
Simona Sora - Un martor al Sensului
articol publicat în Dilema Veche nr. 372 din 31 martie - 6
aprilie 2011
Am o superstitie în legatura cu cititul: daca, într-o
perioada scurta de timp, dau, întîmplator, în
cartile pe care le citesc, de un nume, un titlu, o trimitere care
se repeta, las orice altceva si ma duc ata unde sînt „trimisa“.
Lecturile în acest sistem au fost întotdeauna surprinzatoare
– si daca nu stiam cartea respectiva, dar si cînd credeam
ca o stiu prea bine. Se facea o legatura, se lumina sensul unui
personaj pe care-l uitasem de mult, primeam un sfat, într-un
mod suficient de indirect ca sa tin seama de el. Sa nu credeti ca
ma las deturnata usor: trebuia sa dau de respectiva referinta cel
putin de trei ori. În plus, deturnarea era legata si de ingredientul
acela care, de la un timp, joaca un rol esential în alegerea
cartilor: senzatia ca te priveste personal. E o senzatie care trebuie
sa aiba legatura si cu cotloanele neocupate ale biografiei de cititor
sau, cine stie, doar cu curiozitatea. Asa l-am citit, mai recent
decît mi-as fi dorit, pe Karlfried Graf Dürckheim.
E de mirare, totusi, ca acest personaj fabulos a început sa
fie tradus atît de tîrziu (si deocamdata indirect, prin
convorbiri cu discipolii sai) în româneste. Amploarea
personalitatii sale, fenomenul declansat la Todtmoos-Rütte
(în Padurea Neagra) dupa razboi, unde a condus timp de 30
de ani (pîna la moartea sa, în 1988) Centrul de formare
în psihologie existentiala si, nu în ultimul rînd,
cartile sale despre „hara“, despre Japonia si „cultura
linistii“, despre maestrul interior sau despre „dubla
origine a omului“ ar fi trebuit sa ne trezeasca macar curiozitatea.
Pe de alta parte, probabil ca fara pasiunea si inspiratia traducatoarei
sale, doamna Viorica Juncan, Karlfried Graf Dürckheim, „înteleptul
din Padurea Neagra“, n-ar fi fost prea curînd tradus
în româneste. Traducerea dialogului cu Alphonse Goettmann,
Dialog pe calea initiatica (Editura Herald, 2007), a fost, fara
îndoiala, cea mai buna miscare de aclimatizare a lui Dürckheim
în România. În primul rînd, pentru ca întemeietorul
„terapiei initiatice“, unul dintre cei mai dedicati
terapeuti, dar si maestri spirituali ai secolului trecut poarta,
în aceasta carte, un dialog cu un preot ortodox din Franta,
initiatorul Centrului de cercetare si meditatie de la Béthanie,
în Lorraine. Iar Alphonse Goettmann însusi a ajuns la
ortodoxie dupa cezura personala pe care Dürckheim i-a provocat-o
în propria biografie. Nu doar în viata sa a existat
un înainte si un dupa Dürckheim. Pentru cititorul român
– chiar unul agnostic sau ateu – discutiile unui preot
ortodox cu maestrul sau, despre rugaciunea inimii, mistica crestina,
condamnarea lui Meister Eckhart de catre Biserica suna mai apropiat
decît intrarea abrupta în teoriile despre hara, despre
intensitatea zen sau despre autocentrarea prin tragerea (mentala)
cu arcul. Si pentru mine, aceasta carte a fost prima întîlnire
cu K.G. Dürckheim.
