Werner Heisenberg
(1901-1976)
POZITIVISM, METAFIZICĂ ŞI RELIGIE
(1952)
Fragment selectat din volumul
Werner Heisenberg
PARTEA SI ÎNTREGUL
Discutii în jurul fizicii atomice,
Editura HUMANITAS
Detalii carte aici:
https://www.libhumanitas.ro/partea-si-intregul-werner-heisenberg-humanitas-2015.html
Reconstrucţia relaţiilor ştiinţifice internaţionale
a dus la o nouă întâlnire a vechilor prieteni din fizica
atomică, ţinută la Copenhaga. La începutul verii
lui 1952 a avut loc acolo o conferinţă în cadrul căreia
urma să se discute despre construcţia unui mare accelerator
de particule în Europa. Aceste planuri mă interesau în cel
mai înalt grad, întrucât speram ca, cu ajutorul unui asemenea
accelerator, să poată fi obţinute rezultate experimentale
care să lămurească răspunsul la întrebarea
privind ciocnirile la energii înalte a două particule elementare
şi la eventuala confirmare a ipotezei mele că la o asemenea
ciocnire pot fi create multe asemenea particule, precum şi
la întrebarea privind existenţa a numeroase tipuri diferite
de particule care să se deosebească între ele, aidoma
stărilor staţionare ale atomilor sau moleculelor, prin
proprietăţile lor de simetrie, prin masa şi prin
timpul lor de viaţă. Aşadar, deşi conţinutul
acestei conferinţe era pentru mine extrem de important în
toate privinţele, nu voi pomeni aici despre conferinţa
propriu-zisă, ci despre o discuţie pe care am avut-o
cu acel prilej cu Niels şi Wolfgang, care venise de la Zurich
pentru a participa la conferinţă. Stăteam toţi
trei în mica grădină de iarnă de lângă casa
lui Bohr şi vorbeam despre vechea temă - - dacă
teoria cuantică era de fapt înţeleasă complet şi
dacă interpretarea pe care i-o dăduserăm noi aici,
acum 25 de ani, devenise între timp un mod de a gândi recunoscut
în fizică. Niels povesti:
„Acum câtăva vreme a avut loc aici la Copenhaga o conferinţă
de filozofie la care au venit mai ales adepţi ai curentului
pozitivist. Un rol important 1-au avut reprezentanţii Şcolii
de la Viena. Am încercat să vorbesc în faţa acestor
filozofi despre interpretarea teoriei cuantice. După prelegerea
mea nu s-a manifestat nici un fel de opoziţie şi nici
nu s-au pus întrebări dificile, dar trebuie sa recunosc
că tocmai asta a fost îngrozitor pentru mine. Fiindcă
acela care nu este de la început şocat de teoria cuantică
este imposibil s-o fi înţeles. Probabil că am vorbit
atât de prost, încât nimeni nu a înţeles ce voiam să
spun."
Wolfgang îşi spuse părerea: „Poate că asta nu
ţine neapărat de calitatea proastă a prelegerii.
Din jurământul de credinţă al pozitiviştilor
face fără îndoială parte şi preluarea necritică
a faptelor. Din câte ştiu, la Wittgenstein găsim următoarele
afirmații: «Lumea este tot ce e dat»; «Lumea este mulţimea
faptelor, nu a obiectelor». Dacă se începe aşa, atunci
se acceptă fără ezitare si o teorie care tocmai
asta face, reprezintă faptele. Pozitiviştii au învăţat
că mecanica cuantică descrie corect fenomenele atomice,
aşa că nu au nici un motiv să se apere împotriva
ei. Ce mai avem noi de spus în general despre toate astea, despre
complementaritate, interferenţa probabilităţilor,
relaţii de nedeterminare, ruptură între subiect şi
obiect s.a.m.d. reprezintă pentru pozitivişti o operă
lirică secundară, neclară, un salt înapoi la modul
de gândire preştiinţific, o trăncăneală.
Ceva ce nu trebuie luat în serios, şi în cel mai bun caz
este benign. Poate că un asemenea mod de a privi lucrurile
este din punct de vedere logic coerent. Dar atunci nu mai ştiu
ce înseamnă să înţelegi natura."
Am încercat să completez: „Pozitiviştii ar spune probabil
că a înţelege este acelaşi lucru cu a putea face
pre-dicţii prin calcul. Dacă nu se pot calcula dinainte
decât anumite evenimente particulare, atunci s-a înţeles
numai un fragment mic din întreg, iar dacă se pot calcula
dinainte multe evenimente diferite, atunci au fost înţelese
mai multe domenii. Există o gradaţie continuă între-a-înţelege-foarte-puţin
şi a-înţelege-aproape-tot, dar nu există o diferenţă
calitativă între a putea face predicţii prin calcul
şi a înţelege."
