodată să nu considerați tărâmul secular
ca fiind fără Dumnezeu doar pentru că nu vorbește
despre Dumnezeu.
A vorbi despre un tărâm al creației divine și
al providenței ca fiind fără Dumnezeu este [un act]
fără Dumnezeu. Acest fapt neagă puterea lui Dumnezeu
asupra lumii. L-ar forța pe Dumnezeu să se limiteze la
religie și biserică.”
Salt la inceputul paginii
|