Apoi, am dat cu totul întîmplator
peste jurnalul semnat de Nicolae Stroescu-Stînisoara, unul
dintre directorii Europei Libere, dar si doctor în filozofie
al Universitatii din München, orasul în care s-a nascut
Dürckheim. În aceste Întrezariri, recent publicate
la Editura ICR, Nicolae Stroescu-Stînisoara reia momentele
esentiale ale biografiei acestuia: razboiul (primul) la 18 ani,
plecarea în Japonia, dar mai ales experienta inaugurala a
lui Dürckheim, o „deschidere de sine“ provocata
de lectura unui pasaj din Dao-de-Jing de Lao-Tze: „Lao-Tze
vorbeste în acel vers despre «golul» în
care salasluieste sensul. Dürckheim si-a dat în acea
clipa seama ca lumea perceptibila prin simturi este locul în
care se manifesta o alta lume. Eul cel mic devine permeabil pentru
Eul cel mare. Dar daca vrei sa ajungi la Eul cel mare, trebuie mai
întîi sa ai un eu. Omul are doua radacini: una terestra
si una cereasca... În clipa aceea, s-a simtit brusc transformat
si ridicat într-o alta dimensiune. Toate lucrurile din jurul
lui au început sa-i apara sub o dubla perspectiva: ca fenomen
exterior si ca manifestare a unei realitati superioare în
lumea noastra. Aceasta stare de gratie a durat doua zile. Dürckheim
avea 24 de ani“.
Si Jacques Castermane, medic francez atras
de practicile japoneze, în cele din urma discipol al „batrînului
întelept din Padurea Neagra“, a avut o viata înainte
si una dupa Dürckheim. În viata „de dupa“
a fost scrisa si aceasta carte, Centrul fiintei, recent tradusa
în româneste (fireste, tot de Viorica Juncan) si aparuta
la Editura Herald. Discipolul se efaseaza însa aici cu totul,
nici macar nu pune întrebarile. Dupa o lapidara autoprezentare
(care aproape nu-l individualizeaza), Castermane povesteste, la
rîndul sau, declicul întîlnirii cu Dürckheim,
hotarîrea de a-si abadona cu totul viata de pîna atunci
(plina de tot confortul occidental si de împlinirea profesionala
la un înalt nivel... standard) si de a gasi sensul vietii
sale alaturi de cineva „prezent într-un mod calm...
autentic prezent, cu seninatate prezent... un martor al sensului
(s.m.)“. Iar cartea pe care o redacteaza astfel, cu vorbele
adresate lui de K.G. Dürckheim, are exact aceasta uimitoare
calitate, de a restitui un suflu viu, o prezenta autentica ce-ti
spune sau îti aminteste ceva care te priveste în mod
direct. Probabil asta era si senzatia pe care o încercau „pacientii“
lui Dürckheim – cîte 7-8 în fiecare zi, în
sesiuni adaptate nevoilor fiecaruia –, cei pe care îi
primea la Rütte. Caci Dürckheim nu dadea doar conferinte
si nu predica unor largi grupuri eteroclite, ci statea fata în
fata cu fiecare om care venea sa-l caute, adaptîndu-si teoriile
– si mai ales intuitiile – nesfîrsitelor impasuri
prin care trecea lumea de dupa razboi. Contele Dürckheim –
apropiatul lui Rilke, Paul Klee, Alfred Adler, Ludwig Klages –
nu a ezitat sa faca „terapie existentiala“ si sa explice
practica acelei „asezari în tacere“ bacanesei
din Rütte. Singurul criteriu de selectie a interlocutorilor
pe care Dürckheim îi respecta era, se pare, acela de
a se adresa unor persoane care „au deja deschisa urechea interioara“.
Pesemne, asa, într-o singura viata, mai era timp si de întelegere,
atunci cînd aceasta nu reusea sa fie (asa cum i se întîmplase
lui însusi, fara motiv aparent) instantanee.
Cam tot acelora le este adresata si aceasta
carte despre „centrul fiintei“, despre umbra din fiecare,
despre nevoia Occidentului de Orient. Si, poate, amatorilor de „turism
initiatic“, pentru care Padurea Neagra sau Mirmande (locul
unde se afla azi Centrul Dürckheim deschis de Jacques Castermane)
ar putea fi urmatoarea destinatie de vacanta.
Salt la inceputul paginii
|