„Găseşti că există o asemenea diferenţă?"
„Da, de asta sunt convins", am replicat eu, „şi cred
că am mai vorbit despre asta acum 30 de ani, cu ocazia unei
plimbări cu bicicletele la Walchensee. Am să încerc
să lămuresc ce cred cu ajutorul unei comparaţii.
Dacă vedem un avion pe cer, atunci putem calcula dinainte,
cu un oarecare grad de precizie, unde se va afla după o secundă.
Mai întâi vom prelungi pur şi simplu traiectoria cu o linie
dreaptă sau, dacă vedem că avionul s-a angajat
într-o curbă, vom lua în calcul si curbura. Astfel vom obţine
în cele mai multe cazuri un rezultat bun. Dar de înţeles,
nu am înţeles încă traiectoria. Doar dacă am vorbit
dinainte cu pilotul şi am aflat de la el traseul pe care
îl va urma, abia atunci am înţeles cu adevărat traiectoria."
Niels nu era decât pe jumătate mulţumit. „Va fi poate
dificil să transpui o asemenea imagine în fizică. Pentru
mine, lucrurile stau aşa: mă pot înţelege cu pozitiviştii
în ceea ce vor, dar nu mă pot înţelege cu ei în ceea
ce nu vor. Daţi-mi voie să mă explic ceva mai exact,
întreagă această perspectivă, pe care o cunoaştem
atât de bine în mod special din Anglia şi din America, si
căreia pozitiviştii i-au dat forma unui sistem, se
bazează pe atitudinea de la începutul ştiinţelor
moderne. Până atunci se dădea atenţie numai marilor
conexiuni ale lumii, care în cele din urmă erau prezentate
prin apelul la vechile autorităţi, mai ales la Aristotel
şi la teologie, dar de experienţele individuale nu
prea se ocupa nimeni. Urmarea a fost că s-au răspândit
tot felul de superstiţii, care înceţoşau imaginea
de detaliu şi nu se făceau progrese nici în privinţa
marilor întrebări, pentru că vechilor autorităţi
nu li se putea oferi material nou pentru cunoaştere. De-abia
în secolul al XVlI-lea s-a produs desprinderea de vechile autorităţi
şi s-a luat în considerare studiul experimental al detaliilor.
Se povesteşte că societăţile ştiinţifice,
cum ar fi de pildă Royal Society, se ocupau la început cu
lupta împotriva superstiţiilor, care consta în infirmarea
experimentală a celor scrise în cine ştie ce cărţi
de magie. Astfel, se pre. tindea de pildă că o rădaşcă
aşezată la miezul nopţii pe o masă în mijlocul
unui cerc trasat cu creta nu poate părăsi acel cerc
dacă rosteşti anumite formule magice Aşadar, s-a
desenat un cerc cu creta pe o masă, s-a pus pe masă
în mijlocul cercului rădaşcă, respectând întocmai
prescripţiile magice, iar apoi s-a observat cum a fugit voioasă
în afara cercului de cretă. La unele academii, membrii lor
s-au obligat să nu vorbească niciodată despre marile
conexiuni, ci să se ocupe numai de fapte izolate. De aceea,
raţionamente teoretice asupra naturii nu erau valabile decât
pentru grupuri izolate de evenimente, niciodată pentru conexiunea
întregului. O formulă teoretică era privită mai
degrabă ca o reţetă pentru anumite aplicaţii
— aşa cum se găsesc astăzi în cărţile
de buzunar pentru ingineri formule utile pentru rezistenţa
la îndoire a barelor. De asemenea, celebra afirmaţie a lui
Newton că se simte ca un copil care se joacă pe malul
mării şi se bucură dacă găseşte
din când în când o piatră mai netedă sau o scoică
mai frumoasă, în timp ce marele ocean al adevărului
se întinde necunoscut în faţa lui, exprimă atitudinea
de la începuturile ştiinţelor moderne ale naturii. Desigur,
Newton a făcut mult mai mult: el a putut formula matematic
legităţile ce stau la baza unui vast domeniu de evenimente
naturale. Dar despre acest lucru nu se vorbea pe atunci.
În această luptă împotriva vechilor autorităţi
si a superstiţiilor în domeniul ştiinţelor naturii
uneori s-a întrecut măsura. De pildă, existau relatări vechi care stăteau mărturie
pentru căderea din cer a unor pietre, păstrate în unele
mănăstiri si biserici ca relicve. Asemenea relatări
au fost respinse în secolul al XVIII-lea ca fiind superstiţii,
iar mănăstirile au fost obligate să arunce acele
pietre lipsite de valoare. Academia franceză a luat odată
hotărârea sa nu mai primească rapoarte despre pietre
care ar fi căzi. din cer. Nici măcar faptul că
în anumite limbi vechi fierul era definit ca materia care cădea
uneori din cer nu a putut convinge Academia să-şi retragă
hotărârea. Abia cu ocazia unei ploi de meteoriţi în
apropiere de Paris, când au fost găsite mii de mici pietre
feroase, Academia a fost silită să renunţe la împotrivirea
ei. Am vrut să povestesc toate acestea pentru a caracteriza
atitudinea spirituală de la începuturile ştiinţelor
moderne ale naturii şi noi ştim foarte bine câte experienţe
şi ce progrese ştiinţifice au fost generate de
această atitudine.
Pozitiviştii încearcă acum să pună la baza
metodei ştiinţelor moderne ale naturii un sistem filozofic
şi într-un anume sens să-1 justifice. Ei arată
că conceptele folosite în filozofiile anterioare nu au acelaşi
grad de precizie precum conceptele din ştiinţele naturii,
şi astfel sunt de părere că întrebările puse
şi discutate acolo nu ar avea deseori nici un sens, că
este vorba de false probleme, de care nu ar trebui să ne
ocupăm. Mă pot desigur declara de acord cu cerinţa
de a se tinde către maximă claritate pentru toate conceptele,
dar cu interdicţia de a reflecta asupra unor probleme mai
generale, pe motiv că acolo nu se găsesc concepte clare
în acest sens, nu mă pot împăca. Fiindcă, urmând
o asemenea interdicţie, nu s-ar putea înţelege nici
mecanica cuantică."
Wolfgang întrebă: „Când spui că nu s-ar mai putea înţelege
nici mecanica cuantică, te referi la faptul că fizica
nu este constituită numai din experimente si măsurători,
pe de o parte, si un formalism matematic, pe de alta, ci că
la linia de demarcaţie dintre ele ar trebui practicată
o filozofie adevărată? Asta înseamnă că acolo,
folosind limbajul natural, trebuie încercat să se explice
ce se întâmplă cu adevărat în acest joc între experiment
şi matematică. Eu presupun că toate dificultăţile
în înţelegerea teoriei cuantice apar exact în acest punct
asupra căruia pozitiviştii păstrează tăcerea
tocmai pentru că aici nu se poate opera cu concepte atât
de precise. Fizicianul experimentator trebuie să poată
vorbi despre experienţele lui şi Pentru asta foloseşte
de facto conceptele fizicii clasice, despre care ştim deja
că nu se potrivesc exact cu natura Aceasta este dilema fundamentală,
pe care nu este permis să o ignorăm."
Am intervenit: „Pozitiviştii sunt deosebit de reticenţi
în privinţa oricăror întrebări care ar avea, după
cum spun ei, un caracter preştiinţific. îmi amintesc
de o carte a lui Philipp Frank despre legea cauzală, în care
anumite anumite întrebări sau formulări erau respinse
de fiecare dată cu reproşul că sunt relicve din
vremea metafizicii, dintr-o epocă de gândire preştiinţifică
sau animistă. Astfel, sunt respinse conceptele biologice
de «întreg» sau «entelehie» ca fiind preştiinţifice
şi se încearcă demonstrarea faptului că afirmaţiilor
care conţin aceste concepte nu le corespund conţinuturi
verificabile. Cuvântul «metafizică» nu mai este acolo, într-un
anumit sens, decât o vorbă de ocară ca un fier roşu
cu care sunt însemnate raţionamente complet neclare."
Niels interveni: „Cu această limitare a limbajului nu pot
fi, evident, nici eu de acord. Cunoşti doar poezia lui Schiller
Cuvântul lui Confucius şi ştii cât de dragi îmi sunt
versurile: «Numai plenitudinea duce la claritate, iar adevărul
sălăşluieşte în hăuri.»1 Plenitudinea
nu este aici numai plenitudinea experienţei, ci şi plenitudinea
conceptelor cu ajutorul cărora vorbim în diferite moduri
despre problema noastră şi despre fenomene. Numai vorbind
despre ciudatele relaţii dintre legile formale ale teoriei
cuantice şi fenomenele observate, folosind mereu concepte
diferite, luminându-le din toate părţile, fiind conştienţi
în privinţa aparentelor contradicţii interne, numai
astfel poate fi obţinută modificarea structurii gândirii,
care este premisa pentru înţelegerea mecanicii cuantice.
De pildă, se spune mereu că teoria cuantică e
nesatisfăcătoare pentru că nu permite decât o
descriere dualista a naturii, prin noţiunile complementare
de «undă» şi «particulă». Cine a înţeles însă
cu adevărat mecanica cuantică nici nu s-ar mai gândi
să vorbească aici despre dualism. El va percepe teoria
drept o descriere unitară a fenomenelor atomice, care poate
apărea în moduri diferite numai acolo unde este tradusă
în limbajul natural, când este aplicată experimentelor. Teoria
cuantică este de aceea un exemplu minunat pentru situaţia
în care un ansamblu de fapte e înţeles cu toată claritatea,
şi totuşi nu putem vorbi despre aceste fapte decât în
imagini şi parabole. Imaginile şi parabolele sunt aici
în esenţă conceptele clasice, deci şi «undă»,
şi «corpuscul». Ele nu se potrivesc întocmai cu lumea reală,
în plus relaţia dintre ele este complementară, şi
de aceea se contrazic. Cu toate acestea, deoarece în descrierea
fenomenelor trebuie să rămânem în cadrul limbajului
natural, nu ne putem apropia de starea de lucruri reală
decât cu ajutorul acestor imagini.
Probabil că si în cazul problemelor generale ale filozofiei,
în special ale metafizicii, lucrurile se prezintă în mod
asemănător. Suntem siliţi să vorbim în
imagini şi parabole, care nu se potrivesc întocmai
cu ceea ce vrem să exprimăm cu adevărat. Uneori
nu putem evita nici contradicţiile, şi totuşi,
cu ajutorul acestor imagini, ne putem apropia oarecum de conţinutul
real. Nu avem voie să respingem conţinutul real. «Adevărul
sălăşluieşte în hăuri». Lucrul acesta
rămâne aşadar la fel de adevărat ca şi prima
parte a afirmaţiei.
Vorbeai adineaori de Philipp Frank şi de cartea lui despre
cauzalitate. Şi Philipp Frank a participat la acel congres
al filozofilor de la Copenhaga şi a ţinut o prelegere
în care problematica metafizicii, aşa cum spuneai tu, apărea
doar ca vorbă de ocară sau în cel mai bun caz ca exemplu
pentru modul de gândire neştiinţific. Eu a trebuit să
comentez apoi acea prelegere şi atunci am spus cam aşa:
Mai întâi nu-mi este prea clar de ce prefixul «meta» are voie
să fie aşezat numai în faţa unor concepte precum
«logică» sau «matematică» - - Frank vorbise despre metalogică
si metamatematică —, si nu în faţa conceptului «fizică».
Prefixul «meta» are doar scopul de a indica faptul că este
vorba de întrebările care apar «dincolo» aşadar de întrebările
care se referă la fundamentele domeniului respectiv. Şi
de ce să nu avem voie să căutăm ceea ce, ca
să spunem aşa, apare dincolo de fizică? Aş
vrea să încep însă în cu totul alt fel, ca să pot
lămuri poziţia mea în această problemă. Aş
vrea să întreb: «Ce este un specialist?» Mulţi vor
răspunde, poate, că un specialist este un om care ştie
multe lucruri despre specialitatea respectivă. Cu această
definiţie însă nu pot fi de acord, pentru că un
om nu poate şti niciodată de fapt cu adevărat multe
lucruri despre un domeniu. Aş prefera să formulez în
felul următor: un specialist este un om care cunoaşte
unele dintre cele mai grave greşeli care se pot face în specialitatea
respectivă şi de aceea ştie să le evite, în
acest sens aş spune despre Philipp Frank că este un
specialist în metafizică, pentru că ştie să
evite unele dintre cele mai grave greşeli din metafizică.
Nu sunt sigur că Frank a fost foarte mulţumit de această
laudă, dar eu nu fusesem deloc ironic. La asemenea discuţii,
pentru mine este foarte important mai ales să nu ignorăm
hăul în care sălăşluieşte adevărul.
In nici o împrejurare nu avem dreptul să ne uşurăm
sarcina."
In seara aceleiaşi zile, Wolfgang şi cu mine am continuat
dialogul în doi. Era vremea nopţilor albe. Aerul era cald,
amurgul se întindea aproape până la miezul nopţii, iar
soarele alunecând spre linia orizontului inunda oraşul într-o
lumină palidă albăstruie. Aşadar, m-am hotărât
să mai facem o plimbare pe Linia Lungă, un chei întins
de-a lungul portului, unde cel mai adesea sunt ancorate si descărcate
vapoarele, în sud, Linia Lungă începe cam u" dreptul
locului unde se află stânca cu Mica Sirenă, o imagine
în bronz a personajului din basmul lui Andersen iar în nord se
termină cu un dig ce înaintează în apa portului, unde
un mic far indică intrarea. La început am urmărit vapoarele
intrând şi ieşind din port în lumina înserării,
apoi Wolfgang începu discuţia cu întrebarea:
„Ai fost mulţumit cu ce a spus Niels azi despre pozitivişti?
Am avut impresia că tu eşti şi mai critic faţă
de pozitivişti decât Niels sau, mai bine zis, că ai
în minte un cu totul alt concept de adevăr decât filozofii
acestei şcoli. Iar eu nu ştiu dacă Niels ar fi
dispus să accepte conceptul de adevăr sugerat de tine."
„Bineînţeles că nici eu nu ştiu asta. Niels s-a
format într-o epocă în care era nevoie de un mare efort pentru
a te desprinde de gândirea tradiţională a lumii burgheze
din secolul al XlX-lea si mai cu seamă pentru a te desprinde
de modul de a gândi al filozofiei creştine, întrucât a făcut
acest efort, se va feri întotdeauna să folosească fără
rezerve limbajul filozofiei mai vechi sau al teologiei. Pentru
noi însă, lucrurile stau altfel, fiindcă după două
războaie mondiale şi două revoluţii nu mai
avem nevoie de nici un efort pentru a ne elibera de o tradiţie
oarecare. Mie mi s-ar părea complet absurd — dar în acest
punct si Niels este de acord cu noi -- dacă ar trebui să-mi
interzic întrebările sau modurile de a gândi ale filozofiei
de altădată numai pentru că nu au fost exprimate
într-un limbaj precis. Este adevărat că uneori am dificultăţi
în a înţelege ce este exprimat cu aceste moduri de a gândi,
iar atunci încerc să le traduc într-o terminologie modernă
şi să vad dacă acum putem găsi răspunsuri
noi. Dar nu am nici o reţinere în a relua vechile întrebări,
aşa cum nu am nici o reţinere în a întrebuinţa
limbajul tradiţional al uneia din vechile religii. Ştim
că în ceea ce priveşte religia avem de-a face cu un
limbaj în imagini si parabole, care nu poate exprima niciodată
exact sensul dorit. Dar în cele din urmă, în majoritatea
vechilor religii care datează dintr-o epocă anterioară
ştiinţelor moderne ale naturii, este vorba tocmai despre
aceeaşi tematică, despre acelaşi conţinut
care trebuie zugrăvit în imagini şi parabole, şi
care în mod fundamental se leagă de întrebarea privind valo-rile.
S-ar putea ca pozitiviştii să aibă dreptate când
spun că astăzi este deseori dificil să dai un sens
acest parabole. Dar nouă ne rămâne misiunea de a înţelege
acest sens, întrucât reprezintă o parte esenţială
a realităţii noastre, sau de a-1 formula într-un nou
limbaj, dacă nu mai poate fi exprimat în cel vechi."
„Dacă te gândeşti la asemenea probleme, atunci se poate
înţelege că nu poţi fi de acord cu un concept de
adevăr care porneşte de la posibilitatea predicţiei
prin calcul. Dar care este conceptul tău de adevăr în
ştiinţele naturii? Mai înainte, acasă la Bohr,
1-ai descris vag prin comparaţia cu traiectoria avionului.
Ce poate corespunde în natură intenţiei sau comenzii
pilotului?"
Am încercat să răspund: „Asemenea cuvinte precum «intenţie»
sau «comandă» provin evident din sfera umană şi
pot fi înţelese pentru natură în cel mai bun caz drept
metafore. Dar cred că putem avansa dacă folosim vechea
noastră comparaţie dintre astronomia lui Ptolemeu şi
teoria mişcării planetelor de la Newton încoace. Din
punctul de vedere al predicţiei prin calcul drept criteriu
pentru adevăr, astronomia lui Ptolemeu nu era mai proastă
decât cea de mai târziu a lui Newton. Dar, dacă îl comparăm
astăzi pe Ptolemeu cu Newton, atunci avem totuşi impresia
că Newton a formulat traiectoriile corpurilor cereşti
în ecuaţiile mişcării mai cuprinzător şi
mai corect, că a descris, ca să spunem aşa, intenţia
conform căreia este construită natura. Sau să luăm
un exemplu din fizica de astăzi: când învăţăm
că legile de conservare, de pildă pentru energie şi
pentru sarcina electrică, au un caracter universal, că
sunt valabile în toate domeniile fizicii şi că provin
din proprietăţile de simetrie ale legilor fundamentale,
atunci apare firesc să spunem că aceste simetrii sunt
elemente esenţiale ale planului după care a fost creată
natura. Formulând în acest fel, îmi este desigur clar că
şi cuvintele «plan» şi «creată» provin din sfera
umană, şi că aşadar în cel mai bun caz pot
fi folosite ca metafore. Dar este de înţeles că limba
nu ne poate pune la dispoziţie concepte extraumane cu care
să ajungem mai aproape de ceea ce vrem să exprimăm.
Ce să spun mai mult despre conceptul meu de adevăr în
ştiinţele naturii?"
„Da, da, pozitiviştii ar putea răspunde acum că
ce spui tu e o trăncăneală confuză şi
pot fi mândri că lor nu li s-ar putea întâmpla aşa ceva.
Dar unde este mai mult adevăr: în neclaritate sau în claritate?
Niels citează: «Adevărul sălăşluieşte
în hăuri.» Dar există hăurile şi există
un adevăr? Şi au cumva aceste hăuri o legătură
cu întrebarea despre viaţă şi moarte?"
Discuţia se opri pentru scurtă vreme, deoarece un mare
vapor de pasageri plutea la o distanţă de câteva sute
de metri de noi, iar vaporul era o apariţie de basm, aproape
ireal cu luminiţele lui nenumărate în amurgul albăstrui.
Câteva clipe am visat la destinele umane ce se aflau în spatele
luminilor din cabinele vaporului, iar apoi întrebările lui
Wolfgang s-au transformat în fantezia mea în întrebări despre
vapor. Era vaporul real? Era o masă de fier cu o centrală
de putere, un sistem de circuite electrice şi becuri? Sau
era expresia unei intenţii umane, o formă care apăruse
ca rezultat al relaţiilor interumane? Sau era urmarea legilor
naturii din biologie, care folosiseră de data asta ca obiect
pentru forţa lor creatoare nu numai molecule de proteine,
ci si oţel şi curenţi electrici? Cuvântul „intenţie"
reprezintă aşadar numai reflexul acestei forţe
creatoare sau al legilor naturii în conştiinţa umană?
Şi ce înseamnă cuvântul „numai" în acest context?
De aici, dialogul interior s-a îndreptat din nou spre întrebările
mai generale. Este chiar atât de lipsit de sens ca în spatele
structurilor ordonatoare ale lumii în întregul ei să ne
închipuim o „conştiinţă", ale cărei „intenţii"
sunt aceste structuri? Desigur că şi o întrebare
formulată astfel este o umanizare a problemei, pentru că
însuşi cuvântul „conştiinţă" este rezultatul
experienţei umane. Aşadar, nu am avea voie să folosim
acest concept în afara domeniului uman. Dacă însă ne
limităm atât de mult, nu am avea voie nici să vorbim
despre conştiinţa unui animal. Şi totuşi
avem senzaţia că un asemenea mod de a vorbi are un anume
sens. Simţim că sensul conceptului de „conştiinţă"
devine mai larg şi în acelaşi timp mai ambiguu când
încercăm să-1 folosim în afara domeniului uman.
Pentru pozitivist există aici o soluţie simplă:
lumea trebuie împărţită în ceea ce se poate exprima
clar şi restul despre care trebuie să tăcem. Aşadar, în acest caz ar trebui să tăcem. Dar probabil că
nu există o filozofie mai absurdă decât aceasta. Pentru
că aproape nimic nu poate fi exprimat clar. Dacă se
elimină tot ce este neclar, ceea ce rămâne sunt probabil
numai tautologii complet neinteresante.
Lanţul gândurilor a fost întrerupt de Wolfgang, care reluă
discuţia:
„Adineauri ai spus că nu îţi este străină
nici limba imaginilor şi a parabolelor în care vorbesc vechile
religii şi că din această cauză nu poţi
accepta limitările pozitiviştilor. Ai lăsat să
se înţeleagă că diversele religii, cu imaginile
lor foarte diferite, reprezintă în cele din urmă, după
părerea ta, acelaşi conţinut care — aşa te-ai
exprimat — este în mod fundamental legat de întrebarea privind
valorile. Ce ai vrut să spui cu asta şi ce legătură
are acest «conţinut» cu conceptul tău de adevăr?"
„Întrebarea privind valorile este întrebarea despre ceea
ce facem, despre ce ne dorim, despre cum trebuie să ne comportăm,
întrebarea este aşadar o întrebare pusă de om, legată
de om. Este întrebarea despre busola după care trebuie
să ne orientăm când ne căutăm drumul prin
viaţă. Această busolă a căpătat
în diferitele religii şi în diferitele viziuni asupra lumii
nume foarte diferite: fericirea, voinţa lui Dumnezeu, sensul
- pentru a numi doar câteva. Diferenţele dintre nume indică
diferenţe fundamentale în structura conştiinţei
grupurilor de oameni care şi-au numit în acest fel busola.
Sigur că nu vreau să minima- lizez aceste diferenţe.
Dar am impresia că în toate formulările
e vorba despre relaţiile omului cu ordinea centralã
a lumii. Ştim că pentru noi realitatea depinde
de struc- tura conştiinţei noastre, iar domeniul obiectivabil
este numai o mică parte a realităţii noastre. Dar
şi acolo unde se pune întrebarea despre domeniul subiectiv,
ordinea centrală se face simţită şi ne refuză
dreptul de a privi ceea ce apare în acest domeniu ca fiind un
joc al întâmplării sau al capriciului. Desigur că în
domeniul subiectiv, fie al individului, fie al popoarelor, poate
apărea multă confuzie. Cu alte cuvinte, acolo domnesc
şi îşi fac de cap demonii sau — ca să mă exprim
mai ştiinţific — funcţionează ordini parţiale,
care nu se potrivesc cu ordinea centrală, care sunt rupte
de aceasta. Dar în cele din urmă întotdeauna se impune ordinea
centrală, «Unul», ca să folosim terminologia antică,
cu care intrăm în relaţie prin limbajul religiei. Când
se pune întrebarea despre valori, atunci imperativul pare a fi
să acţionăm în spiritul ordinii centrale, tocmai
pentru a evita confuziile care pot apărea din cauza ordinilor
parţiale disjuncte. «Unul» are drept efect si faptul
că percepem ceea ce este ordonat ca fiind bun, iar ceea ce
e confuz şi haotic este perceput ca fiind rău. Priveliştea
unui oraş distrus de bomba atomică ni se pare îngrozitoare,
dar ne bucurăm când reuşim să transformăm
un desert într-un peisaj înfloritor, în ştiinţele naturii
ordinea centrală poate fi recunoscută prin faptul că
putem în cele din urmă folosi metafore de genul «natura este
creată după acest plan». Iar în acest loc se leagă
conceptul meu de adevăr cu conţinutul la care se referă
religiile. Eu găsesc că putem gândi mult mai bine toate
aceste conexiuni de când teoria cuantică a fost înţeleasă.
Pentru că în teoria cuantică putem formula ordini unitare
asupra unor domenii foarte întinse într-un limbaj matematic foarte
abstract; recunoaştem însă în acelaşi timp că,
în momentul în care vrem să descriem efectele acestor ordini
în limbajul natural, suntem dependenţi de folosirea unor
comparaţii, a complementarităţii, şi trebuie
să acceptăm paradoxuri şi contradicţii aparente."
Wolfgang răspunse: „Da, acest model de gândire poate fi
fără îndoială înţeles, dar ce vrei să
spui cu afirmaţia că ordinea centrală se impune
mereu? Această ordine este sau nu este prezentă. Dar
ce înseamnă că se impune?"
„Vreau să spun ceva absolut banal, bunăoară faptei
că după fiecare iarnă florile înfloresc din nou
pe câmpuri şi că după fiecare război oraşele
sunt reconstruite, aşadar că haosul se transformă
mereu în ceva ordonat."
Un timp am mers în tăcere unul lângă altul si curând
am ajuns la capătul nordic al Liniei Lungi. De acolo ne-am
continuat drumul pe digul care înainta în apa portului până
la farul cel mic. în nord, o dâră roşie luminoasă
deasupra liniei orizontului arăta că soarele, în deplasarea
lui spre est, se afla la o distanţă nu prea mare sub
această linie. Contururile clădirilor din port puteau
fi recunoscute cu toată claritatea. După ce am stat
o vreme la capătul digului, Wolfgang mă întrebă
brusc:
„Crezi de fapt în existenţa unui Dumnezeu personal? Ştiu
că e greu să dai unei asemenea întrebări un sens
clar, dar direcţia întrebării poate fi cunoscută."
„Îmi permiţi să formulez întrebarea şi în alt
fel?", am replicat eu. „Atunci ar suna aşa: poţi
tu sau este oare cu putinţă să te apropii atât
de nemijlocit de ordinea centrală a lucrurilor si a ceea
ce se întâmplă, să intri atât de nemijlocit în legătură
cu această ordine, aşa cum este posibil în cazul sufletului
altui om? Folosesc în acest caz în mod expres cuvântul «suflet»,
atât de greu de interpretat, pentru a nu fi înţeles greşit.
Dacă întrebi în acest fel, atunci aş răspunde afirmativ.
Şi pentru că nu este vorba aici despre trăirile
mele personale, aş putea aminti de celebrul text pe care
Pascal îl purta întotdeauna asupra lui si pe care îl începuse
cu cuvântul «foc». Dar acest text nu ar fi valabil pentru mine."
„Atunci crezi că ordinea centrală poate fi prezentă
cu aceeaşi intensitate ca şi sufletul unui alt om?"
„Poate."
„De ce ai folosit aici cuvântul «suflet» şi nu ai vorbit
pur şi simplu de un alt om?"
„Pentru că «suflet» reprezintă aici ordinea centrală,
centrul unei persoane, care în apariţiile sale exterioare
poate fi foarte divers şi de necuprins."
„Nu ştiu dacă te pot urma întru totul. Nu este, permis
nici să-ţi supraevaluezi propriile trăiri."
„Sigur că nu, dar şi în ştiinţele naturii
facem apel la propriile trăiri sau la cele ale altora, despre
care ni se relatează în mod credibil."
„Poate că nu ar fi trebuit să pun astfel întrebarea.
Dar prefer să mă întorc la problema noastră de
la început, si anume filozofia pozitivistă, îţi e străină
pentru că, dacă te-ai supune tuturor interdicţiilor
ei, nu ai putea vorbi despre nici unul dintre lucrurile despre
care tocmai am vorbit. Dar de aici ai trage concluzia că
această filozofie nu are nimic de-a face cu lumea valorilor?
Că în cadrul ei nu poate în principiu exista o etică?"
„La o primă privire aşa arată lucrurile, dar probabil
că din punct de vedere istoric lucrurile stau invers. Acest
pozitivism despre care vorbim şi pe care îl întâlnim astăzi
a apărut din pragmatism şi din atitudinea etică
corespunzătoare. Pragmatismul 1-a învăţat pe fiecare
individ să nu rămână inactiv deoparte, ci să-şi
asume răspunderea, să se străduiască pentru
ceea ce se află în imediata sa apropiere, fără
a se gândi de la început la binele întregii lumi, iar, acolo unde
forţele sunt suficiente, să acţioneze pentru o
ordine mai bună în micul său domeniu de acţiune,
în acest punct, pragmatismul mi se pare superior multora dintre
vechile religii. Pentru că vechile învăţături
duceau lesne la o anume pasivitate, la o atitudine fatalistă
faţă de lucrurile aparent inevitabile, acolo unde de
fapt s-ar fi putut îmbunătăţi încă multe prin
activitate proprie. Să începi cu domenii mici dacă vrei
să îmbunătăţeşti la scară mare este
desigur în materie de acţiune practică un principiu
bun. Chiar şi în ştiinţă poate că acest
drum este în mare parte corect, dacă marea conexiune nu este
pierdută din vedere în acest răstimp. În fizica lui
Newton au fost fără îndoială prezente amândouă:
studiul riguros al detaliilor şi privirea asupra întregului.
Pozitivismul în forma de azi face greşeala că refuză
să vadă marea conexiune, că vrea s-o ţină
în mod conştient — poate că acum exagerez cu critica
mea—în ceaţă. Cel puţin nu încurajează
pe nimeni să mediteze asupra ei."
„Critica ta la adresa pozitivismului este pentru mine aşa
cum ştii, perfect întemeiată. Dar tot nu ai răspuns
la întrebarea mea. Dacă în cadrul acestei poziţii rezultate
din amestecul dintre pragmatism şi pozitivism există
o etică — şi ai desigur dreptate când spui că ea
există si că poate fi mereu văzută în acţiune
în America şi Anglia - de unde îşi ia această
etică busola după care se orientează? Tu ai pretins
că busola nu poate veni în cele din urmă decât din
relaţia cu ordinea centrală, dar unde găseşti
această relaţie în pragmatism?"
„Aici sunt de acord cu teza lui Max Weber potrivit căreia
etica pragmatismului provine în cele din urmă din calvinism,
aşadar din creştinism. Dacă în lumea aceasta occidentală
se pune întrebarea ce e bine si ce e rău, ce e de dorit şi
ce e de condamnat, atunci regăsim în această privinţă
mereu valorile creştinismului, chiar şi în domeniile
în care imaginile şi parabolele acestei religii nu mai sunt
deloc adecvate. Dacă vreodată forţa magnetică
ce a acţionat asupra acestei busole se va fi stins complet
-iar forţa nu poate veni decât de la ordinea centrală
—, atunci mă tem că se vor putea întâmpla lucruri înspăimântătoare,
care vor depăşi lagărele de concentrare şi
bomba atomică. Dar n-are rost acum să vorbim despre
această faţă întunecată a lumii noastre şi
poate că domeniul central va redeveni vizibil de la sine
în altă parte. Oricum, în ştiinţă lucrurile
stau cum a spus Niels: cerinţa pragmaticilor si pozitiviştilor
de a avea precizie şi rigoare în detaliu şi claritate
maximă în domeniul limbajului va putea fi acceptată
cu plăcere. Interdicţiile lor însă vor trebui depăşite,
pentru că, dacă nu ne mai este permis să gândim
si să vorbim despre marile conexiuni, se pierde şi busola
după care ne putem orienta."
In ciuda orei înaintate, o barcă mică a acostat la
dig ducându-ne înapoi la Kongens Nytorv, iar de acolo am putut
ajunge uşor la casa lui Bohr.
Sursa: din volumul PARTEA ŞI ÎNTREGUL. Discuţii
în jurul fizicii atomice, HUMANIAS, pp. 271-286
Salt la inceputul paginii